Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 391778
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 22 de maig de 2023, relatiu a l’aprovació de les bases que regeixen la concessió d’ajuts del Consell Insular de Menorca per a les organitzacions professionals agràries (OPA) i la convocatòria corresponent a l’any 2023 (exp. 3203-2023-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El Consell Executiu, en la sessió de dia 5 de desembre de 2022, va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca (PES) del CIM per a l'any 2023 (BOIB núm. 2 de 5 de gener de 2023). El PES estableix la previsió de l'activitat subvencionadora en la línia de foment d'activitats d'interès general, dins el marc normatiu establert per a la concessió de subvencions. Una de les línies de subvenció incloses en aquest PES és l'ajut a les associacions professionals d'agricultura de Menorca.

2. Són funcions de les organitzacions professionals agràries representar, defensar i coordinar els interessos econòmics dels seus associats en l'àmbit insular i de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

3. Aquestes organitzacions professionals desenvolupen una activitat de formació en el medi rural que cal fomentar.

4. Les organitzacions disposen d'unes estructures de funcionament que permeten una coordinació més efectiva amb el sector agropecuari i aporten informació important per al desenvolupament de les polítiques del Departament d'Economia i Territori.

5. El pressupost del Consell Insular de Menorca per l'any 2023 preveu un ajut per les OPA.

6. El Departament d'Economia i Territori del Consell Insular de Menorca té interès a donar suport a l'agricultura i a la ramaderia de Menorca i a fomentar els organismes interessats en el seu manteniment i la seva representació.

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament d'Economia i Territori,

El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca per a les organitzacions professionals agràries (OPA) corresponent al període comprès entre dia 1 de gener i dia 31 de desembre de 2023, i que es transcriuen a continuació (annex I)

Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria dels ajuts corresponent a l'any 2023, que es regiran per les bases esmentades anteriorment i d'acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a les partides pressupostàries i pels imports màxims que s'indiquen més avall:

APLICACIÓ

Quantia màxima

5.41200.4890000 Ajuts associacions professionals agràries del pressupost del CIM per l'any 2023

85.500€

De la partida que es determini en el pressupost del CIM per l'any 2024

9.500€

TOTAL

95.000€

L'aportació de l'any 2024 resta condicionada a la cobertura pressupostaria futura segons l'aprovació del pressupost del Consell Insular de Menorca per a l'any 2024.

b) El termini de presentació de sol·licituds és de 20 dies naturals comptats a partir de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

c) La instructora d'aquest expedient és la senyora Judith Aisa Garbayo, tècnica de promoció agroalimentaria del Departament d'Economia i Territori.

d) La composició de la Comissió Avaluadora d'aquests ajuts és la següent:

- President: Josep Pastrana Huguet, conseller executiu d'Economia i Territori

- Vocals:

- Pilar Pons Goñalons, directora insular d'Economia

- Judith Aisa Garbayo, tècnica de promoció agroalimentaria del Departament d'Economia i Territori.

- Miquel Lopesino Chacón, tècnic agrícola del Departament d'Economia i Territori

- Francisca Llabrés Riudavets, tècnica de gestió a l'AGA d'Economia del Departament d'Economia i Territori

- Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament

Tercer. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

 

ANNEX Bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca a les organitzacions professionals agràries de Menorca

1. Objecte

L'objecte d'aquests ajuts és participar en les despeses originades per la realització de les activitats ordinàries pròpies de les organitzacions professionals agràries de l'illa de Menorca (d'ara endavant OPA) des de dia 1 de gener a dia 31 de desembre de l'any en curs.

Aquesta convocatòria contribueix al desenvolupament del sector agrari a través dels serveis que ofereixen les entitats de representació col·lectiva, sent aquest un dels objectius establerts en el Pla Estratègic de Subvencions.

2. Finalitat

Promocionar les actuacions pròpies de les associacions professionals agràries en matèria de representació del col·lectiu, informació, formació, assessorament i gestió d'ajuts a les explotacions agràries.

3. Finançament i import màxim

Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es faran efectives amb càrrec a les partides i per l'import màxim que s'estableixin en la convocatòria.

4. Activitats subvencionades: requisits i condicions

1. Són objecte de subvenció les activitats següents:

Línia 1. Manteniment de la pròpia organització professional agrària

Línia 2. Representació i publicacions:

a) Desenvolupament de la funció representativa dels interessos socioeconòmics dels seus associats.

b) Publicació del mitjà de comunicació de l'organització dirigida principalment als seus socis, tant si és impresa com si és digital.

Línia 3. Assessorament i gestió d'ajuts a les explotacions agràries per tal de millorar el servei als seus associats.

2. Les activitats abans relacionades s'han de portar a terme des de dia 1 de gener fins a dia 31 de desembre de l'any en curs.

3. Els beneficiaris d'aquests ajuts poden subcontractar totalment l'activitat subvencionada.

4. Són despeses subvencionables:

  • Lloguers i despeses dels locals de l'organització, entre altres, electricitat, telèfon i neteja
  • Nòmines dels treballadors de l'organització
  • Material fungible d'oficina
  • Quotes satisfetes per la seva integració en agrupacions o federacions d'àmbit superior.
  • Subscripció a publicacions relacionades amb l'activitat de l'organització
  • Viatges per assistència a reunions fora de l'illa de Menorca
  • Assistència dels representants a reunions convocades a Menorca, mitjançant convocatòria oficial i amb acta de la sessió en què consti l'assistència
  • Despeses d'assessorament al personal propi i/o als seus associats, realitzat per tècnics especialitzats.
  • Despeses d'assessoria fiscal
  • Despeses per a informació i comunicació

5. Règim de compatibilitat amb altres ajuts

1. Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d'altres ajuts, sens perjudici de l'obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de la forma establerta en aquestes bases.

2. L'import dels ajuts que es concedeixin no pot superar en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l'activitat subvencionada.

6. Requisits dels beneficiaris

1. Poden sol·licitar la subvenció les organitzacions professionals agràries legalment constituïdes que tenguin el seu domicili social i àmbit d'actuació dins del territori de Menorca i un funcionament intern real i democràtic.

2. En aquest sentit, queden excloses d'aquest procediment de concurrència competitiva les organitzacions que no realitzin els processos electorals prevists en els seus estatuts.

3. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries:

a) Les persones jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en l'art.10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

b) Les persones jurídiques que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i amb les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.

c) De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions previstes en aquestes bases, les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o gènere.

7. Presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a ANNEX I d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica www.cime.es.

2. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:

Documentació administrativa

a) Còpia de l'escriptura de constitució o modificació dels estatuts o del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre corresponent.

b) Certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda.

c) Document de designació d'un representant.

d) Si fos necessari de conformitat amb els estatuts, s'ha d'aportar certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda.

e) Còpia del document d'identificació fiscal del sol·licitant (NIF) i del seu representant.

f) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu legal representant de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 10.1 del Decret legislatiu 2/2005 de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196 de 31-12-2005) (annex II).

g) Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social (es pot autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment d'aquestes obligacions –vegeu annex I). El sol·licitant ha d'estar al corrent de les obligacions fiscals amb el Consell Insular de Menorca (aquest aspecte es comprovarà d'ofici pel Consell Insular de Menorca).

h) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu legal representant relativa a les subvencions o ajudes obtingudes o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades, per a realitzar la mateixa activitat. (Annex III)

i) Document de designació de compte bancari de l'empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca.

Documentació específica

j) Certificat emès pel secretari de l'organització en què constin el nombre d'afiliats en actiu fins al 31 de desembre de l'any anterior i que estiguin al corrent del pagament de la quota a l'organització.

k) Memòria i pressupost de les actuacions a realitzar.

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletra a, c, e i i en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular, la qual cosa s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.

3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de l'LPACAP, les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

4. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

5. La sol·licitud i tota la documentació transcrita en el punt 2 de la base 7 s'han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

Per mitjans electrònics d'acord amb el que estableix l'art. 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.

Si alguna OPA presenta la sol·licitud presencialment, se la requerirà per tal que ho esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes, i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

8. Despeses subvencionables

1. D'acord amb el que estableix l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable, i per tant forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, la que respongui a la naturalesa de l'activitat subvencionada, sigui estrictament necessària i es faci dins el termini establert en aquestes bases.

2. A més del compliment dels requisits establerts en aquesta base, només es pot considerar com a despesa realitzada, i per tant subvencionable, la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajuda. La forma d'acreditar aquest pagament i el termini per dur-lo a terme es regulen en la base 13 (justificació de les despeses).

Quan el beneficiari de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables en què hagi incorregut en les seves operacions comercials hauran d'haver estat abonades en els terminis establerts a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.

3. En qualsevol cas, no formen part del pressupost subvencionable, vista la naturalesa del crèdit pressupostari, tot i que formin part del projecte:

  • Despeses que no compleixin els requisits de l'objecte d'aquesta convocatòria (base 1).
  • Les despeses l'import de les quals s'hagi pagar a un preu superior de mercat.
  • Les despeses financeres.
  • Els impostos indirectes, quan siguin susceptibles de recuperació o compensació, i els impostos sobre la renda.
  • Les assegurances.
  • Les despeses relatives a menjars, refrigeris, serveis d'àpats o altres de similars.

4. L'IVA no es pot subvencionar, llevat de quan no sigui recuperable pel beneficiari (art. 4.3 RD 81/2015)

5. En actuacions que s'iniciïn en posterioritat a la publicació d'aquesta convocatòria, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quantitats establertes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic per al contracte menor, el sol·licitant s'obliga a sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o que prestin el servei. Cal justificar que la tria entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar a la justificació, ha recaigut en l'empresa més adequada segons criteris d'eficiència i economia.

9. Determinació de l'import de la subvenció

1. Se seleccionaran totes les organitzacions sol·licitants que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria i que adjuntin a la sol·licitud la documentació adient.

2. A la línia 1, de Manteniment, corresponen:

- Despeses generals: lloguers i despeses dels locals de l'organització, entre d'altres electricitat, telèfon, neteja i material fungible d'oficina.

Se subvencionarà un 100 % de les despeses presentades sota aquest concepte fins a 45,00 € per afiliat que estigui al corrent del pagament de la quota de l'any anterior a l'organització.

L'import màxim per despeses generals és de 4.000,00 € per organització.

- Despeses de personal: nòmines, seguretat social i IRPF dels treballadors.

Se subvencionarà un 80 % de la despesa presentada sota aquest concepte, amb un màxim de 10.000,00€ per organització.

El màxim que podrà rebre cada organització per la línia 1 és de 14.000,00 €.

Es destina un pressupost de 22.000,00 € per a aquesta línia. Si l'import total sol·licitat de la línia 1 supera el pressupost existent, es prorratejarà proporcionalment entre els sol·licitants. Si no s'esgota aquest pressupost podrà revertir en la línia 2 i 3 de forma proporcional a cada una de les línies.

3. A la línia 2, de Representació i publicacions, corresponen:

a) Les actuacions de representació de les OPA fora de Menorca, per a les quals es poden presentar les despeses següents:

- Trasllat, es destina fins a un màxim de 200,00 € per persona i viatge.

- Allotjament, es destina fins a un màxim de 150,00 € per persona i viatge.

- Dietes, es destina fins a un màxim de 64,40 € per persona i dia.

b) Les actuacions de representació de les OPA dins Menorca, per a les quals es pot presentar la despesa per dietes: 50,00 € per persona.

c) L'assistència a fires: es destina un ajut màxim total de 500,00 € en concepte de despeses de muntatge i lloguer de l'estand, material de l'estand, tasts... així com 0,25 €/km per transport dels animals que vagin a la fira.

d) Les despeses de publicacions, a les quals es destina un ajut del 80 % del cost de l'activitat.

L'ajut màxim individual per les despeses de la línia 2 serà de 5.000,00 €.

Es destina un pressupost total de 13.000,00 € per a aquesta línia. Si l'import total sol·licitat de la línia 2 supera el pressupost existent, es prorratejarà proporcionalment entre els sol·licitants. Si no s'esgota aquest pressupost podrà revertir en la línia 1 i 3 de forma proporcional a cada una de les línies.

4. A la línia 3 d'assessorament i gestió d'ajuts, corresponen:

- Despeses d'assessorament realitzades per tècnics especialitzats. Se subvencionarà un 100 % de les despeses presentades sota aquest concepte fins a 200,00 € per afiliat.

L'ajut màxim individual per les despeses de la línia 3 serà de 20.000 €.

Es destina un pressupost total de 60.000 € per a aquesta línia. Si l'import total sol·licitat de la línia 3 supera el pressupost existent, es prorratejarà proporcionalment entre els sol·licitants. Si no s'esgota aquest pressupost revertirà en la línia 1 i 2 de forma proporcional.

5. La subvenció màxima total que podrà percebre cada OPA, entre les tres línies, és de 37.000,00€.

10. Comissió avaluadora dels ajuts

1. La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior a 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.

Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s'haurà de ficar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

2. Es crea la Comissió Avaluadora dels ajuts regulats en aquestes bases.

3. L'objecte de la Comissió Avaluadora és examinar els expedients d'ajuts, que han d'anar acompanyats d'un informe tècnic, i emetre una proposta definitiva d'acord.

4. La Comissió Avaluadora està integrada per:

- President: el conseller executiu de l'àrea competent

- Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament

- Un nombre de vocals no inferior a tres, designats en la resolució de la convocatòria

5. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requereix la presència del president, del secretari i de la meitat, almenys, dels seus membres.

11. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

1. Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. Una vegada conclòs el procés de tramitació de la convocatòria, i immediatament abans de la seva publicació en el diari oficial, s'ha de remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions la informació corresponent a la convocatòria, en els termes establerts en l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. La instrucció correspon a un/una tècnic/a del Departament d'Economia i Territori, que ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de la comissió avaluadora.

5. Si la sol·licitud no compleix els requisits establerts en la convocatòria o hi manca la documentació exigida, s'ha de requerir al sol·licitant, perquè en un termini de deu dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l'advertiment que, si no ho fa, se'l tindrà per desistit.

6. Una vegada examinades les sol·licituds per la comissió avaluadora corresponent, i després que aquesta hagi emès el seu informe, l'instructor n'elevarà la corresponent proposta de resolució al conseller executiu competent, el qual dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

Les subvencions atorgades es formalitzaran mitjançant un conveni (annex V).

7. Quan la quantia de l'ajut proposat per l'òrgan instructor sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d'ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.

8. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

9. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

10. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts s'ha de remetre a la BDNS (art. 20.8 de la LGS) i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears a efectes de notificació (art. 45.1b de l'LPACAP).

12. Abonament dels ajuts

1. Es tramitarà un primer pagament del 90 % de la subvenció concedida en el moment que es presenti la primera justificació (base 13.2). El 10 % restant es tramitarà quan el beneficiari presenti la justificació (base 13.2) i el compte anual de l'entitat.

Es podrà presentar una justificació parcial de les despeses corresponents a la línia 3, quan la despesa acumulada per aquest concepte sigui de 10.000 €. S'haurà de presentar la documentació relacionada a la base 13.2.

Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits de la convocatòria i, en cas del segon pagament, que s'han presentat els comptes anuals i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

2. No es podrà pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

3. Respecte a les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, s'ha d'aplicar el que estableix la base 13. No obstant, l'entitat beneficiària pot substituir els certificats que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida a la convocatòria no superi els 3.000 € (art. 11 f TRLGSIB).

13. Justificació de les despeses

1. Dia 19 de novembre de l'any de la convocatòria és el darrer dia per presentar la primera justificació del 90 % de l'ajut i dia 31 de juliol de l'any següent al de la convocatòria és el darrer dia per justificar el 10 % restant de les despeses efectuades amb càrrec a la subvenció, llevat que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que els beneficiaris han d'al·legar per escrit. A la vista de l'anterior, el CIM podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.

2. La justificació de la realització del projecte subvencionat, de la consecució dels objectius de la subvenció i del compliment de les obligacions que determini, si escau, l'acte de concessió de l'ajut, és la documentació amb la qual el beneficiari demostra que ha fet el projecte d'acord amb com el va sol·licitar inicialment. S'ha de fer d'acord amb el que estableix l'article 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003 general de subvencions, a través d'un compte justificatiu simplificat que ha de tenir el contingut següent:

- Memòria justificativa de la realització del projecte pel qual se sol·licita l'ajut i del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts. S'han de relacionar en la memòria els viatges de les reunions de representació a què s'hagi assistit, tot especificant lloc, data i finalitat de la convocatòria. En relació a l'ajut per les actuacions d'assessorament (línia 3), s'haurà d'indicar de forma detallada les gestions realitzades, amb indicació del nom del soci que ha rebut l'assessorament, NIF, data de la gestió i tipus de gestió realitzada.

- Relació nominativa de les despeses de l'activitat, amb identificació del creditor i del document, import, data d'emissió i data de pagament (annex IV). Aquest document també s'ha de presentar en format de full de càlcul (excel, libreoffice...).

Les despeses de naturalesa tributària generades en el període subvencionable i que no es puguin liquidar abans de dia 31 de desembre de l'any en curs es podran fer efectives fins al 31 de gener de l'any posterior al de la convocatòria.

- Còpia de les actes de les reunions a les quals s'ha assistit com a representant de l'organització.

- Comptes anuals de l'organització.

3. En el cas de rebre qualsevol altra subvenció pública, s'ha de lliurar el justificant de la subvenció rebuda i el concepte pel qual s'ha rebut.

4. En la fase de comprovació de la despesa realitzada se sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d'obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció.

5. Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils (art. 68 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre).

6. Si la despesa justificada per cada una de les línies subvencionades és inferior a l'import del pressupost sol·licitat i subvencionat per línia, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.

7. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

8. Si la justificació no es presenta dins el termini establert, es requerirà al beneficiari que la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici de l'expedient de revocació o reintegrament que correspongui.

14. Obligacions dels beneficiaris

Les OPA han de complir les obligacions següents:

a) Fer constar, de manera expressa, el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades i que es portin a terme posteriorment a la publicació d'aquestes bases.

b) Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas, la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.

c) Realitzar l'activitat objecte de subvenció en el termini màxim establert.

d) Dur a terme les activitats que hagin fonamentat la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.

e) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.

f) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

g) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes amb la mateixa finalitat.

h) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si poden afectar el cost total.

i) Trobar-se al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar aquestes dades a través de l'Agència Tributària.

15. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de gradació de possibles incompliments

En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.

Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'aplicaran els articles 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa aplicable.

En el cas que no sigui procedent la revocació total de l'ajut concedit, es podrà aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment.

Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari i s'ha de valorar, en tot cas, el grau d'incompliment, si és a causa d'actuacions doloses o negligents, i si hi hagut bona o mala fe.

En el cas que el beneficiari no justifiqui en termini l'import de la concessió atorgada, es minorarà la part de la subvenció correctament justificada en un 1 % per cada dia de retard.

Si el beneficiari no fa constar, de manera expressa, el suport del CIM, es minorarà en un 1 % l'import de la subvenció correctament justificada.

En el cas que s'hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària haurà de reintegrar les quantitats rebudes que hagin esdevingut indegudes més l'interès de demora, el qual es comptarà des del pagament de la subvenció, total o parcial, fins a la data de resolució mitjançant la qual s'acordi el reintegrament.

Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i es poden exigir per la via de constrenyiment.

L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que en el seu cas siguin exigibles.

16. Infraccions i sancions

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol V del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent per raó de la matèria en el cas d'infraccions lleus i greus i el Consell Executiu en cas d'infraccions molt greus, de conformitat amb l'establert en l'art. 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

17. Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca.

Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa, són recurribles en alçada davant el Consell Executiu.

Normativa general aplicable

En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les següents normes:

  • Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
  • Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)
  • Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005).
  • Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
  • Llei 4/2022, de 4 de juny, de consells insulars.

Consten en l'expedient:

Annex I. Sol·licitud de participació en la convocatòria d'ajuts a les OPA

Annex II. Model declaració responsable

Annex III. Declaració responsable altres ajuts rebuts

Annex IV. Relació nominativa de les despeses dels ajuts del CIM a les OPA 2023

Annex V. Conveni tipus

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant el Ple en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó, 26 de maig de 2023

Per delegació de la presidenta, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019)​​​​​​​