Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANTA MARIA DEL CAMÍ

Núm. 350317
Aprovació definitiva Ordenança muncipal reguladora de subvencions

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Transcorregut el termini de trenta dies d'exposició pública de l'expedient relatiu a l'aprovació inicial per part d'aquest Ajuntament de l'Ordenança municipal reguladora de subvencions, sense que s'hagi presentat cap reclamació ni suggeriment sobre la mateixa, l'acord d'aprovació inicial s'ha transformat en definitiu en virtut del disposat a l'art. 102 d) de la Llei autonòmica 20/2006.

En compliment del preceptuat a l'art. 103 de la Llei 20/2006, es transcriu íntegrament a continuació el contingut de l'esmentada Ordenança:

 

ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE SUBVENCIONS

TÍTOL I Disposicions generals

Article 1. Objecte

La present Ordenança té per objecte establir les bases reguladores i el règim jurídic general de la concessió de subvencions per l'Ajuntament de Santa Maria del Camí, qualsevol que sia el seu objecte i finalitat.

Article 2. Principis rectors

La gestió d'aquestes subvencions es realitzarà de conformitat amb els següents principis rectors:

a. Publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat de tracte i no discriminació.

b. Eficàcia en el compliment dels objectius de l'Ajuntament.

c. Eficiència en l'assignació i utilització dels recursos públics.

d. Congruència entre els mitjans i fins que justifiquen la concessió d'ajuts.

Article 3. Règim jurídic

1. Les subvencions objecte d'aquesta Ordenança es regiran per la mateixa, per les respectives convocatòries i per les bases d'execució del pressupost de l'Ajuntament de Santa Maria del Camí corresponent a l'any de la convocatòria.

La normativa estatal en matèria de subvencions regirà sobre les disposicions bàsiques i en tot allò que no es trobi regulat per la normativa autonòmica.

2. Les subvencions finançades per fons de la Unió Europea es regiran per les normes comunitàries aplicables en cada cas i per les normes nacionals de desenvolupament o transposició d'aquelles.

Article 4. Àmbit d'aplicació

1. La present Ordenança resulta d'aplicació a les subvencions concedides per l'Ajuntament de Santa Maria del Camí.

2. No es troben compreses dins l'àmbit d'aplicació d'aquesta Ordenança:

a. Les aportacions que es realitzin a favor d'altres administracions públiques o a favor d'entitats públiques dependents de l'Ajuntament i que estiguin destinades a finançar l'activitat o el pressupost de l'Administració o entitat a la qual vagin dirigides.

b. Les bonificacions fiscals o les subvencions impròpies atorgades per la legislació tributària o sectorial aplicable.

c. Els ajuts o auxilis atorgats per atendre necessitats peremptòries que satisfacin finalitats de caràcter social, així com les prestacions assistencials.

d. Les subvencions concedides per altres administracions o entitats públiques en les quals l'Ajuntament actuï com a simple intermediari.

e. Els ajuts que s'atorguin al concessionari d'un servei públic que les rebi com a contraprestació del funcionament del servei.

f. Les aportacions que, en concepte de quotes, es realitzin a favor de les associacions a què es refereix la disposició addicional 5ª de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.

g. Les subvencions previstes per la legislació de règim electoral i per la legislació de finançament dels partits polítics, i les subvencions atorgades als grups polítics municipals per atendre les seves despeses de funcionament.

h. Els premis que s'atorguin sense la prèvia sol·licitud de la persona interessada.

i. Els ajuts consistents en la cessió de béns o drets del patrimoni de l'Ajuntament de Santa Maria del Camí.

Article 5. Concepte de subvenció

A efectes de la present Ordenança, s'entén per subvenció tota disposició dinerària realitzada per l'Ajuntament de Santa Maria del Camí a favor de persones públiques o privades, sempre que es compleixin els següents requisits:

a. Que l'entrega es realitzi sense contraprestació directa dels beneficiaris.

b. Que l'entrega estigui subjecta al compliment d'un termini objectiu, l'execució d'un projecte, la realització d'una activitat, l'adopció d'un comportament singular, ja realitzat o per realitzar, o la concurrència d'una situació especial que ho justifiqui, havent de complir el beneficiari les obligacions materials i formals que s'haguessin establert.

c. Que el projecte, l'acció, conducta o situació finançada tingui per objecte el foment d'una activitat d'utilitat pública o interès social o de promoció d'una finalitat pública.

Article 6. Pla Estratègic de Subvencions

1. Per acord del Ple de l'Ajuntament i amb caràcter previ a la tramitació de les convocatòries de subvencions, s'haurà d'aprovar un pla estratègic de subvencions, d'acord amb la informació i les propostes de tals convocatòries, llevat de les subvencions del procediment de concessió directa a les que fa referència l'article 16 de la present convocatòria.

2. El pla haurà de concretar, almenys, la durada del mateix, els objectius i efectes que es pretenen amb aquest, el termini per a la seva consecució, els costos previsibles i les seves fonts de finançament; tot això dins el marc dels objectius d'estabilitat pressupostària i de la programació pressupostària anual.

3. El pla estratègic tendrà una previsió per a un període d'un any, per tractar-se d'una entitat local, d'acord amb l'establert per l'article 11.4 del Real Decret 887/2006, de 21 de juliol, per el qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (d'aquí en endavant RLGS).

4. Les línies de subvenció sobre les quals es podrà concretar el pla són les següents:

  • Participació ciutadana
  • Educació
  • Cultura
  • Festes populars i lleure social
  • Esports
  • Joventut i/o habitatge
  • Medi ambient i agricultura
  • Cooperació internacional

5. L'esmentat pla permetrà a l'òrgan que hagi proposat l'establiment de subvencions el posterior control i avaluació dels resultats derivats de l'aplicació del mateix, així com el control financer que es pugui dur a terme per part d'Intervenció.

6. Un cop finalitzat cada exercici pressupostari, les regidories i els organismes concedents de subvencions hauran d'avaluar el pla estratègic de subvencions executat, per tal d'analitzar els resultats obtinguts, la seva utilitat pública o social i la procedència de mantenir-lo o suprimir-lo. El contingut i les conclusions de l'autoavaluació anual s'haurà de recollir a un informe, del qual es donarà compte al Ple de l'Ajuntament.

Article 7. Òrgans competents

Són competents en matèria de subvencions de l'Ajuntament de Santa Maria del Camí:

1. El Ple de l'Ajuntament, en l'aprovació de la convocatòria i la concessió de les subvencions.

2. La Comissió Avaluadora, en la realització de l'informe inicial que dona lloc a cada convocatòria, així com en la valoració de les sol·licituds presentades pels beneficiaris.

 

Aquesta Comissió Avaluadora està formada per:

 

a. Presidència: el batle/sa o regidor/a en qui delegui.

b. Vocals: el regidor o regidora delegada del servei.

c. Un regidor o regidora de cada grup polític municipal.

d. La Interventora municipal.

e. Secretària: la de la Corporació o funcionari/a en qui delegui.

Article 8. Beneficiaris

1. Tindran la consideració de persona o entitat beneficiària de subvencions les persones físiques o jurídiques que haguin de realitzar l'activitat que va fonamentar el seu atorgament o que es trobin en la situació que legitima la seva concessió i compleixi els requisits exigits en aquesta ordenança i en les bases reguladores de la convocatòria de cada subvenció.

2. Podran ser beneficiaris:

a. Les persones físiques.

b. Les persones jurídiques, sempre que la realització de l'activitat subvencionada tingui cabuda dintre de l'objecte o fins socials de la mateixa. Quan el beneficiari sigui una persona jurídica, els membres associats del beneficiari que es comprometin a efectuar la totalitat o part de les activitats que fonamenten la concessió de la subvenció, en nom i per compte del primer.

c. Les entitats i associacions de ciutadans o esportives, sense ànim de lucre, sempre que es trobin correctament inscrites en el Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes de l'Ajuntament de Santa Maria del Camí.

d. Les agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, fins i tot mancant de personalitat jurídica, puguin portar a terme els projectes, activitats o comportaments o es trobin en situació que motiva la concessió de la subvenció. Quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades sense personalitat, haurà de constar expressament, tant en la sol·licitud com en la resolució de la concessió, els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'Agrupació, així com l'import de la subvenció a aplicar per cada un d'ells, que tindran igualment la consideració de beneficiaris.

Quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades sense personalitat, haurà de constar expressament, tant en la sol·licitud com en la resolució de la concessió, els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'Agrupació, així com l'import de la subvenció a aplicar per cada un d'ells, que tindran igualment la consideració de beneficiaris.

Article 9. Entitats col·laboradores

1. Serà entitat col·laboradora aquella que, actuant en nom i per compte de l'Ajuntament de Santa Maria del Camí a tots els efectes relacionats amb la subvenció, entregui i distribueixi els fons públics als beneficiaris quan així s'estableixi a les bases reguladores i convocatòria de cada tipus de subvenció, o col·labori en la gestió de la subvenció sense que es produeixi la prèvia entrega i distribució dels fons rebuts.

Tal Entitat col·laboradora haurà de complir els requisits exigits en aquesta Ordenança i en la corresponent convocatòria.

2. Igualment, tindran aquesta consideració:

a. Els que, havent sigut denominats beneficiaris d'acord amb la normativa comunitària, tinguin encomanades, exclusivament, les funcions enumerades en el paràgraf anterior.

b. Els organismes i altres ens públics, les societats mercantils participades integra o majoritàriament per les Administracions Públiques, organismes o ens de dret públic i les associacions a que es refereix la disposició addicional 5ª de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, així com les altres persones jurídiques públiques o privades que reuneixin les condicions de solvència i eficàcia acreditada per qualsevol dels mitjans que s'estableixin.

c. La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'Administració General de l'Estat i els seus organismes públics.

3. L'òrgan administratiu atorgant de la subvenció i l'entitat col·laboradora formalitzaran un conveni o contracte de col·laboració, en el qual es fixaran les condicions i obligacions amb què es desenvoluparà dita col·laboració.

Article 10. Requisits per obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora

1. Podran obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora les persones o entitats que es trobin en la situació que fonamenta la concessió de la subvenció o en les que concorrin les circumstàncies previstes en aquesta Ordenança i en la convocatòria corresponent.

2. No podran obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions les persones o entitats en els qui concorri qualcuna de les circumstàncies següents, excepte en el cas de que, per la naturalesa de la subvenció, s'exceptuï per la pròpia convocatòria:

a. Haver estat condemnades mitjançant sentència ferma a la pena de pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions o ajudes públiques o per delictes de prevaricació, suborn, malversació de cabals públics, tràfic d'influències, fraus i exaccions il·legals o delictes urbanístics.

b. Haver sol·licitat la declaració de concurs voluntari, haver estat declarats insolvents en qualsevol procediment, trobar-se declarats en concurs, llevat que hi hagi adquirit l'eficàcia un conveni, estar subjectes a intervenció judicial o haver estat inhabilitats conforme a la Llei 22/2003, de 9 de juliol, Concursal, sense que hagi conclòs el període d'inhabilitació fixat a la sentència de qualificació del concurs.

c. Haver donat lloc, per causa de la qual hagin estat declarats culpables, la resolució ferma de qualsevol contracte subscrit amb l'Administració.

d. Estar incursa la persona física, els administradors de les societats mercantils o aquells que tinguin la representació legal d'altres persones jurídiques, en algun dels supòsits de la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de l'exercici de l'alt càrrec de l'Administració General de l'Estat, de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'Incompatibilitats del personal al servei de les Administracions Públiques, o tractar-se de qualsevol dels càrrecs electius regulats a la Llei Orgànica 5/1985, de 19 de juny. , del Règim Electoral General, en els termes establerts en aquesta o en la normativa autonòmica que reguli aquestes matèries.

e. No trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o davant de la Seguretat Social imposades per les disposicions vigents, en la forma que es determini per reglament.

f. Tenir la residència fiscal en un país o territori qualificat reglamentàriament com a paradís fiscal.

g. No trobar-se al corrent de pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions en els termes que es determinin per reglament.

h. Haver estat sancionat mitjançant una resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions d'acord amb aquesta o altres lleis que així ho estableixin.

3. No podran accedir a la condició de beneficiaris les agrupacions previstes a l'article 11.3, paràgraf segon de la Llei 38/2003, General de Subvencions (article 8.d de la present Ordenança) quan concorri alguna de les prohibicions anteriors en qualsevol dels seus membres.

4. Les prohibicions d'obtenir subvencions afectaran també aquelles empreses de les quals, per raó de les persones que les regeixen o d'altres circumstàncies, es pugui presumir que són continuació o que deriven, per transformació, fusió o successió, d'altres empreses a les que haguessin concorregut aquelles.

5. Tampoc podran obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions regulades en la present Ordenança les associacions sotmeses a les causes de prohibició previstes en els apartats 5 i 6 de l'article 4 de la Llei Orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del Dret d'Associació.

Tampoc les associacions respecte de les quals s'hagués suspès el procediment administratiu d'inscripció per trobar-se indicis racionals d'il·licitud penal, en aplicació del que disposa l'article 30.4 de la Llei Orgànica 1/2002, mentre no recaigui resolució judicial ferma en virtut de la qual es pugui practicar la inscripció en el registre corresponent.

6. En qualsevol cas, es podrà obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora en la resta de supòsits prevists per l'article 13 de la Llei 38/2003, General de Subvencions

7. La justificació per part de les persones o entitats de no estar incurses en cap prohibició per accedir a la condició de beneficiari o entitat col·laboradora es podrà realitzar mitjançant testimoni judicial, certificats telemàtics o transmissions de dades, d'acord amb allò establert a la normativa reglamentària que reguli la utilització de tècniques electròniques, informàtiques i telemàtiques per l'Administració General de l'Estat o de les comunitats autònomes, o certificació administrativa, segons els casos, i quan aquest document no pugui ser expedit per l'autoritat competent, podrà ser substituït per una declaració responsable atorgada davant una autoritat administrativa o notari públic.

Article 11. Obligacions dels beneficiaris i de les entitats col·laboradores

1. Són obligacions del beneficiari:

a. Complir l'objectiu, executar el projecte, realitzar l'activitat o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de les subvencions.

b. Justificar davant l'òrgan concedent o l'entitat col·laboradora, si escau, el compliment dels requisits i les condicions, així com la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determinin la concessió o el gaudi de la subvenció.

c. Sotmetre's a les actuacions de comprovació, a efectuar per l'òrgan concedent o l'entitat col·laboradora, si escau, així com qualsevol altra de comprovació i control financer que puguin realitzar els òrgans de control competents, tant nacionals com comunitaris, aportant tota la informació que li sigui requerida en l'exercici de les actuacions anteriors.

d. Comunicar a l'òrgan concedent o l'entitat col·laboradora l'obtenció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financin les activitats subvencionades. Aquesta comunicació s'ha de fer tan aviat com es conegui i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.

e. Acreditar, abans que es dicti la proposta de resolució definitiva de concessió, que es troba al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social.

f. Disposar dels llibres comptables, registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes exigits per la legislació mercantil i sectorial aplicable al beneficiari en cada cas, així com quants estats comptables i registres específics siguin exigits per les bases reguladores de les subvencions, amb la finalitat de garantir l'exercici adequat de les facultats de comprovació i control.

g. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control.

h. Adoptar les mesures de difusió en els termes de l'article 13 de la present Ordenança.

i. Procedir al reintegrament dels fons percebuts en els supòsits que preveu l'article 26 de la present Ordenança.

2. Són obligacions de l'entitat col·laboradora:

a. Lliurar als beneficiaris els fons rebuts d'acord amb els criteris establerts a les bases reguladores de la subvenció i al conveni subscrit amb l'entitat concedent.

b. Comprovar, si escau, el compliment i l'efectivitat de les condicions o els requisits determinants per al seu atorgament, així com la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determinin la concessió o el gaudi de la subvenció.

c. Justificar el lliurament dels fons percebuts davant de l'òrgan concedent de la subvenció i, si escau, lliurar la justificació presentada pels beneficiaris.

d. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que respecte de la gestió dels fons esmentats pugui efectuar l'òrgan concedent, així com qualssevol altres de comprovació i control financer que puguin realitzar els òrgans de control competents, tant nacionals com comunitaris, aportant tota la informació que li sigui requerida en l'exercici de les actuacions anteriors.

Article 12. Publicitat de les subvencions atorgades

1. Les subvencions concedides es publicaran en el tauler d'anuncis de la pàgina web oficial de l'Ajuntament de Santa Maria del Camí (www.ajsantamariadelcami.org), amb expressió de la convocatòria, el crèdit pressupostari al qual s'imputen, el beneficiari/ària, la quantitat concedida i la finalitat o finalitats de la subvenció.

2. Així mateix, es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) un extracte de la resolució per la qual s'ordena la publicació, amb indicació del lloc on està exposat el contingut íntegre.

3. No serà necessària la publicació en el tauler d'anuncis quan la subvenció tingui assignació nominativa en els pressupostos municipals.

4. Per tal de promoure la transparència i col·laborar en la lluita contra el frau de subvencions i ajudes públiques, l'Ajuntament subministrarà la informació estipulada a l'article 20 de la Llei 38/2003, General de subvencions a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS).

Article 13. Publicitat de la subvenció per part del beneficiari

1. Les bases reguladores de les subvencions establiran les mesures de difusió que ha d'adoptar el beneficiari/ària d'una subvenció per donar la publicitat adient al caràcter públic del finançament del programa, activitat, inversió o actuació de qualsevol tipus que sigui objecte de subvenció.

2. Les mesures de difusió s'hauran d'adequar a l'objecte subvencionat, tant pel que fa a la forma com a la duració, i podran consistir en la inclusió de la imatge institucional de l'entitat atorgant, així com en llegendes relatives al finançament públic a cartells, plaques commemoratives, materials, impresos, mitjans electrònics o audiovisuals, o bé mencions en els mitjans de comunicació.

Article 14. Subcontractació

Podran subcontractar-se total o parcialment les activitats que integren els programes subvencionats respectant els requisits i prohibicions establerts a l'article 29 de la LGS i a l'article 68 del RLGS, sempre que les respectives convocatòries o el conveni pel que fa a les nominatives ho prevegi expressament.

 

TÍTOL II Procediments de concessió de subvencions

Article 15. Procediments de concessió

1. Les subvencions es poden concedir en règim de concurrència competitiva o de forma directa.

2. El procediment ordinari de concessió de subvencions es tramitarà en règim de concurrència competitiva.

 

CAPÍTOL I Procediment de concessió directa

Article 16. Procediment de concessió directa de subvencions

Es podran concedir de forma directa les següents subvencions:

a. Les previstes nominativament en el Pressupost municipal, el qual contindrà el nom del beneficiari, l'objecte de la subvenció i la seva quantia.

b. Aquelles l'atorgament o quantia de les quals vingui imposat/ada per una norma amb rang legal.

c. Amb caràcter excepcional, aquelles altres subvencions en què s'acreditin raons d'interès públic, social, econòmic o humanitari, o altres degudament justificades que dificulten la seva convocatòria pública.

 

CAPÍTOL II Procediment de concessió en règim de concurrència competitiva

Article 17. Procediment de concessió de subvencions en règim de concurrència competitiva

1. El procediment de concessió en règim de concurrència competitiva constitueix el procediment ordinari de concessió de subvencions.

2. Tindrà la consideració de concurrència competitiva el procediment a través del qual es dugui a terme la concessió de les subvencions mitjançant la comparació de les sol·licituds presentades, a fi d'establir una prelació entre elles d'acord amb els criteris de valoració prèviament fixats a la convocatòria de cada subvenció, i adjudicar-les, respectant el límit fixat en aquesta, a favor d'aquelles que hagin obtingut major valoració en aplicació dels esmentats criteris de valoració.

3. La convocatòria de la subvenció podrà exceptuar la condició de fixar un ordre de prelació entre les sol·licituds presentades que reuneixin els requisits establerts, en el supòsit que el crèdit consignat a la convocatòria sigui suficient, atenent al nombre de sol·licituds una vegada finalitzat el termini de presentació.

Article 18. Inici i convocatòria

1. El procediment de concessió s'iniciarà sempre d'ofici.

2. La iniciació d'ofici es realitzarà sempre mitjançant convocatòria aprovada pel Ple.

3. La convocatòria, que desenvoluparà el procediment per a la concessió de la subvenció, tindrà necessàriament el següent contingut:

a. Indicació de la disposició que estableixi les bases reguladores i del diari oficial en què està publicada, excepte quan aquestes s'incloguin a la pròpia convocatòria.

b. Crèdits pressupostaris a què s'imputa la subvenció i quantia total màxima de la subvenció convocada dins dels crèdits disponibles o, si no n'hi ha, quantia estimada de la subvenció.

c. Objecte, condicions i finalitat de la concessió de la subvenció. Es podrà establir un nombre màxim d'activitats o projectes a presentar per un mateix sol·licitant.

d. Expressió que la concessió s'efectua mitjançant un règim de concurrència competitiva.

e. Requisits per sol·licitar la subvenció i forma d'acreditar-los.

f. Indicació dels membres de l'òrgan competent per a la instrucció i resolució del procediment.

g. Termini de presentació de sol·licituds, a les quals són aplicables les previsions que conté l'article 19 de la present Ordenança.

h. Termini de resolució i notificació. i. Documents i informacions que s'han d'adjuntar a la petició.

j. Si escau, possibilitat de reformulació de sol·licituds de conformitat amb l'establert a l'article 22 d'aquesta Ordenança.

k. Indicació de si la resolució posa fi a la via administrativa i, en cas contrari, òrgan davant el qual s'ha d'interposar recurs d'alçada.

l. Criteris de valoració de les sol·licituds.

m. Mitjà de notificació o publicació, de conformitat amb les disposicions de la Llei 39/2015, de d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

n. Compatibilitat o incompatibilitat amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, independentment de la seva procedència.

4. La convocatòria de les subvencions es publicarà al BOIB.

5. La convocatòria indicarà quina documentació pot ser substituïda per una declaració responsable del sol·licitant. En tal cas, amb anterioritat a la proposta de resolució definitiva de concessió de la subvenció, s'haurà d'haver presentat la documentació que acrediti la realitat de les dades contingudes en l'esmentada declaració.

Article 19. Presentació de sol·licituds

1. Les sol·licituds, juntament amb la documentació requerida a la convocatòria, es presentaran en el Registre d'entrada de l'Ajuntament o en qualsevol dels registres que preveu l'article 16.4 de la Llei 39/2015, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i hauran d'anar dirigides a Batlia.

2. En cas de que la documentació exigida ja estigui en poder de l'Ajuntament, la persona sol·licitant, sempre que no hagin transcorregut més de cinc anys des de la finalització del procediment de què formi part, podrà fer ús del seu dret a no presentar-la fent constar la data, el procediment i l'òrgan o dependència en què va ser presentada o emesa.

3. Si la sol·licitud no reuneix els requisits establerts a la convocatòria, es requerirà a la persona interessada perquè en el termini màxim de 10 dies esmeni les deficiències, indicant-li que, si no ho fa, se la tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució que es dictarà en els termes previstos per l'article 68.1 de la Llei 39/2015 del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Article 20. Instrucció

1. La instrucció del procediment de concessió de subvencions correspondrà a l'òrgan que es designi a la convocatòria.

2. Les activitats d'instrucció comprendran:

a. Petició de tots els informes que s'estimin necessaris per a resoldre o que siguin exigits per les normes que regulen la subvenció. El termini per a la seva emissió serà de 10 dies, llevat que l'òrgan instructor acordi un altre termini, que en cap cas podrà excedir de dos mesos.

b. Avaluació de les sol·licituds o peticions, efectuada conforme als criteris, formes i prioritats de valoració establerts a la corresponent convocatòria.

3. Un cop avaluades les sol·licituds per la Comissió Avaluadora de l'article 7.2 de la present Ordenança, aquesta emetrà informe en el que es concreti el resultat de l'avaluació efectuada.

4. L'òrgan instructor, a la vista de l'expedient i de l'informe de la Comissió Avaluadora, formularà proposta de resolució provisional, degudament motivada, i la notificarà a les persones interessades en la forma que estableixi la convocatòria, atorgant un termini de 10 dies per presentar al·legacions i requerint-los perquè presentin la documentació que acrediti la realitat de les dades afirmades a la declaració.

5. Examinades, si escau, les al·legacions presentades per les persones interessades, l'òrgan instructor formularà proposta de resolució definitiva, que haurà d'expressar:

a. El sol·licitant o la relació de sol·licitants per als quals es proposa la concessió de la subvenció.

b. La quantia de la subvenció.

c. Especificació de l'avaluació i dels criteris seguits per a efectuar-la

6. L'expedient de concessió de subvencions contindrà l'informe de l'òrgan instructor en el que consti que de la informació que obra en el seu poder es desprèn que els beneficiaris compleixen tots els requisits necessaris per accedir a les subvencions.

7. La proposta de resolució definitiva, quan resulti procedent d'acord amb l'establert a la convocatòria de cada tipus de subvenció, es notificarà a les persones interessades que hagin estat proposades com a beneficiàries a la fase d'instrucció, perquè en el termini de 10 dies comuniquin la seva acceptació.

Article 21. Resolució

1. Aprovada la proposta de resolució definitiva, l'òrgan competent resoldrà el procediment de concessió de forma motivada.

2. La resolució, a més d'expressar el sol·licitant o relació de sol·licitants a qui es concedeix la subvenció, farà constar de forma expressa la desestimació de la resta de les sol·licituds, indicant la persona sol·licitant o relació de sol·licitants als quals es desestima la subvenció.

3. La resolució podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, complint amb les condicions administratives i tècniques establertes en les bases reguladores per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades per sobrepassar-se la quantia màxima del crèdit fixat en la convocatòria, amb indicació de la puntuació atorgada a cada una d'elles en funció dels criteris de valoració prevists en aquesta.

En aquest supòsit si una persona beneficiària renunciés de forma expressa a la subvenció, l'òrgan atorgant acordarà, sense necessitat de nova convocatòria, la concessió de la subvenció al sol·licitant o sol·licitants següents a aquell en ordre a la puntuació, sempre que, de tal renuncia, s'hagués alliberat crèdit suficient per atendre, al menys, una de les sol·licituds denegades. L'òrgan atorgant de la subvenció comunicarà aquesta opció als interessats a fi de què accedeixin a la proposta de subvenció en un termini improrrogable de 10 dies.

4. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució del procediment és de sis mesos, a comptar des de la publicació de la corresponent convocatòria, excepte en cas de que aquesta posposi els seus efectes a una data posterior.

5. El venciment del termini màxim sense haver notificat la resolució legitima als interessats per a entendre desestimada la sol·licitud de la concessió per silenci administratiu.

Article 22. Reformulació de les sol·licituds

1. Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'activitats a desenvolupar per el sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es podrà instar del beneficiari/ària, si així s'ha previst a la convocatòria, la reformulació de la seva sol·licitud per ajustar els compromisos i condicions a la subvenció atorgable.

2. Un cop la sol·licitud tingui la conformitat de la Comissió Avaluadora, es remetrà amb tot allò actuat a l'òrgan competent perquè dicti la resolució.

3. En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds haurà de respectar l'objecte, condicions i finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte de les sol·licituds o peticions.

Article 23. Quantia de les subvencions

1. Amb caràcter general, les subvencions que atorgui l'Ajuntament de Santa Maria del Camí en règim de concurrència competitiva no podran superar el 100% del cost de l'actuació subvencionada.

2. La concessió de subvencions per aquest Ajuntament és compatible amb qualsevol altre tipus de subvenció o ajuda, llevat que s'especifiqui el contrari. No obstant això, en cap cas l'import de la subvenció podrà ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, superi el cost de l'activitat subvencionada.

 

TÍTOL III Procediment de justificació i cobrament de les subvencions

Article 24. Justificació

1. Els beneficiaris de la subvenció hauran de justificar davant l'òrgan atorgant o l'entitat col·laboradora el compliment de les condicions imposades i dels objectius previstos a l'acte de concessió de la subvenció.

2. La justificació es realitzarà en la forma, moment, terminis i condicions establertes a la convocatòria de la subvenció, i podrà revestir alguna de les següents modalitats:

a. Compte justificatiu de la despesa realitzada.

b. Acreditació per mòduls.

c. Presentació d'estats comptables.

3. La convocatòria concretarà la documentació justificativa que haurà de ser aportada, podent consistir aquesta en una memòria de l'activitat realitzada, factures originals o fotocòpies compulsades, justificants de pagament, així com el possible emplenament de determinats annexes, entre d'altres.

Article 25. Cobrament

1. El pagament de la subvenció es durà a terme un cop realitzada la justificació i complertes totes les condicions que puguin haver estat fixades per la corresponent convocatòria.

2. El dret a cobrar total o parcialment la subvenció s'extingirà en els supòsits en què no es dugui a terme la justificació o concorri alguna de les causes que donin lloc al reintegrament.

Article 26. Reintegrament

1. Són causes de reintegrament i pèrdua de la subvenció:

a. Obtenció de la subvenció falsejant les condicions requerides o ocultant aquelles que ho haguessin impedit.

b. Incompliment total o parcial de l'objectiu, de l'activitat, del projecte o la no adopció del comportament que fonamenten la concessió de la subvenció.

c. Incompliment de l'obligació de justificació o la justificació insuficient.

d. Incompliment de l'obligació d'adoptar les mesures de difusió regulades a l'article 13 de la present Ordenança.

e. Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer, així com l'incompliment de les obligacions comptables, registrals o de conservació de documents quan se'n derivi la impossibilitat de verificar l'ocupació donada als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i regularitat de les activitats subvencionades, o la concurrència de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administració o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.

f. Incompliment de les obligacions imposades per l'Administració a les entitats col·laboradores i persones beneficiàries, així com dels compromisos per aquests assumits, amb motiu de la concessió de la subvenció, sempre que afectin o es refereixin a la manera en què s'han d'aconseguir els objectius, realitzar l'activitat, executar el projecte o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

g. Incompliment de les obligacions imposades per l'Administració a les entitats col·laboradores i beneficiaris, així com dels compromisos per aquests assumits, amb motiu de la concessió de la subvenció, diferents dels anteriors, quan se'n derivi la impossibilitat de verificar l'ocupació donada als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i regularitat de les activitats subvencionades, o la concurrència de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administració o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.

h. En els demès supòsits previstos per la convocatòria i per la normativa autonòmica, estatal o europea vigent en cada cas.

2. El procediment de reintegrament es regirà per les disposicions del Capítol II del Títol II de la Llei General de Subvencions.

 

TÍTOL IV Règim d'infraccions i sancions

Article 27. Infraccions

1. Són infraccions administratives en matèria de subvencions les accions i omissions tipificades als articles 56 i següents de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i es regiran per tot allò previst en aquesta.

2. Les infraccions poden ser lleus, greus i molt greus.

Article 28. Responsables de les infraccions

Seran responsables de les infraccions administratives en matèria de subvencions les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, així com els ens sense personalitat jurídica (agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades; comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, fins i tot mancant de personalitat jurídica, puguin portar a terme els projectes, activitats o comportaments o es troben en la situació que motiva la concessió de subvencions), que per acció o omissió incorrin en els supòsits tipificats com a infraccions per la Llei General de Subvencions i, en particular, les següents:

a. Els beneficiaris de subvencions, així com els membres de les persones jurídiques o ens sense personalitat jurídica, que s'hagin compromès a efectuar les activitats que fonamenten la concessió de la subvenció.

b. Les entitats col·laboradores.

c. El representant legal de les persones beneficiàries de subvencions que manquin de capacitat d'obrar.

d. Les persones o entitats relacionades amb l'objecte de la subvenció o la seva justificació, obligades a prestar col·laboració i a facilitar tota documentació que els hi sigui requerida.

Article 29. Exempció de la responsabilitat

Les accions o omissions tipificades com a infraccions no donaran lloc a responsabilitat per infracció administrativa en matèria de subvencions en els següents supòsits:

a. Quan es duguin a terme pels qui manquen de capacitat d'obrar.

b. Quan concorri força major.

c. Quan derivin d'una decisió col·lectiva, per als qui haguessin salvat el seu vot o no haguessin assistit a la reunió en què es va prendre aquella.

Article 30. Sancions

1. Sobre les infraccions a les quals fa referència l'article 27 de la present Ordenança s'imposaran les sancions regulades als articles 59 i següents de la Llei General de Subvencions.

2. Aquestes sancions podran ser pecuniàries o no pecuniàries, i es graduaran en funció de que la infracció sigui lleu, greu o molt greu.

3. La competència per a la imposició de les sancions correspondrà als òrgans establerts per l'article 66 de la Llei General de Subvencions.

Article 31. Procediment sancionador

1. La imposició de les sancions en matèria de subvencions s'efectuarà mitjançant expedient administratiu en el qual, en tot cas, es donarà audiència a l'interessat abans de dictar-se l'acord corresponent i que serà tramitat conforme a les disposicions de la Llei 39/2015, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i de la Llei 40/2015 del Règim Jurídic de les Administracions Públiques.

2. El procediment s'iniciarà d'ofici, com a conseqüència, de l'actuació de comprovació desenvolupada per l'òrgan concedent o per l'entitat col·laboradora, així com de les actuacions de control financer que preveu la Llei General de Subvencions.

3. Els acords d'imposició de sancions posaran fi a la via administrativa.

Disposició transitòria única. Procediments de concessió de subvencions anteriors

Els procediments de concessió de subvencions iniciats amb anterioritat a l'entrada en vigor de la present Ordenança es regiran per el que disposa la normativa que va regular la seva convocatòria, sense perjudici de l'aplicació de la normativa autonòmica i estatal de subvencions i de les Bases de l'execució del pressupost de l'Ajuntament de Santa Maria del Camí.

Disposició final primera. Regulació supletòria

En tot allò que no es trobi previst en aquesta Ordenança de caràcter general, serà d'aplicació el Decret Legislatiu 2/2005, de 31 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i la seva normativa de desenvolupament.

Disposició final segona. Entrada en vigor

Aprovada definitivament, aquesta Ordenança entrarà en vigor al dia següent a la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Contra aquest acte administratiu, que exhaureix la via administrativa, es pot presentar recurs de reposició davant el mateix òrgan que l'ha dictat, d'acord amb l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. El termini per interposar-lo és d'un mes comptat des de l'endemà de rebre aquesta publicació. En aquest cas no es podrà interposar recurs contenciós administratiu fins que no s'hagi resolt el de reposició. El recurs de reposició potestatiu s'haurà de presentar al Registre General d'aquest Ajuntament o a les dependències a què es refereix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, abans esmentada, i s'entendrà desestimat quan no s'hagi resolt i notificat la resolució, en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la seva interposició, i en aquest cas quedarà expedita la via contenciosa administrativa.

Si no s'utilitza el recurs potestatiu de reposició, es pot interposar directament recurs contenciós administratiu, d'acord amb l'article 123 abans esmentat i el que disposa la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, davant el Jutjat Contenciós Administratiu o la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia, segons les competències determinades pels articles 8 i 10 de la Llei 29/1998, en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de rebre aquesta publicació, tot això sense perjudici de qualsevol altre recurs o acció que es consideri convenient.

 

Santa Maria del Camí, (signat electrònicament: 26 de maig de 2023)

El batle-president Nicolau Canyelles Parets