Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA, SECTORS PRODUCTIUS I MEMÒRIA DEMOCRÀTICA
Núm. 381978
Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica per la qual es revoquen les subvencions per a la realització d’instal·lacions d’autoconsum amb fonts d’energia renovable, amb o sense emmagatzematge, en el sector serveis i altres sectors productius de l’economia; i per a la incorporació d’emmagatzematge en instal·lacions d’autoconsum, amb fonts d’energia renovable, ja existents en el sector serveis i altres sectors productius, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu (Programes 1,2 i 3)
Fets
1. L' 11 de setembre de 2021, en el BOIB núm.125, es va publicar la convocatòria pública de subvencions per a la realització d'instal·lacions d'autoconsum amb fonts d'energia renovable, amb o sense emmagatzematge, en el sector serveis i altres sectors productius de l'economia; i per a la incorporació d'emmagatzematge en instal·lacions d'autoconsum, amb fonts d'energia renovable, ja existents en el sector serveis i altres sectors productius, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu mitjançant la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 6 de setembre de 2021, modificada per la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 19 d'octubre de 2022 (BOIB núm.137, de 22 d'octubre de 2022).
2. La Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic va concedir una subvenció a les persones o entitats que figuren en l'annex d'aquesta Resolució en el marc de la convocatòria per a instal·lacions d'autoconsum amb fonts d'energia renovable.
3. Les persones o entitats que figuren en l'annex varen aportar la documentació requerida per a la justificació de la realització de les actuacions subvencionades.
4. Els tècnics de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic varen examinar la documentació aportada i varen emetre un informe desfavorable a la justificació dels expedients descrits en l'annex amb la motivació que figura en aquest annex.
5. El 9 de maig de 2023 es va emetre una proposta de resolució de revocació del director general d'Energia i Canvi Climàtic (BOIB núm. 62, de 13 de maig de 2023).
6. En data 26 de maig de 2023, TRAFEDLO OLIVINS TRADING SL , (expedient NEXTG123-333/2021 ), va presentar un escrit d'al·legacions a la proposta de revocació de la subvenció en el que indica que,
«Primera.- Consideramos que esta decisión es erróna ya que en ningún caso se llevó a cabo ninguna de las actuaciones objeto de ayuda antes de la fecha de registro (30/12/2021). Todas las actuaciones se llevaron a cabo en el primer trimestre de 2022, con posterioridad a la fecha del registro.
Segunda.- Que el pago al que se refiere la resolución con fecha 20/12/2021 se trató de una previsión de fondos para poder entrar en la cola para poder realizar las actuaciones en 2022. Esta transferencia se realizó en esta fecha al estar empezando las fiestas. De hecho, no se facturó el importe (indicado como provisión de fondos en el Doc 3 adjuntado y presentado en la sol·licitud original) hasta el 08/01/2022.»
7. En data 31 de maig de 2023, una vegada revisada la documentació, es va emetre un informe tècnic en el que s'informa desfavorablement a les al·legacions presentades per TRAFEDLO OLIVINS TRADING SL. Aquest informe conclou «D'acord amb el STS El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (Gran Sala), a la sentència de 5 de març de 2019 dictada en el cas C-349/2017, es considera que es comença a ‘'treballar en el projecte o activitat'' quan es realitza la primera comanda dels equips destinats en aquell projecte o activitat mitjançant la formalització d'un compromís incondicional i jurídicament vinculant abans de presentar la sol·licitud de l'ajuda, amb independència de la quantia dels eventuals costs de tal compromís.
Revisada la documentació, en data 13/02/2023 es va aportar un justificant de pagament que té data anterior a la data de registre de la sol·licitud i la factura associada a aquest justificant indica que es facturen: “prevision de fondos, intalacion solar fotovoltaica, instalacion de estructura metalica, instalacion de Paneles”. El fet d'haver pagat la factura indicada abans de la data de registre de la sol·licitud se considera un compromís incondicional i jurídicament vinculant, no sent això tràmits preparatoris.
Per això, s'informa desfavorablement l'al·legació a la proposta de revocació. »
8. En data 29 de maig de 2023, COMERCIAL CANTARELLAS SL , (expedient NEXTG123-291/2021 ), va presentar un escrit d'al·legacions a la proposta de revocació de la subvenció en el que indica que, «las Actuaciones previas efectuadas antes al registro de la solicitud, de la línea Autoconsumo y almacenamiento NEXTG por empresas (programas 1, 2 ,3), hacen referencia a una factura con concepto “pago por anticipado” para la preparación de documentación administrativa necesaria para iniciar las obras de la instalación y el pago por anticipado del pedido de material necesàaria para empezar la instalación y también para garantizar la posta en marcha de las obras con esta empresa.»
9. En data 31 de maig de 2023, una vegada revisada la documentació, es va emetre un informe tècnic en el que s'informa desfavorablement a les al·legacions presentades per COMERCIAL CANTARELLAS SL . Aquest informe conclou «D'acord amb el STS El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (Gran Sala), a la sentència de 5 de març de 2019 dictada en el cas C-349/2017, es considera que es comença a ‘'treballar en el projecte o activitat'' quan es realitza la primera comanda dels equips destinats en aquell projecte o activitat mitjançant la formalització d'un compromís incondicional i jurídicament vinculant abans de presentar la sol·licitud de l'ajuda, amb independència de la quantia dels eventuals costs de tal compromís.
Revisada la documentació, en data 16/02/2023 es va aportar un justificant de pagament i una factura que tenen data anterior a la data de registre de la sol·licitud i, a més, a les al·legacions efectuades ens indiquen “que las Actuaciones previas efectuadas antes al registro de la solicitud, de la línea Autoconsumo y almacenamiento NEXTG por empresas (programas 1, 2 ,3), hacen referencia a una factura con concepto “pago por anticipado” para la preparación de documentación administrativa necesaria para iniciar las obras de la instalación y el pago por anticipado del pedido de material necesàaria para empezar la instalación y también para garantizar la posta en marcha de las obras con esta empresa”. Tot això se considera un compromís incondicional i jurídicament vinculant, no sent això tràmits preparatoris.
Per això, s'informa desfavorablement l'al·legació a la proposta de revocació.»
10. S'ha exhaurit el termini de deu dies hàbils que es concedia per presentar al·legacions.
Fonaments de dret
1. El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica és l'òrgan competent per resoldre aquest procediment atesa l'estructura orgànica del Govern de les Illes Balears i d'acord amb l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia.
2. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
4. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005).
5. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, pel qual es despleguen determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 2 de setembre de 2004).
6. El Reial decret 477/2021, de 29 de juny, pel qual s'aprova la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla d'ajuts per a l'execució de diversos programes d'incentius lligats a l'autoconsum i a l'emmagatzematge amb fonts d'energia renovable, així com a la implantació de sistemes tèrmics renovables en el sector residencial, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu.
7. La Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 6 de setembre de 2021 per la qual s'aprova la convocatòria pública de subvencions per a la realització d'instal·lacions d'autoconsum amb fonts d'energia renovable, amb o sense emmagatzematge, en el sector serveis i altres sectors productius de l'economia; i per a la incorporació d'emmagatzematge en instal·lacions d'autoconsum, amb fonts d'energia renovable, ja existents en el sector serveis i altres sectors productius, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu (BOIB núm. 125, d'11 de setembre de 2021).
L'article 4.c) estableix que,
c. Atès el caràcter incentivador dels ajuts, només s'admetran les actuacions que els beneficiaris hagin iniciat amb posterioritat al registre de la sol·licitud de l'ajut. Això s'aplica sense perjudici de la realització de les corresponents actuacions preparatòries que siguin necessàries per a la presentació de la sol·licitud o per a dur a terme les inversions corresponents, com poden ser el projecte, memòries tècniques, certificats, sondeigs exploratoris i campanya de recurs eòlic que sí són subvencionables, encara que s'hagin facturat amb anterioritat a la sol·licitud, sempre que, en tot cas, aquestes actuacions preparatòries s'hagin iniciat amb posterioritat al 30 de juny de 2021.
8. La Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica per la qual es modifica i amplia el crèdit de la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 6 de setembre de 2021 per la qual s'aprova la convocatòria pública de subvencions per a la realització d'instal·lacions d'autoconsum amb fonts d'energia renovable, amb o sense emmagatzematge, en el sector de serveis i altres sectors productius de l'economia, i per a la incorporació d'emmagatzematge en instal·lacions d'autoconsum, amb fonts d'energia renovable, ja existents en el sector de serveis i altres sectors productius, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència europeu NextGenerationEU (BOIB núm.137, de 22 d'octubre de 2022).
9. L'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, així com per l'Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'estableix el procediment i format de la informació a proporcionar per les entitats del sector públic per al seguiment del compliment de les fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
10. D'acord amb el STS El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (Gran Sala), a la sentència de 5 de març de 2019 dictada en el cas C-349/2017, es considera que es comença a ‘'treballar en el projecte o activitat'' quan es realitza la primera comanda dels equips destinats en aquell projecte o activitat mitjançant la formalització d'un compromís incondicional i jurídicament vinculant abans de presentar la sol·licitud de l'ajuda, amb independència de la quantia dels eventuals costs de tal compromís.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Revocar la concessió de les subvencions detallades en l'annex i pels imports que en ell s'hi indiquen.
2. Autoritzar i disposar negativament la despesa a favor dels beneficiaris pels imports detallats en l'annex amb càrrec a la partida pressupostària que també s'hi indica.
3. Declarar conclòs el procediment i, per tant, arxivar els expedients indicats en l'annex.
4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació de la resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 6 de juny de 2023
El director general d'Energia i Canvi Climàtic José Guillermo Malagrava Rigo Per delegació del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica (BOIB núm. 31, de 4/3/2021)
ANNEX I Llista de beneficiaris als quals se'ls revoca la subvenció
Expedient |
Sol·licitant |
NIF |
Partida pressupostària |
Tipus d'inversió |
Import subvenció (€) |
CONCE |
Motiu de revocació |
---|---|---|---|---|---|---|---|
NEXTG123-198/2021 |
VILLAS FERNANDO, CB |
***4295** |
2023/G/731A01/77000/00/19701/MR021 |
Instal·lació FV 3.6 kWp connectada a xarxa |
1.146,60 |
15698/2022 |
Un dels pagaments és anterior a la data i/o hora de registre de la sol·licitud. |
NEXTG123-216/2021 |
BOBIBA GESTION PATRIMONIAL, S.L. |
***7342** |
2022/G/731A01/77000/00/19701/MR021 |
Instal·lació FV 6.48 kWp connectada a xarxa |
3.464,21 |
8002/2022 |
Una de les factures és anterior a la data i/o hora de registre de la sol·licitud. |
NEXTG123-225/2021 |
SEGMENTO DE OCIO, SL |
***6922** |
2022/G/731A01/77000/00/19701/MR021 |
Instal·lació fotovoltaica de 16,20 kWp |
5.159,70 |
8004/2022 |
Un dels pagaments és anterior a la data i/o hora de registre de la sol·licitud. |
NEXTG123-633/2021 |
PONS VIDAL, S.L. |
***6464** |
2023/G/731A01/77000/00/19701/MR021 |
Instal·lació fotovoltaica de 9 kWp |
4.811,40 |
15703/2022 |
Un dels pagaments és anterior a la data i/o hora de registre de la sol·licitud. |