Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL
Núm. 377144
Resolució del president de l'Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral (IBASSAL) per la qual s’aprova la convocatòria per concedir subvencions públiques per a programes, projectes i actuacions específiques en matèria de salut laboral, corresponent als exercicis pressupostaris dels anys 2023-2024
L'article 40.2 de la Constitució espanyola encomana als poders públics, com un dels principis rectors de la política social i econòmica, vetlar per la seguretat i la higiene en el treball. En consonància amb aquest manament constitucional, l'article 14.1 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals (BOE núm. 269, de 10 de novembre), disposa que tots els treballadors tenen dret a una protecció eficaç en matèria de seguretat i salut en el treball.
La Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2018, modificada en aquest punt per la disposició final cinquena de la Llei 14/2018, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2019, creà l'IBASSAL.
La Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball exerceix les funcions relatives a la promoció de la seguretat i la salut en el treball (vigilància de la salut; seguretat; promoció de la prevenció i investigació dels riscs laborals; formació, etc.) mitjançant la Direcció General de Treball i Salut Laboral i l'IBASSAL, organisme autònom adscrit a la Conselleria esmentada, d'acord amb el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, que estableix les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer).
L'article 8 de la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball de les Illes Balears, determina que la Presidència de l'IBASSAL és l'òrgan superior de direcció unipersonal, i exerceix la representació legal i ordinària de l'Institut i les funcions que aquesta llei li encomana. Pel que fa a la competència per concedir ajuts i subvencions, i autoritzar despeses, contreure obligacions i proposar pagaments, d'acord amb la normativa autonòmica vigent en matèria de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, l'article 9, lletres h) i i), de la Llei 7/2018, amb relació a l'article 9.1, lletres h) i i), dels Estatuts de l'IBASSAL, aprovats mitjançant Decret 31/2019, de 3 de maig (BOIB núm. 61, de dia 4), atribueixen al referit òrgan la competència per convocar i concedir ajuts i subvencions, de conformitat amb la normativa reguladora corresponent.
El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), determina el règim jurídic de les subvencions l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. L'article 15 del Text refós estableix el contengut mínim de la convocatòria de subvencions, que ha de ser aprovada per l'òrgan competent i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
L'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 (BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol), estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació. L'article 1.2.1 d'aquesta Ordre disposa que un dels objectius de les subvencions és l'execució de projectes i programes d'investigació i actuació en matèria de salut laboral.
D'acord amb l'article 14.2 del Text refós de la Llei de subvencions, el procediment per concedir les subvencions s'ha d'iniciar sempre d'ofici mitjançant una convocatòria, si la selecció de les possibles persones beneficiàries s'ha de fer en règim de concurrència. L'article 15 del mateix Text refós estableix, per una banda, el contingut mínim de la convocatòria de subvencions i, per l'altra, determina la necessitat de comunicar el text de la convocatòria en la Base de dades nacional de subvencions (BDNS) i la preceptiva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Per altra banda, i pel que fa als ajuts d'Estat cal dir, que les ajudes establertes a aquesta convocatòria no constitueixen una ajuda d'Estat en els termes que determinen els articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, atès que el fet de concedir-les no falseja ni amenaça de falsejar la competència, en afavorir determinades empreses o produccions, ja que l'objecte de l'activitat subvencionada no consisteix en oferir béns o serveis al mercat, i per tant no es pot considerar una activitat econòmica, d'acord amb l'aclariment del concepte d'ajuda d'Estat de la Comunicació de la Comissió (2016/C 262/01).
Aquesta subvenció s'ha inclòs en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023 (Objectiu I, línia I.1.14: ajuts per potenciar la cultura de la seguretat i salut laboral en el treball), aprovat mitjançant Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 (BOIB núm. 175, de dia 23).
El Consell de Govern, en la sessió de 22 de maig de 2023, ha atorgat al president de l'IBASSAL l'autorització prèvia de l'expedient de despesa de la convocatòria, per import de 650.000,00 €, amb la següent distribució pluriennal:
- Per a l'any 2023: 400.000,00 euros.
- Per a l'any 2024: 250.000,00 euros.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria per concedir subvencions públiques per a programes, projectes i actuacions específiques en matèria de salut laboral, corresponent als exercicis pressupostaris dels anys 2023-2024 (annex 1), així com també els annexos del 2 al 13.
2. Publicar aquesta Resolució i els annexos en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que l'ha dictada en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà d'haver estat publicada, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà d'haver estat publicada, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, a la data de la signatura electrònica (26 maig de 2023)
El president de l'IBASSAL Iago Negueruela Vázquez
ANNEX 1 Convocatòria
1. Objecte
L'objecte de la convocatòria és la concessió de subvencions per a la realització dels programes, projectes i actuacions específiques en matèria de salut laboral, que s'indiquen a continuació, en relació amb la sensibilització i promoció de la prevenció de riscs laborals:
1.1. Promoció de la innovació, la tecnologia i les pràctiques que siguin innovadores en prevenció de riscs laborals.
1.2. Promoció de la prevenció de riscs laborals en l'àmbit territorial de les Pitiüses, i promoció i sensibilització sobre la importància de la gestió i la integració de l'activitat preventiva en la gestió i actuació de les empreses.
1.3. Foment i sensibilització en la implantació de sistemes de gestió de prevenció de riscs laborals basats en el model d'empresa saludable a l'illa de Menorca.
1.4. Foment, sensibilització, informació, sobre el model d'empresa segura, saludable i sostenible.
1.5. Actuacions de sensibilització sobre les addiccions, amb caràcter general, en l'àmbit laboral. Protecció de les persones treballadores.
1.6. Foment de la seguretat i la salut laboral a les petites i mitjanes empreses.
1.7. Actuacions de foment dels entorns i societats segures i saludables. Hàbits saludables.
1.8. Integració de la perspectiva de gènere en la gestió de la salut laboral.
1.9. Salut laboral en les noves formes d'organització del treball derivades de la digitalització i les noves tecnologies.
1.10. Protecció de la salut laboral davant de condicions ambientals adverses.
2. Normativa reguladora
Les subvencions convocades per mitjà d'aquesta Resolució es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, que aprova el Text refós de la Llei de subvencions; la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball de les Illes Balears, i l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol).
3. Despeses subvencionables
3.1. Les despeses han d'estar vinculades directament i fefaentment als projectes, tenint en compte l'article 40 del Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005), segons el qual la despesa elegible ha de ser real i econòmica, i respondre de manera indubtable a la naturalesa de l'activitat subvencionada.
3.2. En els projectes i programes d'investigació i actuació en matèria de salut laboral, s'ha de finançar l'import total de les despeses efectuades pels conceptes següents:
a) Despeses de personal, tant si la realització del projecte, el programa o l'acció impliquen contractar persones treballadores per compte d'altri, com si és tracta de personal propi de l'entitat executora. En ambdós casos, en la proporció de temps que hi hagi dedicat el personal tècnic en matèria de prevenció de riscos laborals, única despesa que s'entén elegible en aquest punt, i s'hagi acreditat, conforme a la convocatòria.
b) Despeses directes de l'activitat: material fungible, despeses de viatge i publicitat. Sobre aquest últim concepte, únicament es pot imputar un màxim del 5% del cost total de l'acció subvencionable. En el cas de l'elaboració de manuals, guies i estudis de prevenció de riscs laborals, també són despeses subvencionables els costs d'impressió, distribució i publicitat.
Les dietes, si n'és el cas, es poden imputar al projecte sempre que tenguin relació directa amb aquest, sense superar en cap cas la quantia màxima que preveu l'article 9 del Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració Autònoma de les Illes Balears, de conformitat amb la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 2 de gener de 2023, per la qual s'actualitzen les quanties de les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023 (BOIB núm. 6, de dia 14), en funció del tipus de desplaçament i amb independència de l'horari del desplaçament.
La indemnització per la utilització de vehicle ha de ser, com a màxim, la que s'estableix per quilòmetre recorregut en l'annex 5 del Decret 16/2016, de conformitat amb la resolució que actualitza les quanties en els termes indicats,
segons que es tracti de vehicles automòbils o de motocicletes. No s'ha de rebre cap indemnització per la part del recorregut que excedeixi el nombre de quilòmetres corresponents a l'itinerari més adequat per a la realització del servei.
Per tenir dret a les dietes previstes en aquest punt, és necessari fer un mínim de quatre visites durant el dia de meritació de la dieta. En cas contrari, només s'ha de tenir en consideració la despesa de locomoció.
c) Despeses indirectes de l'activitat: coordinació i administració del projecte executat; seguretat, neteja, lloguer de locals; manteniment d'equips; despeses de telèfon, aigua, electricitat i similars. L'import total de les despeses indirectes no pot superar el 20% del total de l'acció subvencionable. Se n'han d'indicar detalladament els criteris d'imputació.
3.3. En l'elaboració de manuals, guies, estudis i desenvolupament de projectes en prevenció de riscs laborals, s'ha de finançar l'import total de les despeses necessàries per fer-los, d'acord amb els punts anteriors.
3.4. Les entitats beneficiàries poden haver subcontractat parcialment, per una sola vegada i en els termes que estableix l'article 38 del Decret legislatiu 2/2005, del Text refós de la Llei de subvencions, la realització del projecte o programa subvencionat. Es pot subcontractar l'execució del projecte o actuació fins a un percentatge del 50% de l'acció subvencionable.
En el cas que l'entitat beneficiària tengui la consideració d'organització empresarial més representativa i aquesta manqui d'estructura organitzativa, poden haver executat l'activitat objecte de subvenció les diferents federacions que la integren, sempre que això es faci constar expressament en la documentació justificativa, així com en la sol·licitud.
3.5. Les factures, les nòmines i els altres documents acreditatius de l'activitat duta a terme en relació als programes, els projectes i les actuacions en salut laboral han de tenir una data compresa en el període que va de l'1 d'agost de 2022 al 31 de desembre de 2023 i han d'estar efectivament abonades en el període que va de l'1 d'agost de 2022 al 31 de gener de 2024.
3.6. Totes les despeses s'han d'aportar degudament desglossades pel temps dedicat a l'activitat que s'imputa.
4. Partida pressupostària
4.1. El crèdit total assignat a les subvencions que estableix aquesta convocatòria és de 650.000,00 €, amb la següent distribució:
- Anualitat 2023: 400.000,00 euros amb càrrec a la partida pressupostària 79101 324A01 48000 00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023.
- Anualitat 2024: 250.000,00 euros amb càrrec a la partida pressupostària 79101 324A01 48000 00 o la que el Parlament de les Illes Balears disposi ens els pressuposts generals per a l'any 2024.
4.2. La concessió de les subvencions previstes en aquesta convocatòria queda condicionada a la disponibilitat pressupostària que estableix el punt anterior, sens perjudici que el crèdit assignat inicialment es pugui ampliar en funció de la referida disponibilitat.
5. Entitats beneficiàries
5.1 Es consideren entitats beneficiàries de les subvencions que s'estipulen en aquesta convocatòria:
a) Les organitzacions sindicals més representatives.
b) Les organitzacions sindicals que han obtengut, en l'últim procés electoral anterior al 31 de desembre de 2022:
— Un nombre mínim de delegats de personal, membres de comitès d'empresa o dels òrgans corresponents de les administracions públiques equivalent a l'1% del total de representants elegits en l'àmbit territorial de les Illes Balears a dia 31 de desembre de 2022.
— Una representació atribuïble, com a mínim, en un nombre igual o superior, a dos territoris insulars de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
c) Les organitzacions empresarials que tenen la condició de més representatives a les Illes Balears.
5.2. No poden ser beneficiàries d'aquestes subvencions les entitats subjectes a alguna de les prohibicions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost), la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI fòbia (BOIB núm. 069 de 2 de juny), i la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tracte i la no discriminació.
6. Quantia de les subvencions
La quantia de la subvenció per als programes, els projectes i les actuacions en matèria de salut laboral incloses en aquesta convocatòria no pot superar els seixanta-cinc mil euros (65.000,00 €) per projecte.
7. Àmbit temporal i territorial d'aplicació
7.1. Les accions que comportin una despesa elegible en els termes dels apartats tercer i sisè d'aquesta convocatòria s'han de dur a terme des de l'1 d'agost de 2022 al 31 de desembre de 2023, sempre que es pugui constatar documentalment que els productes i els serveis s'han lliurat realment i que l'entitat beneficiària ha complert les normes i polítiques sobre elegibilitat.
7.2. Les entitats beneficiàries de les accions subvencionades han d'exercir l'activitat en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
8. Lloc i termini de presentació de sol·licituds
8.1. El termini per presentar les sol·licituds és de 10 dies hàbils comptadors de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
8.2. Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds, juntament amb la documentació prevista en aquesta convocatòria, de conformitat amb la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques.
Com a annex d'aquesta convocatòria, s'incorpora el model de sol·licitud que s'ha de presentar i la resta de documents relacionats amb aquesta línia de subvencions. Aquests, a més, es troben disponibles en la seu electrònica del web de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l'adreça d'Internet:
https://www.caib.es/seucaib/ca/200/persones/tramites/tramite/5709549
i es poden obtenir a la seu de l'IBASSAL, ubicada a la plaça de Son Castelló, 1 (07009 Palma).
8.3. De conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per efectuar qualsevol tràmit d'aquest procediment administratiu, almenys, els subjectes següents:
a) Les persones jurídiques.
b) Les entitats sense personalitat jurídica.
c) Els qui representin una persona interessada que estigui obligada a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.
8.4. Si alguna de les entitats interessades presenta la seva sol·licitud presencialment, l'IBASSAL la requerirà perquè ho esmeni a través de la seva presentació electrònica, en el termini màxim improrrogable de 10 dies hàbils, amb la indicació de que si no ho fa es considerarà que desisteix de la seva sol·licitud, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015. A aquest efecte, una vegada esmenat el defecte, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud la de la presentació inicial.
8.5. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els que exigeixen l'Ordre de bases reguladores i aquesta convocatòria, s'ha de requerir l'entitat sol·licitant per tal que, en el termini màxim de deu dies, esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
9. Documentació
9.1. La sol·licitud ha d'anar acompanyada de la documentació següent:
a) Si les entitats sol·licitants actuen mitjançant un representant legal han d'acreditar aquesta representació amb qualsevol mitjà vàlid en dret que deixi constància fidedigna de la seva existència.
b) Declaració expressa de no haver sol·licitat cap altre ajut per a la mateixa finalitat a cap administració pública o ens privat o públic (tant nacional com estranger) ni haver-ne rebut cap o, en cas contrari, aportar una llista de les entitats a què s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'hagi obtengut alguna, amb indicació de la quantitat sol·licitada o concedida (annex 7).
c) Declaració responsable de l'entitat sol·licitant de no tenir causa d'incompatibilitat per rebre la subvenció, segons la legislació vigent, així com d'acomplir les obligacions establertes a l'article 11 del Text Refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 9 de l'Ordre del Conseller de Treball i Formació, de 4 de maig de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions, en matèria de Treball i Formació (annex 8).
d) Declaració responsable de no estar sotmès a cap de les circumstàncies indicades en l'article 10.1 i 2 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (annex 9).
e) Declaració responsable de l'existència de compte bancari, l'entitat titular del qual ha de ser la beneficiària de la subvenció, mitjançant el model oficial aprovat per l'Administració, disponible en l'enllaç indicat en el punt 8.2.
f) Memòria tècnica i econòmica, signada pel representant legal de l'entitat sol·licitant, on, separadament, s'expliqui amb el grau de detall necessari el projecte o l'acció que s'ha dut a terme i que justifica la sol·licitud de la subvenció, amb indicació del detall dels ingressos i les despeses realitzades, els antecedents, la descripció de la inversió i els objectius i els mitjans humans i materials necessaris per executar-la, com també els criteris d'imputació de les despeses. És obligatòria la participació de personal tècnic titulat en les especialitats i disciplines descrites en el reglament dels serveis de prevenció que corresponguin.
9.2. De conformitat amb l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i de l'article 9.1 de la Llei 39/2015, per a la concessió d'ajuts, cal acreditar en l'expedient determinats punts mitjançant la documentació que s'ha d'adjuntar. En virtut de l'article 28.2 de la Llei 39/2015, l'òrgan competent per resoldre ha de recaptar els documents indicats o consultar les bases de dades corresponents, segons escaigui, llevat que la persona o entitat interessada expressament no doni el seu consentiment per a la consulta, cosa que pot fer, si marca la casella corresponent en la sol·licitud.
En cas d'oposició, la persona interessada ha de presentar, juntament amb la sol·licitud indicada, la documentació acreditativa corresponent:
a) NIF de l'entitat sol·licitant.
b) DNI de la persona que signa la sol·licitud com a representant legal de l'entitat sol·licitant.
c) Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social acreditatiu d'estar al corrent del pagament de les obligacions amb aquest organisme.
d) Certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària acreditatiu d'estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries.
e) Certificat acreditatiu d'estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries amb la hisenda autonòmica.
De conformitat amb l'article 28.7 de la Llei 39/2015, les persones interessades són les responsables de la veracitat dels documents que presentin, amb les conseqüències que d'això es deriven.
9.3. De conformitat amb l'article 28.3 de la Llei 39/2015, si les persones sol·licitants han aportat anteriorment els documents indicats a continuació a un procediment administratiu tramitat per aquest centre gestor, poden indicar el procediment de tal forma que l'òrgan competent hagi d'incorporar còpia testimoniada dels documents en qüestió, llevat que l'entitat interessada s'oposi expressament o invoqui una llei especial que determini la necessitat de consentiment exprés. En aquest cas o, si no s'assenyala el procediment on figuren els documents que s'hi han incorporat, l'entitat sol·licitant ha de presentar aquests documents:
a) Document constitutiu de l'entitat i estatuts socials inscrits adequadament en el registre corresponent, així com acreditació de la representació de la persona signant de la sol·licitud.
b) Títol acadèmic que acredita la formació en prevenció de riscs laborals de la persona treballadora.
9.4. El personal al servei de l'`òrgan instructor ha de comprovar d'ofici el compliment dels requisits que exigeix l'apartat cinquè d'aquesta convocatòria. Per tant, ha de sol·licitar els certificats que corresponguin als registres competents.
10. Òrgan competent per instruir el procediment
L'òrgan competent per instruir el procediment és la Direcció de l'IBASSAL, que ha de dur a terme d'ofici totes les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals ha de formular la corresponent proposta de resolució, la qual serà notificada personalment, mitjançant medis electrònics, a les persones interessades.
11. Comissió Avaluadora
11.1. D'acord amb l'article 19 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 6.3 de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig del 2005, s'ha de constituir una comissió avaluadora integrada pels membres que s'indiquen a continuació:
— presidenta: la cap del Servei Administratiu de l'IBASSAL. Suplent: qui designi el director de l'IBASSAL.
— secretària: una tècnica del Servei Administratiu de l'IBASSAL. Suplent: qui designi el director de l'IBASSAL.
— Vocalies: tres persones funcionàries designades pel director de l'IBASSAL. Una d'aquestes persones ha de ser tècnic/a en matèria de prevenció de riscs laborals.
11.2. La Comissió Avaluadora s'ha de reunir per examinar totes les sol·licituds presentades i n'ha d'emetre un informe que serveixi de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució corresponent.
11.3. Sempre que es tracti d'activitats que hagi de desenvolupar l'entitat sol·licitant per assegurar l'eficàcia dels fons concedits, la Comissió Avaluadora pot sotmetre a la consideració de l'òrgan instructor que la subvenció es limiti a alguna part separable del programa o projecte, de manera que aquesta part sigui la que es valori i la que s'hagi de justificar, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció. En aquest cas, s'ha donar tràmit d'audiència per 10 dies a la persona interessada perquè pugui modificar la seva sol·licitud inicial.
12. Criteris de concessió i de valoració
12.1. La concessió de les subvencions que estableix aquesta convocatòria s'ha de regir i resoldre d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació.
12.2. Els criteris de valoració són els que es detallen a continuació:
a) Atenció dels projectes presentats amb relació a activitats de més risc o sinistralitat laboral: un punt per cada activitat, fins a un màxim de quatre punts.
b) Representativitat de les organitzacions en els sectors o en les àrees geogràfiques en què es pretén actuar: en el cas que l'entitat beneficiària tengui la condició de més representativa en el seu sector o àrea geogràfica d'activitat, s'han de concedir quatre punts.
c) Actuacions adreçades a persones joves o relacionades amb sectors estratègics o emergents, o amb sectors amb dificultats estructurals, segons la llista de l'annex 5: un punt per cada sector, fins a un màxim de tres punts.
d) Experiència de l'entitat sol·licitant en convocatòries prèvies en matèria de prevenció de riscs laborals, amb execució satisfactòria: un punt per cada convocatòria, fins a un màxim de tres punts.
e) Existència de mesures que promoguin la igualtat de gènere, la protecció i la millora del medi ambient, el foment de les noves tecnologies de la informació o accions innovadores: un punt per mesura aplicada, fins a un màxim de tres punts.
f) Realització dels projectes o accions diversificats per illes: 0,5 punts per cada illa en la qual es facin les accions, fins a un màxim de dos punts.
g) Contingut, qualitat tècnica i impacte potencial dels programes, projectes i actuacions en l'àmbit del mercat de treball de les nostres illes, amb especial referència a la reducció de l'índex de sinistralitat, d'acord amb l'informe tècnic que ha d'emetre el vocal de la Comissió Avaluadora, tècnic en matèria de prevenció de riscs laborals, que s'emetrà en el termini establert en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre: fins a un màxim de sis punts.
En l'informe assenyalat es valorarà de forma autònoma i amb el suficient grau de detall, com a mínim, cadascun dels ítems següents com a màxim amb la puntuació indicada:
1.- Interès, originalitat i caràcter innovador dels objectius establerts, viabilitat de la actuació presentada i aplicabilitat a la realitat productiva de les Illes Balears, fins a 2 punts.
2.- Coneixement de l'estat de la qüestió, dels antecedents i plantejament de les alternatives existents, fins a 0,75 punts.
3.- Metodologia de l'actuació, adequació i avaluació de les tècniques als objectius a assolir, fins a 2,5 punts.
4.- Adequació dels recursos previstos als objectius proposats, fins a 0,75 punts.
12.3. Les entitats sol·licitants han d'incloure en la memòria tècnica que han de presentar juntament amb la sol·licitud un apartat específic on han d'al·legar separadament i de forma individualitzada, amb el grau de detall suficient que permeti la valoració corresponent, cadascun dels ítems relacionats en el punt anterior, excepte el contingut en la lletra g). Els ítems no al·legats de conformitat amb el que s'ha indicat no seran objecte de valoració.
12.4. Se n'han d'excloure les sol·licituds que no s'adeqüin a la normativa de prevenció de riscs laborals inclosa en la Llei de prevenció de riscs laborals i en el Reglament dels serveis de prevenció.
12.5. No són subvencionables les accions que no figurin expressament en el punt 1 de l'annex 1 de la Resolució de convocatòria.
12.6. La puntuació mínima exigida per poder optar a una subvenció és de dotze punts.
13. Procediment
D'acord amb l'article 5.1 de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació i la normativa concordant, la selecció de les entitats beneficiàries s'ha de fer mitjançant concurs.
Així, la Comissió Avaluadora ha d'examinar les sol·licituds de les subvencions que estableix aquesta convocatòria i n'ha d'emetre un informe amb la prelació d'entitats beneficiàries corresponent, d'acord amb els criteris de valoració, fins a cobrir la disponibilitat pressupostària.
En cap cas l'import de la subvenció no pot superar el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha realitzat ni les quanties previstes en l'apartat sisè de la convocatòria.
14. Resolució
14.1. La resolució correspon a la Presidència de l'IBASSAL, sense perjudici de la delegació que aquest òrgan dugui a terme.
14.2. De conformitat amb l'art. 7.3 de l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació, el termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de la subvenció és de sis mesos des de la data d'acabament del termini per presentar les sol·licituds. Aquesta resolució s'ha de notificar individualment a cada entitat interessada.
14.3. El venciment del termini màxim sense haver notificat la resolució legitima a les persones interessades a entendre desestimada per silenci administratiu la sol·licitud de concessió de la subvenció.
14.4. La notificació de la resolució s'ha de fer amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 40 i 41 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, mitjançant medis electrònics.
15. Pagament
La forma de pagament és la següent: l'import de la subvenció concedida s'ha d'abonar en finalitzar cada acció executada.
A tal efecte, l'entitat beneficiària de la subvenció ha de presentar el compte justificatiu, d'acord al model de l'annex 2 d'aquesta convocatòria, que n'acrediti l'execució, acompanyat d'una memòria on s'expliquin amb el suficient grau de detall les actuacions realitzades. També ha de presentar les nòmines i les factures, juntament amb una relació d'aquests justificants així com de l'import imputat i els criteris d'imputació degudament desglossats i els documents justificatius dels pagaments efectuats.
16. Justificació
16.1. El compte justificatiu i la resta de documentació prevista en els apartats següents, s'ha de presentar en els terminis que s'indiquen a continuació:
- L'execució de les accions desenvolupades fins el 30 de setembre de 2023 s'han de justificar, com a màxim, fins el 15 d'octubre de 2023.
- La resta d'accions es justificarà, com a màxim, fins el 29 de febrer de 2024.
16.2. Per justificar el compliment de la finalitat de la subvenció i l'aplicació dels fons percebuts, les persones beneficiàries han d'aportar la documentació següent:
a) Certificat signat per la persona que representi legalment l'entitat acreditatiu de la realització efectiva de l'activitat d'acord amb la sol·licitud d'ajuts i l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que fonamentà la concessió de l'ajut (annex 10).
b) Criteris d'imputació de les despeses, d'acord amb l'annex 3.
c) Una memòria tècnica i econòmica signada pel representant legal de l'entitat beneficiària, explicativa del projecte o l'acció que s'ha dut a terme amb indicació del detall dels ingressos i les despeses realitzats, la descripció de la inversió i els objectius i els mitjans humans i materials necessaris per executar-la.
d) Una relació dels justificants imputats, d'acord amb el model que figura en l'annex 4 d'aquesta convocatòria. L'òrgan corresponent podrà requerir que aquesta informació s'enviï també per correu electrònic.
e) La justificació de les despeses generades per l'activitat:
e.1) Despeses de personal:
- Nòmines i justificants que acreditin el pagament efectiu d'aquestes.
- Relació de liquidació de cotitzacions (RLC) i Relació nominal de treballadors (RNT) (antics TC-1 i TC-2) en les quals constin els treballadors contractats i les quantitats ingressades a la Seguretat Social i el pagament d'aquestes o altres documents comptables de valor probatori equivalent.
Si realitza el projecte, el programa o l'acció personal extern, s'han de presentar factures o altres documents comptables de valor probatori equivalent de la despesa, així com els documents acreditatius del pagament.
e.2) Despeses directes de l'activitat: cal aportar la factura o altres documents comptables de valor probatori equivalent de la despesa, així com els corresponents documents acreditatius del pagament.
e.3) Despeses indirectes de l'activitat: cal aportar les factures o altres documents comptables de valor probatori equivalent de la despesa, així com els documents acreditatius del pagament.
f) En el cas de despeses per la prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, l'entitat beneficiària ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contracció del compromís per a la prestació del servei, llevat que, per les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el prestin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció. L'elecció de les ofertes presentades que s'han d'aportar en la justificació o, si escau, en la sol·licitud de la subvenció s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar expressament en una memòria l'elecció, quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa (article 40.3 del Decret llei 2/2005).
g) Les visites s'han d'entendre justificades amb el corresponent document acreditatiu de la realització efectiva de la visita signat pel tècnic corresponent i pel representant o treballador de l'entitat visitada. Ambdues persones han d'estar degudament identificades (nom complet i número de DNI) en el document presentat.
Els documents adients per justificar les visites i els desplaçaments necessaris per dur-les a terme es determinen en els annexos 11, 12 i 13, que s'han de presentar ordenats cronològicament, a més d'íntegrament i degudament emplenats, de tal forma que, en cas de mancança o omissió de dades, s'ha d'entendre que no s'ha justificat correctament el desplaçament, la visita o el quilometratge, segons correspongui.
h) En el supòsit d'organitzacions empresarials representatives que manquin d'estructures organitzatives pròpies i usin les de les federacions que les integren, poden justificar la despesa per mitjà de factures, d'altres documents de valor probatori equivalent i de justificants de pagament expedits a nom de les federacions que en formen part.
16.3. D'acord amb l'article 39.2 del Text refós de la Llei de subvencions, no s'ha d'entendre completament justificada l'aplicació dels fons percebuts fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte d'actuació que va servir de base per a la concessió de la subvenció.
16.4. L'entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quanties rebudes i, si pertoca, l'interès de demora, en els casos que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
Als efectes indicats, de conformitat amb l'art. 44.2 del referit text refós, el reintegrament de la subvenció per raó de l'incompliment parcial de l'activitat o del projecte que fonamenten la concessió de la subvenció s'ha de regir, en tot cas, pel principi de proporcionalitat, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial i s'acrediti en l'expedient.
17. Obligacions de les entitats beneficiàries
17.1. Les entitats beneficiàries de les subvencions d'aquesta convocatòria assumeixen les obligacions generals que estableix l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i, en cas que de la subvenció es derivi la realització de material d'interès per al desenvolupament de les funcions pròpies de l'IBASSAL o de la direcció general competent en matèria de salut laboral (edició de manuals, guies, estudis, etc.), ha de posar a disposició d'aquests organismes el contengut d'aquest material i, si escau, ha de lliurar-li'n cinc exemplars.
17.2. L'incompliment de les obligacions previstes en aquesta convocatòria, així com les establertes normativament comporta l'inici del procediment de reintegrament de la subvenció en els termes de la normativa d'aplicació.
18. Control i seguiment
18.1. L'IBASSAL pot efectuar controls de seguiment a les entitats beneficiàries de les subvencions atorgades de conformitat amb aquesta convocatòria a fi de garantir el compliment de les obligacions imposades. Les entitats beneficiàries han de facilitar, en qualsevol moment i en el termini que es disposi, la documentació que se'ls requereixi.
18.2. Igualment, les entitats beneficiàries s'han de sotmetre a les actuacions de comprovació que ha d'efectuar la Inspecció de Treball i Seguretat Social i a les de control financer que corresponguin.
18.3. A l'efecte de control, les entitats beneficiàries han de comunicar a l'administració que concedeix la subvenció les dates de realització d'aquelles actuacions que requereixin una visita in situ.
19. Concurrència i compatibilitat de subvencions
Les subvencions previstes en aquesta convocatòria són incompatibles amb qualssevol subvencions, ajuts, ingressos o recursos destinats a finançar les mateixes accions, especialment amb els ajuts i les subvencions concedides per la Fundació Prevenció de Riscs Laborals.
20. Interpretació i execució
La persona titular de la Presidència de l'IBASSAL pot dictar les resolucions, circulars i instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.