Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 351718
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte per a l’execució de les obres de repavimentació asfàltica del camí del Castell d’Alaró (TM d’Alaró) (185a/2022)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 17 de maig de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte per a l'execució de les obres de repavimentació asfàltica del camí del Castell d'Alaró (TM d'Alaró) , en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb l'article 13.2 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta Llei. Entre els projectes inclosos en l'annex 2, atesa la naturalesa del projecte, la seva localització dins el paratge natural de la Serra de Tramuntana i la normativa d'aplicació (Decret 19/2007, de 16 de març, pel qual s'aprova el Pla d'Ordenació dels Recursos Naturals de la Serra de Tramuntana), aquest s'inclou en el punt 14 del grup 7:

Totes les actuacions que, d'acord amb el pla d'ordenació dels recursos naturals, el pla rector d'ús i gestió, el pla de gestió de la zona on se situïn o en el decret que reguli àrees biològiques crítiques, han de ser objecte d'un estudi d'avaluació d'impacte ambiental.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 del Decret legislatiu 1/2020, que li siguin d'aplicació.

2.Descripció i ubicació del projecte

El projecte pretén la repavimentació del tram actualment asfaltat del camí del Castell d'Alaró (TM d'Alaró), de titularitat municipal, amb una longitud de 2,9 km i inclòs en la Ruta de Pedra en Sec (Ruta núm. 5 del Pla Territorial de Mallorca), amb l'objecte d'aconseguir restablir les condicions de seguretat viària i de comoditat dels seus usuaris habituals. Segons el DAE, els treballs de conservació i manteniment que s'han dut a terme fins al moment al vial, han estat insuficients per poder deixar aquest camí en bones condicions per a la circulació.

D'acord amb el document ambiental, la parcel·la 9.017 (18.467 m2), parcel·la cadastral que coincideix plenament amb part del camí, és la que concentra bona part de l'actuació. Es tracta d'una parcel·la que limita l'entorn del camí del Castell, des de la barriada de Ses Rotes, al centre urbà d'Alaró. Les parcel·les 107 (214.905 m2) i 411 (529.623 m2), són dues grans finques parcel·lades de l'original a la falda sud del Castell d'Alaró, conegudes com a Es Verger.

Es proposa l'execució d'un reforç del ferm amb una regularització del terreny prèvia, corresponent amb un vial de molt poca intensitat de trànsit rodat i sobretot de trànsit pesant, sense modificar les característiques geomètriques del camí, com són la seva longitud, amplada, pendent i traçat, ni dur a terme increments d'altura d'excavació o terraplè. En tot cas, es preveu una neteja i perfilada a les voreres, per recuperar l'amplada màxima que hagi pogut reblir amb els anys. L'acabat del camí tendrà un color semblant a les terres confrontades, en compliment de l'art. 139 de les NS d'Alaró.

S'estima la producció de residus derivada de les obres, amb un termini previst d'execució de dues setmanes, principalment RCD, en les quantitats següents: plàstic (0,011 t), mescles bituminoses sense quitrà d'hulla (519,9 t) i fusta (0,018 t), els quals seran lliurats a gestor autoritzat per al seu reciclatge.

 

3.Avaluació dels efectes previsibles

D'acord amb el document ambiental, els principals impactes ambientals, de caràcter temporal, durant la fase de construcció, seran l'alteració de la qualitat de l'aire (emissió de pols i partícules en suspensió, gasos contaminants i renous), el desbrossament de vegetació de les voreres per recuperar l'amplada del camí, el risc de contaminació del sòl i les aigües subterrànies per abocament accidental de substàncies contaminants, l'increment del risc d'incendi forestal. Durant la fase de funcionament, es preveu una millora en la seguretat del trànsit de vehicles. Es considera que els efectes adversos en el medi ambient durant aquesta fase seran semblants als que ja s'estan produint en l'actualitat. Per altra banda, la millora en el ferm facilitarà l'accés a la zona dels mitjans terrestres d'extinció d'incendis, en cas necessari.

Ateses les característiques del projecte, no es preveu fase de desmantellament.

4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

S'han efectuat les següents consultes:

-Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

-Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

-Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

-Servei d'Espais Naturals, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

-Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics.

-Servei de Residus i Sòls Contaminats, de la DG de Residus i Educació Ambiental.

-Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

-Direcció Insular de Patrimoni, del Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística del Consell de Mallorca.

- Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

-Terraferida.

-Amics de la Terra.

-GOB.

En el moment de redactar el present informe, s'han rebut els següents informes de les administracions consultades:

-El Servei d'Espais Naturals, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb data 5 de setembre de 2022, va informar el següent:

Es conclou que:

S'informa favorablement respecte al paratge natural de la Serra de Tramuntana, atès que no es considera que pugui afectar significativament als seus objectius de conservació, sempre que es tinguin en compte les següents consideracions:

a)Les tasques a realitzar sobre el camí no poden suposar cap canvi de les seves característiques geomètriques: longitud, amplada, pendent i traçat.

b)No es poden produir increments d'altura d'excavació o terraplè del camí.

c)Les tasques a realitzar s'han de circumscriure exclusivament a la traça del camí, i es prohibeix l'ocupació del terreny circumdant.

d)S'ha d'evitar el trànsit, ocupació o estacionament de maquinària fora de la traça del camí.

e)S'ha d'evitar la generació de pols.

f)Per evitar l'alteració de la vegetació natural, no es poden ubicar sobre àrees de vegetació silvestre les zones d'aplec i altres materials i estris necessaris per a l'execució de les obres.

g)Si s'han de realitzar tasques de desbrossament, aquestes es limitaran als marges i la traça del camí, respectant els elements arboris. Segons el que preveu l'article 43 del PORN, per a realitzar aquestes tasques es requereix autorització administrativa de l'òrgan forestal.

h)Amb l'objectiu d'evitar pertorbacions sobre la fauna present a la zona, no es podran generar renous forts o estridents durant l'execució de les obres.

i)No es pot alterar cap element del patrimoni històric que hi pugui haver en la zona d'actuació.

j)Es prohibeix l'obertura de nous vials i camins.

k)Tots els residus que es generin hauran de ser retirats i lliurats a un gestor autoritzat.

S'informa favorablement respecte a la Xarxa Natura 2000, ja que no es preveu que pugui afectar apreciablement als seus objectius de conservació.

-El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, amb data 3 de gener de 2023, va informar el següent:

Es considera que:

L'afectació quant a emissions de gasos amb efecte d'hivernacle del projecte que es proposa es considera baixa, igualment quant a altres contaminants a l'atmosfera.

En la fase de reparacions s'hauran de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica:

http://www.caib.sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/

Es conclou que:

Es considera correcte quant als vectors de canvi climàtic i contaminació atmosfèrica.

Es recomana estudiar la possibilitat d'implantar un ferm permeable per facilitar la filtració de l'aigua de la pluja.

-La Direcció Insular de Patrimoni, del Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística del Consell de Mallorca, amb data 31 de gener de 2023, va informar el següent:

Es conclou que:

1.S'ha de garantir la no afecció als elements patrimonials propers al camí com diverses fonts i sobretot els marges i paretons que delimiten el camí. Aquests elements formen part dels criteris en què es basa la declaració per part de la UNESCO de la Serra de Tramuntana com patrimoni mundial.

2.L'estudi d'alternatives tan sols inclou les opcions de no actuar, tapar els clots o executar el projecte plantejat. S'han d'incloure altres alternatives que plantegin diferents tècniques d'integració, i sobretot, altres materials més sostenibles (polímers o conglomerats ecològics que no alterin el color del terreny existent, paviments estabilitzats amb calç, etc.) i sobretot molt més integrats en el terreny. També s'han de tenir en consideració les Instruccions generals per a l'elaboració de projectes i execució d'unitats d'obra més sostenibles consistents en aplicar mescles bituminoses més sostenibles (MBMS), aprovades pel Decret/Resolució nº 22285 de 28/10/2021 per part del conseller executiu de Mobilitat i Infraestructures del Consell Insular de Mallorca.

3.Pel que fa a la Ruta de Pedra en sec, s'ha de sol·licitar informe al departament de Medi Ambient del Consell de Mallorca.

4.Increment de trànsit. Les actuacions del projecte milloren i faciliten l'accés especialment als vehicles motoritzats. Per la qual cosa caldria estudiar si és necessari prendre mesures destinades a la promoció dels vianants, la limitació d'afluències excessives de vehicles motoritzats i a l'harmonització amb senderistes i ciclistes. Les mesures haurien d'estar orientades a afavorir estacionar els vehicles motoritzats des de l'inici del recorregut d'ascens i desincentivar l'ús dels aparcaments ubicats a cotes superiors.

-El Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics, amb data 21 de febrer de 2023, va informar el següent:

Es conclou que:

Informem favorablement, atès al compliment dels condicionants següents:

1.Atès que la zona es troba afectada per APR d'esllavissament:

-El traçat del camí s'ha de mantenir, no s'ha d'ampliar i s'han de respectar els drenatges que puguin existir.

-L'acabat del camí i del terreny ha de quedar en les mateixes condicions que abans de l'execució de l'obra.

-Atès que la zona presenta un nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderat i alt, s'atendrà al que disposa l'art. 2 punt 1 c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística.

-El Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb data 11 de maig de 2023, va informar el següent:

Es conclou que:

Ateses les característiques i la naturalesa de l'assumpte de referència, s'informa el següent:

•Es considera adequada la repavimentació asfàltica al camí d'accés al Castell d'Alaró en tant que millora l'accés i circulació de l'operatiu d'extinció d'incendis forestals així com per la seguretat front als incendis forestals dels usuaris i treballadors que la utilitzen.

•Al tractar-se d'un camí d'accés dins zona ZAR haurà de comptar amb una franja de seguretat de 10 m a cada costat d'acord amb l'article 77 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears i la Resolució del Conseller de Medi Ambient i Territori, de 15 de febrer de 2021, d'aprovació de les instruccions per determinar les característiques específiques de les franges de seguretat i altres mesures d'autoprotecció en zones interfície urbano-forestal

(https://xarxaforestal.org/wp-content/uploads/2021/05/Resolucio-franges seguretat.pdf), en concret pel que fa a les mesures dels accessos.

•Addicionalment, durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (art. 8 2.c).

•També recordar que l'acompliment de les mesures incloses en aquest informe no exclou de la responsabilitat dels propietaris/promotors en el compliment de la legislació específica adient segons el tipus d'instal·lació o construcció i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ésser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1.Característiques del projecte: L'objecte del projecte és la repavimentació d'un tram de camí actualment asfaltat de 2,9 km de longitud, per a aconseguir restablir les seves condicions de seguretat viària, atès que els treballs de conservació i manteniment que s'han dut a terme fins al moment al vial, han estat insuficients. No es modificaran les característiques geomètriques del camí, com són la seva longitud, amplada, pendent i traçat, ni es preveuen increments d'altura d'excavació o terraplè, i l'acabat tendrà un color semblant a les terres confrontades.

2.Ubicació del projecte: el projecte afecta el tram de camí asfaltat (carretera) del Castell d'Alaró (TM d'Alaró), concentrant-se bona part de l'actuació prevista en la parcel·la 9.017 (18.467 m2), la qual limita l'entorn del camí del Castell, des de la barriada de Ses Rotes, a centre urbà d'Alaró. El tram inicial del camí afectat pel projecte està qualificat com a sòl rústic protegit (SRP), àrea natural d'especial interès (ANEI), mentre que la resta del camí està qualificat com a SRP, àrea natural d'especial interès d'alt nivell de protecció (AANP). El projecte es localitza íntegrament dins el Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, en zona d'ús limitat i compatible, i també dins la ZEPA ES0000441 «D'Alfabia a Biniarroi» i la ZEC ES5310090 «Puig d'Alaró - Puig de s'Alcadena».

Les actuacions previstes afecten àrees de prevenció de riscos (APR) d'incendis, d'erosió i d'esllavissaments. Segons el IV Pla Forestal de les Illes Balears, un primer tram del camí es correspon amb una zona amb baix risc d'incendi forestal, mentre que la resta del traçat es correspon amb una zona amb risc extremadament alt d'incendi forestal.

Segons el document ambiental, no hi ha vegetació en el camí del Castell d'Alaró afectat pel projecte, ja que es tracta d'una actuació que es du a terme sobre un espai ja asfaltat. Igualment, es preveu una neteja i perfilada a les voreres, per recuperar l'amplada màxima que hagi pogut reblir amb els anys, que afectarà vegetació herbàcia principalment. El camí va ascendint entre marjades cultivades un temps d'oliveres i garrovers, en gran part en estat d'abandonament (algunes bandes en procés de recuperació). Als laterals immediats del camí, es troba vegetació pròpia d'associacions ruderals i/o pastures perennes, passant a timoneda/bruguerars, i exemplars arboris, com oliveres, garrovers i algun ametler.

L'àmbit d'actuació s'ubica sobre la massa d'aigua subterrània 1809M2 «Penya Flor», aqüífer profund en bon estat qualitatiu i quantitatiu, i moderada-elevada vulnerabilitat a la contaminació. Les obres planificades es troben dins d'àrea de policia de torrent i travessen en dos punts la zona de servitud del torrent de Son Penyaflor, però no es troben afectades per la seva plana geomorfològica d'inundació.

Segons el BIOATLES (quadrícula 1x1, codi 1.822), entorn del camí afectat pel projecte hi ha constància de les següents espècies catalogades: banyarriquer (Cerambyx cerdo mirbeckii), camamil·la de muntanya (Santolina chamaecyparissus subsp. magonica) i aladern (Rhamnus alaternus).

D'acord amb el document ambiental, el camí des Castell (carretera), rep el codi BC10/A al Catàleg de patrimoni d'Alaró, i és un bé etnològic (no obstant això, el Tribunal Superior de Justícia de Balears (TSJIB) va anul·lar el 2022 tot el catàleg d'elements i espais protegits d'Alaró). D'altra banda, no es localitzen jaciments arqueològics a l'entorn immediat del camí objecte d'estudi. Els jaciments arqueològics més notables de la zona són els que es localitzen a la penya d'Es Castell d'Alaró (JA36/A, JA37/A), que no resultaran afectats pel projecte.

3.Característiques del potencial impacte: Atesa la localització del projecte, caldrà tenir en compte les prescripcions de l'informe favorable del Servei d'Espais Naturals, de data 5 de setembre de 2022, en relació amb el PORN de la Serra de Tramuntana, com a organisme competent. En tot cas, aquests condicionants prevaldran sobre aquells altres amb els que puguin entrar en contradicció, com ara la creació d'una franja d'autoprotecció de 10 m a cada costat del camí, requerida pel Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el Projecte per a l'execució de les obres de repavimentació asfàltica del camí del Castell d'Alaró (TM d'Alaró), sempre que es compleixin les mesures proposades al document ambiental, signat, amb data novembre de 2022, per la Sra. Irene Moya Pais, geògrafa, de la consultora EIMA enginyeria i medi ambient – promotor Ajuntament d'Alaró –, la normativa vigent i els següents condicionants:

1.D'acord amb el Servei d'Espais Naturals:

a)Les tasques a realitzar sobre el camí no poden suposar cap canvi de les seves característiques geomètriques: longitud, amplada, pendent i traçat.

b)No es poden produir increments d'altura d'excavació o terraplè del camí.

c)Les tasques a realitzar s'han de circumscriure exclusivament a la traça del camí, i es prohibeix l'ocupació del terreny circumdant.

d)S'ha d'evitar el trànsit, ocupació o estacionament de maquinària fora de la traça del camí.

e)S'ha d'evitar la generació de pols.

f)Per evitar l'alteració de la vegetació natural, no es poden ubicar sobre àrees de vegetació silvestre les zones d'aplec i altres materials i estris necessaris per a l'execució de les obres.

g)Si s'han de realitzar tasques de desbrossament, aquestes es limitaran als marges i la traça del camí, respectant els elements arboris.

h) Amb l'objectiu d'evitar pertorbacions sobre la fauna present a la zona, no es podran generar renous forts o estridents durant l'execució de les obres.

i)No es pot alterar cap element del patrimoni històric que hi pugui haver en la zona d'actuació.

j)Es prohibeix l'obertura de nous vials i camins.

k)Tots els residus que es generin hauran de ser retirats i lliurats a un gestor autoritzat.

2.Durant la fase d'execució, hauran de dur-se a terme regs periòdics, preferentment amb aigua regenerada, per minimitzar la producció de pols, així com tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica:

http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/

3.Atesa l'existència d'una ZAR, les obres hauran de realitzar-se preferentment fora de l'època de risc d'incendi forestal.

4.Per tal de garantir la protecció del domini públic hidràulic subterrani, s'atendrà al que disposa l'annex I de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les directrius d'ordenació territorial de les Illes Balears i de mesures tributàries: «Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

5.Segons el Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics, s'han de respectar els drenatges existents al camí.

6.D'acord amb la Direcció Insular de Patrimoni:

-Caldrà implantar un ferm permeable per facilitar la filtració de l'aigua de la pluja, així com incorporar materials com polímers o conglomerats ecològics que no alterin el color del terreny existent o paviments estabilitzats amb calç, entre d'altres.

-S'ha de garantir la no afecció als elements patrimonials propers, com diverses fonts i sobretot els marges i paretons que delimiten el camí.

7.El pressupost del projecte haurà d'incloure una partida específica per a la incorporació de les mesures ambientals previstes al document ambiental i el seu seguiment.

Així mateix, es recomana la implantació de mesures orientades a fomentar l'estacionament dels vehicles motoritzats des de l'inici del recorregut d'ascens, per no fer ús dels aparcaments ubicats a cotes superiors.

Per altra banda, es recorda que:

-Atès que el camí afectat es localitza dins la Ruta de Pedra en Sec, haurà de disposar-se de l'aprovació de l'administració competent en la seva gestió.

-Haurà de disposar-se del vistiplau de l'administració hidràulica, atès que el projecte afecta zona de policia de torrent.

-Segons el que preveu l'article 43 del PORN de la Serra de Tramuntana, per a executar les tasques de desbrossament, relatives a la vegetació de les voreres del camí, es requereix autorització administrativa de l'òrgan forestal.

-D'acord amb la Direcció Insular de Patrimoni, s'hauran de tenir en consideració les Instruccions generals per a l'elaboració de projectes i execució d'unitats d'obra més sostenibles consistents en aplicar mescles bituminoses més sostenibles (MBMS), aprovades pel Decret/Resolució nº 22285 de 28/10/2021 per part del conseller executiu de Mobilitat i Infraestructures del Consell Insular de Mallorca.

-Durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció).

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 25 de maig de 2023)

La secretària general Catalina Inés Perelló Carbonell Per suplència del president de la CMAIB (BOIB núm 26, de 28/02/2023)