Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

PARLAMENT DE LES ILLES BALEARS

OFICINA DE PREVENCIÓ I LLUITA CONTRA LA CORRUPCIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 394664
Resolució 13-6-2023 per la qual es crea el Registre de responsables de sistemes interns d’informació i se’n regula el funcionament

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Amb la creació de l'Oficina de prevenció i lluita contra la corrupció a les Illes Balears —a partir d'ara “l'Oficina”—, el Parlament de les Illes Balears es va anticipar a la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informen sobre infraccions del Dret de la Unió i, per tant, a la llei estatal que la transposa i incorpora a l'ordenament jurídic espanyol, això és, la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.

Tal com indica el preàmbul de la Llei 2/2023 en relació amb l'article 16.2, el canal extern d'informació a què aquesta es refereix i la protecció a les persones que comuniquen o revelen aquesta informació correspon, en l'àmbit de les Illes Balears, a aquesta Oficina.

La Llei 2/2023, de 20 de febrer, preveu la necessitat de crear per a cada entitat o organisme obligats per aquesta llei, un sistema intern d'informació (SII) que abasta la implementació d'un canal intern, entès com a bústia o via per a recepció d'informació referida a qualsevol acció o omissió prevista en l'article 2, així com d'un responsable d'aquest sistema i d'un procediment que cal seguir.

La figura del Responsable del Sistema intern d'informació està regulada, de manera especial, en l'article 8 de la Llei 2/2023, que literalment disposa:

«1. L'òrgan d'administració o òrgan de govern de cada entitat o organisme obligat per aquesta llei serà el competent per a la designació de la persona física responsable de la gestió d'aquest sistema o «responsable del sistema», i de la seva destitució o cessament.

2. Si s'optàs perquè el responsable del sistema fos un òrgan col·legiat, aquest haurà de delegar en un dels seus membres les facultats de gestió del sistema intern d'informació i de tramitació d'expedients d'investigació.

3. Tant el nomenament com el cessament de la persona física individualment designada, així com de les integrants de l'òrgan col·legiat hauran de ser notificats a l'autoritat independent de protecció de l'informant, AAI, o, si escau, a les autoritats o òrgans competents de les comunitats autònomes, en l'àmbit de les seves respectives competències, en el termini dels deu dies hàbils següents, especificant, en el cas del seu cessament, les raons que han justificat el mateix.

4. El responsable del sistema haurà de desenvolupar les seves funcions de manera independent i autònoma respecte de la resta dels òrgans de l'entitat o organisme, no podrà rebre instruccions de cap mena en el seu exercici, i haurà de disposar de tots els mitjans personals i materials necessaris per a dur-les a terme.

5. En el cas del sector privat, el Responsable del Sistema persona física o l'entitat en qui l'òrgan col·legiat responsable hagi delegat les seves funcions, serà un directiu de l'entitat, que exercirà el seu càrrec amb independència de l'òrgan d'administració o de govern d'aquesta. Quan la naturalesa o la dimensió de les activitats de l'entitat no justifiquin o permetin l'existència d'un directiu responsable del sistema, serà possible l'acompliment ordinari de les funcions del lloc o càrrec amb les de Responsable del Sistema, tractant en tot cas d'evitar possibles situacions de conflicte d'interès.

6. En les entitats o organismes en què ja hi hagués una persona responsable de la funció de compliment normatiu o de polítiques d'integritat, qualsevol que fora la seva denominació, podrà ser aquesta la persona designada com a Responsable del Sistema, sempre que compleixi els requisits establerts en aquesta llei.»

Així, de conformitat amb l'article 8.3 anteriorment transcrit, una vegada designat el Responsable del Sistema intern d'informació (persona física o òrgan col·legiat), per l'òrgan d'administració o òrgan de govern de cada entitat o organisme obligat per la Llei 2/2023, aquest haurà de ser notificat a les autoritats o òrgans competents de les comunitats autònomes.

En el cas de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d'acord amb el previst a l'article 2 de la Llei 16/2016, de 9 de desembre, de creació de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, l'autoritat competent és aquesta Oficina respecte de les administracions i entitats incloses en el seu àmbit subjectiu d'aplicació, sempre que estiguin obligades a disposar d'un sistema intern d'informació, en virtut del que es disposa en la Llei 2/2023.

A aquest efecte, es procedeix mitjançant la present resolució a crear el Registre de Responsables dels Sistemes Interns d'informació (RRSII), en el qual s'anotaran els nomenaments, així com els cessaments d'aquests responsables, i es portarà una gestió actualitzada de totes les dades.

La notificació a aquesta Oficina haurà de realitzar-se en el termini dels deu dies hàbils següents, tant del nomenament del responsable del sistema intern d'informació com, si és el cas, del seu cessament.

Quant al termini màxim per a l'establiment de sistemes interns d'informació (entre les obligacions del qual es troba la designació del responsable del sistema) la disposició transitòria segona, apartats 1 i 2, de la Llei 2/2023, disposa:

«1. Les administracions, organismes, empreses i altres entitats obligades a comptar amb un sistema intern d'informació hauran d'implantar- lo en el termini màxim de tres mesos a partir de l'entrada en vigor d'aquesta llei.

2. Com a excepció, en el cas de les entitats jurídiques del sector privat amb dos-cents quaranta-nou treballadors o menys, així com dels municipis de menys de deu mil habitants, el termini previst en el paràgraf anterior s'estendrà fins a l'1 de desembre de 2023».

Finalment, el títol IX de la Llei 2/2023 està dedicat al règim sancionador, del qual es destaca, per la seva relació amb la matèria de la present resolució, que la falta de designació del responsable del sistema podria suposar la comissió d'una infracció molt greu per «Incompliment de l'obligació de disposar d'un sistema intern d'informació en els termes exigits en aquesta llei» (articles 63.1.g), mentre que la falta de notificació d'aquesta designació a l'autoritat competent, en aquest cas, a l'Oficina, podria suposar la comissió d'una infracció lleu (article 63.3.c). Les sancions aparellades a les infraccions comeses es regulen en l'article 65.

Per això, d'acord amb les competències que m'atorga l'article 6.1.g del Reglament de funcionament i règim interior de l'Oficina, aprovat per la Comissió d'assumptes Institucionals i generals del Parlament de les Illes Balears, en la sessió de dia 21 de novembre de 2018 (Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 156, de 13-12-2018), dict la següent

Resolució

1. Crear el Registre de Responsables dels sistemes interns d'informació (RRSII) de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears, en el qual s'hauran d'inscriure les administracions públiques i entitats del sector públic incloses en l'àmbit subjectiu d'aplicació de la Llei 16/2016, de 9 de desembre, de creació de l'Oficina, i regular el seu funcionament de conformitat amb el que s'estableix en l'Annex de la present Resolució.

2. Adoptar, si és el cas, les disposicions que siguin necessàries per al desenvolupament i execució de la present Resolució.

3. Publicar la present resolució en el en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el director de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar directament recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, d'acord amb el que estableixen els articles 10.1.m i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació.

 

Palma, en data de la signatura electrònica (13 de juny de 2023)

El director de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears Cristóbal Milán Mateu

 

 

 

ANNEX ​​​​​​​Regles de funcionament del Registre de Responsables dels sistemes interns d'informació (RRSII) de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears

Article 1. Objecte i finalitat

1. La present resolució té per objecte la creació del Registre de Responsables dels sistemes interns d'informació (RRSII) de l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears —a partir d'ara “l'Oficina”— .

2. Mitjançant el RRSII es deixarà constància de les dades traslladades sobre els nomenaments i cessaments d'aquests responsables de sistemes, de conformitat amb les obligacions previstes en l'article 8 de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.

Article 2. Àmbit d'aplicació

1. Les administracions públiques i entitats del sector públic incloses en l'àmbit d'actuació de l'Oficina a què es refereix l'article 2 de la Llei 16/2016, de 9 de desembre, de creació de l'Oficina, que conforme a l'article 13.1 i 2 de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, estiguin obligats a disposar d'un sistema intern d'informació.

2. En concret, es troben obligats a notificar al RRSII els nomenaments i/o els cessaments dels seus responsables de sistemes les següents entitats:

a) El Govern de les Illes Balears, l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els ens del sector públic instrumental, integrat pels organismes autònoms, les entitats públiques empresarials, les societats mercantils públiques, les fundacions del sector públic i els consorcis que estiguin sota la dependència de l'Administració de la comunitat autònoma o que hi estiguin vinculats.

b) Els consells insulars i els ens que en depenen o s'hi vinculen, inclosos els consorcis.

c) Els municipis i altres ens de l'Administració local de les Illes Balears, i també els ens que en depenen o s'hi vinculen, incloses mancomunitats i consorcis.

d) El Parlament de les Illes Balears.

e) La Sindicatura de Comptes, el Consell Consultiu, el Consell Econòmic i Social, l'Agència Tributària de les Illes Balears i, en general, tots els òrgans estatutaris i les entitats públiques de les Illes Balears.

f) La Universitat de les Illes Balears.

g) Qualsevol ens amb participació pública en la seva personalitat jurídica o que tengui com a origen fons públics en el seu capital social o accionariat.

Article 3. Registre electrònic de responsables de sistemes interns d'informació

1. En el marc dels principis d'eficàcia, eficiència i economia que han de presidir l'actuació administrativa, el Registre de Responsables dels sistemes interns d'informació de l'Oficina es portarà en suport electrònic i estarà format per l'agregació cronològica i numerada correlativament de les notificacions dels nomenaments i els cessaments dels responsables dels sistemes interns d'informació realitzades pels òrgans d'administració o òrgans de govern de cada entitat o organisme obligat.

2. Les entitats i organismes a què es refereix l'article 2 hauran de presentar, en el termini de 10 dies hàbils següents, el nomenament i/o cessament del responsable del sistema intern d'informació, a través del tràmit específic habilitat en la seu electrònica de l'Oficina.

A aquest efecte, s'haurà d'emplenar el formulari específic disponible en la seu electrònica, adjuntant còpia o certificat que acrediti el nomenament i/o, el cessament del responsable, o responsables en cas de ser òrgan col·legiat, del sistema intern d'informació adoptat per l'òrgan d'administració o govern competent.

3. En aquest registre s'inclouran, com a mínim, les següents dades:

a) Data de recepció en seu electrònica de la notificació.

b) Denominació de l'entitat o organisme.

c) Tipus notificació: nomenament o cessament. En aquest últim cas, breu síntesi de la seua motivació.

d) Nom i cognoms, DNI, lloc de treball o càrrec, adreça professional, correu electrònic i telèfon de contacte de la persona física nomenada responsable del sistema d'informació o de cadascuna de les persones integrants de l'òrgan col·legiat nomenat responsable del sistema d'informació. A més, en el cas d'optar-se per òrgan col·legiat, identificació del membre a qui es deleguen les facultats de gestió del sistema intern d'informació i de tramitació d'expedients d'investigació.

e) Òrgan d'administració o òrgan de govern de l'entitat o organisme i data de la designació o cessament.

4. L'aplicació informàtica del Registre de responsables dels sistemes interns d'informació haurà de garantir la integritat, autenticitat, qualitat, confidencialitat, protecció i conservació dels fitxers electrònics corresponents.