Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

AJUNTAMENT DE MARRATXÍ

Núm. 324122
Aprovació inicial de l'Ordenança reguladora de les prestacions econòmiques i materials de caràcter social

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per Acord plenari de data 25 d'abril de 2023, es va aprovar inicialment l'Ordenança reguladora de les prestacions econòmiques i materials de carácter social de l'Ajuntament de Marratxí que segueix amb el procediment que estableix la tramitació de l'article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre.

Catalina Eva Alemany Covas, Secretària de l'Ajuntament de Marratxí,

Certifico: Que l'Ajuntament Ple en sessió ordinària de data 25-04-2023, adoptà, entre d'altres, el següent acord:

ORDENANÇA REGULADORA DE LES PRESTACIONS ECONÒMIQUES I MATERIALS DE CARÀCTER SOCIAL DE L'AJUNTAMENT DE MARRATXÍ

L'article 25.1, apartat e) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local, a la redacció donada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració Local (BOE núm. 312, de 30 de desembre de 2013) preveu com a competència municipal l'avaluació i informació de situacions de necessitat social i l'atenció immediata a persones en situació o risc d'exclusió social.

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears (LSSIB), a l'article 38 senyala com a competències dels ajuntaments, entre d'altres: “crear, organitzar i gestionar els serveis socials que considerin necessaris dins del seu municipi, tant propis com delegats per altres administracions, d'acord amb la cartera de serveis socials i el pla estratègic corresponent, i els plans estratègics autonòmics i insular”.

A més, l'article 22 LSSIB recull com a tipologia de prestacions econòmiques les de carácter de dret subjectiu, les de dret de concurrència i les d'urgència social. El desenvolupament d'aquest article s'ha fet mitjançant la Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears (LPSEIB), que en l'article 2 les defineix com les aportacions dineràries dels municipis “amb la finalitat d'atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per afrontar-les”.

L'article 3 LPSEIB estableix que les prestacions de caràcter econòmic d'urgència social s'han de finançar per les administracions publiques que tenguin la iniciativa de gestionar-les i, en tot cas, corresponen als ajuntaments els ajuts econòmics bàsics (que, segons l'article 85 LPSEIB, són les prestacions econòmiques que tinguin per objecte “atendre les despeses imprevistes o derivades del dèficit temporal d'ingressos de la unitat familiar que provoca un estat de mancança en l'accés a les necessitats socials bàsiques”).

Atès que en compliment amb les exigències de publicitat activa en virtut del que disposa l'article 21.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu comú de les Administracions publiques i a la normativa vigent en matèria de transparencia va estar en exposició per a consulta pública prèvia durant un període de 15 dies i es va passar a les diferents entitats més representatives potencialment afectades.

Vist l'informe favorable emès per part de la secretaria en data 22 de juliol de 2022, el qual consta dins l'expedient.

Vist l'informe favorable emès pel tècni d'intervenció en data 17 de març de 2023, el qual consta dins l'expedient.

Vist l'estudi econòmic emès per part de la intervenció en data 12 d'abril de 2023, el qual consta dins l'expedient.

Atès que la Llei 7/1985 Reguladora de les Bases del Règim Local (art.4) i l'article 100 de la Llei 20/2006 Municipal i de Règim Local de les Illes Balears atribueixen als municipis, entre d'altres, la potestat reglamentària i d'autoorganització (art. 4).

Atès que l'aprovació del present Reglament requereix l'aprovació pel Ple de l'Ajuntament i que es segueixi la tramitació de l'article 49 de la Llei 7/1985 de Bases de Règim Local i l'article 102 de la Llei 20/2006, seguint a l'acord d'aprovació inicial la seva publicació i l'audiència a les associacions directament afectades.

S'acorda el següent:

1. Aprovar de manera inicial l'Ordenança reguladora de les prestacions econòmiques i material de carácter social.

2. Continuar amb la tramitació de l'expedient per part de l'àrea de Serveis Socials.

Sotmès l'assumpte a votació i atès el Dictamen favorable de la Comissió Informativa de Drets Socials, de data 20 d'abril de 2023 abans transcrit, els senyors assistents acorden per majoria amb els següents vots, aprovar els acords esmentats.

A favor (12):

Miquel Cabot Rodríguez (PSOE)

Cristina Alonso Pujadas(PSOE)

Irene García Sureda(PSOE)

Andrés Campuzano García(PSOE)

Jeronima Sans Amengual(PSOE)

Pedro López Ruiz(PSOE)

Joan F. Canyelles Garau (MES-APIB)

Aina Amengual Marí(MES-APIB)

Josep Ramis Salamanca(MES-APIB)

Daniel Mas Martínez ((MES-APIB)

Neus Serra Cañellas(IDMA-EL PI)

Huberto López Rodríguez(UNIDAS PODEMOS-UNIDES PODEM)

En contra: ---

Abstencions (9):

Mª Magdalena García Gual(P.P)

Jaume Llompart Caldés (P.P)

Sebastià Frau Serra (P.P)

Carmen Ripoll Torres(P.P)

José Mª Amengual Jiménez(CIUDADANOS)

Lidia A. Sabater Pérez(CIUDADANOS)

Marcos Aníbal Pinela Sosa(CIUDADANOS)

Lola Nchaso Sota (VOX)

Miguel A. Estarás Gelabert (Grup Mixt)

(Nota: Per fer constar que s'expedeix el present certificat de conformitat amb el que disposa l'article 206 del ROF i per tant a reserva dels terminis que resultin de l'aprovació de l'acta corresponent).

I per a que consti i obri els efectes oportuns, expedesc el present certificat, d'ordre i amb el vist-i-plau del Sr. Batle

Reglament de regulació de les prestacions econòmiques i materials de carácter social de l'Ajuntament de Marratxí

PREÀMBUL

L'article 25.1, apartat e) de la Llei 771985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local, a la redacció donada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració Local (BOE núm. 312, de 30 de desembre de 2013) preveu com a competència municipal l'avaluació i informació de situacions de necessitat social i l'atenció immediata a persones en situació o risc d'exclusió social.

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears, a l'article 38 senyala com a competències dels ajuntaments, entre d'altres: “crear, organitzar i gestionar els serveis socials que considerin necessaris dins del seu municipi, tant propis com delegats per altres administracions, d'acord amb la cartera de serveis socials i el pla estratègic corresponent, i els plans estratègics autonòmics i insular”.

En conseqüència, l'Ajuntament de Marratxí estableix un procediment intern per l'assignació de les prestacions econòmiques a la ciutadania de Marratxí, en relació a les assignacions pressupostàries que anualment se destinen a tal efecte, i a aquelles que puguin ser transferides per altres administracions en virtut de Convenis o altres procediments establerts.

Les ajudes se concediran en funció dels crèdits disponibles a l'Ajuntament per aquesta finalitat. Per tot això, no bastarà per rebre l'ajuda que la persona sol.licitant reuneixi tots els requisits i condicions que constin en aquest Reglament, sinó que serà necessari que la seva sol.licitud pugui ser atesa tenint en compte les dotacions pressupostàries existents.

A partir d'aquí, se planteja la necessitat de formalitzar el conjunt d'ajudes i prestacions econòmiques de caràcter no periòdic que sempre tendran un caràcter subsidiari i/o complementari respecte a les que ofereixen altres institucions.

Així mateix el present reglament dóna compliment als principis que, en funció de la Llei 40/2015 de Règim Jurídic del Sector Públic, han de guiar l'actuació pública en matèria d'objectivitat, transparència, proporcionalitat, confiança legítima, bona fe, eficàcia i eficiència dels serveis públics.

Les prestacions regulades al present reglament se vinculen, en la majoria de casos, a un pla de feina individual i/o familiar de la persona perceptora de la prestació. Se tracta no tan sols de donar un ajut econòmic, sinó d'articular recursos en funció de les necessitats de la família (educatius, sanitaris, ocupacionals, relacionals, etc.), així com d'incidir en les causes originàries de la situació i aconseguir canvis estructurals.

En termes de criteris d'atorgament el present reglament combina dues causes que generen la concessió de prestacions. Per una part, el compliment dels indicadors de baremació social i econòmics de les persones usuàries, seguint els principis d'objectivitat, transparència i imparcialitat. I, per altra, la concessió a criteri del o de la professional social de forma excepcional.

Les necessitats socials en un marc socioeconòmic canviant i amb una població potencialment vulnerable justifiquen aquesta necessària flexibilització en l'atenció dels casos que duen els i les professionals de serveis socials.

1- OBJECTE

L'objecte del present reglament és regular les prestacions, tant econòmiques com materials, que atenen necessitats socials i el seu procediment de concessió.

2- DEFINICIÓ I CARACTERÍSTIQUES

Les prestacions econòmiques són un instrument del catàleg de prestacions dels Serveis Socials Municipals que possibiliten la cobertura de necessitats bàsiques i complementàries per desenvolupar les activitats de la vida quotidiana. Juntament amb les prestacions tècniques, fan una funció de prevenció de processos d'exclusió social, potenciant l'autonomia personal i la millora de la qualitat de vida de la ciutadania.

Van adreçades a aquelles persones i famílies amb situació de dificultat socioeconómica sorgida tant per causes conjunturals com per la configuració de la pròpia estructura sociofamiliar.

Les característiques de les prestacions són les següents:

- Són finalistes. S'apliquen exclusivament a la cobertura de la necessitat per la qual s'han atorgat.

- Són prestacions no periòdiques. Malgrat poden ser concedides durant determinats períodes del cicle anual, varien en funció dels canvis que se produeixen en la situació inicial del nucli familiar.

- Són complementàries a les prestacions tècniques del treball social, en tant que formen part – en la majoria dels casos - d'unpla d'intervenció sociofamiliar adreçat a aconseguir un major nivell d'autonomia personal i social de les persones perceptores.

- Són complementàries a les prestacions que s'atorguen des de altres institucions i/o entitats per a la mateixa necessitat, entenent-se que la part que atendrà l'Ajuntament será aquella que no és coberta per altra institució i/o entitat.

- Són ajudes amb consignació pressupostària anual no permanent, és a dir, que depenen en cada exercici de les previsions que se puguin establir.

S'entén per prestacions materials- a diferència de les econòmiques- aquelles en que el seu contingut tècnic o material és substituït pel seu equivalent en prestació directa de cost de mercat.

3- MODALITATS DE LES PRESTACIONS

En virtut de l'acord del Ple d'aquesta corporació les prestacions econòmiques que es regulen en el present reglament tenen com a objecte pal·liar les necessitats següents:

a. Necessitats bàsiques d'alimentació, higiene i roba i calçat:

- Ajudes per alimentació i necessitats bàsiques de subsistència.

- Ajudes per productes d'higiene i neteja.

- Ajudes per alimentació infantil e higiene/lactància.

- Roba i calçat. Cobertura també en els casos en què se necessiti roba especial laboral segons valoració i situació.

b. Carència o insuficiència de recursos econòmics per a l'accés o manteniment de l'habitatge habitual i/o de les despeses derivades del mateix:

- Garantir els subministraments bàsics d'aigua, gas, electricitat i d'altres. Inclou despeses de contractació de comptadors.

- Lloguers endarrerits i ajudes per lloguer d'habitatge habitual, quan existeixin garanties de continuïtat en la mateixa.

- Ajuts per fer front a despeses d' hipoteques endarrerides o pagaments puntuals de quotes d'hipoteques

- Despeses per fer front a la pèrdua temporal o permanent de l'habitatge per desnonament, ruïna, higiene, catàstrofe o altres causes de força major.

- Ajuts a allotjaments temporals (puntuals i/o transitoris) en casos d'extrema necessitat i situacions d'emergència social.

- Despeses puntuals per facilitar l'accés a l'habitatge de lloguer com: avançament de fiances, avals, etc.

- Ajuts per reparacions o adaptació de l'habitatge habitual per proporcionar nivells mínims d'habitabilitat.

- Ajuts per l'adquisició d'equipament bàsic.

- Ajusts per mantenir les condicions mínimes d'higiene de l'habitatge.

- Ajuts per al pagament de les despeses de comunitat endarrerides.

- Ajuts per al pagament d'imposts (generats per l'habitatge) o taxes endarrerides.

c. Prevenció i manteniment de la salut i atenció sanitària:

- Ajudes per medicaments vitals i d'urgència: sempre que sigui per prescripció mèdica.

- Ajudes per ortopèdies i pròtesis no coberts per la sanitat pública o coberts parcialment, per prescripció facultativa.

- Ajudes per tractaments terapèutics

- Ajudes per la'adquisició d'ulleres i similars

- Ajudes tècniques

d. Desplaçaments habituals per necessitats formatives o d'atenció sanitària:

- Ajudes al transport sempre que els desplaçaments estiguin motivats per activitats de formació o d'activació en el mercat de treball.

- Desplaçaments per atenció sanitària sempre i quan no estigui cobert pel sistema sanitari.

e. Prestacions econòmiques adreçades a la utilització de serveis educatius:

- Ajudes de menjador escolar complementàries al sistema educatiu.

- Beques i ajudes per l'escolarització a l'Educació infantil 0-3 anys(escoles infantils municipals i privades o concertades).

- Ajudes per material escolar i llibres.

- Ajudes individuals al transport escolar.

- Ajudes per activitats extraescolars i de lleure al llarg del curs escolar.

- Matrícules per formació oficial.

f. Prestacions per la realització d'activitats socioculturals i esportives

- Escoles d'estiu

- Campaments

- Campus esportius

- Activitats en centres culturals

- Activitats esportives

g. Altres conceptes: ajudes per l'atenció de situacions d'urgent i greu necessitat que no puguin ser ateses per cap dels conceptes prevists als epígrafs anteriors.

4- ÀMBIT D'APLICACIÓ

El present reglament serà d'aplicabilitat a persones físiques i nuclis familiars empadronats al municipi, que estiguin en una situación de dificultat socioeconómica i per als quals els ajuts establerts siguin necessaris per tal de contenir o evitar l'empitjorament de la situació.

Es considera nucli familiar, a efectes de les prestacions que regula el Reglament, el nucli constituIt per dues persones amb vincle de parella, o una persona sola, i les persones amb parentesc fins el primer grau de consanguinitat en linia ascendent i descendent o adopció. També es considera nucli familiar aquell nucli parentiu en el qual existeix una situación de tutela.

5- DOTACIÓ PRESSUPOSTÀRIA

5.1 L'Ajuntament de Marratxí consigna en una única partida pressupostària el conjunt de prestacions econòmiques de signe social destinades a persones o families en situació de vulnerabilitat social.

5.2 L'esmentada partida podrà ser incrementada en funció de les modificacions de crèdit que eventualment pugui aprovar la corporació davant la circumstància d'exhauriment de la dotació i la conveniència de la disponibilitat pressupostària de l'ens.

5.3 Les prestacions econòmiques vinculades, en la seva font de finançament, a l'activitat de foment o subvencions, no tendran efecte de consolidació en el pressupost municipal del següent exercici, quedant condicionades a la disponibilitat de liquiditat si s'aprova la subvenció.

5.4 A l'execució de la despesa li serà d'aplicació el present reglament independentment de la font de finançament, ja sigui dotació específica de convenis que l'Institut Mallorquí d'Afers Socials del Consell de Mallorca subscrigui amb l'Ajuntament o qualsevol altra línea de suport del Govern Balear o altra administració.

6- CRITERIS D'ACCES A LES PRESTACIONS ECONÒMIQUES

Per poder tenir accés a les ajudes, les persones o unitats familiars no han de disposar

d'ingressos (descomptant les despeses de pagament de la vivenda : lloguer (fins a un

màxim de 750€ mes) o hipoteca (fins a un màxim de 600€ al mes)) superiors als següents porcentatges del SMI ponderats en funció dels membres de la unitat familiar i calculant de forma mensual:

Nº membres unitat familiar

Porcentatge SMI

1

75%

2

100%

3

125%

4

150%

5

175%

+5

200%

Les ajudes estarán supeditades també a la valoració social técnica.Es podrán establir excepcions a proposta del treballador/a social amb el vist-i-plau del tècnic/a responsable.

7- REQUISISTS

- Ser major de 18 anys o estar emancipat/da legalment o, en el seu defecte, haver iniciat el tràmit legal d'emancipació.

- Ser resident (residència efectiva) en el municipi i estar empadronat/da a l'Ajuntament de Marratxí. De manera excepcional podran ser beneficiàries de les prestacions aquelles persones que, sense estar empadronades, se troben en una situació de dificultat que precisa ser resolta de forma urgent.

- Tenir dificultats per cobrir de forma autònoma la cobertura de les necessitats pròpies i les de les persones a càrrec.

- Presentar la documentació requerida, col·laborar en la valoració social i signar el pla de feina individual/familiar consensuat en els casos que es requereixi.

8- OBLIGACIONS

- Acreditar els requisits exigits per tenir accés a les prestacions.

- Comunicar als serveis socials municipals les variacions o canvis existents en la situació social i econòmica de la persona o de la unitat de convivència que puguin modificar les circumstàncies que van donar lloc a la sol·licitud i resolució.

- Destinar la prestació a la finalitat que la va motivar.

- Amb caràcter general l'atorgament de la prestació queda condicionat a l'acceptació de seguir un pla de feina individual i/o familiar per part de la persona usuària.

- En cas de prestacions econòmiques amb modalitat de pagament a la persona o empressa proveïdora del servei i, en el cas que aquesta cobreixi només una part de cost del mateix, la persona beneficiària tendrà l'obligació de fer-se càrrec de la part restant.

- Justificar l'ajuda mitjançant la presentació de factures. Els SS.SS tendran en compte el grau de compliment de l'acord econòmic establert, en cas de sol.licitud de noves ajudes econòmiques.

- Comunicar als serveis socials de l'Ajuntament l'obtenció d'altres ajudes per a la mateixa finalitat.

- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control financer que efectuï l'Ajuntament de Marratxí i facilitar quanta informació i documentació li sigui requerida.

- Reintegrar els imports concedits quan no s'apliquin per a les finalitats per a les quals es van concedir.

- Mantenir l'empadronament i la residència efectiva en el municipi de Marratxí durant el temps de percepció de la prestació.

- Qualsevol altra obligació relacionada directament amb l'objecte de la prestació i que específicament s'estableixi en l'acord de concessió d'aquesta, i que serà proposada segons el criteri professional dels serveis socials municipals.

Obligacions específiques segons tipologies de prestació

Cada tipologia de prestació tendrà unes obligacions concretes i específiques que es detallaran a la resolució que concedeixi la prestació o, en el seu cas, en la convocatòria que publiqui l'Ajuntament per a la seva concessió.

9- DRETS DE LES PERSONES BENEFICIÀRIES

- Dret a rebre informació de les possibles modificacions que se puguin produir en el règim de la prestació.

- Dret a la intimitat i tractament confidencial de la documentació de caràcter personal inclosa a l'expedient. El personal tècnic i administratiu que tramita les ajudes està obligat a mantenir el secret de la informació dels expedients, ja que la intimitat de les persones està afectada i subjecta a reserva i tractament confidencial d'acord amb l'article 18 de la Constitució espanyola i amb el disposat a la Llei orgánica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantía dels drets digitals.

- Dret a exercir el dret de queixa segons les disposicions vigents.

- Dret a l'abandonament efectiu de l'ajuda o prestació una vegada resolta.

10- CRITERIS PER L'ATORGAMENT DE LES PRESTACIONS ECONÒMIQUES

Criteris generals:

- Es donarà prioritat a les famílies monoparentals i als nuclis familiars amb problemàtica social greu.

- No se valoraran aquelles sol·licituds de prestacions de famílies que no presenten la documentació requerida.

11- QUANTIES DE LES PRESTACIONS

La quantitat màxima anual que pot rebre una unitat familiar en relació al conjunt de prestacions econòmiques és la següent:

Nº membres unitat

familiar

Quantia

1

2.500€

2

3.000€

3

3.500€

4

4.000€

5

4.500€

+5

5.000€

En cas de necessitat extrema o severa, apreciada a l'informe tècnic (amb el vist-i-plau del o de la tècnic/a responsable), els imports anteriors es poden ampliar.

L'import total de les ajudes no podrá superar en cap cas, el cost de la necessitat a cobrir, incloent les concurrències amb altres subvencions destinades a la mateixa finalitat.

11.1Prestacions per la cobertura de necessitats bàsiques

  • La quantia de la prestació se podrà veure modificada en funció de l'assignació d'altres prestacions coincidents en el temps. També en funció de la valoració justificada del /de la treballador/a social.
  • S'establirà una relació de productes a adquirir. L'adquisició de productes no autoritzats suposarà la no concessió de noves prestacions.

11.1.1 Alimentació

La quantitat màxima mensual que pot percebre una unitat familiar per les ajudes d'alimentació és la següent:

Nº membres

Quantia mensual màxima

1 membre

130€

2 membres

195€

3 membres

234€

4 membres

273€

5 membres

286€

6 membres

299€

7 membres

312€

+7 membres

325€

En el cas que hi hagi menors que utilitzin bolquers i / o consumeixin llet infantil, se sumaran 50€ per menor a la quantitat indicada.

11.1.2 Vestimenta, higiene i altres despeses de necessitats bàsiques

En aquest apartat s'inclouentotes aquelles ajudes que complementen a les ajudes per alimentació en la cobertura de necessitats bàsiques.

La quantitat màxima anual que pot percebre una unitat familiar per aquestes ajudes és la següent:

Tipus Ajuda

Quantia

Productes de neteja doméstica

200€

Articles d'higiene personal

300€

Calçat i roba d´ús personal

200€/beneficiari/a

Altres despeses de necessitats bàsiques

600€

11.2Accés o manteniment de l'habitatge habitual i/o despeses que se'n deriven

La quantitat màxima anual que pot percebre una unitat familiar per aquestes ajudes és la Següent:

Tipus Ajuda

Quantia

Rebuts de subministrament bàsics

600€

Despeses de contractació comptadors

1 facturació

Lloguers endarrerits/ ajudes lloguer habitatge

habitual

3 mensualitats (sempre que el lloguer

no superi els 750€ mensuals)

Quotes hipoteca endarrerides

3 mensualitats (sempre que la

hipoteca no superi els 600€ mensuals)

Pèrdua temporal o permanent de l'habitatge

1500€

Allotjaments temporals

30€/ persona i dia (màxim 90 dies)

Accés habitatge lloguer

3 mensualitats (sempre que el lloguer

no superi els 750€ mensuals)

Reparacions /adaptacions

2000€

Adquisició equipament bàsic

1000€

Higiene habitatge

500€

Despeses comunitat endarrerides

3 mensualitats (sempre que el lloguer

no superi els 750€ mensuals o que la

hipoteca no superi els 600€ mensuals)

Impots o taxes endarrerides

3 rebuts (sempre que el lloguer no

superi els 750€ mensuals o que la

hipoteca no superi els 600€ mensuals)

11.3Prevenció i manteniment de la salut i atenció sanitària

La quantitat màxima que pot percebre una persona beneficiaria per aquestes ajudes és la següent:

Tipus Ajuda

Quantia

Medicaments

100€ /mes

Ortopèdies/pròtesis

400€/any

Tractaments Terapèutics

1200€/any

Ulleres i similars

150€/any

Altres ajudes tècniques

400€/any

11.4Desplaçaments habituals per necessitats formatives o d'atenció sanitària

Fins un màxim de 300€ any per beneficiari

11.5 Utilització de Serveis educatius

La quantitat màxima anual que pot percebre una persona beneficiària per aquestes ajudes és la següent:

Tipus Ajuda

Quantia

Menjador Escolar

1.800€

Escoletes Infantils

3.600€

Material Escolar i llibres

800€

Transport Escolar

150€

Activitats extraescolars i de lleure

250€

Matrícules formació oficial

300€

11. 6 Activitatas socioculturals i esportives

Fins un màxim de 300€ any per persona beneficiària

11.7 Altres conceptes

Es valorarà individualment cada demanda, pel treballador/a social amb el vist-i-plau del tècnic/a responsable.

12- PROCEDIMENT DECONCESSIÓ DE LES PRESTACIONS

12.1 Òrgan competent per resoldre i òrgan gestor

L'òrgan competent per resoldre la concessió o denegació de les ajudes sol·licitades és la Batlia Presidència, que pot delegar aquesta facultat en la Junta de Govern Local o en el/la regidor/a o Tinent de Batle/essa de l'Àrea de Serveis Socials de l'Ajuntament de Marratxí.

L'òrgan competent per dur a terme tota la gestió administrativa de la concessió o denegació de les prestacions demandades és el regidor/a de l'Àrea de Serveis Socials de l'Ajuntament de Marratxí.

12.2 Procediment normalitzat de les ajudes

Els/les ciutadans/es hauran de sol·licitar les prestacions per pròpia iniciativa, o bé serán trameses a proposta del/ de la professional de referència quan es tracti de persones amb les quals s'està fent una intervenció professional per part de l'equip de Serveis Socials o en els casos d'emergència.

Les ajudes seran tramitades pel treballador/a social dels Serveis Socials de l'Ajuntament de Marratxí.

La sol·licitud (annex 1)se presentarà al registre General d'Entrada de l'Ajuntament de

Marratxí i anirà adreçada a l'Àrea de Serveis Socials.

Una vegada rebuda la sol·licitud, en el cas que no s'hagi aportat tota la documentació necessària, se requerirà a la persona sol·licitant que l'aporti en un termini de 15 dies hàbils. En tot cas, l'incompliment d'aquest requeriment suposarà l'arxiu de l'expedient sense més tràmits.

En un termini de 20 dies hàbils des de la recepció de la documentació acreditativa, el/la treballador/a social realitzarà un informe en el qual proposarà o no la concessió de l'ajuda sol·licitada (annex 3) que pot anar o no acompanyat d'un Pla de feina (annex 2)

12.3 Procediment d'urgència

En les situacions d'urgència el personal tècnic,amb el vist-i-plau del tècnic/a responsable, han de resoldre allò que estimi pertinent mitjançant el procediment ordinari.

12.4 Documentació que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud

Els documents bàsics, a part dels específics segons el tipus de prestació, que haurà de presentar la persona sol.licitant , tant propis com de tots els membres de la unitat familiar, són:

*  DNI, NIE o passaport de les persones majors de 16 anys. Fotocòpia compulsada.

* Llibre de família i, en el seu cas, sentència de separació o divorci, o conveni regulador on consti pensió alimentària i custòdia dels fills

* Nòmines (les tres darreres)

* Justificants de prestacions del SEPE

* Targeta d'atur o millora d'ocupació del SOIB

* Justificants de prestacions de l'INSS

* Declaració juradad'ingressos del nucli familiar( annex 4)

* Qualsevol altra documentació que per la correcta valoració de la sol·licitud pugui ser requerida durant la tramitació, que podrà ser sol·licitada pel personal tècnic de referència dels equips bàsics d'atenció social o aportada per l'interessat/da si ho considera convenient.

No se reclamarà documentació que ja consti a l'expedient de la persona sol·licitant o de la unitat de convivència, ni aquella que se pugui aconseguir d'ofici en altres serveis

municipals o altres administracions.

Es garanteix la confidencialitat de les dades i el seu processament adequat, respectant la legislació vigent. La persona sol·licitant ha de firmar una autorització expressa de tractament de dades de caràcter personal (annex 5)

12.5- Valoració técnica

EL/la treballador/a social durà a terme:

- Una valoració econòmica de la sol·licitud en base als càlculs d'ingressos i despeses.

- Una valoració social que s'haurà de fer atenent a l'existència d'indicadors d'exclusió i vulnerabilitat.

Se planifica un espai d'interconsulta de l'equip de Treball Social, per les situacions familiars socioeconòmiques més complexes, així com d'ajuda cronificades, per definir la intervenció socioeconòmica a realitzar.

12.6- Gestió tècnica de la prestació

Per resoldre les necessitats detectades a la unitat familiar,es podrà establir el pla de feina global que implicarà uns compromisos per part de les persones usuàries.

Per elaborar aquest pla s'haurà de tenir en compte el màxim de quantia anual que la família pot percebre.

Durant la vigència de les prestacions, el/la treballador/a social farà el seguiment de la prestació i reflectirà en el registre del HSI la valoració del procés i la valoració final.

Si hi ha incompliment del pla acordat o se produeix un canvi en la situació que determini la no necessitat de la prestació, el/la treballador/a social podrà decidir finalitzar la concessió abans del termini acordat.

12.7- Devolució de la resolució adoptada

Una vegada feta la valoració que dóna lloc a la demanda d'ajuda, la persona sol·licitant serà informada de la resolució adoptada i de les seves condicions: concepte, quantia, modalitat d'adquisició del producte (si és el cas) o d'utilització de la prestació, durada.

En cas que la sol·licitud sigui denegada, s'entregarà sempre el document de denegació d'ajuda econòmica municipal, amb la corresponent motivació.

12.8- Pagament de les ajudes

L'abonament de l'ajuda es pot realitzar directament a la persona destinatària, o en els casos on es proposi a l'informe tècnic, la persona destinatària haurà de consentir la cessió de crèdit a favor de la persona que hagi de ser retribuïda amb l'ajut o, en el seu

defecte, a l'entitat prestadora del servei o motiu d'ajuda. L'Ajuntament de Marratxí quedarà facultat per fer el pagament directe.

13.- JUSTIFICACIÓ DE LA DESPESA

La justificació de la despesa s'acreditarà per les factures dels pagaments i despeses realitzats, les quals hauran de complir els requisits reglamentàriament establerts o mitjançant altres documents, de valor probatori equivalent, amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa.

El termini per a la justificació és de dos mesos a partir de la data de la concessió.

La manca de justificació o la justificació incorrecta de l'ajut pot ser motiu de penalitat.

Una còpia de la justificació de les ajudes obtingudes s'arxivarà a l'expedient personal/familiar del beneficiari o la beneficiària de l'ajuda, que es troba a l'Àrea de Serveis Socials.

14.- DENEGACIÓ, MODIFICACIÓ, SUSPENSIÓ I RENÚNCIA

14.1Denegació de la subvenció

Podran ser denegades aquelles sol·licituds en les que pugui concórrer alguna de les següents circumstàncies:

- La falta de tots o alguns dels requisits necessaris per a la seva concessió.

- Que la persona sol·licitant no resideixi, efectivament, al municipi.

- L'impediment de la labor tècnica de valoració de la sol·licitud rebuda.

- Que existeixi persona legalment obligada i amb possibilitat de prestar ajuda a la persona sol·licitant.

- Que no existeixi crèdit suficient per l'atenció de la sol·licitud.

- El falsejament o ocultació de qualsevol de les dades declarades per les persones sol·licitants

- Que es demostri que la persona sol·licitant pot satisfer adequadament les necessitats per si mateixa i/o amb recolzament dels seus familiars, representants legals o guardadors de fet.

- Que correspongui l'atenció de la persona sol.licitant per raó de la naturalesa de la prestació o per raó de residència a una altra administració pública.

- Qualsevol altre motiu que atenent a les circumstàncies i prèvia valoració de les Unitats de Treball Social, estimin la seva denegació de forma motivada.

14.2.Modificació de la prestació

Es pot produir una modificació en la prestació quan les circumstàncies que van motivar la sol·licitud variïn. Es podrà modificar la finalitat i la quantitat de la prestació a proposta de la persona beneficiària o del/la professional.

14.3 Suspensió de la prestació

Es pot procedir a la suspensió de la prestació per alguna d'aquestes causes:

A.  Per voluntat o renúncia de la persona beneficiària a la prestació económica

B. Mort de la persona beneficiària. Quan l'ajuda s'hagi concedit a un nucli familiar l'equip de professionals valoraran si és pertinent o no la seva continuïtat.

C. Per l'aparició de causes sobrevingudes que produeixin la impossibilitat material de continuar amb la prestació de l'ajut.

 

14.4 Desestiment i renuncia

La persona sol·licitant podrà desistir de la seva sol·licitud o renunciar al seu dret a la prestació reconeguda per mitjà d'un escrit dirigit a l'Ajuntament. Aquest dictarà una resolució on s'expressi la circumstància en que concorre, indicant els fets produïts i les normes aplicables.

15. REVOCACIÓ DE LES AJUDES

Serà procedent la revocació de les prestacions en motiu de les causes següents:

A. En cas d'incompliment dels requisits per part de la persona beneficiària (compliment del pla de treball individualitzat, acceptació d'ofertes de treball, escolarització dels infants, etc.). Seran els serveis bàsics d'atenció social els que determinaran, en una proposta de resolució, la valoració sobre el compliment o eventual incompliment d'aquestes circumstàncies.

B. Quan la persona beneficiària incompleixi totes o algunes de les obligacions adquirides amb l'acceptació de l'ajut.

C. Falsejar, ocultar o mostrar obstrucció a les actuacions de comprovació per part del personal municipal de serveis socials i serveis econòmics, malgrat reunir la persona sol·licitant els requisits per a la concessió.

D. Que hagi transcorregut el termini de tres mesos des de l'atorgament de l'ajuda sense que l'ingrés econòmic s'hagi pogut fer efectiu per causes imputables a la part interessada. Aquest fet es comunicarà per correu ordinari al domicili que la persona sol·licitant va declarar.

E. La utilització de l'ajut amb una finalitat diferent d'aquella per a la qual va ser concebuda, constituirà causa determinant de la seva revocació i l'òrgan competent promourà l'acció executiva que correspongui, sense perjudici de les actuacions civils, penals o d'un altre ordre que en cada cas sigui procedent.

F. Desaparició de totes o algunes de les circumstàncies que van donar lloc a la seva concessió.

G. Per l'aparició de causes sobrevingudes que produeixin la impossibilitat material de continuar amb la prestació de l'ajut.

H. Per ser beneficiari/a simultàniament d'una altra prestació amb la mateixa finalitat, és a dir, que tingui la mateixa naturalesa i atengui les mateixes necessitats, sense que tal circumstància hagi estat comunicada al Departament de Serveis Socials.

I.  Altres causes de naturalesa anàloga i caràcter greu imputables a la persona beneficiària, no previstes en els apartats anteriors.

En el supòsit que l'Ajuntament detecti que concorr una possible causa de revocació de les prestacions, ho comunicarà a la persona interessada, concedint un tràmit d'audiència de deu dies. Durant aquest termini, la persona beneficiària podrà al·legar el que consideri convenient i, en el seu cas, aportar els documents o justificacions pertinents. Realitzat aquest tràmit, s'adoptarà, si pertoca, l'acord de revocació de la prestació. L'acord que es dicti serà notificat a l'interessat i a aquest es detallarà si pertoca iniciar a més un expedient d'imposició de penalitats quan la conducta pugui constituir una infracció de les previstes a l'article següent.

16. INFRACCIONS I PENALITATS

Constitueixen infraccions les accions següents:

A. El falsejament o ocultació de qualsevol de les dades declarades per les persones sol·licitants , inclòs quan la persona sol·licitant reuneixi els requisits per la concessió. 

B. La no aplicació, en tot o en part, de la quantitat rebuda a les finalitats per a les quals fou concedida.

C. L'incompliment reiterat i continu, per raons imputables a la persona beneficiària, del pla de treball individualitzat i dels acords relacionats amb la prestació concedida.

D. La falta de justificació de l'ús donat als fons rebuts, la justificació incompleta o inexacta i la justificació fora de termini.

E. L'obstrucció, excusa o negativa a les actuacions de valoració, seguiment i/o comprovació per part de l'equip de professionals.

F. Incompliment de l'obligació de comunicar al/a la professional qualsevol canvi o millora en les circumstàncies que van propiciar la concessió de l'ajut.

Les persones beneficiàries de l'ajut o els/les representats dels mateixos seran els responsables d'aquestes infraccions. Les infraccions esmentades podran suposar les penalitats següents:

A. Tancament temporal, entre dos i sis mesos, de l'expedient.

B. Extinció de les prestacions concedides.

C. La no valoració de la situació de la persona beneficiària durant un període de sis mesos a comptar des de la imposició de la penalitat.

La imposició de qualsevol de les penalitats indicades requerirà la tramitació prèvia de procediment en el que es concedirà en tot cas tràmit d'audiència prèvia a l'interessat.

 

​​​​​​​17.- VIGÈNCIA DEL REGLAMENT

Aquest reglament, una vegada aprovat definitivament pel Ple de la Corporació, entrarà en vigor amb la publicació íntegra del seu text en el BOIB i transcorreguts els terminis que marca la llei.

 

Marratxí, (document signat electrònicament) 15 de maig del 2023

La regidora de Serveis Socials Aina Amengual Marí

Documents adjunts