Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 324929
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el Projecte d’aparcament a l’aire lliure a Cala d’Hort, TM Sant Josep de sa Talaia (153A/2022)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, se publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 27 de abril de 2023,

DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL

1. El projecte d'aparcament a l'aire lliure a Cala d'Hort (TM de Sant Josep de sa Talaia) està inclòs en el punt 10 del grup 10 de l'annex 1 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears: Projectes en espais naturals protegits - Aparcaments, atès que es localitza íntegrament dins espai xarxa natura 2000.

2. L'EIA es va exposar al públic el 13 de maig de 2021 (BOIB núm. 62), i la tramitació a seguir és l'establerta a la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i el Decret legislatiu 1/2020.

3. Per la qual cosa, després d'haver estat sotmesa a avaluació d'impacte ambiental ordinària, amb caràcter previ a la seva autorització administrativa, és procedent formular la seva declaració d'impacte ambiental d'acord amb l'article 41 de la Llei 21/2013.

Antecedents

1. En data 28/05/2020 té entrada a la CMAIB ofici de l'òrgan substantiu d'inici d'AIA simplificada del projecte.

2. En data 26/06/2020 la CMAIB remet a l'òrgan substantiu i promotor del projecte resolució del president de la CMAIB sobre la subjecció a AIA ordinària del projecte, de data 10/06/2020, atès que aquest s'ubica íntegrament dins espai xarxa natura 2000 (resolució núm. 96/2020).

Informació del projecte

L'objecte del projecte és un aparcament a l'aire lliure al polígon 29, parcel·la 18, de Cala d'Hort (TM de Sant Josep de sa Talaia), amb una ocupació de 6.918,06 m2 en l'extrem nord de la parcel·la, amb una superfície total de 80.339 m2, afectant tres bancals contigus a la carretera de Cala d'Hort, pràcticament desproveïts de vegetació, amb l'objecte de resoldre els problemes de seguretat i mobilitat en l'àmbit de la platja de Cala d'Hort.

En l'actualitat, existeix a la parcel·la referida una activitat no autoritzada d'aparcament de vehicles particulars, així com d'accés d'autobusos turístics i d'excursions, a la franja litoral de la parcel·la, a la llera del torrent, al llarg de tota la carretera PMV-803-1 i a parcel·les veïnades. Es preveu tancar amb roques l'accés als bancals que actualment són utilitzats quan el torrent i la carretera estan plens, i es descompactarà la superfície per mitjans mecànics per fomentar la seva regeneració natural.

Segons l'EIA, es preveu condicionar una zona de camps de cultiu inactius, periòdicament llaurats, per a un estacionament de pagament de vehicles a l'aire lliure, per a 161 places per a vehicles (7 d'elles adaptades per a persones amb mobilitat reduïda), 17 places per a motocicletes i 3 per a autobusos.

Les actuacions previstes seran les següents:

1. Execució de mesures de protecció contra incendis amb una superfície aproximada de 2.000 m2, al sud i a l'est de l'àmbit d'actuació, consistents en reducció de la massa de combustible vegetal, reducció de la coberta arbustiva de fins al 30%, eliminació de peus arboris separats menys de 6 m i poda de branques d'arbres fins als 3 m d'altura.

2. Preparació del terreny (anivellament i compactació).

3. Instal·lació d'una caseta de fusta de 8,96 m2 per a les tasques de cobrament i control de l'aparcament. Disposarà d'una coberta de fusta amb plaques solars per a subministrar l'energia necessària per lluminàries tipus LED de la caseta, així com d'una marquesina de 6,75 m2 i un banc per a l'espera dels usuaris del microbús que enllaça amb la platja. L'aparcament no disposarà d'enllumenat exterior.

4. Instal·lació de tancaments i acabats, incloent-hi la delimitació de les places d'aparcament amb taulons o travesses de fusta, rampes per salvar els diferents desnivells existents, zones de vegetació forestal amb espècies autòctones, papereres, tanca texana, bol·lards delimitadors i senyalització vertical de fusta. En total, els tancaments seran de 84,5 m en el costat de la carretera i de 133,65 m a l'interior de l'aparcament.

5. Replantació de savines a l'interior de l'aparcament, d'aquelles que hagin de ser retirades de les actuals parets seques que han de demolir-se. Aquest material s'emprarà per fer noves parets de maçoneria amb morter a l'interior de l'aparcament.

6. El pressupost estimat d'execució del projecte és de 71.000 euros, amb un termini previst de durada de les obres de vint a trenta dies. Els residus generats en la fase d'execució del projecte seran reutilitzats a la mateixa obra o a pedreres amb pla de restauració aprovat, o bé separats per al seu lliurament a gestor autoritzat, en funció de la seva tipologia.

Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte

D'acord amb el Pla Territorial d'Eivissa (2005), l'àmbit d'actuació està qualificat com a sòl rústic protegit, àrea natural d'especial interès d'alt nivell de protecció (SRP-AANP) i forma part del LIC ES5310032 «Cap Llentrisca - Sa Talaia». Es troba afectat per àrea de prevenció de riscos (APR) d'incendis. Segons el IV Pla Forestal de les Illes Balears (2015-2024), es correspon amb una zona amb alt risc d'incendi forestal.

Segons l'EIA, la vegetació natural entorn de la parcel·la, correspon a un mosaic de camps de cultiu en general en estat inactiu, que alternen amb zones forestals arbustives més o menys denses de la típica pineda savinar eivissenc, que correspon a una etapa intermèdia entre les associacions Cneoro tricocci – Pistacietum lentisci, Rosmarino – Eiricion multiflorae, presentant-se també brugueras o timonedes del Teucrio piifontii – Corydothymetum capitati. Destaca la presència de l'endemisme Diplotaxis ibicensis, relativament abundant en la parcel·la, però no als terrenys directament afectats pel projecte. Tampoc es localitzen hàbitats d'interès comunitari (HIC) dins l'espai projectat com a aparcament.

D'acord amb la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, les espècies animals més rellevants que es poden trobar a la zona són sargantanes (Podarcis pityusensis), espècie d'interès comunitari inclosa en l'annex II de la Directiva 92/43/CEE i en l'annex II de la Llei 42/2007, i algunes aus incloses a la Directiva Aus 2009/147/CE, com la terrola de cap pla (Calandrella brachydactyla), la terrola capelluda (Galerida theklae), o l'endemisme balear Sylvia balearica, entre d'altres.

La zona d'estudi se situa sobre la massa d'aigua subterrània 2005M1 «Cala Tarida», aqüífer profund en mal estat qualitatiu i quantitatiu, i moderada vulnerabilitat a la contaminació. El curs d'aigua superficial més pròxim a l'espai projectat com a aparcament es localitza a uns 125 m de distància (torrent de ses Alfàbies).

D'acord amb l'EIA, a la parcel·la o al seu entorn pròxim no existeix cap element o conjunt patrimonial protegit, catalogat o inventariat al Catàleg de Patrimoni del Municipi de Sant Josep de sa Talaia. Cal destacar, en tot cas, la presència de parets seques que separen els bancals de cultius de la finca, algunes d'elles parcialment derruïdes.

Resum del procés d'avaluació

4.1 Fase d'informació pública i de consultes

En el BOIB núm. 62, de 13 de maig de 2021, es publica el tràmit d'informació pública de declaració d'interès general i d'avaluació ambiental del projecte durant un termini de trenta dies. També es publica anunci a la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa.

D'acord amb l'article 37 de la Llei 21/2013, es varen dur a terme les consultes següents a les administracions públiques afectades pel projecte:

Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat:

Es conclou que:

Atesos els elements de l'entorn, les característiques de les obres corresponents a la documentació aportada, el Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl informa com a administració pública afectada que:

1. Època de perill d'incendis forestals: es compliran les mesures de prevenció durant l'àpoca de perill d'incendis forestals establertes a la Directiva 98/37/CE, de 22 de juny, relativa a l'aproximació de les legislacions dels estats membres sobre màquines, pel que fa a les determinacions amb relació al risc d'incendi i a l'art. 8.2.c. del Decret 125/2007. Aquest article fa referència a la utilització de maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, que puguin generar deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals, en aquests casos s'ha de disposar, per a ús immediat, d'extintors de motxilla carregats i de les eines adequades que permetin sufocar qualsevol conat que es pogués provocar. Així mateix, les obres es realitzaran preferentment fora de l'època de risc d'incendis, és a dir, per norma general entre el 16 d'octubre i el 30 d'abril, quedant en tot cas paralitzades els dies de màxim risc d'incendi.

2. Franja de prevenció d'incendis forestals: les mesures de crear una franja d'autoprotecció i el seu manteniment que apareixen al projecte són adequades sempre que tinguin una amplada mínima de 30 m. La restauració de part de la zona d'aparcament actual no ha de dur un augment del risc d'incendi.

3. Durant l'època de perill d'incendis i, en qualsevol cas, quan hi hagi una emergència, ha d'estar garantit el pas a la finca per als serveis d'emergències, tal com s'especifica a l'art. 7 del Decret 125/2007.

4. Els operaris participants en les obres seran instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuacions immediates a efectuar davant un conat d'incendi i coneixeran el nombre telefònic de comunicació en cas d'incendis forestals (112).

5. En qualsevol cas, us recordem la responsabilitat dels propietaris de l'acompliment de la legislació adient segons el tipus d'instal·lació o construcció i de l'ús responsable dels mitjans o dels danys que un incendi forestal pugui causar.

Servei de Planificació al Medi Natural, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat:

Es conclou que:

Inform favorablement la declaració d'interès general a sòl rústic un aparcament públic a l'aire lliure, al polígon 28, parcel·la 60, a Cala d'Hort, al Terme Municipal de Sant Josep de sa Talaia, a l'àmbit del LIC ES5310032 – Cap Llentrisca – sa Talaia, promogut per l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, sempre que es compleixin els condicionants següents:

  • S'apliquin totes les mesures correctores i protectores detallades a l'EIA.
  • Les obres evitin el període comprés entre l'1 de març i el 30 de juny, per evitar pertorbacions i molèsties a la fauna durant l'època més sensible, la nidificació.
  • Durant l'execució de l'obra, cada tipus de residu es reculli separadament per a la seva gestió adequada d'acord el RD 105/2008, pel qual es regula la producció i gestió de residus de construcció i demolició, i la resta de normativa aplicable. No s'aboqui o abandoni cap tipus de residu al medi natural, i es prenguin les mesures necessàries per evitar la dispersió dels residus pel vent fora dels recipients.
  • Es minimitzi la generació de renou i vibracions durant l'execució de les obres en la mesura del possible, adoptant les mesures d'insonorització i de manteniment necessàries per tal que la maquinària s'ajusti a les limitacions establertes pel RD 212/2002, de 22 de febrer, pel qual es regulen les emissions sonores en l'entorn degudes a determinades màquines d'ús a l'aire lliure.
  • No s'instal·lin papereres individuals, únicament un punt de recollida selectiva agrupat i vigilat, sempre que es pugui garantir la correcta gestió dels residus dipositats.
  • La senyalització instal·lada s'adaptarà al manual de senyalització dels espais de rellevància ambiental de la Conselleria de Medi Ambient i Territori, i per tant haurà de ser consensuada amb els tècnics de la Conselleria de Medi Ambient i Territori abans de la seva instal·lació.
  • Servei de Residus i Sòls Contaminats, de la DG de Residus i Educació Ambiental:

Es considera que:

Primera. En el document que té per títol Proyecto modificado. Solicitud de declaración de interés general para aparcamiento al aire libre en el polígono 28, parcela 60 – Cala d'Hort. Sant Josep de sa Talaia Illes Balears, en l'apartat 1.3.- Oportunidad y conveniencia de la localización propuesta (Pàg. 9, darrer paràgraf) s'estableix que «La parte no ocupada por la edificación se mantiene en su estado natural, no se realizan movimientos de tierra, abancalamientos, ni transformación del perfil natural del terreno, por lo que no se altera su naturaleza rústica».

En canvi, tant al Documento de Síntesis (Pàg. 9) com a l'Estudio de Impacto Ambiental (Pàg. 87) sí que s'hi preveu el moviment de terres («Preparación del terreno. Consiste en el movimiento de tierras hasta la nivelación a las cotas de proyecto y la compactación del terreno»).

Cal indicar que si es produeixen moviments que requereixin l'aportació de terres d'altres indrets, pot ser d'aplicació l'Ordre APM/1007/2017, de 10 d'octubre, sobre normes generals de valorització de materials naturals excavats per a la seva utilització en operacions de reblert i obres distintes a aquelles en què es generaren.

Segona. Al Documento de Síntesis (Apartat 3.3.4) Residuos, en el quadre on es fa esment als residus generats, s'escau que aquests residus siguin designats segons la decisió de la Comissió, de 18 de desembre de 2014, per la qual es modifica la Decisió 2000/532, sobre la llista de residus, de conformitat amb la Directiva 2008/98/CE del Parlament Europeu i del Consell (Llista Europea de Residus), sobretot, per a aquells residus definits com a «Defectuosos y rotos, recortes ...» que tenen com a destí pedreres amb pla de restauració aprovat.

Els plans de restauració aprovats de les pedreres han de preveure específicament els residus de construcció i demolició o altres tipologies de residus de cara al seu rebliment, per aquest motiu, s'ha de donar compliment a l'article 53. Valorització en pedreres que disposin d'un pla de restauració de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.

En cas de no ser factible la gestió de residus en pedrera, aquests hauran de ser gestionats mitjançant les instal·lacions autoritzades, siguin públiques o privades.

Tercera. Al document Estudio de Impacto Ambiental, en l'apartat 5.6.1 «Residuos previsiblemente generados. La obra no generar´residuos de tipología RCDs (residuos de construcción y demolición). Tampoco se genera ningún tipo de residuo peligroso)», en canvi, s'aporta la taula de la pàg. 93 que fa esment també als diferents tipus de residus generats i concretament els «Defectuosos y rotos, recortes ...» que tenen com a destí pedreres amb pla de restauració aprovat.

El Servei de Residus i Sòls Contaminats fa les mateixes consideracions que en l'apartat anterior.

Es conclou que:

S'informa favorablement el Proyecto modificado. Solicitud de declaración de interés general para aparcamiento al aire libre en el polígono 28, parcela 60 – Cala d'Hort. Sant Josep de sa Talaia (Illes Balears) tenint en compte les Consideracions tècniques anteriors.

Secció de Medi Ambient, del Consell Insular d'Eivissa:

Es conclou que:

S'està d'acord amb la valoració d'impactes i en la valoració global del projecte que es fa tant a l'Estudi d'Impacte Ambiental (EIA) com a l'Estudi de Repercussions Ambientals (ERA).

Ateses les característiques del projecte, al conjunt de les mesures correctores, de prevenció i minimitzadores, a més de les característiques de l'àmbit d'actuació, no es preveuen impactes significatius derivats de l'execució i funcionament del projecte.

Tot l'anterior, si s'afegeix com a mesura minimitzadora que el manteniment de la franja de protecció contra incendis també es realitzi fora de l'època de nidificació d'aucells i el manteniment dels exemplars de gran port de savines (Juniperus phoenicea) en la seva ubicació original.

Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia.

Anàlisi tècnica de l'expedient

1. Alternatives

A l'EIA es plantegen les següents alternatives:

L'alternativa 0 (no execució del projecte). Suposaria mantenir la situació actual d'aparcament incontrolat de vehicles, amb els problemes derivats de seguretat i de mobilitat existents a l'àmbit de la platja de Cala d'Hort (obstrucció de la llera del torrent, ocupació dels vorals de la carretera...)

Respecte de les alternatives d'ubicació de l'aparcament, segons l'EIA, l'alternativa proposada, que afecta una superfície de 6.918,06 m2 en l'extrem nord del polígon 29, parcel·la 18, on es localitzen tres bancals contigus a la carretera de Cala d'Hort, pràcticament desproveïts de vegetació, es considera la més idònia per la seva proximitat a la cala, accessibilitat directa des de la carretera, tipologia de la superfície afectada (camps de cultiu) i impacte ambiental provocat, i superfície disponible. Es descarten tots aquells emplaçaments afectats per APR d'erosió o d'esllavissaments, i per servitud de protecció de costes.

Quant a alternatives d'activitat, d'acord amb l'EIA, considerant les normatives urbanístiques i de protecció ambiental existents sobre aquests terrenys, no pot plantejar-se una altra activitat productiva i oportuna diferent de la proposada, a excepció del cultiu de secà. En tot cas, aquesta alternativa no resoldria els problemes de seguretat i de mobilitat a la platja de cala d'Hort.

Pel que fa a les alternatives de capacitat de l'aparcament, segons l'EIA, una vegada descartades les superfícies afectades per APRs i servituds, la superfície disponible és la que es proposa per al projecte. Aquesta superfície limita i condiciona el nombre de places d'aparcament a implantar (161 automòbils, 17 motocicletes i 3 autobusos).

Respecte de les alternatives de disseny general, d'acord amb l'EIA, el disseny proposat s'adapta a les normatives tècniques d'aquesta mena d'instal·lacions, i proporciona un bon aprofitament de la superfície disponible. Els elements d'un cert volum (caseta, marquesina) es minimitzen, i s'utilitzen únicament materials naturals.

Quant a les alternatives d'abastiment energètic, es plantegen tres possibilitats: connexió a la xarxa general soterrada a la carretera confrontant, autoconsum mitjançant panells fotovoltaics i model mixt, triant-se la segona alternativa com a la més idònia, des del punt de vista ambiental.

 

2. Principals impactes de l'alternativa escollida i la seva correcció

S'identifiquen i valoren els impactes durant les fases d'execució i funcionament. Atesa la naturalesa i característiques dels projectes a executar, no es preveu fase de desmantellament.

a) Sòl i subsol

Durant les obres, el tractament i maneig inadequat dels materials d'obra, especialment arenes, ciments i materials d'excavació, pot suposar l'alteració de la morfologia de l'entorn de l'obra, per arrossegament de materials a causa d'aigües pluvials i dipòsit dels mateixos en l'entorn. En tot cas, entre les mesures correctores, es preveu minimitzar els aplecs de materials i deixar-los protegits de la pluja i del vent. D'altra banda, cal tenir en compte que pels terrenys de l'entorn de l'àmbit d'actuació, que es troben actualment compactats per l'aparcament incontrolat de vehicles, es preveu la seva descompactació per mitjans mecànics.

b) Emissions

Durant la fase d'execució, les actuacions previstes al projecte, com l'aplec de materials d'obra i l'ús de maquinària, poden afectar la qualitat de l'aire (emissions de renous i vibracions, pols...), tot i que tant el volum de material necessari, com el temps d'execució de l'obra, és molt reduït. D'altra banda, durant la fase de funcionament, es produiran renous pel trànsit dels vehicles dels usuaris de l'aparcament.

Entre les mesures correctores d'aquests impactes, es preveu el reg periòdic amb aigua per minvar la producció de pols o la revisió periòdica de la maquinària.

c) Mobilitat

Segons l'EIA, la greu problemàtica actual de mobilitat a la platja de Cala d'Hort (saturació de l'espai per a aparcar, col·lapse del trànsit per vehicles aparcats a ambdós costats de la carretera, col·lapse per taponament a l'actual aparcament del torrent...) es pretén resoldre amb l'aparcament projectat. Cal tenir en compte la implantació de mesures (roques) per evitar l'estacionament a aquestes zones, una vegada es trobi operatiu el nou aparcament.

D'altra banda, la mobilitat induïda per les obres no es considera significativa.

d) Flora

Els terrenys objecte d'estudi es troben pràcticament desproveïts de vegetació i sense afecció per HIC o espècies singulars. En tot cas, els exemplars arbustius de savina que puguin veure's afectats pel projecte, localitzats al costat de les parets seques existents, seran replantats en els espais creats per a separació dels espais interiors de l'aparcament, o en defecte d'això seran replantats en els camps confrontants per l'oest, afectats per l'estacionament incontrolat de vehicles en l'actualitat, els quals seran restaurats. Així mateix, es considera que el projecte tendrà un efecte positiu, principalment, sobre l'espècie Diplotaxis ibicensis, pins i savines, a causa de l'eliminació de l'aparcament incontrolat existent en l'actualitat a altres indrets de la parcel·la, on figuren aquestes espècies (franja litoral...).

e) Fauna

Durant la fase d'obres, es considera que la reducció de biomassa vegetal de l'entorn de l'àmbit d'actuació (uns 2 m3 de pinar-savinar), com a mesura de prevenció d'incendis, pot traduir-se en un canvi de les espècies d'aus presents. En tot cas, aquestes tasques s'executaran fora del període de nidificació de les aus (15 de març - 15 de juliol).

D'altra banda, es preveu que en els camps confrontants per l'oest a la zona d'estudi es dipositi tota la pedra obtinguda en el garbellat del sòl de l'aparcament, i que no vagi a reutilitzar-se en la construcció de les noves parets de maçoneria. Aquesta pedra es distribuirà pels camps a restaurar, creant acumulacions de pedres que puguin servir de refugi i de zona de cria a la sargantana pitiüsa (Podarcis pytiusensis), com una de les mesures compensatòries de l'ocupació de terreny per l'aparcament projectat. També es fomentarà la biodiversitat de quiròpters i algunes aus amb la instal·lació de caixes niu.

f) Residus

L'obra no generarà RCDs, ni residus perillosos. Es preveu que els residus generats durant la fase d'execució de l'aparcament siguin reutilitzats a la mateixa obra o dipositats en pedrera amb pla de restauració aprovat (restes d'àrids, material de demolició de les parets seques...), segons el seu estat, així com el seu lliurament a gestor autoritzat, en el cas d'envasos, capses de cartó...

D'altra banda, l'EIA preveu la instal·lació de papereres per als usuaris a l'àmbit d'actuació. En tot cas, cal tenir en compte que el Servei de Planificació al Medi Natural considera que aquestes han de ser substituïdes per un únic punt de recollida selectiva agrupat i vigilat, sempre que es pugui garantir la correcta gestió dels residus dipositats pels usuaris.

g) Energia

La caseta de control del nou aparcament estarà dotada de plaques solars en la seva coberta, per a cobrir la seva demanda energètica. D'altra banda, cal tenir en compte el consum energètic del microbús que enllaçarà l'aparcament amb la platja. En tot cas, d'acord amb l'EIA, es considera que aquest consum serà molt menor que el consum del trànsit dels vehicles particulars en l'actualitat.

Respecte del consum energètic durant la fase d'obres, es considera poc significatiu.

h) Recursos hídrics

Durant la fase de funcionament del projecte, no es preveu consum d'aigua, ni generació d'aigües residuals. En tot cas, cal tenir en compte, durant la fase d'obres, el risc de contaminació de les aigües subterrànies per abocaments accidentals de substàncies contaminants.

i) Àrees de prevenció d'incendis

Atès que la zona d'estudi es correspon amb una ZAR, es preveu la reducció de biomassa forestal a una superfície d'aproximadament 2.000 m2, al sud i a l'est de l'àmbit d'actuació, amb vegetació poc densa o dispersa, com a mesura de protecció contra incendis. Aquesta mesura serà mantinguda durant la fase de funcionament de l'aparcament i consistirà en la reducció de la cobertura arbustiva de fina el 30%, eliminació de peus arboris separats menys de 6 m i poda de branques d'arbrat fins als 3 m d'altura.

Així mateix, segons l'EIA, els treballs que requereixin l'ús d'eina de tall, soldadura i qualsevol altra maquinària generadora d'espurnes, s'executaran exclusivament fora del període de risc d'incendi, és a dir, entre el 30 d'octubre i l'1 d'abril.

j) Paisatge

Durant les fases d'obres i de funcionament del projecte, es preveu un impacte paisatgístic, principalment, pels aplecs de materials d'obra, maquinària i per la presència de vehicles durant l'època estival. D'una banda, l'EIA preveu, durant les obres, la disposició dels aplecs en aquells llocs on es redueixi la seva visibilitat des de l'exterior.

Per altra banda, respecte de l'impacte paisatgístic durant la fase de funcionament, el promotor aporta un projecte d'integració paisatgística del nou aparcament, en el qual es determina que aquest només serà visible des del tram de carretera confrontant, aproximadament uns 118 m, proposant una barrera vegetal en aquest tram amb espècies arbòries i arbustives autòctones, com la savina, el pi o la mata, entre d'altres. Així mateix, es preveuen altres mesures compensatòries a la part de la parcel·la afectada en l'actualitat per l'aparcament incontrolat de vehicles, com la recuperació de cultius extensius de secà d'arbrat agrícola, la restauració de parets seques i, en els camps confrontants per l'oest, la restauració de la vegetació forestal.

k) Activitats econòmiques

El projecte tendrà un efecte positiu, ja que suposa una millora en les condicions d'explotació de la platja de Cala d'Hort com a punt d'atracció turística i recreativa, i un augment de la qualitat del servei prestat al turista, sobretot per la mitigació dels problemes de mobilitat existents i que repercuteixen negativament en el nivell de satisfacció del visitant.

4.3 Seguiment ambiental

Es presenta un Programa de Vigilància Ambiental (PVA) per al seguiment de les mesures ambientals proposades per minimitzar els impactes, tant a la fase de construcció com a la de funcionament. No queda clar si la incorporació de totes aquestes mesures, així com el seu seguiment, disposen d'una partida específica dins el pressupost del projecte.

Conclusions

Per tot l'anterior, es formula la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del “Projecte d'aparcament a l'aire lliure a Cala d'Hort (TM de Sant Josep de sa Talaia)”, en concloure's que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius, sempre que es compleixin totes les mesures preventives, correctores i compensatòries proposades a l'EIA i al projecte d'integració paisatgística aportat pel promotor, documentació signada pel Sr. Bartolomé Planas, biòleg, de DUNA Consultores, amb dates gener de 2021 i març de 2020, respectivament, i a més es compleixin els condicionants següents:

1. Abans d'executar el projecte, i tenint en compte a les distintes administracions competents, tots aquells indrets de l'entorn pròxim a la cala susceptibles de ser utilitzats com a aparcament de vehicles, hauran de quedar inhabilitats amb sistemes efectius i integrats en l'entorn que evitin l'aparcament, i s'haurà de procedir a la seva restauració al seu estat natural.

 

2. D'acord amb el Servei de Planificació al Medi Natural:

  • Les obres han d'evitar el període comprés entre l'1 de març i el 30 de juny, per evitar pertorbacions i molèsties a la fauna durant l'època més sensible, la nidificació.
  • Durant l'execució de l'obra, cada tipus de residu s'ha de recollir separadament per a la seva gestió adequada d'acord el RD 105/2008, pel qual es regula la producció i gestió de residus de construcció i demolició, i la resta de normativa aplicable. No s'abocarà o abandonarà cap tipus de residu al medi natural, i es prendran les mesures necessàries per evitar la dispersió dels residus pel vent fora dels recipients.
  • S'ha de minimitzar la generació de renou i vibracions durant l'execució de les obres en la mesura del possible, adoptant les mesures d'insonorització i de manteniment necessàries perquè la maquinària s'ajusti a les limitacions establertes pel RD 212/2002, de 22 de febrer, pel qual es regulen les emissions sonores en l'entorn degudes a determinades màquines d'ús a l'aire lliure.
  • S'instal·larà únicament un punt de recollida selectiva agrupat i vigilat, sempre que es pugui garantir la correcta gestió dels residus dipositats.
  • La senyalització instal·lada s'adaptarà al manual de senyalització dels espais de rellevància ambiental de la Conselleria de Medi Ambient i Territori, i per tant haurà de ser consensuada amb els tècnics de la Conselleria de Medi Ambient i Territori abans de la seva instal·lació.

3. Respecte de la faixa d'autoprotecció d'almenys 30 m d'amplada contra incendis en tot el perímetre de l'aparcament, s'haurà de respectar en tot cas la vegetació arbustiva i arbòria de l'entorn. En cas que no sigui possible executar aquesta faixa cap a fora de la zona destinada a aparcament sense afectar la vegetació natural existent, s'haurà de deixar un espai d'esmorteïment de la mateixa amplada dins l'aparcament.

4. Segons el Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl:

  • Les obres es realitzaran preferentment fora de l'època de risc d'incendis, és a dir, per norma general entre el 16 d'octubre i el 30 d'abril, quedant en tot cas paralitzades els dies de màxim risc d'incendi.
  • Durant l'època de perill d'incendis i, en qualsevol cas, quan hi hagi una emergència, ha d'estar garantit el pas a la finca per als serveis d'emergències, tal com s'especifica a l'art. 7 del Decret 125/2007.
  • Els operaris participants en les obres seran instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuacions immediates a efectuar davant un conat d'incendi i coneixeran el nombre telefònic de comunicació en cas d'incendis forestals (112).
  • D'acord amb la Secció de Medi Ambient del Consell Insular d'Eivissa, s'hauran de mantenir els exemplars de gran port de savines (Juniperus phoenicea) en la seva ubicació original.

5. Durant l'execució de les obres, s'hauran de dur a terme regs periòdics amb aigua pluvial o regenerada per minimitzar la producció de pols, així com tenir en compte bones pràctiques per a evitar l'emissió de contaminants a l'atmosfera:

https://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/

6. Atès que l'àmbit d'actuació es localitza sobre aqüífer amb moderada vulnerabilitat a la contaminació, s'atendrà al que disposa l'annex I de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les directrius d'ordenació territorial de les Illes Balears i de mesures tributàries: «Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

7. S'haurà de definir un perímetre de protecció d'estacionament de vehicles al voltant dels arbres i arbusts plantats, amb l'objecte d'evitar la compactació del terreny a la zona de les arrels i afavorir la infiltració d'aigua.

8. Atesa la ubicació de l'aparcament dins xarxa natura 2000 i l'existència de vivendes en les proximitats de l'emplaçament de l'aparcament, el pla de vigilància ambiental haurà d'incloure un seguiment dels renous generats durant cada una de les fases del projecte, per tal de garantir el compliment de la normativa d'aplicació en matèria de renous.

9. En cas d'una eventual fase de desmantellament de l'activitat, s'haurà de garantir la restauració del terreny afectat pel projecte al seu estat natural, així com la gestió dels residus generats.

10. El pressupost del projecte d'urbanització haurà de contenir una partida específica relativa a la incorporació de les mesures ambientals i el seu seguiment.

D'altra banda, es recorda que:

  • En l'època de perill d'incendis forestals es compliran les mesures de prevenció durant l'època de perill d'incendis forestals establertes a la Directiva 98/37/CE, de 22 de juny, relativa a l'aproximació de les legislacions dels estats membres sobre màquines, pel que fa a les determinacions amb relació al risc d'incendi i a l'art. 8.2.c. del Decret 125/2007. Aquest article fa referència a la utilització de maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, que puguin generar deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals, en aquests casos s'ha de disposar, per a ús immediat, d'extintors de motxilla carregats i de les eines adequades que permetin sufocar qualsevol conat que es pogués provocar.
  • Segons el Servei de Residus i Sòls Contaminats, en cas que durant les obres es produeixin moviments que requereixin l'aportació de terres d'altres indrets, pot ser d'aplicació l'Ordre APM/1007/2017, de 10 d'octubre, sobre normes generals de valorització de materials naturals excavats per a la seva utilització en operacions de reblert i obres distintes a aquelles en què es generaren.

Així mateix, en relació amb els residus procedents de les obres del projecte que es desitgin destinar a pedreres amb pla de restauració aprovat, aquests plans han de preveure específicament els residus de construcció i demolició o altres tipologies de residus de cara al seu rebliment, havent de donar-se compliment a l'article 53 Valorització en pedreres que disposin d'un pla de restauració de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.

  • L'aparcament haurà de dotar-se de punts de càrrega per a vehicles elèctrics, així com reservar places per a ús exclusiu de vehicles lliures d'emissions, en compliment de les prescripcions dels articles 64 i 65 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.

Aquesta DIA s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

 

(Signat electrònicament: 16 de maig de 2023)

La secretària general Catalina Inés Perelló Carbonell Per suplència del president de la CMAIB (BOIB núm. 26, de 28/02/2023)