Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SÓLLER
Núm. 351121
Aprovació definitiva del Reglament de control intern de l'Ajuntament de Sóller
Per acord en seu Plenària es va aprovar inicialment la modificació del Reglament de control intern. Finalitzat el període d'exposició pública sense al-legacions, es dona per aprovat definitivament.
Seguits doncs tots els tràmits reglamentaris es publica el texte íntegra del Reglament.
Reglament pel qual es desenvolupa el règim de control intern de l'Ajuntament de Sóller
El control intern, regulat en l'article 213 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, i desenvolupat pel Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local, és l'exercit en les Entitats Locals respecte de la seva gestió econòmica, i, si escau, la dels organismes autònoms i de les societats mercantils d'elles dependents, en la seva triple accepció de funció interventora, control financer i controls d'eficàcia i eficiència.
D'acord amb l'article 3 del referit Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local i d'acord amb l'article 214 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, l'objecte de la funció interventora serà controlar els actes de l'Entitat Local i dels seus organismes autònoms, qualsevol que sigui la seva qualificació, que donin lloc a el reconeixement de drets o a la realització de despeses, així com els ingressos i els pagaments que d'ells es derivin, i la inversió o l'aplicació en general dels seus fons públics, amb la finalitat d'assegurar que la seva gestió s'ajusti a les disposicions aplicables en cada cas.
Per la seva banda, de conformitat amb el que es disposa en l'article 29 del referit Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local, l'objecte del control financer, exercit mitjançant el control permanent i l'auditoria pública, serà verificar el funcionament dels serveis, i organismes autònoms, en l'aspecte econòmic financer per comprovar el compliment de la normativa i directrius que els regeixen i, en general, que la seva gestió s'ajusta als principis de bona gestió financera, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera en l'ús dels recursos públics locals.
La citada normativa s'ha de considerar de mínims, reguladora del règim general aplicable a l'exercici del control intern en les Entitats Locals.
En aquest sentit, i igual que procedeix l'Administració General de l'Estat a través de la seva Intervenció General, s'estableix pel Ple de l'Entitat i mitjançant el present Reglament, les normes bàsiques per a l'adequat exercici de les funcions del control intern recollides en el Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local; atenent sempre al principi de plena autonomia dels òrgans de control respecte de les autoritats i òrgans controlats.
Així, amb la finalitat de disposar d'un model de control eficaç en virtut de l'article 3.3 del Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local, i en virtut del principi d'autoorganització i potestat reglamentària reconegut en l'article 4 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril a les Entitats Locals territorials, amb el present Reglament aquesta Entitat Local pretén la millora en els mecanismes de gestió i control intern, per garantir una major eficàcia.
Títol I Disposicions comunes
Article 1.- Objecte i àmbit d'aplicació.
Constitueix l'objecte d'aquesta norma la regulació de les funcions de control intern respecte de la gestió economicofinancera i els actes amb contingut econòmic de l'Entitat Local, sobre la base dels preceptes sobre control i fiscalització continguts en el capítol IV corresponent al títol V del text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals i el Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local.
Article 2.- Atribució de les funcions de control.
Les funcions de control intern de l'Ajuntament de Sóller s'exerciran per la Intervenció mitjançant l'exercici de la funció interventora i el control financer amb l'extensió i efectes que es determinen en els articles següents.
Article 3.- Formes d'exercici.
1. La funció interventora té per objecte controlar els actes de l'Entitat Local i dels seus organismes autònoms, qualsevol que sigui la seva qualificació, que donin lloc al reconeixement de drets o a la realització de despeses, així com els ingressos i els pagaments que d'ells es derivin, i la inversió o l'aplicació en general dels seus fons públics, amb la finalitat d'assegurar que la seva gestió s'ajusti a les disposicions aplicables en cada cas.
2. El control financer té per objecte verificar el funcionament dels serveis, organismes autònoms, entitats públiques i societats mercantils dependents, en l'aspecte econòmic financer.
Article 4.- Principis d'exercici del control intern.
1. La Intervenció, en l'exercici de les seves funcions de control intern, estarà sotmesa als principis d'autonomia funcional i procediment contradictori.
2. L'òrgan interventor exercirà el control intern amb plena autonomia respecte de les autoritats i altres entitats la gestió de les quals sigui objecte d'aquest. A tals efectes, els funcionaris que ho realitzin, tindran independència funcional respecte dels titulars de les entitats controlades.
No obstant això, donarà trasllat als òrgans de gestió controlats dels resultats més rellevants de les comprovacions efectuades i recomanarà les actuacions que resultin aconsellables. D'igual manera, donarà trasllat a Ple dels resultats que per la seva especial transcendència consideri adequat elevar al mateix.
Article 5.- Dels deures de l'òrgan de control.
1. Els funcionaris que exerceixin la funció interventora o realitzin el control financer, hauran de guardar el degut sigil en relació amb els assumptes que coneguin en l'exercici de les seves funcions.
Així, les dades, informes o antecedents obtinguts en l'exercici del control intern només podran utilitzar-se per a les finalitats assignades al mateix i, si escau, per formular la corresponent denúncia de fets que puguin ser constitutius d'infracció administrativa, responsabilitat comptable o penal.
2. Quan en la pràctica d'un control l'òrgan interventor actuant apreciï que els fets acreditats o comprovats poguessin ser susceptibles de constituir una infracció administrativa o donar lloc a l'exigència de responsabilitats comptables o penals ho posarà en coneixement de l'òrgan competent, d'acord amb les regles que s'estableixen en l'article 5.2 del Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local.
Article 6.- De les facultats de l'òrgan de control.
L'òrgan interventor podrà fer ús en l'exercici de les seves funcions de control del deure de col·laboració, de la facultat de sol·licitar assessorament, de la defensa jurídica i de la facultat de revisió dels sistemes informàtics de gestió; així com recaptar directament de les diferents àrees o unitats de l'Entitat Local els assessoraments jurídics i els informes tècnics que consideri necessaris, els antecedents i els documents precisos per a l'exercici de les seves funcions de control intern, amb independència del mitjà que els suport.
Igualment podran obtenir a través del Batle de l'Entitat, l'assessorament i l'informe dels Serveis d'Assistència Municipal, o sol·licitar l'assessorament de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat amb la subscripció del corresponent Conveni.
Títol II De la funció interventora
Capítol I De l'exercici de la funció interventora.
Article 7.- De les diferents fases de la funció interventora.
La funció interventora té caràcter intern i preventiu i té per objecte garantir, en tot cas i per a cada acte, el compliment de les normes relatives a la disciplina pressupostària, als procediments de gestió de despeses, ingressos i aplicació dels fons públics.
Article 8.- Del contingut de la funció interventora.
Regeix la fiscalització prèvia limitada en els termes recollits en l'article 219 del Real Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, limitant-se a comprovar el següents extrems:
Capítol II Del procediment per a l'exercici de la funció interventora sobre els drets i ingressos
Article 9.- Fiscalització prèvia de drets i ingressos.
1. La fiscalització prèvia dels drets i ingressos de la Tresoreria se substitueix pel control inherent a la presa de raó en comptabilitat i el control posterior exercit mitjançant el control financer, tal com autoritza l'article 9 del Reial decret 424/2017, de 28 d'abril.
2. Aquesta fiscalització s'exercirà en dos moments diferents:
La presa de raó en la comptabilitat de l'Entitat Local o dels seus organismes autònoms, dels actes generadors de drets i ingressos en la Tresoreria.
Mitjançant actuacions de control financer que han de realitzar-se amb caràcter posterior.
3. La presa de raó de comptabilitat s'efectuarà a la vista de tota operació de gestió econòmic pressupostària, mitjançant la incorporació al sistema d'informació comptable a través dels documents comptables corresponents.
Així, cada àrea iniciarà el corresponent expedient que farà arribar a Intervenció seguint el procediment habitual per a la seva presa de raó en comptabilitat.
4. L'exercici del control posterior o financer es durà a terme mitjançant tècniques d'auditoria i mostreig.
Capítol III. Del procediment per a l'exercici de la funció interventora sobre despeses i pagaments
Secció 1a Disposicions comunes
Article 10.- Moment i termini per a l'exercici de la funció interventora.
1. L'òrgan interventor rebrà l'expedient original complet, una vegada reunits tots els justificants i emesos els informes preceptius, i quan estigui en disposició de què es dicti acord per l'òrgan competent.
La fiscalització d'aquest s'efectuarà en el termini de deu dies hàbils. Aquest còmput s'iniciarà l'endemà a la data de recepció de l'expedient original i una vegada es disposi de la totalitat dels documents.
Article 11.- Fiscalització de conformitat.
Si l'Interventor com a resultat de la verificació dels extrems als quals s'estengui la funció interventora considera que l'expedient objecte de fiscalització o intervenció s'ajusta a la legalitat, farà constar la seva conformitat mitjançant una diligència signada sense necessitat de motivar-la.
Article 12.- Fiscalització amb Objeccions.
1. Si l'Interventor es manifestés en desacord amb el fons o amb la forma dels actes, documents o expedients examinats, haurà de formular les seves objeccions per escrit.
Aquestes objeccions hauran de ser motivades amb raonaments fonamentats en les normes en les quals es recolzi el criteri sustentat i hauran de comprendre totes les objeccions observades en l'expedient.
2. Seran objeccions suspensives quan afecti l'aprovació o la disposició de despeses, reconeixement d' obligacions o ordenació de pagaments, se suspendrà la tramitació de l'expedient fins que aquell sigui solucionat en els següents casos:
En els casos d'omissió en l'expedient de requisits o tràmits essencials, considerem com a tal:
3. Quan l'òrgan al qual es dirigeixi l'objecció no faci cap escrit en contrari, s'entendrà que accepta l'objecció i serà enviat al Batle President que el signarà com assabentat i conforme i aixecarà l'objecció la Batlia, o bé òrgan en qui delegui, sempre i quan la Batlia hi formi part.
4. Les resolucions i els acords adoptats que siguin contraris a les objeccions formulades es remetran al Tribunal de Comptes de conformitat amb l'article 218.3 del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals.
Article 13.- Tramitació de Discrepàncies.
1. Sense perjudici del caràcter suspensiu de les objeccions, les opinions de l'òrgan interventor respecte al compliment de les normes no prevaldran sobre les dels òrgans de gestió.
Els informes emesos per tots dos es tindran en compte en el coneixement de les discrepàncies que es plantegin, les quals seran resoltes definitivament pel President de l'Entitat o el Ple, d'acord amb el que es disposa a l'apartat següent.
2. Quan l'òrgan gestor no accepti l'objecció formulada per l'òrgan interventor en l'exercici de la funció interventora plantejarà al President de l'Entitat una discrepància.
No obstant això, correspondrà al Ple la resolució de les discrepàncies quan les objeccions:
a) Es basin en insuficiència o inadequació de crèdit.
b) Es refereixin a obligacions o despeses l'aprovació de les quals sigui de la seva competència.
3. La discrepància de l'òrgan gestor haurà de ser motivada per escrit, amb cita dels preceptes legals en els quals sustenti el seu criteri. Resolta la discrepància es podrà continuar amb la tramitació de l'expedient.
4. En ocasió de la dació de compte de la liquidació del Pressupost, l'òrgan interventor elevarà al Ple l'informe anual de totes les resolucions adoptades pel President de l'Entitat Local contràries a les objeccions. El President de l'Entitat podrà presentar en el Ple informe justificatiu de la seva actuació.
5. Una vegada informat el Ple de l'Entitat Local, en ocasió del compte general, l'òrgan interventor remetrà anualment aquests termes, al Tribunal de Comptes i a la Sindicatura de Comptes amb la remissió del Compte General.
Secció 2a Règim especial de fiscalització i intervenció limitada prèvia
Article 14.- Règim de fiscalització i intervenció limitada prèvia de requisits bàsics
1. De conformitat amb l'establert en l'article 13 del Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local, s'estableix el règim de fiscalització i intervenció limitada prèvia, que haurà de constar a les Bases d'Execució del Pressupost.
2. En aquests casos, l'òrgan interventor es limitarà a comprovar els requisits bàsics següents:
a) L'existència de crèdit pressupostari i que el proposat és l'adequat a la naturalesa de la despesa o obligació que es proposi contreure.
b) Que les obligacions o les despeses es generen per òrgan competent.
c) Tots aquells altres extrems que siguin aprovats pel Ple.
Article 15.- Objeccions i observacions complementàries en la fiscalització i intervenció limitada prèvia.
1. Si no es complissin els requisits exigits, l'òrgan interventor procedirà a formular objecció en la forma i amb els efectes previstos en aquesta secció 1a..
2. L'òrgan interventor podrà formular les observacions complementàries que consideri convenients, sense que aquestes tinguin, en cap cas, efectes suspensius en la tramitació dels expedients. Respecte a aquestes observacions no procedirà el plantejament de discrepància.
Secció 3a De la fiscalització prèvia de l'aprovació o autorització de despeses i de la disposició o compromís de despesa
Article 16.- Règim general.
1. Sense perjudici del règim de fiscalització limitada prèvia regulat en la secció 2a, estan sotmesos a fiscalització prèvia els altres actes de l'Entitat Local (qualsevol que sigui la seva qualificació), pels quals s'aprovi la realització d'una despesa, no inclosos en la relació de l'article 14.1 d'aquest Reglament.
2. Aquesta fiscalització i la intervenció prèvia sobretot tipus d'acte que aprovi la realització d'una despesa, comprendrà conseqüentment les dues primeres fases de gestió de la despesa:
Entre els actes sotmesos a fiscalització prèvia es consideren inclosos:
3. En l'exercici de la fiscalització prèvia es comprovarà el compliment dels tràmits i requisits establerts per l'ordenament jurídic mitjançant l'examen dels documents i informes que integren l'expedient, i en qualsevol cas en aquest punt podrà detallar-se els aspectes a verificar.:
a) L'existència i l'adequació del crèdit.
b) Que les obligacions o les despeses es generen per òrgan competent.
c) Que el contingut i la tramitació d'aquest s'ajusten a les disposicions aplicables al cas.
d) Que l'expedient està complet i en disposició de què una vegada emès l'informe de fiscalització es pugui dictar l'acord o la resolució procedent.
e) Que la despesa va ser degudament autoritzat i el seu import no s'ha excedit.
Article 17.- Exempció de fiscalització prèvia.
No estaran sotmesos a la fiscalització prèvia:
Secció 4a De la intervenció prèvia del reconeixement de l'obligació i de la inversió
Article 18.- Intervenció de la liquidació de la despesa.
1. Estan sotmeses a intervenció prèvia les liquidacions de despeses o reconeixement d'obligacions, ja tinguin el seu origen en la llei o en negocis jurídics vàlidament celebrats.
2. Aquesta intervenció es practicarà per l'òrgan interventor amb caràcter previ a l'acord de liquidació de la despesa o reconeixement de l'obligació i constituirà la fase “O”.
En aquest moment haurà de quedar documentalment acreditat que es compleixen tots els requisits necessaris per al reconeixement de l'obligació, entre els quals es trobarà, si escau, l'acreditació de la realització de la prestació o el dret del creditor de conformitat amb els acords que van autoritzar i van comprometre la despesa així com el resultat favorable de la comprovació material de la inversió.
Article 19.- Contingut de les comprovacions.
Sense perjudici de les verificacions en cas d'aplicar-se el règim de fiscalització i intervenció limitada prèvia de requisits bàsics, en efectuar la intervenció prèvia de la liquidació de la despesa o reconeixement d'obligacions s'haurà de comprovar a més:
a) Que les obligacions responen a despeses aprovades en les fases comptables “A” i “D” i si escau, fiscalitzats favorablement, tret que l'aprovació de la despesa i el reconeixement de l'obligació hagin de realitzar-se simultàniament.
b) Que els documents justificatius de l'obligació s'ajusten a les disposicions legals i reglamentàries que resultin d'aplicació. En tot cas, en la documentació haurà de constar:
c) Que s'ha comprovat materialment, quan escaigui, l'efectiva i conforme realització de l'obra, servei, subministrament o despesa, i que ha estat realitzada si escau aquesta comprovació.
Article 20.- Intervenció material de la inversió.
La intervenció de la comprovació material de la inversió serà preceptiva quan l'import d'aquesta sigui igual o superior a 50.000,00 euros, a exclusió de l'Impost sobre el Valor Afegit, i sense perjudici de què les bases d'execució del pressupost fixin un import inferior.
En aquest cas, els òrgans gestors hauran de sol·licitar a l'òrgan interventor, o en qui delegui, la seva assistència a la comprovació material de la inversió, amb una antelació de vint dies a la data prevista per a la recepció de la inversió de què es tracti.
Per a això haurà de fer arribar amb aquesta antelació sol·licitud sobre aquest tema, degudament informada per l'òrgan gestor amb els documents pertinents, a les dependències de la Intervenció.
El resultat de la comprovació material de la inversió es reflectirà en acta que serà subscrita per tots els que concorrin a l'acte de recepció de l'obra, servei, o adquisició i en la qual es faran constar, si escau, les deficiències apreciades, les mesures a adoptar per esmenar-les i els fets i les circumstàncies rellevants de l'acte de recepció.
En aquesta acta o en informe podran els concurrents, de forma individual o col·lectiva, expressar les opinions que estimin pertinents.
L'òrgan interventor podrà estar assessorat quan sigui necessària la possessió de coneixements tècnics per realitzar la comprovació material.
Secció 5a De la intervenció formal i material del pagament
Article 21.- De la intervenció formal del pagament.
1. Estan sotmesos a intervenció formal de l'ordenació del pagament els actes pels quals s'ordenen pagaments amb càrrec a la Tresoreria.
2. Aquesta intervenció tindrà per objecte verificar:
En els supòsits d'existència de retencions judicials o de compensacions de deutes del creditor, que les corresponents minoracions en el pagament s'acreditaran mitjançant els acords que les disposin.
Article 22.- Conformitat i objecció.
L'incompliment dels requisits exigits en l'article anterior de la present secció motivarà la formulació d'objecció per l'òrgan interventor, en les condicions i amb els efectes previstos en la secció 1a. del present capítol.
Article 23.- De la intervenció material del pagament.
Està sotmesa a intervenció material del pagament l'execució de les ordres de pagament que tinguin per objecte:
a) Complir, directament, les obligacions de la Tresoreria de l'entitat.
b) Situar fons a la disposició de caixers i agents facultats legalment per realitzar pagaments als creditors.
c) Instrumentar el moviment de fons i valors entre els comptes de la Tresoreria.
Secció 6a De la fiscalització prèvia de les ordres de pagament a justificar i bestretes de caixa fixa
Article 24.- Fiscalització prèvia de les ordres de pagament a justificar.
La fiscalització prèvia de les ordres de pagament a justificar per les quals es posen fons a la disposició dels òrgans pagadors de l'Entitat Local i els seus organismes autònoms es verificarà mitjançant la comprovació dels següents requisits:
a) Que les propostes de pagament a justificar es basen en ordre o resolució d'autoritat competent per autoritzar les despeses a què es refereixin.
b) Que existeix crèdit i el proposat és l'adequat.
c) Que s'adapten a les normes que regulen l'expedició d'ordres de pagament a justificar amb càrrec als seus respectius pressupostos de despeses.
d) Que l'òrgan pagador, al favor del qual es lliurin les ordres de pagament, ha justificat dins del termini corresponent la inversió dels fons percebuts amb anterioritat per aquests conceptes pressupostaris. No obstant això, no procedirà l'objecció per falta de justificació dins del termini de deslliuraments anteriors quan, per pal·liar les conseqüències d'esdeveniments catastròfics, situacions que suposin greu perill o necessitats que afectin directament a la seguretat pública, el President de l'Entitat autoritzi l'expedició d'una ordre de pagament específica.
e) Que l'expedició d'ordres de pagament «a justificar» compleix amb el pla de disposició de fons de la Tresoreria, excepte en el cas de què es tracti de pal·liar les conseqüències d'esdeveniments catastròfics, situacions que suposin greu perill o necessitats que afectin directament a la seguretat pública.
Article 25.- Fiscalització prèvia de les ordres de pagament de bestretes de caixa fixa.
La fiscalització prèvia de les ordres de pagament per a la constitució o modificació de les bestretes de caixa fixa es verificarà mitjançant la comprovació dels següents requisits:
a) L'existència i l'adaptació a les normes que regulen la distribució per caixes pagadores de la despesa màxima assignada.
b) Que la proposta de pagament es basa en resolució d'autoritat competent.
Article 26.- Especialitats quant al règim de les objeccions.
L'incompliment dels requisits exigits en els articles anteriors de la present secció motivarà la formulació d'objecció per l'òrgan interventor en les condicions i amb els efectes previstos en la secció 1a. del present capítol.
Secció 7a De l'omissió de la funció interventora
Article 27.- De l'omissió de la funció interventora.
1. En els supòsits en els quals la funció interventora fos preceptiva i s'hagués omès, no es podrà reconèixer l'obligació, ni tramitar el pagament, ni intervenir favorablement aquestes actuacions fins que es conegui i resolgui aquesta omissió en els termes previstos en el present article.
2. Si l'òrgan interventor en conèixer d'un expedient observés omissió de la funció interventora ho manifestarà a l'òrgan gestor que hagués iniciat aquell i emetrà al mateix temps la seva opinió respecte de la omissió detectada, a fi de que la unitat gestora emeti una memòria detallant la causa de dita omissió, per tal de que pugui la Batlia decidir si contínua el procediment o no i altres actuacions que si escau, procedeixin.
3. Aquest informe, que no tindrà naturalesa de fiscalització, posarà de manifest, com a mínim, els següents extrems:
a) Descripció detallada de la despesa, amb inclusió de totes les dades necessàries per a la seva identificació, fent constar, almenys, l'òrgan gestor, l'objecte de la despesa, l'import, la naturalesa jurídica, la data de realització, el concepte pressupostari i exercici econòmic al qual s'imputa.
b) Exposició dels incompliments normatius que, segons el parer de l'interventor informant, es van produir al moment en què es va adoptar l'acte amb omissió de la preceptiva fiscalització o intervenció prèvia, enunciant expressament els preceptes legals infringits.
c) Comprovació de què existeix crèdit pressupostari adequat i suficient per satisfer l'import de la despesa.
d) Possibilitat i conveniència de revisió dels actes dictats amb infracció de l'ordenament, que serà apreciada per l'interventor en funció de si s'han realitzat o no les prestacions, el caràcter d'aquestes i la seva valoració, així com dels incompliments legals que s'hagin produït.
4. Aquests casos s'inclouran en l'informe anual de totes les resolucions adoptades pel President de l'Entitat Local contràries a les objeccions efectuades.
Titulo III Del control financer
Capitulo I Disposicions generals
Article 28.- Objecte, forma d'exercici i abast.
1. El control financer al qual es refereix l'article 29 del Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local, té per objecte verificar que el funcionament dels serveis d'aquesta Entitat Local en l'aspecte economicofinancer dels subjectes enumerats en l'article 1 d'aquest Reglament, s'adequa als principis de legalitat, economia, eficiència i eficàcia, comprovant l'adequada i correcta obtenció i utilització dels crèdits, així com la realitat i la regularitat de les operacions amb ells finançades.
2. El control financer, que serà exercit amb plena autonomia i independència respecte de les unitats i entitats o organismes la gestió dels quals es controli, es realitzarà per la Intervenció, de conformitat amb el previst en el present Reglamento, en les instruccions recollides a aquest efecte en el Pla Anual de Control Financer d'aquesta Entitat Local i en la normativa bàsica d'aplicació: el Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local i el text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.
3. El control financer es durà a terme a través de les modalitats de control permanent i l'auditoria pública, amb l'abast determinat en el Pla Anual de Control Financer d'aquesta Entitat Local.
Article 29.- Actuacions de control financer.
1. El control financer permanent s'exercirà mitjançant comprovació de què el funcionament de l'activitat economicofinancera dels ens o programes pressupostaris objecte de control sobre la base de l'anàlisi de riscos corresponent, s'ajusta a l'ordenament jurídic i als principis generals de bona gestió financera, realitzat de forma contínua, i mitjançant l'aplicació de les actuacions singulars determinades a aquest efecte en el Pla Anual de Control Financer d'aquesta Entitat Local.
Aquest control financer permanent podrà consistir en:
a) L'examen de registres comptables, comptes, estats financers o estats de seguiment elaborats per l'òrgan gestor.
b) L'examen d'operacions individualitzades i concretes.
c) La comprovació d'aspectes parcials i concrets d'un conjunt d'actes.
d) La verificació material de l'efectiva i conforme realització d'obres, serveis, subministraments i despeses.
e) L'anàlisi dels sistemes i procediments de gestió.
f) La revisió dels sistemes informàtics de gestió que siguin precisos.
g) Altres comprovacions en atenció a les característiques especials de les activitats economicofinanceres realitzades per l'òrgan gestor i als objectius que es persegueixin.
2. Les auditories consistiran en la verificació, realitzada amb posterioritat i efectuada de forma sistemàtica, de l'activitat economicofinancera dels ens o programes pressupostaris objecte de control sobre la base de l'anàlisi de riscos corresponent, mitjançant l'aplicació de les actuacions singulars determinades a aquest efecte en el Pla Anual de Control Financer d'aquesta Entitat Local.
Aquestes actuacions, d'acord amb els objectius que en cada cas es persegueixin, podran utilitzar, per a l'anàlisi de l'activitat economicofinancera, algun dels següents models d'auditoria: de comptes, de compliment, i operativa.
Per a l'aplicació dels procediments d'auditoria, els encarregats d'aquesta podran:
Examinar quants documents i antecedents de qualsevol classe afectin directa o indirectament a la gestió econòmic financera de l'òrgan, organisme o ens auditat.
Requerir quanta informació i documentació es consideri necessària per a l'exercici de l'auditoria.
Sol·licitar informació fiscal i de Seguretat Social.
Sol·licitar de tercers informació sobre operacions realitzades per aquest, sobre els saldos comptables generats per aquestes i sobre els costos, quan estigui previst expressament en el contracte l'accés de l'administració a aquests o existeixi un acord sobre aquest tema amb el tercer.
Efectuar les comprovacions materials de qualsevol classe d'actius dels ens auditats, a la fi dels quals els auditors tindran lliure accés a aquests.
Sol·licitar els assessoraments i els dictàmens jurídics i tècnics que siguin necessaris.
Quantes altres actuacions es considerin necessàries per obtenir evidència en la qual suportar les conclusions.
Article 30.- Col·laboració en les actuacions d'auditoria pública
1. A proposta de l'òrgan interventor, per a la realització de les auditories públiques podrà recaptar-se col·laboració pública o privada, sempre que es consigni als pressupostos de l'Entitat Local la quantia suficient per respondre a les necessitats de col·laboració.
2. Aquesta col·laboració d'altres òrgans públics es durà a terme mitjançant el concert dels Convenis oportuns.
3. D'igual manera, si així s'estima oportú per l'òrgan interventor es podrà contractar la col·laboració amb signatures privades d'auditoria que hauran d'ajustar-se a les instruccions dictades per aquesta Intervenció.
Capítol II Del resultat del control financer
Article 31.- Informes de control financer.
1. L'òrgan interventor, o òrgan en qui delegui, que hagi desenvolupat les actuacions de control financer, haurà d'emetre informe escrit en el qual s'exposaran de forma clara, objectiva i ponderada:
-Els fets comprovats.
-Les conclusions obtingudes.
-Les recomanacions sobre les actuacions objecto de control.
-Les deficiències que hagin de ser esmenades mitjançant una actuació correctora immediata.
2. Aquest informe tindrà caràcter provisional i es remetrà per l'òrgan que hagi efectuat el control al gestor directe de l'activitat controlada perquè, en el termini màxim de quinze dies des de la recepció de l'informe, formuli les al·legacions que estimi oportunes.
3. Amb base en l'informe provisional i en les al·legacions rebudes, l'òrgan interventor emetrà l'informe definitiu. Si no s'haguessin rebut al·legacions en el termini assenyalat per a això l'informe provisional s'elevarà a definitiu.
4. L'informe definitiu inclourà les al·legacions del gestor i, si escau, les observacions de l'òrgan de control sobre aquestes al·legacions.
Article 32.- Destinataris dels informes de control financer.
1. Els informes definitius de control financer seran remesos per la Intervenció als següents destinataris:
Al gestor directe de l'activitat controlada, s'entendrà com a gestor directe al titular del servei o àrea afectada.
A l'Alcalde de l'Entitat, i a través d'ell, al Ple perquè en prengui coneixement.
L'anàlisi de l'informe constituirà un punt independent en l'ordre del dia de la corresponent sessió plenària.
Article 33.- Informe resum.
1. L'òrgan interventor haurà d'elaborar amb caràcter anual i en ocasió de l'aprovació del compte general, l'informe resum dels resultats del control intern assenyalat en l'article 213 del Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals.
2. Aquest informe contindrà els resultats més significatius derivats de les de les actuacions de control financer i de funció interventora realitzades en l'exercici anterior.
Article 34.- Destinataris de l'informe resum.
1. L'informe resum del control intern de l'Entitat Local seran remesos per la Intervenció al Ple mitjançant l'aprovació del Compte General.
Article 35.- Pla d'acció.
1. De les febleses, deficiències, errors i incompliments que es posin de manifest en l'informe resum referit en l'article anterior, l'Alcalde de l'Entitat formalitzarà un pla d'acció que determini les mesures a adoptar per esmenar-les.
2. El pla d'acció s'elaborarà en el termini màxim de 3 mesos des de la remissió de l'informe resum al Ple i contindrà:
-les mesures de correcció adoptades,
-el responsable d'implementar-les i
-el calendari d'actuacions a realitzar, relatius tant a la gestió de la pròpia Entitat com a la dels organismes i entitats públiques adscrites o dependents i de les quals exerceixi la tutela.
3. El pla d'acció serà remès a l'òrgan interventor de l'Entitat Local, que valorarà la seva adequació per solucionar les deficiències assenyalades i si escau els resultats obtinguts en el termini de deu dies naturals.
L'òrgan interventor informarà al Ple sobre la situació de la correcció de les febleses posades de manifest, en el primer Ple convocat.
Capítol III Del control financer de les subvencions i ajudes públiques
Article 36.- Delimitació i facultat.
1. El control financer s'exercirà per la Intervenció respecte dels beneficiaris de subvencions i ajudes públiques, i si escau, entitats col·laboradores, amb l'abast i finalitat contemplats en el present Reglament i el Pla Anual de Control Financer d'aquesta Entitat Local.
2. Quan en l'exercici de les funcions de control es dedueixin indicis de la incorrecta obtenció, destinació o justificació de la subvenció o ajuda percebuda, els agents encarregats de la seva realització podran, prèvia autorització de la Intervenció, acordar la retenció de les factures, documents equivalents o substitutius i de qualsevol altre document relatiu a les operacions en què tals indicis es manifestin.
(Signat electrònicament: 26 de maig de 2023)
El batle Carlos Simarro Vicens