Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE CIUTADELLA

Núm. 382616
Aprovació definitiva de la modificació de l’Ordenança municipal reguladora de les festes de Sant Joan de Ciutadella de Menorca (expedient 2022/012684)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El dia 18 de maig de 2023, al punt 15 de l'ordre del dia, el Ple de l'Ajuntament, en sessió ordinària, va resoldre les al·legacions presentades i va aprovar de forma definitiva la modificació de l'Ordenança municipal reguladora de les festes de Sant Joan de Ciutadella de Menorca. La modificació d'aquesta ordenança s'havia aprovat inicialment pel Ple de l'Ajuntament en sessió ordinària del dia 16 de març de 2023; i se n'havia publicat l'aprovació inicial de la modificació en el BOIB número 37 del 23 de març de 2023.

A continuació, es transcriu íntegrament el contingut de l'Ordenança així com ha quedat:

"TÍTOL I

CAPÍTOL I PREÀMBUL

Les festes de Sant Joan, amb el pas del temps, s'han transformat en un esdeveniment que atreu milers de visitants a la ciutat, fet que comporta l'aparició de noves oportunitats i formes de negoci, l'increment de riscos i perills, i la necessitat d'actuacions addicionals que no disposen d'una reglamentació i d'una normativa concretes.

En matèria de seguretat resulta molt important establir els límits entre la responsabilitat que assumeixen els participants en la festa i la responsabilitat de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca com a organitzador.

Per açò, cal tenir en compte que els cavallers, amb els seus cavalls, creen un perill d'accident quan realitzen els bots i les corregudes. El risc es produeix per l'excessiva proximitat de les persones que formen part del públic amb els cavallers i els seus cavalls en les vies o places, en les quals es disposa d'un espai reduït per les seves característiques i per la massificació de gent existent. La pressió de la gent és la que provoca que els animals es vegin desbocats, desviats del seu recorregut, s'arronsin o, simplement, perdin l'equilibri i caiguin, amb el perill de poder ferir les persones.

L'elecció de la zona on una persona desitja veure el desenvolupament dels actes de la festa i participar-hi fa referència, de forma clara, a l'assumpció o no a un risc, que es pot assumir de manera voluntària si es vol veure i/o participar-hi des de primera fila; o es pot rebutjar en participar en els actes celebrats en cada zona i moment, en existir l'opció de veure'ls en llocs més segurs o en canviar el lloc, fins i tot, en zones on hi hagi més calma o nul·la activitat dels cavalls i del públic.

El sentit comú, en observar els actes propis de les festes, fa obvi i objectiu l'existència de risc en les accions dels cavallers i cavalls quan interactuen amb la gran quantitat de participants. Tradicionalment, els ciutadellencs assumeixen, voluntàriament i conscientment, el perill que suposa mantenir-se en les proximitats dels cavalls quan aquests fan els bots.

Aquestes accions no poden limitar-se o prohibir-se als ciutadellencs ni als visitants perquè són una tradició arrelada.

Per tot açò, qualsevol persona ha de ser conscient dels riscos que comporta gaudir i participar de les festes en les zones amb un alt risc o on, per la proximitat amb els cavalls, es creen moments de perill, i assumir que són els únics responsables de les possibles lesions que puguin patir.

 

CAPÍTOL II OBJECTE I ÀMBIT D'APLICACIÓ

Article 1. Objecte

La present ordenança regula, en el marc de les competències municipals, el procediment d'intervenció administrativa de les activitats, dels actes i d'altres aspectes relacionats amb les festes de Sant Joan, així com les condicions que han de complir aquests, per tal d'intentar garantir el bon desenvolupament dels actes festius.

 

CAPÍTOL III FESTERS, REPLECS I FESTES DE CARRER

Article 2. Sol·licitud per fer festers i festes de carrer

1. La persona física o jurídica que vulgui realitzar un fester o una festa de carrer el dia 22 de juny haurà de sol·licitar a l'Ajuntament l'autorització corresponent a la seu electrònica municipal, a l'Oficina d'Atenció al Ciutadà o per qualsevol procediment legalment establert, i adjuntar-hi la documentació que es detalla a continuació.

2. Cal adjuntar a la sol·licitud la documentació següent:

  • Nom del responsable que vetllarà per la bona execució del fester o la festa de carrer, així com de l'adopció de totes les mesures de seguretat.
  • Justificant de la fiança dipositada a la Tresoreria de l'Ajuntament, amb indicació del número de compte on se n'ha de fer la devolució.
  • Plànol d'ubicació del fester o de la festa de carrer.

3. El termini per presentar les sol·licituds serà del dia 15 d'abril al 15 de maig, per qualsevol dels mitjans previstos en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. Les sol·licituds es resoldran amb l'informe previ del tècnic d'Activitats i de la Policia Local, on s'avaluaran les alteracions de circulació i de seguretat en la via pública que pot provocar el fester o la festa de carrer.

Article 3. Condicions dels festers

1. Els festers només es podran celebrar dins el nucli urbà de Ciutadella de Menorca; no es podran autoritzar en urbanitzacions ni en zones rurals.

2. Els festers es podran començar a partir de les 21 h del dia 22 de juny i hauran de finalitzar com a màxim a les 2 h del dia 23 de juny, excepte durant els anys en què coincideixi amb altres dies de la festa, quan els festers s'avançaran al dia anterior a la vetlla des be.

3. El peticionari del fester haurà de dipositar una fiança de 300 € a la Tresoreria de l'Ajuntament, la qual serà retornada després de la prèvia comprovació per part de l'Ajuntament que no s'han produït danys en el paviment, i que s'han complert les condicions imposades a l'autorització. En el cas que no hi hagi hagut incidències i en haver-se complert les condicions imposades, la devolució de la fiança es realitzarà dins la primera quinzena del mes de juliol.

4. La revisió de com ha quedat la zona on s'ha celebrat el fester serà realitzada pels agents de la Policia Local la mateixa nit de la festa.

5. El peticionari del fester haurà de proveir-se de la fusta necessària per a l'execució del fester, així com de l'arena suficient o de qualsevol altra mitjà per prevenir mals en el paviment, i haurà de disposar, com a mínim, de quatre sacs d'arena de 25 kg per a cada mig palet de fusta utilitzat, per garantir un gruix mínim de 10 cm.

6. El fester s'haurà de fer únicament emprant fusta natural, sense cap tipus de pintura, vernís ni esmalt; i no s'hi podrà utilitzar cap altre tipus de material combustible ni inflamable.

7. El peticionari haurà de disposar, com a mínim, d'un extintor en la zona dels festers d'eficàcia mínima 21-A113B de 6 kg.

8. S'haurà de respectar una distància mínima, envers a edificacions o altres elements de la via pública, de 2 metres de perímetre respecte del fester per evitar danys i perills. Aquesta distància, en funció de les característiques de la via, podrà ser ampliada en l'autorització pertinent per criteris de prevenció i seguretat.

9. La celebració del fester podrà anar acompanyada de la realització d'una actuació musical organitzada pel peticionari.

Article 4. Replecs i altres actes amb cavalls

1. S'entén per replec la trobada popular de cavalls i genets que, a semblança dels replecs propis del ritual de Sant Joan, convoquen una trobada festiva amb muntures i gent a peu, per tal d'oferir un espectacle lúdic, a partir del dia 1 de juny i fins als dies de les celebracions de la festa de Sant Joan.

2. En vies i espais públics, queda prohibida la celebració de replecs de cavalls i/o ases, així com també la pràctica de corregudes as Pla, per tal d'oferir un espectacle lúdic o un assaig de la festa, la celebració dels quals queda restringida a espais i finques de titularitat privada. Queden excloses d'aquesta prohibició les reunions de cavalls que se celebren per a les escoles, per als geriàtrics i aquells replecs organitzats per associacions de veïns o entitats sense ànim de lucre ni finalitat comercial i que constin inscrites en el registre municipal d'entitats.

3. Les associacions de veïns i les entitats sense ànim de lucre que vulguin organitzar un replec hauran de presentar, juntament amb la sol·licitud, una còpia de la pòlissa de responsabilitat civil amb un capital mínim de 150.000 euros per víctima, així com el document acreditatiu de la vigència en el moment de la celebració de l'activitat.

4. L'entitat organitzadora del replec haurà de garantir la neteja de l'espai ocupat a la via pública; i s'haurà de deixar en les mateixes condicions de netedat d'abans de l'acte.

5. La revisió de com ha quedat la zona on s'ha celebrat el replec s'haurà de dur a terme pels agents de la Policia Local durant la mateixa nit del replec.

Article 5. Festes de carrer

1. Les festes de carrer només es podran celebrar dins el nucli urbà de Ciutadella de Menorca; no es podran autoritzar en urbanitzacions ni en zones rurals.

2. Les festes de carrer es podran començar a partir de les 21 hores del dia 22 de juny i hauran de finalitzar com a màxim a les 2 hores del dia 23 de juny.

3. La peticionària de la festa de carrer només podrà ser una associació de veïns o una persona particular en nom d'un grup de veïns.

4. Les persones o entitats organitzadores de la festa de carrer hauran de garantir la neteja de l'espai ocupat en la via pública; i l'hauran de deixar en les mateixes condicions de netedat d'abans de la celebració.

5. La revisió de com ha quedat la zona on s'ha celebrat la festa de carrer s'haurà de dur a terme pels agents de la Policia Local durant la mateixa nit de la festa.

6. Les ballades populars de la nit dels festers no tindran la consideració de festa de carrer i s'autoritzaran d'acord amb el procediment habitual establert per als actes culturals a la via pública.

 

CAPÍTOL IV TAULELLS A LA VIA PÚBLICA

Article 6. Sol·licitud dels taulells

1. La persona física o jurídica titular o l'explotador d'una de les activitats de l'article 7.1. que vulgui instal·lar un taulell que permeti servir directament a la via pública durant les festes de Sant Joan haurà de sol·licitar a l'Ajuntament l'autorització corresponent a la seu electrònica municipal, a l'Oficina d'Atenció al Ciutadà o per qualsevol procediment legalment establert.

2. Cal adjuntar a la sol·licitud la documentació següent:

  • Justificant de la fiança depositada a la Tresoreria de l'Ajuntament, amb indicació del número de compte on se n'ha de fer la devolució.
  • Plànol d'ubicació del taulell amb indicació de les mides que s'ocuparan.
  • Declaració responsable que el peticionari instal·larà el taulell conformement a les condicions imposades en l'autorització i que permetrà el lliure accés de les persones als serveis higiènics de l'establiment.
  • Autorització signada pels veïns per poder ocupar el taulell l'espai de reculada respecte de la mitgera.

3. El termini per presentar les sol·licituds serà del dia 15 d'abril al 15 de maig per qualsevol dels mitjans previstos en la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. Les sol·licituds es resoldran amb el previ informe tècnic del servei d'ús de la via pública, i també s'hi hauran de fer constar les condicions que han de complir-se per a la instal·lació dels taulells.

5. En el cas que no es presenti la documentació exigida, es donarà un termini de deu dies per presentar- la; entenent-se que es desisteix de la petició de conformitat amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

6. Per motius de seguretat, l'Ajuntament podrà denegar les sol·licituds formulades, amb el previ informe motivat.

7. L'Ajuntament podrà ordenar la retirada dels taulells instal·lats, que, per les seves característiques, incompleixin les condicions de l'autorització atorgada o resultin perillosos per a la seguretat de les persones, sense que el peticionari disposi de cap dret d'indemnització.

Article 7. Condicions dels taulells

1. Els taulells només podran ser instal·lats a partir de les 8 h del dia 23 de juny i fins a l'hora autoritzada de tancament de l'activitat del dia 25 de juny establerta per l'Ajuntament per a les activitats de bar, cafeteria, restaurant o similar que permetin el despatx de begudes, així com les gelateries.

2. Els taulells s'hauran d'instal·lar d'acord amb el plànol presentat i amb les condicions imposades per part de l'Ajuntament, i ho podran fer només amb un únic taulell per establiment ocupant la via pública.

Excepcionalment i amb el previ informe tècnic motivat, podrà autoritzar-se la instal·lació d'altres taulells dins les llindes de les obertures.

3. Les dimensions màximes dels taulells seran de 3 metres d'amplada per 1,50 metres de fons, excepte en les zones on, per les especials característiques de la via pública, s'haurà d'ubicar el taulell dins el buit dels forats de façana, com per exemple al carrer de ses Voltes. Els taulells s'hauran de separar com a mínim 1 metre de les mitgeres amb altres locals o habitatges, excepte en el cas que es disposi d'una autorització signada pel veí autoritzant l'ocupació.

4. El peticionari del taulell haurà de dipositar una fiança de 1.500 € a la Tresoreria de l'Ajuntament, la qual haurà de ser retornada després de la prèvia comprovació per part de l'Ajuntament que s'han complert les condicions imposades en l'autorització i no s'ha produït cap tipus d'incidència durant els dies d'instal·lació del taulell. En el cas de no haver existit incidències i d'haver-se complert les condicions imposades, la devolució de la fiança es realitzarà dins la primera quinzena del mes de juliol.

5. Els establiments que instal·lin taulell hauran de col·locar en un lloc visible i perfectament llegible la llista de preus, amb unes dimensions mínimes de 50 x 50 cm.

6. Els establiments que instal·lin un taulell hauran de penjar a la façana un cartell on s'indiqui que queda prohibida la venda d'alcohol als menors de 18 anys, i haurà de tenir unes dimensions mínimes de 50 x 50 cm, amb el format i la tipologia que es determini en l'autorització municipal.

7. Els establiments que instal·lin un taulell hauran de permetre el lliure accés de les persones als serveis higiènics del local, i per aquest motiu hauran de disposar d'un cartell visible des de l'exterior on s'indiqui la disponibilitat de les instal·lacions, amb unes dimensions mínimes de 50 x 50 cm, i amb el format i la tipologia que es determini en l'autorització municipal.

8. En el taulell autoritzat només es podran despatxar begudes i menjars preparats a l'interior de l'establiment; queda prohibida l'elaboració i la manipulació d'aliments en el taulell. No es permet obrir ni modificar els elements de tancament de la façana (portes i finestres) per tal de despatxar les begudes o els menjars als clients, excepte en el cas que es disposi d'autorització específica per part de l'Ajuntament de Ciutadella per fer-ho.

9. Els establiments que disposin de taulell no podran instal·lar cap tipus d'equip ni d'instal·lació de reproducció musical en la via pública o projectada cap a la via pública. Tampoc no es podran obrir ni modificar els elements de tancament de la façana (portes i finestres) en el cas que es disposi de música a l'interior del local.

10. Els titulars de l'establiment on s'instal·li el taulell hauran de garantir la neteja de l'espai ocupat a la via pública; i l'hauran de deixar en les mateixes condicions de netedat d'abans de l'ocupació.

Per a reduir la brutícia a la via pública i prevenir llenegades del públic i dels cavalls, els establiments amb taulell autoritzat hauran de col·locar a l'exterior contenidors de fems tipus paperera subjectats al taulell, amb capacitat mínima de 100 litres. Els responsables dels establiments hauran d'anar buidant aquests contenidors per tal de mantenir-ne l'ús operatiu.

11. Els establiments hauran de servir totes les begudes en gots de cartó; queda prohibit dispensar llaunes, gots i bòtils de vidre, i bòtils de plàstic amb una cabuda superior a mig litre.

12. Els aparells de fred i les connexions de subministrament elèctric d'aquests hauran d'estar en perfectes condicions, per tal d'evitar possibles accidents.

 

CAPÍTOL V FIRA DE SANT JOAN I VENDA AMBULANT

Article 8. Sol·licitud de participació

1. La persona física o jurídica que estigui interessada a instal·lar una atracció, remolcs o una caseta de fira i venda a l'espai reservat per l'Ajuntament de Ciutadella per ubicar-hi la fira de Sant Joan haurà de presentar la sol·licitud corresponent durant el període establert en la resolució, per la qual anualment es convocaran públicament els interessats a participar-hi, per qualsevol dels mitjans previstos en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. Cal adjuntar a la sol·licitud la documentació següent:

  • Declaració responsable d'instal·lació, inici i exercici d'activitat itinerant de conformitat amb l'establert a l'article 56 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears.
  • Dimensions de les atraccions, casetes, remolcs i llocs de venda a instal·lar.
  • Qualsevol altra documentació que pugui ser exigida en la convocatòria corresponent.

3. El termini per presentar les sol·licituds serà l'establert en la resolució de convocatòria dels participants.

4. Finalitzat el termini de presentació de les sol·licituds de participació, amb el previ informe tècnic, l'Ajuntament de Ciutadella resoldrà les autoritzacions i atorgarà els espais en funció de l'adequació de les dimensions de les atraccions, de les casetes i dels remolcs als espais previstos a la zona destinada a la fira.

5. En el cas que hi hagi més sol·licituds que llocs ocupables, la preferència de l'autorització i l'assignació d'espais serà establerta d'acord amb l'ordre de registre d'entrada municipal de les sol·licituds formulades amb la documentació completa, respectant les limitacions d'espais a la via pública i les normes de seguretat que estableixi el Pla director de seguretat de les festes de Sant Joan o els plans d'autoprotecció específics.

Article 9. Condicions dels participants en la fira

1. Les activitats que podran ocupar un lloc a la fira, respectant les limitacions d'espais a la via pública i les normes de seguretat que estableixi el Pla director de seguretat de les festes de Sant Joan o els plans d'autoprotecció específics, seran les atraccions, els remolcs o les casetes de fira i venda, i una xurreria. No s'autoritzarà la instal·lació de bars, cafeteries, restaurants ni similars.

2. Abans del muntatge, els firaires que instal·lin una activitat itinerant major hauran de depositar una fiança de 1.500 € a la Tresoreria de l'Ajuntament, mentre que els que instal·lin una activitat itinerant menor o innòcua o de venda hi hauran de dipositar una fiança de 300 €, la qual es retornarà després de la prèvia comprovació per part de l'Ajuntament que s'han complert les condicions imposades en l'autorització i que no s'ha produït cap tipus d'incidència durant els dies d'instal·lació de l'activitat. En el cas que no hi hagi hagut incidències i si s'han acomplert les condicions imposades, la devolució de la fiança es realitzarà dins la primera quinzena del mes de juliol.

3. Abans de posar en funcionament les activitats, el titulars d'aquestes, excepte en els casos prevists, hauran de presentar el certificat final tècnic de muntatge de l'activitat, subscrit per un tècnic competent, d'acord amb l'establert en la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears.

4. Les activitats firals no podran tenir música a partir de les 23 h durant els dies feiners, ni a partir de la 1 h durant els dies festius. Sempre que la fira quedi instal·lada a la zona de la plaça des Pins, durant l'horari escolar i el 23 de juny, entre les 17 h i les 19.30 h; i el 24, entre les 19 h i les 21 h; i en pujar la Qualcada dels Jocs des Pla, totes les instal·lacions de la fira hauran d'aturar l'ambientació musical i les activitats per tal d'evitar qualsevol tipus de renou que podria alterar el comportament dels cavalls, per, així, prevenir situacions de risc als cavallers i al públic assistent.

Totes les autoritzacions tindran caràcter temporal, amb una duració limitada durant els dies previstos per a la fira.

5. Queda totalment prohibit el traspàs, la cessió o el subarrendament, fins i tot gratuït, de les autoritzacions d'ocupació atorgades per l'Ajuntament.

6. El subministrament elèctric de cadascun dels llocs de la fira anirà a càrrec dels firaires, que hauran de posar en funcionament les instal·lacions en compliment de la normativa elèctrica en vigor.

En el cas que el subministrament elèctric es realitzi mitjançant grups electrògens, aquests hauran d'estar convenientment tancats perimetralment amb barreres per tal d'evitar qualsevol risc per a les persones, i hauran de respectar les limitacions d'espais a la via pública i les normes de seguretat que estableixi el Pla director de seguretat de les festes de Sant Joan o els plans d'autoprotecció específics.

Article 10. Venda ambulant

Fora dels espais autoritzats en la fira de Sant Joan, queda prohibida la venda ambulant, entenent com a venda ambulant o no sedentària la realitzada fora d'un establiment comercial permanent, de manera habitual, ocasional, periòdica o continuada, en els perímetres o llocs autoritzats com cal, en instal·lacions comercials desmuntables o transportables, inclusivament els camions botiga.

Excepcionalment, es podrà autoritzar durant les festes de Sant Joan la venda de globus i de joguines mitjançant carretons mòbils; no obstant, les parades de venda de capells només s'autoritzaran el dia 23 de juny a la plaça des Born, per la qual cosa anualment es convocaran públicament els interessats a accedir-hi.

S'haurà de realitzar la venda dins l'entorn de la festa i evitar els espais on puguin interrompre el flux de les persones i/o el pas de les comitives de festa i la Qualcada, dins l'horari que recollirà l'autorització. En tot cas, s'hauran de respectar les limitacions i obligacions de seguretat que estableixi el Pla director de seguretat de les festes de Sant Joan o els plans d'autoprotecció específics.

Article 11. Activitats pirotècniques

Únicament es podran celebrar els espectacles i les activitats pirotècniques promoguts per l'Ajuntament. Queda prohibida la realització d'aquest tipus d'activitats promogudes per altres entitats, empreses o particulars.

 

TÍTOL II TRÀNSIT, SEGURETAT DEL DESENVOLUPAMENT DE LES FESTES I CONVIVÈNCIA CIUTADANA

CAPITOL VI TRÀNSIT

Article 12. Tancaments

1. Pel bon desenvolupament de les festes, i per garantir la seguretat dels participants i del públic en general, es prohibeix el trànsit de vehicles en determinades zones del municipi i en determinats períodes de temps. La regidoria responsable de Mobilitat, mitjançant un decret, regularà les prohibicions, i farà constar els carrers afectats i els períodes de temps en els quals tindran validesa aquestes prohibicions.

2. La Policia Local, per motius d'urgència, necessitat o prevenció de riscos, podrà, de manera cautelar, realitzar tancaments i prohibicions de zones no recollides en el Decret. Posteriorment, haurà de realitzar un informe motivant-ne les causes. Aquest informe serà lliurat a la Regidoria de Mobilitat el primer dia hàbil posterior a l'adopció de la mesura cautelar.

3. La prohibició regulada pel decret mencionat en els punts anteriors serà tant de circulació de qualsevol vehicle com d'estacionament en la via pública dins les zones i hores determinades, així com la restricció temporal de la mobilitat de vianants a les zones restringides per motius justificats de seguretat o en compliment de zones de control d'aforament limitat en desenvolupament del Pla director de seguretat o dels plans d'autoprotecció específics.

Article 13. Excepcions

S'exceptuen de la prohibició regulada pel decret mencionat en l'article anterior els vehicles de serveis públics implicats en la seguretat de les festes, com ara les forces i els cossos de seguretat, els serveis d'assistència sanitària, Protecció Civil, emergències i serveis de bombers. També en queden exclosos els vehicles municipals dels serveis que estiguin treballant o d'empreses contractades per l'Ajuntament per prestar un servei durant les festes; aquestes empreses hauran d'obtenir una acreditació temporal per a cada vehicle i l'hauran de sol·licitar a la Policia Local.

Article 14. Autoritzacions

La Policia Local podrà donar entrada en els punts de control a aquells vehicles particulars o de servei públic que, pel seu recorregut, no creïn greus problemes de seguretat i que, de manera objectiva, considerin imprescindible donar-los entrada. La responsabilitat del compliment de les directrius donades pels agents de la Policia Local i de no crear problemes de seguretat recaurà sempre en els conductors dels vehicles.

Article 15. Modificacions de les normes generals de convivència

1. La major densitat de vianants i de públic en determinats actes fa que in situ, a més del previst en el Pla director de seguretat de les festes de Sant Joan i en els plans d'autoprotecció existents, es puguin haver de modificar algunes normes generals de convivència. La Policia Local, coordinadament amb la resta de forces i cossos de seguretat desplegats, i amb la col·laboració dels voluntaris de Protecció Civil i del personal de seguretat privada contractat a aquest efecte, podran establir limitacions d'accés als vianants i al públic en general a determinades zones i/o establir recorreguts alternatius, a fi d'evitar allaus humanes o altres perills derivats de la massificació que podrien arribar a impossibilitar l'evacuació de determinades zones o de persones que han sofert algun accident.

2. Les limitacions d'accés als vianants i al públic en general afectaran principalment les zones amb control d'aforament o quan les circumstàncies d'espai i de públic així ho facin recomanable. Com a norma general, les limitacions correspondran amb els principals actes de les festes: vetlla des be, primer toc, Caragol des Born, Jocs des Pla i d'altres que es puguin establir en els corresponents plans d'autoprotecció o en el Pla director de seguretat.

Article 16. Estacionaments

1. A fi de facilitar l'accés al nucli urbà de Ciutadella de Menorca, s'establiran estacionaments provisionals. El Servei de Mobilitat, mitjançant un decret, establirà les zones provisionals d'estacionament, i podrà anul·lar carrils de circulació, aprofitar zones verdes i qualsevol espai públic apte per complir amb aquesta finalitat; així com també podrà habilitar espais privats per convertir-los en zones d'estacionament provisional per a les festes, amb la prèvia autorització dels seus titulars.

2. El servei de senyalització viària dirigit per la Policia Local habilitarà les zones designades en el decret del punt anterior com a estacionaments provisionals. La senyalització serà mòbil i temporal, i hi haurà cartells explicatius marcats amb el distintiu de la Policia Local per donar a conèixer la possibilitat temporal d'utilitzar la zona com a estacionament.

 

CAPÍTOL VII SEGURETAT DEL DESENVOLUPAMENT DE LES FESTES DE SANT JOAN I CONVIVÈNCIA CIUTADANA

Article 17. Condicions dels comerços

1. Els baixos, les entrades i els locals comercials situats en els carrers i a les places per on passin els cavalls, tant en els actes en comitiva com durant el replecs, hauran de comptar amb la deguda protecció; per açò els propietaris i usuaris hauran d'adoptar les mesures de seguretat adequades durant el transcurs dels dies de les festes de Sant Joan.

2. Aquestes mesures, de forma específica, hauran de considerar l'eliminació o la protecció eficaç d'elements que sobresurtin i que puguin suposar un risc de caiguda o de topada, tant dels cavalls i dels seus genets com del públic en general. Així mateix, s'hauran d'assegurar amb taulons de fusta o similars aquells mostradors i les portes de vidre o els elements de la façana susceptibles de poder trencar-se.

Article 18. Zones de risc i moments de potencial perill alt

1. Les zones de risc, l'avaluació de riscos, les mesures de prevenció i seguretat, l'establiment d'equips amb personal d'emergències i les mesures de contingència adoptades quan es declari una emergència venen determinades en el Pla director de seguretat de les festes de Sant Joan i en els plans d'autoprotecció específics que en cada moment es trobin vigents.

2. De forma general, es poden definir com a zones de risc i moments de potencial perill alt aquells espais i actes en els quals hi ha una gran concentració de gent amb alta activitat festiva, ja sigui amb la presència o no de cavalls, cavallers i caixers. Els actes considerats serien els següents:

1. Primer toc de fabiol del Diumenge des Be.

2. Primer toc de fabiol del dia 23 de juny.

3. Caragol des Born.

4. Avellanes del 23 de juny.

5. Corregudes de sa plaça dels dies 23 i 24 de juny.

6. Caragols de Sant Clara dels dies 23 i 24 de juny.

7. Jocs des Pla del matí de 24 de juny.

8. Convidada al consistori als Jocs des Pla.

9. Jocs des Pla del capvespre del 24 de juny.

10. Focs artificials o castell pirotècnic.

Article 19. Zones de risc i moments de potencial perill moderat

Com a zones de risc i moments de potencial perill moderat es poden considerar els següents:

1. Els moments en els quals es realitza el replec dels integrants de la Qualcada per tots els carrers i les places del poble.

2. Aquelles zones per on fa el recorregut la Qualcada dins els actes exposats en l'article anterior, i que no han quedat directament marcades com a zones de màxim risc i, en canvi, sí que hi ha presència dels cavalls, caixers i cavallers.

3. Zona d'influència de la vetlla del be, dels festers i de les festes de carrer.

Article 20. Zones de risc i moments de potencial perill baix

Les zones de potencial risc baix, que en principi suposen menys perills que les zones descrites amb anterioritat, són aquells espais i actes en els quals no hi ha una gran concentració de gent amb alta activitat festiva, ja sigui amb la presència o no de cavallers i cavalls.

Article 21. Normes generals de comportament del públic

1. Els actes on hi participa la Qualcada amb els caixers i cavallers són actes que comporten potencialment situacions de risc intrínsecs a la festa. Aquests riscos són avaluats i definits tant en els plans d'autoprotecció com en el Pla director de seguretat de les festes de Sant Joan. Aquests riscos poden afectar tant els membres de la Qualcada com el públic en general, així com els professionals i els voluntaris que participen en el dispositiu d'emergències. Per açò, les limitacions i prohibicions de seguretat, les mesures de prevenció i les mesures de contingència o de resposta davant d'una emergència que els regulen han de ser respectades amb la major voluntat i exigides amb el major rigor. S'interpreta que tant els membres de la Qualcada com el públic assistent que interactua directament amb aquesta coneixen i assumeixen personalment aquest risc.

2. Les zones definides com de risc alt i moderat en la present ordenança, que seran en tot cas les definides en cada moment en el Pla director de seguretat de les festes de Sant Joan i en els plans d'autoprotecció específics que el complementin, hauran d'estar totalment lliures d'obstacles i d'elements que puguin crear perill, amb la finalitat de garantir el bon desenvolupament dels actes. En qualsevol cas, els membres del Cos de la Policia Local podran adoptar qualsevol mesura que, per raons de prevenció i seguretat, estimin adient per evitar o prevenir perills.

3. Dins les zones de festa hi ha ubicacions que estan marcades amb cartells amb el distintiu d'espai reservat. Aquests espais estan reservats per al desplegament i el posicionament dels equips d'intervenció ràpida (EIR) formats pel personal voluntari de Protecció Civil, personal del servei d'assistència sanitària extrahospitalària i agents de la Policia Local. El públic assistent i els ciutadans en general hauran de deixar espais i facilitar el posicionament o el desplegament als membres de les forces i dels cossos de Seguretat i/o a altres organismes implicats en el dispositiu de seguretat de les festes, també en els llocs on sigui necessari encara que no estigui indicat amb cartells.

4. El Pla director de seguretat de les festes de Sant Joan i els plans d'autoprotecció específics del Caragol des Born i dels Jocs des Pla, respectivament, determinen un sistema de control d'accessos i de limitacions d'aforament en els principals actes de les festes per a prevenir riscos derivats de la massificació. En cas d'arribar al nombre d'aforament determinat que obliga a tancar els accessos, les persones que hi pretenguin accedir hauran d'esperar que l'accés es torni a obrir quan les circumstàncies del dispositiu ho permetin.

Article 22. Prohibicions

22.1. Prohibicions generals

Les persones que realitzin alguna de les activitats prohibides enumerades en els punts següents seran desallotjades de la zona pels agents de l'autoritat i sancionades amb el màxim rigor.

Queda taxativament prohibit:

1. Qualsevol conducta que pugui ser lesiva o molesta cap als caixers i cavallers, especialment cap als cavalls. No es poden agafar, estirar ni danyar els elements d'ornamentació i de guarniment dels cavalls, així com aquells elements que són necessaris i utilitzats per a la celebració dels Jocs des Pla, com astes, lladrioles i carotes portades pels caixers o cavallers i l'ensortilla, fins que no s'hagi produït el pas dels cavalls i hagin caigut en terra.

2. Pujar o escalar elements que no tenguin garantia de seguretat i que no estiguin dissenyats expressament per a açò, o recolzar-s'hi damunt.

3. Situar-se en les zones i els llocs on han de galopar els cavalls sense deixar-hi passadís, impedir el pas o les tasques dels serveis de Protecció Civil, d'emergències o d'assistència sanitària, així com incomplir les ordres d'abandonar un lloc o itinerari fetes per agents de l'autoritat.

4. Desbordar les barreres o zones acotades pels agents d'autoritat que consideren convenients per garantir el normal desenvolupament de la festa: desbordar, impedir, instigar per impedir l'execució dels corresponents filtres de control d'accés i aforament previstos en el Pla director i en els diferents plans d'autoprotecció de l'acte corresponent.

5. Tirar objectes que puguin ser causa d'un risc per a la gent o per a la Comitiva.

 

​​​​​​​6. Tenir objectes que puguin fer mal al genet o rompre'n l'ornamentació; destorbar; dificultar el pas de gent o de la Comitiva, o ser susceptibles de crear un risc.

7. Fer les necessitats fisiològiques en les vies públiques, els parcs, jardins o qualsevol espai públic o privat que no estigui especialment dedicat a açò, i que afecti la salubritat i la neteja del municipi.

8. Qualsevol altra actuació que pugui dificultar el normal desenvolupament de les festes.

9. A part de les normatives de compliment general, des del primer dia de festa, el dia de la vetlla des be, i fins al dia 25 de juny, queda prohibit qualsevol tipus d'acampada no regulada o pernoctar de qualsevol forma a les vies i zones públiques del municipi.

10. Alterar, manipular o fer mal ús dels aparells instal·lats per l'organització de les festes, com ara: cartelleria, senyalització, torres, càmeres de seguretat, cablejat, etc, que s'han disposat per tal de facilitar el recompte d'aforament i els destinats a la seguretat.

11. Tant els locals comercials com els ocupants dels habitatges particulars que limitin amb les zones acotades previstes pel Pla director i els plans d'autoprotecció no podran facilitar el pas de persones que intentin accedir a aquests. Tampoc permetran introduir-hi objectes ni els utensilis prohibits descrits en el punt següent sense passar pels corresponents controls d'accessos de seguretat establerts a aquest fi.

22.2. Prohibicions i limitacions a zones acotades amb control d'accés en compliment del Pla director de seguretat de les festes de Sant Joan i els plans d'autoprotecció específics.

1. En els controls d'accessos no es permetrà l'entrada d'objectes que puguin generar una situació de risc o que entorpeixin el desenvolupament en una situació d'emergència declarada. De forma general, hi queda prohibit l'accés amb: botelles de vidre, garrots, objectes que puguin resultar punxants i qualsevol objecte voluminós que hi pugui entorpir la mobilitat. No s'hi podran dur altres objectes que puguin ser utilitzats amb finalitats violentes o que puguin causar mal a tercers. Tot objecte que s'estimi que té aquesta naturalesa nociva no podrà introduir-se a l'espai.

2. Quant a les persones amb mobilitat reduïda que necessitin desplaçar-se en cadira de rodes o vehicles adaptats, les persones que necessitin l'ajut de crosses i les persones que duguin cotxets d'infants, serà necessari que accedeixin a l'espai restringit pels controls d'accessos amb una anterioritat de temps que els permeti accedir a zones reservades o a zones segures sense posar-se en situació de perill.

3. Les persones que no tenguin les condicions adequades a causa del consum d'alcohol o d'altres substàncies i puguin suposar un perill per als altres o per a l'activitat no podran accedir a l'espai o podran ser desallotjades en cas que ja hi haguessin accedit. Igualment, a les persones amb un comportament agressiu se'ls podrà prohibir l'entrada per qüestions de seguretat.

4. No s'hi permet l'entrada d'animals, fora dels utilitzats per a la celebració dels actes, a excepció dels cans pigall.

5. No s'hi permet l'accés amb envasos de begudes per a consum personal amb capacitat superior a 0'5 litres.

6. Per a la pròpia seguretat, s'hi haurà d'accedir amb calçat adequat. S'entén com a tal el que sigui pràcticament tancat i amb subjecció al taló. Es prohibeix entrar-hi amb xancletes de platja o similars. Sí que s'hi podrà accedir amb avarques menorquines clàssiques i fermades.

7. No es permet accedir als espais acotats als menors d'edat inferior a 14 anys sense que hi vagin acompanyats per persones adultes.

8. Les activitats de bar, cafeteria, restaurant o similar que permetin el despatx de begudes, així com les gelateries, queden obligats a no deixar treure fora del seu establiment o local begudes dispensades en gots de plàstic, llaunes, gots i bòtils de vidre i bòtils de plàstic amb una cabuda superior a mig litre, i hauran de servir les begudes en gots de cartó reciclables.

9. Queden prohibits, segons les directrius de l'AESA, el vol de drons o similars d'ús particular en tot l'àmbit de les zones afectades pel desenvolupament de les festes de Sant Joan, excepte aquells que tenguin un ús professional quant als serveis d'emergències considerats dins el Pla director.

Article 22 bis. Consum de begudes alcohòliques

1. Durant els dies de celebració de la festa, la vetlla des be, el Dia des Be, el vespre dels festers, els dies 23, 24 i 25 de juny, i fins que finalitzi l'acte del darrer toc, es permet el consum de begudes alcohòliques a la via pública exclusivament en el nucli urbà.

2. En la resta del municipi, a les urbanitzacions i al polígon industrial, queda prohibit el consum d'alcohol a la via pública i serà d'obligat compliment l'establert a l'Ordenança de consum indegut de begudes alcohòliques.

 

CAPÍTOL VIII INFRACCIONS I SANCIONS

Article 23. Infraccions lleus

Es consideren infraccions lleus:

1. Qualsevol infracció de la present ordenança que no tengui la consideració d'infracció greu ni molt greu, sempre que suposi un incompliment d'alguna de les prescripcions establertes.

2. No col·locar en un lloc visible i perfectament llegible la llista de preus, amb unes dimensions mínimes de 50 x 50 cm.

3. No col·locar els cartells indicatius de serveis higiènics oberts al públic i/o de prohibida la venda d'alcohol a menors, amb unes dimensions mínimes de 50 x 50 cm per part de les activitats amb taulell.

4. Dur els objectes recollits a l'article 22.1.6, en cas que el perill potencial cap a les persones i els cavalls sigui evidentment lleu.

5. Realitzar les activitats descrites en els articles 22.1.8, 22.1.9, 22.1.10 i 22.1.11.

6. No col·locar, per part dels establiments amb taulell autoritzat, els contenidors de fems amb capacitat mínima de 100 litres.

Article 24. Infraccions greus

Es consideren infraccions greus:

1. Incomplir les prescripcions establertes en les autoritzacions administratives previstes en la present ordenança.

2. La venda ambulant de qualsevol tipus d'aliment, de beguda o d'article en la via pública i sense la preceptiva llicència municipal.

3. Negar l'accés del públic als serveis higiènics de les activitats que disposin de taulell a la via pública o a l'interior.

4. Elaborar i manipular menjars en els taulells autoritzats en la via pública.

5. En les activitats de la fira de Sant Joan, fer funcionar l'atracció i/o tenir ambientació musical durant les hores i els períodes en els quals queda prohibida segons l'establert en l'article 9.4.

6. Ocupar un espai destinat a l'espera dels serveis d'intervenció sanitaris, de Protecció Civil o de Policia Local marcats amb el senyal SOS en el moment del transcurs de la festa a la zona esmentada i negar-se a abandonar-lo en ser requerit pels membres de Protecció Civil o del servei sanitari assignat.

7. Realitzar l'activitat descrita en els articles 22.1.1, 22.1.2, 22.1.3, 22.1.4 i 22.1.5, i crear un perill per als caixers, cavalls o per al públic en general.

8. Dur els objectes recollits a l'article 22.1.6, en cas que el perill potencial cap a les persones i cap als cavalls sigui greu, i/o exhibir-los o fer-ne ostentació.

9. Realitzar l'activitat descrita en els articles 22.1.10 i 22.1.11

10. Realitzar l'activitat o les activitats descrites a l'article 22.2 quant a les limitacions i prohibicions a les zones acotades.

11. L'organització de replecs amb cavalls o ases, així com la celebració de qualsevol altre acte, amb la presència de cavalls i gent a peu per tal d'oferir un espectacle lúdic o un assaig de la festa a la via o als espais públics sense autorització.

12. Fer les necessitats fisiològiques en les vies públiques, els parcs, jardins, espais públics o privats.

Article 25. Infraccions molt greus

Es consideren infraccions molt greus:

1. Fer un fester en una via o en un espai públic sense l'autorització administrativa corresponent.

2. Instal·lar un taulell en la via pública o a la llinda de la façana sense l'autorització administrativa corresponent.

3. Incrementar les dimensions dels taulells (recollides a les autoritzacions administratives corresponents) instal·lats a la via pública o a la llinda de la façana sense l'autorització administrativa corresponent.

4. Muntar equips i instal·lacions de reproducció musical en la via pública o projectada cap a la via pública.

5. Obrir o modificar els elements de tancament de la façana (portes i finestres) en el cas que es disposi de música a l'interior del local.

6. Traspassar, subarrendar o cedir, fins i tot gratuïtament, les autoritzacions administratives per ocupar llocs a la fira de Sant Joan.

7. Ocupar un espai destinat a l'espera dels serveis d'intervenció sanitaris, de Protecció Civil o de Policia Local marcats amb el senyal SOS en el moment del transcurs de la festa en aquesta zona i negar-se a abandonar-lo en ser requerit pels membres de la Policia Local, la Policia Nacional o altre agent de l'autoritat.

8. Realitzar l'activitat descrita en els articles 22.1.1, 22.1.2, 22.1.3, 22.1.4 i 22.1.5, i provocar un accident tant de caixers, cavallers o del públic en general.

9. Dur els objectes recollits a l'article 22.1.6 en cas que el perill potencial cap a les persones i els cavalls sigui greu, i utilitzar-los per amenaçar o intimidar els caixers, cavallers, cavalls o el públic en general.

Article 26. Sancions

Les infraccions podran ser sancionades per via administrativa d'acord amb les quanties següents:

1. Infraccions lleus, amb multa de 150,00 euros.

2. Infraccions greus, amb multa de 751,00 euros i, a més, es podrà imposar la sanció de suspensió de l'activitat per un període de fins a tres mesos.

3. Infraccions molt greus, amb multa de 1.500,00 euros, i, a més, es podrà imposar la sanció de suspensió de l'activitat per un període de fins a sis mesos.

Disposició final

La present ordenança entrarà en vigor una volta s'hagin executat els tràmits establerts a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears."

La qual cosa es fa pública per a general coneixement.

 

Ciutadella de Menorca, 8 de juny de 2023

L'alcaldessa en funcions Joana Gomila Lluch