Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 311263
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de parc fotovoltaic Cugulutx (TM de Llucmajor) (162a/2022)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 17 d'abril de 2023 i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de parc fotovoltaic Cugulutx (TM de Llucmajor), en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb l'article 13.2 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta Llei. Entre els projectes inclosos en l'annex 2 del Decret legislatiu, el projecte de PFV Cugulutx (TM de Llucmajor) s'inclou en el punt 6 del grup 2 (Energia - instal·lacions per a producció d'energia elèctrica a partir de l'energia solar destinada a la venda a la xarxa):

Instal·lacions amb una ocupació total de més de 2 ha situades en sòl rústic a les zones d'aptitud mitjana del PDS d'energia.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 del Decret legislatiu 1/2020, que li siguin d'aplicació.

2.Descripció i ubicació del projecte

El parc fotovoltaic (PFV) Cugulutx es localitza al polígon 41, parcel·la 143 (TM de Llucmajor), amb una ocupació de 2,81 ha (instal·lació de tipus C, segons el PDSEIB) i una potència total instal·lada de 1.750 kW. La superfície total de la parcel·la objecte d'estudi és de 7,60 ha i es localitza a uns 5 km del nucli urbà de Llucmajor. La instal·lació disposarà dels elements següents:

-3.416 mòduls fotovoltaics monocristal·lins bifacials i antireflectants de 660 W de potència (28 mòduls connectats en sèrie), amb una eficiència unitària del 21,2%. Alçats 80 cm respecte al terra i clavats sense cimentació, amb una altura inferior a 4 m.

-9 inversors, per a la transformació del corrent continu en corrent altern de baixa tensió (BT).

-Centre de transformació (CT) de 1.935 kVA (edifici prefabricat). L'acabat de les superfícies exteriors serà amb les parets pintades amb un color que permeti mimetitzar-se amb l'entorn, a les parets, i marró al perímetre de les cobertes o sostre, portes i reixetes de ventilació.

-Cablejat soterrat de connexió entre els elements del PFV.

-Línia soterrada d'evacuació de l'energia d'alta tensió (LSAT) de 15 kV, que discorrerà des de la sortida del CT fins al punt de connexió (CT 50916 de la línia aèria de mitja tensió (MT) ANTELM, pertanyent a la SET CALABLAVA, propietat d'E-distribució), amb una longitud lineal de 112 m. No obstant això, al document de mesures i condicionants per a instal·lacions fotovoltaiques segons annex F del PDSEIB, aportat pel promotor, es diu que la línia d'evacuació tendrà 0,3 km de longitud aèria.

-Barrera vegetal de planta autòctona, amb espècies arbustives, a una distància mínima de 3 m entre el límit de la parcel·la i el tancament perimetral, amb reixa metàl·lica de simple torsió de filferro galvanitzat i 2 m d'altura.

-Elements auxiliars: sistema de control i monitorització de la instal·lació, un mínim de dos punts de llum dins el CT, capaços de proporcionar un nivell d'il·luminació suficient per a la comprovació i la maniobra dels seus elements, un punt de llum d'emergència de caràcter autònom que senyalitzarà els accessos al CT i un extintor per a la protecció contra incendis.

No es preveuen lluminàries exteriors, ni la instal·lació de sistemes d'emmagatzematge de l'energia.

D'acord amb el document de mesures i condicionants per a instal·lacions fotovoltaiques segons annex F del PDSEIB, aportat pel promotor, el PFV Cugulutx no serà compatible amb cultius o pastures d'animals.

L'accés al PFV es realitzarà des d'un camí que comunica amb el camí de sa Torre, que connecta amb la carretera Ma-6020.

El termini d'execució previst de les obres del PFV i línia d'evacuació de l'energia és de cinc mesos, amb un pressupost estimat d'1.300.039,36 euros (inclosa una partida de 14.000 euros, durant la fase de construcció, i una altra de 6.000 euros anuals, durant la fase de funcionament, per al seguiment ambiental). S'estima la generació de 548 t de terres i petris, i 817 t d'altres RCD.

Es presenta un pla de desmantellament al final de la vida útil de la instal·lació (25 anys), amb un termini previst de tres setmanes i un pressupost estimat de 43.036,72 euros, que inclou el desmantellament i gestió dels mòduls fotovoltaics, cablejat, línia d'evacuació de l'energia i elements auxiliars, així com la restauració del terreny afectat al seu estat natural.

3.Avaluació dels efectes previsibles

D'acord amb el document ambiental, els principals impactes ambientals es produiran durant la fase d'execució el projecte, principalment, alteració de la qualitat atmosfèrica per emissió de partícules en suspensió, emissions sonores, alteració del sòl, per la creació de vials, obertura de rases i trànsit de maquinària, i risc de contaminació del sòl i de les aigües subterrànies i superficials per abocament accidental de substàncies contaminants, molèsties a la fauna, eliminació de vegetació, pel desbrossament del terreny i el trànsit de maquinària, impacte paisatgístic, i reducció de l'activitat agrícola i ramadera pel canvi d'ús del sòl. Durant la fase de funcionament, els efectes adversos més rellevants sobre el medi ambient estaran relacionats amb l'ocupació del sòl, alteració de la fauna, reducció de l'activitat agrícola i ramadera pel canvi d'ús del sòl, i impacte paisatgístic. Finalment, durant la fase de desmantellament, es produiran impactes similars als de la fase d'execució, tot i que es recuperarà l'estat natural de la parcel·la, com a efecte positiu sobre el medi ambient.

No obstant això, atès que en el límit sud-oest dels terrenys objecte d'estudi es localitza la ZEPA ES0000081 «Cap Enderrocat i Cap Blanc», segons informe del Servei de Planificació al Medi Natural, de data 6 de febrer de 2023, caldrà analitzar detalladament les repercussions ambientals del projecte sobre la ZEPA, tenint en compte els objectius de conservació de l'espai, que inclogui els impactes, les corresponents mesures preventives, correctores, i compensatòries Xarxa Natura 2000 i el seu seguiment. Així mateix, cal tenir en compte que el projecte no preveu compatibilitzar la instal·lació fotovoltaica amb l'activitat agrícola (cultius) o ramadera (pastura d'animals), ni cap mesura compensatòria relativa a l'ocupació de terreny. D'altra banda, la documentació presenta una sèrie de deficiències que dificulten l'avaluació acurada dels impactes ambientals del projecte, principalment la manca d'una memòria agronòmica, d'acord amb els criteris del Servei d'Agricultura, incongruències entre els diversos documents aportats, o quin serà l'efecte d'apantallament de la barrera vegetal perimetral, entre d'altres.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

L'òrgan ambiental ha efectuat les següents consultes, en relació amb el projecte modificat:

-Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

-Servei d'Agricultura (DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural), de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

-Servei de Planificació al Medi Natural, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

-Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

-Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics.

-Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

-Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca.

-Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

-Direcció Insular de Patrimoni, del Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística del Consell de Mallorca.

-Ajuntament de Llucmajor.

-Amics de la Terra.

-GOB.

-Federació d'Associació de Veïnats de Llucmajor.

En el moment de redactar el present informe, s'han rebut els següents informes de les administracions consultades:

-L'Ajuntament de Llucmajor, amb data 9 de novembre de 2022, va informar el següent:

S'informa desfavorablement, d'acord amb els motius següents:

-Respecte de les línies d'evacuació PRIVADES plantejades, no s'ha plantejat la utilització dels entubats existents en varis trams del seu recorregut, que donada la seva longitud (9.850 m) implica una penalització important per ocupació de la secció del domini públic municipal. Serà necessari aportar estudi de l'ús d'infraestructures lliures (tubs) en trams del traçat plantejat.

-Abans d'aprovar el projecte o atès que el pot condicionar de manera important, s'ha de disposar de la concessió demanial que permeti executar les instal·lacions privades d'evacuació dins domini públic per una durada superior a 4 anys i no superior a 75 anys.

0.Pel que fa a la instal·lació de xarxes soterrades d'energia elèctrica en sòl rústic i a la instal·lació de casetes de centres de transformació i convertidors, aquestes instal·lacions hauran de complir les següents condicions:

1. Per tal de garantir la correcta execució de les obres en domini públic (rases) i les possibles afectacions als camins i demés elements que es poguessin veure afectats per la circulació de vehicles d'alt tonatge i en aplicació del decret de Batlia de 31 de maig del 2012, s'estableix un aval per un 30% del valor de les obres que afectin domini públic. Aquest aval [que tindrà un termini no inferior al temps que duri l'obra més un any de garantia (comptat a partir de la presentació a l'Ajuntament, per part del director de l'obra, de la Certificació de Final d'Obres)] es podrà retirar, prèvia petició per part de l'interessat, amb el vist i plau dels tècnics municipals.

2.Per cada una de les fases de l'obra en domini públic, s'haurà de presentar als STM la documentació detallada de l'actuació, que com a mínim, haurà d'informar sobre: inici/final, àmbit, previsió de talls de trànsit, reposicions de paviments previstes i amb quins materials... i qualsevol altra informació que es consideri pot ser interessant per als STM.

Per l'inici d'aquestes obres serà necessària l'autorització per part dels STM, que consistirà en una acta de replanteig de l'actuació signada per les parts que haurà d'incloure ineludiblement el vist i plau de la policia local pel que fa a les redireccions i talls de trànsit.

En aquesta acta, es definirà el grau de reposició dels paviments en els camins o vials municipals que com a norma general:

(...)

Si bé, en el moment del replanteig es podrà considerar la reposició completa de l'ample del vial afectat per l'estesa.

Es considera necessari disposar d'elements d'apantallament, bé barrera vegetal definitiva o bé elements temporals en tant no s'hagin aconseguit els nivells definitius de barrera vegetal, des de bon principi de les obres.

-El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, amb data 17 de novembre de 2022, va informar el següent:

Es conclou que:

*El projecte s'alinea amb els objectius establerts a la Llei 10/2019, de 22 de febrer de canvi climàtic, en matèria de reducció d'emissions de CO2, així com d'autosuficiència energètica, establertes a la llei esmentada, i, per tant, té un impacte positiu sobre el tipus de consum energètic.

*Es recomana la instal·lació d'un sistema d'emmagatzematge d'energia d'acord amb l'article 43 de l'esmentada llei.

-La DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, amb data 20 de novembre de 2022, va comunicar el següent:

Amb data 5 d'octubre de 2021 se va publicar la Instrucció 2/2021, del Director General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural sobre els criteris per emetre informes per a la instal·lació de parcs fotovoltaics en sòl rústic.

D'acord amb aquesta instrucció els projectes d'instal·lació dels parcs fotovoltaics hauran d'incloure per a la seva valoració:

a)Una memòria elaborada per un tècnic competent en la matèria, amb formació d'enginyeria agrònoma o enginyeria tècnica agrícola, que estableixi la classificació del sòl d'acord amb les categories agronòmiques que s'estableixen a l'annex I i d'acord amb el procediment de caracterització dels sòls pel seu valor agronòmic que acompanya.

b)Les anàlisis de laboratori que siguin necessàries per definir els paràmetres que d'acord amb l'annex I, calgui determinar per aquesta via.

c)La resta dels paràmetres definits en l'annex I que hagin de ser determinats en el terreny hauran d'estar inclosos en el projecte i seran comprovats pel Servei d'Agricultura.

(...)

Per poder emetre un informe favorable el projecte haurà de venir acompanyat per la presentació de mesures de complementarietat amb l'activitat agrària o ramadera o de compensació de l'activitat agrària o ramadera amb la instal·lació d'energies renovables.

Aquestes mesures complementàries o compensatòries s'hauran de plasmar a través d'un conveni de col·laboració o compromís agrari signat amb una explotació agrària o ramadera professional o prioritària, qualsevol que sigui la seva forma jurídica, que assumeix el treball de maneig, gestió i aprofitament de l'activitat agrària o ramadera complementària o compensatòria.

Per l'exposat l'expedient també haurà d'anar acompanyat de:

a)Document amb les mesures de complementarietat o compensació de l'activitat agrària o ramadera amb la instal·lació d'energies renovables.

b)Conveni de col·laboració o compromís agrari signat amb una explotació agrària o ramadera professional o prioritària.

-El Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb data 7 de desembre de 2022, va informar el següent:

Es conclou que:

Inform FAVORABLEMENT sobre el projecte de parc fotovoltaic Cugulutx, polígon 41, parcel·la 143, TM de Llucmajor, amb els següents CONDICIONANTS:

I.Cal establir mesures preventives per evitar l'afectació a la bassa temporal de la parcel·la. S'ha d'establir un perímetre de protecció al voltant d'aquesta bassa al qual no s'instal·lin plaques fotovoltaiques ni altres elements per tal d'assegurar-ne la pervivència.

II.Per tal d'evitar l'afecció als nius de milà reial i d'aligot, no es podran realitzar les obres entre els mesos de febrer a juliol.

-La Direcció Insular de Patrimoni, del Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística del Consell de Mallorca, amb data 13 de desembre de 2022, va informar el següent:

Segons consta a les nostres bases de dades, en l'esmentada referència cadastral no es localitza cap jaciment arqueològic conegut, però no es recullen eventuals elements patrimonials etnològics i per això, proposem dur a terme una prospecció intensiva de l'àrea afectada per valorar la presència d'eventuals béns patrimonials i preveure les mesures que es considerin oportunes per a la seva conservació.

Així, i per seguir amb la tramitació, s'haurà de nomenar un tècnic competent que ha d'elaborar un informe de prospecció intensiva, que ha d'incloure els béns etnològics. Aquest projecte s'haurà de presentar per a la seva aprovació al Servei de Patrimoni Històric del Consell de Mallorca. Un cop es disposi de les dades recollides en la prospecció es podrà determinar la cautela per la instal·lació del parc fotovoltaic, si s'escau.

-El Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb data 30 de gener de 2023, va informar el següent:

Es conclou que:

Ateses les característiques i la naturalesa de l'assumpte de referència, s'informa el següent:

-Sense cap inconvenient o consideració addicional específica en relació al risc d'incendi forestal i a la gestió forestal respecte a l'expedient de referència.

-El Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics, amb data 2 de febrer de 2023, va informar el següent:

Es conclou que:

Informam favorablement, amb els condicionants següents:

1.S'assegurarà el compliment de les mesures incloses al document ambiental per tal de reduir l'afecció dels recursos hídrics ocasionada per les accions del projecte.

2.L'ús i el volum màxim anual autoritzat del sondeig existent a la parcel·la objecte del projecte s'ha de respectar. Es prioritzarà la neteja en sec de les plaques fotovoltaiques. En cas de voler utilitzar aigües regenerades per a la neteja de les plaques, en compliment del RD 1620/2007, de 7 de desembre, s'haurà de sol·licitar la corresponent concessió de reutilització, la qual es regirà per l'esmentada normativa. Es prioritzarà la neteja en sec d'aquestes.

3.Atès que la zona presenta un nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderat, s'atendrà al que disposa l'art. 2, punt 1 c), del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística:

«Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

-El Servei de Planificació al Medi Natural, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb data 6 de febrer de 2023, va informar el següent:

Es conclou que:

Per tal d'assegurar que no es causa perjudici a la integritat de la ZEPA ES0000081 Cap Enderrocat i Cap Blanc, es considera que el projecte de parc fotovoltaic «Cugulutx», al polígon 41, parcel·la 143, del TM de Llucmajor, promogut per Univergy ES SPC 48 S.L., així com l'estudi d'impacte ambiental, haurà de tenir en compte les consideracions i les mesures següents, que completin o corregeixin les ja recollides a la documentació presentada:

a)L'EIA inclourà un apartat per a l'avaluació de les repercussions ambientals del projecte sobre la ZEPA, tenint en compte els objectius de conservació de l'espai, que inclogui els impactes, les corresponents mesures preventives, correctores, i compensatòries Xarxa Natura 2000 i el seu seguiment. Delimitació de l'àrea d'estudi suficientment extensa al voltant de la finca com per analitzar les repercussions a la ZEPA. Avaluació dels efectes acumulatius produïts per la instal·lació d'altres parcs fotovoltaics previstos a la zona. Justificació de la inexistència d'alternatives del projecte.

b)Justificació que el projecte no generarà efectes apreciables que poden empitjorar la composició, distribució i abundància de les espècies protegides per la ZEPA. Inventari faunístic i identificació de les àrees on es realitzen les activitats de reproducció, alimentació i descans.

c)Cartografia d'hàbitats d'interès comunitari i d'hàbitats d'aus. Justificació que el projecte no suposarà el seu deteriorament. Quantificació de la superfície d'hàbitat d'aus afectada directa o indirectament en fase de construcció i de funcionament (terrenys ocupats per camins i vials, el CT, àrees pavimentades, cimentades, excavades o alterades i no restaurades). Confirmació de la presència d'una bassa temporal en la zona del cocó, exemplars de M. strigosa.

d)Descripció de la totalitat de les actuacions del projecte susceptibles d'ocasionar repercussions ambientals i dels possibles impactes sobre les espècies i hàbitats. Tasques de neteja periòdica: origen de l'aigua, productes a utilitzar, recollida de les aigües i mesures de prevenció de la contaminació del sòl i l'aigua i de reducció del consum). Descripció i èpoques del desbrossament per reduir l'afecció a la fauna. Possibles usos del sòl. Manteniment dels equips elèctrics. Freqüència de visites, personal, operacions, vehicles i equips a usar etc...

f)Pla de seguiment de l'estat de conservació de les aus protegides per la ZEPA a la parcel·la i als voltants, amb mostreigs periòdics de camp. Inspeccions de zones de col·lisions. Seguiment dels nivells de l'aigua i de l'estat de les aigües i de la possible bassa temporal a partir d'indicadors.

g)Descripció de les mesures preventives i correctores i compensatòries de les repercussions sobre les espècies i hàbitats, especialment sobre les aus objectiu de conservació de la ZEPA.

*En funció de l'inventari i estudi faunístic, prevenció de les molèsties a la fauna. Delimitació de zones d'exclusió al voltant de les zones de reproducció, concentració. Descans o d'altres àrees importants per a les espècies d'aus protegides per la ZEPA. Establiment d'un calendari i d'un horari d'obres i de tasques de manteniment per reduir les afectacions.

*Prevenció d'atropellaments i col·lisions.

*Prevenció d'incendis forestals, la contaminació lumínica, i el renou i vibracions.

*Prevenció de la contaminació del sòl i l'aigua per residus i per productes utilitzats durant les obres i durant el manteniment.

*Prevenció del trànsit fora dels camins existents.

*Pla de restauració, replantació de les superfícies o espècies afectades per les obres, amb espècies pròpies dels hàbitats d'interès comunitari presents a la parcel·la, i espècies per la pantalla vegetal i/o l'enjardinament.

*Prevenció de la pols en suspensió causada pel trànsit de vehicles.

5.Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

D'acord amb el que preveu l'article 7, apartat 1, lletra b, de la Llei 21/2013, per tal de determinar si un projecte de l'apartat 2 s'ha de subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària, s'han de tenir en compte els criteris descrits a l'annex III que es detallen i avaluen a continuació:

1.Característiques del projecte: El parc fotovoltaic (PFV) Cugulutx tendrà una ocupació de 2,81 ha (instal·lació de tipus C, segons el PDSEIB) i una potència total instal·lada de 1.750 kW. Es preveu una línia soterrada d'evacuació de l'energia d'alta tensió (LSAT) de 15 kV, que discorrerà des de la sortida del CT fins al punt de connexió (CT 50916 de la línia aèria de mitja tensió (MT) ANTELM, pertanyent a la SET CALABLAVA, propietat d'E-distribució), amb una longitud lineal de 112 m. No obstant això, al document de mesures i condicionants per a instal·lacions fotovoltaiques segons annex F del PDSEIB, aportat pel promotor, es diu que la línia d'evacuació tendrà 0,3 km de longitud aèria. D'acord amb el document de mesures i condicionants per a instal·lacions fotovoltaiques segons annex F del PDSEIB, aportat pel promotor, el PFV Cugulutx no serà compatible amb cultius o pastures d'animals.

2.Ubicació del projecte: es localitza al polígon 41, parcel·la 143 (TM de Llucmajor), a uns 5 km del nucli urbà de Llucmajor. D'acord amb el PTM, l'àmbit d'actuació (PFV i línia d'evacuació de l'energia) està qualificat com a sòl rústic general (SRG). La parcel·la de referència limita pel sud-oest amb la ZEPA ES0000081 «Cap Enderrocat i Cap Blanc» i no es troba afectada per àrees de prevenció de riscos (APR) d'inundació, d'erosió, d'esllavissaments, o d'incendis forestals. Segons el IV Pla Forestal de les Illes Balears (2015-2024), es correspon amb una zona amb baix risc d'incendi forestal.

La zona d'estudi se situa a la unitat paisatgística 7 (UP-7) «Migjorn», dins una zona d'aptitud fotovoltaica mitjana, segons el PDSEIB. D'acord amb l'EIA, l'entorn es correspon amb un mosaic de cultius anuals i cultius permanents (arbres fruiters – ametlers i garrovers - i conreus de secà), sense comunitats vegetals naturals estables. Immediatament al nord s'hi troba un camp de golf i cap a l'est i al sud s'hi troben espais caracteritzats per la seva vegetació esclerofil·la (garrigues). D'altra banda, segons el Servei de Planificació al Medi Natural, «l'existència d'un cocó a la parcel·la podria suposar la possible presència d'una bassa temporal mediterrània (hàbitat prioritari 3170*) i de l'espècie vegetal Marsilea strigosa, protegits per la Directiva Hàbitats, i un abeurador per a les aus». En tot cas, segons l'EIA, aquesta espècie no s'ha observat a la parcel·la estudiada.

D'acord amb el Servei de Protecció d'Espècies, a la zona on s'ubica el projecte hi ha constància de la presència de les espècies protegides següents:

*Espècies catalogades En Perill d'Extinció (RD 139/2011): milà reial (Milvus milvus).

*Espècies de Protecció Especial (RD 139/2011): aligot (Buteo buteo), calàpet (Bufotes balearicus) i tortuga mediterrània (Testudo hermanni).

*Marsilea strigosa.

Així mateix, la parcel·la es troba en una zona de nidificació i campeig d'aus rapinyaires. Hi ha constància de la presència de quatre nius de milà reial a distàncies que oscil·len entre els 500 i 950 m de la parcel·la. També hi ha un niu d'aligot a una distància aproximada de 500 m. D'altra banda, el projecte es desenvolupa en zona de protecció d'electrocució, segons el RD 1432/2008, de 29 d'agost, pel qual s'estableixen mesures per a la protecció de l'avifauna contra la col·lisió i electrocució en línies elèctriques d'alta tensió.

El PFV Cugulutx es localitza a aproximadament 2,5 km de distància del PFV Gorila, en tramitació, com a instal·lació fotovoltaica més pròxima.

Els terrenys objecte d'estudi s'ubiquen sobre la massa d'aigua subterrània 1821M1 «Marina de Llucmajor», aqüífer profund en mal estat qualitatiu i bon estat quantitatiu, amb moderada vulnerabilitat a la contaminació. Dins la parcel·la de referència, trobam el pou d'ús domèstic AAS_16708_Vigent. Per altra banda, ni els terrenys afectats pels elements del PFV, ni el traçat de la línia d'evacuació de l'energia, es veuen afectats per xarxa hidrològica

Segons el document ambiental, dins la zona d'estudi no figuren béns d'interès cultural (BIC), béns catalogats (BC), o elements inclosos en el Catàleg de Patrimoni de l'Ajuntament de Llucmajor. Durant el treball de camp s'ha localitzat un sol element patrimonial susceptible de protecció, que és la bassa temporal, amb el corresponent tancament existent, consistent en una estructura circular d'uns 2 m d'alçada i 5 m de diàmetre, realitzada totalment de pedra en sec.

3.Característiques del potencial impacte: A banda dels impactes identificats i avaluats pel document ambiental, cal tenir en compte que el projecte no preveu compatibilitzar la instal·lació fotovoltaica amb l'activitat agrícola (cultius) o ramadera (pastura d'animals), ni cap mesura compensatòria relativa a l'ocupació de terreny. Així mateix, la documentació presenta una sèrie de deficiències que dificulten l'avaluació acurada dels impactes ambientals del projecte, principalment la manca d'una memòria agronòmica, d'acord amb els criteris del Servei d'Agricultura, incongruències entre els diversos documents aportats, o quin serà l'efecte d'apantallament de la barrera vegetal perimetral, entre d'altres. Ateses les mancances detectades en la documentació aportada, i assenyalades prèviament a l'informe d'esmena de deficiències de la CMAIB, de data 9 de gener de 2023, es considera que no es pot avaluar amb claredat si el projecte suposarà impactes significatius sobre el medi ambient. D'altra banda, cal aprofundir en l'impacte del projecte sobre la ZEPA ES0000081 «Cap Enderrocat i Cap Blanc», localitzada en el límit sud-oest dels terrenys objecte d'estudi.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: Subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el Projecte de parc fotovoltaic Cugulutx (TM de Llucmajor), signat amb data 24 de març de 2023 pel Sr. Ginés Martínez Pérez, enginyer tècnic industrial, de l'empresa UNIVERGY SOLAR - promotor UNIVERGY ES SPC 48 SL -, d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei estatal 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

L'estudi d'impacte ambiental (EIA) contindrà com a mínim el que estableix l'article 35 de la Llei 21/2013, en els termes desenvolupats a l'annex VI, ambdós modificats per la Llei estatal 9/2018, així com pel que s'estableix a l'apartat 2 de l'article 21 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears. S'hauran d'incloure els aspectes mencionats al present informe, que servirà com a document d'abast de l'EIA, i els indicats als informes rebuts de les administracions afectades.

L'EIA ha d'incloure, segons l'art. 21.2 del Decret legislatiu 1/2020, un annex d'incidència paisatgística que identifiqui el paisatge afectat pel projecte, els efectes del seu desenvolupament i, si escau, les mesures protectores, correctores o compensatòries, i també un annex consistent en un estudi sobre l'impacte directe i induït sobre el consum energètic, punta de demanda i les emissions de gasos d'efecte hivernacle, i també la vulnerabilitat davant el canvi climàtic. També, segons l'article 27 d'aquest Decret legislatiu, l'EIA ha d'incloure una avaluació de riscs. Tota la documentació haurà d'anar signada per la persona redactora i col·laboradors.

Tal com preveu l'annex VI. Estudi d'impacte ambiental i criteris tècnics de la Llei 21/2013, es realitzarà un examen multicriteri de les diferents alternatives que resultin ambientalment més adequades, inclosa l'alternativa zero o de no actuació, i que siguin tècnicament viables. Es justificarà la solució proposada en funció de diversos criteris: econòmic, funcional, entre els quals hi ha l'ambiental.

Les alternatives han de ser raonables i tècnicament i ambientalment viables. S'ha d'incloure, per a cada alternativa examinada, la identificació, quantificació i valoració dels efectes significatius previsibles de les activitats projectades sobre la població, la salut humana, la flora, la fauna, la biodiversitat, la geodiversitat, el sòl, el subsòl, l'aire, l'aigua, els factors climàtics, el canvi climàtic, el paisatge, els béns materials, inclòs el patrimoni cultural, i la interacció entre tots els factors esmentats, durant les fases d'execució, explotació i, si s'escau, durant la demolició o l'abandonament del projecte.

Si el pressupost del projecte supera el milió d'euros, es designarà un auditor ambiental. S'hauran d'incloure, al pressupost del projecte i l'EIA, les partides mediambientals de les mesures a aplicar i el seguiment ambiental.

A més, a l'EIA s'hauran de tenir en compte les consideracions següents:

1.Resoldre totes aquelles incongruències detectades a la documentació presentada. En aquest sentit, seria convenient refondre en un únic document tota la informació ambiental rellevant del projecte.

2.L'anàlisi multicriteri de les diferents alternatives proposades haurà de tenir en compte exclusivament criteris ambientals i valorar, en tot cas, l'alternativa 0. Aquelles alternatives que no siguin ambientalment i/o tècnicament viables, no podran figurar entre les proposades.

3.D'acord amb el Servei d'Agricultura, haurà d'aportar-se la documentació següent:

-Una memòria elaborada per un tècnic competent en la matèria, amb formació d'enginyeria agrònoma o enginyeria tècnica agrícola, que estableixi la classificació del sòl d'acord amb les categories agronòmiques que s'estableixen a l'annex I i d'acord amb el procediment de caracterització dels sòls pel seu valor agronòmic que acompanya.

-Les anàlisis de laboratori que siguin necessàries per definir els paràmetres que d'acord amb l'annex I, calgui determinar per aquesta via

-La resta dels paràmetres definits en l'annex I que hagin de ser determinats en el terreny hauran d'estar inclosos en el projecte i seran comprovats pel Servei d'Agricultura.

-Document amb les mesures de complementarietat amb l'activitat agrària o ramadera o de compensació de l'activitat agrària o ramadera amb la instal·lació d'energies renovables.

-Conveni de col·laboració o compromís agrari signat amb una explotació agrària o ramadera professional o prioritària.

4.Segons el Servei de Protecció d'Espècies:

-Caldrà establir mesures preventives per evitar l'afectació a la bassa temporal dela parcel·la. S'ha d'establir un perímetre de protecció al voltant d'aquesta bassa al qual no s'instal·lin plaques fotovoltaiques ni altres elements per tal d'assegurar-ne la pervivència.

-Per tal d'evitar l'afecció als nius de milà reial (Milvus milvus) i d'aligot (Buteo buteo), les obres s'hauran de programar fora dels mesos de febrer a juliol.

5.D'acord amb la Direcció Insular de Patrimoni, del Consell de Mallorca, s'ha de preveure el nomenament d'un tècnic competent per a l'elaboració d'un informe de prospecció intensiva, que ha d'incloure els béns etnològics. Aquest projecte s'haurà de presentar per a la seva aprovació al Servei de Patrimoni Històric del Consell de Mallorca. Un cop es disposi de les dades recollides en la prospecció es podrà determinar la cautela per la instal·lació del parc fotovoltaic, si s'escau.

6.Atès que la zona presenta un nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderat, s'hauran d'especificar quines precaucions s'adoptaran per evitar l'abocament de substàncies contaminants i l'afecció al sòl i a les aigües subterrànies, durant les obres.

7.D'acord amb el Servei de Planificació al Medi Natural, per tal d'assegurar que no es causa perjudici a la integritat de la ZEPA ES0000081 «Cap Enderrocat i Cap Blanc»:

-L'EIA inclourà un apartat per a l'avaluació de les repercussions ambientals del projecte sobre la ZEPA, tenint en compte els objectius de conservació de l'espai, que inclogui els impactes, les corresponents mesures preventives, correctores, i compensatòries Xarxa Natura 2000 i el seu seguiment. Delimitació de l'àrea d'estudi suficientment extensa al voltant de la finca per a analitzar les repercussions a la ZEPA. Avaluació dels efectes acumulatius produïts per la instal·lació d'altres parcs fotovoltaics previstos a la zona. Justificació de la inexistència d'alternatives del projecte.

-Justificació que el projecte no generarà efectes apreciables que poden empitjorar la composició, distribució i abundància de les espècies protegides per la ZEPA. Inventari faunístic i identificació de les àrees on es realitzen les activitats de reproducció, alimentació i descans.

-Cartografia d'hàbitats d'interès comunitari i d'hàbitats d'aus. Justificació que el projecte no suposarà el seu deteriorament. Quantificació de la superfície d'hàbitat d'aus afectada directament o indirectament en fase de construcció i de funcionament (terrenys ocupats per camins i vials, el CT, àrees pavimentades, cimentades, excavades o alterades i no restaurades). Confirmació de la presència d'una bassa temporal en la zona del cocó, exemplars de M. strigosa.

-Descripció de la totalitat de les actuacions del projecte susceptibles d'ocasionar repercussions ambientals i dels possibles impactes sobre les espècies i hàbitats. Tasques de neteja periòdica: origen de l'aigua, productes a utilitzar, recollida de les aigües i mesures de prevenció de la contaminació del sòl i l'aigua i de reducció del consum). Descripció i èpoques del desbrossament per reduir l'afecció a la fauna. Possibles usos del sòl. Manteniment dels equips elèctrics. Freqüència de visites, personal, operacions, vehicles i equips a usar etc.

-Pla de seguiment de l'estat de conservació de les aus protegides per la ZEPA a la parcel·la i als voltants, amb mostreigs periòdics de camp. Inspeccions de zones de col·lisions. Seguiment dels nivells de l'aigua i de l'estat de les aigües i de la possible bassa temporal a partir d'indicadors.

-Descripció de les mesures preventives i correctores i compensatòries de les repercussions sobre les espècies i hàbitats, especialment sobre les aus objectiu de conservació de la ZEPA.

i.En funció de l'inventari i estudi faunístic, prevenció de les molèsties a la fauna. Delimitació de zones d'exclusió al voltant de les zones de reproducció, concentració. Descans o d'altres àrees importants per a les espècies d'aus protegides per la ZEPA. Establiment d'un calendari i d'un horari d'obres i de tasques de manteniment per reduir les afectacions.

ii.Prevenció d'atropellaments i col·lisions.

iii.Prevenció d'incendis forestals, la contaminació lumínica, i el renou i vibracions.

iv.Prevenció de la contaminació del sòl i l'aigua per residus i per productes utilitzats durant les obres i durant el manteniment.

v.Prevenció del trànsit fora dels camins existents.

vi.Pla de restauració, replantació de les superfícies o espècies afectades per les obres, amb espècies pròpies dels hàbitats d'interès comunitari presents a la parcel·la, i espècies per la pantalla vegetal i/o l'enjardinament.

Vii.Prevenció de la pols en suspensió causada pel trànsit de vehicles.

8.Respecte de la barrera vegetal per a l'apantallament visual del PFV, preveure en el seu disseny la inclusió d'exemplars arboris, presents en l'entorn, i de baix requeriment hídric, complementaris a les espècies arbustives proposades, així com concretar la procedència de l'aigua que s'utilitzarà per al reg.

9.Aportar un fotomuntatge de l'efecte d'apantallament visual de la barrera vegetal consolidada (al cap de tres anys), a partir d'imatges reals preses des dels principals punts d'observació de la instal·lació fotovoltaica.

10. Incloure un Programa de Vigilància Ambiental (PVA) pressupostat i amb indicadors de seguiment, establiment de llindars i actuacions en cas d'incompliment, per a cada una de les fases del projecte (construcció, funcionament i desmantellament). Així mateix, el cost de la contractació de l'auditor ambiental també haurà de figurar dins el pressupost del projecte.

D'altra banda, segons el Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, es recomana preveure la instal·lació d'un sistema d'emmagatzematge d'energia, d'acord amb l'article 43 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.

D'acord amb l'article 36 de la Llei 21/2013 l'òrgan substantiu sotmetrà el projecte i l'estudi d'impacte ambiental a informació pública durant un termini no inferior a trenta dies, mitjançant la publicació al BOIB i si escau a la seva seu electrònica. En l'anunci de l'inici de la informació pública, l'òrgan substantiu, inclourà un resum del procediment d'autorització del projecte amb la informació mínima que assenyala l'art. 36.2 de la Llei 21/2013.

A més, tal com es preveu a l'article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d'informació pública, l'òrgan substantiu consultarà a les administracions públiques afectades i a les persones interessades. Es considera que s'han de realitzar les consultes següents:

-Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

-Servei d'Agricultura (DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural), de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

-Servei de Planificació al Medi Natural, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

-Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

-Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics.

-Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

-Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca.

-Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

-Direcció Insular de Patrimoni, del Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística del Consell de Mallorca.

-Ajuntament de Llucmajor.

-Amics de la Terra.

-GOB.

-Federació d'Associació de Veïnats de Llucmajor.

Segon. El present informe ambiental, que actua com a document d'abast, es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i a la seu electrònica de la CMAIB, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013

 

(Signat electrònicament: 9 de maig de 2023)

La secretària general Catalina Inés Perelló Carbonell Per suplència del president de la CMAIB (BOIB núm 26, de 28/02/2023)