Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE

Núm. 382535
Resolució per la qual s’aproven les tarifes del servei públic de transport de viatgers en ferrocarril, amb itinerari Palma-Sóller-Port de Sóller

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. En data 18 de gener de 2023 es va rebre en aquesta Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre escrit de l'entitat Ferrocarril de Sóller, SA en el que sol·licita:

- El manteniment de les tarifes i abonaments actualment vigents pels residents de Palma, Sóller, Bunyola i Fornalutx, aprovades per resolució de data 7 de novembre de 2014, recollides en els apartats 1 i 2 de la resolució del director general de Mobilitat i Transports de data 14 de juny de 2017 i publicades al BOIB de 13 de juliol de 2017.

- L'aprovació d'uns preus màxims pels no residents, on el preu concret ho marcaria l'empresa concessionària, en funció de la demanda, però sempre dins la forquilla aprovada per l'administració. Sol·licita les tarifes màximes següents:

Tarifes màximes

Actual

Proposta

Variació

Palma - Sóller

18,00 €

23,00 € 

27,78%

Sóller - Port de Sóller

8,00 €

10,00 €

25,00%

Palma - Sóller anada i tornada

25,00 €

31,00 €

24,00%

Palma - Port, anada i tornada

34,00 €

43,00 €

26,47%

Palma - Bunyola

9,00 €

11,00 €

22,22%

Palma - Bunyola, anada i tornada

15,00 €

19,00 €

26,67%

Bunyola - Sóller

9,00 €

11,00 €

22,22%

Bunyola - Sóller, anada i tornada

15,00 €

19,00 €

26,67%

Adjunta un informe que denomina Actualització tarifes 2023, en el que compara els costos des del 2014 fins al 2019 del primer i quart trimestre de cada any i posa de manifest un increment de la despesa de personal del 11,70 % i de la despesa de serveis exteriors del 16,92 %.

2. Se va requerir a l'entitat Ferrocarril de Sóller, SA a que aportes més informació, ja que no informava sobre els costos del segon i tercer trimestre, ni de l'evolució dels viatgers, ni dels costos i ingressos del darrer any 2022.

El 8 de març de 2023 es va contestar el requeriment detallant els costos dels quatre trimestres des de l'any 2014 fins al 2019, així com els bitllets venuts també entre el 2014 i el 2019. En quant a les dades de l'any 2022, manifesta que no las pot aportar, ja que els Comptes Anuals no estan aprovats ni formulats encara pel Consell d'Administració.

També aporta les dades dels anys 2020 i 2021, anys afectats per la pandèmia i al·lega una disminució del patrimoni net de 2.100.000 €.

Al·lega que el número de bitlles venuts l'any 2022 ha estat de 849.643, que suposen 16.000 bitllets menys que l'any anterior a la pandèmia, ja que l'any 2019 es varen vendre 865.685.

Manifesta que el motiu de la sol·licitud no és compensar un desequilibri econòmic, sinó que les noves tarifes permetin a l'empresa seguir mantenint la política de manteniment i millora de la línia ferroviària i els seus compromisos amb els treballadors. Posa de manifest que l'increment d'ingressos són necessaris per  destinar-los a millorar la prestació del servei, al manteniment del material i millora de la infraestructura i poder atendre a la negociació col·lectiva i augments salarials.

3. Se va requerir novament a l'empresa per a que presenti, de manera detallada i quantificada, les obres de millora que l'entitat executarà en els propers dos anys.

En les dates 28 d'abril i 10 de maig l'entitat Ferrocarril de S´oller, SA va contestar el requeriment, manifestant que els pressuposts de les actuacions dels darrers tres anys sumen un import total de 4.406.274,04 euros i que les tasques de reparació, manteniment i neteja del material mòbil, estacions i vestuari, puja a la quantitat de 1.466.408,22 euros pels mateixos anys, sense tenir en compte les despeses de personal.

Així mateix manifesta que avançar avui les millores que es realitzaran els propers dos anys seria molt aventurat.

Fonaments de dret

1. Article 171.3 Llei 4/2014

«3. En consideració al caràcter turístic del servei materialitzat en la prestació simultània de trajectes de caràcter discrecional, l'administració no pot atorgar compensacions econòmiques per cobrir-ne els costos d'explotació. Hi és aplicable el règim que s'estableix en el capítol III del títol I de la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'ordenació dels transports terrestres, modificada per la Llei 9/2013, de 4 de juliol. «

2. Article 173 Llei 4/2014

«El servei ferroviari s'ha de prestar d'acord amb les condicions que s'estableixen en el títol de concessió o el contracte de servei públic, i amb subjecció, si n'és el cas, a les tarifes que aprovi l'autoritat competent en matèria de transport ferroviari i, si pertoca, per l'autoritat competent en matèria de preus públics, sense perjudici del que  estableix l'article 171.3 d'aquesta llei.»

3. La resolució del director general d'Obres Públiques i Transports, de data 30 d'agost de 2005, per la qual es fa pública la renovació de la concessió administrativa del servei públic d'explotació, en règim de gestió indirecta, de la línia ferroviària Palma- Sóller- Port de Sóller a la Companyia Mercantil «Ferrocarril de Sóller, SA», publicada al BOIB núm. 133/2005, de 8 de setembre.

Aquesta renovació de concessió va quedar subjecta, entre altres, a la següent condició: «Tarifes: al tractar-se de preus públics, son d'aplicació les actuals tarifes aprovades per Resolució del director general de Comerç de dia 12 de març de 2004, així com les seves modificacions»

4. L'article 26.2 de la Llei 8/1989, de 13 d'abril, de Tasas y Precios Públicos, estableix:

«Toda propuesta de establecimiento o modificación de la cuantía de precios públicos deberá ir acompañada de una memoria económico-financiera que justificará el importe de los mismos que se proponga y el grado de cobertura financiera de los costes correspondientes.»

5. Atesa la normativa esmentada, es pot concloure que el manteniment del preu del bitllet i dels abonaments per als residents des de l'any 2014 permet continuar incentivant el transport públic per a les persones que resideixen en les poblacions per on transcorr el servei ferroviari.

En quant al preu pels no residents, i en consideració al caràcter turístic del servei materialitzat en la prestació simultània de trajectes de caràcter discrecional, tal com es disposa en l'esmentat article 171.3 Llei 4/2014, es poden autoritzar els preus màxim sol·licitats, sempre que es garanteixi la inversió en el manteniment i millora de la línia ferroviària. Per aquest motiu, l'empresa Ferrocarril de Sóller, SA haurà de presentar, en el primer trimestre dels anys 2024 i 2025, de manera detallada i quantificada, les obres de millora que l'entitat ha executat l'any anterior.

Per tot l'exposat,

RESOLC

1. Mantenir les tarifes i abonaments actualment vigents pels residents de Palma, Sóller, Bunyola i Fornalutx, aprovades per resolució de data 7 de novembre de 2014, recollides en els apartats 1 i 2 de la resolució del director general de Mobilitat i Transports de data 14 de juny de 2017 i publicades al BOIB de 13 de juliol de 2017.

2. Aprovar els següents preus màxims pels no residents:

Tarifes màximes

 

Palma - Sóller

23,00 €

Sóller - Port de Sóller

10,00 €

Palma - Sóller anada i tornada

31,00 €

Palma - Port, anada i tornada

43,00 €

Palma - Bunyola

11,00 €

Palma - Bunyola, anada i tornada

19,00 €

Bunyola - Sóller

11,00 €

Bunyola - Sóller, anada i tornada

19,00 €

3. Requerir a l'empresa Ferrocarril de Sóller, SA a què en el primer trimestre dels anys 2024 i 2025 presenti, de manera detallada i quantificada, les obres de millora que l'entitat ha executat l'any anterior.

Contra aquesta resolució, que no esgota la via administrativa, cap interposar recurs d'alçada davant el conseller de Mobilitat i Habitatge, d'acord amb el que disposa l'article 58.1 de la Llei 3/2003 de 26 de març, de Règim Jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.   D'acord amb el que disposa l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques,  el termini per interposar-lo és d'un mes comptador des del dia següent al de la recepció d'aquesta notificació.

El recurs d'alçada s'entendrà desestimat quan no s'hagi resolt i notificat la resolució, en el termini de tres mesos, a comptar des del dia següent a la seva interposició, quedant en aquest cas expedita la via jurisdiccional contenciosa administrativa en els terminis establerts a l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció contenciosa administrativa.

Tot això sense perjudici d'interposar-ne qualsevol altre que estimi oportú.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (23 de maig de 2023)

El director general de Mobilitat i Transport Terrestre Jaume Mateu Lladó