Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL
Núm. 350913
Resolució conjunta de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de la directora de l’Institut Balear de la Dona de dia 24 de maig de de 2023 per la qual es convoquen els centres docents que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears a participar en el programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra les Dones, i el 8 de març, Dia Internacional de les Dones», per al curs 2023-2024
Antecedents
1.La Constitució espanyola de 1978 proclama, a l'article 14, el principi d'igualtat davant la llei i, a l'article 9.2, la promoció real i efectiva per part dels poders públics de la llibertat i la igualtat de l'individu. Des de la instauració de la democràcia a Espanya, fonamentalment a partir d'aquests articles, s'han articulat les polítiques públiques d'igualtat i, posteriorment, les lleis orgàniques que han regulat les mesures preventives i d'actuació davant la violència masclista i la igualtat efectiva entre dones i homes.
2.El conveni del Consell d'Europa sobre la prevenció i la lluita contra la violència envers les dones i la violència domèstica, fet a Istanbul l'11 de maig de 2011 i ratificat l'any 2014 per l'Estat espanyol, mitjançant l'Instrument de ratificació del Conveni del Consell d'Europa sobre prevenció i lluita contra la violència contra la dona i la violència domèstica, explicita en l'article 3 que el terme violència envers les dones s'ha d'entendre com una violació dels drets humans i un tipus de discriminació envers les dones, i es designaran tots els actes de violència basats en el gènere que impliquen o poden implicar per a les dones, danys o patiments de naturalesa física, sexual, psicològica o econòmica, incloent-hi l'amenaça de dur a terme aquests actes, la coacció o privació arbitrària de llibertat, dany en la vida pública com en la privada.
3.La Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere explicita que la violència de gènere s'ha d'enfocar d'una manera integral i multidisciplinària, començant pel procés de socialització i educació; determina les mesures de sensibilització, prevenció i detecció i intervenció en diferents àmbits, i, a l'educatiu, especifica les obligacions del sistema per a la transmissió de valors de respecte a la dignitat de les dones i la igualtat entre homes i dones. Així, el sistema educatiu espanyol ha d'incloure dins els seus principis de qualitat l'eliminació dels obstacles que dificulten la plena igualtat entre homes i dones i la formació per a la prevenció i per a la resolució pacífica de conflictes.
4.La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, adopta un enfocament d'igualtat de gènere a través de la coeducació i fomenta en totes les etapes l'aprenentatge de la igualtat efectiva de dones i homes, la prevenció de la violència de gènere i el respecte a la diversitat afectivosexual, i introdueix en l'educació secundària l'orientació educativa i professional de l'alumnat amb una perspectiva inclusiva i no sexista.
5.La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, a l'article 3.u), especifica com un dels seus principis generals, pedagògics i organitzatius la coeducació, la igualtat real entre homes i dones, el respecte a la diversitat sexual, la identitat i l'expressió de gènere i la prevenció de la violència masclista.
6.La Llei 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva entre dones i homes, té per objecte fer efectiu el dret d'igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes, en particular mitjançant l'eliminació de la discriminació de la dona. Indica que s'ha de fer especial atenció en els currículums al principi d'igualtat, l'eliminació i el rebuig de comportaments i continguts sexistes en materials educatius, la integració del principi d'igualtat en els cursos de formació del professorat, la promoció de la presència equilibrada de dones i homes en els òrgans de control i govern dels centres docents, la cooperació amb la resta de les administracions educatives per al desenvolupament de projectes dirigits a fomentar el coneixement i difusió dels principis de coeducació i d'igualtat efectiva, i l'establiment de mesures educatives destinades al reconeixement i ensenyament del paper de les dones en la història.
7.La Llei orgànica 2/2010, de 3 de març, de salut sexual i reproductiva i de la interrupció voluntària de l'embaràs, indica a l'àmbit educatiu que s'ha de preveure la formació en salut sexual i reproductiva com a part del desenvolupament integral de la personalitat i de la formació en valors, incloent-hi un enfocament integral que contribueixi a la promoció d'una visió de la sexualitat en termes d'igualtat i corresponsabilitat entre homes i dones, a la prevenció de malalties i infeccions de transmissió sexual, especialment la prevenció del VIH, i a la prevenció d'embarassos no desitjats, en el marc d'una sexualitat responsable.
8.La Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBIfòbia, té com a objectiu principal garantir i desenvolupar l'exercici dels drets de les persones lesbianes, gais, trans (transsexuals i transgèneres), bisexuals i intersexuals, i evitar que es puguin produir situacions de discriminació i/o violència per raó de la seva orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere, assegurant així que a les Illes Balears es pugui viure la diversitat sexual i afectiva amb plena llibertat. En l'àmbit educatiu, l'article 12 tracta la coeducació i estableix, en l'apartat 3, que «El principi de coeducació s'ha d'incorporar als plans d'acció tutorial i als plans i reglaments de convivència dels centres educatius, d'acord amb l'autonomia i el projecte educatiu de cada centre», mentre que l'apartat 7 d'aquest article ordena que «El Govern de les Illes Balears, per mitjà de la conselleria competent en matèria d'educació, ha de garantir el desplegament del que estableix aquest article i ha de vetllar perquè les escoles, els instituts i els altres centres educatius constitueixin un entorn amable i respectuós amb la diversitat sexual i afectiva i amb les identitats de gènere en el qual l'alumnat, el personal docent i el personal d'administració i serveis puguin viure d'una manera natural llur orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere, i es contribueixi així a la creació i visibilització dels models positius per a la comunitat educativa».
9.La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, estableix a l'article 26.1 que les polítiques públiques educatives s'han d'adreçar a aconseguir un model educatiu basat en el desenvolupament integral de la persona al marge dels estereotips i els rols segons el sexe, l'orientació i la identitat sexuals; el rebuig de qualsevol forma de discriminació; el tractament de la diversitat afectiva i sexual, i la garantia d'una orientació acadèmica i professional no esbiaixada pel gènere. Per a això, s'ha de potenciar la igualtat real de dones i homes en totes les seves dimensions: curricular, organitzativa i d'altres.
10.La Llei 5/2000, de 20 d'abril, de l'Institut Balear de la Dona, estableix en l'article 3.f) que són funcions de l'Institut promoure i proposar a les administracions públiques, en l'àmbit de les seves competències, l'execució de projectes i l'impuls de mesures, amb participació de totes les instàncies implicades, relatius a una educació no sexista, entre d'altres.
11.La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i drets a la infància i l'adolescència de les Illes Balears, en l'article 35 recull que «les administracions públiques de les Illes Balears en l'àmbit de les competències respectives i per protegir la integritat de les persones menors d'edat han d'aprovar, desenvolupar i executar programes destinats a adoptar mesures preventives per protegir-les contra tota forma de violència: maltractaments físics o psíquics; càstigs físics humiliants o denigrants; descuit o tracte negligent [...]; agressions i abusos sexuals; coacció; violència masclista, d'acord amb el que estableix la Llei 11/2016 de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes; violència en l'àmbit familiar, sanitari, social o educatiu; assetjament escolar; tràfic d'éssers humans; mutilació genital femenina; violència a través de les noves tecnologies i qualsevol forma d'explotació o abús». L'article 90.b) indica que «les polítiques de prevenció en matèria de relacions socials tenen com a objectius principals la prevenció de tot tipus de violència i dels abusos sexuals entre persones menors d'edat». I l'article 91, en el segon epígraf, expressa que «Les administracions públiques competents han de procurar l'assessorament i l'atenció jurídica, pedagògica i psicològica bàsica als nins, les nines i adolescents que siguin víctimes d'abusos o de maltractament, així com als agressors, a través de serveis especialitzats».
12.La Llei orgànica 10/2022, de 6 de setembre, de garantia integral de la llibertat sexual, especifica a l'article 7 de prevenció i sensibilització a l'àmbit educatiu que el sistema educatiu espanyol inclourà, dins dels seus principis de qualitat, la integració de continguts basats en la coeducació i en la pedagogia feminista sobre educació sexual i igualtat de gènere i educació afectiu-sexual per a l'alumnat, apropiats en funció de l'edat, en tots els nivells educatius i amb les adaptacions i suports necessaris per a l'alumnat amb necessitats educatives específiques, respectant en tot cas les competències en matèria d'educació de les comunitats autònomes i en col·laboració amb l'àmbit sanitari.
13.Al setembre de 2017 el Ple del Senat va aprovar, per unanimitat, el Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere. Aquest conté mesures que tenen per objectiu la ruptura del silenci, mitjançant el foment de les accions de sensibilització de la societat i de la prevenció de la violència de gènere desenvolupant accions dirigides a sensibilitzar tota la societat sobre el mal que produeixen la desigualtat i les conductes violentes. A la línia estratègica 1.1 del Pacte Social contra les Violències Masclistes 2017-2020 es pretén incorporar la coeducació al sistema educatiu de les Illes Balears, i al punt 1.2 potencia el disseny d'accions educatives per al foment de la prevenció de les violències masclistes en totes les etapes educatives i de la sensibilització sobre aquestes.
14.El Decret 10/2008, de 25 de gener, pel qual es crea l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar de les Illes Balears, estableix a l'article 4, com una de les seves funcions, «promoure la col·laboració de les diverses entitats locals, insulars i autonòmiques, així com d'altres associacions d'àmbit escolar i social, en el disseny i la realització d'aquestes activitats socioeducatives».
15.El Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen els drets i els deures dels alumnes i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears, exposa que l'alumnat té dret a la formació en coeducació i en igualtat entre ambdós sexes per prevenir la discriminació i la violència de gènere. A més, el pla de convivència ha d'incloure un «estudi i valoració del tractament de la igualtat entre ambdós sexes i situacions de violència per qüestió de gènere», i considera com a conductes greument perjudicials per a la convivència al centre «l'assetjament sexista entès com a qualsevol conducta contrària a la igualtat de dones i homes».
16.El Pla de Coeducació de les Illes Balears (2019-2023) es fonamenta en els principis de la transversalitat, la visibilitat i l'empoderament, la inclusió, la interseccionalitat, la paritat, els valors democràtics restauratius i de la cultura de la pau, conté cinquanta accions encaminades a assolir els cinc objectius generals: 1) sensibilitzar, formar i implicar la comunitat educativa en matèria d'igualtat de gènere i coeducació; 2) incorporar la perspectiva de gènere a l'educació; 3) incorporar mesures favorables perquè els centres integrin els models coeducatius; 4) oferir una educació afectivosexual integral, amb perspectiva de gènere, que atengui la diversitat sexual, les diferents identitats de gènere i la diversitat familiar i promoure l'establiment de relacions positives, saludables i igualitàries; 5) intervenir en l'àmbit educatiu per prevenir, detectar i actuar davant les violències masclistes i LGTBIfòbiques.
17.La Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència enfront de la violència, especifica a l'article 4.1.k) que un dels principis i criteris generals d'interpretació de l'interès superior del menor és la promoció de la igualtat de tracte de nens i nenes mitjançant la coeducació i el foment de l'ensenyament en equitat, i la desconstrucció dels rols i estereotips de gènere.
18.L'Agenda Balear 2030—Estratègia per a un desenvolupament sostenible— planteja la implementació dels 17 objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de l'Agenda 2030. En concret, l'ODS 4 (Educació de qualitat) amb la meta 4.5 envers la disparitat de gènere i col·lectius vulnerables projecta «eliminar disparitats de gènere en educació», i l'ODS 5 (Igualtat de gènere) pretén «assolir la igualtat de gènere i empoderar totes les nines i dones» mitjançant nou metes (5.1, acabar amb la discriminació contra les dones i les nines en tot el món; 5.2, eliminar totes les formes de violència contra nines i dones en tots els àmbits públic i privat; 5.5, participació plena de la dona i igualtat d'oportunitats de lideratge en tots els nivells; 5B, millora de l'ús de la tecnologia instrumental, en particular la tecnologia de la informació i les comunicacions, per promoure l'empoderament de la dona; 5C, polítiques i lleis per a la igualtat i l'empoderament que promoguin la igualtat de gènere i l'empoderament de totes les nines i dones a tots els nivells.
19.La Resolució de 16 de març de 2023, de la Secretaria d'Estat d'Igualtat i contra la Violència de Gènere, per la qual es publica l'Acord de la Conferència Sectorial d'Igualtat, de 3 de març de 2023, pel qual s'aprova el pla conjunt pluriennal en matèria de violència contra les dones (2023-2027), estableix un marc de col·laboració, cooperació i coordinació entre el Ministeri d'Igualtat i les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla per aconseguir l'articulació d'una resposta integral, eficaç i coordinada de totes les institucions amb competències en matèria de prevenció i lluita contra la violència contra les dones, i la protecció i assistència a les seves víctimes.
20.D'aquesta manera, doncs, esdevé necessari convocar el procediment per sol·licitar la participació al programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra les Dones, per al curs 2023-2024».
Fonaments de dret
1.La Constitució espanyola de 1978.
2.L'Instrument de ratificació del Conveni del Consell d'Europa sobre prevenció i lluita contra la violència contra la dona i la violència domèstica, fet a Istanbul l'11 de maig de 2011.
3.La Llei 5/2000, de 20 d'abril, de l'Institut Balear de la Dona.
4.La Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere.
5.La Llei 3/2007, de 22 de març, d'igualtat efectiva entre dones i homes.
6.La Llei orgànica 2/2010, de 3 de març, de salut sexual i reproductiva i de la interrupció voluntària de l'embaràs.
7.La Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBIfòbia.
8.La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes a les Illes Balears.
9.La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i drets a la infància i l'adolescència de les Illes Balears.
10.La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
11.La Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència enfront de la violència.
12.La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears.
13.La Llei orgànica 10/2022, de 6 de setembre, de garantia integral de la llibertat sexual.
14.La Resolució de 16 de març de 2023, de la Secretaria d'Estat d'Igualtat i contra la Violència de Gènere, per la qual es publica l'Acord de la Conferència Sectorial d'Igualtat, de 3 de març de 2023, pel qual s'aprova el pla conjunt pluriennal en matèria de violència contra les dones (2023-2027).
15.El Decret 10/2008, de 25 de gener, pel qual es crea l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar de les Illes Balears.
16.El Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen els drets i els deures de l'alumnat i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears.
Per tot això, dictam la següent
Resolució
1.Aprovar les instruccions per al desenvolupament del programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra les Dones, i el 8 de març, Dia Internacional de les Dones, per al curs 2023-2024» per a centres docents que imparteixen ensenyaments no universitaris a les Illes Balears (annex 1).
2.Aprovar el model de sol·licitud de participació de centres públics en aquesta instrucció (annex 2).
3.Aprovar el model de sol·licitud de participació de centres concertats en aquesta instrucció (annex 3).
4.Aprovar el model de circular per a les famílies (annex 4).
5.Aprovar la declaració de l'ús correcte de les despeses de material emprat a les instruccions del programa (annex 5).
6.Aprovar la declaració responsable del compliment dels requisits en matèria de publicitat (annex 6).
7.Aprovar el model de memòria i d'avaluació del programa per als centres educatius públics participants (annex 7).
8.Aprovar el model de memòria i d'avaluació del programa per als centres educatius concertats participants (annex 8).
9.Ordenar la publicació d'aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i als llocs web de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar i de l'Institut Balear de la Dona.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les
Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta Resolució, d'acord amb els articles 8.2 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en data de la signatura digital (25 de maig de 2023)
La directora general de Primera La directora de l'Institut
Infància, Innovació i Comunitat Educativa Balear de la Dona Amanda Fernández Rubí Maria Duran i Febreer