Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL
Núm. 386416
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per la qual s'aprova la convocatòria d'ajuts per a compensar les pèrdues de les persones treballadores autònomes que hagin suspès la seva activitat econòmica en l’any 2019 per motiu d’estar en situació de gaudi de la prestació per naixement i cura de menor o per risc durant l’embaràs
L'11 de març de 2020 va ser declarada la pandèmia per la COVID-19 per part de l'Organització Mundial de la Salut. Aquesta malaltia infecciosa causada pel SARS-CoV-2, caracteritzada per pneumònia i insuficiència respiratòria, es va estendre ràpidament arreu de tot el món, donant lloc a una crisi sanitària sense precedents en la nostra història recent que, fins al dia d'avui, ha causat més de sis milions de morts.
Amb l'objectiu de protegir la salut i la seguretat dels ciutadans i per a frenar l'avanç de la malaltia, els països d'arreu del món van adoptar diferents mesures urgents de prevenció i contenció. En el cas d'Espanya, es van implantar importants restriccions que afectaren la mobilitat dels ciutadans i l'activitat econòmica que, si bé van resultar esser efectives en el control de la pandèmia, van tenir un impacte molt negatiu sobre el producte interior brut del país amb una incidència especial sobre els grups socials més vulnerables.
Així doncs, la COVID-19 va provocar una notable reducció dels ingressos de moltes empreses i persones treballadores per compte pròpia, especialment a les Illes Balears, que compten amb una estructura productiva clarament marcada pel sector turístic, un dels més afectats a causa de la paralització de l'activitat d'hotels, restaurants, línies aèries i agències de viatges, entre d'altres.
En aquest sentit, es va aprovar, per part del Govern d'Espanya, el Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la COVID-19, amb una dotació inicial de 7.000 milions d'euros per al conjunt de totes les comunitats autònomes. Per tal de gestionar la partida assignada a les Illes Balears, es va aprovar l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021 per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el Títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la Covid-19.
L'Ordre abans esmentada definia, en l'article 1.2, dues línies d'ajuts: la primera, destinada a empresaris o professionals que apliquessin el règim d'estimació objectiva en l'impost sobre la renda de les persones físiques i, la segona, entre d'altres, per a empresaris i professionals que determinessin el rendiment net de les seves activitats en l'impost sobre la renda de les persones físiques mitjançant el règim d'estimació directa o que estessin subjectes a l'impost sobre societats, o a l'impost sobre la renda dels no residents.
Pel que fa a la línia 2 d'aquests ajuts, l'article 2.A.1.b) establia que en serien beneficiaris «els empresaris i professionals que apliquin el règim d'estimació directe en l'impost sobre la renda de les persones físiques [...], sempre que el seu volum d'operacions anuals declarat o comprovat per l'Administració, en l'impost sobre el valor afegit o tribut indirecte equivalent en 2020 hagi caigut més d'un 30 % respecte a 2019 i que compleixin els requisits establerts en l'apartat B d'aquest article». En l'article 2.B.2.a) s'exigia, a més, per a aquest tipus de beneficiaris, que hagessin obtingut en la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques corresponent a l'execici 2019 un resultat net positiu per a les activitats econòmiques en què s'haguès aplicat el mètode d'estimació directa per a la seva determinació o haver resultat positiva en aquest exercici la base imposable de l'impost de societats o de l'impost de la renda de no residents, abans de l'aplicació de la reserva de capitalització i compensació de bases imposables negatives. No obstant això, aquest requisit no seria exigible en el cas d'empresaris i professionals que s'haguessin donat d'alta entre l'1 de gener de 2019 i el 31 de març de 2020, ni tampoc en el cas d'empresaris, professionals, entitats o grups consolidats que es trobessin en alguna de les situacions a què es refereix la lletra b.6) de l'apartat 2.A.1 d'aquesta Ordre fins ara esmentada. Les situacions a què feia esment aquesta lletra eren, d'una banda, el cas d'empresaris o professionals, entitats i grups consolidats que poguessin atribuir un resultat net negatiu en la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques o de l'Impost sobre la renda de no residents o la base imposable negativa de l'Impost sobre societats corresponent a 2019 al fet de trobar-se afectats per la fallida de Thomas Cook o bé per haver realitzat inversions en l'any 2019 sense les quals no haurien tengut aquest resultat negatiu que, en tot cas, s'hauria de derivar o bé de l'augment en les despeses d'amortització d'immobilitzat material o immobilitzat intangible fiscalment deduïbles produïts en l'exercici 2019 respecte a l'exercici 2018, o bé de què, com a resultat d'aquestes inversions materials estructurals, els sol·licitants s'haguessin vist impossibilitats de poder disposar en 2019 d'un 10%, com a mínim, dels dies efectivament treballats en 2018 i, en conseqüència, haguessin tingut una reducció dels ingressos que justifiquessin el resultat negatiu en 2019.
D'una banda, els autònoms i les microempreses són un dels pilars fonamentals de la nostra economia, ja que generen una part important de la riquesa del nostre país i també tenen el potencial de generar ocupació. En aquest sentit, la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació, estableix en l'article 12.4 que l'Estratègia Espanyola de Suport Actiu a l'Ocupació s'articularà entorn de set eixos, entre els quals, el sisè està dedicat a l'emprenedoria i comprèn les activitats dirigides a fomentar la iniciativa empresarial, el treball autònom i l'economia social, així com les encaminades a la generació d'ocupació, activitat empresarial i dinamització i impuls del desenvolupament econòmic local, essent la promoció de l'ocupació autònoma un dels pilars fonamentals entre les polítiques actives d'ocupació.
El Consell de Ministres va aprovar l'any 2022, a proposta del Ministeri de Treball i Economia Social, la primera Estratègia Nacional d'Impuls del Treball Autònom (ENDITA), un full de ruta que s'estén fins al 2027 i que engloba les línies polítiques d'actuació en matèria de treball autònom que es desenvoluparan en els cinc anys vinents i que suposa un impuls renovador pel sector.
D'altra banda, davant la necessitat de configurar un sistema de repartiment equitatiu de les càrregues personals i familiars entre homes i dones i d'interrelacionar l'esfera privada i l'esfera laboral de les persones, el Govern de les Illes Balears va aprovar el Pla de Conciliació i Corresponsabilitat de les Illes Balears 2021-2024 amb una dotació de 157.778.544 euros, amb el que pretén «abordar el repte de la conciliació i de la corresponsabilitat de manera transversal i amb implicació de totes les administracions i la societat en conjunt, amb l'objectiu final comú de millorar la qualitat de vida de la ciutadania [...]». Aquest pla pretén donar resposta, entre d'altres, a la manca d'equilibri existent entre dones i homes en el desenvolupament de la vida familiar i personal i el desenvolupament de la vida professional i aconseguir un gran pacte social entre tots els agents implicats, públics i privats, amb l'objectiu d'adoptar tot un conjunt de propostes encaminades a harmonitzar el desenvolupament de totes les dimensions o esferes de la vida dels ciutadans. En l'apartat 5.2 Seguiment del pla: indicadors i departament responsable, s'encomana a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular la promoció, formació i sensibilització de les empreses i els treballadors i treballadores sobre la necessitat de posar en marxa mesures en matèria de corresponsabilitat i conciliació de la vida personal, familiar, social i laboral en el teixit empresarial, en el marc dels ODS de l'Agenda 2030.
En aquest sentit, ja fa estona que s'estan fent passes per a millorar aquest aspecte de la vida dels ciutadans. Prova d'això són, entre d'altres, la Llei 39/1999, de 5 de novembre, per a promoure la conciliació de la vida familiar i laboral de les persones treballadores, la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva d'homes i dones, que estableix la corresponsabilitat com un eix del desenvolupament de la igualtat entre homes i dones o la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, que fa referència a la conciliació de la vida personal, familiar i laboral, a mesures en l'àmbit educatiu i a mesures en matèria d'ocupació. No obstant la bona voluntat d'aquestes accions legislatives, aquestes no han estat suficients per combatre els clixés de gènere, de manera que, el pes de la conciliació ha recaigut majoritàriament sobre les dones. A més, la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, estableix un mandat al Govern de les Illes Balears per impulsar, en col·laboració amb la resta d'administracions insulars, mesures per facilitar la corresponsabilitat i la conciliació en la vida laboral, familiar i personal.
El Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei General de la Seguretat Social, reconeix, d'acord amb els capítols VI Naixement i cura de menor i VIII Risc durant l'embaràs del títol II i l'article 318, d'una banda, una prestació econòmica que pretén compensar, d'alguna manera, la pèrdua d'ingressos que sofreixen les persones treballadores per compte propi, qualsevol que sigui el seu sexe, quan interrompen la seva activitat empresarial per motiu de trobar-se en alguna situació d'especial protecció, essent aquestes el naixement, l'adopció, la guarda amb finalitats d'adopció i l'acolliment familiar; i, de l'altra, una prestació econòmica destinada a protegir la situació en què la dona treballadora embarassada desenvolupa una activitat que influeix negativament en la seva salut o la del fetus. Segons l'article 318.a), «la prestació econòmica per naixement i cura de menor consistirà en un subsidi equivalent al 100% d'una base reguladora, la quantia diària de la qual serà el resultat de dividir la suma de les bases de cotització acreditades a aquest règim especial durant els sis mesos immediatament anteriors al mes previ al del fet causant entre cent vuitanta», mentre que, segons l'article 187, la prestació per risc durant l'embaràs consistirà en un subsidi equivalent al 100% de la base reguladora, que serà l'equivalent a la que estigui establerta per a la prestació d'incapacitat temporal derivada de contingències professionals. Tanmateix, aquests ajuts estan subjectes al compliment d'una sèrie d'obligacions legals i, en el cas de la prestació per naixement i cura de menor, a un període mínim de cotització. Finalment, segons l'article 180, «el dret al subsidi per naixement i cura de menor podrà ser denegat, anul·lat o suspès, quan el beneficiari [...] treballés per compte propi o d'altri durant els corresponents períodes de descans», essent estrictament necessària la paralització de l'activitat econòmica de la persona treballadora autònoma durant tot el temps de gaudi d'aquest subsidi. Finalment, el subsidi per risc durant l'embaràs persisteix mentre es mantengui la impossibilitat de continuar amb l'activitat econòmica, essent la represa d'aquesta la primera causa de la seva extinció.
L'article 318.a) del Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei General de la Seguretat Social, disposa que els períodes durant els quals la persona treballadora per compte propi «tindrà dret a percebre el subsidi per naixement i cura de menor seran coincidents, en allò relatiu tant a la seva durada com a la seva distribució, amb els períodes de descans laboral establerts per als treballadors per compte d'altri». En aquest sentit, l'article 48.4 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, disposa que aquest període tindrà una duració de setze setmanes, de les quals seran obligatòries les sis setmanes ininterrompudes immediatament posteriors al naixement, que hauran de gaudir-se a jornada completa.
Així mateix, l'article 26.1 de la Llei 20/2007, d'11 de juliol, de l'Estatut del treball autònom estableix que l'acció protectora del Règim Especial de Seguretat Social dels Treballadors per Compte Propi o Autònoms, en els termes i conforme a les condicions legalment previstes, comprendrà, entre d'altres, les prestacions econòmiques en les situacions de risc durant l'embaràs i en el cas de naixement i cura de menor.
Amb tot el que s'ha exposat fins ara, resulta evident que en la redacció dels requisits establerts en els articles 2.A.1.b i 2.B.2.a) de l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021 per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19, no es va preveure la possibilitat que, les persones treballadores autònomes que haguessin suspès la seva activitat empresarial de manera justificada en l'any 2019 per trobar-se en període de gaudi del subsidi per naixement i cura de menor o de la prestació per risc durant l'embaràs, poguessin obtenir un resultat net negatiu derivat de la suspensió de la seva activitat econòmica o una caiguda igual o inferior al 30% del volum de les seves operacions en l'impost sobre el valor afegit o tribut indirecte equivalent en 2020 respecte a l'any 2019 i, per tant, no es poguessin beneficiar dels ajuts regulats en aquesta Ordre.
Finalment, en els darrers mesos s'ha observat una agudització de l'afebliment de l'economia, motivada principalment per la pèrdua de poder adquisitiu de les llars i les famílies a conseqüència de l'augment de la inflació; d'una banda, a causa dels desajustaments entre l'oferta i la demanda provocats per les mesures de prevenció i lluita contra la COVID-19 i, de l'altra, per motiu de l'esclat de la guerra d'Ucraïna, que ha encarit el preu de l'energia, entre d'altres. Tot això ha fet que la recuperació posterior a la pandèmia s'alenteixi i que s'hagi encarit, encara més, el cost de vida. En aquest sentit, resulta aplicable el Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per a pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna, que disposa, en l'article 12.3, que les convocatòries podran exigir que la participació en el procediment de concessió de la subvenció, així com en les actuacions de justificació i comprovació, es faci exclusivament per via telemàtica.
Per tot el que s'ha exposat fins ara, es considera oportú plantejar una convocatòria d'ajuts per a promoure l'ocupació autònoma i contribuir en la consecució dels objectius de corresponsabilitat i conciliació de la vida personal, familiar i laboral en igualtat de condicions entre homes i dones, així com compensar a les persones treballadores autònomes que no complissin amb algun dels requisits establerts en els apartats 2.A.1.b) i 2.B.2.a) de l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021 per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19 i que no es varen poder beneficiar dels ajuts regulats en aquesta Ordre.
L'article 30.21 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, d'acord amb la redacció feta per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut, atribueix a aquesta comunitat autònoma la competència exclusiva en matèria de foment del desenvolupament econòmic en el territori de la comunitat autònoma, d'acord amb les bases i la coordinació general de l'activitat econòmica, sense perjudici del que disposen els articles 38 i 131, i els números 10 i 13 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució; la legislació estatal i l'europea, i l'establiment i la regulació dels òrgans de defensa de la competència de la comunitat autònoma.
L'article 2.4 del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer), atribueix a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular, entre d'altres, les competències en matèria de promoció, desenvolupament i dinamització econòmica; finançament i suport empresarial; promoció de l'autoocupació i la cultura emprenedora; gestió, foment i difusió dels models d'economia social i autoocupació, entre els quals destaquen les societats cooperatives, les societats laborals i els autònoms.
L'Ordre del conseller de Treball i Formació, de 4 de maig de 2005, estableix les bases reguladores de les subvencions, en matèria de Treball i Formació (BOIB núm. 73, de 12 de maig). L'article 1.2 de les bases, modificat per Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008, preveu, en el seu apartat 28, que pot ser objecte de subvenció la promoció de l'ocupació autònoma.
La Llei 20/2007, d'11 de juliol, de l'Estatut del treballador autònom, defineix el treball autònom i es contemplen els drets i obligacions dels treballadors autònoms, el seu nivell de protecció social, les relacions laborals i la política de foment de l'ocupació autònoma.
La Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació, estableix que els recursos econòmics per a la realització de les polítiques actives seran gestionats pels serveis públics d'ocupació, que podran desenvolupar els serveis i programes que considerin necessaris, segons l'article 32.3, i gestionar-los mitjançant la concessió de subvencions públiques, contractació administrativa, subscripció de convenis, gestió directa o qualsevol altra forma jurídica ajustada a dret dins d'aquestes polítiques actives d'ocupació.
Atesa la competència de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular en matèria de promoció de l'autoocupació i donada la necessitat, d'una banda, de continuar treballant per a la consecució d'una corresponsabilitat entre homes i dones real i efectiva i, de l'altra, fer front a les conseqüències econòmiques i socials derivades de la COVID-19 i del repunt de la inflació abans esmentats, es fa necessària la publicació d'aquesta convocatòria d'ajuts, finançada amb càrrec al Pressupost General anual de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'exercici 2023.
Aquesta convocatòria s'ha inclòs en l'objectiu III, línia III.1.5 Ajuts per a promocionar l'ocupació autònoma, del Pla Estratègic de Subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 (BOIB núm. 175 de 23 de desembre).
Aquest programa d'ajuts s'ajusta al que disposa l'Agenda 2030 i, concretament, a l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible número 8 Treball decent i creixement econòmic, que té com a objectius, entre d'altres, reduir la taxa de desocupació, millorar les condicions laborals, augmentar la productivitat laboral i donar suport al creixement de les petites i mitjanes empreses. Així doncs, no es pot forjar una millora en les condicions de vida de la ciutadania sense abordar el creixement econòmic sostingut, inclusiu i sostenible i, per això, és necessari promoure una ocupació productiva i en condicions dignes. En aquest sentit, doncs, s'ha dissenyat aquesta convocatòria d'ajuts, per tal de donar resposta a les necessitats d'un sector essencial de l'ocupació autònoma. També afavoreix el creixement de l'ODS 5 Igualtat de gènere, que pretén posar fi a totes les formes de discriminació contra les dones i les nines; reconèixer i valorar les cures i el treball domèstic no remunerat mitjançant serveis públics, infraestructures i polítiques de protecció social i promovent la responsabilitat compartida a la llar i amb la família; assegurar la participació plena i efectiva de les dones i la igualtat d'oportunitats de lideratge en tots els àmbits decisoris en la vida política, econòmica i pública, i aprovar i enfortir polítiques encertades i lleis aplicables per promoure la igualtat de gènere i l'empoderament de les dones i les nines en tots els àmbits, materialitzat mitjançant les unitats d'igualtat a les administracions públiques i els plans d'igualtat, en què la conciliació és un eix fonamental. Finalment, també contribueix en la consecució de l'ODS número 10 Reducció de la desigualtat, promovent reduir les desigualtats causades per motius de sexe.
Aquesta convocatòria de subvencions es finançarà, d'una banda, amb Fons Finalistes del Ministeri de Treball i Economia Social, i, de l'altre, amb fons propis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
L'article 3 de l'Ordre de bases abans esmentada estableix que les convocatòries de subvencions s'han d'aprovar per mitjà d'una resolució del conseller o consellera competent en matèria de treball i formació i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
La present convocatòria és un acte de tràmit ordinari que posa fi a un procediment iniciat en data 18 de maig de 2023. Aquesta convocatòria de subvencions s'origina per mandat d'una esmena parlamentària feta sobre el pressupost de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023.
Per tot això, d'acord amb l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, els articles 11 i 12 del Decret llei 4/2022, de 30 de març i l'article 3 de l'Ordre de bases reguladores, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria d'ajuts per a compensar les pèrdues de les persones treballadores autònomes que hagin suspès la seva activitat econòmica en l'any 2019 per motiu d'estar en situació de gaudi de la prestació per naixement i cura de menor o per risc durant l'embaràs, en els termes que figuren en l'annex I d'aquesta resolució.
2. Designar la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular de la conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball com a òrgan instructor del procediment.
3. Ordenar la comunicació d'aquesta resolució a la Base de dades nacional de subvencions i la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, la qual comença a tenir efecte l'endemà d'haver-s'hi publicat.
Interposició de recursos
La present convocatòria té la naturalesa jurídica d'un acte administratiu que exhaureix la via administrativa.
En conseqüència, contra la convocatòria es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, abans esmentada, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Contra la convocatòria també es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
(Signat electrònicament: 9 de juny de 2023)
El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball Iago Negueruela i Vázquez
ANNEX I Convocatòria
Primer
Objecte
Aquesta convocatòria de subvencions té per objecte regular l'atorgament d'uns ajuts per a compensar les persones treballadores autònomes que no es van poder beneficiar dels ajuts regulats en l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021 per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19 per no haver complert algun dels requisits per a ser destinataris dels ajuts establerts en els articles 2.A.1.b) i 2.B.2.a) d'aquesta Ordre, amb l'objectiu de promoure l'ocupació autònoma i per a contribuir en la consecució dels objectius de corresponsabilitat i conciliació de la vida personal, familiar i laboral en igualtat de condicions entre homes i dones.
Segon
Beneficiaris
1. Les persones treballadores autònomes sol·licitants dels ajuts han de complir, en el moment de presentació de la sol·licitud, els següents requisits generals:
a) Acreditar haver estat d'alta en el Règim Especial de Treballadors Autònoms (RETA), en algun dels epígrafs de l'Impost d'Activitats Econòmiques (IAE) de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors gestionat per l'AEAT a què es refereix l'article 29.2.a) de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària i l'Ordre EHA/1274/2007, de 26 d'abril, per la qual s'aproven els models 036 de Declaració censal d'alta, modificació i baixa en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors i 037 Declaració censal simplificada d'alta, modificació i baixa en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors, en algun moment de l'exercici 2019.
b) A més, s'haurà d'acreditar la continuació de l'activitat econòmica estant d'alta, de manera ininterrompuda, en el RETA, en el cens de l'IAE i en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors, com a mínim, des de l'any 2020.
En el cas que es justifiqui que el projecte empresarial s'executa de forma estacional o per temporades, es podrà substituir aquest requisit pel manteniment de l'activitat econòmica per períodes mínims de quatre mesos dins l'any natural, des de l'any 2020.
c) No trobar-se en alguna de les circumstàncies incloses en l'article 13, apartats 2 i 3, de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, que impedeixen obtenir la condició de beneficiari, ni incórrer en cap de les prohibicions per a ser beneficiaris establertes en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
d) Trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, amb la comunitat autònoma de les Illes Balears i amb la Seguretat Social.
e) Estar empadronades en algun dels municipis de les Illes Balears i dur a terme la seva activitat, així com tenir el seu domicili fiscal en el territori d'aquesta comunitat autònoma.
f) Haver obtingut, en la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques corresponent a l'any 2019, un resultat net negatiu per a les activitats econòmiques en què s'hagi aplicat el mètode d'estimació directa per a la seva determinació o haver resultat negativa en aquest exercici la base imposable de l'impost de la renda de no residents, abans de l'aplicació de la reserva de capitalització i compensació de bases imposables negatives; o bé haver obtingut una caiguda igual o inferior al 30% en el seu volum d'operacions anual declarat o comprovat per l'Administració, en l'impost sobre el valor afegit o tribut indirecte equivalent en l'any 2020 respecte del 2019.
g) No haver estat beneficiaris dels ajuts regulats en l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021 per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19.
h) Haver suspès la seva activitat econòmica per motiu de trobar-se en període de gaudi del subsidi per naixement i cura de menor o de la prestació per risc durant l'embaràs en l'exercici 2019.
Tercer
Despeses subvencionables
1. Els ajuts tindran l'objecte de compensar els pagaments a proveïdors i altres creditors, financers i no financers, sempre que s'hagin meritat entre l'1 de març de 2020 i el 31 de maig de 2021, malgrat que s'hagin facturat amb posterioritat, i procedeixin de contractes anteriors al dia 13 de març de 2021.
D'acord amb el que disposa el paràgraf anterior, resultaran subvencionables els imports pagats en concepte de prestacions de serveis o de subministraments, així com de tributs, excepte els imposts indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació i els imposts personals sobre la renda, que no són subvencionables, de salaris i d'arrendaments, o a la reducció del deute financer i, en general, a qualsevol altre despesa, d'acord amb el criteri de meritació fixat en el paràgraf anterior.
Quart
Crèdit assignat a la convocatòria
1. El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria és de tres-cents mil euros (300.000,00 €), amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023, distribuïts de la manera següent:
2. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La resolució de la modificació esmentada, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
Cinquè
Quantia dels ajuts
La quantia màxima dels ajuts serà de 10.000 euros per a cadascun dels beneficiaris i cobrirà la suma dels imports de les despeses relacionades en els documents justificatius que es presentin juntament amb el formulari de la sol·licitud de l'Annex II d'aquesta Resolució, sempre que compleixin els requisits establerts en l'apartat tercer d'aquesta convocatòria d'ajuts.
Sisè
Termini i forma de presentació de les sol·licituds
1.La presentació de les sol·licituds s'efectuarà en un únic tràmit que requerirà signatura electrònica.
El termini de presentació de les sol·licituds serà des de l'1 de juliol fins el 31 de juliol de 2023, ambdós inclosos, sempre que el crèdit no s'hagi exhaurit abans. Les persones sol·licitants han de presentar els seus formularis de sol·licitud de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, al qual, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'hi haurà d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, signada electrònicament i que es troba també en l'Annex II d'aquesta convocatòria d'ajuts.
En el cas que l'escrit o sol·licitud presentada pateixi de qualsevol altre defecte corregible, per la falta de compliment dels requisits exigits en els articles 66, 67 i 73 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, o per la falta d'altres requisits exigits per la legislació específica aplicable a aquesta convocatòria, es requerirà la seva esmena en el termini de deu dies hàbils, en els termes dels articles 68.1 i 73.1 de la citada llei.
Només s'admetrà una sol·licitud per treballador autònom.
2. La inexactitud, la falsedat o l'omissió de caràcter essencial de qualsevol dada en el formulari de sol·licitud o en les declaracions responsables deixen sense efectes aquest tràmit, des del moment en què es conegui i amb l'audiència prèvia a la persona interessada; en conseqüència, comporten la inadmissió de la sol·licitud de subvenció, sens perjudici que puguin ser causa de nul·litat de la subvenció, i si n'és el cas, de reintegrament, si es coneixen amb posterioritat a la concessió, i comporten, així mateix, l'exigència de les responsabilitats de qualsevol classe en què s'hagi pogut incórrer.
3. Si la sol·licitud o les declaracions responsables no compleixen els requisits establerts, l'òrgan competent per instruir l'expedient requerirà a l'interessat perquè ho esmeni en el termini màxim de deu dies, amb la indicació que si no ho fa es considerarà que ha desistit de la seva sol·licitud, amb la resolució prèvia, que es dictarà en els termes prevists en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú.
Setè
Documentació
1. La presentació de la sol·licitud implica autoritzar a l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears perquè pugui consultar en qualsevol moment, telemàticament o per altres mitjans, les comprovacions per mostreig o exhaustives necessàries per verificar la conformitat de les dades de les declaracions. En cas de denegar-ho mitjançant el formulari de sol·licitud, s'hauran de presentar els documents acreditatius corresponents.
2. En qualsevol cas, els sol·licitants hauran de presentar, juntament amb la sol·licitud:
En cas de presentar còpies de factures, aquestes hauran de contenir les dades següents: Núm. de factura i les dades relatives a la data, concepte, import elegible, taxes, import total, emissor i destinatari de la factura. A més, s'hauran d'acompanyar d'una còpia del document bancari oficial que acrediti la transferència o el pagament domiciliat de l'import de la factura, en què figurin la data del pagament, l'import pagat, el concepte del pagament de tal manera que s'identifiqui aquest amb la factura, i el número de factura abonada, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura respectivament. En cap cas s'admetran factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA inclòs), tiquets de caixa o pagaments en efectiu
Pel que fa a l'acreditació de costs salarials de personal, també s'inclouran les pagues extres. Pel que fa a la justificació d'aquest tipus de despeses, s'haurà de presentar:
• Còpia del contracte
• Còpia de les nòmines
• Justificant bancari de pagament de les nòmines
• Rebut de liquidació de les cotitzacions a la Seguretat Social
• Justificant bancari de pagament de les cotitzacions a la Seguretat Social
• Relació nominal de treballadors
3. Només en cas que l'interessat s'oposi a l'autorització a què fa referència el punt 1 d'aquest apartat, haurà d'aportar amb la seva sol·licitud, a més dels documents relacionats en l'apartat anterior, els següents:
4. La presentació de la sol·licitud electrònica de les subvencions previstes en aquesta convocatòria contindrà les següents declaracions:
5. Excepcionalment, si la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular no pot obtenir aquesta documentació, pot sol·licitar a la persona interessada que l'aporti, tal com preveuen l'article 28.3 de la Llei 39/2015 i l'article 2.1.e) del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, pel qual es desplega parcialment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.
En qualsevol cas, la persona sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit presentat a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular en el termini de quinze dies comptadors des de la data en què se li concedeixi la subvenció o presenti noves sol·licituds d'ajuts.
Vuitè
Règim de concessió de les subvencions
En aplicació de l'article 5.5 de les bases reguladores aprovades per l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, la concessió dels ajuts s'ha d'efectuar aplicant un criteri de resolució per rigorós ordre d'entrada de dia i hora de les sol·licituds en el Registre electrònic del Govern de les Illes Balears, fins a cobrir la disponibilitat pressupostària, atès que, d'acord amb la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment.
No obstant això, en cas que la documentació presentada pel sol·licitant no sigui adient o suficient i se li hagi d'efectuar un requeriment d'informació, aquest perdrà l'ordre de prelació en la concessió de la subvenció. En aquests casos, l'interessat també haurà de presentar la documentació requerida per via telemàtica i passarà a ocupar el lloc en l'ordre de prelació en la concessió de la subvenció que determini la data en què efectivament s'hagi produït la presentació completa de la documentació requerida.
Novè
Instrucció i resolució del procediment
1. L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular. Aquest òrgan pot dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. De conformitat amb l'article 7 de les bases reguladores aprovades per l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, les sol·licituds d'ajuts les ha de resoldre motivadament el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, amb la proposta prèvia del director general de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular. No obstant això, en virtut de la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 9 de desembre de 2022, de delegació de competències i de signatura en els òrgans directius de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria (BOIB núm. 162, de 13 de desembre de 2022), aquest ha delegat en la persona titular de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular la resolució dels expedients i dels recursos de reposició.
Segons l'article 6.6 de l'Ordre de bases, es pot prescindir del tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets, ni altres al·legacions que les formulades pels interessats. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.
3. Les resolucions, tant de concessió com de denegació, així com els requeriments de documentació que sigui adient efectuar es duran a terme mitjançant la carpeta ciutadana.
4. El termini màxim per dictar i publicar o notificar la resolució és de sis mesos comptadors a partir de l'endemà de la presentació de la sol·licitud.
Si un cop que ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud.
5. Les resolucions de concessió de la subvenció s'han de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions, segons el que disposa l'article 34.1 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
Desè
Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions de les persones beneficiàries d'aquests ajuts les que estableix l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
2. El beneficiari ha de desenvolupar i mantenir l'activitat objecte de la subvenció i l'alta en el Règim Especial de Treballadors Autònoms, en l'epígraf corresponent de l'Impost d'Activitats Econòmiques de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, i en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors de manera ininterrompuda, durant un mínim d'un any des de la concessió de l'ajut.
Aquest període de manteniment de l'activitat, en el cas que es justifiqui que el projecte empresarial s'executa de forma estacional o per temporades, es podrà substituir pel manteniment de l'activitat per períodes mínims de quatre mesos dins l'any natural, dins un màxim de dos anys consecutius.
3. El beneficiari no podrà simultanejar l'activitat per compte propi amb cap altra activitat per compte d'altri durant un període d'un any des de la data de la concessió de la subvenció.
4. L'incompliment d'aquestes obligacions comporta l'inici del procediment de reintegrament total o parcial de la subvenció.
Onzè
Justificació i pagament dels ajuts
1. Amb la correcta presentació de la sol·licitud i la documentació establerta a la convocatòria, s'entén justificada l'aplicació de l'ajut a la finalitat de la convocatòria, d'acord amb el que estableix l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre i l'article 12, paràgraf sisè, de les bases reguladores aprovades per l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005. Una vegada resolta la concessió de la subvenció de forma favorable es procedirà a tramitar el seu pagament.
2. La comprovació del compliment de les obligacions formals posteriors a la concessió es realitzarà sobre la base del 100% dels expedients de concessió.
3. El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària, un cop que s'hagi dictat la resolució de concessió.
Dotzè
Concurrència i compatibilitat de subvencions
Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes. Així, d'acord amb l'article 20 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, de subvencions de les Illes Balears, quan es tracti de subvencions compatibles, concedides a un mateix beneficiari per a la mateixa finalitat, l'import no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o conjuntament amb subvencions o ajudes de la mateixa administració o d'altres entitats públiques o privades, superi el 100% de les despeses subvencionables pel mateix període.
Tretzè
Reintegrament
1. Procedirà el reintegrament, total o parcial, de les quantitats percebudes i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'acordi el reintegrament, o la data en què el deutor hagi efectuat l'ingrés si aquesta data és anterior, en els supòsits prevists en l'article 44 de Decret legislatiu 2/2005.
2. L'òrgan concedent és l'òrgan competent per comprovar la justificació adequada de la subvenció. En el supòsit de no haver presentat la justificació davant l'òrgan administratiu competent, aquest requerirà al beneficiari perquè en el termini improrrogable de quinze dies hàbils sigui presentada. La falta de presentació de la justificació en el termini establert en aquest apartat portarà amb si l'exigència del reintegrament i altres responsabilitats establertes en la Llei General de Subvencions.
Catorzè
Règim comunitari dels ajuts
Els beneficiaris d'aquesta convocatòria estan sotmesos al règim de minimis establert en el Reglament (CE) núm.1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre (DOUE de 24/12/2013), que determina en l'article 3 que l'import total de les ajudes de minimis a una única empresa no pot ser superior a 200.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.
Les activitats agrícoles i pesqueres estan sotmeses respectivament al règim de minimis establert en el Reglament UE 1408/2013, de 18 de desembre, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, i al Reglament UE 717/2014, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector de la pesca i de l'aqüicultura.
Si bé aquests ajuts tenen la consideració d'ajuts d'Estat, segons l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea (Tractat de Lisboa 2009), tenen la categoria d'excepcionals segons el Reglament (UE) 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis i, com disposa la consideració primera de l'esmentat Reglament (UE) 1407/2013, com que no compleixen tots els requisits de l'article 107.1 esmentat, no estan subjectes al procediment de notificació.