Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 371765
Departament de Planejament i Gestió urbanística. Servei juridicoadministratiu de Planejament. Exp: PC10-0002. Aprovació definitiva del Pla Especial de Protecció d' Es Carnatge

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament, en sessió celebrada el 27 d'abril de 2023,  va aprovar definitivament el  Pla Especial de Protecció de Es Carnatge mitjançant el següent acord:

“L' article 237 de les Normes del vigent PGOU determina al seu apartat 2.8 que Es Carnatge és un sistema general d' espai lliure, classificat com a rústic i identificat com SGEL/ZO-P, 79-03-P, 79-04-P i 79-05-P, que s' haurà de desenvolupar mitjançant un pla especial que haurà de complir els requisits que contempla el propi pla (restauració del medi, protecció de jaciments catalogats, ordenació i tractament d' accesos i la implantació d' usos de caràcter científic i didàctic relacionats amb la natura; amb establiment de paràmetres urbanístics de les edificacions).

En compliment de dit article, en data 22/05/2019 la Junta de Govern va aprovar inicialment amb   prescripcions (segons es recullen a l' apartat primer de l' acord d' aprovació) el Pla Especial de Protecció i Conservació de Es Carnatge, el·laborat per un equip extern contractat pel Departament d' Ecologia, i informat pels serveis de Planejament. A l' esmentat acord s' indicava que, prèviament a l' aprovació definitiva, s' hauria d' obtenir informe favorable de la Direcció General d' Aviació Civil, així com el pronunciament de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears. També s' aprovava sotmetre el Pla especial a informació pública. Així com sol·licitar tota una sèrie d' informes als organismes afectats per raó de la matèria, organismes que es relacionaven a l' apartat tercer de l' acord.

El Pla especial de Es Carnatge aprovat inicialment es va sotmetre a informació pública per un termini de trenta dies mitjançant la seva publicació al BOIB núm. 81, de dia 18/06/2019 (edicte 5949), al diari “EL MUNDO” de dia 17/06/2019, i al tauler electrònic d' anuncis i edictes de la seu electrònica d' aquesta Corporació, de dia 18/06/2019 fins a dia 18/07/2019, i de 28/08/2019 fins a 2/10/2019.

Durant el termini d' informació pública, es varen presentar al·legacions per les persones o entitats que s' indiquen a l' Annex I a aquest acord,  al·legacions que han estat informades mitjançant els informes municipals que també s' indican a l' esmentat Annex, informes que obren a l' expedient.

Durant la tramitació del present procediment s' han sol·licitat i/o emès tota una sèrie d' informes que relacionem a continuació:

 1) Informe emès per la Comissió de Centre Històric i Catàleg,  de data 09/05/19, en sentit favorable.

2) Informe emès per l' Institut Balear de la Dona, de 10/06/19, de caràcter favorable.

3) Informe sol·licitat al Departament d' Infraestructures i Accessibilitat, Parcs i Jardins: no emès dins termini.

4) Informe emès des del Departament de Medi Ambient i Benestar Animal, de 4/07/19, fent suggeriments  sobre la previsió d' un espai de maniobra, espera i estacionament temporal per a vehicles.

5) Informe sol·licitat a la Direcció General d' Espais Naturals i Biodiversitat, no emès dins termini.

6) Informes emesos per la Direcció General d' Emergències i Interior, de 22/07/19 i 23/07/19, de caràcter favorable.

7) Informe emès per la Direcció Insular d' Urbanisme, de 11/07/19, amb l' observació segons la qual, el Pla ha d' incorporar l' estimació del cost econòmic de l'expropiació dels terrenys necessaris per les actuacions. El 19/08/20 s' emet informe per part del Servei municipal de Valoracions sobre el càlcul del valor de les expropiacions que resten pendents en l' àmbit del Pla especial de Es Carnatge.

8) Informe sol·licitat a la Direcció Insular de Carreteres, no emès dins termini.

9) Informe emès per la Direcció Insular de Territori i Paisatge, de 8/08/19, donant per reproduït l' informe de la Direcció Insular d' Urbanisme.

10) Informe emès per la Direcció General de la Costa i el Mar, de 14/01/2021, amb suggeriments i observacions que es considera necessari i convenient incorporar al document  que es prepari per a l' aprovació definitiva.

11) Informe emès per la Direcció General d' Aviació Civil, de 22/08/19, de caràcter desfavorable.

12) Informe sol·licitat a la Direcció Insular de Patrimoni, no emès dins termini.

13) Informe emès pel Servei d' Accessibilitat, Control i Ocupació de la Via Pública per Obres, de 28/05/2020, sol·licitant documentació complementària per a poder informar. Aquest informe va ser contestat des del Departament de Medi Ambient, en el sentit que el Pla Especial de Es Carnatge és un pla de gestió d' usos; una vegada aprovat definitivament, es redactarà un projecte constructiu on es tindran en compte els criteris de l' Ordre VIV/561/2010, d' 1 de febrer.

14) Informe emès per la Direcció General de Recursos Hídrics, de data 24/11/2020, de caràcter favorable.

15) Informe emès pel Departament de Mobilitat, de 17 de juliol de 2018, de caràcter favorable..

Pel que fa a la tramitació ambiental, al BOIB núm. 107, de 13 de juny de 2020, edicte núm. 4904, es va publicar la Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l' informe ambiental estratègic sobre el Pla especial de Protecció i conservació de l' àmbit d' Es Carnatge. A les seves conclusions, es disposa no subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària l' esmentat Pla especial, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures previstes al document ambiental estratègic , a més dels condicionants que s' esmenten a les mateixes conclusions.

Segons informació del Departament d' Ecologia, l' abast del contracte per a la redacció del Pla especial de Es Carnatge únicament arribava fins l' aprovació inicial de la documentació. Per aquest motiu, el cap de Departament de Planejament va encarregar als Serveis tècnics de Planejament la preparació de la documentació necessària per a l' aprovació definitiva del Pla especial, tenint en compte els informes emesos durant la tramitació i, particularment, la integració dels aspectes ambientals, una vegada formulat l' informe ambiental estratègic, publicat al BOIB núm. 107, de 13 de juny de 2020.

En data 3 de desembre de 2021, els Serveis tècnics de Planejament, juntament amb la tècnica municipal de medi ambient, varen emetre un extens  informe sobre la inclusió de les determinacions dels informes rebuts per a la proposta definitiva del Pla especial de Protecció i conservació de l' àmbit d' Es Carnatge. S' analitzen quines són les aportacions que s' hauran de tenir en compte per a la redacció del PEP de Es Carnatge per a l' aprovació definitiva. Concretament, s' analitzen els següents informes: 1) Informe ambiental estratègic emès per la CMAIB. 2) Informe Ambiental de la tècnica municipal de medi ambient, de 15/04/19 i 7/05/19. 3) Informes del Cap dels Serveis tècnics de Planejament, de 8/06/18, 3/04/19 i 6/05/19; 4) Informe de la Direcció General de Recursos Hídrics, rebut el 22/03/21. 5) Informe de la Direcció General d' Aviació Civil, rebut el 20/09/19. 6) Informe de la Cap del Servei jurídic de Planejament de 8/05/19.7) Informe del tècnic de medi ambient de l' Àrea de Medi Ambient, de 4/07/19. 8) Informe de la Direcció Insular d' Urbanisme del Consell Insular, amb entrada el 5/08/19. 9) Informe de la Direcció General de la Costa i el Mar, amb entrada el 02/02/21. 

Per altra banda, a l' esmentat informe de 3 de desembre de 2021, elaborat pels serveis tècnics de Planejament i la tècnica municipal de medi ambient, es fan les següents consideracions:

1. En relació a la nova edificació prevista en el camí d' Establidors, es considera que no es troba prou justificada la necessitat de la nova edificació,  i es proposa l' eliminació de la Zona Edificable, això tenint en compte l' informe desfavorable de la Direcció General d' Aviació Civil. Obra a l' expedient escrit del Gerent d' Urbanisme donant la seva conformitat a la supressió de l' àrea edificable delimitada en el PEP.

2. En relació a la previsió d'espai per  aparcament,  sol·licitada des del Departament de Medi Ambient i Benestar Animal, l' informe considera que cal instrucció de Gerència sobre la necessitat d' aparcament; en cas de considerar la seva necessitat, caldria tornar iniciar la tramitació ambiental. Obra a l' expedient escrit del Gerent d' Urbanisme on es pronuncia en el sentit que no es considera procedent la previsió de dit aparcament, tenint en compte els informes de la Direcció General d' Emergències, i de l' Àrea de Mobilitat de l' Ajuntament, així com  la  normativa sectorial de Costes.

3. Sobre la necessitat d' incloure el valor de les expropiacions pendents en l' àmbit de Es Carnatge, l' informe es pronuncia en el sentit d' incorporar a l' estudi econòmic del PEP el valor de les expropiacions a realitzar, segons informe del Servei municipal de Valoracions.

En data 21 de desembre de 2021, els Serveis tècnics de Planejament varen emetre informe relatiu a la compatibilitat  del Pla Especial de Es Carnatge en relació a la Revisió del Pla General aprovada inicialment.

En data 24 de maig de 2022 té entrada en el Servei jurídic de Planejament la Documentació escrita i gràfica del Pla Especial de Protecció i Conservació de l' àmbit de Es Carnatge.

En relació a la documentació anterior, es varen  demanar els següents informes: 

  1. A la Demarcació de Costes de les Illes Balears; aquest informe no ha arribat dins termini, per la qual cosa es pot continuar amb la tramitació.
  2. A la Direcció General d' Aviació Civil; en data 11/10/22 té entrada informe emès amb caràcter desfavorable.
  3. A la Direcció General d' Emergències;  s' ha rebut informe favorable, de 13 de juny de 2022.
  4. A l' Àrea d' Economia, Hisenda i Innovació; s' ha rebut informe de l' Interventor municipal, de 29/06/22, el qual conclou que no procedeix l' emissió d' informe de la Intervenció Municipal atès que l' aprovació de la proposta d' acord per l' òrgan competent no comporta cap acte d' autorització, disposició o compromís de despesa amb càrrec al pressupost de despeses de l' entitat.
  5. A la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius; s' ha rebut informe de 12/07/22 amb observacions,  que termina assenyalant la necessitat de l' informe indicat a l' article 50.2 de la Llei General de Telecomunicacions, 11/22, de 28 de juny.
  6. Al Ministeri d' Assumptes Econòmics i Transformació Digital; s' ha rebut informe favorable de 06/09/22,  en relació a l' adequació del  present Pla Especial de Protecció i Conservació en l' àmbit “ES CARNATGE” a la normativa sectorial de telecomunicacions.

Pel cap dels Serveis tècnics de Planejament s' emet informe de data 17/11/22 analitzant l' informe desfavorable de la Direcció General d' Aviació Civil. I en data 05/12/22 té entrada en el Servei jurídic de Planejament  documentació gràfica i escrita del Pla Especial de Protecció de es Carnatge, redactada pels Serveis tècnics de Planejament, i signada electrònicament en data 05/12/2022. En dita documentació s' esmenen les deficiències assenyalades en l' informe de la DGAC. Aquesta documentació s' ha remès a la DGAC que, en data 12/04/2023 ha emès informe favorable.

Per altra banda, pel cap del servei tècnic de Planejament s' havia emès informe, de 27 de juny de 2022, sobre les modificacions més significatives  introduïdes amb posterioritat a l' aprovació inicial del PE de Es Carnatge en la documentació redactada per a l' aprovació definitiva. L' esmentat informe relaciona aquestes modificacions, indica que aquestes modificacions s' ajusten bàsicament al contingut de l' informe dels Serveis tècnics de Planejament de 3/12/21, i que són conseqüència bàsicament dels informes emesos per les administracions consultades i del compliment de les prescripcions assenyalades en l' acord d' aprovació inicial. Finalment indica que aquestes modificacions no tenen caràcter substancial, d' acord amb l' article 165.3 del Reglament de la LOUS. S'  incorpora al present Acord com Annex II la relació d' aquestes modificacions.

Finalment, en data 14/04/23, el cap dels Serveis tècnics de Planejament emet informe als efectes d' identificar els arxius electrònics vàlids corresponents a la documentació del Pla Especial de Protecció de Es Carnatge que s' ha de sotmetre a aprovació definitiva, una vegada s' ha emès informe favorable per la Direcció General d' Aviació Civil; aquests arxius són els següents:

  • Memòria i Plànols d' informació inclosos en la carpeta següent:

I:\DOC TECNICA ORIGINAL\PC DOC TECNICA ORIGINAL\PC2010-0002\PC2010-0002-v20220523.

  • Normes, Fitxes de Catàleg i Plànol d' Ordenació inclosos en la carpeta següent:

I:\ DOC TECNICA ORIGINAL\PC DOC TECNICA ORIGINAL\PC2010-0002\PC2010-0002-v20221205.

Atès el que disposen els articles 72 i 73 i la disposició addicional quarta de la Llei 23/2006, de 20 de desembre, de Capitalitat de Palma de Mallorca, d'acord amb la redacció donada per la Llei 6/2012, de 6 de juny, així com l'article 54 de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears, pot aprovar-se definitivament  la proposta de Pla Especial.

Per això, i atesos els articles 172 i 175 del Reglament d'organització, funcionament i  règim jurídic de les entitats locals; els art. 127.1.c), 123.1.i), 122-4-a), del capítol II, títol X de la Llei 7/85 de 2 d'abril, modificada per la Llei 57/03, de 16 de desembre de Mesures per la modernització del govern local, RDL 781/86, de 18 d'abril, art. 99 i següents del Reglament Orgànic del Ple, 4-1-e) i 12-a) del Reglament de la Gerència d'Urbanisme, es considera que el Consell de la Gerència  pot  adoptar la següent  resolució:

Proposar a la Junta de Govern l'aprovació definitiva del Pla Especial de Protecció i Conservació de Es Carnatge, per tal que sigui elevat al Ple de l'Ajuntament, previ dictamen de la Comissió Informativa  l'adopció del següent:

ACORD

1. Informar i resoldre  les al·legacions presentades per les persones i entitats  que figuren a l' Annex I al  present acord en sentit estimatori o desestimatori segons es desprèn dels informes emesos pels serveis municipals a que es fa també  menció a l' esmentat Annex. Aquests informes obren a l' expedient i s' aproven mitjançant el present acord, i  es notificarà individualment a cadascun dels al·legants l'  informe corresponent a la seva al·legació, juntament amb el present acord i els seus Annexes.

2. Aprovar definitivament el Pla Especial de Protecció de Es Carnatge, redactat pels serveis tècnics municipals. La documentació que s' aprova  definitivament incorpora certs canvis respecte a la documentació que es va aprovar inicialment, els principals dels quals es relacionen a l' Annex II al present Acord, i que són conseqüència bàsicament dels informes emesos per les administracions consultades i del compliment de les prescripcions assenyalades en l' acord d' aprovació inicial. Aquests canvis no es consideren substancials, segons s' indica al propi Annex II. Els arxius electrònics corresponents a la documentació del Pla Especial de Protecció de Es Carnatge que s'aprova definitivament  són els següents:

  • Memòria i Plànols d' informació inclosos en la carpeta següent:

I:\DOC TECNICA ORIGINAL\PC DOC TECNICA ORIGINAL\PC2010-0002\PC2010-0002-v20220523.

  • Normes, Fitxes de Catàleg i Plànol d' Ordenació inclosos en la carpeta següent:

I:\ DOC TECNICA ORIGINAL\PC DOC TECNICA ORIGINAL\PC2010-0002\PC2010-0002-v20221205.

3. Notificar el present acord amb els seus Annexes  als al·legants, juntament amb l'  informe municipal corresponent a les seves al·legacions.

4. Notificar el present acord amb els seus Annexes a l' entitat Associació Sa Creu Vermella.

5. Comunicar el present acord amb els seus Annexes  als Serveis municipals que es puguin trobar afectats, així com a l' Oficina de la Revisió del Pla General, i a l' Institut Municipal d' Innovació a efectes d' allò previst a la Llei del Cadastre Immobiliari. Particularment, es comunicarà el present acord a l' Àrea d' Agricultura, Ecologia i Benestar Animal, i a l' Àrea d' Infraestructures i Accessibilitat, amb especial esment d' allò previst a l' apartat 2.1.7 de la Memòria Justificativa del Pla especial, i de l' article 7 de la Normativa del Pla.

6. Donar trasllat a la Delegació del Govern, al Consell Insular de Mallorca  i al Govern de les Illes Balears del present acord i Annexes, dins el termini de quinze dies des de la seva adopció, tot adjuntant un exemplar degudament diligenciat de la documentació aprovada.

7. Comunicar el present acord i Annexes  a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, i a la Direcció Insular de Patrimoni del Consell.

8. Donar trasllat a la Direcció General d'Aviació Civil de la certificació de l'acte d'aprovació definitiva, tot adjuntant un exemplar degudament diligenciat de la documentació aprovada, de conformitat amb allò que es regula a la disposició addicional segona.6 del Real Decret 2591/1998, de 4 de desembre, en la seva redacció donada pel real Decret 297/2013, de 26 d'abril.

9. Publicar el present acord i Annexes , juntament amb la normativa adient, al Butlletí Oficial de les Illes Balears. A la indicada publicació s' inclourà una referència a la direcció electrònica en la que l' Ajuntament posa a disposició del públic el contingut íntegre del Planejament aprovat. A dita publicació també es farà constar, de conformitat amb el que disposa l' article 32 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d' avaluació ambiental, que l' informe ambiental estratègic emès per la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 107, de 13 de juny de 2020, edicte núm. 4904.”

“ANNEX I sobre al·legacions presentades durant el termini d' informació pública de l' aprovació inicial del   Pla Especial de Protecció de Es Carnatge i informes emesos pels serveis municipals

1) Al·legació de: Nieves Martín López.

Informada per:

-Informe dels serveis tècnics de Planejament , de data 5 de novembre de 2020.

 

2) Al·legació de: Linda Penycate Mee.

Informada per:

-Informe dels serveis tècnics de Planejament , de data de data 5 de novembre de 2020.

 

 3) Al·legació de: José Ángel Berrio Jiménez.

Informada per:

-Informe dels serveis tècnics de Planejament , de data de data 5 de novembre de 2020.

 

 4) Al·legació de: Martha Antuña Gallego

 Informada per:

-Informe dels serveis tècnics de Planejament , de data de data 5 de novembre de 2020.

 

5) Al·legació: Jesús García de Leániz Caparrós.

Informada per:

-Informe dels serveis tècnics de Planejament, de data 5 de novembre de 2020.

 

 6) Al·legació de: Linda Jent.

Informada per:

-Informe dels serveis tècnics de Planejament , de data de data 5 de novembre de 2020

 

7) Al·legació de la  Plataforma Balear para la defensa de los animales.

Informada per:

-Informe dels serveis tècnics de Planejament , de data de data 5 de novembre de 2020

 

8) Al·legació de la  Federació d' Associacions de Veïns de Palma.

Informada per:

-Informe dels serveis tècnics de Planejament , de data de data 5 de novembre de 2020”

“ANNEX II sobre els principals canvis que s' han introduït en el document per a l' aprovació definitiva del Pla Especial de Protecció de Es Carnatge , respecte de la documentació aprovada inicialment, segons informe de l' arquitecte municipal de 27 de juny de 2022:

1.- Es suprimeix la zona edificable d' uns 2000 m2 de superfície de sòl i 800 m2 d' edificabilitat, prevista en l' aprovació inicial.

2.- Es defineixen les superfícies d' ús públic aeroportuari incloses en la Zona de Serveis definida en el vigent Pla Director de l' Aeroport.

3.- S' introdueixen rectificacions i es completa la definició de les distintes zones definides a la legislació de Costes.

4.- Se suprimeixen en la seva major part les xarxes de servei d' electricitat i aigua previstes dins l' àmbit i es reajusta el seu traçat en algun cas.

5.- Es reajusta el traçat i el tractament d' alguns camins en els trams que travessen Zones d' Exclusió.

6.- S' introdueixen modificacions en l' Article 7 de les Normes sobre desenvolupament, gestió i execució del Pla Especial, relacionades amb el seguiment ambiental del Pla.

7.- S' introdueixen modificacions en les Normes, en gran part degudes a les prescripcions assenyalades en l' aprovació inicial, i que es basaven en l' informe de la tècnica de medi ambient de 07/05/2019.

8.- Es suprimeixen com a permesos els usos didàctics que es permetien en algunes zones.

En definitiva, es manté el model territorial establert a l' aprovació inicial, introduint modificacions de petita entitat i no substancials.”

Complint amb l'art. 181 del Reglament general de la Llei 2/2014, de 25 de març, d'ordenació i ús del sòl, per a l'Illa de Mallorca, es publica perquè es prengui general coneixement i als efectes pertinents.

Contra aquesta resolució que posa fi a la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu de conformitat amb l'article 114 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i els articles 45 i ss. de la Llei 29/98, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdic­ció contenciosa administrativa, modificada per la Llei orgànica 19/2003, de 23 de desembre, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la seva publicació. Tot això sense perjudici de qualsevol altre recurs o acció que es consideri pertinent.

En compliment de l'art. 12.4.d)  de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'Urbanisme de les Illes Balears,  i de l'  article 32 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d' avaluació ambiental, es posa a disposició del públic el contingut íntegre del Planejament aprovat, a través del següent enllaç:

https://ajtpalma.sharepoint.com/:f:/s/Planejament/EupUh2kDvQVGjiNucrcagDcBFD5n90cuoyeaFSSv9jHFBQ?e=uJ8rq2

En compliment de l' article 32 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d' avaluació ambiental, s' indica que l' Informe ambiental estratègic corresponent a la present Modificació del PGOU es va publicar en el BOIB núm.107, de 13/06/2020, edicte núm. 4904.

Així mateix i d'acord amb l'art. 70 de la Llei 7/85, de 2 d'abril, es publica tot seguit el text complet de les ordenances d'aquest Pla especial:

 

TÍTOL I.  Disposicions generals

CAPÍTOL PRIMER. Naturalesa i abast del pla

Article 1. Definició i objectius del Pla especial

Aquest document de Pla Especial de Protecció del àmbit d'Es Carnatge -en endavant PEP- té per objecte el desenvolupament dels continguts establerts en la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears - en endavant LUIB-, i en el Reglament general de la Llei 2/2014, de 25 de març, d'ordenació i ús del sòl, per a l'illa de Mallorca, així com la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears -en endavant LEN-, per a l'àmbit d'Es Carnatge.

L'objecte principal del present Pla Especial és preservar el medi ambient, el paisatge i el patrimoni cultural de l'àmbit d'Es Carnatge, classificat al PGOU vigent com sòl rústic.

Article 2. Interaccions entre el PGOU i el PEP d'Es Carnatge

El PEP d'Es Carnatge, en tant que planejament de desenvolupament, constitueix un instrument d'ordenació dependent del Pla General d'Ordenació Urbana que completa, desenvolupa, ajusta i precisa les seves determinacions en l'àmbit específic de l'àmbit d'Es Carnatge delimitat pel PGOU com a sistema general d'espais lliures d'Es Carnatge, amb la identificació SGEL/ZO-P, 79-03-P, 79-04-P i 79-05-P. Es tracta per tant d'instruments la lectura i interpretació dels quals s'ha de fer de manera conjunta i relacionada, essent el PEP d'aplicació plena en l'àmbit d'Es Carnatge i el PGOU d'aplicació subsidiària per a tots aquells aspectes no directament establerts pel Pla Especial.

Article 3. Àmbit territorial del Pla

L'àmbit d'aplicació d'aquesta normativa és el del PEP de l'àmbit d'Es Carnatge, reflectida en els plànols d'ordenació del PEP.

Article 4. Interpretació

En tant la definició gràfica de les determinacions d'ordenació es reflecteix en l'àmbit del PEP amb més precisió i aquesta normativa matisa o precisa les condicions d'Ordenació Detallada, a efectes d'interpretació sobre les determinacions del PGOU, en l'àmbit del PEP prevalen les d'aquest instrument.

Les determinacions del Pla Especial s'interpretaran amb base als criteris que, partint del sentit propi de les seves paraules i definicions i en relació amb el context i els antecedents, tinguin en compte principalment el seu esperit i finalitat.

Amb caràcter general, en qualsevol dels supòsits de dubte, contradicció o imprecisió de les determinacions, prevaldrà aquella de la que resultin: major grau de protecció i conservació del patrimoni cultural, menor impacte ambiental i paisatgístic, menor edificabilitat, majors espais públics, menor contradicció amb els usos i pràctiques tradicionals i major benefici social o col·lectiu, excepte prova fefaent en contra, i tot això en virtut de la funció social de la propietat i de la submissió d'aquesta a l'interès general.

Article 5. Efectes del PEP

Els efectes d'aquest Pla són, de manera resumida i atenent a la generalitat del Dret urbanístic autonòmic, inspirat pel Dret estatal, els següents:

  1. Executivitat del planejament. En aquest sentit, l'Administració pública competent podrà aplicar qualsevol dels mitjans d'execució forçosa establerts legalment.

  2. Obligatorietat del planejament per a tots els subjectes públics i privats. En conseqüència, són nul·les les reserves de dispensació que contingudes en els propis plans o que es concedeixin amb independència dels mateixos.

  3. Declaració d'utilitat pública i necessitat d'ocupació dels terrenys, les instal·lacions, les construccions i les edificacions corresponents, als fins d'expropiació o imposició de servituds.

  4. Publicitat dels instruments d'aquest Pla, amb el consegüent dret de qualsevol persona a l'accés i consulta del seu contingut.

  5. Vinculació dels terrenys, les construccions i les edificacions a la destinació que resulti de la seva qualificació urbanística.

  6. La declaració en situació de fora d'ordenació de les instal·lacions, construccions i edificacions realitzades amb anterioritat que resultin disconformes amb l'ordenació urbanística i que no siguin declarades com a interès general.

Article 6. Vigència

El Pla Especial entrarà en vigor i serà executiu l'endemà de la publicació del seu acord d'aprovació definitiva en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. La seva vigència serà indefinida, sense prejudici de les seves possibles revisions o modificacions.

 

CAPÍTOL SEGON. Desenvolupament, execució i gestió del pla especial.

Article 7. Iniciativa i competència pel desenvolupament, gestió i execució del Pla especial

El desenvolupament del present Pla Especial correspon a l'Ajuntament de Palma, a través de l'òrgan gestor d'Es Carnatge, conformat per un coordinador i un equip tècnic especialitzat de l'àrea de Medi Ambient i Benestar Animal, i de l'àrea d'Infraestructures i Accessibilitat, qui tindrà les atribucions que s'enumeren tot seguit:

  1. Emetre informe preceptiu previ sobre qualsevol instrument urbanístic, projecte tècnic, llicència, autorització, actuació específica o activitat a desenvolupar a l'àmbit del present Pla Especial, en els aspectes específics que aquest regula, així com les seves modificacions i revisions.
  2. Desenvolupar les actuacions directes, sobre el territori o les edificacions, que siguin necessàries per a dur a terme les determinacions i els objectius d'aquest Pla Especial.
  3. Ordenar l'ús públic dins l'àmbit d'Es Carnatge, d'acord amb els documents que el desenvolupin.
  4. Dotar-se dels instruments de vigilància que garanteixin el compliment de les determinacions del present Pla Especial.
  5. Conèixer i executar el Programa d'actuacions del PEP d'Es Carnatge.
  6. Promoure, executar i aprovar, si s'escau, els plans, programes, projectes i activitats exigits pel desenvolupament del Pla Especial.
  7. Avaluar de forma permanent la gestió del Pla especial, mitjançant els instruments de Control i Seguiment: Pla d'acció anual, informes de seguiment, memòria anual d'execució del PEP i reunions periòdiques de seguiment. En el seu cas, es consultarà experts en matèria de conservació de la natura (geologia, ecologia, gestió d'espais naturals, patrimoni, etc).
  8. Portar a terme la gestió ordinària del present Pla Especial.
  9. Dur a terme els actes administratius, legals i jurídics necessaris per tal de garantir el compliment de les determinacions i objectius generals d'aquest Pla Especial.

Correspon a l'Ajuntament de Palma, en l'exercici de les seves competències, realitzar els treballs tècnics necessaris per al desenvolupament del Pla Especial i alhora, garantir i fomentar la iniciativa, la informació i la participació de la ciutadania en els processos de planejament urbanístic que es formulin i en la gestió de l'àmbit d'Es Carnatge.

Correspon a l'Ajuntament de Palma, així com a les altres administracions competents, formular figures de planejament i instruments de gestió i promoure la seva tramitació fins a la seva aprovació pels organismes competents.

Concretament correspon a l'òrgan gestor dirigir el seguiment i control de l'execució del Pla Especial, amb els responsables de les línies estratègiques del Pla Especial .

El seguiment es farà a través de:

  1. Plans d'Acció anuals, en els dos primers mesos de cada any, a elaborar per les Àrees de gestió que es considerin necessàries per a la execució de les diferents línies estratègiques del PEP. Aquests Plans d'Acció recolliran les actuacions concretes a partir de les quals es desenvoluparà cada acció assignada definint la seva temporalització.

  2. Informes de seguiment, en els dos primers mesos de cada any, a elaborar pels responsables assignats a cada línia estratègica del Pla, sobre les actuacions realitzades en cadascuna de les seves accions en l'any anterior. L'equip de tècnics especialitzats elaborarà un informe en el qual s'haurà d'avaluar el grau d'avanç de cadascuna de les actuacions, així com l'estat de conservació de l'àmbit per tal de proposar les actuacions que siguin necessàries per garantir els objectius de conservació de l'àmbit i l'ús públic.

  3. Memòria anual d'execució del Pla, a elaborar per l'equip tècnic especialitzat cada any. La memòria recollirà la informació de l'estat d'execució del Pla, del grau d'avanç i dels informes dels plans d'acció.

  4. Reunions periòdiques de Seguiment del Pla entre els responsables d'execució del Pla, en les que podran participar els responsables de les àrees i/o participants en l'elaboració i execució del Pla.

Així mateix, correspon a l'Àrea de Medi Ambient i Benestar Animal de l'Ajuntament de Palma dur a terme el seguiment ambiental del Pla per tal de garantir el compliment de la normativa ambiental que li és d'aplicació.

Article 8. Gestió dels elements de titularitat pública del Parc

L'administració actuant podrà atorgar concessions o altres fórmules de gestió de les previstes en la legislació vigent per a la gestió de les dotacions de l'àmbit, d'acord amb les determinacions establertes per aquest Pla per tal de garantir els seus objectius.

Article 9. Intervenció administrativa

Estan subjectes a la llicència urbanística prèvia tots els actes de transformació o utilització del sòl o del subsòl, d'edificació, de construcció o d'enderrocament d'obres.

Així mateix, caldrà obtenir llicència municipal per a la realització de qualsevol activitat que comporti una modificació de les característiques naturals del terreny i per a totes aquelles que suposin un possible impacte ambiental.

En cap cas, l'obtenció d'autoritzacions o concessions de les administracions competents eximeix de l'obligació d'obtenir la llicència municipal corresponent.

Article 10. Validesa i contingut de les llicències

Totes les actuacions, admeses al present text normatiu, subjectes al tràmit d'autorització i/o llicència urbanística es regiran pel procediment previst a la legislació de règim local i requeriran l'informe preceptiu de l'òrgan competent previ a l'obtenció de la corresponent llicència municipal o, de ser el cas, al tràmit que estableixi el marc legislatiu vigent.

Sense perjudici del que estableix el paràgraf anterior, qualsevol intervenció que es pretengui realitzar en els béns protegits ha de ser autoritzada per l'òrgan competent, en el termini que sigui establert per reglament, prèviament a la concessió de la llicència municipal. No es podran atorgar llicències o autoritzacions que contradiguin les determinacions del present Pla especial.

Respecte a la caducitat i els terminis de validesa de les llicències, prevaldrà tot allò que determinin al respecte les Normes urbanístiques del corresponent Planejament urbanístic municipal.

L'interessat en tramitar una llicència acompanyarà a la seva sol·licitud el corresponent projecte tècnic d'acord amb el que especifiquen les regulacions normatives que siguin d'aplicació en cada cas i, en el seu cas, documentació justificativa de conformitat amb la legislació aplicable a l'objecte de la llicència i amb el que estableix el present text normatiu.

Els projectes hauran d'integrar criteris, sistemes constructius, tecnologies i mesures que facin possible un desenvolupament sostenible del sector de la construcció.

En concordança amb el tipus d'intervenció, definiran i determinaran les exigències tècniques de les obres d'edificació. El projecte haurà de justificar tècnicament les solucions proposades d'acord amb les especificacions que requereixi la normativa tècnica aplicable, a més de les determinacions regulades en aquest text normatiu.

En cap cas s'entendran adquirides per silenci administratiu una llicència contrària a l'actual legislació urbanística, a aquest Pla especial o a qualsevol altre document urbanístic vigent que afecti a la petició de llicència. 

 

TÍTOL II Determinacions d'aplicació a l'àmbit del pep

CAPÍTOL PRIMER. Determinacions de protecció ambiental

Secció 1a. Protecció dels sistemes naturals i del paisatge.

Article 11. Abast i continguts

Amb caràcter general, dins de l'àmbit del PEP:

a) La reforma, rehabilitació o consolidació de les construccions i instal·lacions existents, i així mateix els elements de qualsevol tipus destinats a la seguretat o la divulgació hauran de ser coherents amb les característiques del seu entorn immediat i del paisatge pintoresc.

b) En els immobles existents dins l'àmbit del PEP, no es permetran la reforma, rehabilitació o consolidació de les construccions i instal·lacions existents, o les instal·lacions de subministrament de serveis que degradin l'harmonia del paisatge o impedeixin la contemplació del mateix. A aquest efecte, s'exigirà que totes elles harmonitzin amb el seu entorn immediat i amb el paisatge circumdant pel que fa a situació ús, alçada, volum, color, composició, materials i altres característiques, tant pròpies com dels seus elements complementaris.

Article 12. Protecció de visuals

1. S'haurà de cuidar especialment la imatge característica de l'àmbit d'Es Carnatge, de manera que aquesta no s'alteri per interposició d'elements dissonants, ja sigui pel seu volum o dimensions, com pel tipus de materials, colors o textures. Per a aquelles intervencions que adoptin solucions volumètriques, dimensionals o materials de caràcter singular, es podrà exigir un estudi de visuals específic que permeti verificar la integració de l'actuació en el conjunt.

2. Pel que fa a mesures de control volumètric aquest Pla Especial proposa, amb caràcter indicatiu, la limitació de la volumetria de les edificacions i instal·lacions existents que puguin afectar negativament la percepció visual del conjunt. Els usos i les edificacions dotacionals seguiran també els criteris d'adequació paisatgística. En els cases d'edificació existent, es limitarà amb caràcter general la seva alçada a l'alçada original de l'edificació en el moment de la seva construcció inicial.

3. Totes les edificacions i instal·lacions que es desenvolupin en  l'àmbit han d'observar unes condicions formals i materials que evitin distorsions perceptives del paisatge o agressions visuals sobre la imatge actual d'Es Carnatge en la seva contemplació externa o interna.

En aquest sentit, han de ser objecte d'avaluació específica les condicions materials, cromàtiques i estètiques aplicades en les intervencions sobre les edificacions existents, evitant contrastos o efectes distorsionadors de la seva imatge tradicional. Aquest criteri s'ha de fer extensiu a les actuacions sobre l'espai lliure, en què s'hauran d'incloure mesures destinades a minimitzar la contaminació lumínica, acústica,...

En particular, es prohibirà la instal·lació de cartells publicitaris a les zones de vora perimetral a l'àmbit o en qualsevol altre punt que pugui desfigurar el seu perfil.

Article 13. Conservació de l'estructura paisatgística i adequació a l'entorn

El paisatge d'Es Carnatge, la seva vegetació, fauna i altres elements d'interès paleontològic, geològic, històric o cultural, són elements substantius subjectes a protecció. Amb caràcter general, no es permeten noves parcel·lacions.

Article 14. Adequació de l'espai lliure públic

Les intervencions de qualsevol tipus que afectin els espais públics hauran d'observar els següents criteris, de caràcter complementari als que s'estableixin amb caràcter general en aquesta normativa per a la intervenció sobre edificacions i espais lliures, així com a les directrius de protecció del paisatge, extern i intern, definides com indicatives per aquest Pla Especial:

1. La vegetació existent a l'àmbit d'afectació, amb excepció de les espècies classificades com a invasores, haurà de ser conservada, havent de procedir, en cas de dany o pèrdua de la mateixa, a la seva reposició. Quan una obra pugui afectar algun exemplar singular, i durant el període de durada de l'obra esmentada, es dotarà l'exemplar en qüestió d'un adequat recobriment o protecció que impedeixi la seva lesió o deteriorament.

2. Les reposicions de vegetació s'hauran de fer, preferentment, respectant la seva posició originària.

Aquests paràmetres seran d'aplicació als espais lliures classificats al plànol d'Ordenació com a zones de manteniment, conservació i/o restauració (MCR) o com a zones d'estada (ZE).

Article 15. Intervenció municipal en la conservació del paisatge

L'Ajuntament podrà instal·lar, suprimir o modificar suports d'instal·lacions, elements al servei com els destinats a senyalització, enllumenat, etc. que no s'ajustin a la normativa específica del PEP. Aquestes intervencions han de ser costejades per l'Ajuntament i, en el cas d'afectar finques de titularitat privada, els propietaris estan obligats a seu consentiment.

Article 16. Criteris per a la regulació de les accions i intervencions en l'espai lliure públic inclòs en l'àmbit

1. Els criteris tenen per objecte la protecció del sistema d'espais lliures públics que configuren l'àmbit d'Es Carnatge, així com garantir la continuïtat perceptiva amb la resta d'espais lliures, públics i privats. Aquests criteris són complementaris als que s'estableixin amb caràcter general per als espais lliures en la present normativa, incloent la regulació d'usos, condicions estètiques i compositives.

2. No es permeten construccions ni instal·lacions duradores que alterin substantivament la visió de l'entorn des de qualsevol punt de l'àmbit.

3. Les intervencions públiques -instal·lacions de serveis, enllumenat, seguretat i vigilància, mobiliari,etc.- s'han d'adaptar al caràcter de l'entorn, sense generar dissonàncies formals ni figuratives.

4. Les intervencions sobre la vegetació procuraran no alterar la percepció visual tradicional de l'entorn, evitant noves volumetries o configuracions alienes al caràcter original dels espais. Les noves plantacions es duran a terme amb espècies autòctones, d'acord amb el caràcter de l'espai.

5. Les infraestructures de serveis, esteses d'instal·lacions si escau, senyalètica, bastides i instal·lacions i maquinària d'obres, sempre provisionals, hauran d'adequar-se en el possible a l'ambient de l'entorn.

6. Les actuacions sobre el sistema d'espais lliures públics de l'àmbit tindran sempre en consideració criteris de preservació del caràcter i escala tradicional de l'entorn.

Les intervencions i actuacions que s'hi realitzin hauran de complir en el seu disseny i condicions tècniques amb les següents prescripcions:

  • A les zones amb vegetació, les excavacions, del tipus que siguin, es situaran a una distància mai inferior a un metre del perímetre de l'exemplar.
  • En les actuacions que impliquin generació de residus, i sempre que la superfície del projecte ho permeti, es disposarà d'un espai específic habilitat per a la ubicació de contenidors d'escombraries no reciclables, així com de contenidors de recollida selectiva.
  • L'espai de vianants es diferenciarà mitjançant un tractament amb encintats de pedra natural o elements prefabricats de fusta. El paviment o tractament a emprar en aquestes zones serà antilliscant i podrà esser dels següents tipus:
    • Amb elements naturals: Pedra o fusta, amb llistons amb separació no superior a dos (2) cm i de colors acords a l'entorn.
    • Amb elements procedents de materials reciclats de colors acords amb l'entorn.
    • Amb terra compactada: Per tal d'assegurar l'accessibilitat dels nous espais de vianants, les superfícies acabades amb terra compactada tindran un noranta (90) per cent de PM (proctor modificat).
  • En aquelles àrees amb tractament natural del sòl, es mantindrà essencialment aquest tractament, conservant en tot cas les espècies protegides.

7. Qualsevol actuació inclosa dins l'àrea APR d'incendis definida al Pla Territorial de Mallorca requerirà d'informe previ de l'administració competent en matèria de medi ambient.

Aquests criteris seran d'aplicació amb caràcter general a qualsevol espai lliure situat dins l'àmbit d'Es Carnatge.

Article 17. Protecció de la flora i la vegetació

El present PEP posa èmfasi en la protecció i recuperació del valor natural d'Es Carnatge. En aquest sentit, les actuacions sobre la vegetació compliran les següents prescripcions: 

Regeneració de les zones erosionades:

  • S'establirà un sistema de tractament i vigilància dels primordis del sistema dunar i plantes més litorals per tal d'evitar la recessió de les comunitats existents. En cas d'erosió, es determinarà un tractament d'exclusió temporal i rehabilitació.
  • Per a la restauració dels xaragalls, blowout de zones arenoses i camins de desig, s'emprarà reblert de material inert i revegetació.
  • Per a la restauració de les zones perimetrals, s'implantaran pantalles vegetals, es protegiran les espècies singulars com l'Helianthemum marifolium subsp. origanifolium
  • La restauració de xaragalls i bassiots es farà mitjançant reblert amb grava de marès i triturat forestal, juntament amb elements retenidors de l'erosió.
  • S'adaptaran les estructures transversals i vegetació sempre que es consideri necessari. 
  • Per al tractament de zones des-vegetades, es faran aportacions de material forestal triturat, compost i grava de marès.
  • Les llavors i planters utilitzats per a la reforestació i rehabilitació han de ser d'origen autòcton, preferiblement de la zona d'Es Carnatge. En tot cas, caldrà especificar l'origen de les plantes utilitzades.
  • Per a la reintroducció d'Achillea maritima s'haurà d'indicar els punts on es farà, a més d'utilitzar llavor autòctona. Per a l'obtenció de llavors d'aquesta espècie i concretar els punts de reintroducció, s'haurà de sol·licitar autorització del Servei de Protecció d'Espècies i consensuar amb aquest servei les zones de reintroducció.
  • Realitzar un reforçament de la població de Scrophularia ramosissima, per a la qual també es recollirà llavor autòctona, tot tenint en compte que no es pot agafar més del 30% del volum total de la llavor.

Restauració i distribució de pantalles vegetals:

  • Es dotarà de continuïtat les línies principals de distribució d'espècies bio-constructores.
  • Primera línia: Conformació de la primera línia de retenció d'arena a partir de la recopilació de material viverístic i de llavors de Sporobolus pungens.
  • Segona línia:  Manteniment de la continuïtat de la línia d'Atriplex halimis. Obertura de la mateixa sols en els camins de connexió amb les cales, amb entrades en ziga-zaga sempre que sigui possible. Els exemplars de la citada espècie hauran d'estar lliures de plaga Monoxia obesula.
  • Tercera línia: Reposició de la continuïtat de la línia de tamarells Tamarix gallica, actualment discontínua.
  • Quarta línia: Manteniment de la continuïtat de la línia de pantalles baixes de savines.
  • Quinta línia: Manteniment de la continuïtat de la línia de les pantalles altes de pinar, sense perjudici de la normativa sectorial en matèria de servituds aeronàutiques.
  • Per a la revegetació del perímetre de la zona, es sembraran espècies autòctones d'òptima adaptació a la influència marina.
  • La rehabilitació i renaturalizació de la zona edificada dels Establiments es farà mitjançant la plantació d'espècies autòctones fins a assolir una total cobertura de la mateixa.
  • La barrera visual perimetral a col·locar envoltant de la zona aeroportuària es durà a terme amb espècies acords amb la normativa vigent.

Eradicació de les especies exòtiques invasores:

  • Es procedirà a l'eradicació tant de les diferents espècies de Carpobrotus sp. com de totes les altres especies exòtiques invasores presents a la zona recollides al Catàleg Nacional d'Espècies Exòtiques Invasores (RD 630/2013 o normativa que la substitueixi).

Article 18. Protecció dels hàbitats d'interès comunitari

No s'admetrà cap actuació que pugui afectar negativament els hàbitats d'interès recollits a l'Annex 1 d'aquesta normativa. S'han delimitat zones d'exclusió per a la conservació de l'hàbitat 2260 Dunes amb vegetació esclerofil·la de Cisto-Lavanduletalia que presenta l'associació Helianthemo serrae-Micromerietum microphyllae . Aquestes zones es protegiran mitjançant la col·locació de tancaments lleugers o pantalles vegetals.

La zona d'exclusió queda definida al plànol d'ordenació detallada O/01.

Article 19. Protecció de la fauna salvatge

Són considerades espècies de fauna protegida a tot l'àmbit del Pla Especial aquelles que ho siguin per l'aplicació de disposicions legals i normatives vigents amb caràcter general – ja siguin d'àmbit autonòmic, estatal o europeu—, així com aquelles que puguin arribar a gaudir d'aquesta condició pel desplegament de futurs instruments legals i normatius.

Dins l'àmbit d'Es Carnatge, les espècies de fauna protegida de forma estricta per la legislació vigent són les que es recullen a l'Annex 1 de la present normativa.

El Pla de conservació, formularà les propostes de gestió de les espècies i dels seus hàbitats per tal de garantir-ne la conservació i millora de l'estat de les poblacions.

No s'admetrà cap actuació que afecti desfavorablement l'estat de conservació de les espècies de fauna recollides a l'Annex 1 d'aquesta normativa.

Article 20. Estudi justificatiu d'integració paisatgística i ambiental

Qualsevol activitat o implantació d'usos que s'autoritzi haurà de realitzar-se de manera que es minimitzi el seu impacte negatiu sobre el paisatge. Als esmentats efectes es requerirà un estudi justificatiu d'integració paisatgística i ambiental en els termes que s'estableixin al planejament general. En el seu defecte dit estudi haurà de contenir com a mínim:

  • Una diagnosi de l'estat actual del paisatge: principals components, valors paisatgístics, visibilitats i fragilitat del paisatge.
  • Els impactes previsibles de l'activitat o usos sobre els elements que configuren el paisatge.
  • Els criteris i mesures d'integració paisatgística a adoptar.

 

Secció 2a. Protecció de l'ambient atmosfèric

Article 21. Prevenció de la contaminació lluminosa

En l'àmbit d'Es Carnatge s'admetrà la instal·lació d'enllumenat amb una brillantor mínima i sense dispersió de la llum cap el cel, per tal d'assolir les següents finalitats:

  • Mantenir al màxim possible les condicions naturals de les hores nocturnes, en benefici de la fauna, la flora i els ecosistemes en general.
  • Promoure l'eficiència energètica dels enllumenats exterior i interiors mitjançant l'estalvi d'energia, sens minva de la seguretat.
  • Prevenir i corregir els efectes de la contaminació lluminosa en la visió del cel.

Qualsevol edificació i instal·lació existents dins l'àmbit d'Es Carnatge haurà de limitar la generació de necessitats d'enllumenat exterior i evitar-ne els fluxos hemisferi superior, la intrusió lluminosa i l'impacte negatiu sobre el medi natural.

Article 22. Protecció contra la contaminació acústica

En l'àmbit d'Es Carnatge no s'admetran activitats que impliquin superar un valor límit d'immissió de 50 dB(A) en hores diürnes (entre les 8h i les 21h), llevat d'activitats esporàdiques de manteniment, i un valor límit d'immissió de 40 dB(A) en hores nocturnes (entre les 21h i les 8h). El valor límit d'immissió es considera el valor del soroll de fons més 6 dB(A), entenent per valor límit d'immissió, el nivell d'immissió màxim permès dins un període de temps determinat; i per nivell d'immissió, el nivell acústic mitjà existent durant un període de temps determinat, mesurat en un lloc concret.

 

CAPÍTOL SEGON. Regim de les edificacions existents

Article 23. Definicions

Seran d'aplicació en l'àmbit del Pla Especial les definicions dels paràmetres i condicions generals de l'edificació establertes pel Pla General d'Ordenació Urbana vigent, sense perjudici del que estableix la legislació vigent.

Article 24. Edificació amb protecció

Les condicions que regeixen els edificis amb protecció queden regulades al Capítol Quart del present PEP.

 

CAPÍTOL TERCER. Disposicions en matèria de Servituds aeronàutiques i Costes

Article 25. Disposicions en matèria de Servituds aeronàutiques

En cas de contradicció amb qualsevol disposició del PEP prevaldrà el que estableix la normativa estatal en matèria de servituds aeronàutiques. En concret, les següents limitacions:

  1. A les zones on el propi terreny vulnera les servituds aeronàutiques o el terreny es troba proper a les superfícies limitadores de les servituds aeronàutiques no es permeten noves construccions, instal·lacions, modificació del terreny o objectes fixos (pals, antenes, cartells, aerogeneradors , etc.) ni augmentar en altura les ja existents si es pot produir vulneració de les servituds aeronàutiques, llevat que quedi acreditat, amb el pronunciament de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), que no es compromet la seguretat ni queda afectada de manera significativa la regularitat de les operacions de les aeronaus, d'acord amb les excepcions contemplades a la normativa vigent en matèria de servituds aeronàutiques.

  2. En cas que les limitacions i els requisits imposats per les servituds aeronàutiques no permetin que es duguin a terme les construccions o instal·lacions previstes, no es generarà cap tipus de dret a indemnització per part del Ministeri de Foment, ni del gestor aeroportuari ni del prestador dels Serveis de Navegació Aèria, excepte quan afecti drets ja patrimonialitzats.

  3. L'execució de qualsevol construcció, instal·lació (pals, antenes, aerogeneradors –incloses les pales-, mitjans necessaris per a la construcció –incloses les grues de construcció i similars) o plantació– requerirà acord favorable previ de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria ( AESA), d'acord amb la normativa vigent en matèria de servituds aeronàutiques.

  4. Les propostes de nous planejaments urbanístics que es poguessin elaborar en desenvolupament del PEP, hauran de ser informats per la Direcció General d'Aviació Civil abans de l'aprovació inicial del planejament o tràmit equivalent. Davant la manca de sol·licitud de l'informe preceptiu, així com en el supòsit de disconformitat, no es podrà aprovar definitivament el planejament pel que fa a l'exercici de les competències estatals.

  5. A les zones de seguretat de les instal·lacions radioelèctriques per a la navegació aèria es prohibeix qualsevol construcció o modificació temporal o permanent de la constitució del terreny, de la seva superfície o dels elements que s'hi trobin, sense previ consentiment de l'Agència de Seguretat Aèria (AESA), d'acord amb la normativa vigent en matèria de servituds aeronàutiques.

  6. A l'Àrea d'aproximació Frustrada corresponent a la maniobra ILS es prohibeix qualsevol construcció o modificació temporal o permanent de la constitució del terreny, de la seva superfície o dels elements que s'hi trobin, sense previ consentiment de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA).

  7. Qualsevol emissor radioelèctric o un altre tipus de dispositiu que pogués donar origen a radiacions electromagnètiques pertorbadores del funcionament normal de les instal·lacions radioelèctriques aeronàutiques, tot i no vulnerar les superfícies limitadores d'obstacles, requerirà de la corresponent autorització de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria conforme a el que preveu la normativa vigent en matèria de servituds aeronàutiques. Atès que les servituds aeronàutiques constitueixen limitacions legals al dret de la propietat per raó de la funció social d'aquesta, la resolució que a aquests efectes s'evacués només podrà generar algun dret a indemnització quan afecti drets ja patrimonialitzats. 

Article 26. Disposicions en matèria de Costes

Prevaldrà el que estableix la normativa estatal en matèria de costes indicada a continuació, o normativa que la substitueixi:

  1. La utilització del domini públic maritimoterrestre (DPMT) es regularà segons el que especifica el Títol III de la Llei de Costes. En qualsevol cas, les actuacions que es pretenguin dur a terme en aquests terrenys de domini públic hauran de comptar amb el títol habilitant corresponent.

  2. Els usos a la zona de servitud de protecció s'han d'ajustar al que disposen els articles 24 i 25 de la Llei de costes, i han de comptar els usos permesos en aquesta zona, amb l'autorització de l'òrgan competent de la comunitat autònoma.

  3. S'ha de garantir el respecte de les servituds de trànsit i accés al mar establerts als articles 27 i 28 de la Llei de Costes, respectivament i el compliment de les condicions assenyalades a l'article 30 pel que fa a la zona d'influència.

  4. Les obres i instal·lacions existents a l'entrada en vigor de la Llei de costes, situades en zona de domini públic o de servitud, es regularan per allò especificat a la disposició transitòria quarta de la Llei de costes.

  5. Les instal·lacions de la xarxa de sanejament han de complir les condicions assenyalades a l'article 44.6 de la Llei de Costes i Concordants amb el seu Reglament.

 

CAPÍTOL QUART. Regulació del patrimoni catalogat

Article 27. Contingut

1. El present PEP proposa la introducció de determinats elements i edificacions ubicats en l'àmbit d'Es Carnatge al Catàleg de Protecció del Patrimoni Arquitectònic en la categoria de Protecció estructural B i al Catàleg de Centres d'Interès Cultural, havent de conservar els elements bàsics que defineixen les seves condicions volumètriques, estructurals, tipològiques i ambientals, sense perjudici d'obres d'adaptació interior o excepcionalment exterior compatibles amb els elements que originen la seva protecció.

2. El PEP inclou les fitxes que detallen la catalogació dels edificis i elements esmentats.

3. Els béns amb Protecció Estructural s'assenyalen al plànol d'ordenació amb el codi B.

4. Els béns catalogats com a Centres d'Interès Cultural s'assenyalen al plànol d'ordenació amb el codi CIC.

5. Els criteris seran d'aplicació a totes les actuacions que es realitzin sobre edificacions o elements construïts inclosos dins l'àmbit de protecció.

Article 28. Actuacions permeses a les edificacions catalogades (B)

Les obres permeses a les edificacions catalogades, sempre dins dels criteris bàsics de conservació i recuperació de l'estructura o els valors originals de l'edificació, seran amb caràcter general les de restauració, conservació i manteniment, rehabilitació, consolidació i reparació, reposició o reconstrucció d'elements originaris i demolició d'edificacions paràsites que distorsionin la tipologia.

Les actuacions de rehabilitació i reestructuració seran autoritzables prèvia valoració tècnica de la compatibilitat de la proposta d'actuació amb els valors de l'element catalogat i el seu nivell de protecció. Les actuacions de demolició es consideren genèricament prohibides. En particular, han de tenir autorització per part de l'Ajuntament de Palma.

Les obres de restauració, rehabilitació, consolidació o manteniment dels edificis existents no generaran alteracions sobre la fisonomia externa (materials, colors, composició i figuració,...) dels edificis existents. A aquests efectes es considerarà tant la imatge de les façanes com les cobertes i façanes interiors de l'edificació, així com tots els elements -constructius o vegetals- que formin part de la mateixa. No es permetran alteracions del volum edificat en cap dimensió, ni increments d'ocupació de parcel·la.

Les intervencions en els espais lliures vinculats a les edificacions existents catalogades procuraran no generar distorsions visuals en la percepció tradicional dels espais. La vegetació i arbrat es realitzaran amb espècies autòctones, en configuracions i volumetries adaptades a l'ambient tradicional.

Les definicions de les actuacions permeses queden establertes a PGOU vigent i a la corresponent normativa sectorial en matèria de Costes.

Article 29. Actuacions permeses als Centres d'Interès Cultural (CIC)

Les actuacions permeses als béns catalogats com a CIC, sempre dins dels criteris bàsics de conservació i recuperació dels valors originals de l'element en qüestió, seran les de restauració, conservació i manteniment.

Les obres de restauració o manteniment dels elements existents no generaran alteracions sobre la fisonomia dels mateixos. A aquests efectes es considerarà tant la imatge general com tots els elements naturals que formin part dels mateixos. No es permetran volums edificats en cap dimensió, tot i que s'hi podrà instal·lar mobiliari compatible amb els usos permesos. Aquest mobiliari haurà d'adaptar-se a l'entorn, tan pel que fa als materials (materials naturals o reciclats) com a les formes i estructura.

Les definicions de les actuacions permeses queden establertes a PGOU vigent.

Article 30. Usos compatibles a les edificacions catalogades (B)

Els usos compatibles establerts per a cada element protegit queden definits en el quadre 1.

Quadre 1

NOMENCLATURA

ELEMENT CATALOGAT

USOS COMPATIBLES

B/79-01

Caserna i polvorí

Usos científic i/o cultural, relacionats directament amb la natura.

B/79-02

Cases des Carnatge

Usos científic i/o cultural, relacionats directament amb la natura.

B/79-03

Bases de canons i túnels

No es permeten

En estar afectat íntegrament per les Servituds Aeronàutiques Acústiques de l' Aeroport de Palma de Mallorca, a l'àmbit del present  “Pla Especial de Protecció i Conservació de l' àrea de Es Carnatge” no són compatibles els usos residencials ni els dotacionals educatius o sanitaris.

Article 31. Usos compatibles als Centres d'Interès Cultural (CIC)

Els usos compatibles establerts per a cada element protegit queden definits en el quadre 2.

Quadre 2

NOMENCLATURA

ELEMENT

USOS COMPATIBLES

CIC/79-32-62

Pedrera – Espai de joc

Usos científics i/o cultural, relacionats directament amb la natura i usos de relació social i expansió

CIC/79-32-63

Pedrera – Zona d'estada

Ús de relació social i expansió

CIC/79-32-64

Pedrera – Neteja i manteniment

No es permeten

En estar afectat íntegrament per les Servituds Aeronàutiques Acústiques de l' Aeroport de Palma de Mallorca, a l'àmbit del present  “Pla Especial de Protecció i Conservació de l' àrea de Es Carnatge” no són compatibles els usos residencials ni els dotacionals educatius o sanitaris.

 

CAPÍTOL CINQUÈ. Regulació general dels usos i activitats

Secció 1a. Encaix

Article 32. Usos i activitats compatibles

El PGOU vigent qualifica l'àmbit d'Es Carnatge com a Sistema General d'Espais Lliures destinada a l'oci cultural o recreatiu. Segons l'article 237.2.8 de les Normes del PGOU vigent, els usos permesos en aquest Sistema General tindran caràcter científic i didàctic i estaran relacionats directament amb la natura.

Per altra banda, en compliment de l'article 33 del PGOU vigent, els SGEL-ZO estaran destinats a facilitar la relació social i expansió dels ciutadans.

Finalment, en virtut del Pla Director de l'Aeroport, es destinarà la zona de servei aeroportuari delimitada dins l'àmbit del PEP a l'ús públic aeroportuari.

Els usos compatibles per a cada zona definida al Plànol d'Ordenació queden definits al quadre 3.

Quadre 3

NOMENCLATURA

ELEMENT

USOS COMPATIBLES

ZE

Zona d'estada

Ús de relació social i expansió

MCR

Zona de manteniment, conservació i restauració

Preservació o restauració dels seus valors naturals, ús públic controlat i científic o  d'interpretació ambiental ordenat.

EXC

Zona d'exclusió

Estudi dels seus valors naturals, millora dels hàbitats, manteniment de la qualitat paisatgística i eliminació d'espècies al·lòctones.

 

CAMINS I ZONES DE CIRCULACIÓ

Camins existents i previstos i zones de circulació.

 

 

 

 

Tipus A1

 

Trànsit de persones i bicicletes i vehicles manteniment i emergències

Tipus A2

Trànsit de persones

Tipus B

Trànsit de persones

Tipus C

Trànsit de persones i bicicletes i vehicles manteniment i emergències

ZSA

Zona de servei aeroportuari

Ús públic aeroportuari

En estar afectat íntegrament per les Servituds Aeronàutiques Acústiques de l' Aeroport de Palma de Mallorca, a l'àmbit del present  “Pla Especial de Protecció i Conservació de l' àrea de Es Carnatge” no són compatibles els usos residencials ni els dotacionals educatius o sanitaris.

Article 33. Condicions d'accessibilitat als espais lliures i edificis de concurrència pública

Caldrà que els espais lliures de concurrència pública s'adeqüin als paràmetres d'accessibilitat i normes d'accessibilitat urbanística que estableixi la legislació vigent.

L'accessibilitat exigible als edificis amb concurrència pública haurà d'atenir-se a les disposicions sobre barreres arquitectòniques a l'edificació que estableix la legislació vigent, estatal i a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Els itineraris quedaran definits amb els elements sensorials definits al Programa d'actuacions del present PEP.

 

Secció 2a. Activitats dels usuaris del Parc

Article 34. Activitats dels usuaris de l'àmbit d'Es Carnatge

Amb caràcter general, les activitats que poden realitzar els usuaris i els visitants dins de l'àmbit d'Es Carnatge seran les regulades pel present Pla Especial i reflectides en els documents que l'integren.

Article 35. Activitats recreatives

Dins l'àmbit d'Es Carnatge no s'admet, amb caràcter general, el picnic a l'aire lliure, amb excepció de les àrees habilitades al respecte en les zones d'estada delimitades en el plànol d'ordenació corresponent.

També s'admet la pràctica d'activitats físico-esportives en les zones d'estada, només amb finalitats recreatives i de lleure i quan no comportin cap tipus de construcció o instal·lació fixa.

Es prioritza, doncs, l'ús de passejada mitjançant la provisió d'una xarxa d'itineraris senyalitzats (amb senyals interpretatius, d'informació i/o d'orientació), poc construïts i equipats (amb miradors panoràmics, observatoris de fauna, etc.) amb l'objectiu de divulgar els valors naturals i paisatgístics d'Es Carnatge.

S'admet la passejada en bicicleta únicament pel camins assenyalats per a tal ús. 

 

CAPÍTOL SISÈ. Regulació general de dotacions i instal·lacions

Secció 1a. Infraestructures de serveis tècnics

Article 36. Contingut

Tracta de les diferents xarxes destinades a la distribució de serveis –aigua i electricitat—, a la prestació de serveis de telecomunicació, a l'evacuació de les aigües pluvials i residuals fins a les estacions de depuració, així com altres instal·lacions ambientals d'interès públic. La regulació de les condicions tècniques exigibles a les diferents infraestructures de serveis tècnics que es poden desenvolupar dins l'àmbit d'Es Carnatge es realitza atenent a les següents definicions:

a) Sistema subministrament d'aigua

Inclou les canonades de la xarxa de distribució, les estacions de bombeig i les de tractament d'aigua potable, així com els reservoris d'aigua i dipòsits d'emmagatzemament per al reg, el consum domèstic o l'extinció d'incendis.

b) Sistema de sanejament

És el conjunt d'infraestructures necessàries per a la realització del sanejament de les aigües residuals. Està integrat per les canonades i col·lectors que transporten les aigües residuals fins al punt d'abocament.

c) Sistema de telecomunicació

Cobreix totes les formes de comunicació a distancia com radio, telegrafia, televisió, telefonia, transmissió de dades i interconnexió d'ordinadors. El sistema compren tant les conduccions aèries i soterrades per a la telefonia, la transmissió de dades, la radio i televisió per cable, etc.

d) Sistema de subministrament d'energia elèctrica

És el conjunt de mitjans i elements necessaris per a la generació, transport i distribució de l'electricitat amb els corresponents mecanismes de control, seguretat i protecció. Està constituït per les línies de transport i repartiment d'alta tensió, les línies de distribució i abastament –de mitja i baixa tensió— fins a les instal·lacions d'enllaç de les edificacions, les estacions transformadores i els centres de transformació, així com per les respectives instal·lacions complementaries.

En tot cas, les infraestructures dels serveis tècnics quedaran definides pel que regula la legislació tècnica específica sobre la matèria.

Article 37. Disposicions generals

Les instal·lacions de serveis tècnics i les seves edificacions complementàries existents a l'entrada en vigor del present Pla Especial, s'adequaran de forma progressiva a les prescripcions tècniques que –per a cada tipus d'instal·lació— fixa el present text normatiu, a fi i efecte de disminuir l'eventual impacte negatiu que puguin produir en el paratge on s'ubiquen.

La modificació de les instal·lacions de serveis tècnics existents, l'objecte de la qual consisteixi, exclusivament, en la substitució o reposició del material emprat en les instal·lacions per raons de millora de la seguretat de les persones, d'actualització tecnològica, o bé d'ordinària gestió de manteniment i conservació d'aquestes, només està subjecte a la llicencia municipal previ informe de l'òrgan gestor d‘Es Carnatge, sens perjudici de les determinacions que siguin aplicables d'acord amb la legislació sectorial.

El Pla Especial fomentarà la utilització d'energies de fonts renovables en les edificacions existents a l'àmbit, amb la consegüent reducció de l'ús d'energies fòssils i de la contaminació que aquestes comporten.

La instal·lació d'infraestructures de serveis tècnics només es permetrà en el subsòl i al llarg del traçat definit en el corresponent plànol d'ordenació O/02 de xarxes de serveis. En tot cas, queda prohibida la instal·lació de xarxes de servei dins les zones d'exclusió, manteniment, conservació i restauració, delimitades en el plànol d'ordenació O/01.

Article 38. Sistemes de subministrament d'aigua i de sanejament

Es prohibeix la implantació de tota mena d'instal·lacions de subministrament d'aigua i de sanejament dins l'àmbit del Pla Especial, llevat d'aquelles destinades a donar servei al propi àmbit o les necessàries per la seva gestió.

No s'admetran instal·lacions de sanejament connectades a la xarxa pública, excepte en el cas de les edificacions situades en el límit amb el sòl urbà (casernes militars). L'evacuació d'aigües residuals s'haurà de gestionar des de la pròpia edificació, mitjançant sistemes de tractament propis i adaptats a la normativa urbanística i sectorial corresponent.

Les edificacions disposaran de sistemes tradicionals de recollida d'aigua de pluja amb l'objectiu d'emmagatzemar-les pel seu ús posterior segons determini la corresponent normativa sectorial en matèria hidrològica (art. 60 del PHIB 2015-2019 o normativa que el substitueixi).

Article 39. Instal·lacions de telecomunicacions

Es prohibeix la implantació de tota mena d'instal·lacions de telecomunicació dins l'àmbit del Pla Especial, llevat d'aquelles destinades a donar servei al propi àmbit o les necessàries per la seva gestió, seguint el traçat definit en el corresponent plànol d'ordenació de xarxes de serveis.

Hauran de compartir les torres de suport d'antenes i/o repetidors i camins d'accés i escomeses elèctriques sempre que sigui tècnicament i econòmicament viable, amb la finalitat de reduir el seu impacte ambiental, d'acord amb el procediment d'utilització compartida establert en la normativa específica de telecomunicacions.

Article 40. Sistema de subministrament d'energia elèctrica

Es prohibeix a tot l'àmbit del Pla Especial la implantació de noves línies de transport i de repartiment d'energia elèctrica d'alta tensió. S'admeten únicament les de distribució i abastament directe a les edificacions i instal·lacions dotades d'ús, segons les especificacions contingudes en el present PEP.

Per a l'enllumenat públic a la resta de l'àmbit s'hauran d'instal·lar lluminàries autosuficients al llarg de camins i/o zones d'estada on s'estimi procedent.

Les línies de distribució i abastament directe a edificis i instal·lacions, amb l'objectiu de minimitzar el seu impacte sobre el paisatge, s'hauran d'ajustar als criteris de disseny i d'estesa següents i al traçat definit al corresponent plànol d'ordenació O/02:

  1. Aprofitar al màxim la xarxa elèctrica existent.

  2. Intentar sempre l'alternativa de subministrament amb línia de baixa tensió a partir del centre de transformació existent més pròxim.

  3. En els subministraments allunyats –més d'1 km— de la xarxa de distribució existent, s'haurà de considerar l'alternativa de sistemes autònoms de producció d'energia a partir de fons renovables.

  4. Els trams més propers a l'edifici o instal·lació que es consideri, hauran de transcórrer soterrats i, els nous projectes hauran d'incorporar el soterrament de la major part possible de la línia.

  5. Es reduiran al màxim els trams de mitja tensió mitjançant la màxima llargada possible dels trams de baixa tensió (de 1.000 a 1.200 metres).

  6. Les esteses soterrades s'efectuaran sota els camins de l'àmbit.

L'Ajuntament de Palma, així com altres administracions implicades, promouran la signatura de convenis de col·laboració amb les empreses instal·ladores i subministradores, per tal de garantir l'assoliment de les determinacions d'aquest article.

Article 41. Tractament de residus

Es prohibeixen els abocaments i els dipòsits controlats a tot l'àmbit del Pla Especial. Queda inclosa a la prohibició esmentada la utilització de runes –conjunt de materials provinents d'una demolició o enderroc per al rebliment.

Secció 2a. Sistema viari de l'àmbit d'Es Carnatge

Article 42. Xarxa viària de l'àmbit

Aquesta secció fa referència a la vialitat existent dins l'àmbit del Pla Especial, integrada per la xarxa de senders, constituïda pels itineraris senyalitzats.

Les vies habilitades per al pas de persones i per a l'accés restringit a vehicles de manteniment i dels serveis d'emergència quedaran definides al plànol d'Ordenació O/01 i delimitades segons defineix el Programa d'Actuacions del present PEP.

L'espai de vianants es diferenciarà mitjançant un tractament amb encintats de pedra natural o elements prefabricats de fusta. El paviment a emprar en aquestes zones queda definit al quadre 4:

Quadre 4 

Tipus A (A1 i A2)

Tractament natural amb grava o terra compactada un 90% de PM (proctor modificat).

Tipus B

Paviment tou de fusta o similar, amb llistons amb separació no superior a 2 cm i de colors acords a l'entorn. El paviment serà elevat quan travessi zones d'exclusió.

Paviment amb elements procedents de materials reciclats de colors acords amb l'entorn.

Tipus C

Paviment dur de pedra o solera de colors acords a l'entorn.

Les vies de seguretat amb possibilitat de trànsit rodat puntual d'emergència (tipus A1) es delimitaran des del pla horitzontal, mitjançant la col·locació sobre el terreny natural compactat d'una subbase de tot-u artificial compactat de 12 cm de gruix  i una capa superior de grava de marès de 10 cm de gruix.

Les característiques per a la delimitació dels camins queden definides a l'apartat 3.3.1 del Programa d'actuacions.

Article 43. Senyalització

Els senyals informatius de la xarxa viària bàsica de l'àmbit d'Es Carnatge i de llurs elements funcionals s'han d'ajustar als criteris gràfics de disseny, lingüístics i de localització.

S'admet la instal·lació dels rètols de caràcter informatiu que es considerin necessaris per al correcte desenvolupament de les activitats admeses dins l'àmbit del Pla Especial.

Als efectes d'aplicació d'aquest article s'entén com a rètol informatiu, aquell que té per finalitat informar d'un servei o indret de possible utilitat per a les persones usuàries de la via. Són rètols informatius:

  • els senyals de servei essencials,
  • els que assenyalin indrets, centres o activitats d'interès turístic o cultural,
  • els que assenyalin àrees de restricció o d'especial protecció.
  • els senyals interpretatius i
  • els que siguin exigits per la normativa sectorial.

Als efectes d'aplicació d'aquest article s'entén per essencials, els senyals que informen sobre l'existència de serveis d'assistència sanitària, de descans.

La resta de senyals de servei tenen el caràcter de no essencials i s'han d'emprar de forma restrictiva, prèvia justificació de la seva conveniència.

És expressament prohibit pintar rètols o indicacions sobre elements del patrimoni natural i construït (roques, arbres, construccions, etc.).

Es prohibeix la realització de publicitat.

Amb caràcter excepcional, pot autoritzar-se la col·locació de rètols de caràcter eventual per tal de facilitar informació sobre activitats o actuacions que es desenvolupin dins l'àmbit. Aquesta autorització comportarà l'obligació de retirar el rètol un cop acabada l'activitat o l'actuació.

En tot cas, s'adoptarà el sistema de senyalització que pertorbi l'entorn en menor grau, emprant materials d'origen natural com pedra, preferentment marès, o fusta.

Les característiques de la senyalètica queden definides a l'apartat 3.3.6 del Programa d'actuacions.

 

ANNEXES NORMATIUS

Annex 1 Llistat d'hàbitats i d'espècies protegides

1. Llistat dels hàbitats d'interès

1.1 Hàbitats d'interès comunitari prioritaris

Codi HIC       2250*  Dunes litorals amb Juniperus spp

Codi HIC       2270*  Dunes amb boscos de Pinus pinea i/o Pinus pinaster

Codi HIC       6220*  Prats i erms mediterranis amb gramínies i anuals, basòfils de Thero-Brachypodietea

1.2 Hàbitats d'interès comunitari no prioritaris

Codi HIC       1240    Penya-segats amb vegetació de les costes mediterrànies amb Limonium spp endèmics

Codi HIC       1430    Matolls halonitròfils (Pegano-Salsoletea)

Codi HIC       2110    Dunes mòbils embrionàries

Codi HIC       2260    Dunes amb vegetació esclerofil·la de Cisto-Lavanduletalia

Codi HIC       5330    Matolls termomediterranis i predesèrtics

Codi HIC       92D0   Galeries i matolls riberencs termomediterranis (Nerio- Tamaricetea i Securinegion Tinctoriae)

2. Espècies de fauna i flora protegides

2.1 Espècies de fauna i flora estrictament protegides per la legislació

Fauna

Familia: APODIDAE

            Apus apus

Família: FALCONIDAE

            Falco tinnunculus

Família: LARIDAE

            Larus audouinii

Família: MUSCICAPIDAE

            Saxicola torquata

Família: SCOLOPACIDAE

            Arenaria interpres

Família: PHALACROCORACIDAE

            Phalacrocorax aristotelis desmarestii

Família:  SYLVIIDAE

            Sylvia melanocephala

Família:  COLUBRIDAE

             Macroprotodon mauritanicus

Família:  GEKKONIDAE

            Tarentola mauritanica

           Hemidactylus turcicus

Flora

Família: COMPOSITAE (ASTERACEAE)

             Achillea maritima

Família : CISTACEAE

            Helianthemum marifolium subsp. Origanifolium

Família: PINACEAE

            Pinus halepensis var. ceciliae

Família: TAMARICACEAE

Tamarix gallica

2.2 Espècies de fauna i flora protegides pel Pla especial

Fauna

Família: TENEBRIONIDAE

            Pimelia criba

            Phylan semicostatus

            Tentyria schaumi

Flora

Família : CISTACEAE

            Cistus clusii subsp. multiflorus

Família : CHENOPODIACEAE

            Salsola vermiculata

Família: COMPOSITAE (ASTERACEAE)

            Launaea cervicornis

Família : LEGUMINOSAE

            Ononis natrix subsp. ramosissima

Família : SCROPHULARIACEAE

            Scrophularia ramosissima

 

FITXES DE CATÀLEG

(Signat mitjançant signatura electrònica: 30 de mayo de 2023)

El cap del Departament, p.d. Decret de batlia núm 3000/2014, de 26/02/2014 (BOIB núm. 30 de  4-03-2014) Jaume Horrach Font