Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 361931
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la delimitació i ordenació d’un nou sistema general en sòl rústic destinat a deixalleria municipal per a la zona costanera (TM de Sant Llorenç des Cardassar)(Exp. 30e/2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 24 de maig de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe ambiental estratègic sobre la delimitació i ordenació d'un nou sistema general en sòl rústic destinat a deixalleria municipal per a la zona costanera (TM de Sant Llorenç des Cardassar), en els termes següents:

1.Determinació de la subjecció a avaluació ambiental i tramitació

L'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar aporta la documentació amb objecte de complimentar la tramitació d'una avaluació ambiental estratègica (AAE) simplificada, atès que es tracta de la revisió de planejament (NS de Sant Llorenç des Cardassar) per a establir un ús (deixalleria), en l'àmbit municipal, a una zona d'extensió reduïda. Segons l'art. 12, apartat 3, lletra a, del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears: «seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada els plans i els programes esmentats en les lletres a) i b) de l'apartat 1 d'aquest article, i les seves revisions, que estableixin l'ús, en l'àmbit municipal, de zones d'extensió reduïda.», en relació amb l'ordenació del territori rural i la gestió de residus. Per altra banda, «també seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada les modificacions esmentades en l'apartat 2 d'aquest article, quan siguin de caràcter menor, en els termes que es defineixen en l'article 5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental», d'acord amb l'article 12, apartat 4, lletra a.

Per tant, la modificació del planejament referida s'ha de tramitar com a una AAE Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol I d'avaluació ambiental estratègica de plans i programes, del Títol II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

2. Descripció i ubicació del pla

Es pretén la delimitació i ordenació d'un nou sistema general en sòl rústic d'infraestructures, amb una superfície de 3.961 m2, destinat a deixalleria municipal. La delimitació proposada s'ubica a una part de la parcel·la 4 del polígon 2 (ref. cadastral 07051A00200004), terrenys de titularitat privada, al costat del nucli de Sa Coma, en contacte amb la ctra. Ma-4023 (Porto Cristo – Son Servera) i sense afecció de les edificacions existents.

D'acord amb la fitxa urbanística del nou sistema general, l'edificabilitat màxima permesa és de 0,1 m2/m2 de sòl. Les noves edificacions, així com les instal·lacions necessàries s'ubicaran en sòl rústic general (SRG), respectant l'àrea de protecció territorial (APT) de carreteres. Així mateix, s'inclouran mesures d'integració paisatgística, ambientals i d'eficiència energètica.

Actualment, el municipi de Sant Llorenç des Cardassar disposa d'una deixalleria que ocupa aproximadament uns 1.300 m2 i se situa a la zona interior del municipi dins la parcel·la 101 del polígon 7, davant del cementiri municipal, al nord-est del nucli urbà de Sant Llorenç. Pel que fa a la zona costanera, aquesta compta únicament amb un servei de deixalleria mòbil, però no té cap espai delimitat ni qualificat per aquest servei en el seu planejament vigent (NS de Sant Llorenç des Cardassar, aprovades per acord de la Comissió Insular d'Urbanisme de Mallorca, en sessió celebrada el dia 27 de maig de 1994). D'acord amb el DAE, aquesta instal·lació donarà servei als nuclis costaners del municipi (S'Illot, Sa Coma, Son Moro i Son Moro Bonavista), amb una població de 4.024 persones.

3. Avaluació d'efectes previsibles

Segons el DAE, els principals efectes adversos sobre el medi ambient durant la fase d'execució, de caràcter temporal, seran l'alteració de la qualitat de l'aire, a conseqüència de les activitats associades a les obres, l'afecció a les espècies presents i l'impacte paisatgístic, a causa de la presència de maquinària, equips, material d'obra i residus, entre d'altres. Durant la fase de funcionament, es consideren com a impactes ambientals rellevants el consum d'aigua i d'energia, i l'impacte paisatgístic, malgrat que el nou sistema general es localitza en un entorn degradat i transformat. Així mateix, no es considera l'ocupació de sòl, atès que aquest es troba actualment pavimentat.

Per altra banda, s'aporta un estudi de mobilitat generada per la nova instal·lació, que atendrà al 45% de la població del municipi, en la qual s'estimen uns 79 desplaçaments diaris a la deixalleria, prenent com a referència les ràtios mínimes de generació de desplaçaments del Decret 344/2006, de regulació dels estudis d'avaluació de la mobilitat generada, de la Generalitat de Catalunya. D'acord amb l'estudi aportat, les infraestructures de transport existents podran assumir fàcilment aquesta mobilitat, atès que la ctra. Ma-4023 es tracta de la principal connexió entre els diferents nuclis de la zona costanera de Son Servera i Sant Llorenç, amb una intensitat mitjana diària de trànsit al tram de la deixalleria de la carretera Ma-4023 (entorn del punt quilomètric 6,5) de 12.189 vehicles al dia.

En tot cas, es preveu que les mesures d'integració paisatgística, ambientals i d'eficiència energètica contingudes a la fitxa urbanística minimitzin els efectes adversos sobre el medi ambient, derivats del nou sistema general.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

L'òrgan ambiental ha consultat a les següents administracions afectades, d'acord amb l'article 30 de la Llei 21/2013:

-Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

-Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics.

-Servei de Residus i Sòls Contaminats, de la DG de Residus i Educació Ambiental.

-Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

-DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat.

-DG de Salut Pública i Participació, de la Conselleria de Salut i Consum.

-Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme, de la DG de Territori i Paisatge.

-Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

-Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

-Direcció Insular d'Infraestructures, del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca.

-GOB.

-Terraferida.

-Amics de la Terra.

En el moment de redactar el present informe s'han rebut els següents informes de les administracions consultades:

-El Servei de Residus i Sòls Contaminats, de la DG de Residus i Educació Ambiental, amb data 10 de març de 2023, va informar el següent:

Es considera positiva la modificació puntual de delimitació i ordenació proposada en relació a una zona costanera en el terme municipal de Sant Llorenç des Cardassar per donar compliment a la normativa actual d'aplicació en matèria de residus, i més concretament pel que fa a les deixalleries, mitjançant el procediment urbanístic extraordinari per a l'ordenació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments per a la implantació d'una activitat de recollida municipal de residus establert a l'article 6 de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries d'impuls de l'activitat econòmica.

-El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, amb data 20 de març de 2023, va informar el següent:

Es conclou que:

Un cop avaluada la informació s'emeten les següents conclusions:

1.El titular de la instal·lació ha de comunicar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

2.La resolució d'APCA o, si escau, d'autorització d'APCA, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partícules dels possibles equips de combustió existents, si s'escau.

3.Per altra part, es considera adequada la utilització d'energies renovables descrites a l'estudi ambiental presentat, ja que s'ajusta als objectius de la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica, en la qual es descriu que les noves edificacions que es construeixin han de ser instal·lacions de consum energètic quasi nul i que s'ha d'implantar progressivament el consum d'energia renovable.

-La DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, amb data 22 de març de 2023, va informar el següent:

Es conclou que:

Una vegada examinada la documentació, es considera que, des de l'enfocament de la Direcció General d'Emergències i Interior sobre la protecció de les persones i béns (art.1 de la Llei 17/2005 del Sistema Nacional de Protecció Civil), l'expedient es pot informar favorablement atès que la parcel·la on es vol ubicar la deixalleria no es troba afectada per cap dels riscos analitzats per la planificació especial de Protecció Civil.

-La DG de Salut Pública i Participació, de la Conselleria de Salut i Consum, amb data 27 de març de 2023, va informar el següent:

Es conclou que no s'observen riscos per a la salut pública sempre que es compleixin els requisits establerts per la normativa vigent d'aplicació.

-La Direcció Insular d'Infraestructures, del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca, amb data 5 d'abril de 2023, va informar el següent:

Una vegada examinada la documentació, s'emet el següent informe:

1.Vista la Nota de Servei 01/2022 «Sobre els informes que ha d'emetre la Direcció Insular d'Infraestructures per a qualsevol obra i activitat a carreteres afectades en zones de reserva a sòl rústic del Pla Director Sectorial de Carreteres» es comprova que les franges de reserva no es veuen afectades per aquesta sol·licitud.

2.La qualificació del sòl dels terrenys afectats correspon a sòl rústic amb afecció parcial de l'àrea de protecció territorial de carreteres.

L'article 31.1 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB defineix com a zona de protecció per a les carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària la compresa entre dues línies longitudinals paral·leles a les arestes d'explanació i a una distància d'aquestes de divuit (18) metres.

1.Ateses les característiques particulars del trànsit que generarà la instal·lació s'hauran de garantir uns radis de gir i reserva d'espai enfront del tancament de l'entrada suficients per a minimitzar les afeccions al trànsit de la carretera.

2.D'acord amb l'article 33.3 de la Llei 5/1990

Els tancaments perimetrals i zona d'aparcament, si fos el cas, se situaran fora de la zona de domini públic i a una distància superior als tres (3) metres de l'aresta exterior de l'explanació.

L'alçada màxima total del tancament no serà superior a la meitat de la distància a l'aresta d'explanació.

Barreres vegetals i cavallons de terra, si fos el cas, se situaran darrere del tancament.

Els nous edificis necessaris a la instal·lació se situaran fora de la zona de protecció.

Totes les instal·lacions fixes hauran d'estar més enllà de la zona de protecció.

D'acord amb les instruccions del coordinador en cap de la Direcció insular d'Infraestructures sobre la interpretació de l'article 33.3.e de la Llei 5/1990 relativa a conduccions soterrades:

Les canalitzacions soterrades d'interès públic, si fos el cas, se situaran fora de la zona de domini públic i a una distància superior als tres (3) metres de l'aresta exterior de l'explanació.

Les canalitzacions soterrades d'interès privat, si fos el cas, se situaran fora de la zona de domini públic i a una distància superior als vuit (8) metres de l'aresta exterior de l'explanació.

3.Prèviament a l'inici de les obres s'haurà de recaptar la pertinent autorització d'aquesta Direcció Insular.

 

5.Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'avaluació ambiental

Una vegada analitzats els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, no es preveu que la delimitació i ordenació d'un nou sistema general en sòl rústic destinat a deixalleria municipal per a la zona costanera (TM de Sant Llorenç des Cardassar) tengui efectes significatius sobre el medi ambient, atès que es tracta d'una zona antropitzada i sempre que es compleixin les mesures d'integració paisatgística, ambientals i d'eficiència energètica de la fitxa urbanística del nou sistema general. En tot cas, el futur projecte de deixalleria haurà d'incorporar mesures per a la protecció de la tortuga mediterrània (Testudo hermanni), atesa la seva possible presència a la zona d'estudi.

Conclusions de l'informe ambiental estratègic

Primer.- No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la Delimitació i ordenació d'un nou sistema general en sòl rústic destinat a deixalleria municipal per a la zona costanera (TM de Sant Llorenç des Cardassar), supeditat al compliment de les mesures ambientals previstes al document ambiental estratègic, signat per la Sra. Aina Soler Crespí, arquitecta, de la consultora Gabinet d'Anàlisi Ambiental i Territorial (GAAT), amb data 30 de setembre de 2022, i els següents condicionants:

1.El futur projecte de deixalleria haurà de preveure mesures per a optimitzar la gestió dels recursos hídrics i de l'energia, i per a assolir la seva neutralitat climàtica, així com incorporar totes aquelles mesures d'integració paisatgística, ambientals i d'eficiència energètica de la fitxa urbanística del nou sistema general.

2.El disseny de la nova instal·lació haurà de preveure que el seu sòl estigui totalment impermeabilitzat i amb un sistema de recollida de lixiviats que permeti assegurar que en cap cas les aigües pluvials puguin arrossegar part dels lixiviats fora de l'àmbit, així com complir la resta de requisits especificats tant a la Guia tècnica per a la implantació i gestió de deixalleries del Servei de Residus i Sòls Contaminats, i al Pla Director Sectorial de Residus no Perillosos de l'illa de Mallorca (PDSRNPMA).

3.Atès que l'àmbit d'actuació es localitza sobre una massa subterrània amb moderada vulnerabilitat a la contaminació, durant l'execució de les obres de la deixalleria s'hauran de preveure les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries, d'acord amb l'annex I de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les directrius d'ordenació territorial de les Illes Balears i de mesures tributàries.

4.Atesa la possible presència d'exemplars de tortuga mediterrània (Testudo hermanni) als terrenys objecte d'estudi, el projecte de deixalleria haurà d'incorporar mesures per a la protecció d'aquesta espècie.

5.L'apartat d'identificació i avaluació d'impactes del projecte de deixalleria haurà de tenir en compte la dotació dels serveis urbanístics necessaris a la parcel·la objecte d'estudi, per al desenvolupament de l'activitat.

Així mateix, es recorda que:

-El futur projecte de deixalleria haurà de ser sotmès al tràmit d'avaluació d'impacte ambiental.

-Atès que part del sistema general destinat a deixalleria es troba afectat per l'àrea de protecció territorial (APT) de la ctra. Ma-4023, segons la Direcció Insular d'Infraestructures hauran de complir-se les prescripcions següents:

a)Ateses les característiques particulars del trànsit que generarà la instal·lació s'hauran de garantir uns radis de gir i reserva d'espai enfront del tancament de l'entrada suficients per a minimitzar les afeccions al trànsit de la carretera.

b)Els tancaments perimetrals i zona d'aparcament, si fos el cas, se situaran fora de la zona de domini públic i a una distància superior als tres (3) metres de l'aresta exterior de l'explanació.

c)L'alçada màxima total del tancament no serà superior a la meitat de la distància a l'aresta d'explanació.

d)Les barreres vegetals i els cavallons de terra, si fos el cas, se situaran darrere del tancament.

e)Totes les instal·lacions fixes de la nova instal·lació hauran d'estar més enllà de la zona de protecció.

f) Les canalitzacions soterrades, si fos el cas, se situaran fora de la zona de domini públic i a una distància superior als tres (3) metres o vuit (8) metres de l'aresta exterior de l'explanació, per a canalitzacions d'interès públic i privat, respectivament.

-Respecte del futur projecte de deixalleria:

a)El titular de la instal·lació ha de comunicar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

b)La resolució d'APCA o, si escau, d'autorització d'APCA, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partícules dels possibles equips de combustió existents, si s'escau.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 26 de maig de 2023)

La secretària general Catalina Inés Perelló Carbonell Per suplència del president de la CMAIB (BOIB núm 26, de 28/02/2023)