Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL

Núm. 390170
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per a persones autònomes amb llicencia temporal d’autotaxi amb un contracte de rènting d’un vehicle de turisme destinat al transport públic de viatgers

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'època estival de l'any 2022 a les Illes Balears va esser una temporada d'èxit en termes turístics, marcada per l'arribada de 16 milions i mig de visitants que van deixar una facturació de més de 17.000 milions d'euros, la qual cosa va donar lloc a una temporada excepcional en termes de rendibilitat. Això va permetre a les illes rescabalar-se de l'impacte negatiu que va tenir la COVID-19 en el seu Producte Interior Brut, que va caure un 15% entre els anys 2019 i 2021, doncs es tracta d'una comunitat autònoma majoritàriament dependent del sector serveis i del turisme, que van quedar molt afectats per les mesures de prevenció i contenció del virus.

Malgrat que s'ha tocat sostre en termes quantitatius d'arribades de turistes i això s'ha traduït en un augment de la riquesa del nostre territori, també és cert que el volum d'arribades turístiques assolit l'any passat va fer que es disparàs l'Indicador de Pressió Humana, entès com l'índex que estima la càrrega demogràfica real que suporta un territori en un període determinat, arribant a haver, en l'illa de Mallorca, en el dia amb més turistes de l'any, un 61% més de població de la que hi viu habitualment. Així doncs, aquesta disparitat entre el nombre de persones presents en el territori i la població que efectivament hi resideix s'ha de tenir molt present a l'hora de fer una correcta planificació i gestió dels recursos disponibles.

En la temporada turística passada va esser molt difícil preveure la gran afluència de turistes que finalment hi va haver, degut a la incertesa que encara generava la pandèmia del coronavirus. Això va donar lloc a una insuficiència de transport disponible per atendre l'excessiva demanda generada, que va provocar importants demores en la contractació d'un servei de taxi, convertint-se aquesta, en moltes ocasions, en un objectiu impossible.

Davant la previsió d'una temporada turística excel·lent a les Illes Balears per a l'any 2023, a tenor de l'evolució de les reserves en els principals mercats emissors que superarien totes les xifres de l'any passat, i amb l'objectiu d'evitar una situació semblant a l'exposada en el paràgraf anterior, el govern balear va publicar en el BOIB núm. 30 de 9 de març de 2023, el Decret llei 2/2023 de 6 de març, de mesures urgents en matèria del servei públic discrecional del transport de persones viatgeres i en altres matèries vinculades a sectors econòmics, que, en el seu article 4 defineix un procediment excepcional per atorgar llicències temporals d'autotaxi. Segons el que disposa aquest article, «per a l'any 2023, els ajuntaments poden atorgar llicències temporals d'autotaxi sense l'aprovació prèvia del pla regulador que estableix l'article 53.4 de la Llei 4/2014». D'aquesta manera, «els ajuntaments poden atorgar llicències temporals d'autotaxi mitjançant un acte administratiu motivat que determini l'adjudicació, les condicions de prestació del servei, el nombre mínim i màxim, les condicions a les quals ha d'ajustar-se, els drets i les obligacions, la quantia de la taxa, els supòsits de revocació, els terminis de durada i les altres condicions que considerin adequades o necessàries». Així doncs, amb la publicació d'aquest decret llei es pretén afavorir i agilitzar l'emissió de llicències temporals de taxi i, així, incrementar el nombre de vehicles de turisme disponibles destinats al servei públic de viatgers proveïts d'aparell taxímetre.

En el nostre país, més del 90% de les llicències d'autotaxi pertanyen a persones treballadores autònomes que per a poder desenvolupar la seva activitat han d'incórrer en importants despeses. Entre d'altres, han de disposar d'un vehicle homologat que serà la seva eina de treball. Aquest vehicle de turisme haurà de complir determinades exigències establertes en la normativa reguladora del sector i, a més, s'haurà de mantenir en condicions òptimes per a prestar un servei públic de qualitat, la qual cosa suposa un alt cost per aquests autònoms.

Els autònoms i les microempreses són un dels pilars fonamentals de l'economia, doncs generen una part notable de la riquesa del nostre país i també tenen el potencial de generar ocupació. En aquest sentit, la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació, estableix en l'article 12.4 que l'Estratègia Espanyola de Suport Actiu a l'Ocupació s'articularà entorn de set eixos, entre els quals, el sisè està dedicat a l'emprenedoria i comprèn les activitats dirigides a fomentar la iniciativa empresarial, el treball autònom i l'economia social, així com les encaminades a la generació d'ocupació, activitat empresarial i dinamització i impuls del desenvolupament econòmic local, essent la promoció de l'ocupació autònoma un dels pilars fonamentals entre les polítiques actives d'ocupació.

El Consell de Ministres va aprovar l'any 2022, a proposta del Ministeri de Treball i Economia Social, la primera Estratègia Nacional d'Impuls del Treball Autònom (ENDITA), un full de ruta que s'estén fins al 2027 i que engloba les línies polítiques d'actuació en matèria de treball autònom que es desenvoluparan en els cinc anys vinents i que suposa un impuls renovador pel sector.

En aquest sentit, doncs, el sector de transport per taxi pot resultar esser una interessant i atractiva oportunitat laboral ja que, d'una banda, hi podem trobar persones treballadores autònomes que impulsen el seu propi negoci i, de l'altra, aquestes són capaces de generar més ocupació i compten amb una plantilla de treballadors assalariats.

Així doncs, en previsió d'un escenari en que els ajuntaments tindran l'oportunitat d'atorgar noves llicències temporals d'autotaxi per tal de fer front a la temporada estival, és voluntat de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball promocionar l'autoocupació i fomentar la creació de nous llocs de feina, ja sigui per a donar l'oportunitat a persones desocupades d'emprendre el seu propi negoci o bé per a contribuir en la consolidació de projectes empresarials que ja es troben en funcionament. Per tant, amb aquest objectiu, es considera oportú plantejar una convocatòria de subvencions per a facilitar el pagament, per part de les persones treballadores autònomes titulars d'una llicència temporal d'autotaxi, d'una part de les quotes d'un contracte d'arrendament per rènting d'un vehicle turisme destinat al transport públic de viatgers.

L'article 30.21 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, d'acord amb la redacció feta per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut, atribueix a aquesta comunitat autònoma la competència exclusiva en matèria de foment del desenvolupament econòmic en el territori de la comunitat autònoma, d'acord amb les bases i la coordinació general de l'activitat econòmica, sense perjudici del que disposen els articles 38 i 131, i els números 10 i 13 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució; la legislació estatal i l'europea, i l'establiment i la regulació dels òrgans de defensa de la competència de la comunitat autònoma.

L'article 2.4 del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer), atribueix a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular, entre d'altres, les competències en matèria de promoció, desenvolupament i dinamització econòmica; finançament i suport empresarial; promoció de l'autoocupació i la cultura emprenedora; gestió, foment i difusió dels models d'economia social i autoocupació, entre els quals destaquen les societats cooperatives, les societats laborals i els autònoms.

L'Ordre del Conseller de Treball i Formació, de 4 de maig de 2005, estableix les bases reguladores de les subvencions, en matèria de Treball i Formació (BOIB núm. 73, de 12 de maig). L'article 1.2 de les bases, modificat per Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008, preveu, en el seu apartat 28, que pot ser objecte de subvenció la promoció de l'ocupació autònoma.

La Llei 20/2007, d'11 de juliol, de l'Estatut del treballador autònom, defineix el treball autònom i es contemplen els drets i obligacions dels treballadors autònoms, el seu nivell de protecció social, les relacions laborals i la política de foment de l'ocupació autònoma.

La Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació, estableix que els recursos econòmics per a la realització de les polítiques actives seran gestionats pels serveis públics d'ocupació, que podran desenvolupar els serveis i programes que considerin necessaris, segons l'article 32.3, i gestionar-los mitjançant la concessió de subvencions públiques, contractació administrativa, subscripció de convenis, gestió directa o qualsevol altra forma jurídica ajustada a dret.

Aquesta convocatòria s'ha inclòs en l'objectiu III, línia III.1.5 Ajuts per a promocionar l'ocupació autònoma, del Pla Estratègic de Subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 (BOIB núm. 175 de 23 de desembre).

Aquest programa d'ajuts va d'acord amb el que disposa l'Agenda 2030 i, concretament, amb l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible número 8 Treball decent i creixement econòmic, que té com a objectius, entre d'altres, reduir la taxa de desocupació, millorar les condicions laborals, augmentar la productivitat laboral i donar suport al creixement de les petites i mitjanes empreses. Així doncs, no es pot forjar una millora en les condicions de vida de la ciutadania sense abordar el creixement econòmic sostingut, inclusiu i sostenible i, per això, és necessari promoure una ocupació productiva i en condicions dignes.

La present convocatòria és un acte de tràmit ordinari que posa fi a un procediment iniciat en data 15 de maig de 2023.

L'article 3 de l'Ordre de bases abans esmentada estableix que les convocatòries de subvencions s'han d'aprovar per mitjà d'una resolució del conseller o consellera competent en matèria de treball i formació i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Fonaments de dret

1. Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears

2. La Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 15, de 2 de febrer de 2019).

3. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú.

4. La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.

5. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril de 2003).

6. La Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 27 de març de 2023 per la qual es modifica l'annex al Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2023 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre).

7. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

8. Reglament de desplegament de la Llei General de Subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

9. El Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de Subvencions.

10. Llei 14/2014, de 29 de desembre, de Finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

11. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de Finances.

12. Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació

13. Llei 20/2007, d'11 de juliol, de l'Estatut del treballador autònom

14 Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears

15. Decret llei 2/2023 de 6 de març, de mesures urgents en matèria del servei públic discrecional del transport de persones viatgeres i en altres matèries vinculades a sectors econòmics

16. L'Ordre del Conseller de Treball i Formació, de 4 de maig de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions, en matèria de Treball i Formació (BOIB, núm. 73, de 12 de maig)

Per tot això, d'acord amb l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, els articles 11 i 12 del Decret llei 4/2022, de 30 de març i l'article 3 de l'Ordre de bases reguladores, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la convocatòria d'ajuts per a persones treballadores autònomes que disposin d'una llicència temporal d'autotaxi amb l'objectiu de promoure l'ocupació autònoma en el sector i compensar una part de les quotes del contracte de rènting d'un vehicle de turisme destinat al transport públic de viatgers, en els termes que figuren en l'annex 1 d'aquesta resolució.

2. Designar la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular de la conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball com a òrgan instructor del procediment.

3. Ordenar la comunicació d'aquesta resolució a la Base de dades nacional de subvencions i la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, la qual comença a tenir efecte l'endemà d'haver-s'hi publicat.

Interposició de recursos

La present convocatòria té la naturalesa jurídica d'un acte administratiu que exhaureix la via administrativa.

En conseqüència, contra la convocatòria es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, abans esmentada, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Contra la convocatòria també es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

(Signat electrònicament: 12 de juny de 2023)

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball Iago Negueruela i Vázquez

ANNEX 1 Convocatòria

Primer Objecte

Aquesta convocatòria té per objecte regular l'atorgament de subvencions per a persones inscrites en el Règim Especial de Treballadors Autònoms de la Seguretat Social, residents a les Illes Balears, que disposin d'una llicència temporal d'autotaxi, atorgada per algun dels ajuntaments de les Illes Balears, amb l'objectiu de compensar una part de les quotes del contracte de rènting d'un vehicle de turisme destinat al transport públic de viatgers i, d'aquesta manera, promoure l'ocupació autònoma en el sector.

Segon Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris d'aquesta subvenció les persones que, en data de presentació de la seva sol·licitud, compleixin els següents requisits:

a) Constar d'alta en el Règim Especial de Treballadors Autònoms de la Seguretat Social.

b) Constar d'alta en l'Impost d'Activitats Econòmiques i estar al corrent del seu pagament.

c) Disposar d'una llicència temporal d'autotaxi atorgada a l'empara del Decret llei 2/2023 de 6 de març, de mesures urgents en matèria del servei públic discrecional del transport de persones viatgeres i en altres matèries vinculades a sectors econòmics.

d) Haver formalitzat un contracte d'arrendament per rènting d'un vehicle de turisme destinat al transport públic de viatgers amb posterioritat a la publicació del Decret llei 2/2023 de 6 de març, de mesures urgents en matèria del servei públic discrecional del transport de persones viatgeres i en altres matèries vinculades a sectors econòmics.

Les operacions de finançament per rènting sols seran objecte d'aquesta subvenció a condició que:

i. El contracte d'arrendament per rènting haurà de finalitzar, en tot cas, amb data límit de 30 de setembre de 2023.

ii. El contracte haurà de recollir l'import total del mateix, així com l'import de les quotes mensuals que s'hauran d'abonar i haurà d'estar subscrit, d'una banda, per part del titular de la llicència temporal d'autotaxi i potencial beneficiari de l'ajut i, de l'altre, per l'empresa de rènting.

 

e) Estar empadronat i tenir el domicili fiscal a les Illes Balears, així com dur a terme l'activitat empresarial o professional en aquesta mateixa comunitat autònoma.

f) Estar al corrent de pagament de les seves obligacions amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, amb l'Agència Tributària de les Illes Balears i amb la Seguretat Social.

g) No incórrer en cap de les prohibicions per esser beneficiari previstes en l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

Tercer Crèdit assignat a la convocatòria

El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria és de quatre-cents mil euros (400.000,00 €), amb càrrec a la partida pressupostària 12801 G/322F01/47000/00 dels pressuposts de la comunitat autònoma de les Illes Balears per l'any 2023.

2. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Els efectes de l'augment de l'import de la convocatòria es retrotrauran a la data de publicació d'aquesta convocatòria. La resolució de la modificació esmentada, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

Quart Exclusions

1. Queden excloses dels ajuts que estableix aquesta convocatòria les persones que tenen la condició de sòcies integrants dels òrgans d'administració de les societats mercantils de capital, de les cooperatives i de les societats laborals.

2. També en queden exclosos els integrants de les comunitats de béns, tret que tots els requisits de la convocatòria concorrin en la seva persona física i no en la figura de l'entitat sense personalitat jurídica.

 

Cinquè Quantia de les subvencions

L'import de la subvenció consistirà en un pagament únic equivalent a l'import resultant de l'aplicació de la següent fórmula amb un màxim de 8.000 euros per beneficiari:

Import de la subvenció = 0,5 x import quota mensual del contracte de rènting x nº quotes del contracte de rènting

Les quotes del contracte de rènting s'hauran d'ajustar al que disposa l'apartat segon punt 1.d) de l'Annex I d'aquesta Resolució i, en tot cas, l'import total de la subvenció s'haurà de destinar al pagament de les quotes del contracte d'arrendament per rènting d'un vehicle de turisme destinat al transport públic de viatgers.

Sisè Àmbit territorial

Pel que fa a l'àmbit territorial d'aquesta convocatòria de subvencions, la persona sol·licitant ha d'estar empadronada en algun dels municipis de les Illes Balears i ha de dur a terme la seva activitat empresarial i tenir el seu centre de treball i domicili fiscal en l'àmbit d'aquesta mateixa comunitat autònoma. Finalment, la llicència temporal d'autotaxi ha de ser expedida per algun dels ajuntaments de les Illes Balears.

Setè Termini i forma de presentació de les sol·licituds

1. El termini per a presentar la sol·licitud començarà el 1 de juliol de 2023 i acabarà el 30 de setembre de 2023 mitjançant els canals següents:

a) De forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, al qual, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'hi haurà d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració i a l'Annex II d'aquesta Resolució, signada electrònicament.

b) De manera presencial a les oficines de registre de l'Administració autonòmica o en qualsevol dels altres llocs establerts a l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. Només s'admetrà una sol·licitud per treballador autònom dins aquesta convocatòria.

3. En el cas que l'escrit o sol·licitud presentada pateixi de qualsevol altre defecte corregible, per la falta de compliment dels requisits exigits en l'article 66 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, o per la falta d'altres requisits exigits per la legislació específica aplicable o per aquesta convocatòria o per manca o defectes de documentació, es requerirà la seva esmena en el termini de deu dies hàbils, en els termes dels articles 68.1 de la citada llei. Aquest termini, si escau, podrà ser ampliat fins a cinc dies, a petició de l'interessat o a iniciativa de l'òrgan, quan l'aportació dels documents requerits presenti dificultats especials, atès que no es tracta d'un procediment de concurrència competitiva.

4. En aplicació de l'article 5.5 de les bases reguladores aprovades per l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, la concessió dels ajuts s'ha d'efectuar aplicant un criteri de resolució per rigorós ordre d'entrada de dia i hora de les sol·licituds en el Registre electrònic del Govern de les Illes Balears, o en els registres o oficines que s'estableixen en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, fins a cobrir la disponibilitat pressupostària, atès que, d'acord amb la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment.

No obstant això, en cas que la documentació presentada pel sol·licitant no sigui adient o suficient i se li hagi d'efectuar un requeriment d'informació, aquest perdrà l'ordre de prelació en la concessió de la subvenció. En aquests casos, l'interessat passarà a ocupar el lloc en l'ordre de prelació en la concessió de la subvenció que determini la data en què efectivament s'hagi produït la presentació completa de la documentació requerida.

5. La inexactitud, la falsedat o l'omissió de caràcter essencial de qualsevol dada en el formulari de sol·licitud o en les declaracions responsables deixen sense efectes aquest tràmit, des del moment en què es conegui i amb l'audiència prèvia a la persona interessada; en conseqüència, comporten la inadmissió de la sol·licitud de subvenció, sens perjudici que puguin ser causa de nul·litat de la subvenció, i si n'és el cas, de reintegrament, si es coneixen amb posterioritat a la concessió, i comporten, així mateix, l'exigència de les responsabilitats de qualsevol classe en què s'hagi pogut incórrer.

Vuitè Documentació

1. Les persones o entitats sol·licitants han de presentar, necessàriament, la documentació següent, que no pot ser consultada per l'Administració:

a) La sol·licitud signada electrònicament, d'acord amb el model normalitzat disponible en la seu electrònica en la següent adreça: dgpe.caib.es i que consta en l'Annex II d'aquesta resolució.

b) Llicència temporal d'autotaxi atorgada a l'empara del Decret llei 2/2023 de 6 de març, de mesures urgents en matèria del servei públic discrecional del transport de persones viatgeres i en altres matèries vinculades a sectors econòmics.

c) Contracte d'arrendament per rènting d'un vehicle de turisme destinat al transport públic de viatgers.

d) Document o certificat acreditatiu de la representació, si escau i sempre que no estigui inscrit en el Registre Electrònic d'Apoderaments.

2. La presentació de la sol·licitud implica autoritzar a l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears perquè pugui consultar en qualsevol moment, telemàticament o per altres mitjans, les comprovacions per mostreig o exhaustives necessàries per verificar la conformitat de les dades de les declaracions i el compliment dels requisits establerts en aquesta convocatòria. En cas de denegar-ho mitjançant el formulari de sol·licitud de l'Annex II d'aquesta resolució, s'hauran de presentar els documents següents:

a) Document Nacional d'Identitat (DNI) o Número d'Identitat d'Estranger (NIE).

b) Certificat d'empadronament en un municipi de les Illes Balears.

c) Alta en el Règim Especial de Treballadors Autònoms (RETA).

d) Certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària acreditatiu de la Delegació o Delegació Especial en la qual es trobi el domicili fiscal.

e) Certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries.

f) Certificat de l'Agència Tributària de les Illes Balears d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la comunitat autònoma de les Illes Balears.

g) Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social d'estar al corrent de pagament de les seves obligacions.

h) Document acreditatiu de constar d'alta en el cens de l'Impost d'Activitats Econòmiques.

i) Document o certificat acreditatiu de la representació sempre que estigui inscrit en el Registre Electrònic d'Apoderaments.

3. Excepcionalment, si la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular no pot aconseguir aquesta documentació, pot sol·licitar a la persona interessada que l'aporti, tal com preveu l'article 28.3 de la Llei 39/2015.

En qualsevol cas, la persona sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit presentat a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular en el termini de quinze dies comptadors des de la data en què se li concedeixi la subvenció.

4. La presentació de la sol·licitud de la subvenció prevista en aquesta convocatòria contindrà les següents declaracions responsables:

a) Declaració de no trobar-se en alguna de les circumstàncies incloses en l'article 13, apartats 2 i 3, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, que impedeixen obtenir la condició de beneficiari, ni incórrer en cap de les prohibicions per a ser beneficiaris establertes en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

b) Declaració de totes les subvencions o ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens públic o privat nacional, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, o si s'escau, una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat o obtingut cap; així com declaració responsable per garantir que els ajuts sol·licitats no superen, aïlladament o conjuntament, el cost total de l'activitat objecte de subvenció.

c) Declaració de totes les ajudes de minimis rebudes o sol·licitades durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant l'exercici fiscal en curs que estiguin subjectes al règim de minimis establerts en el Reglament (CE) núm.1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre (publicat en el DOUE el 24/12/2013; L 352/1 - L 352/8); en el Reglament UE 1408/2013, de 18 de desembre, de minimis en el sector agrícola (publicat en el DOUE el 24/12/2013; L 352/9 - L 352/17), i en el Reglament UE 717/2014, de minimis en el sector de la pesca i de l'aqüicultura (publicat en el DOUE el 28/06/2014; L 190/45 - L 190/54).

d) Declaració responsable de no haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes per haver exercit o tolerat pràctiques prohibides d'acord amb:

  • La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes
  • La Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar la LGTBI-fòbia.
  • El títol IV de la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tracte i la no discriminació.

e) Declaració responsable que la persona sol·licitant compleix amb tots els requisits i condicions per a l'accés a la subvenció i que no es troba en cap dels supòsits d'exclusió prevists en l'apartat quart d'aquesta resolució, sense perjudici de la facultat de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular per a consultar els sistemes d'informació corresponents i verificar el compliment dels requisits i les condicions per part dels beneficiaris de la subvenció. Aquesta comprovació podrà realitzar-se amb anterioritat o posterioritat a la concessió de la subvenció. En cas de detectar-se l'incompliment d'alguna condició, procedirà la denegació de la subvenció o la revocació i l'exigència de reintegrament, sense perjudici d'altres responsabilitats.

f) Declaració responsable que el sol·licitant accepta la cessió de tractament de les seves dades amb relació a l'execució d'aquesta convocatòria de subvencions.

g) Declaració responsable que és certa i completa la informació continguda en la sol·licitud de subvencions.

h) Declaració de dades bancàries, a l'efecte de l'ingrés derivat del procediment, segons el model inclòs en la sol·licitud de l'Annex II d'aquesta Resolució.

i) Declaració responsable del compromís de compliment de les obligacions de les persones beneficiàries establertes en l'apartat desè de la convocatòria.

Novè Instrucció i resolució del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular. Aquest òrgan pot dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. De conformitat amb l'article 7 de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions, en matèria de Treball i Formació, les sol·licituds d'ajuts les ha de resoldre motivadament i fixant, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció, el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, amb la proposta prèvia del director general de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular, d'acord amb allò que estableix l'article 6.5 de l'Ordre de bases abans esmentada. No obstant això, en virtut de la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 9 de desembre de 2022, de delegació de competències i de signatura en els òrgans directius de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria (BOIB núm. 162, de 13 de desembre de 2022), aquest delega en la persona titular de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular la resolució dels expedients i dels recursos de reposició.

Segons l'article 6.6 de l'Ordre de bases, es pot prescindir del tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets, ni altres al·legacions que les formulades pels interessats. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

3. No s'estableixen criteris de valoració per a la concessió dels ajuts, atès que es durà a terme mitjançant els supòsits prevists en els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Les sol·licituds es resoldran individualment, encara que no hagi acabat el termini de presentació, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent per resoldre-les.

Per tant, el procediment de concessió de les subvencions s'efectuarà per un procediment que no és de concurs, atès que no és necessària la comparació ni la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre si.

4. La concessió de les subvencions s'ha d'efectuar aplicant un criteri de resolució per rigorós ordre d'entrada de dia i hora de les sol·licituds en el Registre electrònic del Govern de les Illes Balears, fins a cobrir la disponibilitat pressupostària.

5. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos des de la sol·licitud de la subvenció. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada

6. La resolució motivada del procediment s'ha de notificar als interessats, tal com determinen els articles 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

7. Les resolucions de concessió de la subvenció s'han de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions.

Desè Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableixen l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

2. El beneficiari ha de desenvolupar i mantenir l'activitat objecte de la subvenció i l'alta en l'I.A.E., de manera ininterrompuda, des del moment en que es produeixi l'atorgament de la llicència temporal d'autotaxi i durant tota la seva vigència.

3. El beneficiari ha de presentar un certificat emès per l'empresa amb qui s'hagi formalitzat el contracte d'arrendament per rènting, indicant que la totalitat de les quotes han estat satisfetes.

4. L'incompliment d'aquestes obligacions comporta l'inici del procediment de reintegrament total o parcial de la subvenció.

Onzè Justificació i pagament dels ajuts

1. Amb la correcta presentació de la sol·licitud i la documentació establerta a la convocatòria, s'entén justificada l'aplicació de la subvenció a la finalitat de la convocatòria, d'acord amb el que estableix l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Una vegada resolta la concessió de la subvenció de forma favorable es procedirà a tramitar el seu pagament.

2. La comprovació del compliment de les obligacions formals posteriors a la concessió es realitzarà sobre la base del 100% dels beneficiaris.

3. El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària, un cop que s'hagi dictat la resolució de concessió.

Dotzè Concurrència i compatibilitat de subvencions

Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes. Així, d'acord amb l'article 20 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, de subvencions de les Illes Balears, quan es tracti de subvencions compatibles, concedides a un mateix beneficiari per a la mateixa finalitat, l'import no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o conjuntament amb subvencions o ajudes de la mateixa administració o d'altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que el beneficiari ha de realitzar o el valor de la situació objecte de finançament.

Tretzè Reintegrament

1. Procedirà el reintegrament, total o parcial, de les quantitats percebudes i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'acordi el reintegrament, o la data en què el deutor hagi efectuat l'ingrés si aquesta data és anterior, en els supòsits prevists en l'article 44 de Decret legislatiu 2/2005.

2. L'òrgan concedent és l'òrgan competent per comprovar la justificació adequada de la subvenció. En el supòsit de no haver presentat la justificació davant l'òrgan administratiu competent, aquest requerirà al beneficiari perquè en el termini improrrogable de quinze dies hàbils sigui presentada. La falta de presentació de la justificació en el termini establert en aquest apartat portarà amb si l'exigència del reintegrament i altres responsabilitats establertes en la Llei General de Subvencions.

3. La manca de pagament de l'import corresponent a la totalitat de les quotes acordades inicialment en el contracte d'arrendament per rènting implicarà la devolució total o parcial de l'import de la subvenció. L'import en concepte de reintegrament serà l'equivalent a la diferència entre l'import rebut en concepte de subvenció i la meitat de l'import total efectivament satisfet en concepte de contracte d'arrendament per rènting.

Catorzè Règim comunitari dels ajuts

Els beneficiaris d'aquesta convocatòria estan sotmesos al règim de minimis establert en el Reglament (CE) núm.1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre (publicat en el DOUE el 24/12/2013; L 352/1 - L 352/8) que determina en l'article 3 que l'import total de les ajudes de minimis a una única empresa no pot ser superior a 200.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.

Les activitats agrícoles i pesqueres estan sotmeses respectivament al règim de minimis establert en el Reglament UE 1408/2013, de 18 de desembre (publicat en el DOUE el 24/12/2013; L 352/9 - L 352/17) relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, i al Reglament UE 717/2014 (publicat en el DOUE el 28/06/2014; L 190/45 - L 190/54) relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector de la pesca i de l'aqüicultura.

Si bé aquests ajuts tenen la consideració d'ajuts d'Estat, segons l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea (Tractat de Lisboa 2009), tenen la categoria d'excepcionals segons el Reglament (UE) 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013 (publicat en el DOUE el 24/12/2013; L 352/1 - L 352/8), relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis i, com disposa la consideració primera de l'esmentat Reglament (UE) 1407/2013, al no complir amb tots els requisits de l'article 107.1 esmentat, no estan subjectes al procediment de notificació.

En el cas que se superin aquests límits es denegarà la concessió de la subvenció.

Documents adjunts