Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE FONS EUROPEUS, UNIVERSITAT I CULTURA

Núm. 314738
Resolució del director general de Modernització i Administració Digital de 4 de maig de 2023 per la qual es regula l’actuació administrativa automatitzada de generació del justificant de transmissió de dades de la Plataforma d’Interoperabilitat de les Illes Balears (PINBAL)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, reconeix el dret de les persones interessades a no presentar dades i documents que ja estiguin en poder de les administracions públiques o que hagin estat elaborats per aquestes, i estableix l'obligació de les administracions públiques de sol·licitar els documents electrònicament mitjançant, entre altres sistemes, la consulta a les plataformes d'intermediació, llevat d'oposició de la persona interessada.

2. En l'àmbit autonòmic, la solució tecnològica que possibilita la consulta de dades entre administracions públiques és la Plataforma d'Interoperabilitat de les Illes Balears (PINBAL), que permet realitzar consultes al personal autoritzat de les administracions signants del Conveni de col·laboració en matèria d'interoperabilitat telemàtica entre les administracions públiques de l'àmbit territorial de les Illes Balears (disponible a: https://interoperabilitat.caib.es) i de les altres administracions i entitats que s'hi adhereixin. Aquestes consultes es fan, a través d'una aplicació web o mitjançant serveis web, als serveis disponibles a través de la Plataforma d'Intermediació de l'Estat i als serveis propis definits en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Una vegada realitzada la consulta, la Plataforma genera automàticament el justificant de transmissió de dades, que recull el resultat d'aquesta consulta, i se signa amb el segell electrònic denominat «Plataforma d'Interoperabilitat de les Illes Balears», del qual n'és titular la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Fonaments de dret

1. La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, en l'article 41, defineix l'actuació administrativa automatitzada com qualsevol acte o actuació realitzada íntegrament a través de mitjans electrònics per una Administració pública en el marc d'un procediment administratiu i en la qual no hagi intervingut de manera directa un empleat públic i, en cas que se n'hagi d'emprar, preveu que s'ha d'establir prèviament l'òrgan o òrgans competents, segons els casos, per a la definició de les especificacions, programació, manteniment, supervisió i control de qualitat i, s'escau, auditoria del sistema d'informació i del seu codi font, amb la indicació de l'òrgan que ha de ser considerat responsable a l'efecte d'impugnació.

2. L'article 42 de la Llei 40/2015 estableix que, en l'exercici de la competència en l'actuació administrativa automatitzada, cada Administració pública pot determinar com a supòsits d'utilització dels sistemes de signatura electrònica la utilització del segell electrònic, basat en un certificat electrònic qualificat, que reuneixi els requisits exigits per la normativa de signatura electrònica, o bé un sistema de codi segur de verificació.

3. Els articles 19 i 20 del Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, aprovat pel Reial decret 203/2021, de 30 de març, sobre la identificació de les administracions públiques mitjançant segell electrònic basat en certificat electrònic qualificat que compleixi els requisits que exigeix la legislació de signatura electrònica i els sistemes de signatura electrònica per a les actuacions administratives automatitzades.

4. L'article 28 de la Llei 39/2015 sobre el dret de les persones interessades a no presentar documents que ja estiguin en poder de les administracions públiques o que hagin estat elaborats per aquestes i l'obligació de les administracions públiques de sol·licitar els documents electrònicament mitjançant, entre altres sistemes, la consulta a les plataformes d'intermediació, llevat d'oposició de la persona interessada.

5. L'article 2.8.b) del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

 

Resolució

1. Autoritzar l'actuació administrativa automatitzada consistent en la generació del justificant de transmissió de dades consultades mitjançant els serveis d'interoperabilitat amb altres administracions públiques que ofereix la Plataforma d'Interoperabilitat de les Illes Balears (PINBAL).

2. Utilitzar com a sistema de signatura de l'actuació administrativa automatitzada que s'autoritza el segell electrònic denominat «Plataforma d'Interoperabilitat de les Illes Balears», del qual n'és titular la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i que compleix els requisits que exigeix la legislació de signatura electrònica.

Les característiques del certificat electrònic qualificat en què es basa aquest segell es poden consultar a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Aquest certificat es pot validar amb l'aplicació de validació de signatura i certificats en línia i demostrador de serveis d'@firma, VALIDe, accessible des de la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o directament a la web https://valide.redsara.es/valide/.

3. Establir, com a òrgan competent per a la definició de les especificacions, programació, manteniment, supervisió i control de qualitat i, si s'escau, auditoria del sistema d'informació i del seu codi font, i també com a òrgan responsable a l'efecte d'impugnació, la Direcció General de Modernització i Administració Digital.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, data a partir de la qual produeix efectes, i en la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

(Signat electrònicament:4 de maig de 2023)

El director general de Modernització i Administració Digital Ramón Roca Mérida