Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MANACOR
Núm. 325215
Establiment del Preu Públic per la prestació dels serveis del programa municipal de reforç escolar
1. El Ple de l‘Ajuntament en sessió de dia 12 de desembre de 2022 acordà aprovar inicialment l'establiment del Preu Públic per la prestació dels serveis del programa municipal de reforç escolar, acord rectificat pel Ple en sessió de dia 9 de gener de 2023.
2. L''acord d'aprovació inicial es va publicar al tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament de Manacor el en data 17 de gener de 2023 i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 8 de dia 17 de gener de 2023, quedant exposat per un termini de 30 dies hàbils als efectes que els interessats poguessin examinar l'expedient i presentar les reclamacions que estimessin oportunes.
Transcorregut el termini atorgat, no es va presentar cap reclamació.
3. En compliment de l'art. 102 c) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, es va procedir a donar audiència prèvia durant 30 dies hàbils a les associacions veïnals i de defensa de les persones consumidores i usuàries establertes en l'àmbit territorial de Manacor que estiguin inscrites en el registre municipal i que les seves finalitats guardin relació amb l'objecte de la disposició aprovada.
Transcorregut el termini atorgat, no es va presentar cap al·legació ni reclamació per part de les associacions notificades.
4. De conformitat amb l'article 5 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat entre dones i homes, es va sol·licitar a l'Institut Balear de la Dona el corresponent informe d'avaluació d'impacte de gènere, el qual es va rebre en data 24 de gener de 2023 (RGE 1218) i s'ha procedit a incorporar aquests suggeriments al text del Preu Públic per a la seva aprovació definitiva, i aquest quedarà redactat com es dirà a continuació.
5. El Ple de l'Ajuntament, en sessió ordinària celebrada en data 8 de maig de 2023, va adoptar el següent
«ACORD
1. Incorporar els suggeriments inclosos a l'informe emès per l'Institut Balear de la Dona (IBDONA) al seu informe d'impacte de gènere al text del Preu Públic per la prestació dels serveis del programa municipal de reforç escolar per a la seva aprovació definitiva, i aquest quedarà redactat com es dirà a continuació.
2. Aprovar definitivament el Preu Públic per la prestació dels serveis del programa municipal de reforç escolar, d'acord amb el text que es determinarà a continuació.
3. Publicar l'Acord d'aprovació definitiva al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
El text del preu públic que es proposa aprovar una vegada incloses les recomanacions de l'IBDONA és el següent
PREU PÚBLIC PER LA PRESTACIÓ DELS SERVEIS DEL PROGRAMA MUNICIPAL DE REFORÇ ESCOLAR.
ARTICLE 1. OBJECTE I FONAMENT LEGAL
De conformitat amb el que disposa l'article 41 del RDL 2/2004, de 5 de març pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aquest ajuntament acorda establir en aquest terme municipal el preu públic relatiu per a la prestació dels serveis del programa municipal de reforç escolar fóra de l'horari lectiu, a infants i joves del municipi escolaritzats a la xarxa d'escoles públiques i concertades d'educació primària i secundària del municipi.
ARTICLE 2. OBLIGATS AL PAGAMENT
Estan obligats al pagament de les quanties contingudes en aquesta normativa els pares, les mares o qui ostenti la tutoria dels infants que hagin sol·licitat l'admissió de l'usuari al servei o, si escau, qui pugui estar obligat al pagament dels aliments d'aquests conformement al que preveu el Codi Civil.
ARTICLE 3. QUANTIA
La quota mensual a pagar pels serveis del programa municipal de reforç escolar serà de DEU EUROS (10,00€) per als mesos de setembre a maig, ambdós inclosos, i de CINC EUROS (5,00€) per al mes de juny.
ARTICLE 4. TARIFES REDUÏDES
D'acord amb el que disposa l'article 44.2 del RDL 2/2004 de 5 de març pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals es podran fixar preus públics inferiors quan existeixin raons socials, benèfiques, culturals o d'interès públic que així ho aconsellin.
De conformitat amb l'anterior als efectes d'aquest preu públic es considerarà que existeixen raons socials, benèfiques, culturals o d'interès públic quan es donin les següents circumstàncies:
1. Famílies nombroses:
De conformitat amb l'article 12.2 de la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses s'estableix reducció del 20% de la quota a favor de les persones integrants de famílies nombroses. Per a l'aplicació d'aquesta tarifa reduïda s'ha d'aportar el títol corresponent.
2. Famílies monoparentals:
En base a la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, s'estableix una reducció del 20% de la quota a favor de les persones integrants de famílies monoparentals. Per a l'aplicació d'aquesta tarifa reduïda s'ha d'aportar el títol corresponent.
3. Quan a la unitat familiar hi hagi un infant en acolliment:
S'estableix una reducció del 20% de la quota a favor de persones integrants de famílies que tenguin un infant en acolliment. Per a l'aplicació d'aquesta tarifa reduïda s'ha d'aportar la corresponent resolució d'acolliment de la Direcció General d'atenció a la infància i l'adolescència.
4. Quan a la unitat familiar hi hagi una persona amb una discapacitat superior al 33%
S'estableix una reducció del 20% de la quota a favor de persones integrants de famílies en que hi hagi una persona amb una discapacitat superior al 33%. Per a l'aplicació d'aquesta tarifa reduïda s'ha d'aportar la corresponent resolució oficial de reconeixement del grau de discapacitat o document oficial equivalent emès per l'òrgan competent.
5. Quan la unitat familiar estigui composta per dones víctimes de violència masclista i els seus fills o filles o bé hi hagi persones menors d'edat víctimes de violència masclista o conjugal, o entre persones amb relació anàloga a la conjugal, quan hagin quedat òrfenes o un dels seus progenitors, com a conseqüència de la violència masclista o conjugal, o entre persones amb relació anàloga a la conjugal, tenguin un grau de discapacitat igual o superior al 33%.
D'acord amb l'article 76, de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, s'estableix una reducció del 20% de la quota a favor de persones integrants de famílies compostes per dones víctimes de violència masclista i els seus fills o filles o bé hi hagi persones menors d'edat víctimes de violència masclista o conjugal, o entre persones amb relació anàloga a la conjugal, quan hagin quedat òrfenes o un dels seus progenitors, com a conseqüència de la violència masclista o conjugal, o entre persones amb relació anàloga a la conjugal, tenguin un grau de discapacitat igual o superior al 33%. Per a l'aplicació d'aquesta reducció s'ha d'aportar la corresponent resolució oficial de reconeixement d‘alguna de les situacions esmentades o document oficial equivalent emès per l'òrgan competent.
6. Coexistència de dos o més germans matriculats durant el mateix curs escolar:
Quan coexisteixin dos o més germans matriculats durant el mateix curs escolar, s'estableix una reducció del 20% de la quota al segon infant matriculat i als següents, si és el cas. Per a l'aplicació d'aquesta tarifa reduïda s'ha d'aportar fotocòpia del llibre de família complet.
7. Ingressos unitat familiar:
Es determinen tres tipus reduccions (60%, 40% i 20%), en funció de la renda calculada per a la unitat familiar i el nombre de membres d'aquesta.
El factor determinant serà el total de renda familiar disponible associat al nombre de membres de la unitat familiar. Per a establir la base de càlcul anual de la unitat familiar i saber en quin tram de reducció es troba, es calcula la suma dels ingressos anuals que, per qualsevol concepte, percep aquesta unitat i es relaciona el total d'ingressos amb el nombre total de membres de la unitat familiar.
Es computaran com a ingressos familiars la totalitat dels ingressos de la unitat familiar durant l'any corresponent al darrer exercici fiscal liquidat en el moment de cada convocatòria.
A l'efecte del càlcul dels ingressos familiars, es consideraran membres computables de la unitat familiar el pare, la mare (o persones tutores legals) i fills menors de 25 anys que conviuen en el domicili familiar i que contribueixin econòmicament a la unitat familiar.
Per a l'aplicació d'aquesta tarifa reduïda s'ha d'aportar la declaració anual de l'IRPF (amb segell de l'entitat bancària o certificat de presentació per Internet) corresponent al darrer exercici fiscal liquidat, o certificat de l'Agència Tributària de que no s'està obligat a presentar-la. La renda familiar anual no pot superar les quantitats de la taula següent:
*IPREM= Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples
Membres de la unitat familiar |
Reducció 60 % quota |
Reducció 40 % quota |
Reducció 20% quota |
2 MEMBRES |
IPREM X 1,3 |
IPREM X 1,625 |
IPREM X 1,95 |
3 MEMBRES |
IPREM X 1,5 |
IPREM X 1,875 |
IPREM X 2,25 |
4 MEMBRES |
IPREM X 1,6 |
IPREM X 2 |
IPREM X 2,40 |
5 MEMBRES |
IPREM X 1,7 |
IPREM X 2,125 |
IPREM X 2,55 |
6 MEMBRES |
IPREM X 1,8 |
IPREM X 2,25 |
IPREM X 2,70 |
7 MEMBRES |
IPREM X 1,9 |
IPREM X 2,375 |
IPREM X 2,85 |
8 MEMBRES |
IPREM X 2 |
IPREM X 2,5 |
IPREM X 3,00 |
A partir del vuitè membre de la unitat familiar, s'afegirà un 10% per cada nou membre computable.
8. Si la reducció es sol·licita per a més d'un membre de la família, es presentarà un imprès per a cada membre; però només caldrà lliurar un exemplar de la documentació acreditativa.
9. En els casos de poder optar a diferents reduccions els criteris de reducció de la tarifa no són sumatoris un amb l'altre i la persona beneficiària optarà per l'opció que consideri més adient.
10. Quan per raons benefico-socials d'extrema necessitat es consideri adient, es podrà concedir una reducció de fins al 100% de la quota, sempre que així es justifiqui en base a un informe detallat de Serveis Socials.
ARTICLE 5. ACREDITAMENT
Es merita el preu públic i sorgeix l'obligació de pagament del preu públic en el moment en que es formalitza la inscripció en els serveis de reforç escolar fóra de l'horari lectiu a infants i joves del municipi escolaritzats a la xarxa d'escoles públiques i concertades d'educació primària i secundària del municipi.
A la sol·licitud per inscriure's al servei caldrà adjuntar-hi la documentació següent:
En el supòsit que les dades siguin incompletes o manqui documentació, l'Ajuntament o la prestatària del servei si és el cas, establirà un termini de 10 dies hàbils per a efectuar les correccions pertinents i perquè les persones interessades puguin esmenar o completar les dades o adjuntar-hi la documentació no presentada inicialment. En el cas de les persones interessades que, transcorregut aquest termini, no esmenin les errades esmentades es considerarà que desisteixen de la seva petició, la qual s'arxivarà sense cap més tràmit.
ARTICLE 6. NORMES DE GESTIÓ
1. El pagament de la tarifa per part de les famílies es farà efectiu dins els primers deu dies del mes. L'abonament es realitzarà mitjançant càrrec en compte bancari o per ingrés del contribuent en el número de compte que determini l'Ajuntament o l'adjudicatari del contracte si n'és el cas. Amb aquesta finalitat, la persona interessada haurà d'estendre la corresponent ordre bancària, i domiciliar el pagament en el moment de la inscripció. Excepcionalment l'Ajuntament o la prestatària del servei podran autoritzar altres tipus de pagament.
Si el servei s'externalitza a un tercer, el pagament de les quotes es realitzarà a la prestatària del servei i aquesta ingressarà a l'Ajuntament trimestralment la quantitat resultant. Aquest ingrés haurà d'anar acompanyat per un full de càlcul explicatiu amb la relació d'infants i mesos abonats, amb indicació de les reduccions aplicades per a cada un dels infants, tot certificat pel responsable de l'empresa prestatària del servei.
2. La persona responsable del contracte i tècnica del Departament d'Educació revisarà les dades aportades a l'esmentada documentació, procedint a la seva validació. Les reduccions aplicades hauran de ser aprovades per Decret de batlia.
3. La tarifa del mes de juny del curs escolar serà del 50% i el seu abonament s'inclourà a l'abonament del mes de maig.
4. Les baixes voluntàries en la prestació del servei de les persones usuàries inscrites hauran de ser notificades per escrit al coordinador o coordinadora del servei de reforç escolar amb quinze dies d'antelació. En aquest cas no podrà sol·licitar-se la devolució de la tarifa del mes en curs.
5. L'obligació de pagament persisteix fins que la persona usuària no causi baixa del servei i tindrà efectes el dia primer del mes següent. Aquesta obligació persisteix si per causes justificades no assisteixen al centre, ja que la inscripció inclou el compromís d'assistència al centre i el pagament de la tarifa mensual.
6. Els dèbits per quotes no satisfetes que l'Administració no hagi percebut en els termes assenyalats es recaptaran conformement als procediments generals del Reglament de recaptació i disposicions concordants.
7. En cas de que la prestació del servei no es realitzi per causes imputables a l'Administració o a la empresa prestatària del servei, es procedirà a la devolució de l'import corresponent.
ARTICLE 7. MODIFICACIONS
De conformitat amb el que preveu l'article 47 del RDL 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, la modificació d'aquest preu públic correspondrà a la Junta de Govern Local, per delegació del Ple conforme a l'article 23.2 b) de la llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les bases del Règim Local.
DISPOSICIÓ FINAL
El present preu públic serà d'aplicació a partir de la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears de l'acord d'aprovació definitiva o de la provisional elevat a definitiva per haver transcorregut el termini d'exposició pública sense que es presentassin reclamacions i/o al·legacions, i romanent en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.»
Manacor, a la data de la signatura electrònica (16 de maig de 2023)
El batle Miquel Oliver Gomila