Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 322740
Decret 28/2023, de 15 de maig, pel qual es regula la Inspecció Educativa a les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Preàmbul

La Constitució espanyola reconeix en l'article 27 el dret de tothom a l'educació i encomana als poders públics que el garanteixin i que inspeccionin i homologuin el sistema educatiu per tal de garantir el compliment de les lleis.

L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, disposa que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

Mitjançant el Reial decret 1876/1997, de 12 de desembre, sobre traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d'ensenyament no universitari, es va transferir a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la inspecció d'educació amb les funcions pertinents.

El Decret 36/2001, de 9 de març, pel qual es regula la Inspecció Educativa en l'àmbit de l'ensenyament no universitari, desplegat mitjançant l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 24 de març de 2011, per la qual es regula l'organització i el funcionament de la Inspecció Educativa (BOIB núm. 64, de 28 d'abril), i modificat pel Decret 20/2021, de 29 de març, de modificació del Decret 36/2001, de 9 de març, pel qual es regula la Inspecció Educativa en l'àmbit de l'ensenyament no universitari, ha assegurat el marc funcional i organitzatiu de la Inspecció Educativa de les Illes Balears durant més de vint anys.

Des de l'aprovació del Decret 36/2001 ha entrat en vigor la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, que dedica el títol VII a la inspecció del sistema educatiu. La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, introdueix alguns canvis en l'articulat dedicat a la inspecció i afegeix l'article 153 bis, que especifica els principis d'actuació de la inspecció educativa.

Per altra banda, la pandèmia de la COVID-19 ha tingut importants conseqüències sanitàries, socials i econòmiques que han forçat o accelerat canvis en la nostra societat balear. En el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència de l'Estat espanyol s'impulsen importants inversions en el sistema educatiu que es concreten, entre d'altres, en el Pla de Digitalització i Competències Digitals del Sistema Educatiu, el Pla de Modernització i Increment de l'Oferta de la Formació Professional i la creació de places del primer cicle d'educació infantil. A més, s'exigeix l'aplicació de mecanismes per a l'avaluació de les inversions i la rendició de comptes.

La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, atribueix a la persona titular de la conselleria competent en matèria d'educació la vigilància del compliment de les normes d'aplicació general i l'exercici de la inspecció en matèria de personal docent no universitari. El títol VII de la Llei estableix les bases del seguiment i l'avaluació del sistema educatiu i regula la Inspecció Educativa, que ha de vetlar pel compliment de l'ordenament jurídic als centres educatius i ha de garantir l'exercici dels drets de la comunitat educativa i el compliment dels deures per contribuir a la millora de la qualitat i l'equitat en l'educació. Amb aquesta finalitat, cal una inspecció dotada de capacitat jurídica i tècnica que pugui fer el seguiment dels processos educatius, avaluar-ne la implantació i proposar les mesures correctores que convenguin.

L'article 149.3 de la Llei 1/2022 disposa que correspon al Govern de les Illes Balears regular l'estructura, les atribucions i el funcionament del Departament d'Inspecció Educativa, sota la dependència orgànica i funcional del conseller competent en matèria d'educació.

En compliment d'aquest mandat legal cal dictar un nou Decret que reguli la Inspecció Educativa, el qual substituirà el Decret 36/2001.

Aquesta nova norma compleix amb els principis de bona regulació que s'estableixen en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i els que es determinen en la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

En relació amb els principis de necessitat i eficàcia, aquest Decret és imprescindible per regular la Inspecció Educativa i complir el mandat de l'article 149.3 de la Llei 1/2022. Segons aquest principi de necessitat, l'articulat no fa menció expressa del cos a extingir previst a la disposició addicional tretzena de la Llei orgànica 2/2006, en tant que a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears no hi ha cap funcionari d'aquest cos.

D'acord amb el principi de proporcionalitat, conté la regulació imprescindible per assolir els objectius que es plantegen, una vegada s'ha constatat que no hi ha altres mesures menys restrictives de drets o que imposin menys obligacions als destinataris. Així mateix, d'acord amb el principi de seguretat jurídica,és coherent amb les disposicions de la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006 i les de la Llei 1/2022.

En virtut del principi de transparència, la norma s'ha sotmès al tràmit de consulta pública en els termes indicats en l'article 133 de la Llei 39/2015. També s'ha garantit aquest principi mitjançant l'exposició pública en el lloc web de l'Administració autonòmica per a la consulta de la iniciativa i el seu estat de tramitació, i mitjançant les consultes prèvies a l'elaboració de l'esborrany, i s'ha sotmès a informació pública i audiència de les persones interessades, a més d'haver-se presentat a les diverses meses ja constituïdes i al Consell Escolar de les Illes Balears, que n'ha emès l'informe corresponent. Tot això s'ha duit a terme a fi de garantir l'accés permanent de la ciutadania a la informació i presentació de suggeriments per mitjans telemàtics, tal com s'estableix en l'article 51 de la Llei 1/2019.

Conforme al principi d'eficiència, la norma no preveu càrregues administratives innecessàries o accessòries per a la consecució dels objectius que es pretenen assolir. També s'ajusta al principi de simplificació, ja que en un sol Decret es recullen aquells aspectes fonamentals que afecten la Inspecció Educativa, sens perjudici de les resolucions o instruccions que es puguin dictar per aplicar-lo.

Finalment, partint del principi de qualitat en el procediment d'aprovació de la norma, s'ha vetlat per la qualitat formal en la redacció i per seguir els procediments vigents en la seva tramitació.

Per tot això, a proposta del conseller d'Educació i Formació Professional, d'acord amb el Consell Consultiu i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 15 de maig de 2023,

DECRET

Capítol I Disposicions generals

Article 1 Objecte

Aquest Decret té per objecte regular l'organització i el funcionament de la Inspecció Educativa en l'àmbit de l'ensenyament no universitari a les Illes Balears i establir les seves funcions i atribucions, així com els mecanismes per accedir-hi, formar-s'hi i avaluar-la.

Article 2 Àmbit

1. La inspecció del sistema educatiu no universitari de les Illes Balears és competència i responsabilitat de la Conselleria d'Educació i Formació Professional. Abasta el control, la supervisió, l'assessorament i l'avaluació de tots els centres educatius, de qualsevol titularitat i règim jurídic; dels programes i serveis, i de tota la resta d'elements que integren el sistema educatiu no universitari de les Illes Balears.

2. Aquesta competència es fa efectiva a través del Departament d'Inspecció Educativa, sota la dependència directa, orgànica i funcional del conseller d'Educació i Formació Professional.

3. El Departament d'Inspecció Educativa està compost per funcionaris del cos d'inspectors d'educació. Excepcionalment, també en forma part el personal funcionari d'altres cossos docents que exerceix la funció inspectora, amb caràcter temporal, en comissió de serveis, d'acord amb allò que disposa l'article 21 d'aquest Decret.

Article 3 Finalitats de la Inspecció Educativa

Són finalitats de la Inspecció Educativa de les Illes Balears:

a) Assegurar l'aplicació i el compliment de l'ordenament jurídic que regula el sistema educatiu, alhora que es vetla especialment pel respecte als principis que emanen de la Constitució i de l'Estatut d'autonomia i per la preservació del patrimoni cultural i lingüístic de les Illes Balears.

b) Garantir l'exercici dels drets i l'observança dels deures de tothom que participa en els processos d'ensenyament i aprenentatge.

c) Contribuir a la millora del sistema educatiu atenent a criteris de qualitat, equitat i inclusió.

 

Article 4 Funcions de la Inspecció Educativa

1. Són funcions de la Inspecció Educativa de les Illes Balears les que es regulen en la legislació bàsica, les establertes en la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears i, específicament, les següents:

a) Supervisar, controlar i avaluar, des del punt de vista pedagògic i organitzatiu, el funcionament i l'organització dels centres, dels programes i dels serveis educatius, i també la pràctica docent i la funció directiva; proporcionar-los assistència, i col·laborar en la seva millora contínua, així com garantir que exerceixen correctament la seva autonomia i que es fa un ús eficaç i eficient els recursos públics.

b) Assessorar els centres educatius en l'elaboració del projecte educatiu i assegurar la coordinació entre els projectes educatius dels centres que imparteixen etapes successives a un mateix grup d'alumnes.

c) Supervisar els procediments d'elaboració dels projectes lingüístics dels centres i avaluar-ne la implementació i l'impacte en els processos de cohesió i inclusió de l'alumnat. Si no garanteixen l'assoliment dels objectius establerts s'ha d'instar a modificar-los.

d) Contribuir a la innovació i recerca educatives, al desenvolupament competencial del currículum i a la implantació de metodologies centrades en l'aprenent per tal de millorar els processos i l'aprenentatge de l'alumnat i afavorir l'èxit educatiu.

e) Vetlar pel compliment de les normes que regulen el sistema educatiu, pel respecte a aquestes normes i per l'aplicació dels principis i valors que s'hi recullen.

f) Participar en l'avaluació del sistema educatiu i dels elements que l'integren, ja sigui desenvolupant processos avaluadors propis o participant en avaluacions promogudes per l'Administració educativa.

g) Emetre informes sol·licitats per les administracions o els poders públics o d'ofici que derivin del coneixement de la realitat propi de la Inspecció educativa.

h) Assessorar, orientar i informar els diferents sectors de la comunitat educativa en l'exercici dels seus drets i en el compliment de les seves obligacions. A aquest efecte, s'ha d'establir un sistema d'atenció a la comunitat educativa per part dels inspectors.

i) Assessorar i orientar els òrgans de govern i de coordinació docent dels centres educatius en el desenvolupament de les funcions que tenen encomanades i en l'adopció i el seguiment de mesures de millora de la convivència, la participació de la comunitat educativa i la resolució de conflictes, impulsant els processos de mediació i arbitratge i participant-hi.

j) Assessorar i orientar els professors en el desenvolupament de les funcions que tenen encomanades, i col·laborar en la millora de la pràctica docent i en la formació i perfeccionament del professorat.

k) Coordinar la supervisió de la documentació pedagògica, administrativa, econòmica i pressupostària i de contractació dels centres que s'ha de remetre a l'organisme intermedi en relació amb la gestió dels fons europeus.

l) Participar en l'escolarització de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu mitjançant l'emissió dels informes preceptius.

m) Coordinar-se amb les direccions territorials a cada territori.

n) Supervisar els llibres de text i altres materials didàctics curriculars.

o) Qualsevol altra que li sigui atribuïda per la Conselleria d'Educació i Formació Professional en l'àmbit de les seves competències.

2. En l'exercici de les seves funcions, els inspectors tenen la consideració d'autoritat pública i, per aquesta raó, han de rebre, tant dels membres de la comunitat educativa com de la resta d'autoritats i funcionaris, l'ajuda i la col·laboració necessàries que necessiten per desenvolupar la seva activitat.

Article 5 Atribucions de la Inspecció Educativa

Els inspectors d'educació tenen les atribucions que els confereix la legislació bàsica, les que s'estableixen a la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears i, específicament, les següents:

a) Conèixer i observar directament totes les activitats que es duguin a terme als centres educatius públics i privats, als quals tenen lliure accés, i als serveis educatius i accedir a aquestes activitats. A més, els correspon denunciar qualsevol instal·lació no autoritzada com a centre docent on es duguin a terme activitats docents; a aquest efecte, podran accedir i visitar les dites instal·lacions.

b) Examinar i comprovar l'adequació de la documentació acadèmica, pedagògica i administrativa dels centres, dels programes i dels serveis educatius.

c) Sol·licitar als diferents sectors de la comunitat educativa i als altres òrgans i serveis de l'administració la informació necessària per a l'exercici de les seves activitats.

d) Participar en reunions dels òrgans de govern o de coordinació docent dels centres educatius, respectant l'exercici de l'autonomia que la normativa els reconeix.

e) Convocar en cas de necessitat els representants dels diversos sectors de la comunitat educativa, amb respecte a la seva autonomia, així com formar part de comissions, juntes i tribunals, quan així es determini.

f) Efectuar requeriments al personal dels centres, serveis i programes educatius perquè n'adeqüin l'organització i el funcionament a l'ordenament jurídic i estendre'n actes, ja sigui per iniciativa pròpia o a instàncies de l'autoritat administrativa corresponent.

g) Controlar, sens perjudici de les competències dels equips directius, el compliment de les obligacions professionals i laborals del professorat i del personal no docent dels centres, serveis i programes educatius i intervenir com a instructors en procediments disciplinaris al personal docent dels centres públics.

h) Qualsevol altra que els atribueixi l'Administració educativa en l'àmbit de les seves competències.

Article 6 Principis d'actuació de la Inspecció Educativa

1. Els inspectors d'educació han d'exercir les funcions que els encomana la normativa reguladora amb rigor, coordinació i cooperació professional; eficàcia i eficiència; confidencialitat, i vocació de servei públic, i han de prioritzar la defensa de l'interès superior del menor.

2. En tot cas, l'actuació dels inspectors s'ha de fer d'acord amb els principis següents:

a) Respecte als drets fonamentals i les llibertats públiques, defensa de l'interès comú, dels drets i benestar de l'alumnat i dels valors democràtics i evitació de qualsevol conducta que pugui generar discriminació per raó d'origen, gènere, orientació sexual, religió, opinió o qualsevol altra circumstància personal o social.

b) Professionalitat, autonomia i independència de criteri tècnic.

c) Imparcialitat i eficiència en la consecució dels objectius fixats.

d) Transparència quant als fins de les seves actuacions, els instruments i les tècniques que s'utilitzin.

e) Jerarquia.

f) Coherència i contextualització.

Article 7 Competències professionals de la Inspecció educativa

1. Han de ser competències professionals de la Inspecció educativa, entre d'altres:

a) Disposar de coneixements pedagògics, didàctics i d'organització de centres i serveis.

b) Dominar la normativa vigent en matèria educativa.

c) Conèixer processos administratius i de l'organització de l'Administració educativa.

d) Tenir capacitat per a l'aplicació de tècniques d'assessorament pedagògic, de supervisió, i d'avaluació en matèria de competències professionals docents i de direcció escolar.

e) Posseir les habilitats socials necessàries per a l'acompanyament de la comunitat educativa en els processos educatius i organitzatius, la mediació i l'arbitratge i el treball en equip.

2. Les competències professionals dels Inspectors d'educació han de ser la base per a l'accés, la formació inicial, la formació permanent i l'avaluació de la funció inspectora.

Article 8 Planificació de les actuacions de la Inspecció Educativa

1. El conseller d'Educació i Formació Professional ha de fixar mitjançant resolució les directrius d'actuació, els plans pluriennals i els programes per a cada curs escolar del Departament d'Inspecció Educativa.

Els plans pluriennals s'han d'adequar a les directrius d'actuació i han d'establir objectius per a cadascuna.

En els programes anuals d'actuació s'han de concretar cada curs escolar les actuacions del Departament d'Inspecció Educativa per assolir els objectius del pla pluriennal corresponent.

2. El Departament d'Inspecció Educativa ha de planificar la seva activitat d'acord amb els principis d'eficàcia i d'eficiència, sota la coordinació del cap del Departament, i n'ha d'avaluar el funcionament i resultats. S'ha de garantir que es difonen els aspectes més destacats de la seva activitat entre els membres del Departament i dels òrgans directius de l'Administració educativa.

3. Cada inspector, en el marc de la seva demarcació, del pla i programa vigents, i d'acord amb la seva autonomia professional, ha de planificar i enregistrar la seva activitat de manera periòdica. Les visites a centres educatius han de quedar registrades d'acord amb el model i el procediment que s'estableixi.

Article 9 Coordinació amb l'administració i cooperació amb Alta Inspecció

1. El Departament d'Inspecció Educativa ha de coordinar la seva actuació i cooperar amb els òrgans i serveis de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.

2. El Departament d'Inspecció Educativa ha de coordinar la seva actuació amb les altres unitats de l'Administració de la Comunitat Autònoma en els àmbits en què hi pugui haver concurrència de competències, quan sigui necessari per a oferir un millor servei a la ciutadania o quan es determini reglamentàriament.

3. Quan les circumstàncies ho facin necessari, s'ha de promoure que el Departament d'Inspecció Educativa col·labori amb els òrgans que exerceixen la Inspecció educativa en les altres comunitats autònomes, sempre en el marc de les competències respectives.

4. El Departament d'Inspecció Educativa ha de cooperar també amb l'Alta Inspecció d'Educació de l'Estat en els àmbits en què pugui haver-hi concurrència de competències o en què sigui necessari per tal d'oferir un millor servei a la ciutadania.

Article 10 Informes de la Inspecció Educativa

1. Els inspectors d'educació, en l'exercici de les seves funcions, a petició del cap de Departament, han d' emetre informes que han estat sol·licitats pels òrgans directius de l'Administració educativa. Així mateix, poden emetre informes per iniciativa pròpia.

2. Els informes adreçats als òrgans directius de l'Administració educativa han d'incloure preceptivament el vistiplau del cap del Departament.

3. Els fets directament constatats pels inspectors recollits en els seus informes tindran presumpció de veracitat i valor probatori, sens perjudici de les proves que en defensa dels respectius drets o interessos puguin assenyalar o aportar les persones interessades.

4. El Departament d'Inspecció Educativa ha d'emetre els informes pertinents per tal de traslladar les conclusions i propostes de millora derivades de les seves actuacions a les unitats administratives responsables de l'Administració educativa.

 

Capítol II Organització, estructura i funcionament de la Inspecció Educativa

Article 11 Principis d'organització de la Inspecció Educativa

1. L'organització del Departament d'Inspecció Educativa s'estableix d'acord amb criteris jeràrquics, territorials i d'especialització. L'organització territorial es duu a terme per illes i demarcacions. L'organització especialitzada es desenvolupa per mitjà d'assignacions específiques i grups de treball.

2. Sens perjudici del que disposa l'apartat anterior, els inspectors d'educació han de dur a terme les seves actuacions indistintament en els diferents ensenyaments que formen el sistema educatiu no universitari. A aquest efecte, cada centre, servei o programa educatiu ha de tenir assignat un inspector de referència, i s'ha de procurar un repartiment equilibrat entre les diferents tipologies de centres, al marge de les assignacions específiques que es puguin determinar.

3. Cada inspector és responsable del control, de la supervisió, de l'assessorament i de l'avaluació dels centres, programes i serveis que tengui assignats, sens perjudici de les competències del cap del Departament d'Inspecció Educativa i del respecte als principis d'actuació de la Inspecció Educativa. Els assumptes d'especial rellevància s'han de comunicar al cap del Departament i, si escau, al coordinador de la demarcació, a fi de prendre decisions unificades i d'interactuar adequadament, si és el cas, amb altres òrgans o serveis.

4. L'assignació dels inspectors de referència als diferents centres, serveis i programes educatius s'ha de revisar de manera periòdica, tenint en compte les necessitats del servei.

5. La jornada laboral dels inspectors d'educació s'ha d'estructurar amb la flexibilitat necessària per garantir el contacte i l'atenció als centres i als diferents sectors de la comunitat educativa i pot incloure actuacions no presencials o a distància.

Article 12 Estructura del Departament d'Inspecció Educativa

1. El Departament d'Inspecció Educativa s'ha d'organitzar d'acord amb l'estructura següent:

a) El cap del Departament d'Inspecció Educativa.

b) Els inspectors coordinadors adjunts al cap.

c) Els coordinadors de les demarcacions.

d) La Comissió de Coordinació, integrada pel cap del Departament, els inspectors coordinadors adjunts i els inspectors coordinadors de les demarcacions.

e) Les demarcacions, a les quals s'assignen els inspectors de referència dels centres de l'àmbit territorial corresponent.

f) Els grups de treball.

g) El Ple de la Inspecció Educativa.

2. Sens perjudici de l'anterior, el cap del Departament d'Inspecció Educativa pot crear altres òrgans de coordinació i/o assessorament segons les necessitats organitzatives del Departament.

Article 13 El cap del Departament d'Inspecció Educativa

1. La direcció i la coordinació del Departament d'Inspecció Educativa corresponen al cap del Departament.

2. Són funcions del cap del Departament:

a) Exercir la direcció del Departament d'Inspecció Educativa i coordinar l'actuació de les unitats i grups en què s'organitza.

b) Dirigir l'elaboració del pla d'actuació pluriennal, els programes anuals i d'altres plans específics que es puguin elaborar i elevar-los a l'òrgan competent perquè els aprovi.

c) Elaborar i trametre a l'òrgan competent una memòria anual sobre l'execució i l'avaluació del pla d'actuació i dels programes corresponents del Departament.

d) Definir l'àmbit territorial de les demarcacions, adscriure els inspectors a les demarcacions i grups de treball, configurar les assignacions específiques i establir els criteris que han de regir l'assignació dels inspectors als centres, serveis i programes educatius.

e) Nomenar els inspectors coordinadors adjunts al cap i els inspectors coordinadors de les demarcacions.

f) Proposar a l'òrgan competent els plans i programes de formació i perfeccionament dels inspectors i col·laborar, si escau, en la identificació i execució d'activitats formatives adreçades al personal d'administració i suport adscrit al Departament.

g) Concretar les vies de col·laboració del Departament d'Inspecció Educativa amb la resta d'òrgans i serveis de l'Administració educativa, amb altres administracions i amb entitats externes, i exercir la representació del Departament en les relacions amb tots ells.

h) Donar el vistiplau als informes realitzats pels inspectors i trametre'ls a altres instàncies de l'Administració educativa i elevar informes, dictàmens i propostes a les autoritats educatives.

i) Coordinar la supervisió de la documentació pedagògica, administrativa, econòmica i pressupostària i de contractació dels centres que s'ha de remetre a l'organisme intermedi en relació amb la gestió dels fons europeus.

j) Qualsevol altra que li encomanin els òrgans superiors.

3. D'acord amb allò que disposa l'article 80 del text refós de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, el conseller d'Educació i Formació Professional ha de nomenar, pel procediment de lliure designació amb convocatòria pública, el cap del Departament d'Inspecció Educativa entre funcionaris del cos d'inspectors d'educació amb més de tres anys d'antiguitat. Prèviament, el conseller ha d'escoltar el parer de les associacions d'inspectors representatives.

Article 14 Els inspectors coordinadors adjunts al cap

1. El cap del Departament ha de comptar amb la col·laboració de dos inspectors coordinadors adjunts.

2. Correspon als inspectors coordinadors adjunts col·laborar i donar suport al cap del Departament, i específicament:

a) Coordinar l'elaboració del pla d'actuació i l'execució dels programes corresponents.

b) Col·laborar en el seguiment i l'avaluació del pla d'actuació i dels programes corresponents.

c) Planificar i dissenyar el pla de formació i perfeccionament dels inspectors.

d) Col·laborar en la definició de l'àmbit territorial de les demarcacions basant-se en criteris de funcionalitat i d'adaptació a la realitat escolar.

e) Col·laborar en l'organització de les tasques del personal d'administració i de suport adscrit al Departament.

f) Substituir el cap del Departament en cas d'absència.

g) Qualsevol altres que li siguin encomanades pel cap de Departament.

3. Els inspectors coordinadors adjunts han de ser nomenats pel conseller d'Educació i Formació Professional, a proposta del cap del Departament, preferentment entre els funcionaris del cos d'inspectors d'educació, i han de cessar com a inspectors adjunts, quan ho facin a petició pròpia o per Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional, motivada d'acord amb la normativa de la funció pública docent o amb la normativa bàsica estatal.

Article 15 La Comissió de Coordinació

1. La Comissió de Coordinació és un òrgan col·legiat consultiu i de participació. Està integrada per les persones següents:

a) El cap del Departament, que la presideix.

b) Els inspectors coordinadors adjunts.

c) Els inspectors coordinadors de les demarcacions.

2. Correspon a la Comissió de Coordinació:

a) Assessorar el cap del Departament i donar-li suport tècnic.

b) Col·laborar en l'elaboració, execució, seguiment i avaluació del pla d'actuació i dels programes corresponents.

c) Establir els criteris d'actuació i procediments de treball que han de ser aplicats per tots els inspectors a través de les demarcacions, a fi de garantir la coordinació i cooperació professional.

d) Analitzar la normativa i definir criteris per aplicar-la i interpretar-la, si escau.

3. La Comissió de Coordinació s'ha de reunir de manera ordinària amb una periodicitat mensual i, en tot cas, quan sigui convocada pel president. El president pot requerir la presència d'altres membres del Departament a les reunions en funció de l'ordre del dia previst.

Article 16 Les demarcacions

1. Per atendre les necessitats dels centres, serveis i programes educatius d'un àmbit territorial concret s'han de constituir demarcacions territorials. Les demarcacions són instruments de participació, col·laboració i assessorament dels inspectors per a l'aplicació del pla i dels programes corresponents als centres, serveis i programes assignats a la demarcació, a partir de les directrius establertes pel cap de Departament i la Comissió de Coordinació.

2. Cada demarcació ha de tenir un inspector coordinador, el qual ha de col·laborar en les tasques que els encomani el cap de Departament i donar-li suport i específicament ha d'exercir les funcions següents:

a) Col·laborar en l'elaboració, el seguiment i l'avaluació dels plans i programes d'actuació, com també en l'elaboració de la memòria anual.

b) Assignar els inspectors als centres de la demarcació i, si n'és el cas, als serveis i programes educatius.

c) Coordinar i orientar les actuacions dels inspectors assignats a la demarcació, per tal de donar coherència i unificar les seves actuacions.

d) Conèixer les principals demandes, problemes i necessitats dels centres, serveis i programes assignats als membres de la demarcació i col·laborar en la valoració que se'n fa, així com conèixer i valorar les respostes que s'hi donen.

3. El cap del Departament d'Inspecció Educativa nomenarà els inspectors coordinadors de les demarcacions una vegada oïts els seus membres.

4. Cada demarcació s'ha de reunir de manera ordinària, al menys, amb una periodicitat quinzenal i, en tot cas, quan el coordinador la convoqui.

Article 17 Els grups de treball

1. Es poden constituir grups de treball segons les necessitats derivades del pla d'actuació i dels programes corresponents, amb la finalitat d'analitzar aspectes concrets de la Inspecció Educativa, fer propostes d'actuació en base a aquesta anàlisi i elaborar instruments de suport per executar-les.

2. S'ha de procurar que en cada grup de treball hi hagi un representant de cada demarcació i que cada inspector formi part d'un grup de treball.

3. El cap del Departament d'Inspecció Educativa nomenarà un inspector per coordinar la tasca de cada grup de treball.

4. Cada grup de treball s'ha de reunir de manera ordinària amb una periodicitat mensual i, en tot cas, quan el convoqui el coordinador.

Article 18 El Ple

1. El Ple és l'òrgan de coordinació i participació que integra tots els inspectors del Departament. El presideix el cap del Departament, al qual correspon convocar les sessions i fixar-ne l'ordre del dia.

2. Es reuneix amb caràcter ordinari, com a mínim, una vegada cada trimestre i amb caràcter extraordinari sempre que el convoqui el president o ho sol·licitin per escrit una tercera part dels seus membres.

 

Article 19 Les assignacions específiques

1. Es poden definir assignacions específiques d'acord amb l'ordenació curricular; les tipologies de centres, programes i serveis educatius; els aspectes fonamentals del sistema educatiu, i qualsevol altra circumstància que derivi de l'organització de l'Administració educativa.

2. A cada assignació específica s'ha d'assignar un inspector de referència, el qual ha de coordinar l'actuació dels altres inspectors i representar el Departament d'Inspecció Educativa en les relacions amb altres òrgans i entitats vinculades a la temàtica que motiva l'assignació. També es podran fer assignacions específiques a un equip d'inspectors per gestions determinades recurrents.

 

Capítol III Accés a la Inspecció Educativa

Article 20 Accés al cos d'inspectors d'educació

1. El sistema de selecció per ingressar al cos d'inspectors d'educació és el de concurs oposició, d'acord amb els principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.

2. Els processos selectius d'accés al cos d'inspectors d'educació s'han d'ajustar a la normativa bàsica i al que determini la Conselleria d'Educació i Formació Professional mitjançant la convocatòria corresponent.

3. Les convocatòries d'accés al cos d'inspectors d'educació per concurs oposició poden preveure l'ordenació, sota determinats criteris, de les persones que hi participin sense obtenir plaça a fi de cobrir places en comissió de serveis fins a la convocatòria de concurs oposició següent o la convocatòria específica de comissions de serveis d'acord amb allò que disposa l'article 21.

Article 21 Comissions de serveis

1. Excepcionalment, els funcionaris de carrera dels cossos docents que compleixin els requisits prevists per la normativa vigent podran ocupar en comissió de serveis vacants de la plantilla d'inspectors d'educació.

2. Per ocupar aquestes vacants serà preceptiva la convocatòria pública d'acord amb els principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.

Serà requisit per optar a aquestes comissions de serveis disposar de la titulació corresponent, experiència professional i coneixement de llengua catalana, d'acord amb allò que disposi la normativa vigent.

En tot cas, s'ha de valorar com a mèrit la competència i la capacitació en l'exercici de la funció inspectora, l'experiència i els mèrits específics. Es consideraran mèrits específics, entre d'altres, la trajectòria professional, l'exercici de càrrecs directius amb avaluació positiva, o la pertinença al cos de catedràtics.

També es valorarà positivament la participació eventual en les proves selectives de concurs oposició per a l'accés al cos d'inspectors convocades per la Conselleria d'Educació i Formació Professional.

3. La data d'inici i la durada d'aquestes comissions s'han d'establir en la convocatòria corresponent, segons el caràcter excepcional d'aquestes comissions i que cal coordinar les necessitats de la Inspecció Educativa amb les dels centres educatius i l'organització del curs escolar. La durada màxima d'aquestes comissions serà d'un any, sense perjudici de les eventuals pròrrogues que es puguin determinar, que requereixen l'informe favorable i justificatiu del cap de Departament sobre la necessitat d'aquesta pròrroga, amb l'informe de l'inspector coordinador de la demarcació.

4. La provisió de vacants en règim de comissió de serveis és subsidiari respecte del sistema de provisió ordinari que és el concurs oposició i els concursos de trasllats adreçats a funcionaris del cos d'Inspectors d'educació

Article 22 Acollida, tutorització i període de pràctiques selectiu

1. Els programes anuals del Departament d'Inspecció Educativa han d'incloure activitats d'acollida a fi de garantir la inserció dels nous inspectors, incloent també els que exerceixin la funció inspectora de manera excepcional en comissió de serveis.

2. Durant el primer curs la tasca dels nous inspectors ha de ser tutoritzada per un inspector amb experiència. Aquesta tutoria l'ha d'assumir preferentment l'inspector que coordina la demarcació corresponent.

3. En el cas d'inspectors en comissió de serveis, la valoració de l'inspector tutor també ha de ser tinguda en compte pel cap del Departament pel que fa a les pròrrogues a què fa referència l'article 21. Aquesta valoració s'ha de realitzar mitjançant un informe en base a les seves competències professionals.

4. A més de l'acollida i la tutorització esmentades en els apartats anteriors, s'haurà de dur a terme un període de pràctiques de caràcter selectiu, d'acord amb la disposició addicional 12 de la Llei orgànica 2/2006.

 

Capítol IV Formació i avaluació de la Inspecció Educativa

Article 23 Formació de la Inspecció Educativa

1. La formació en l'exercici professional és un dret i un deure per a tots els inspectors d'educació.

2. La formació, tant la inicial com la permanent, pot ser interna o externa.

3. El Departament d'Inspecció Educativa ha de dissenyar i implementar un programa de formació inicial de les persones que s'incorporen a l'exercici de la funció inspectora, el qual ha de tenir com a objectiu assegurar els coneixements necessaris per exercir la professió adequadament i un caràcter eminentment pràctic.

4. La formació permanent organitzada en el si del Departament d'Inspecció Educativa s'ha d'emmarcar en el pla i el programa vigents i ha de servir per millorar i actualitzar les competències professionals vinculades a l'exercici de la funció inspectora.

5. La Conselleria d'Educació i Formació Professional ha de promoure i facilitar l'assistència dels inspectors a activitats de formació, experimentació i perfeccionament, com també els intercanvis entre els inspectors i els de les altres administracions educatives de l'Estat o d'altres països.

Article 24 Avaluació de la Inspecció Educativa

1. El Departament d'Inspecció Educativa ha de dur a terme processos d'avaluació interna i externa que contribueixin a la millora contínua de l'organització i funcionament de la inspecció d'educació.

2. El Departament d'Inspecció Educativa, en el marc d'una avaluació externa, ha d'avaluar el desenvolupament del pla i dels programes anuals, amb especial incidència en les actuacions prioritàries. Les conclusions d'aquesta avaluació i les propostes de millora s'han de recollir en la memòria anual i s'han de tenir en compte per elaborar els plans i programes posteriors.

3. El Departament d'Inspecció Educativa ha d'emetre els informes pertinents per tal de traslladar les conclusions i propostes de millora derivades de les seves actuacions a les unitats administratives responsables de l'Administració educativa.

4. El Departament d'Inspecció Educativa ha de dissenyar mecanismes per incorporar a la seva avaluació interna les aportacions d'altres agents educatius o sectors de la comunitat educativa a fi de valorar el grau de consecució dels objectius.

5. El Departament d'Inspecció Educativa establirà un procediment formal d'avaluació individual de la funció inspectora. Aquesta avaluació s'haurà de realitzar cada quatre anys i es basarà en les competències professionals recollides a l'article 7 d'aquest Decret.

Disposició addicional primera Gènere

Les formes del gènere gramatical tradicionalment dit masculí que apareixen en aquesta norma s'han d'entendre com a genèriques quan es refereixen a persones i, per tant, es refereixen a totes, amb independència del sexe amb què s'identifiquin.

Disposició addicional segona Protecció de dades de caràcter personal

En relació amb les dades de caràcter personal a les quals tenguin accés els inspectors d'educació en l'exercici de les seves funcions, s'ha de complir amb el que es preveu en la disposició addicional vint-i-tresena de la Llei orgànica 2/2006, en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades).

Disposició addicional tercera Relacions amb representants dels inspectors

El conseller d'Educació i Formació Professional o la persona en que delegui ha de mantenir contactes periòdics amb els representants d'associacions i sindicats d'inspectors d'educació que disposin de membres en servei actiu al Departament, sense perjudici de la negociació col·lectiva assignada a la Mesa Sectorial d'Educació.

Disposició addicional quarta Nombre de demarcacions

Les demarcacions s'han de constituir tenint en compte les indicacions següents:

a) L'illa de Menorca ha de constituir una única demarcació territorial.

b) Les illes d'Eivissa i Formentera han de constituir una única demarcació territorial.

c) A l'illa de Mallorca s'han de constituir les demarcacions territorials que proposi el cap del Departament d'Inspecció Educativa.

Disposició transitòria única Implementació de la nova estructura del Departament d'Inspecció educativa

Mentre no es configuri l'estructura del Departament d'Inspecció educativa prevista en l'article 12 d'aquest decret s'ha de mantenir vigent l'actual. En qualsevol cas, la nova estructura s'ha d'implementar durant el curs escolar immediatament posterior a l'aprovació d'aquest decret.

Disposició derogatòria única Normes que es deroguen

Es deroguen totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin a aquest Decret, el contradiguin o siguin incompatibles amb el que disposa; així com les disposicions següents:

a) El Decret 36/2001, de 9 de març, pel qual es regula la Inspecció educativa en l'àmbit de l'ensenyament no universitari.

b) El Decret 20/2021, de 29 de març, de modificació del Decret 36/2001, de 9 de març, pel qual es regula la Inspecció educativa en l'àmbit de l'ensenyament no universitari.

c) L'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 24 de març de 2011, per la qual es regula l'organització i el funcionament de la Inspecció Educativa.

d) L'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 9 de juliol de 2013 per la qual es regula el procediment per a l'ocupació de llocs de treball d'inspectors d'Educació en comissió de serveis.

Disposició final primera Desplegament

Es faculta el conseller d'Educació i Formació Professional perquè dicti les disposicions necessàries per al desplegament i l'aplicació d'aquest Decret.

​​​​​​​Disposició final segona Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 15 de maig de 2023

  El vicepresident
El conseller d'Educació i Formació Professional

Juan Pedro Yllanes Suárez

Martí X. March Cerdà

(Per suplència d'acord amb l'article 7 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears)