Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE SES SALINES

Núm. 367733
Aprovació definitiva de la modificació del Reglament de Funcionament de la Junta Municipal de Districte de la Colònia de Sant Jordi

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Expte 2023/440

Aprovació definitiva de la modificació del Reglament de funcionament de la Junta Municipal de Districte de la Colònia de Sant Jordi.

No havent presentat els interessats, durant el termini d'exposició al públic cap reclamació contra l'Acord d'aprovació inicial de la modificació del Reglament de Funcionament de la Junta Municipal de Districte de la Colònia de Sant Jordi, adoptat en sessió plenària ordinària celebrada el dia 11 d'abril de 2023 (que afectava als articles núm. 6, 10, 15 i 16), aquest acord ha resultat definitivament aprovat.

La redacció definitiva de la modificació és la següent:

Article 6.- El President de la Junta Municipal de Districte serà nomenat pel Ple de la Corporació d'entre els regidors municipals, una vegada presentada candidatura pels partits que ho desitgin.

El President de la Junta Municipal podrà ser destituït del seu càrrec per una moció de censura aprovada per la majoria absoluta dels membres de la Junta de Districte o del Ple de la Corporació.

Una vegada aprovada la moció de censura, el partit polític que va obtenir major número de vots en la secció electoral de la Colònia de Sant Jordi proposarà un altre candidat, que haurà de tenir la condició de regidor municipal i serà nomenat pel Ple de la Corporació municipal en el termini màxim d'un mes des de la presentació de la nova proposta.

Així mateix, el President deixarà automàticament el seu càrrec en el moment en que perdi la condició de regidor”.

Article 10.-

1.- El Ple de la Junta Municipal se composa del President i de tants de vocals com regidors hi hagi a l'Ajuntament a excepció del Batle. Un dels vocals haurà d'ostentar el càrrec de vicepresident.

[…]

3.- Els vocals - que no precisaran ostentar la condició de regidors i hauran d'haver format part de les candidatures municipals dels diferents partits polítics i/o coalicions- seran nomenats pel Batle de la següent forma: els vocals seran proposats per cada un dels partits polítics i/o coalicions que a les eleccions municipals hagin obtingut representació municipal, en funció del número de membres que correspondria a cada un d'ells, mitjançant l'aplicació de la fórmula establerta a l'art. 163.1.c) de la Llei Orgànica 5/1985, de Règim Electoral General, segons el número de vots obtinguts a la secció electoral de la Colònia de Sant Jordi.

El Secretari de l'Ajuntament o funcionari en qui delegui assistirà a les sessions de les reunions del Ple de la Junta, amb veu però sense vot”.

Article 15.-

1.- El Ple de la Junta Municipal de Districte de la Colònia de Sant Jordi celebrarà sessió ordinària el primer dimecres del mes en que es celebri Ple de l'Ajuntament.

[…]”.

Article 16.-

1.- La convocatòria de sessions ordinàries o extraordinàries del Ple de la Junta haurà de realitzar-se amb una antelació de 2 dies hàbils, duent-se a terme la notificació de la mateixa per mitjans electrònics. Igualment es notificarà la convocatòria a les associacions municipals que estiguin degudament registrades por mitjà del correu electrònic

[…]”.

A continuació es publica el text íntegre del Reglament de funcionament de la Junta Municipal de Districte de la Colònia de Sant Jordi que resulta desprès d'aquesta aprovació definitiva de la modificació d'alguns dels seus articles:

REGLAMENT REGULADOR DEL FUNCIONAMENT DE LA JUNTA MUNICIPAL DE DISTRICTE DE LA COLÒNIA DE SANT JORDI

TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1r.- El present Reglament o Estatut té per objecte regular l'organització, funcionament i competències de la Junta Municipal de Districte de la Colònia de Sant Jordi.

Article 2n.- La Junta Municipal de Districte és un òrgan de gestió desconcentrada que possibilita la participació dels ciutadans en el govern i l'administració del nucli de la Colònia de Sant Jordi, sense perjudici del manteniment de la unitat de gestió i govern municipal.

Article 3r.- L'àmbit territorial en el que exercirà les seves competències la Junta Municipal de Districte, serà el corresponent a la Secció segona del Padró d'Habitants i Cens Electoral. L'esmentada Junta de Districte començarà a funcionar a partir del dia 1 de gener de 2005.

Article 4t.- Amb allò no previst al present Reglament seran, en tot cas d'aplicació supletòria en quant a organització, funcionament i règim jurídic, totes les disposicions aplicables al Règim Local, així com les normes contingudes en el Reglament Orgànic Municipal que en cada moment sigui d'aplicació.

 

TÍTOL II ORGANITZACIÓ, FUNCIONAMENT I COMPETÈNCIES

Article 5è.- La Junta Municipal es renovarà després de cada procés d'eleccions municipals, dintre del termini d'un mes des de la presa de possessió de la nova Corporació municipal i estarà integrada pel President, el Vicepresident i els Vocals.

 Els òrgans necessaris de direcció de la Junta Municipal són el President i el Ple. Així mateix, el Ple de la Junta Municipal de Districte, a proposta del President de la mateixa, podrà acordar la creació d'una Junta de Govern Local, així com Comissions de Treball i, en el seu cas, aquests òrgans tindran les funcions que, respectivament, es preveuen en el present Reglament.

 

Capítol I EL PRESIDENT DE LA JUNTA MUNICIPAL

Article 6è.- El President de la Junta Municipal de Districte serà nomenat pel Ple de la Corporació d'entre el regidors municipals, una vegada presentada candidatura pels partits que ho desitgin.

El President de la Junta Municipal podrà ser destituït dels seu càrrec mitjançant moció de censura aprovada per la majoria absoluta dels membres de la Junta de Districte o del Ple de la Corporació.

Una vegada aprovada la moció de censura, el partit polític que va obtenir major número de vots en la secció electoral de la Colònia de Sant Jordi proposarà un altre candidat, que haurà de tenir la condició de regidor municipal i serà anomenat pel Ple de la Corporació municipal en el termini màxim d'un mes des de la presentació de la nova proposta.

Així mateix el President deixarà automàticament el seu càrrec en el moment en que perdi la condició de Regidor.

Article 7è.- Correspon al President de la Junta de Districte les següents competències:

  • Representar al Batle en el districte de la Colònia de Sant Jordi, sempre que no assisteixi el titular.
  • Convocar i presidir les sessions del Ple de la Junta Municipal i, en el seu cas de la Junta de Govern Local, i dirimir els empats amb vot de qualitat.
  • Preparar l'ordre del dia de les sessions del Ple de la Junta.
  • Vetllar per la correcta aplicació del present reglament i pel compliment dels acords del Ple de la Junta Municipal.
  • Exercir les funcions i competències que li delegui el Ple de la Junta Municipal de Districte.
  • Les demés competències i facultats, que expressament li delegui la Batlia i/o el Ple de la Corporació municipal.
  • Exercitar totes aquelles competències que tingui atribuïda la Junta municipal de Districte i no estiguin expressament atribuïdes al Ple de la mateixa.

 

Capítol II EL VICEPPRESIDENT DE LA JUNTA MUNICIPAL

Article 8è.- El Vicepresident de la Junta Municipal serà nomenat per Decret de Batlia d'entre els vocals de la Junta, a proposta del President de la Junta Municipal. El Vicepresident no necessàriament haurà de tenir la condició de regidor.

El Vicepresident serà cessat per decret de Batlia, a proposta del President de la Junta Municipal o mitjançant moció de censura aprovada per acord de la majoria absoluta dels membres de la Junta o per acord de la majoria absoluta del Ple de la Corporació municipal.

En cas de cessament del vicepresident, el Batle, a proposta del President de la Junta Municipal, anomenarà un altre candidat dins el termini d'un mes des de la presentació de la proposta.

Article 9è.- Correspon al Vicepresident:

  • Auxiliar permanentment al President de la Junta en els assumptes de la seva competència.
  • Substituir al President de la Junta en cas de vacant, absència, malaltia o abstenció legal, a excepció d'aquelles funciones per a les que és imprescindible ostentar la condició de regidor.
  • Dur a terme aquelles funcions que expressament li delegui el President de la Junta Municipal de Districte, a excepció d'aquelles per a les que és imprescindible ostentar la condició de regidor.

 

Capítol III EL PLE DE LA JUNTA MUNICIPAL

Article 10è.-

1.- El Ple de la Junta Municipal de Districte se composa del President i de tants de vocals com regidors hi hagi a l'Ajuntament a excepció del Batle. Un dels vocals haurà d'ostentar el càrrec de vicepresident.

Els vocals de la Junta seran nomenats pel Batle a proposta dels partits polítics i/o coalicions que en les eleccions municipals hagin obtingut representació municipal.

2.- El President i el Vicepresident seran anomenats en la forma establerta en els articles 6 i 8, respectivament.

3.- Els vocals – que no precisaran ostentar la condició de regidors i hauran d'haver format part de les candidatures municipals dels diferents partits polítics i/o coalicions – seran nomenats pel Batle de la següent forma: els vocals seran proposats per cada un dels partits polítics i/o coalicions que a les eleccions municipals hagin obtingut representació municipal, en funció del número de membres que correspondria a cadascun d'ells, mitjançant l'aplicació de la fórmula establerta a l'article 163.1.c) de la Llei Orgànica 5/1985, de Règim Electoral General, segons el número de vots obtinguts a la secció electoral de la Colònia de Sant Jordi.

El secretari de l'Ajuntament o funcionari en el qui delegui assistirà a les sessions de les reunions del Ple de la Junta, amb veu però sense vot.

Article 11è.- Poden ser Vocals de la Junta totes aquelles persones que no estiguin incloses en alguna causa d'inelegibilitat o incompatibilitat prevista per la legislació de règim local pel desenvolupament del càrrec de Regidor, en el municipi de Ses Salines.

Article 12è.- El President, Vicepresident i els Vocals de la Junta Municipal de Districte podran percebre, amb càrrec al Pressupost Municipal de l'Ajuntament de Ses Salines, retribucions i indemnitzacions en la quantitat i condicions que acordi el Ple de la Corporació municipal.

Article 13è.-

1.- Els Vocals de la Junta Municipal de Districte seran cessats dels seus càrrecs pel President de la Junta en els següents supòsits:

a) Per causa sobrevinguda al càrrec de Vocal, incompatibilitat i inelegibilitat prevista per la legislació de règim local pel càrrec de Regidor o per accedir al càrrec de Diputat, Senador Conseller del Govern de les Illes Balears o Conseller del Consell Insular de les Illes Balears.

b) Quan el partit o coalició política que va proposar el seu nomenament li retiri expressament la seva confiança.

c) Per absència injustificada a tres sessions ordinàries consecutives del Ple de la junta, o de cinc alternatives durant el termini d'un any.

d) Per dimissió del Vocal acceptada pel President de la Junta.

e) Per acord municipal plenari de l'Ajuntament de Ses Salines, adoptat per majoria absoluta dels seus membres, a proposta del Ple de la Junta,

f) Per haver estat condemnat en causa penal.

g) A proposta ciutadana, no vinculant. Per exercitar-se serà necessari un nombre mínim de signatures que es correspongui amb el deu per cent dels veïnats de l'àmbit territorial de la Junta. L'esmentada petició haurà de contenir una exposició raonada de motius i serà traslladada al President de la Junta, que l'elevarà al Ple de l'Ajuntament de Ses Salines, adjuntant-hi informe al respecte. L'Ajuntament Ple, en el termini d'un mes des de la recepció de la petició ciutadana i de l'informe, acordarà el que procedeixi.

2.- Els supòsits de cessament prevists en els apartats a,b,c,d i f de l'apartat 1 del present article, seran resolts pel President de la Junta Municipal, donant compte del cessament al Ple de la Corporació en la primera sessió que celebri. El partit polític que havia proposat el nomenament del Vocal cessat haurà de formular proposta de nou nomenament en el termini màxim d'un mes.

Article 14è.- El mandat de President, Vicepresident i Vocals de la Junta Municipal, serà el de la Corporació Municipal que els anomeni.

Una vegada acabat el mandat de cada Corporació, els esmentats càrrecs continuaran en les seves funcions, únicament per a l'adopció d'acords de tràmit, fins que s'hagi anomenat la nova Junta Municipal de Districte d'acord amb el procediment establert en el present Reglament. A efectes del present Reglament, s'entendrà per acords de tràmit aquells els efectes dels quals tenguin una durada inferior a quaranta-cinc dies des de la data de la celebració de les eleccions municipals i/o aquells procediments de contractació d'una quantia inferior a 12.000 euros.

 En el supòsit de que no s'hagués renovat la Junta dins el termini d'un mes des de la Constitució de la nova Corporació municipal i, per raons d'interès públic, se considerés necessària l'adopció d'acords que superin la quantia de la contractació o l'eficàcia les quals en el temps sigui superior a l'establert a l'apartat anterior –és a dir, que no siguin acords considerats de tràmit -, el Ple de la Junta de Districte, una vegada adoptat l'acord i abans de l'execució del mateix haurà de sotmetre'l a la ratificació del Ple de l'Ajuntament de Ses Salines per a que pugui tenir validesa i eficàcia.

Article 15è.-

1.- El Ple de la Junta Municipal de Districte de la Colònia de Sant Jordi celebrarà sessió ordinària el primer dimecres del mes en que es celebri Ple de l'Ajuntament.

2.- L'horari de celebració de les sessions ordinàries serà el següent:

- Les sessions ordinàries es celebraran entre les 18 i les 20 hores, fixant l'horari el Ple de la Junta.

Així mateix el President de la Junta podrà convocar totes les reunions extraordinàries que consideri necessàries.

Igualment el President de la Junta haurà de convocar reunions extraordinàries i extraordinàries urgents del Ple de la Junta quan ho sol.liciti:

  • El Batle del Municipi.
  • Un terç dels membres del Ple de la Junta Municipal.
  • Un 1% dels veïnats, residents de la demarcació territorial de la Junta Municipal, inscrits en el cens del Municipi i amb dret a vot.

En els supòsits en que la iniciativa no procedeixi de la Presidència de la Junta, la reunió haurà de ser convocada pel President, dins els quinze dies hàbils següents a la petició de convocatòria i si no ho fes, serà d'aplicació l'establert a l'article 46.2, segon apartat, de la Llei de Bases de Règim Local.

La sol.licitud de convocatòria de sessió extraordinària s'haurà de formular al President de la Junta per escrit i presentar, a més, de forma separada i per cada punt que es vulgui incloure a l'ordre del dia, la proposta concreta de l'acord que se proposa, precedida d'una petita memòria justificativa.

Article 16è.-

1.- La convocatòria de sessions ordinàries o extraordinàries del Ple de la Junta haurà de realitzar-se amb una antelació de 2 dies hàbils, duent-se a terme la notificació de la mateixa per mitjans electrònics. Igualment es notificarà la convocatòria a les associacions municipals que estiguin degudament registrades per mitjà de correu electrònic.

Se consideren sessions extraordinàries urgents aquelles en les que els temes a tractar no admeten la demora del termini que se exigeix en el paràgraf anterior per a la convocatòria normal d'un ple ordinari o extraordinari.

Per les sessions extraordinàries urgents no s'exigeix cap termini previ per la convocatòria, simplement se requereix que per a la seva celebració tots els membres que, d'acord amb l'art. 10 del present Reglament, composen el Ple de la Junta hagin estat citats a la mateixa amb antelació al seu inici..

Les convocatòries per les reunions ordinàries i extraordinàries hauran de notificar-se als membres de la Junta, als Regidors de l'Ajuntament que no ostenten la condició de Vocal de la Junta i a les Associacions i entitats cíviques amb domicili social dins l'àmbit d'actuació de la Junta de Districte, que tenguin per objecte la defensa dels interessos generals o sectorials dels veïnats i es trobin inscrites en el Registre Municipal d'Associacions de l'Ajuntament de Ses Salines.

Els membres de la Junta i els portaveus de les Associacions i Entitats, a més del seu domicili particular o social, podran assenyalar altres domicilis o persones a les que autoritzin per a que se lis puguin entregar les convocatòries de les reunions en el supòsit de no trobar-se en el seu domicili en el moment de repartir la convocatòria.

Si ningú pogués fer-se càrrec de la notificació en el domicili o domicilis assenyalats, es farà constar aquesta circumstància mitjançant diligència de la persona que ha intentat la notificació, amb indicació del dia i hora en que es va intentar i es deixarà còpia de l'ordre del dia dins la bústia o per davall la porta del domicili assenyalat per l'interessat.

2.- L'Ordre del dia de les sessions ordinàries haurà de presentar substantivitat pròpia i diferenciada entre la part resolutiva i la part dedicada a la informació i control dels òrgans de govern de la Junta.

En les sessions ordinàries el darrer punt de l'ordre del dia de la part resolutiva se titularà: “estudi i resolució de les proposicions d'urgència que puguin presentar-se” i estarà reservat per a que els portaveus de cada grup polític i/o els portaveus de les Associacions i Entitats, puguin presentar per urgència propostes no incloses a l'ordre del dia. Aquestes propostes podran formular-se tant per escrit com verbalment, però en aquest darrer cas el proposant haurà d'entregar per escrit el text de l'acord que se proposa a la Presidència abans de sotmetre'l a votació del Ple. No obstant, per poder entrar a l'estudi i resolució de les mateixes es precís que realment es tracti de qüestions urgents, entenent-se per tals aquelles la resolució de les quals no permeti convocar una sessió extraordinària amb l'antelació mínima que s'exigeix a l'art. 16.1, apartat primer del present Reglament, i, en tot cas, abans de passar al seu estudi i resolució, la Junta, per majoria absoluta del nombre legal dels seus membres –en aquesta votació només intervenen els nou membres de la Junta- estimi la urgència de la proposta.

3.- Pel que fa a la part dedicada al control, se garantirà la participació de tots els portaveus dels grups representants a la Junta i dels portaveus de les Associacions i Entitats en la formulació de precs i preguntes, en la forma establida en el present Reglament, però no es podrà prendre cap acord.

Article 16è-bis.-

Desenvolupament de les sessions.

1.- El quòrum per a la vàlida celebració de les sessions del Ple de la Junta de Districte serà el d'un terç del nombre legal dels seus membres sense que, en cap cas, pugui ser inferior a tres. Aquest quòrum s'haurà de mantenir durant tot el temps que duri la sessió i, en cas contrari, s'haurà de suspendre la mateixa.

Si en primera convocatòria, transcorreguts trenta minuts des de l'hora fixada per a la celebració de la sessió, no existís el quòrum necessari segon el que es disposa a l'apartat anterior, el President disposarà que el Secretari aixequi la corresponent diligència, i s'entrendrà convocada la sessió automàticament, a la mateixa hora del dia següent hàbil. Si tampoc llavors s'arribàs al quòrum necessari, la Presidència deixarà sense efecte la convocatòria posposant l'estudi dels assumptes inclosos a l'Ordre del dia per a una altra sessió que es celebri amb posterioritat, sigui ordinària o extraordinària.

No podran celebrar-se sessions del Ple de la Junta de i, en el seu cas, de la Junta de Govern Local, sense l'assistència del President i del Secretari o de qui legalment els substitueixin.

2.- Els acords s'adoptaran per majoria simple dels membre presents a la Junta, entenent-se per tal la que es produeix quan els vots a favor són més que els vots en contra.

Quan es produeixi un empat decidirà el President amb el vot de qualitat.

3.- Les sessions del Ple de la Junta seran públiques, però el públic assistent, que no tengui la condició de portaveu, no podrà intervenir, ni tampoc es podran permetre manifestacions de “agrado o desagrado”, essent potestat del President procedir a l'expulsió de l'assistent que, després d'una primera cridada d'atenció, mantingui una actitud que impedeixi el normal desenvolupament de la sessió.

El President dirigirà les sessions i adoptarà les mesures necessàries per al normal desenvolupament de les mateixes. Ningú podrà fer ús de la paraula sense que prèviament se li concedeixi el President, que també podrà retirar-la quan consideri que la persona que està en l'ús de la mateixa s'excedeix del temps concedit, no s'ajusta al tema que s'està tractant o ho cregui convenient pel bon desenvolupament de la sessió.

Durant el transcurs de la sessió, el President podrà acordar interrupcions segons el seu prudent arbitri, per permetre les deliberacions dels grups per separat o per descans durant els debats.

El Secretari de la Junta Municipal donarà fe pública del desenvolupament de la sessió i dels acords que s'adoptin i aixecarà acta que constarà en el Llibre d'Actes de la pròpia Junta i dita acta serà signada pel Secretari amb el vistiplau del President de la Junta.

4.- Les sessions es celebraran habitualment en el Centre Cívic de la Colònia de Sant Jordi, podent-se celebrar en un altre lloc si així ho acorda el President i ho fa constar de forma expressa a la convocatòria.

5.- Tots els membres electius de l'Ajuntament de Ses Salines que no tenguin la condició de membres de la Junta de Districte, podran participar a les sessions de dit Ple, amb veu però sense vot.

Així mateix podran intervenir a les sessions del Ple de la Junta, amb veu però sense vot, un representant, que tendrà la condició de portaveu, de cada una de les Associacions o entitats sense ànim de lucre que tenguin el seu domicili social dins el territori de l'àmbit d'actuació de la Junta Municipal de Districte de la Colònia de Sant Jordi.

6.- En els debats de les sessions només intervendran el President, el ponent signant de la proposta, els portaveus dels grups municipals i els portaveus de les Associacions i Entitats que es trobin inscrites en el Registre Municipals d'Associacions de l'Ajuntament de Ses Salines, els membres de l'Ajuntament que no tenguin la condició de vocals de la Junta, i aquells membres de la Junta que tenguin dret al torn especial d'intervencions regulat en el present article o aquells que tenguin dret a l'ús de la paraula per al·lusions.

Els assumptes es debatran i votaran seguint la numeració correlativa que figura a l'Ordre del dia, si bé la Presidència podrà alterar l'ordre dels mateixos. Així mateix el President podrà retirar un o varis assumptes dels inclosos a l'ordre del dia sempre que ell sigui el firmant de la proposta. El President retirarà aquells punts inclosos a l'ordre del dia quan el firmant de la proposta ho sol·liciti.

Les sessions començaran demanant el President si algun membre de la Junta vol formular cap observació en quant al contingut de l'acta de la sessió anterior, que s'haurà distribuït juntament amb la convocatòria (les còpies de les actes únicament es repartiran als nous membres de la Junta, que són els que les aproven). Si no hi hagués observacions, l'acta es considerarà aprovada. Si n'hi hagués, es debatran i, en el seu cas, prèvia votació del Ple se practicaran les rectificacions que procedeixin.

En cap cas podrà modificar-se el fons dels acords adoptats i només cabrà esmenar els simples errors materials o de fet. Tampoc pot iniciar-se debat ni fer-se noves consideracions sobre els assumptes que en el seu dia foren tractats en la mateixa. En aquest cas, el President retirarà la paraula al membre de la Junta que mantingués aquesta actitud.

Si per qualsevol circumstància, al notificar la convocatòria de la reunió, no s'hagués entregat als membres de la Junta còpia de l'acta anterior, el President disposarà que pel Secretari o funcionari en qui delegui, se procedeixi a la lectura de la proposta, excepte que els membres de la Junta la donin per llegida per considerar que la coneixen amb anterioritat.

Seguidament el President oferirà l'ús de la paraula al firmant de la proposta per si desitja fer alguna ampliació de la mateixa o un aclariment.

A continuació el President concedirà un torn de paraula de tres minuts als vocals portaveus dels grups polítics, als membres de la Corporació municipal que no ostentin la condició de Vocal i als portaveus de les Associacions i Entitats que ho desitgin, per a que manifestin el seu parer en relació a l'assumpte sotmès a debat.

Acabat el primer torn d'intervencions els President podrà obrir, si ho considera necessari, un segon torn d'intervencions, de dos minuts, només pels Vocals de la Junta, transcorreguts els quals, o bé quan el vocal que estigui en l'ús de la paraula, a judici de la Presidència, vagi reiterant contínuament els mateixos arguments, el President podrà retirar-li l'ús de la paraula i sotmetrà la proposta a votació.

Quan dins el debat algú dels que hi intervenen derivi la seva intervenció cap a assumptes que, a judici de la Presidència, no estiguin directament relacionats amb el punt que s'està debatent, el President el requerirà per a que s'ajusti al tema que s'està tractant amb indicació de que si no ho fes li retirarà l'ús de la paraula i si així i tot encara continuàs sense ajustar-se al tema que s'està debatent, li retirarà l'ús de la paraula i perdrà el torn d'intervenció al que tingués dret.

Els que intervenen, durant el debat podran demanar la modificació de la proposta, la seva retirada a efectes de que s'incorporin al mateix documents o informes, o que quedi damunt la taula per al seu debat i votació en la següent sessió. Qualsevol de dites peticions serà decidida per majoria simple dels membres de la Junta.

Durant el debat qualsevol que intervengui podrà demanar que consti en acta alguna frase o algun paràgraf de la seva intervenció sempre que estigui directament relacionat amb el tema que s'està debatent, però, en aquest cas, haurà d'entregar per escrit al President còpia del text sintetitzat que haurà llegit i que desitja recollir a l'acta. Els textos literals que cada grup desitgi recollir a l'acta no podran tenir una extensió superior a cinc línies per cada punt de l'ordre del dia. Quan a judici de la Presidència el que es desitgi introduir en acta no estigui relacionat amb el tema que s'està debatent o es tracti d'insults o paraules grolleres o malsonants, la Presidència desestimarà la petició.

El President podrà cridar a l'ordre a qualsevol dels portaveus que tenguin dret a intervenció en els debats de la Junta que:

a) Profereixi paraules o introdueixi conceptes ofensius al decor de la Junta o dels seus membres, de les Institucions Públiques o de qualsevol persona o entitat.

b) Produeixi interrupcions o, de qualsevol altra forma, alteri l'ordre de les sessions.

c) Pretengui fer ús de la paraula sense que li hagi estat concedida o una vegada que li hagi estat retirada.

Després de tres cridades a l'ordre en la mateixa sessió, amb advertència en la segona de les conseqüències d'una tercera cridada, el President podrà ordenar-li que abandoni el local en que s'estigui celebrant la reunió, adoptant les mesures que, en el seu cas, consideri oportunes per fer efectiva l'expulsió.

7.- Definició del caràcter de les intervencions.- Als efectes de desenvolupament de les sessions i per definir el caràcter de les intervencions dels portaveus de la Junta, s'utilitzarà la següent terminologia:

a) Proposició o moció, és la proposta subscrita per algun dels portaveus amb dret a l'ús de la paraula, que es sotmet a l'estudi i resolució i, si procedeix, aprovació del Ple de la Junta. Dita proposició contendrà una part expositiva o justificació i un acord, així mateix, a adoptar.

b) Esmena, és la proposta de modificació d'una proposició, presentada al Ple de la Junta per algun dels portaveus.

c) Prec, és la formulació d'una proposta d'actuació dirigida a algun dels òrgans de govern de la Junta. Els precs, en cap cas, podran esser sotmesos a votació. Poden formular precs tots els portaveus amb dret a l'ús de la paraula. Els precs podran formular-se verbalment.

d) Pregunta, és la demanda o interrogació plantejada als òrgans de govern de la Junta en el sí del Ple de la mateixa.

e) Els portaveus que tenen dret a intervenció en els debats podran formular preguntes de la següent forma:

  • cada portaveu podrà presentar tres preguntes escrites, amb una antelació mínima de dos dies hàbils a la data de la sessió. Aquestes preguntes seran contestades el mateix dia de la sessió.
  • en el mateix acte de la sessió cada portaveu podrà formular una sola pregunta verbal i entregar el text escrit al President. Aquesta pregunta serà contestada en la mateixa sessió, sempre que sigui possible.

Article 17è.- En cas de vacant de més de dos terços dels membres del Ple de la Junta Municipal, si els partits polítics corresponents no formulassin a l'Ajuntament proposta de nou nomenament en el termini d'un mes, el Batle, a proposta del President de la Junta de Districte, nomenarà en el termini màxim d'un mes des de que acabi el termini anterior, als vocals necessaris per completar el nombre de membres que corresponen a la Junta Municipal.

Article 18è.-

1.- La Junta Municipal de Districte de la Colònia de Sant Jordi, pel compliment de les seves finalitats anirà adquirint gradualment competències sobre les matèries que s'enuncien en el paràgraf tercer d'aquest article.

2.- La Comissió Mixta de Transferències, de conformitat amb la disposició transitòria, determinarà, per cada una de les matèries objecte d'estudi, el nivell de competències, mitjans i recursos que se transferiran de forma progressiva a la Junta Municipal, mitjançant les oportunes disposicions dels Òrgans Municipals de Govern.

3.- La Junta Municipal, en el seu àmbit territorial, podrá assumir competències, a proposta de la Comissió Mixta de Transferències, en les següents matèries:

a) REGISTRE GENERAL D'ENTRADA.

b) INFORMACIÓ GENERAL: Oficina d'informació.

c) POBLACIÓ: Informació i correcció de censos i padrons. Certificats.

d) PERSONAL: Informar sobre contractacions, concursos i oposicions d'accés a la Funció Pública, referides a l'àmbit territorial del Districte.

e) HISENDA: Participar en l'elaboració dels pressupost de l'Ajuntament de Ses Salines, en aquelles matèries que siguin de la seva competència, informació tributària. Col·laborar en la gestió i cobrament dels tributs. Participar en la gestió dels béns d'ús i servei públic.

f) CULTURA: Subseccions. Biblioteques. Activitats culturals. Centres de Joventut, centres culturals, festes populars. Informació cultural. Relacions amb entitats culturals o esportives. Gestió d'instal·lacions esportives. Inspecció d'instal·lacions.

g) EDUCACIÓ: Col·laborar en l'elaboració dels cens escolar. Escolarització. Juntes educatives. Gestió de l'ús de les escoles fora de l'horari docent. Informació educativa. Relacions amb les associacions de pares d'alumnes. Escoles infantils.

h) SALUT: Salut pública. Campanyes de vacunació. Inspecció sanitària. Control de la qualitat i higiene dels aliments. Veterinària. Participació en la gestió dels Centres de Salut del Districte.

i) SERVEIS SOCIALS: Subvencions i ajudes. Centres Socials. Clubs de jubilats. Menjadors i prestacions socials.

j) MEDI AMBIENT I ESPAIS OBERTS: Participar en la gestió de parcs i jardins, en la inspecció del medi ambient i en la gestió de llicències.

k) ABASTIMENTS I CONSUM: informació i assessorament a consumidor. Informes preceptius sobre instal·lacions de nous mercats de districte. Informes sobre galeries d'alimentació. Informar sobre la situació higiènico-sanitària, instal·lació en general, personal adscrit als Mercats, compliment normatiu, etc...

l) SANEJAMENT, NETEJA I AIGÜES: Campanya de neteja pública. Informació, denúncies i inspecció sobre aquestes matèries.

m) URBANISME: Informació urbanística. Inspecció d'infraccions urbanístiques. Col·laboració en projectes urbans dintre del seu àmbit territorial. Col·laboració en obre d'urbanització. Ruina.

n) TRANSPORTS I CIRCULACIÓ : Estacionaments. Senyalitzacions. Permisos d'ocupació de via pública. Gestió de bitllets per jubilats.

o) PARTICIPACIÓ I RELACIONS CIUTADANES: Relacions amb les Associacions i Entitats Ciutadanes radicats en l'àmbit territorial de la Junta Municipal “Col·laboració en campanyes d'Informació” i col·laboració ciutadana. Participació en la gestió de Centres Cívics. Utilització dels panells Informatius. Establir com a funcions de la Junta Municipal de caràcter general i sense perjudici de les funcions concretes que li siguin transferides, les següents:

 

1) Fomentar les relacions de l'Ajuntament amb les Entitats Cíviques i Culturals radicades en el districte.

2) Informar als altres òrgans de govern municipal sobre l'eficàcia dels serveis municipals prestats en l'àmbit territorial de la Junta Municipal i elaborar estudis sobre les seves necessitats i prioritats dels mateixos.

3) Assegurar la relació constant amb les diferents Àrees de Serveis de l'Ajuntament.

4) Fer arribar a tots els òrgans municipals decisoris les circumstàncies col·lectives o personals dels administrats que puguin tenir incidència en la resolució que es dicti.

5) Informar als administrats de l'activitat municipal mitjançant els corresponents òrgans d'informació en cada Junta Municipal.

4.- El Ple de l'Ajuntament podrà acordar de conformitat amb el desenvolupament de la gestió municipal, l'ampliació del llistat de matèries concretes anteriorment exposat.

Els acords d'assignació de competències a les Juntes hauran de contenir necessàriament, les següents determinacions:

  • Descripció exacta de la competència assignada, així com la seva naturalesa decisòria, de gestió, consultiva o de control i, en tot cas, les funcions concretes que tindrà que desenvolupar la Junta.
  • Òrgan de la Junta que exercirà la competència conferida.
  • Facultats de coordinació i tutela que exerciran les Àrees Centrals de l'Ajuntament.
  • Mitjans materials, humans i econòmics que s'assignin a la Junta.

Les competències transferides aniran sempre acompanyades dels mitjans necessaris pel seu correcte exercici.

5.- Les delegacions que el Ple o la Batlia puguin atorgar en favor dels membres de la Junta Municipal de Districte seran de dues classes:

a) Delegació genèrica.- Aquesta delegació únicament es realitzarà a favor dels Tinents de Batle i/o regidors de l'Ajuntament de Ses Salines i comprendrà tant la facultat de dirigir els serveis com la de dur a terme quantes gestions i tràmits consideri oportuns davant qui correspongui i dictar tots els actes administratius precisos per dur a terme la seva tasca en quant a les matèries que expressament se‘ls hagin delegat, així com resoldre els recursos que puguin presentar-se contra els esmentats actes.

b) Delegació especial.- Aquesta delegació se podrà realitzar a favor de qualsevol Vocal de Junta Municipal de Districte i els delegats podran dur a terme tantes gestions i tràmits siguin necessaris per dur a terme el seu comès, però, en cap cas, podran dictar actes administratius que afectin a tercers. Els actes administratius que hagin de dictar-se com a conseqüència de les actuacions i gestions duites a terme pels Vocals amb delegació especial hauran de ser subscrits pel Tinent de Batle o Regidor que es determini en la resolució de delegació de competències.

Article 19è.- Correspon al Ple de la Junta Municipal:

1.- Instal·lar, deliberar i informar, sempre que ho sol·liciti el President de la Junta Municipal de Districte, en aquelles matèries que siguin competència de dita Junta.

2.- Emetre, en el termini establert en l'art. 25.3 del present Reglament, informe, maig vinculant durant el procés d'elaboració dels següents actes i disposicions municipals, en tant que afectin al seu àmbit territorial:

  • Pla General d'acció municipal.
  • Programa d'actuació del municipi.
  • Plans d'Urbanisme que afectin al municipi en General.
  • Plans de conjunt, sobre sanejament, transport, circulació, vivenda, escoles i demés serveis públics.
  • Plans parcials, especials d'ordenació i estudi de detall que afectin a l'àmbit territorial de la Junta Municipal abans de ser sotmesos a l'aprovació inicial.
  • Plans d'equipament públic en l'àmbit de la Junta Municipal.

3.- Així mateix al Ple de la Junta Municipal, se li atribueixen els següents competències:

a) Redactar normes de règim intern que no contradiguin el present Reglament, elevant-les al Ple de la Corporació per a la seva deguda aprovació.

b) Aprovar el Pressupost de la Junta Municipal, quan li correspongui la distribució dels fons assignats.

c) Elevar a la Batlia propostes de temes per la seva inclusió en l'ordre del dia de les sessions dels òrgans col·legiats municipals, així com propostes d'acord, resolucions i interpel·lacions davant els mateixos.

d) Elaborar estudis sobre les necessitats en l'àmbit territorial del Districte.

e) Formular avanç a la gestió del Pressupost Municipal corresponent a les funcions i transferències de la Junta i proposar la seva aprovació al Ple Municipal a través del Regidor Delegat d'Hisenda.

f) Així mateix el Ple de la Junta Municipal podrà sol·licitar informació dels òrgans de govern de l'Ajuntament i sobre quants antecedents obrin en els mateixos, respecte de les matèries objecte de la seva competència, estant obligat al mateix deure de diligència que correspon als Regidors de l'Ajuntament. Els òrgans de Govern de l'Ajuntament facilitaran, si procedeix, la informació sol·licitada i remouran els obstacles que impedeixin l'exercici efectiu d'aquest dret.

g) Les demés competències que expressament li deleguin els òrgans de govern de la Corporació.

La Junta Municipal podrà destinar la quantitat que es fixa en el pressupost municipal de l'Ajuntament per subvencionar les activitats de les Associacions de Veïns i demés entitats incloses dintre de la demarcació del Districte, la finalitat de la qual sigui la defensa dels interessos generals o sectorials dels veïns.

En tot cas, per l'atorgament de subvencions haurà de respectar-ne l'Ordenança General municipal per la concessió de subvencions i demés normativa aplicable.

 

Capítol IV LA JUNTA DE GOVERN LOCAL

Si el Ple de la Junta Municipal de Districte acorda la creació de la Junta de Govern Local, aquesta se regirà per les següents normes:

Article 20.- La Junta de Govern Local estarà formada pel President, el Vicepresident i tres vocals de la Junta Municipal nomenats pel President de la Junta d'entre els seus membres, donant compte del seu nomenament al Ple de la Junta i al Ple de la Corporació Municipal.

Article 21.-

1.- La Junta de Govern celebrarà una reunió ordinària cada dos mesos i les extraordinàries que siguin necessàries, prèvia convocatòria del President.

2.- El quòrum per la vàlida celebració de les sessions de la Junta de Govern Local, serà un terç del nombre legal de membres, sense que en cap cas, pugui ser inferior a tres, inclòs el president i aquest quòrum s'haurà de mantenir durant tot el desenvolupament de la reunió.

3.- Els acords es prendran per majoria simple dels membres presents, entenguent-se com a tal la que es produeix quan els vots a favor són més que els vots en contra. Quan es produeixi empat, decidirà el president amb el vot de qualitat.

4.- No es podrà celebrar cap reunió de la Junta de Govern sense l'assistència del President o Vicepresident i del Secretari Municipal o qui legalment els substitueixin.

5.- El Secretari aixecarà acta de la sessió, que serà signada per aquest funcionari i amb el vist i plau del President de la Junta o el seu delegat.

Article 22.- Correspon a la Junta de Govern Local:

  • Assistència al President de la Junta Municipal en l'exercici de les seves competències.
  • Aquelles que li delegui el Ple de la Junta Municipal de Districte o el seu President.
  • Proposar punts per l'ordre del dia de la Junta de Districte.

 

Capítol V COMISSIONS DE TREBALL

Si el Ple de la Junta Municipal de Districte acorda la creació de Comissions de Treball, aquesta es regirà per les següents normes.

Article 23.-

1. Per acord del Ple de la Junta, es podran constituir comissions de treball, amb caràcter permanent o temporal, segons els interessos i necessitats del districte de la Colònia de Sant Jordi, dins l'àmbit de les competències municipals.

2. A cada comissió de treball hi participaran, com a mínim, dos membres del Ple de la Junta. Un d'ells serà nomenat Coordinador pel President a proposta del Ple de la Junta i assumirà les funcions d'impuls i direcció de les activitats de la Comissió de Treball així com la representació de la mateixa.

3. Podran ser membres de les Comissions de Treball els ciutadans a títol individual, els representants de les Associacions i membres de qualsevol altre entitat que justifiqui el seu interès en la temàtica de la Comissió sempre que ho sol·liciti del President de la Junta i sigui aprovada la seva participació pel Ple de la mateixa.

Article 24.- Són funcions de les Comissions de Treball, elaborar els estudis, informes i propostes d'actuació en les matèries de la seva competència, que els hi sol·liciti el Ple de la Junta o el President de la mateixa.

 

TÍTOL III RELACIONS ENTRE LA JUNTA MUNICIPAL I ELS ÒRGANS DE GOVERN DE LA CORPORACIÓ

Article 25.-

1.- El President de la Junta Municipal i els Regidors Delegats d'Àrea, celebraran les reunions que considerin necessàries amb la finalitat de coordinar i adoptar les mesures oportunes pel bon funcionament dels serveis. Podran sol·licitar aquestes reunions tant el Batle com el President de la Junta Municipal de Districte i un terç dels Regidors de la Corporació municipal.

2.- En les matèries objecte de consulta al Ple de la Junta Municipal o sobre les que aquesta hagi d'emetre informe, el president de la mateixa, podrà formular moció o proposta d'informe davant els òrgans de govern municipal.

3.- Els informes i dictàmens requerits pels òrgans de govern municipals a la Junta Municipal, hauran de ser avaluats per aquests, de manera escrita, per un termini màxim de 30 dies, sense perjudici de que s'imposin terminis especials quan els assumptes ho requereixin.

Article 26.- L'ordre del dia de les sessions del òrgans col·legiats de govern de caràcter decisori de l'Ajuntament de Ses Salines, serà enviat a la Junta Municipal en la mateixa antelació mínima que es precisa pels Regidors, d'acord en l'establert a la legislació vigent.

Article 27.- El Ple de la Junta Municipal, podrà sol·licitar la presència dels Regidors de l'Ajuntament, Directors de Servei, així com de Tècnics Municipals, perquè informin a les seves reunions.

La convocatòria dels Directors de Serveis i Tècnics s'efectuarà a través del respectiu Regidor Delegat.

Els Regidors Delegats d'Àrea de l'Ajuntament de Ses Salines, podran sol·licitar del President de la Junta Municipal la inclusió a l'ordre del dia del Ple de la Junta Municipal d'assumptes relatius als seus respectius departaments.

Article 28.- Si a l'Ajuntament existissin Comissions Informatives, podran assistir a les mateixes el President de la Junta Municipal o en el seu nom un vocal designat pel mateix, amb veu i sense vot, quan es dictaminin assumptes que la competència correspongui a la Junta Municipal.

Article 29.- Els vocals de la Junta Municipal, a través del seu President, podran sol·licitar dels òrgans administratius municipals dades, documents i informació general en matèria de la seva competència, respectant sempre la legislació vigent en matèria de protecció de dades.

 

TÍTOL IV RÈGIM ECONÒMIC I DE CONTRACTACIÓ

Article 30.- La Junta Municipal de Districte de la Colònia de Sant Jordi contarà amb els següents recursos econòmics:

a. Les aportacions econòmiques que l'Ajuntament de Ses Salines consigni anualment en el seu pressupost, destinades expressament per ser gestionades per la Junta de Districte.

b. Els ingressos procedents de subvencions i aportacions finalistes que hagin estat concedides a l'Ajuntament i afectin al nucli de la Colònia de Sant Jordi.

c. Tots els demés que puguin ser-li atribuïts de conformitat amb la normativa aplicable.

Article 31.-

1.- El President de la Junta de Districte de la Colònia de Sant Jordi tindrà la facultat de poder subscriure, prèvia la corresponent retenció de crèdit pressupostària, els contractes menors de les obres, serveis i subministres corresponents a les competències que tingui atribuïdes la Junta de Districte.

Així mateix podrà iniciar els procediments de contractació, d'acord amb la normativa legalment aplicable, per a contractar totes aquelles obres, serveis i subministraments corresponents a les competències que tinguin atribuïdes la Junta de Districte i participar com a membre de la Mesa de Contractació per a l'adjudicació de les mateixes.

2.-De la mateixa manera correspon al President de la Junta, amb caràcter previ al pagament de les mateixes per part de la Corporació Municipal, revisar les factures que afectin a les competències que li hagin estat conferides i subscriure la corresponent diligència de conformitat, així com fer constar que les obres, subministres i serveis s'han ofert correctament.

3.-En cas de vacant, absència, malaltia o abstenció legal del President les competències que li han estat atribuïdes en virtut del present article seran exercides pel regidor de l'Àrea de l'Ajuntament de Ses Salines a qui correspongui o bé per la Batlía.

Article 32.- La fiscalització de la gestió econòmico-financera correspon a l'Interventor de l'Ajuntament i es durà a terme mitjançant el control financer que preveu l'ordenament pressupostari.

Article 33.- als òrgans de Govern de la Junta Municipal de Districte s'hauran d'ajustar, en tot cas, en la gestió de les competències que els hi són atribuïdes, a la normativa legal o reglamentària aplicable en cada cas.

 

TÍTOL V PERSONAL AL SERVEI DE LA JUNTA MUNICIPAL

Article 34.- La Junta Municipal del Districte de la Colònia de Sant Jordi estarà emplaçada a l'edifici del Centre Cívic. De totes maneres, mitjançant acord del Ple de la Junta de Districte, es podrà situar en un altre lloc. En aquest cas, s'haurà de donar compte d'aquest fet a l'Ajuntament.

L'oficina de la Junta Municipal s'estructurarà d'acord amb la plantilla orgànica, inspirada en els principis de la jerarquia , eficàcia i eficiència.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA.- Dins el termini d'un mes a partir de l'entrada en vigor del present Reglament es constituirà una Comissió Mixta integrada pels següents membres:

  • El Batle o regidor en qui aquest delegui
  • El Regidor Delegat de l'Àrea que tingui atribuïdes les funcions susceptibles de ser transferides.
  • Un representant de cada un dels partits i/o grups polítics amb representació en el Ple Municipal.

A la Comissió abans esmentada, hi podran assistir els tècnics que es consideri pertinents a fi d'assessorar-se sobre les matèries que hagin de ser motiu de transferència.

Dels acords que adopti aquesta Comissió Mixta serà aixecada acta pel Secretari de la Corporació Municipal o aquell funcionari en qui delegui.

Dins del mateix termini d'un mes la Comissió Mixta de Transferències es reunirà per a formular, davant l'òrgan municipal de govern competent, una proposta de transferències de funcions i mitjans personals i matèries de la Junta Municipal.

 

DISPOSICIÓ FINAL.- El present Reglament Orgànic Municipal que consta de 35 articles i una disposició final transitòria, entrarà en vigor, una vegada aprovat definitivament per l'Ajuntament, publicat el seu text en el BOIB, i transcorregut el termini previst a l'article 65.2 de la Llei 7/1.985, de 2 d'abril.”

El que es fa públic per al seu coneixement.

 

Ses Salines, a data de la signatura electrònica (2 de juny de 2023)

El batle Juan Rodríguez Ginard