Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL
Núm. 376991
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per la qual s’aprova la convocatòria d’ajuts per al foment i la difusió de l’economia social i per al suport a l’associacionisme de cooperatives, de societats laborals i d’empreses d’inserció pels anys 2023 i 2024
L'economia social s'ha revelat com un model d'associacionisme on es fomenta l'agrupació de persones de manera permanent per aconseguir unes finalitats determinades, generant noves iniciatives empresarials molt necessàries en aquests moments de dificultats econòmiques. Des del Govern de les Illes Balears, es vol apostar perquè aquelles empreses que es veuen en greus dificultats econòmiques trobin en l'associacionisme, una via per continuar endavant en la seva activitat empresarial, agrupant esforços, capital i recursos, per no sols poder continuar amb la seva activitat, sinó també per avançar cap un model d'economia social potenciador d'ocupació estable i de qualitat.
En l'any 2020, es va aprovar la convocatòria extraordinària d'ajuts pel foment i la difusió de l'economia social i pel suport a l'associacionisme de cooperatives, de societats laborals i d'empreses d'inserció afectades per la COVID-19. Entre les despeses subvencionables es van incloure despeses derivades de la gestió de la COVID-19 com: actuacions de neteja realitzades per empreses externes, equips de protecció individual i altres mesures higienistes.
D'acord amb les necessitats de donar suport econòmic a l'economia social, fomentant el model d'associacionisme tant de cooperatives, com de societats laborals com d'empreses d'inserció, en l'any 2021 es va aprovar la convocatòria d'ajuts pel foment i la difusió de l'economia social i pel suport a l'associacionisme de cooperatives, de societats laborals i d'empreses d'inserció per a la reactivació de l'activitat econòmica balear afectada per la COVID-19. Aquesta convocatòria va rebre un total de 8 sol·licituds d'ajudes, totes elles varen ser concedides i es varen atorgar ajuts per un import total de 140.478,86 euros.
Malgrat la millora de la situació econòmica a les nostres illes i de les diferents convocatòries d'ajuts destinats a la promoció econòmica realitzades, durant l'exercici 2021 i 2022, encara hi ha camí per fer per assolir la total recuperació i subsisteix la necessitat de donar suport a l'economia social, com una de les formes per aconseguir aquesta recuperació a través de noves iniciatives empresarials, creadores de riquesa i d'ocupació estable i de qualitat, i de potenciar-la mitjançant el foment i la difusió d'aquesta economia social i el suport a l'associacionisme de cooperatives, de societats laborals i d'empreses d'inserció. Així, en aquest sentit, pels anys 2023 - 2024 es vol aprovar una nova convocatòria d'ajuts per al foment i la difusió de l'economia social i per al suport a l'associacionisme de cooperatives, de societats laborals i d'empreses d'inserció.
L'article 30.21 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, d'acord amb la redacció feta per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut, atribueix a aquesta Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria de foment del desenvolupament econòmic en el territori de la comunitat autònoma, d'acord amb les bases i la coordinació general de l'activitat econòmica, sense perjudici del que disposen els articles 38 i 131, i els números 10 i 13 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució; la legislació estatal i l'europea, i l'establiment i la regulació dels òrgans de defensa de la competència de la Comunitat Autònoma.
L'article 2.4 del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer), atribueix a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular, entre d'altres, les competències en matèria de foment i difusió dels models d'economia social i autoocupació, entre els quals destaquen les societats cooperatives, les societats laborals i els autònoms.
Les subvencions compreses en aquesta convocatòria estan incloses dins el Pla Director d'Economia Social de les Illes Balears, que estableix diverses accions dins la línia estratègica 4, destinades a potenciar l'associacionisme de les empreses del sector de l'economia social, donar suport al manteniment de les despeses d'estructura de les organitzacions representatives del sector i impulsar les iniciatives de foment i difusió de l'economia social per a aquestes organitzacions.
Aquestes ajudes es troben emmarcades dintre de l'Agenda Balear 2030, concretament afavoreixen al creixement del ODS número 8, «Treball digne i creixement econòmic», amb mesures com el desenvolupament dels nostres sectors productius; del ODS 10, «Promovent la reducció de desigualtats», i del ODS 12, « La producció i consum responsables».
Aquests ajuts compleixen amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació d'acord amb el que s'estableix en l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.
L'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 (BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol), estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació. L'article 1.2, apartats 17 i 18, d'aquesta Ordre preveu que poden ser objecte de subvenció les activitats de formació, difusió i foment en l'àmbit de l'economia social i les activitats de les entitats associatives de cooperatives i societats laborals. Per la seva banda, l'article 3 de la mateixa Ordre disposa que la persona titular de la conselleria competent en matèria de treball i formació ha d'aprovar, per mitjà d'una resolució, les convocatòries corresponents, les quals s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
La convocatòria que s'aprova amb aquestes bases d'ajuts s'ha inclòs en l'objectiu I, línia I.6.1, del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balear per als exercicis 2021-2023, aprovat per Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre).
El procediment de concessió de les ajudes referides en aquesta resolució es tramitarà d'acord amb el que s'estableix en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
La present convocatòria és un acte de tràmit ordinari que posa fi a un procediment iniciat en data 22 de febrer de 2023. Aquesta convocatòria de subvencions té una periodicitat anual des de l'any 2016 i per tant, es pot aprovar malgrat el govern estigui a data de la seva publicació en funcions.
En virtut de tot això i d'acord amb les competències atribuïdes a la Conselleria de Model, Econòmic, Turisme i Treball pel Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer), dict la següent
Resolució
1. Objecte.
Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria d'ajuts per al foment i la difusió de l'economia social i per al suport a l'associacionisme de cooperatives, de societats laborals i d'empreses d'inserció, d'acord amb els programes següents:
A) Programa I: foment i difusió de l'economia social.
Inclou la subvenció parcial de les actuacions de les entitats associatives de cooperatives i societats laborals i d'altres entitats sense ànim de lucre d'àmbit autonòmic, destinades a promoure i divulgar fórmules empresarials d'economia social i a millorar el coneixement sobre aquest àmbit.
B) Programa II: de foment i consolidació de l'associacionisme de cooperatives i societats laborals.
Inclou la subvenció parcial de les despeses estructurals de les entitats associatives de cooperatives, societats laborals i d'empreses d'inserció sense ànim de lucre.
2. Beneficiaris i requisits.
2.1. Es poden acollir a les subvencions que estableix aquesta convocatòria:
- Per al Programa I: Les entitats associatives de cooperatives, de societats laborals i d'altres entitats sense ànim de lucre d'àmbit autonòmic.
- Per al Programa II: Les entitats associatives de cooperatives, de societats laborals i d'empreses d'inserció sense ànim de lucre.
2.2. Els beneficiaris establerts en l'apartat anterior han d'ajustar-se a la definició de PIME següent:
Es considera PIME (petita i mitjana empresa), d'acord amb la Llei 2/2012, de 4 d'abril, de suport als emprenedors i emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa, l'empresa que en el moment de la sol·licitud compleixi la definició de pime establerta en l'annex 1 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació als articles 107 i 108 del Tractat.
Aquesta disposició defineix les microempreses, petites i mitjanes empreses com les que:
A) Tenen menys de 250 treballadors i/o treballadores.
B) Tenen un volum de negoci anual no superior a 50 milions d'euros o bé un balanç general anual que no sigui superior als 43 milions d'euros.
C) No participar en un 25% o més del seu capital o dels seus drets de vot a altres empreses que no compleixen els requisits anteriors.
2.3. Requisits generals:
Les entitats sol·licitants han de reunir els requisits generals següents:
a) Tenir el domicili fiscal i realitzar la seva activitat principal dins el territori de les Illes Balears.
b) No estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari dels ajuts que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
c) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma, i de les obligacions amb la Seguretat Social.
d) No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionats o condemnats per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBI-fòbia.
e) Estar legalment constituïdes i constar inscrites definitivament en els Registres de Cooperatives, de Societats Laborals i d'Empreses d'Inserció de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular o en el Registre que correspongui.
f) Haver dut a terme l'organització preventiva de riscs laborals.
g) En cas de ser una empresa de més de cinquanta treballadores o treballadors, complir l'obligació de reserva de quota d'un 2 % a favor de treballadores o treballadors discapacitats, llevat que tengui degudament autoritzada l'aplicació de les mesures alternatives.
3. Crèdit assignat a la convocatòria.
3.1. El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria és de 530.000€ amb càrrec als pressuposts de la comunitat autònoma de les Illes Balears, distribuïts de la manera següent:
Any 2023: 265.000,00 €, que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma i, concretament, amb càrrec al centre de cost 12801, subprograma 322F01, capítol 4, de l'exercici de l'any 2023.
— Per a les accions subvencionables del Programa I, foment i difusió de l'economia social
12801 G 322F01/48000/00 ............................... 55.000,00€
— Per a les accions subvencionables del Programa II, de foment i consolidació de l'associacionisme de cooperatives i societats laborals
12801 G 322F01/48000/00 ............................... 210.000,00€
Any 2024: 265.000,00 €, que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma i, concretament, amb càrrec al centre de cost 12801, subprograma 322F01, capítol 4, de l'exercici de l'any 2024, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
— Per a les accions subvencionables del Programa I, foment i difusió de l'economia social
12801 G 322F01/48000/00 ............................... 55.000,00€
— Per a les accions subvencionables del Programa II, e foment i consolidació de l'associacionisme de cooperatives i societats laborals
12801 G 322F01/48000/00 ............................... 210.000,00€
3.2. Els crèdits assignats a cada programa poden ser objecte de redistribució en funció de les necessitats reals de cadascun d'ells, una vegada que hagi acabat el termini de sol·licituds.
3.3. La concessió dels ajuts prevists en aquesta convocatòria queda condicionada a les disponibilitats pressupostàries que estableix el punt anterior, sens perjudici que el crèdit assignat inicialment es pugui ampliar en funció de la disponibilitat pressupostària.
4. Despeses subvencionables
4.1. Es consideren despeses subvencionables per al Programa I: Foment i difusió de l'economia social, les següents:
1. Accions i despeses adreçades al foment de l'economia social:
a) El lloguer de l'espai en què es desenvolupen les accions de foment i el lloguer d'equips.
b) Les despeses dels ponents (trasllats i allotjaments), de les ponències que organitzin els beneficiaris pel foment de l'economia social. Es subvencionaran un màxim de sis borses de ponents per sol·licitud, amb un màxim de 400 euros, per cada cada borsa. S'entén per borsa la suma de les despeses de trasllats i allotjament.
c) Les minutes dels ponents que participin en les ponències que organitzin els beneficiaris pel foment de l'economia social.
d) Les despeses de publicitat (incloent el merchandising) directament relacionades amb l'acció de foment de l'economia social.
e) Les despeses d'organització de jornades adreçades al foment de l'economia social.
f) Les despeses d'elaboració d'estudis, diagnòstics i activitats similars, orientades al foment de l'economia social.
g) Webinars i altres accions de foment desenvolupades de forma on-line o telemàticament, orientades al foment de l'economia social.
h) Despeses derivades de l'adaptació de les accions de foment a les noves tecnologies: lloguer equips digitals, adaptació infraestructures, inscripció en plataformes on-line per a dur a terme l'acció, entre d'altres.
2. Accions i despeses adreçades a la difusió de l'economia social:
a) Les despeses ocasionades per la publicació en mitjans de comunicació social, per la difusió de l'economia social.
b) Les despeses corresponents a l'edició de les publicacions, per la difusió de l'economia social.
c) Les despeses directament relacionades amb les activitats de difusió.
d) Webinars i altres accions de difusió desenvolupades de forma on-line o telemàticament, per la difusió de l'economia social.
e) Despeses derivades de l'adaptació de les accions de difusió a les noves tecnologies: lloguer equips digitals, adaptació infraestructures, inscripció en plataformes on-line per a dur a terme l'acció, entre d'altres.
4.2. Es consideren despeses subvencionables per al Programa II de foment i consolidació de l'associacionisme de cooperatives i societats laborals, les següents:
a) Costs salarials del personal al servei de l'entitat, amb inclusió de les pagues extraordinàries. Excepte les despeses de seguretat social i les aportacions empresarials a càrrec de l'entitat beneficiària de la subvenció.
En el cas de despeses de personal, s'ha de presentar, juntament amb la sol·licitud d'ajuts, la documentació especificada en el punt 6 lletra H: còpia del contracte, el rebut de liquidació de cotitzacions i la relació nominal de treballadors.
b) Despeses de desplaçament, manutenció i allotjament dels representants de l'entitat als corresponents actes.
Es finançaran mitjançant borses de viatges. Es consideren borses de viatge les despeses de de desplaçament, manutenció i allotjament de la persona que participi en l'acció (sols es subvencionarà una persona per borsa). Només es proporcionaran dues borses per projecte d'un màxim de 250 euros (per borsa).
c) Contractació de serveis professionals externs, per part de l'entitat.
d) Lloguers de locals i equips destinats a la seu de l'entitat.
e) Despeses derivades de material d'oficina, fotocòpies i impremta de l'entitat.
f) Reparacions, manteniment i conservació d'instal·lacions i d'equips d'oficina, de l'entitat.
g) Despeses derivades de subministres i comunicacions (aigua, llum, telèfon, Internet, correu, missatgeria i similars).
h) Quotes de subscripció a publicacions de l'entitat.
i) Quotes d'afiliació, de l'entitat, a altres associacions locals, autonòmiques, nacionals o internacionals.
j) Quotes d'assegurances de l'entitat.
k) Despeses de comunicacions, publicitat i propaganda de l'entitat.
l) Despeses derivades de la digitalització de l'entitat.
m) Qualsevol altra despesa necessària per a l'organització i el funcionament de les oficines i els serveis de les associacions, particularment per a la creació de cooperatives i societats laborals. Amb un màxim de 200 euros per sol·licitud.
4.3. L'entitat beneficiària pot realitzar directament les accions subvencionables o subcontractar-les. En aquest darrer cas, la subcontractació de l'acció subvencionada no pot superar el 50% del cost de l'activitat subvencionada d'acord amb el darrer paràgraf de l'article 12 de l'Ordre de bases reguladores en relació amb l'article 38.2 de la Llei de subvencions, Text refós aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
La subcontractació de l'activitat ha d'aportar valor afegit al contingut de la mateixa quan augmenti el seu cost.
4.4. Si l'import de la despesa subvencionable supera les quanties establertes a la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors (inferiors a 40.000 euros quan es tracti d'obres o inferiors a 15.000 euros quan es tracti de contractes de subministraments o serveis, IVA exclòs), el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a l'adopció del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les especials característiques de les despeses subvencionables no hi hagi al mercat suficient nombre d'entitats que el subministrin o prestin, o llevat que la despesa s'hagués realitzat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció.
L'elecció entre les ofertes presentades es farà conforme a criteris d'eficiència i economia, i caldrà justificar expressament en una memòria l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
5. Terminis i forma de presentació
5.1. Per l'any 2023
El termini per iniciar i dur a terme les activitats que es puguin subvencionar comprèn de l'1 d'octubre de 2022 fins al 31 de maig de 2023.
El termini per presentar les sol·licituds s'inicia 5 dies naturals després de la data de publicació de la convocatòria al BOIB fins a comptar 30 dies naturals. La presentació de la sol·licitud duu implícita l'acceptació de les bases, incloent-hi el que s'ha disposat a la convocatòria respectiva.
Les persones interessades han de presentar les sol·licituds de forma electrònica, mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, al qual, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'hi haurà d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, signada electrònicament.
En cas de presentar-la de manera presencial, l'Administració, conforme a allò que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, requeriran a l'interessat perquè ho esmeni a través de la seva presentació electrònica, en el termini màxim improrrogable de 10 dies hàbils, amb la indicació de què si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva sol·licitud, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015. A aquest efecte, una vegada esmenat el defecte, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud la de la presentació inicial, sense perjudici de que a efectes de prelació s'apliqui el que estableix el punt 7.4 d'aquest convocatòria.
La sol·licitud ha de presentar-se d'acord al model normalitzat de l'Annex I d'aquesta convocatòria i a de ser signada electrònicament. A més inclourà les declaracions responsables indicades en l'apartat 5.3.
Qualsevol sol·licitud presentada seguint un procediment diferent al descrit serà inadmesa.
Només s'admetrà una sol·licitud per empresa que pot incloure els dos programes.
5.2. Per l'any 2024
El termini per iniciar i dur a terme les activitats que es puguin subvencionar comprèn de l'1 de juny de 2023 fins al 31 de maig de 2024.
El termini per presentar les sol·licituds és de l'1 de juny de 2024 fins el 30 de juny de 2024, ambdós inclosos. La presentació de la sol·licitud duu implícita l'acceptació de les bases, incloent-hi el que s'ha disposat a la convocatòria respectiva.
Les persones interessades han de presentar les sol·licituds de forma electrònica, mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, al qual, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'hi haurà d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, signada electrònicament.
En cas de presentar-la de manera presencial, l'Administració, conforme a allò que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, requeriran a l'interessat perquè ho esmeni a través de la seva presentació electrònica, en el termini màxim improrrogable de 10 dies hàbils, amb la indicació de què si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva sol·licitud, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015. A aquest efecte, una vegada esmenat el defecte, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud la de la presentació inicial, sense perjudici de que a efectes de prelació s'apliqui el que estableix el punt 7.4 d'aquest convocatòria.
La sol·licitud ha de presentar-se d'acord al model normalitzat de l'Annex I d'aquesta convocatòria i a de ser signada electrònicament. A més inclourà les declaracions responsables indicades en l'apartat 5.3.
Qualsevol sol·licitud presentada seguint un procediment diferent al descrit serà inadmesa.
Només s'admetrà una sol·licitud per empresa que pot incloure els dos programes.
5.3 La sol·licitud, d'acord amb l'Annex, inclourà una declaració responsable de:
6. Documentació general
6.1. Les entitats o institucions sol·licitants han d'adjuntar a la sol·licitud presentada, d'acord amb els Annex 1 d'aquesta convocatòria, la documentació següent:
A) La sol·licitud signada electrònicament, d'acord al model normalitzat de l'Annex I. La sol·licitud inclourà totes les declaracions responsables especificades en el punt 5.3 d'aquesta convocatòria.
B) Declaració de veracitat de dades bancàries d'acord al model normalitzat i signat electrònicament, disponible en seu electrònica a la següent direcció: dgpe.caib.es.
C) Còpia de l'escriptura pública o acta de constitució de l'entitat o institució, i estatuts degudament inscrits en el registre corresponent. En el cas d'entitats que haguin presentat la documentació en la sol·licitud d'ajuts de l'any 2021, especificació d'aquesta circumstància.
D) Còpia del document fefaent que acrediti, per qualsevol forma vàlida en dret la representació de l'entitat o institució sol·licitant. En el cas d'entitats que haguin presentat la documentació en la sol·licitud d'ajuts de l'any 2021, especificació d'aquesta circumstància.
E) Memòria que reculli les activitats realitzades en relació als programes subvencionats.
F) Llistat de despeses subvencionables i la seva justificació d'acord al model habilitat a tal efecte a la seu electrònica.
G) Justificants de despesa i pagament de cada una de les despeses subvencionables.
H) Quan correspongui, còpia del contracte del personal, del qual es demana la subvenció de nòmines, així com el rebut de liquidació de cotitzacions i la relació nominal de treballadors.
I) Certificat de l'empresa de prevenció de riscs laborals d'haver realitzat l'organització preventiva de riscs laborals perceptiva.
J) En cas de ser una empresa de més de 50 treballadors, certificat de complir amb l'obligació de reserva de reserva de quota d'un 2 % a favor de treballadores o treballadors discapacitats o còpia de l'autorització de l'aplicació de les mesures alternatives.
6.2. Justificació de les despeses:
No s'admeten:
6.3. Juntament amb la sol·licitud, l'entitat autoritza a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears perquè pugui consultar les dades d'identitat del sol·licitant, la seva situació quant al compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, vida laboral i cens d'activitats econòmiques, excepte que marqui l'opció de no autoritzar a la Administració.
En el cas que no s'autoritzi a l'Administració per fer aquestes consultes, amb la sol·licitud l'interessat haurà d'aportar la documentació corresponent.
6.4. En qualsevol cas, l'entitat sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit presentat a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular en el termini de quinze dies comptadors des que es produeixi la nova situació.
6.5. La Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular pot sol·licitar en qualsevol moment la documentació i la informació complementària que consideri necessària per resoldre l'expedient i pot realitzar les activitats de comprovació i control del projecte subvencionat.
7. Instrucció i resolució del procediment
7.1. L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és el director general de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular.
7.2. El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball és l'òrgan competent per dictar les resolucions d'aprovació o denegació de les ajudes corresponents a aquesta convocatòria. No obstant això, aquest delega en la persona titular de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular la resolució dels expedients i dels recursos de reposició (BOIB núm. 162, de 13 de desembre de 2022). Aquesta resolució de 2022 també ha delegat la resta d'actuacions relacionades amb el procediment de concessió i pagament de la subvenció, per exemple, l'autorització i disposició de la despesa.
7.3. El procediment de concessió d'ajudes s'efectuarà per un procediment que no és de concurs, atès que no és necessària la comparació i la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre sí, en virtut del que disposa l'article 17.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
7.4. Les sol·licituds de subvenció es resoldran mitjançant règim de concessió directa, en virtut del qual les subvencions s'aniran concedint en rigorós ordre d'entrada de dia i hora dels expedients, en base als requisits establerts en aquesta convocatòria sempre que hi hagi crèdit suficient. En cas que dins l'expedient no constin totes les dades necessàries per a resoldre, es realitzarà un requeriment de documentació per esmenar les deficiències detectades dintre de la sol·licitud, la data i l'hora de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre de prelació per a atorgar la subvenció, si no s'ha exhaurit el crèdit previst.
7.5 De conformitat amb l'article 16.2.g) del Text Refós de la Llei de subvencions s'ha de formular una proposta de resolució que ha d'emetre l'òrgan instructor. D'acord amb l'article 6.3 de les Bases Reguladores en els casos en què la Comissió Avaluadora no es constitueixi, com en aquesta convocatòria, la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular emetrà l'oportú informe que serveixi de base per a la proposta de resolució.
7.6 Una vegada redactada la proposta de resolució es notificarà individualment a l'interessat a la seva carpeta ciutadana. A partir de la data d'accés a la notificació es concedirà un termini de 10 dies hàbils per a que la persona interessada faci, si s'escau, les al·legacions oportunes o comuniqui la seva conformitat amb la proposta.
En cas de no estar d'acord amb la proposta, l'interessat haurà d'aportar la documentació i els arguments que consideri. Transcorregut el termini de deu dies, si no hi ha resposta de l'interessat es procedirà a dictar resolució en el mateix sentit de la proposta.
7.7 L'òrgan instructor ha de realitzar d'ofici les actuacions que estimi necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució.
7.8 El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.
7.9 La resolució motivada del procediment s'ha de notificar als interessats, tal com determinen els arts. 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
7.10 La resolució de concessió o denegació posa fi a la via administrativa. Contra aquesta s'hi pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà d'haver-se notificat.
7.11 Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini per presentar les sol·licituds, s'haurà de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
8. Quantia dels ajuts.
8.1. L'import de l'ajut serà el següent:
A. Per a les despeses del Programa I:
Els ajuts per a les accions subvencionables previstes en aquest programa són del 100 % de les despeses corresponents a cada actuació, amb un màxim de 25.000 € per al conjunt de totes les accions subvencionables.
B. Per a les despeses del Programa II:
Els ajuts per a les accions subvencionables previstes en aquest programa són del 100 % de les despeses corresponents a cada actuació, amb un màxim de 70.000 € per al conjunt de totes les accions subvencionables.
9. Obligacions de les persones beneficiàries
9.1 Són obligacions de les entitats beneficiàries dels ajuts:
a) Les obligacions establertes a l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.
b) La realització, execució i pagament de les despeses objecte de la subvenció dintre del període elegible establert en el punt 5.3.
9.2. L'incompliment d'aquestes obligacions comporta l'inici del procediment de reintegrament total o parcial de la subvenció.
10. Règim comunitari de les ajudes
Els beneficiaris d'aquesta convocatòria estan sotmesos al règim de minimis establert en el Reglament (CE) núm.1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, que determina en l'article 3 que l'import total de les ajudes de minimis a una única empresa no pot ser superior a 200.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.
Les activitats agrícoles i pesqueres estan sotmeses respectivament al règim de minimis establert en el Reglament UE 1408/2013, de 18 de desembre, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, i al Reglament UE 717/2014, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector de la pesca i de l'aqüicultura.
11. Bases reguladores i normativa aplicable
Els ajuts i les subvencions concedides a conseqüència de l'aprovació d'aquesta Resolució es regeixen pel que estableix l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de Treball i Formació (BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol).
L'article 1.2, apartats 17 i 18, d'aquesta Ordre preveu que poden ser objecte de subvenció les activitats de formació, difusió i foment en l'àmbit de l'economia social, i les activitats de les entitats associatives de cooperatives i societats laborals. Per la seva banda, l'article 3 de la mateixa Ordre disposa que la persona titular de la conselleria competent en matèria de treball i formació ha d'aprovar, per mitjà d'una resolució, les convocatòries corresponents, les quals s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
A més del que estableixen les bases, seran d'aplicació a aquesta convocatòria:
12. Concurrència i compatibilitat de subvencions
Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes, així, d'acord amb l'article 20 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, de subvencions de les Illes Balears, quan es tracti de subvencions compatibles, concedides a un mateix beneficiari per a la mateixa finalitat, l'import no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o conjuntament amb subvencions o ajudes de la mateixa administració o d'altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que el beneficiari ha de realitzar o el valor de la situació objecte de finançament.
13. Justificació i pagament
Amb la presentació de la sol·licitud i la documentació establerta a l'apartat 6, s'entén justificada l'aplicació de l'ajut a la finalitat de la convocatòria, d'acord amb el que estableix l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
Una vegada resolta la concessió de la subvenció de forma favorable es procedirà a tramitar el seu pagament.
14. Publicació
Aquesta Resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, a data de la signatura electrònica (7 de juny de 2023)
El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball Iago Negueruela Vázquez
ANNEX 1 SOL·LICITUD D'AJUTS PER AL FOMENT I LA DIFUSIÓ DE L'ECONOMIA SOCIAL I PER AL SUPORT A L'ASSOCIACIONISME DE COOPERATIVES, DE SOCIETATS LABORALS I D'EMPRESES D'INSERCIÓ SENSE ÀNIM DE LUCRE
1. DADES GENERALS |
Nom de l'entitat: .................................……………..................................
NIF: .......…............................Telèfon: .…….…...........…….......... Fax: ..................................................
Adreça: ……………………………………………………………….. Codi postal: ..............…..…...…
Domicili Fiscal: ............................................................................................................................
Adreça electrònica: ........................................................................................................................
Pàgina web de l'entitat: .........................................................................................................
Núm. de registre industrial o núm. de registre d'indústries agràries: ........................................
Sector al qual pertany l'empresa: ...................................................................................
Dada d'alta a l'IAE: ............................................... Epígraf: ................................................
Persona de contacte: ............................................................................................................................
Nom del representant legal: .............................................................................................................
DNI del representant legal: .............................................................................................................
2. TIPUS DE PROGRAMA |
L'Entitat sol·licitant es presenta als programes:
( ) Programa I
( ) Programa II
3. DECLARACIÓ RESPONSABLE |
Declar baix la meva responsabilitat:
1. ( ) Que es certa i completa la informació que es fa constar en aquest tràmit i accept, íntegrament, les condicions de la convocatòria.
2.( ) Que tenc el domicili fiscal i realitz la meva activitat dins el territori de les Illes Balears.
3. ( ) Que estic legalment constituïda i inscrita definitivament en el Registre de Cooperatives, de Societats Laborals i d'Empreses d'Inserció de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular o en el Registre que correspongui.
4. ( ) Que no estic en cap dels supòsits establerts en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i en l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions.
5. ( ) Que no he estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes per haver exercit o tolerat pràctiques prohibides d'acord amb la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes i d'acord amb la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar la LGTBI-fòbia, i tampoc estic sotmès a cap de les prohibicions per a ser beneficiari dels ajuts que estableix la normativa específica aplicable en matèria de subvencions.
6. ( ) Que, per a l'actuació per a la qual sol·licit l'ajut (assenyalau amb una X el vostre cas):
( ) No he sol·licitat ni he rebut cap altra ajuda pel mateix concepte.
( ) Sí, he sol·licitat o he rebut una altra ajuda pel mateix concepte.
Organisme |
Data de resolució |
Quantia |
---|---|---|
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
7. ( ) Que, per a altres actuacions o projectes (assenyalau amb una X el vostre cas):
( ) No he rebut durant els tres darrers exercicis fiscals (2021, 2022 i 2023) cap subvenció subjecta al règim de minimis establert al Reglament (CE) núm.1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre; establert al Reglament UE 1408/2013, de 18 de desembre, de minimis en el sector agrícola, i al Reglament UE 717/2014, de minimis en el sector la pesca i de la aqüicultura.
( ) He rebut durant els tres darrers exercicis fiscals (2021, 2022 i 2023) les subvencions subjectes al règim de minimis següents:
Organisme |
Data de resolució |
Quantia |
Tipus de minims (general, agrari, pesquer). |
|
|
|
|
|
|
|
|
8.( ) Que facilitaré totes les possibles actuacions de control que es duguin a terme per a comprovar la realització correcta de l'objecte d'aquests ajuts, i puc acreditar aquestes dades documentalment, en cas que se m'exigeixin.
9.( ) Que les meves dades bancàries, a l'efecte de l'ingrés derivat del procediment són les especificades dintre del model normalitzat disponible en seu electrònica.
4. DENEGACIÓ D'AUTORITZACIÓ |
NO autoritz:
( ) Que es facin les consultes als fitxers públics per acreditar les dades o els documents esmentats perquè puguin ser obtinguts en nom meu per l'òrgan competent o autoritzat, en l'àmbit de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant transmissions telemàtiques de dades o de certificats que les substitueixin.
( ) Que les dades i els documents d'altres administracions inclosos en aquesta comunicació i que no es presenten puguin ser obtinguts per l'òrgan gestor, mitjançant transmissions telemàtiques de dades o de certificats que les substitueixin, sempre que s'hagi establert per conveni amb l'Administració competent.
D'acord amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, em don per assabentat o assabentada que les dades personals recollides s'incorporaran i es tractaran en un fitxer específic, a l'efecte de gestionar la tramitació de les ajudes i, en tot cas, a l'efecte estadístic. L'òrgan responsable del fitxer és la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular.
5. MEMÒRIA DE LES ACTUACIONS (PRESENTAR EN DOCUMENT SEPARAT) |
A) Breu descripció de la situació actual l'entitat: Medis personals, medis econòmics, objectius a aconseguir:
B) Taula explicativa:
PROGRAMA I:
Nom Actuació |
Descripció Actuació |
Objectius Plantejats |
Resultats obtinguts |
Cost subvencionable |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PROGRAMA II:
Nom Actuació |
Descripció Actuació |
Objectius Plantejats |
Resultats obtinguts |
Cost subvencionable |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(NOTA INFORMATIVA: El llistat que apareix a continuació ha de presentar-se en format excel o similar, a més de ser emplenat dins aquest formulari, seguint la tabla abaix descrita)
6. DESPESES SUBVENCIONABLES |
PROGRAMA I:
Nº actuació |
Núm. factura/ Nòmines SS |
Data |
Proveïdor |
Concepte |
Base imposable |
IVA |
Total |
Data i forma pagament |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL PROGRAMA I: |
PROGRAMA II:
Nº actuació |
Núm. factura/ Nòmines SS |
Data |
Proveïdor |
Concepte |
Base imposable |
IVA |
Total |
Data i forma pagament |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL PROGRAMA II: |
SOL·LICIT:
En el marc dels ajuts pel foment i la difusió de l'economia social i pel suport a l'associacionisme de cooperatives, de societats laborals i d'empreses d'inserció.
L'ajuda per un import global (programa I i II) de: ...................................................€.
…….............................…, ………. d ..........................…… de 2023
[Signatura del sol·licitant]