Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL
Núm. 311614
Resolució del conseller d’Educació i Formació Professional de 5 de maig de 2023, per la qual es convoca el programa «Tallers de llengua catalana per a joves nouvinguts» per als centres docents concertats que imparteixen educació secundària obligatòria el curs escolar 2023-2024
Fets
1.L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, segons la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, exposa en l'article 35 que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la competència exclusiva per a l'ensenyament de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, i disposa que la normalització lingüística ha de ser un objectiu dels poders públics.
2.La Llei 3/1986, de 29 d'abril, de normalització lingüística de les Illes Balears, i l'article 7 del Decret 92/1997, de 4 de juliol, que regula l'ús i l'ensenyament de i en llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en els centres docents no universitaris de les Illes Balears, en concordança amb els articles 4 i 35 de l'Estatut d'Autonomia, reconeixen la llengua catalana com a pròpia de les Illes Balears i, com a tal, llengua vehicular en l'àmbit de l'ensenyament i oficial en tots els nivells educatius.
3.La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears estableix que el sistema educatiu ha de fomentar, entre d'altres, un aprenentatge de qualitat per a l'alumnat de totes les etapes, augmentar el rendiment escolar, disminuir la taxa d'abandonament escolar, reduir les desigualtats i abordar la inclusió escolar de tot l'alumnat. D'altra banda, l'article 137 determina que l'administració educativa ha de regular els programes d'acolliment lingüístic adreçats als alumnes d'incorporació tardana al sistema educatiu facilitant una atenció lingüística i pedagògica que els permeti la integració al centre.
4.El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa és competent en matèria de formació permanent del professorat, ensenyament del català i normalització lingüística en l'àmbit educatiu, entre d'altres.
5.El Decret 32/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears, estableix en l'article 5.6 que els centres que imparteixen els ensenyaments de l'educació obligatòria han d'adoptar mesures d'acolliment i adaptació per als alumnes que s'incorporin en qualsevol moment de l'etapa.
6.Per fer front a la necessitat d'atendre l'alumnat d'incorporació tardana al sistema educatiu d'educació secundària obligatòria (ESO), es continua el desenvolupament de programes específics que contribueixin a la millora de la qualitat i a la igualtat d'oportunitats i que, alhora, esdevenguin una eina per reduir l'abandonament escolar dels alumnes i millorar-ne el rendiment acadèmic i la motivació cap a l'aprenentatge.
7.Una d'aquestes eines és el Programa Tallers de llengua catalana per a joves nouvinguts, programa que té com a finalitat que els alumnes d'incorporació tardana en l'etapa de secundària obligatòria que presentin mancances lingüístiques en aquesta llengua puguin assolir els objectius de les diferents àrees o matèries sense els impediments ocasionats pel desconeixement de la llengua d'aprenentatge i a la vegada aprofundir en el coneixement de les característiques culturals, lingüístiques i històriques de les Illes Balears.
8.Aquesta convocatòria del Programa «Tallers de llengua catalana per a joves nouvinguts» curs 2023-2024, es concreta en sessions formatives molt dinàmiques i amb un elevat component lúdic que duu a terme, en horari no lectiu, personal docent del mateix centre educatiu. És el professorat del centre qui coneix millor l'alumnat i pot donar resposta a les seves necessitats lingüístiques i sociolingüístiques, així com facilitar-li la integració en el grup de referència i en el centre.
9.El professorat ha de promoure la integració social i cultural en la pràctica educativa en llengua catalana, aportar recursos i metodologies per a l'atenció a l'alumnat d'incorporació tardana, guiar l'alumnat a participar en activitats socials i culturals per a un millor coneixement de la història i la llengua de les Illes Balears i ser un model de comportament lingüístic responsable de l'ús de la llengua catalana a l'aula i al centre.
10.L'eficàcia del programa requereix la implicació de les famílies dels alumnes participants. Així, es pretén millorar també la relació de la família amb la llengua, millorar la seva conducta lingüística, eliminar prejudicis per a contribuir a l'avenç social de la llengua, incrementar el sentit de pertinença a una nova cultura i evitar l'absentisme escolar.
11.Aquest programa està finançat amb càrrec al pressupost de l'any 2024 de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
12.Dia 9 d'agost de 2022 es va publicar al BOIB núm. 104 la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 14 de juliol de 2022 per la qual es modifica l'annex del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021. Pel que fa a l'objectiu IV desenvolupat a la Resolució, referent a cohesió social, més concretament al punt 6, relatiu a educació, s'hi afegeix una nova línia amb el contingut següent:
Línia: IV.6.22
Direcció general: Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa
Font de finançament: capítol IV
Descripció: ajuts per possibilitar l'accés de l'alumnat a hores de reforç i suport desenvolupades voluntàriament per personal docent dels centres privats concertats de les Illes Balears
13.La retribució del personal docent que durà a terme, fora de l'horari ordinari de treball, el programa «Tallers de llengua catalana per a joves nouvinguts» durant el curs escolar 2023-2024 està recollit al Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023.
14.Aquesta convocatòria s'adequa a les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura aprovades per l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009.
15.Aquestes subvencions no constitueixen Ajudes d'Estat regulades en els articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea i tampoc no queden subjectes al règim de mínimis i/o al marc nacional temporal.
Fonaments de dret
1.L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52, d'1 de març).
2.La Llei 3/1986, de 29 d'abril, de normalització lingüística a les Illes Balears (BOCAIB núm. 15, de 20 de maig).
3.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre.
4.La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears.
5.El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
6.El Decret 32/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears (BOIB núm.101, de 2 d'agost).
7.El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions estableix als articles 26 i 27 els requisits que han de complir les entitats col·laboradores en relació amb els ajuts per als docents dels centres concertats que duran a terme el Programa.
8.Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en materia d'educació i cultura.
9.Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 14 de juliol de 2022 per la qual es modifica l'annex del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021.
10.Acord del Consell de Govern de 20 de juny de 2022 pel qual s'aplica la previsió de l'article 117.2 de Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears respecte a l'exercici de la funció interventora en règim de fiscalització prèvia limitada.
Per tot això dict la següent
RESOLUCIÓ
1.Aprovar la convocatòria perquè els centres concertats que imparteixen educació secundària obligatòria participin en el programa «Tallers de llengua catalana per a joves nouvinguts» el curs escolar 2023-2024.
2.Aprovar les bases de la convocatòria, que figuren a l'annex 1 d'aquesta Resolució.
3.Aprovar els annexos següents:
4.Publicar aquesta Resolució i els annexos en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució -que no exhaureix la via administrativa- es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de publicar-se, de conformitat amb els articles 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s'estableix en l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 5 de maig de 2023
El conseller d'Educació i Formació Professional Martí X. March i Cerdà