Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS
Núm. 354487
Resolució de la consellera d’Afers Socials i Esports relativa a l’ampliació de mòduls de l’acord d’acció concertada entre la Conselleria d’Afers Socials i Esports del Govern de les Illes Balears i l’entitat Servicios de Teleasistencia SA, del Servei de promoció de l’autonomia personal, amb programes modulars, per a persones en situació de dependència
Fets
1. En data de 26 de maig de 2022, el director general d'Atenció a la Dependència va emetre un informe sobre la necessitat de concertar el Servei de Promoció de l'Autonomia Personal, amb programes modulars, per a persones en situació de dependència, ordenant la Consellera d'Afers Socials i Esports en la mateixa data, l'inici del procediment per convocar el concert social per el Servei de Promoció de l'Autonomia Personal, amb programes modulars, per a persones en situació de dependència, amb un nombre inicial de 300 mòduls.
2. Per mitjà de BOIB núm. 126, de 27 de setembre de 2022, es va publicar la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports, de 20 de setembre de 2022 per la qual s'aprova la convocatòria d'acció concertada del Servei de promoció de l'autonomia personal, amb programes modulars, per a persones en situació de dependència.
3. En data 16 de desembre 2022 es va signar l'acord d'acció concertada entre la Conselleria d'Afers Socials i Esports del Govern de les Illes Balears i l'entitat Servicios de Teleasistencia, SA, amb una durada de 12 mesos, finalitzant per tant el 15 de novembre de 2023. L'objecte d'aquest acord d'acció concertada va ser la incorporació, a la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears de 96 mòduls de promoció de l'autonomia personal, amb actuacions d'estimulació cognitiva, rehabilitació funcional, habilitats socials i relacionals i formació de cuidadors, en persones en situació de dependència a la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears, distribuïdes de la manera següent:
4. El 14 d'abril de 2023, va tenir entrada per registre una sol·licitud d'ampliació dels programes modulars assignats a les Àrees 3 i 5 entre els mesos de maig i setembre 2023, per part de l'entitat Servicios de Teleasistencia SA. A la mateixa s'exposa que des del 18/12/2022 l'entitat presta el Servei per a la promoció de l'autonomia personal amb programes modulars per a persones en situació de dependència a les Illes Balears, tenint assignats un total de 96 programes modulars, distribuïts en 4 àrees.
5. En data de 21 d'abril de 2023, l'entitat gestora, Servicios de Teleasistencia SA, va registrar una sol·licitud d'actualització de la petició d'ampliació dels programes modulars assignats a les Àrees 3 i 5 entre els mesos de maig i setembre 2023, amb la finalitat de poder abastar també els programes modulars que es prestaran a través de sessions individuals. Arran de l'anterior, les xifres següents substitueixen a les indicades a la sol·licitud del 14 d'abril de 2023:
6. Per la banda del Departament de Dependència, el 24 d'abril de 2023 la Cap del negociat III va emetre Informe tècnic amb la finalitat de justificar la sol·licitud d'ampliació dels programes modular assignats a les àrees 3 i 5. Dit Informe conclou amb una relació del conjunt d'evidències que indiquen la necessitat d'incrementar el nombre de mòduls.
7. El 5 de maig de 2023, el director general d'Atenció a la Dependència va emtre un Informe justificatiu relatiu a la necessitat d'ampliació d'hores de l'acord d'acció concertada entre la Conselleria d'Afers Socials i Esports del Govern de les Illes Balears i l'entitat Servicios de Teleasistencia, SA, per a l'increment de mòduls per al Servei de promoció de l'autonomia personal, amb programes modulars, per a persones en situació de dependència.
8. En la mateixa data, el 5 de maig de 2023, la consellera d'Afers Socials i Esports va emetre una resolució per la qual s'ordena l'inici del procediment per dur a terme l'ampliació de mòduls de l'Acord d'acció concertada entre la Conselleria d'Afers Socials i Esports del Govern de les Illes Balears i l'entitat Servicios de Teleasistencia, SA, del Servei de promoció de l'autonomia personal, amb programes modulars, per a persones en situació de dependència, amb una quantia màxima prevista de 60.884,44 €. (seixanta mil vuit-cents vuitanta-quatre euros, amb quaranta-quatre cèntims), amb càrrec a la partida pressupostària 17301.313D01.26104.00 dels pressupost generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023.
9. En data 10 de maig de 2023, el director general d'Atenció a la Dependència va emetre una proposta de resolució relativa a l'ampliació d'hores de l'Acord d'acció concertada entre la Conselleria d'Afers Socials i Esports del Govern de les Illes Balears i l'entitat Servicios de Teleasistencia, SA, del Servei de promoció de l'autonomia personal, amb programes modulars, per a persones en situació de dependència, en la qual proposa aprovar l'expedient d'ampliació de 49 mòduls, i autoritzar i disposar una despesa a favor de l'entitat Servicios de Teleasistencia, SA, amb NIF A80495864, per un import de 60.885,44 € (seixanta mil vuit-cents vuitanta-cinc euros amb quaranta-quatre cèntims).
10. El 25 de maig de 2023, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, va emetre informe de fiscalització prèvia limitada (Núm. ref. MOD04 2023 0000007443) pel qual s'ha fiscalitzat de conformitat l'expedient sense oposar-hi objeccions atès que la documentació examinada s'adequa a la legislació vigent, i assenyala que l'abast d'aquesta fiscalització consisteix en la comprovació exclusiva dels extrems recollits a l'Acord del Consell de Govern de 20 de juny de 2022, pel qual s'aplica la previsió de l'article 117.2 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears respecte a l'exercici de la funció interventora en règim de fiscalització prèvia limitada.
Fonaments de dret
1. L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, atorga a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva en acció social i benestar social; polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i polítiques d'atenció a les persones dependents.
2. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l'autonomia i la qualitat de vida. Així mateix, entre els principis rectors dels serveis socials recull el foment de l'autonomia personal, en el sentit de facilitar que les persones disposin de les condicions adequades per desenvolupar els projectes vitals, dins la unitat de convivència que desitgin, d'acord amb la naturalesa dels serveis i llurs condicions d'utilització.
3. L'article 3 de la Llei 4/2009, relatiu als objectius de les polítiques de serveis socials, estableix que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre d'altres, els objectius de millorar la qualitat de vida i de promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones; promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups; prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social; detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l'objectiu de promoure l'autonomia de les persones; i detectar i atendre les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials tant de les persones com dels grups.
4. L'article 20 de la llei 4/2009, d'11 de juny de serveis socials de les Illes Balears, indica que les prestacions del sistema públic de serveis socials son les actuacions, les intervencions tècniques, els programes, els projectes, els mitjans i les ajudes econòmiques i tecnològiques que es destinen a complir amb les finalitats de detectar, prevenir i atendre a les necessitats derivades de la dependència, per tal de promoure l'autonomia personal; a l'article 23 de la Llei 4/2009 s'estableix, com a prestació tecnològica, les ajudes destinades a mantenir o millorar l'autonomia personal.
5. L'article 6 del RD 1051/2013, de 27 desembre, pel qual es regulen els serveis i les prestacions del SAAD i la seva intensitat, establertes per la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de Promoció de l'Autonomia Personal i Atenció a les persones en situació de Dependència (LAPAD), recull que el servei de promoció de l'autonomia té per finalitat desenvolupar i mantenir la capacitat personal per controlar, afrontar i prendre decisions de com viure d'acord a normes i preferències pròpies i facilitar l'execució de les activitats bàsiques de la vida diària.
L'apartat 2, de l'article 6, exposa que són serveis de promoció de l'autonomia personal els d'assessorament, orientació, assistència i formació en tecnologies de suport i adaptacions que contribueixin a facilitar la realització d'activitats de la vida diària, els d'habilitació, els de teràpia ocupacional així com qualsevol altra programa d'intervenció que s'estableixi amb la mateixa finalitat.
6. L'article 7 del citat Reial Decret 1051/2013, de 27 de desembre, disposa que el Servei de promoció de l'autonomia personal tenen com a finalitat desenvolupar i mantenir la capacitat personal de controlar, afrontar i prendre decisions sobre com viure d'acord amb les normes i les preferències pròpies i facilitar l'execució de les activitats bàsiques de la vida diària.
7. Al Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'aprova la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2017-2020 i s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals, s'hi indica que mitjançant el desenvolupament coordinat d'actuacions de promoció de condicions de vida saludables i programes específics de caràcter preventiu i de rehabilitació, que tenen per finalitat desenvolupar i mantenir la capacitat de la persona per controlar, afrontar i prendre decisions de com viure d'acord amb els preferències pròpies, i facilitar l'execució de les activitats bàsiques de la vida diària, de manera que totes les persones puguin dur una vida tan autònoma com sigui possible.
Aquest Decret ha estat prorrogat per la disposició addicional novena de la Llei 11/2022, de 28 de desembre, de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023, fins al 31 de desembre de 2023.
8. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears, mitjançant l'article 36, estipula les competències que la Conselleria té assignades en matèria de serveis socials. I és el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, el que atribueix a la Conselleria d'Afers Socials i Esports, mitjançant la Direcció General d'Atenció a la Dependència, l'atenció i el suport a persones amb dependència, a persones amb discapacitat, a persones de la tercera edat i a altres col·lectius en situació de risc o de necessitat social. Per tant, les actuacions que du a terme l'entitat sol·licitant estan integrades dins els finalitats de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, dutes a terme mitjançant la Direcció General d'Atenció a la Dependència la qual, per tant, és l'òrgan competent per a la tramitació del present expedient.
9. El servei es regula en el Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i l'acreditació dels serveis socials d'atenció a persones grans i a persones amb discapacitat. Més concretament en l'article 25 bis sobre titulacions i ràtios dels serveis de promoció de l'autonomia personal.
10. L'article 89.1 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, arran de la seva modificació per l'article 2 de la Llei 10/2013, de 23 de desembre, estableix que «les administracions públiques de les Illes Balears, a l'àmbit de les seves competències, poden organitzar la prestació dels serveis del Catàleg de Prestacions i Serveis Socials de les Illes Balears a través de les fórmules següents: gestió directa, règim de concert previst en aquesta Llei, gestió indirecta en el marc de la normativa de contractació de les administracions públiques i convenis amb entitats sense ànim de lucre». Aquesta modificació troba el seu origen en la Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública i per la qual es deroga la Directiva 2004/18/CE, la qual estableix, en els considerants tercer, quart, cinquè i sisè, que a l'hora d'aplicar aquesta norma s'han de tenir especialment en compte els drets de les persones amb discapacitat, i que els Estats membres gaudeixen de llibertat per organitzar la prestació dels serveis socials al marge de la contractació pública.
11. Per la seva banda, l'apartat segon de l'article esmentat reconeix el dret a les entitats d'iniciativa privada, a través d'entitats amb ànim de lucre o sense, a participar en els serveis socials mitjançant la creació de centres i serveis, i la gestió de programes i prestacions d'aquesta naturalesa. L'article 89 bis d'aquesta norma disposa que les entitats d'iniciativa privada que ofereixen serveis socials, prevists en la cartera de serveis i/o en la planificació autonòmica o insular, es poden acollir al règim de concerts en els termes que estableix aquesta Llei. Les entitats que accedeixin al règim de concertació en serveis socials hauran de formalitzar amb l'administració competent el corresponent concert.
12. L'article 4 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials estableix, entre els requisits que han de complir les entitats d'iniciativa privada que es vulguin acollir al règim de concert social, el d'estar degudament inscrites en el Registre Unificat de Serveis Socials i tenir acreditat el servei que es pretén concertar, sempre que s'hagi aprovat el decret sectorial corresponent pel qual s'aprovin els requisits d'autorització i acreditació. No obstant això, la disposició transitòria primera del Decret 48/2017 relativa al procediment d'urgència estableix, en l'apartat primer, que per motius d'urgència, i sempre que no es puguin satisfer les necessitats de la població amb altres serveis idonis, l'Administració pot subscriure concerts amb les entitats d'iniciativa privada que tinguin autoritzats els serveis i, si escau, n'hagin sol·licitat l'acreditació.
Entre les prestacions que poden ser objecte de concertació s'hi troben els serveis de promoció de l'autonomia per a persones en situació de dependència (punt 2.5.9 de la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2017-2020, aprovada mitjançant el Decret 66/2016, de 18 de novembre).
13. L'article 5 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 22 de novembre de 2018) estableix, entre els requisits que han de complir les entitats d'iniciativa privada que es vulguin acollir al règim d'acció concertada, estar inscrites en el registre corresponent i disposar de l'acreditació administrativa oportuna per a la prestació del servei objecte de l'acció concertada o en tot cas, haver-la sol·licitat. Així mateix, aquest article 5 disposa, en el seu punt 2, que “en els procediments d'acció concertada de serveis declarats d'interès econòmic general, poden subscriure concerts totes les persones físiques o jurídiques de caràcter privat, amb ànim de lucre o sense, sigui quina sigui la forma jurídica que adoptin, que presten serveis objecte del concert i el sol·licitin expressament en els terminis i la forma que es determinin”. El servei de promoció de l'autonomia personal per a persones en situació de dependència està declarat d'interès econòmic general dins l'Acord del Consell de Govern de 16 de maig de 2022 (BOIB nº 65, 19 maig de 2022) pel qual s'aprova la previsió de les prestacions i els serveis que s'han de concertar durant l'any 2022 i es declaren els serveis d'interès econòmic general.
14. L'article 23.1 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials, preveu la modificació dels concerts formalitzats i diu que: ”Les variacions que es puguin produir en els serveis per la reducció o l'ampliació del nombre de places, per circumstàncies derivades de les necessitats d'atenció de les persones usuàries o per altres circumstàncies individualitzades, donen lloc a la modificació del concert social, sempre que no afectin els requisits que n'originaren l'aprovació”.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar l'expedient d'ampliació de 49 mòduls de l'Acord d'acció concertada entre la Conselleria d'Afers Socials i Esports i l'entitat Servicios de Teleasistencia, sa, amb NIF A80495864, amb preu de 31,064 €/hora, per 40 hores/mòdul, sent igual a 1.242,56 € per mòdul, iva inclòs.
2. Autoritzar i disposar una despesa a favor de l'entitat Servicios de Teleasistencia, sa, amb NIF A80495864, per un import màxim de 60.885,44 € (seixanta mil vuit-cents vuitanta-cinc euros amb quaranta-quatre cèntims) amb càrrec a la partida pressupostària 17301.313D01.26104.00 dels pressupost generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023.
3. Aquesta ampliació del concert es regirà per les estipulacions contingudes en el seu document de formalització signat el dia 16 de desembre 2022 i pel Plec general de prescripcions tècniques.
4. Notificar la resolució a l'entitat interessada.
Interposició de recurs
Contra aquesta Resolució –que exhaureix la via administrativa- es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació d'aquesta Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en data de la signatura electrònica (26 de maig de 2023)
La consellera d'Afers Socials i Esports Fina Santiago Rodríguez