Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 391800
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 22 de maig de 2023, relatiu a l’aprovació de les bases que han de regir la concessió dels ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca per al teixit productiu de Menorca i la convocatòria corresponent a l’any 2023 (exp. 3303-2023-000001)
Antecedents
1. El Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en la sessió de caràcter ordinari de dia 5 de desembre de 2022, va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions per a l'any 2023. Aquesta previsió de l'activitat subvencionadora per fomentar determinades activitats d'interès general inclou la convocatòria d'ajuts al teixit empresarial i associatiu de Menorca amb un total d'1 M d'€ de fons propis.
2. En l'exercici de les competències pròpies, alguns dels objectius del Consell Insular de Menorca són: promocionar els productes agroalimentaris autòctons, sensibilitzar la població envers els beneficis del consum de productes locals, donar suport al sector industrial i promoure l'artesania de l'illa.
3. L'interès públic d'aquesta convocatòria rau en la millora del nivell competitiu del teixit productiu de Menorca i en la potenciació de la visibilitat del seu producte. Per aquesta raó, l'objecte d'aquests ajuts de minimis és donar suport a les empreses productives i associacions empresarials de Menorca en la promoció dels seus productes i en l'adaptació o transformació dels seus negocis mitjançant la incorporació de tecnologies avançades, sistemes innovadors, de qualitat o sostenibles i noves inversions de caràcter productiu.
4. La guerra a Ucraïna ha convulsionat els mercats energètics, tensió que ha compromès el ritme de la recuperació econòmica iniciada al tram final de la pandèmia. Aquest departament considera important implementar mesures que contribueixin a afavorir la reactivació econòmica en un escenari econòmic dominat per l'increment dels preus de l'energia i de les matèries primeres.
En aquest sentit, segons la lletra e de l'art. 12.3 del Decret llei 4/2022 de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna, és permesa la justificació de les despeses corresponents a subvencions d'import igual o inferior a dotze mil euros mitjançant una declaració responsable de la persona o entitat beneficiària, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control.
5. La convocatòria d'ajuts per al teixit productiu de l'any 2023 preveu dues línies:
L1. Ajuts per a empreses productives:
Despeses corrents:
a) Assistència a fires fora de Menorca i prospecció de mercats exteriors.
b) Disseny i difusió publicitària del producte elaborat a Menorca.
c) Formació per a la millora de les competències professionals.
d) Assessorament per a la captació de fons europeus.
e) Incorporació de personal qualificat.
f) Implantació de solucions o projectes d'innovació, qualitat o sostenibilitat.
g) Despeses indirectes relacionades amb l'activitat productiva.
Inversions:
h) Inversió en actius fixes de caràcter productiu.
L2. Ajuts per a associacions empresarials:
Despeses corrents:
a) Accions promocionals i campanyes publicitàries.
b) Formació per a la millora de les competències professionals.
6. Per a la L1, l'import dels ajuts s'ajustarà, tant pels percentatges com per les quanties màximes subvencionables, en funció del nombre de treballadors i de la forma que segueix:
|
|
Subven- cionable |
Nbre. de treballadors |
||||
|
|
Autònom |
1-3 |
4-7 |
8-12 |
+12 |
|
a) |
Fires i prospecció de mercats |
50-100% |
4.000 € |
5.000 € |
6.000 € |
9.000 € |
10.000 € |
b) |
Publicitat |
50% |
4.000 € |
4.000 € |
7.000 € |
7.000 € |
8.000 € |
c) |
Formació |
100% |
1.000 € |
1.000 € |
2.000 € |
2.000 € |
2.000 € |
d) |
Assessorament fons europeus |
100% |
3.000 € |
4.000 € |
6.000 € |
8.000 € |
8.000 € |
e) |
Personal qualificat |
||||||
f) |
Innovació, qualitat o sostenibilitat |
||||||
g) |
Despeses indirectes |
100% |
4.000 € |
6.000 € |
8.000 € |
10.000 € |
12.000 € |
h) |
Inversió productiva |
50% |
4.000 € |
5.000 € |
6.000 € |
9.000 € |
10.000 € |
|
|
|
20.000 € |
25.000 € |
35.000 € |
45.000 € |
50.000 € |
Per a la L2, l'import dels ajuts depenen dels percentatges subvencionables indicats a continuació:
|
|
Subvencionable |
a) |
Accions promocionals i campanyes publicitàries |
100% |
b) |
Formació per a la millora de les competències professionals |
100% |
7. Les actuacions subvencionables esmentades han d'haver-se realitzat en el període comprès entre el dia 1 d'octubre de 2022 i el 31 d'agost de 2023.
8. El crèdit pressupostari màxim per línies és:
- Línia 1:
Despesa corrent: 670.000 €.
Despesa d'inversió: 300.000 €.
L'ajut màxim individual serà de 50.000 €, en aplicació del Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013; o bé de 20.000 €, si és aplicable el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013.
- Línia 2:
Despesa corrent: 30.000 €.
L'ajut màxim individual serà de 5.000 €.
9. Si la suma total dels ajuts sol·licitats per línia supera el crèdit disponible, aquest es repartirà proporcionalment; en el cas que no s'exhaureix el crèdit previst per a despesa corrent d'una línia, el romanent revertirà en l'altra.
Per tot el que s'ha exposat, de conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc d'allò establert en les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració,
Atesa la proposta del conseller executiu del Departament d'Economia i Territori,
El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:
Primer. Aprovar les bases que han de regir la concessió dels ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca per al teixit productiu de Menorca i els seus annexes (sol·licitud, memòria justificativa i declaració responsable).
Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2023, que es regirà per les bases esmentades i d'acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: les ajudes a concedir seran ateses amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims indicats a continuació:
Aplicació pressupostària |
Quantia màxima |
5.43900.4790000 Ajuts al teixit empresarial i associatiu de Menorca |
700.000 € |
5.43900.7700001 Ajuts al teixit empresarial i associatiu de Menorca |
300.000 € |
b) Termini per a la presentació de sol·licituds i justificacions: des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i fins al dia 31 d'agost de 2023.
c) Instrucció de l'expedient: Francisca Llabrés Riudavets i Gabriel Subirats Pons.
d) Composició de la Comissió Avaluadora:
- President: Josep Pastrana Huguet, conseller executiu d'Economia i Territori
- Vocals:
- Pilar Pons Goñalons, directora insular d'Economia
- Helena Fonolleda Gómez, cap de negociat de Sa Roqueta i enginyera tècnica agrícola del Departament d'Economia
- Francisca Llabrés Riudavets, tècnica de gestió a l'AGA d'Economia
- Gabriel Subirats Pons, tècnic de gestió a l'AGA d'Economia
- Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament d'Economia i Territori
Tercer. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la present convocatòria en els termes establerts en l'art. 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la publicació en el BOIB.
Bases que regeixen la convocatòria dels ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca per al teixit productiu de Menorca
1. Objecte
El Consell Executiu del Consell Insular de Menorca (CIM), en la sessió de caràcter ordinari de dia 5 de desembre de 2022, va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions per a l'any 2023. Aquesta previsió de l'activitat subvencionadora per fomentar determinades activitats d'interès general inclou la convocatòria d'ajuts al teixit empresarial i associatiu de Menorca amb un total d'1 M d'€ de fons propis.
L'objecte d'aquests ajuts de minimis, encarant l'objectiu específic establert al PES, és donar suport al teixit empresarial, associatiu i artesanal de l'illa de Menorca per a l'assistència a fires i per la promoció dels seus productes. Donar suport a les microempreses, petites empreses o mitjanes per a la transformació del model de negoci a través de la digitalització dels actius i un major ús de la tecnologia. Donar suport a la formació. Donar suport a l'emprenedoria i a la reconversió industrial.
2. Finalitat
El propòsit és millorar el nivell competitiu del teixit productiu de Menorca i potenciar la visibilitat del seu producte.
3. Finançament I Import Màxim
1. Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases s'hauran de distribuir mitjançant dues línies: la dirigida a les empreses de caràcter productiu (L1) i la reservada a les associacions empresarials (L2).
2. La convocatòria establirà els imports màxims i les partides a les quals s'aplicaran els ajuts per a cadascuna de les línies acabades d'esmentar.
4. Activitats subvencionables: requisits i condicions
1. Les actuacions a subvencionar s'han de realitzar durant el període comprés entre el dia 1 d'octubre de l'any anterior a la convocatòria i el dia 31 d'agost de l'any en què es convoquin els ajuts.
2. Poden ser objecte de subvenció les activitats relacionades a continuació:
L1. Ajuts per a empreses productives
Despeses corrents:
a) Assistència a fires fora de Menorca i prospecció de mercats exteriors.
b) Disseny i difusió publicitària del producte elaborat a Menorca.
c) Formació per a la millora de les competències professionals.
d) Assessorament per a la captació de fons europeus.
e) Incorporació de personal qualificat.
f) Implantació de solucions o projectes d'innovació, qualitat o sostenibilitat.
g) Despeses indirectes relacionades amb l'activitat productiva.
Inversions:
h) Inversió en actius fixes de caràcter productiu.
L2. Ajuts per a associacions empresarials
Despeses corrents:
a) Accions promocionals i campanyes publicitàries.
b) Formació per a la millora de les competències professionals.
3. Les activitats subvencionables han de complir els requisits següents:
L1. Ajuts per a empreses productives
Despeses corrents:
a) Assistència a fires fora de Menorca i prospecció de mercats exteriors:
Fires professionals o sectorials celebrades fora de l'illa de Menorca en què l'empresa hagi assistit com a visitant o bé expositora. Les actuacions relatives a la prospecció de mercats exteriors poden ser viatges comercials o gestions d'intermediaris.
Es considerarà subvencionable l'assistència a una fira que hagi començat abans de dia 1 d'octubre de l'any anterior al de la convocatòria sempre que finalitzi dins el període subvencionable. S'acceptaran factures i pagaments realitzats abans de dia 1 d'octubre de l'any anterior a la convocatòria sempre que corresponguin a fires o accions prospectives efectivament realitzades en el període objecte de la convocatòria.
L'assistència a una fira o a una acció prospectiva que, iniciada dins del període subvencionable, finalitzi més enllà del dia 31 d'agost de l'any de la convocatòria, no és subvencionable.
b) Disseny i difusió publicitària del producte elaborat a Menorca:
Se n'exclouen els conceptes següents: campanyes promocionals i descomptes; etiquetatge, embalatge i bosses; roba d'empresa; retolació de vehicles o façanes pròpies; cost d'allotjament web (hosting), i lloguer de servidors.
c) Formació per a la millora de les competències professionals: pot ser presencial o virtual, sempre que tingui relació directa amb l'ocupació.
d) Assessorament per a la captació de fons europeus: factures sobre projectes pels quals s'hagi sol·licitat una subvenció dins del termini subvencionable.
e) Incorporació de personal qualificat: pot ser indefinida o temporal, referida a personal amb formació d'enginyeria, cicle formatiu de grau superior (en endavant CFGS) o equivalent i enquadrament en els grups de cotització 1, 2 i 3.
f) Implantació de solucions o projectes d'innovació, qualitat o sostenibilitat, estrictament vinculats al procés productiu; obtenció de patents i models d'utilitat (serveis de diagnòstic previ de la propietat intel·lectual, sol·licitud de marques, dibuixos o models i tràmits necessaris fins a la resolució definitiva de concessió); certificacions o homologacions; s'exclouen estudis de viabilitat o de mercat.
g) Despeses indirectes relacionades amb l'activitat productiva: aquest concepte inclou despeses com subministraments, comunicacions, lloguers de locals o instal·lacions i d'equips, personal de producció o administratiu, etc. sempre que se sol·licitin, com a mínim, 4.000 € d'altres ajuts (corrents o inversions) per a altres actuacions.
Inversions:
h) Inversió en actius fixos de caràcter productiu (amb un mínim de 600 € per a cada element o actiu): materials (maquinària, equipament, utillatge o instrumental) o immaterials (adquisicions de drets de patents, llicències, know-how o coneixements tècnics no patentats) de naturalesa amortitzable (excloses les adquisicions de segona mà).
L2. Ajuts per a associacions empresarials
Despeses corrents:
a) Accions promocionals i campanyes publicitàries: a través de canals tradicionals o bé digitals.
b) Formació per a la millora de les competències professionals: accions formatives impartides de forma presencial o virtual, sempre que mantenguin una relació directa amb les ocupacions sectorials de l'associació.
3. L'impost sobre el valor afegit (IVA) constitueix una despesa subvencionable només si el beneficiari el sufraga en part o íntegrament i no pot recuperar-lo.
5. Règim de compatibilitat amb altres ajuts. Naturalesa de l'ajut de minimis
1. Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual; en tot moment es poden anul·lar, revocar i reintegrar per les causes que preveuen la llei i aquestes bases; no generen cap dret a obtenir-ne en anys posteriors;, i tampoc no es poden al·legar com a precedent.
2. Les subvencions que es concedeixin són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos, per realitzar les mateixes actuacions, i que provenguin d'altres administracions o entitats, sens perjudici de l'obligació dels beneficiaris de comunicar-ho al CIM de la forma establerta en aquestes bases.
3. De manera aïllada o amb la concurrència d'altres subvencions, en cap cas, l'import dels ajuts concedits no pot superar el cost de l'activitat subvencionada.
4. Per a la L1, aquests ajuts seran incompatibles amb els que el CIM concedeixi per a la mateixa finalitat durant l'any de la convocatòria; i pel que fa a la L2, seran incompatibles amb els que el CIM concedeixi durant l'any de la convocatòria tot i ser un nou projecte.
5. En funció del sector econòmic en què operi l'empresa sol·licitant, resultarà d'aplicació un dels següents reglament de minimis:
a) Reglament (UE) núm. 1408/2013 (modificat pel Reglament (UE) núm. 2019/316 de 21 de febrer de 2019), de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels art. 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea de les ajudes de minimis en el sector agrícola, tenint en compte les definicions i excepcions que recull la norma: sol·licitants que operen en el sector de la producció primària de productes agrícoles; sol·licitants que operen tant en el sector de la producció primària com en el de la transformació i comercialització de productes agrícoles i que no garanteixin per mitjans apropiats, com la separació d'activitats o la distinció de costos, que les activitats del sector primari no es beneficiarà dels ajuts de minimis que es puguin concedir en aplicació del Reglament (UE) núm. 1407/2013 aplicable a tots els sectors. En aquest sentit, comptant els tres darrers exercicis fiscals, l'entitat beneficiària no pot rebre ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressuposts públics, per un import superior a 20.000 €; així mateix, s'haurà de respectar el topall nacional indicat a l'annex de l'esmentat reglament.
b) Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels art. 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis a tots els sectors, tenint en compte les definicions i excepcions que recull la norma: sol·licitants que operen en el sector de la transformació i comercialització de productes agrícoles; sol·licitants que operen en el sector de la transformació i comercialització de productes agrícoles i que, així mateix, operen en algun dels sectors exclosos (com ara els que es dediquen a la producció primària de productes agrícoles) sempre que garanteixin per mitjans apropiats, com la separació d'activitats o la distinció de costos, que les activitats dels sectors exclosos no es beneficien de les ajudes de minimis concedides d'acord amb aquest reglament. En aquest sentit, comptant els tres darrers exercicis fiscals i tot tenint en compte les possibles acumulacions previstes en l'art. 5, l'entitat beneficiaria no pot rebre ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressuposts públics, per un import superior a 200.000 €.
6. Requisits dels beneficiaris
1. Poden beneficiar-se de la L1, les persones físiques o jurídiques o agrupacions de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat sens personalitat jurídica que tenguin el domicili fiscal i un establiment operatiu a Menorca de naturalesa productiva; és a dir, que siguin fabricants, productors o artesans, que responguin a la definició de persona empresària autònoma, micro, petita o mitjana empresa i que estiguin donats d'alta de l'impost d'activitats econòmiques en les divisions 0 (sempre que l'explotació estigui donada d'alta en el Registre Insular d'Explotacions Agràries a data de finalització del termini de presentació de sol·licituds, com activitat complementaria de venta directa i de transformació, si n'és el cas), 1, 2, 3 o 4 de la secció primera o l'agrupació 86 de la secció segona del Reial decret legislatiu 1175/1990, de 28 de setembre, per el que s'aproven les tarifes i la instrucció de l'impost sobre activitats econòmiques.
2. Poden beneficiar-se de la L2, les associacions empresarials amb un àmbit d'actuació circumscrit, totalment i en exclusiva, a l'illa de Menorca.
3. En qualsevol dels casos, no poden ser-ne beneficiàries:
a) Les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS) i en l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears (TRLSIB).
b) Les associacions sotmeses a alguna de les causes de prohibició recollides en l'art. 4, apartats 5 i 6, de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, que regula el dret d'associació o que es trobin en un procediment de suspensió del procediment d'inscripció per indicis racionals d'il·licitud penal en aplicació de l'art. 30.4 de l'esmentada llei.
c) De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions previstes en aquestes bases, les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o gènere.
d) Les persones físiques o jurídiques que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant de l'Administració General de l'Estat i amb les obligacions tributàries davant del CIM.
e) Per a subvencions d'import superior a 30.000 €, no podrà obtenir la condició de beneficiari l'empresa que incompleixi els terminis de pagament previstos en la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.
f) Les empreses que en els tres darrers exercicis fiscals hagin rebut ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressuposts públics en concepte de minimis, per un import superior a 20.000 € o 200.000 €, segons els sigui d'aplicació l'apartat a) o b) de la base 5.5.
A aquest efecte, el CIM prendrà en consideració la informació pública que consta al Sistema Nacional de Publicidad de Subvenciones y Ayudas Públicas; si d'aquesta consulta es desprèn que l'empresa supera el llindar, serà requerida en els termes establerts en la base 7.8 perquè pugui presentar les al·legacions que consideri oportunes.
g) Les empreses recollides dins de la categoria «en crisi», tal com les defineix l'apartat 18 de l'art. 2 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, com tampoc les subjectes a una ordre de recuperació pendent, un cop la Comissió hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat comú.
7. Presentació de les sol·licituds
1. Tenen la consideració de declaració responsable els documents següents, en versió L1 i L2, a presentar: sol·licitud, memòria justificativa, declaració responsable i declaració de compte bancari. De conformitat amb l'art. 11.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), és obligatori l'ús de la signatura en tots ells.
2. Tota la informació requerida als documents esmentats en el punt anterior és essencial; per aquesta raó, qualsevol inexactitud, falsedat o omissió continguda en ells determina la impossibilitat de continuar amb l'exercici del dret o activitat afectada des del moment en què es tengui constància d'aquests fets, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives que pertoquin de conformitat amb l'art. 69.4 de l'LPACAP.
3. La sol·licitud s'ha de presentar formalitzada electrònicament mitjançant el model normalitzat adjunt a aquestes bases i que es troba a la seu electrònica www.cime.es. Facultativament, les persones físiques poden presentar-la presencialment d'acord amb el que s'estableix a l'apartat 7 b d'aquesta base.
4. A la sol·licitud, s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:
A) Documentació administrativa general
a) Si el sol·licitant és persona física, DNI/NIE en vigor.
b) Si el sol·licitant és persona jurídica, escriptura de constitució o modificació, estatuts o reglament intern de funcionament inscrits en el registre corresponent. Si els estatuts ho requereixen, certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i per designar representant.
c) Si el sol·licitant és persona jurídica, CIF del sol·licitant.
d) Documentació acreditativa de la vigència del càrrec de representant legal en virtut del qual actua qui presenta la sol·licitud i, si escau, acreditació de l'autorització corresponent i suficient, en cas que la presenti una persona diferent.
e) Si és una agrupació de persones físiques o jurídiques, una comunitat de béns o una altra agrupació econòmica sens personalitat jurídica, han de sol·licitar l'ajut totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI/NIE (en el cas de persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i domicili a efectes de notificació.
f) Si la sol·licitud es presenta a través d'una persona física o jurídica en qualitat de representant, acreditació de la representació i NIF del representant.
g) Declaració responsable, en la versió L1 o L2, signada pel sol·licitant o pel seu representant legal:
- De no estar sotmesa, l'empresa o l'associació, a cap de les circumstàncies relacionades a la base 6.3 que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiària o entitat col·laboradora de les subvencions públiques.
- Del reglament comunitari de minimis aplicable i ajuts rebuts.
h) Declaració del compte bancari de l'empresa o del seu representant.
i) Certificat en què consti estar al corrent de les obligacions tributàries davant de l'Administració Tributària i de les obligacions davant de la Seguretat Social (es pot autoritzar el CIM a comprovar-ho assenyalant l'opció prevista a la sol·licitud).
B) Documentació específica requerida per a la concessió i justificació dels ajuts referits a la L1
j) Informe expedit per la Tresoreria General de la Seguretat Social:
- Informe de vida laboral (en el cas d'autònoms sense personal al seu càrrec).
- Informe mitjana anual treballadors d'alta durant l'any anterior al de la convocatòria (en el cas d'empresaris o empreses amb treballadors contractats).
k) Certificat de situació en el cens d'activitats econòmiques de l'AEAT o de situació censal (es pot autoritzar el CIM a comprovar-ho assenyalant l'opció prevista a la sol·licitud).
l) Sol·licitud de subvenció (L1).
m) Memòria justificativa, segons el model del CIM per a la L1, en què consti la següent informació: descripció de les activitats realitzades per a les quals se sol·licita la subvenció; imatges relacionades (fires, publicitat, inversions); relació nominativa de despeses (núm. d'ordre, identificació del creditor, document, import, data d'emissió i de pagament; declaració d'altres subvencions que hagin finançat les activitats subvencionades i que les despeses que es justifiquen no superen els valors de mercat (art. 31.1 i 33 LGS) (*)
n) Relació de factures/despeses amb els corresponents justificants de pagament (escanejades en un únic document en format pdf, seguint el mateix ordre de la memòria i segons les indicacions de la base 13.2). (*)
o) De conformitat amb la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, per a subvencions d'import superior a 30.000 €:
- Compte de pèrdues i guanys abreujat de l'any anterior al de la convocatòria.
- O bé, certificat d'un auditor de comptes acreditat de l'acompliment dels terminis legals de pagament durant l'exercici anterior al de la convocatòria amb independència de qualsevol finançament per al cobrament anticipat de l'empresa proveïdora.
(*) Les despeses indirectes no s'han de relacionar i només s'han de justificar en els casos previstos en la base 13.4.
Les inscripcions en el Registre Insular d'Explotacions Agràries es comprovaran d'ofici.
C) Documentació específica requerida per a la concessió i justificació dels ajuts referits a la L2
j) Sol·licitud de subvenció (L2).
k) Memòria justificativa, segons el model del CIM per a la L2, en què consti la següent informació: descripció de les activitats realitzades per a les quals se sol·licita la subvenció; imatges relacionades (promoció, publicitat, formació); relació nominativa de despeses (núm. d'ordre, identificació del creditor, document, import, data d'emissió i de pagament; declaració d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat les activitats subvencionades, que les despeses que es justifiquen no superen els valors de mercat (art. 31.1 i 33 LGS) i que l'entitat ni recupera ni compensa l'lVA.
l) Relació de factures/despeses amb els corresponents justificants de pagament (escanejades en un únic document en format pdf, seguint el mateix ordre de la memòria i segons les indicacions de la base 13.2).
S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b, c, d i h si aquesta ja figura en els arxius del CIM; en aquest cas, s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud tot indicant el núm. de l'expedient.
5. D'acord amb els art. 28.3 i 53 c de l'LPACAP, les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).
Excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per la persona interessada ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original (art. 28.5 de l'LPACAP).
6. Pel fet de presentar-se a la convocatòria, la persona interessada presta al CIM els següents consentiments:
a) A consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per la persona interessada que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.
b) A consultar l'existència i la veracitat de la documentació i de les dades que eventualment la persona interessada hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.
Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés; en aquest darrer cas, serà obligatori que l'Administració el requereixi i que la persona interessada el presti.
7. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en els punts A) i B) o C) de l'apartat 4 d'aquesta base, s'han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria i d'acord amb les indicacions següents:
a) Per mitjans electrònics d'acord amb el que estableix l'art. 14.2 de l'LPACAP, al registre electrònic del CIM (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de la llei adés esmentada.
b) Facultativament, poden fer-ho presencialment, d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 de l'LPACAP, les persones físiques adreçant-se a la seu del CIM de Maó, a les oficines administratives de Ciutadella o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'art. 16.4 de l'esmentada LPACAP.
Si algun subjecte obligat a fer la sol·licitud per mitjans electrònics presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes, i d'acord amb el que estableix l'art. 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.
8. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, es requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de 10 dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'art. 68 de l'LPACAP.
8. Despeses elegibles i subvencionables
1. Es considera subvencionable aquella despesa que respon a la naturalesa de l'activitat subvencionada, és estrictament necessària per a la seva execució i es realitza dins dels terminis establerts en la convocatòria i en aquestes bases (art. 31 LGS).
2. Tota despesa realitzada serà subvencionable quan s'hagi pagat abans d'acabar el termini de sol·licitud i justificació i d'acord amb les condicions considerades a la base 13.2. Les empreses hauran d'haver abonat les despeses en els terminis de pagament previstos a la normativa sectorial que li sigui aplicable o bé als establerts a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.
3. Per a la L1, són despeses elegibles, i per tant subvencionables:
a) Assistència a fires fora de Menorca i prospecció de mercats exteriors
Assistència a fires: les despeses relatives als trasllats fora de Menorca (només transport aeri o marítim); allotjament (exclosa la manutenció); el 50% per les generades pel disseny, muntatge i ús de l'espai expositiu; serveis externs d'assessorament.
Prospecció de mercats exteriors: transport, allotjament (exclosa la manutenció) i serveis externs d'assessorament.
b) Disseny i difusió publicitària del producte elaborat a Menorca: factures corresponents a treballs de disseny i anuncis publicitaris o propaganda; s'exclouen els següents conceptes: campanyes promocionals i descomptes; etiquetatge, embalatge i bosses; roba d'empresa; retolació de vehicles o façanes pròpies; cost d'allotjament web (hosting), i lloguer de servidors.
c) Formació, presencial o virtual, per a la millora de les competències professionals i sempre que tingui una relació directa amb l'ocupació: despeses de matricula o inscripció, desplaçaments, allotjament i material pedagògic.
d) Assessorament per a la captació de fons europeus: factures corresponents a serveis externs de consultoria sobre projectes pels quals s'hagi sol·licitat una subvenció dins del termini subvencionable.
e) Incorporació de personal qualificat: sous i salaris més les quotes a la Seguretat Social a càrrec de l'empresa del personal, indefinit o temporal, amb formació d'enginyeria, CFGS o equivalent i enquadrament en els grups de cotització 1, 2 i 3.
f) Implantació de solucions o projectes d'innovació, qualitat o sostenibilitat estrictament vinculats al procés productiu: factures corresponents a serveis externs de recerca, assessorament o consultoria (incloses certificacions o homologacions; s'exclouen estudis de viabilitat o de mercat). Obtenció de patents i models d'utilitat: despeses relacionades amb els serveis de diagnòstic previ de la propietat intel·lectual; la sol·licitud de marques, dibuixos o models; i també les relatives als tràmits necessaris fins a la resolució definitiva de concessió.
g) Despeses indirectes relacionades amb l'activitat productiva: subministraments, comunicacions, lloguers de locals o instal·lacions i d'equips, personal de producció i administratiu, etc. sempre que se sol·licitin, com a mínim, 4.000 € d'altres ajuts (corrents i/o inversions) per altres actuacions.
h) Inversió en actius fixes exclusivament vinculats al procés productiu (amb un mínim de 600 € per a cada element o actiu): factures de compra d'elements amortitzables com ara maquinària, equipament, utillatge o instrumental o adquisicions de drets de patents, llicències, know-how o coneixements tècnics no patentats. S'exclouen les adquisicions de segona mà i les despeses de transport i instal·lació de maquinària.
4. Per a la L2, són despeses elegibles, i per tant subvencionables:
a) Accions promocionals i campanyes publicitàries a través de canals tradicionals o bé digitals: regals promocionals, despeses de disseny i anuncis publicitaris o propaganda.
b) Formació per a la millora de les competències professionals impartides de forma presencial o virtual, sempre que mantenguin una relació directa amb les ocupacions sectorials de l'associació: desplaçaments, allotjament i impartició de la docència i material pedagògic.
5. En qualsevol cas, no formen part del pressupost subvencionable, les despeses següents:
- Les que no s'ajustin a l'objecte i a la finalitat de la convocatòria (bases 1 i 2).
- Les relatives als conceptes exclosos per a cada activitat subvencionable.
- Les relatives a factures emeses per algun dels socis d'una societat, agrupació de persones físiques o jurídiques, comunitat de béns o una altra agrupació econòmica sense personalitat jurídica.
- Les resultants d'imports superiors als preus de mercat
- Les comissions i despeses financeres.
- Els impostos sobre la renda i els indirectes susceptibles de recuperació o compensació;
- Les assegurances.
- Les relatives a menjars, refrigeris, serveis de menjars o similars.
6. L'IVA no es pot subvencionar, llevat de quan no sigui recuperable pel beneficiari (art. 4.3 RD 81/2015)
9. Criteri objectiu per a la concessió dels ajuts i determinació de l'import de la subvenció
1. Quant al sistema de selecció dels beneficiaris, s'atorgaran tots els ajuts sol·licitats que compleixin els requisits i els límits fixats en les presents bases i segons el crèdit posat a disposició en la convocatòria.
2. Per a la L1, l'import dels ajuts s'ajustarà, tant pel que fa als percentatges com a les quanties màximes subvencionables, en funció del nombre de treballadors i de la forma que segueix:
|
|
Subven- cionable |
Nbre. de treballadors (*) |
||||
|
|
Autònom |
1-3 |
4-7 |
8-12 |
+12 |
|
a) |
Fires i prospecció de mercats |
50-100% |
4.000 € |
5.000 € |
6.000 € |
9.000 € |
10.000 € |
b) |
Publicitat |
50% |
4.000 € |
4.000 € |
7.000 € |
7.000 € |
8.000 € |
c) |
Formació |
100% |
1.000 € |
1.000 € |
2.000 € |
2.000 € |
2.000 € |
d) |
Assessorament fons europeus |
100% |
3.000 € |
4.000 € |
6.000 € |
8.000 € |
8.000 € |
e) |
Personal qualificat |
||||||
f) |
Innovació, qualitat o sostenibilitat |
||||||
g) |
Despeses indirectes |
100% |
4.000 € |
6.000 € |
8.000 € |
10.000 € |
12.000 € |
h) |
Inversió productiva |
50% |
4.000 € |
5.000 € |
6.000 € |
9.000 € |
10.000 € |
|
|
|
20.000 € |
25.000 € |
35.000 € |
45.000 € |
50.000 € |
(*) Informe mitjana anual treballadors d'alta durant l'any anterior al de la convocatòria (TGSS).
L'empresari/ària individual i les agrupacions de persones físiques (comunitat de béns o societat civil, per exemple) són contemplats per la figura de l'autònom.
No totes les empreses disposen de comptes de cotització separats (producció i venda directa, per exemple); per tant, aquelles empreses amb comptes de cotització separats poden esgrimir la suma total de treballadors.
Els ajuts màxims, a títol individual, són: 50.000 €, en aplicació del Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013; o bé 20.000 €, si l'aplicable és el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013.
3. Per a la L2, l'import dels ajuts depenen dels percentatges subvencionables indicats a continuació:
|
|
Subvencionable |
a) |
Accions promocionals i campanyes publicitàries |
100% |
b) |
Formació per a la millora de les competències professionals |
100% |
L'ajut màxim, a títol individual, és de 5.000 € i, si la suma total dels ajuts sol·licitats supera el crèdit disponible, aquest es repartirà proporcionalment.
4. Si la suma total dels ajuts sol·licitats per línia supera al crèdit disponible, aquest es repartirà proporcionalment; en el cas que no s'exhaureix el crèdit previst per a despesa corrent d'una línia, el romanent revertirà en l'altra.
5. En un primer terme, es concediran els ajuts als sol·licitants que no disposin d'un ajut nominatiu previst en el pressupost del CIM en vigor; a continuació, en el cas de crèdit pressupostari suficient i d'acord amb el previst a la base 5.4, es podran concedir els ajuts a la resta de sol·licitants que ja compten amb una subvenció nominativa.
10. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts
1. Per mitjà del procediment de concurrència competitiva, els ajuts es concediran d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat.
2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS) i l'extracte de la convocatòria s'ha de publicar en Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS. La informació a la BDNS se li remetrà de tal manera que pugui anunciar tantes convocatòries com diferents règims jurídics de la UE s'hi hagin previst.
3. La instrucció, que correspon als funcionaris del CIM que determini la convocatòria, haurà de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de la comissió avaluadora.
Si la sol·licitud no compleix els requisits establerts en la convocatòria o hi manca la documentació exigida, s'ha de requerir al sol·licitant, perquè en un termini de deu dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l'advertiment que, si no ho fa, se'l tindrà per desistit.
5. Una vegada examinades les sol·licituds per la comissió avaluadora, i després que aquesta hagi emès el seu informe, el conseller executiu competent dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
6. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
7. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. No obstant l'anterior, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
8. La notificació de la resolució de les ajudes s'efectuarà mitjançant publicació en el BOIB.
9. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS. La informació es remetrà de tal manera que la BDNS pugui publicar les dades segons els diferents règims jurídics de la UE prevists.
10. A efectes de notificació, el CIM publicarà la resolució de concessió o denegació dels ajuts adés esmentada al BOIB (art. 45.1 b de l'LPACAP).
11. Comissió avaluadora dels ajuts
1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat encarregat d'examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base a l'òrgan competent per elaborar la proposta de resolució definitiva.
2. La comissió avaluadora estarà integrada pels membres següents:
- President: el conseller executiu del Departament d'Econòmica i Territori
- Secretari/ària: un/a funcionari/ària de l'esmentat departament
- No menys de tres vocals designats en la convocatòria
3. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui vàlidament constituïda es requerirà la presència del president i del secretari i de la meitat, almenys, dels seus membres.
12. Abonament dels ajuts
1. Els ajuts s'han d'abonar un cop se n'hagi acordat la concessió.
2. No es pot pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries amb l'Estat, el CIM i davant de la Seguretat Social. Respecte d'això, l'entitat beneficiària pot substituir les certificacions per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida a la convocatòria no superi els 3.000 € (art. 11 f TRLSIB).
3. Les subvencions que es paguen a persones físiques resten subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.
4. Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies a comptar des de la data de la resolució de concessió i pagament i sempre que la disponibilitat de tresoreria del CIM ho permeti.
13. Justificació de les despeses
1. Les despeses objecte de subvenció s'han de justificar en el moment de la sol·licitud; per tant, el termini per fer-ho finalitza dia 31 d'agost de l'any de la convocatòria.
2. Conformement amb l'art. 72 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de l'LGS, el compte justificatiu consisteix en:
a) La memòria justificativa, segons el model del CIM, en què consti la següent informació: descripció de les activitats realitzades per a les quals se sol·licita la subvenció; imatges relacionades (fires, publicitat, inversions); relació nominativa de despeses (núm. d'ordre, identificació del creditor, document, import, data d'emissió i de pagament; declaració d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat les activitats subvencionades i que les despeses que es justifiquen no superen els valors de mercat.
b) La relació de factures/despeses amb els corresponents justificants de pagament; aquests poden ser:
- L'extracte bancari en què quedi identificat el pagament realitzat mitjançant indicació de l'import, identificació del pagador i destinatari.
- Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o persona responsable de l'empresa, amb capacitat de cobrament. A l'efecte, han de quedar consignats en la factura les dades següents: data de cobrament, identificació (nombre, NIF i firma del declarant del cobrament de la factura) i segell de l'empresa (facultatiu en cas que l'emissor sigui persona física).
- Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament realitzat, mitjançant indicació de l'import, identificació del pagador i del destinatari.
- Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.
- S'admetran pagaments en efectiu fins a 300 € sempre que a la factura hi consti: data de cobrament, identificació del declarant del cobrament (nom, DNI i signatura) i segell de l'empresa (facultatiu en el cas que l'emissor sigui persona física).
3. Segons la lletra e de l'art. 12.3 del Decret llei 4/2022 de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna, és permesa la justificació de les despeses corresponents a subvencions d'import igual o inferior a dotze mil euros mitjançant una declaració responsable de la persona o entitat beneficiària, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control. En aquest sentit, les despeses indirectes definides en la lletra i de la L1 a la base 4, es justificaran mitjançant la declaració responsable inclosa en la sol·licitud (annex I).
4. En la fase de comprovació de la despesa realitzada i mitjançant un procediment aleatori, un 10 % dels beneficiaris de la L1 seran requerits perquè presentin els suficients justificants de les despeses indirectes.
5. El CIM podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
14. Obligacions dels beneficiaris
Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:
a) Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas, la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts 15 dies hàbils des de la publicació de la concessió dels ajuts al BOIB.
b) Comunicar al CIM la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat.
c) Acreditar, quan el CIM els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'acreditació no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el CIM a consultar-ho.
d) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el CIM.
e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el CIM i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
f) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
g) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 37 de la LGS.
h) Les entitats beneficiàries d'aquestes ajudes han de mantenir l'activitat durant el termini mínim d'un any des de la presentació de la sol·licitud; en cas contrari, se'ls podrà exigir la devolució, total o parcial, de la subvenció abonada més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual la subvenció va ser concedida.
i) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en la seva comptabilitat o en els llibres de registre que hagi de portar l'entitat beneficiària d'acord amb la normativa vigent i, en cas de no tenir aquesta obligació, en la documentació que la substitueixi.
15. Revocació i reintegrament dels ajuts
Pel que fa a la revocació i reintegrament de les subvencions, s'ha d'aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa aplicable.
16. Infraccions i sancions
1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol V del TRLSIB i en el títol IV de l'LGS.
2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin de les infraccions lleus i greus de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions, és el conseller executiu competent per raó de la matèria i, en el cas de les molt greus, el Consell Executiu, de conformitat amb l'establert en l'art. 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
17. Tractament de les dades personals
1. En l'exercici de les competències atribuïdes al CIM i de conformitat amb el que preveu la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, l'únic destinatari de la informació aportada voluntàriament i responsable del tractament de les dades de les persones interessades és:
Consell Insular de Menorca. Direcció insular d'Economia
Pl. Biosfera, 5
07703 Maó
Tel. 971 356050
Delegat de protecció de dades: protecciodades@cime.es
2. La finalitat del tractament de les dades és gestionar la convocatòria d'ajuts de minimis del CIM per al teixit productiu de Menorca.
3. Les dades que es tracten emanen de la informació identificativa, bancària, fiscal i de contacte facilitada per les persones interessades.
4. El temps d'ús de les dades és el termini de vigència d'aquest expedient de subvencions, i es conservaran segons la política de gestió documental o per motiu estadístic, sempre de forma descriptiva i agregada.
5. El CIM té legitimació per al tractament de les dades en l'exercici d'una missió d'interès públic i per consentiment exprés de les persones interessades. Les dades no se cedeixen a tercer aliens al CIM, llevat que siguin sol·licitades per les Forces i Cossos de Seguretat i organismes judicials o hagin de ser comunicades a altres entitats públiques per imperatiu legal.
6. Es poden exercir els drets d'accés, rectificació, supressió, oposició, limitació del tractament i portabilitat davant el CIM (Pl. Biosfera, 5 - 07703 Maó) o a través de la Seu electrònica (seulectronica.cime.es).
7. Si l'exercici dels drets esmentats no són degudament atesos, es pot presentar una reclamació davant el delegat de protecció de dades del CIM (protecciodedades@cime.es) i davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (C/ Jorge Juan, 6 - 28001 Madrid - Seu electrònica: sedeagpd.gob.es).
18. Altres disposicions
1. Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca.
Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa i són recurribles en alçada davant del Consell Executiu.
2. Normativa general aplicable
En tot el que no preveuen expressament aquestes bases regeixen les disposicions que són aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears
- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques
- Llei 4/2022, de 4 de juny, de consells insulars
- Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels art. 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352 de 24 de desembre de 2013)
- Reglament (UE) núm. 1408/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013 (modificat pel Reglament (UE) núm. 2019/316, de 21 de febrer de 2019) relatiu a l'aplicació dels art. 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352 de 24 de desembre de 2013)
- Reglament (UE) núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels art. 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea
- Decret llei 4/2022 de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna
Consten en l'expedient els documents següents:
- Sol·licitud (L1 i L2)
- Memòria justificativa (L1 i L2)
- Declaració responsable (L1 i L2)
- Declaració de compte bancari
Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant el Ple en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.
Maó, 31 de maig de 2023
Per delegació de la presidenta, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019)