Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 354969
Resolució de la Presidència de la segona remesa de concessions i la primera de denegacions de les ajudes econòmiques per a famílies de Mallorca per a pal·liar els efectes econòmics derivats de la guerra d’Ucraïna i la crisi energètica, per a l’any 2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. En data 14 de setembre de 2022 el Consell Executiu del Consell de Mallorca va aprovar la modificació del Pla Estratègic de Subvencions de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) incloent una ajuda econòmica per a famílies de Mallorca per a pal·liar els efectes econòmics derivats de la guerra d'Ucraïna i la crisi energètica per a l'any 2022.

2. El 6 d'octubre de 2022 la presidenta de l'IMAS va aprovar les bases específiques i la convocatòria pública d'ajudes econòmiques de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per a famílies de l'illa de Mallorca, per a pal·liar els efectes econòmics derivats de la guerra d'Ucraïna i la crisi energètica per a l'any 2022 essent l'import màxim de 5.000.000,00 €, amb càrrec a la partida 00.23137.48000 del pressupost de despeses de l'IMAS per a l'any 2022.

3. Prèvia la tramitació pertinent, en data 14 d'octubre de 2022 la Presidència de l'IMAS va signar la resolució aprovant les bases específiques i convocatòria de l'ajut de referència, autoritzant la despesa proposada, i va ser informada la Base de dades nacional de subvencions corresponent-li el número 655837.

4. En data 18 d'octubre de 2022 es varen publicar al BOIB les bases específiques i la convocatòria de les ajudes, iniciant-se el termini per a la presentació de sol·licituds el dia 21 d'octubre de 2022.

5. En data 3 de novembre de 2022 es va aprovar l'ampliació del termini per 10 dies naturals, fins el dia 21 de novembre (inclòs) de 2022.

6. En data 9 de desembre de 2022 consten emeses diligències de la descàrrega del Fitxer comprimit amb les descàrregues de totes les sol·licituds rebudes per al tràmit d'ajudes "Bo per a les famílies 2022", sense i amb representant, respectivament. Els fitxers de descàrrega varen ser xifrats per motius de seguretat i confidencialitat, i en custodien la seva contrasenya la Secretaria Delegada i el Servei de Sistemes d'Informació i Suport Tecnològic. De l'exportació de dades resultà que varen tenir entrada a través del procediment telemàtic establert un total de 23.051 sol·licituds sense representant i 10 sol·licituds mitjançant el procediment telemàtic amb representant.

7. De la totalitat de les sol·licituds, un total de 42 es varen presentar rebutjant l'autorització per consultar les dades necessàries a altres administracions públiques per ser beneficiari d'aquesta ajuda. Des del Servei de Gestió Econòmica es varen fer les comprovacions oportunes sobre la presentació de tots els documents establerts a les bases de la convocatòria com a requisits per a ser beneficiari.

8. En data 29 de desembre de 2022 es va publicar al BOIB núm. 169 la resolució de la Presidència, de 23 de desembre, de concessió parcial i reconeixement de l'obligació de les ajudes econòmiques per a famílies de Mallorca, per a pal·liar els efectes econòmics derivats de la guerra d'Ucraïna i la crisi energètica per a l'any 2022, on es varen atorgar un total de 16.695 ajudes, després del tractament informàtic massiu amb eines de coherència dels documents adjuntats a la totalitat de les sol·licituds presentades, corresponents a les sol·licituds que complien amb els paràmetres indicats a les anàlisis informàtiques establertes.

9. A partir de les 6.366 sol·licituds pendents de resoldre, el Servei de Sistemes d'Informació i Suport Tecnològic va descartar aquelles que estaven duplicades (827 sol·licituds) o que no havien utilitzat el tràmit telemàtic habilitat (9 sol·licituds) resultant 5.530 sol·licituds sobre les quals va realitzar, en data 3 d'abril de 2023, un nou tractament massiu resultant diversos arxius amb el següent contingut:

• Filtratge amb un mínim d'un membre al·legat amb data de naixement correcte.

• Filtratge amb un mínim d'un membre al·legat amb parentiu correcte.

• Filtratge on l'interessat no supera el llindar econòmic establert a les bases.

• Filtratge de sol·licituds en les quals el sol·licitant al·lega residir a un municipi de l'illa de Mallorca.

• Filtratge dels membres de la unitat de convivència que apareixen a més d'una sol·licitud.

• Filtratge de les sol·licituds on falta documentació per presentar

A més, es va confeccionar un fitxer resum (09motiusNoPagamentsAmbDNI.csv), on s'indica el compliment o no dels filtratges efectuats de les sol·licituds que no foren pagades al mes de desembre.

A l'anterior fitxer s'han realitzat les comprovacions que consten a l'informe tècnic signat per l'òrgan instructor en data 22/05/23 (SEFYCU 3178587) d'acord amb el qual, de les anàlisis efectuades a les 6.366 sol·licituds que no havien estat resoltes a la primera remesa de concessions resulta que 508 sol·licituds compleixen tots els requisits de la convocatòria i es proposa la seva concessió, 4.687 sol·licituds es proposa la denegació i 1.171 queden pendents de diferents tipus de comprovacions, de tal manera que, de les 23.061 sol·licituds presentades a la convocatòria quedarien resoltes un total de 21.890 sol·licituds.

10. En data 9 de març el Ple del Consell de Mallorca va aprovar l'expedient núm. 5 de modificació de crèdits del pressupost de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials de l'exercici 2023 (BOIB núm. 50, de 20 d'abril). Aquest expedient inclou un suplement de crèdit de 600.000 € a la partida 00.23137.48000 per garantir el compliment de les obligacions de pagament de les sol·licituds de la convocatòria «Bo per a les famílies» de 2022 que hagin atès els requeriments per esmenar documentació o que la unitat tramitadora hagi comprovat el compliment total dels requisits amb posterioritat al tancament de l'exercici pressupostari.

11. En data 26 de maig de 2023, la Intervenció delegada de l'IMAS ha emès informe favorable de fiscalització (ref. 2023/3478 SEFYCU 3184586).

Fonaments de dret

Pel que fa a la competència

1. L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (BOIB núm. 32 ext., d'1 de març de 2007; correcció d'errades BOIB núm. 29, de 28 de febrer de 2008), en concret, l' article 16 en quant al deure dels poders públics de les Illes Balears de defensar i promoure els drets socials dels ciutadans i de centrar la seva actuació en la defensa integral de la família i de promoure les condicions necessàries perquè els drets socials dels ciutadans de les Illes Balears siguin objecte d'una aplicació real i efectiva; i l'article 70.4 relatiu a la competència pròpia dels consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social.

2. La Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars que a l'article 96 expressament preveu que els consells insulars exerceixen l'activitat de foment de les matèries sobre les quals tenen atribuïdes competències pròpies d'acord amb la legislació de subvencions de la comunitat autònoma. I l'article 30 que estableix que els consellers executius són els òrgans jeràrquicament superiors en els departaments de l'administració insular dels quals són titulars.

3. Els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, d'ara endavant IMAS, aprovats pel Ple del Consell de Mallorca l'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), en especial l'establert a l'article 2, d'acord amb el qual aquest organisme té com a objecte fonamental l'exercici, en forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors. I a l'article 3 en quant a que aquest organisme té personalitat jurídica pròpia i la capacitat d'obrar necessària per complir els seus fins. Conforme disposa l'article 7.2.7 dels Estatuts esmentats, correspon a la Presidència de l'IMAS aprovar les bases específiques de les ajudes i subvencions públiques i resoldre'n els procediments. I correspon a la Gerència de l'IMAS ordenar els pagaments que tenguin consignació expressa i responguin a obligacions degudament contretes (art. 10.19 dels Estatuts). En relació a la competència per a reconèixer les obligacions econòmiques derivades d'aquesta convocatòria, la resolució de 20 de desembre de 2022 avocava la competència en favor de la Presidència de reconeixement de l'obligació a favor de les persones que resultin beneficiàries d'aquesta ajuda.

4. El Decret de la Presidència del Consell de Mallorca pel qual es nomenen els membres del Consell Executiu de dia 12 de novembre de 2021 (BOIB núm. 158, de 16 de novembre de 2021) i es nomena la senyora Sofia Alonso Bigler consellera executiva de Drets Socials, la qual d'acord amb l'article 7.1 dels Estatuts de l' IMAS exercirà també el càrrec de presidenta de l'IMAS.

5. Les Bases 28 i 29 de l'Annex de Bases d'Execució del Consell de Mallorca de 2023, en quant a l'acumulació de fases comptables. Per tot l'anterior, l'òrgan competent per resoldre aquest procediment i també per reconèixer l'obligació de pagament a favor de les persones beneficiàries és la Presidència de l'IMAS.

Pel que fa al fons

1. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears que estableix com a principis rectors del sistema de serveis socials balear la descentralització i la desconcentració.

2. La Llei 38/2003, general de subvencions, d'acord amb la qual amb caràcter previ a l'atorgament de les subvencions, s'han d'aprovar les normes que estableixin les bases reguladores de concessió en els termes que preveu la Llei.

3. El Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per a pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna, convalidat per la Resolució del Parlament de les Illes Balears adoptada en sessió de 12 d'abril de 2022 (Decret llei 4/2022). Decret llei que a més de ser d'aplicació directa per trobar-nos en l'exercici d'una activitat de foment d'una competència pròpia, també ho és com a entitat local per haver-se dictat el Decret de la Presidència del Consell de Mallorca de mesures per l'agilització en la tramitació de subvencions de 30 de maig de 2022 (BOIB núm. 74, de 7 de juny de 2022).

En especial l'establert al capítol IV sobre mesures per agilitzar la tramitació de subvencions, articles 11 a 14, els quals no són objecte de la Comissió Bilateral de Cooperació de l'Administració general de l'Estat- Comunitat Autònoma de les Illes Balears referida al Decret llei esmentat segons resulta de la Resolució de 15 de juny de 2022 de la Secretaria general de Coordinació territorial per la que es publica l'Acord de 6 de juny de la citada Comissió (BOE núm. 156, de 30 de juny de 2022).

4. L'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, aprovada en sessió de 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017), i modificada per Acord del Ple del Consell de Mallorca de data 14 de juny de 2018 (BOIB núm. 96, de 4 d'agost de 2018), en tot el que no contradigui la nova ordenació establerta per l'article 96 de la Llei 4/2022.

5. La Resolució de la Presidència de l'IMAS de 14 d'octubre de 2022 que aprova les bases específiques i la convocatòria.

6. Conforme a les esmentades bases específiques i convocatòria, es tracta d'una subvenció que s'atorga mitjançant el procediment de concurrència no competitiva, de manera que seran subvencionades totes les sol·licituds que compleixin els requisits que s'hi estableixen fins que s'exhaureixi el crèdit, i, per tant, no és necessària la comparació entre elles.

7. Pel que fa al termini màxim per resoldre, la Resolució de la Presidència de l'IMAS de 27 de febrer de 2023 (BOIB núm. 29, de 7 de març) va ampliar el termini establert inicialment, fixant-lo en el 18 de setembre de 2023.

8. D'acord amb l'anterior, l'òrgan instructor ha emès en data 22/05/23 l'informe proposta de 2ª remesa de concessions parcials i la 1ª de denegacions de la convocatòria (SEFYCU 3179059) en el qual detalla la relació de beneficiaris i l'import de la subvenció que considera que s'ha de concedir de conformitat amb l'informe tècnic signat per l'òrgan instructor en data 22/05/23 (SEFYCU 3178587) tenint per acreditats els requisits de concessió i la justificació de la despesa mitjançant la comprovació del compliment dels requisits establerts per ser persona beneficiària de la subvenció, i pel que fa al compliment de les obligacions tributàries, amb la seguretat social, amb el Consell de Mallorca i amb l'IMAS mitjançant la declaració responsable prevista a l'article 10.4 de l'Ordenança general de subvencions de l'IMAS, en tant l'import que s'atorga a cada persona beneficiària no supera l'import de 3.000€.

Els resultats de les comprovacions es poden consultar als arxius i expedients SEGEX detallats a l'informe tècnic signat per l'òrgan instructor en data 22/05/23 (SEFYCU 3178587).

Del procés de comprovacions resulten els següents llistats:

A. Llistat de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió i de les que s'ha comprovat (Annex 1):

a) la persona sol·licitant estava empadronada a Mallorca amb una data igual o anterior al 18/10/2021

b) almenys un dels membres al·legats conviu amb la persona sol·licitant

c) la unitat familiar de la persona sol·licitant no superava 40. 531,14 euros de renda

d) que la representació sigui vàlida, en els casos en què s'hagi presentat a través de representant

e) disposen en concepte de titular o cotitular d'un compte corrent bancari al territori espanyol

f) que no es troben en cap de les situacions que estableix l'article 8 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca i que pot ser persona beneficiària, segons la seva declaració responsable

g) la persona sol·licitant no ha desistit de la sol·licitud, o en cas de duplicats no objecte de desistiment, s'ha tengut en compte només la darrera sol·licitud de les realitzades.

h) s'ha presentat amb la forma establerta en la convocatòria

B. Llistat de les persones sol·licitants que s'ha comprovat que no compleixen amb els requisits establerts a les bases reguladores amb indicació del motiu pel qual no poden ser beneficiàries de la subvenció i per als quals es proposa la denegació de la seva sol·licitud (Annex 2).

Per tot l'exposat,

RESOLC

Primer. Autoritzar una despesa per import de sis-cents mil euros (600.000 € ) amb càrrec a la partida 2023 00.23137.48000 (Projecte 2023/4/ROMAN/1) per fer front a les sol·licituds que compleixin els requisits per ser beneficiaris de la convocatòria d'ajudes econòmiques per a famílies de Mallorca de 2022.

Segon. Resoldre parcialment la convocatòria d'ajudes de referència (2ona remesa) i atorgar una ajuda de 200 € per persona beneficiària a les que consten a l'annex 1 d'aquesta resolució, així com DISPOSAR i RECONÈIXER al seu favor una despesa per un import total de cent un mil sis-cents euros (101.600 euros) a raó de dos-cents euros per persona beneficiària.

Tercer. DENEGAR les ajudes econòmiques a les persones amb DNI/NIE o número de Registre General d'Entrada (RGE) pels motius que consten en l'annex 2 d'aquesta resolució.

Quart. Publicar la resolució a la seu electrònica del Consell de Mallorca, en el Tauler d'edictes de l'IMAS i a la Base Nacional de Dades de Subvencions.

Cinquè. COMUNICAR la resolució a la Gerència, al Servei de Gestió Econòmica, a la Intervenció Delegada i a la Tresoreria de l'IMAS.

Sisè. INFORMAR que aquesta resolució, pel que fa al reconeixement de l'obligació es signa per avocació de la competència de la Gerència per part de la Presidència.

Setè. INFORMAR a les persones sol·licitants d'aquesta ajuda que si no apareixen relacionades ni a la resolució parcial de concessions de 29 de desembre de 2022 ni en els annexos adjunts a aquesta resolució el motiu és que la documentació aportada es troba en fase de revisió.

 

Palma, 26 de maig de 2023

La presidenta del IMAS Sofia Alonso Bigler

Documents adjunts