Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANTANYÍ

Núm. 280026
Aprovació definitiva de la modificació del Reglament de règim intern de les escoletes municipals d'educació infantil del terme municipal de Santanyí

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per acord de Ple de data 20 de febrer de 2023 es va aprovar inicialment la modificació del Reglament de règim intern de les escoletes municipals d'educació infantil del terme municipal de Santanyí.

Finalitzat el període d'exposició pública, (BOIB 29 de 07.03.2023), no s'han presentat al·legacions i en conseqüència l'acord aprovat inicialment esdevé definitiu.

Seguits doncs tots el tràmits reglamentaris es publica el texte íntegre de l'Ordenança que queda redactat de la següent manera:

« REGLAMENT DE RÈGIM INTERN DE LES ESCOLETES MUNICIPALS DEL TERME MUNICIPAL DE SANTANYÍ

1. DISPOSICIONS GENERALS

1.1. Objecte

Aquest Reglament regula l'organització i el funcionament intern de les escoletes municipals d'educació infantil de primer cicle de 0 a 3 anys que depenen de l'Ajuntament de Santanyí, el qual en té la titularitat.

Actualment, aquestes són les de Santanyí, es Llombards i Cala d'Or. Així mateix, serà d'aplicació a qualsevol altre que es pugui crear.

1. 2. Àmbit d'aplicació

L'àmbit d'aplicació d'aquest Reglament són les escoletes municipals d'educació infantil de primer cicle de 0 a 3 anys del municipi de Santanyí.

1. 3. Funcions

Les escoletes municipals es configuren com a centres educatius de primer cicle d'educació infantil: la des Llombards per a infants de 0 a 3 anys, la de Santanyí per a infants d'1 a 3 anys i la de Cala d'Or per a infants de 0 a 3 anys.

Les escoletes potencien un ensenyament dinàmic en el qual s'ha d'afavorir la iniciativa i la creativitat de l'infant, a qui s'ha d'ajudar en la seva evolució. Es donen les eines que possibiliten a l'infant relacionar-se amb altres, tant infants com persones adultes, per mitjà de diferents llenguatges d'expressió i comunicació. Així, ajudant en l'observació i descoberta del seu entorn més proper, es posen les bases perquè l'infant adquireixi valors, hàbits i pautes de conducta que afavoreixin la seva autonomia personal i la seva integració en la societat.

Les escoletes municipals es defineixen com a escoles laiques, sense cap tipus de discriminació per raça, sexe, llengua o creença, tant pel que fa als infants com a la seva família i tutors o tutores.

La llengua vehicular dels centres és la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears.

1.4. Ubicació de les escoletes

L'escoleta des Llombards està situada al carrer de Ses Escoles núm. 27 (Centre Cívic).

L'escoleta de Santanyí està situada al carrer Felanitx de Santanyí.

L'escoleta de Cala d'Or està situada a l'avinguda de Calonge s/n.

Aquests espais municipals podran ser substituïts per altres establiments que compleixin la normativa aplicable.

1.5. Gestió

Les escoletes municipals depenen, a tots els efectes, de l'Ajuntament de Santanyí, que és el titular del servei.

La gestió d'aquest servei d'atenció a la primera infància es pot dur a terme en qualsevol de les formes previstes en la normativa reguladora del règim local.

2. PROCEDIMENT D'ADMISSIÓ I MATRÍCULA

2.1. Calendari de matrícula i formalització de la preinscripció

El calendari del procés d'admissió d'alumnat és aquell que, anualment, fixi la Conselleria d'Educació i Cultura per als centres de primer cicle d'educació infantil.

Tot el procés de preinscripció i matriculació s'ha de realitzar de conformitat amb els criteris que fixa la Conselleria d'Educació i Cultura per a aquest fi.

Les convocatòries s'han de fer públiques mitjançant els anuncis informatius corresponents, que s'han de penjar en els taulers d'anuncis de les escoletes.

Els fulls de preinscripció estaran disponibles al web de l'Ajuntament, al mateix Ajuntament i a les escoletes municipals.

Per formalitzar la preinscripció, la sol·licitud s'ha de presentar davant el Registre General de l'Ajuntament. La sol·licitud ha d'anar acompanyada de la següent documentació:

- El full de preinscripció.

- Un certificat d'empadronament de l'infant.

- Un certificat d'empadronament del pare, mare o tutor.

- Una fotocòpia del DNI del pare, mare o tutor.

- Una fotocòpia del Llibre de Família.

- Tots els documents que es vulguin fer servir perquè siguin tenguts en compte a l'hora de fer la valoració de la sol·licitud, d'acord amb els criteris establerts en aquest mateix Reglament.

La baremació és verificarà d'acord amb els criteris adjuntats a l'annex d'aquest reglament, que es fixen a la Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 24 de febrer de 2021 per la qual es despleguen determinats aspectes per al curs escolar 2021-2022 dels processos d'admissió i matriculació d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics i als centres de la xarxa educativa complementària en els nivells de primer cicle d'educació infantil, sense perjudici de les modificacions que es vagin dictant per la Conselleria competent.

Aquesta valoració només serà aplicable si hi ha més demanda de matrícules que oferta de places.

Tota la documentació que es presenti a efectes de valoració ha de tenir data d'emisió anterior a l'acabament del període de presentació de sol·licituds. Si s'aporta fora del termini de sol·licitud establert, sempre que no hagi estat expressament requerida per l'administració municipal, el concepte afectat no serà computable a efectes d'aplicació del barem.

Les famílies dels infants admesos en la fase de preinscripció han de formalitzar la matrícula dins el període fixat per l'Ordre reguladora de la Conselleria d'Educació i Cultura.

La relació d'alumnes admesos i exclosos es publicarà al tauler d'edictes de l'ajuntament, tal com marca l'Ordre reguladora de la Conselleria d'Educació i Cultura.

2.2. Gestió de la llista d'espera

Una vegada publicada la resolució definitiva del llistat d'alumnes admesos i exclosos, aquells infants que no hagin obtingut plaça quedaran en llista d'espera per ordre de puntuació i, en la mesura que hi hagi places vacants, se'ls comunicarà l'opció d'ocupar-les.

Així mateix, formaran part de la llista d'espera els alumnes que sol·licitin plaça fora del termini de preinscripció. En aquest cas, s'integraran a l'esmentada llista després dels alumnes que hagin quedat exclosos dins el període de sol·licitud reglamentari, i per l'ordre successiu de presentació de sol·licituds davant el registre general de l'ajuntament.

La llista d'espera quedarà sense cap efecte una vegada iniciat el nou procediment d'admissió pel curs següent, i resultat d'això, se n'obrirà una de nova amb els mateixos criteris abans exposats.

 

2.3. Fase de matrícula

Els admesos a la preinscripció hauran de formalitzar la matrícula dins el període fixat per l'Ordre reguladora de la Conselleria d'Educació i Cultura.

A aquest efecte, hauran de presentar la documentació següent:

- L'imprès de matrícula degudament formalitzat.

- Un certificat de titularitat del compte corrent bancari del pare, mare o tutor on es domiciliaran els pagaments.

- Quatre fotografies de l'infant (de mida carnet).

- Fotocòpia de la cartilla de vacunes.

- Full d'acceptació del Reglament de Règim Intern signat.

3. ORGANITZACIÓ DELS CENTRES

Els destinataris del servei són infants amb edat compresa entre 0 i 3 anys. En el cas dels infants de 0 anys, en el moment del seu inici del curs escolar han d'haver complit els 4 mesos.

3.1. Oferta de places

EIP Santanyí

La capacitat màxima d'obertura d'aules autoritzada pel Consell de Govern de dia 25/9/2009 pel qual es crea l'escola pública de primer cicle EIP Santanyí de titularitat de l'Ajuntament de Santanyí, publicat al BOIB núm. 143 de data 1/10/2009 és la següent:

- 1 unitat d'1 a 2 anys.

- 1 unitat de 2 a 3 anys.

El nombre màxim d'alumnes a cada unitat i l'agrupació d'alumnes per unitats haurà de respectar el que determini la normativa que sigui vigent en cada moment i que reculli els criteris establerts per als centres de primer cicle d'educació infantil.

En cas d'escolarització d'alumnat amb necessitats d'educació especial de caràcter permanent, per cada infant admès amb aquestes característiques s'han de disminuir en dues places el número màxim d'alumnes establert per a cada aula.

EIP es Llombards

Pel que fa a l'EIP es Llombards, s'està tramitant davant la Conselleria d'Educació i Cultura la sol·licitud de conversió de guarderia a escola infantil pública de primer cicle de titularitat de l'Ajuntament de Santanyí. La distribució de les aules quedarà condicionada al que disposi la corresponent autorització.

Les unitats disponibles són les següents:

- 1 unitat de 0 a 2 anys.

- 1 unitat de 2 a 3 anys.

El nombre màxim d'alumnes a cada unitat i l'agrupació d'alumnes per unitats haurà de respectar el que determini la normativa que sigui vigent en cada moment i que reculli els criteris establerts per als centres de primer cicle d'educació infantil.

En cas d'escolarització d'alumnat amb necessitats d'educació especial de caràcter permanent, per cada infant admès amb aquestes característiques s'han de disminuir en dues places el número màxim d'alumnes establert per a cada aula.

EIP Cala d'Or

La capacitat màxima d'obertura d'aules autoritzada pel Consell de Govern de dia 25/9/2009 pel qual es crea l'escola pública de primer cicle EIP Cala d'Or de titularitat de l'Ajuntament de Santanyí, publicat al BOIB núm. 143 de data 1/10/2009 és la següent:

- 1 unitat de 0 a 1 anys.

- 2 unitats d'1 a 2 anys.

- 1 unitat de 2 a 3 anys.

El nombre màxim d'alumnes a cada unitat i l'agrupació d'alumnes per unitats haurà de respectar el que determini la normativa que sigui vigent en cada moment i que reculli els criteris establerts per als centres de primer cicle d'educació infantil.

En cas d'escolarització d'alumnat amb necessitats d'educació especial de caràcter permanent, per cada infant admès amb aquestes característiques s'han de disminuir en dues places el número màxim d'alumnes establert per a cada aula.

Per raons pedagògiques i d'organització, les quals es preveuen en els documents de qualsevol centre, es podran fer agrupacions amb infants d'edats heterogènies sempre que la normativa reguladora que sigui vigent en cada moment ho permeti i les edats dels infants agrupats no superin l'interval d'un any.

3.2. Serveis

Els serveis que ofereixen les escoletes municipals són el servei d'escolarització i els serveis complementaris d'acollida, menjador, descans i recollida. Els serveis complementaris són exclusivament per als usuaris de l'escoleta en règim escolaritzat.

El servei d'escolarització és el bàsic i principal, al qual han d'estar matriculats tots els infants usuaris de les escoletes municipals. L'horari de prestació del servei bàsic és de 9 h a 13 h.

Els serveis complementaris d'acollida i recollida (matí i horabaixa, respectivament) consisteixen a romandre al centre durant l'espai de temps anterior a l'horari escolar del matí i posterior a l'horari de menjador i descans. Aquests serveis aporten més flexibilitat d'horari a les famílies usuàries de l'escoleta i es concreten en el servei d'acollida de matí i en el servei de recollida d'horabaixa.

Els serveis de menjador i descans són els altres serveis educatius complementaris que les escoletes ofereixen. El primer té com a objectiu bàsic l'alimentació de l'infant, però, a part de cobrir la necessitat biològica, durant la prestació del servei de menjador es treballen altres factors de socialització, d'adquisició d'hàbits d'higiene i de descans.

En els serveis complementaris es poden admetre infants mitjançant abonament mensual o només dies esporàdics.

Els serveis complementaris són de caràcter opcional per a les famílies. Aquests serveis s'han de prestar sempre que hi hagi una demanda mínima.

L'Ajuntament pot suprimir o modificar els horaris dels serveis complementaris segons les necessitats generals de les persones usuàries i/o de l'ajuntament de Santanyí o d'altres Administracions.

3.3. Horari i calendari

El calendari de les escoletes municipals de l'Ajuntament de Santanyí ve determinat pel que disposa la Conselleria d'Educació i Cultura a aquest efecte per als centres d'educació infantil de primer cicle i pel que determini l'Ajuntament de Santanyí.

El curs escolar s'inicia l'1 de setembre de cada any (o el primer dia hàbil següent en cas que aquest sigui festiu) i finalitza el 31 d'agost de l'any següent.

Les escoletes han d'estar obertes de dilluns a divendres, durant tot l'any, amb excepció dels festius, el dia de la festa escolar unificada i els dies 24 i 31 de desembre.

Sense perjudici de les decisions que pugui prendre l'Ajuntament sobre els horaris dels serveis, l'horari general del servei de les escoletes ha de ser ininterromput des de les 7 o 8 h del matí i fins a les 16 h.

L'horari, diferenciat pels diferents serveis oferts, és el següent:

SERVEI FRANJA HORÀRIA

Servei bàsic d'escolarització de 9 a 13h

Dels serveis complementaris:

Santanyí i Llombards:

 

Cala d'Or:

 

Acollida

8:00 h a 9:00 h

Acollida

7:00 h a 9:00 h

Acollida esporàdica

8:00 h a 9:00 h

Acollida esporàdica

7:00 h a 9:00 h

Servei escolarització

9:00 h a 13:00 h

Servei escolarització

9:00 h a 13:00 h

Menjador

13:00 h a 14:00 h

Menjador

13:00 h a 14:00 h

Recollida

14:00 h a 16:00 h

Recollida

14:00 h a 16:00 h

Pel bon funcionament de les escoletes, l'horari general d'entrada i sortida que afecta el servei bàsic d'escolarització és el següent:

- Entrada: de 9 h a 9.30 h

- Sortida: de 12.30 h a 13 h

Quan un infant hagi d'entrar o sortir del centre fora de l'horari establert, per motius justificats, s'ha de comunicar a l'educador o educadora.

Per recomanacions sanitàries o per altres tipus de circumstàncies, la Batlia de l'Ajuntament de Santanyí, previ informe tècnic del servei, podrà establir que temporalment només es prestin els serveis essencials o bàsics del servei d'escoletes municipals d'educació infantil de primer cicle.

3.4. Quotes i pagament

L'Ajuntament de Santanyí, a través de les ordenances municipals reguladores de la taxa o de preus públics, segons correspongui, estableix les quotes que han d'aportar les famílies, diferenciades per a cada tipus de servei, així com les bonificacions que es podran aplicar.

3.5. Equip educatiu

Els infants han de ser atesos per personal docent, que ha de posseir les titulacions acadèmiques i la qualificació específica d'Educació Infantil, exigides per la normativa reguladora d'aplicació que sigui vigent en cada moment.

3.6. Metodologia d'incorporació dels infants

Per tal de facilitar el període d'adaptació, la incorporació dels infants al centre escolar s'ha de fer de forma esglaonada i seguint les indicacions horàries marcades pel personal educador.

El centre ha d'establir un calendari específic per al temps d'adaptació dels infants que assisteixen per primera vegada a l'escoleta, que s'ha d'articular en coherència amb l'estabilitat del grup d'infants, la tutora assignada i les mesures d'acolliment.

Els pares dels infants de nova inscripció han de mantenir una primera entrevista amb l'educador o educadora del seu fill o filla, amb l'objectiu d'intercanviar informació que faciliti l'entrada de l'infant al centre escolar i pactar el dia i els horaris de començament.

3.7. Règim de faltes d'assistència

Les famílies estan obligades a advertir el centre de les faltes d'assistència del seu fill o filla. La falta d'assistència d'un infant durant un període superior a quinze dies sense cap avís ni justificació implica la baixa de l'infant i, en conseqüència, la immediata cobertura de la plaça vacant amb l'alumnat inscrit a la llista d'espera.

Les faltes d'assistència perllongades per un motiu justificat, no podran superar el període d'un mes. S'han de comunicar per escrit i s'hi ha d'adjuntar la documentació que ho justifiqui. En casos excepcionals, l'Ajuntament es reserva el dret de disposar de la plaça. En qualsevol cas, s'haurà d'abonar la totalitat del servei contractat.

Si els pares o tutors d'un infant el volen donar de baixa voluntària, han de comunicar la decisió per escrit, emplenant el full de comunicació de baixa voluntària, que es trobarà a les escoletes a disposició de les famílies.

3.8. Trasllats

El trasllat d'un infant d'una escoleta municipal a una altra s'ha de fer, preferiblement, a l'inici de curs. Aquest s'ha de sol·licitar per escrit emplenant el full de sol·licitud de trasllat, abans que s'iniciï el procés d'admissió d'alumnat, per tal de poder fer la reserva de plaça pertinent a l'escoleta de nova acollida.

3.9. Orientacions generals

L'escoleta municipal no es fa responsable dels objectes i materials aliens al centre.

Els infants han de dur roba còmoda i marcada que faciliti la feina del personal educador, tot tenint en compte que el centre disposa de sistema de condicionament d'aire i calefacció.

Els infants han de portar una bata al centre, la qual s'ha de fer servir segons el tipus d'activitat, a criteri del personal educador.

S'ha de dur roba d'ús personal de cada infant (tovalloletes d'un sol ús, bolquers, bossa de roba amb muda completa i baveralls) per deixar a l'aula.

Per celebrar els aniversaris o festes dels infants, s'ha de contactar abans amb el personal educador per tal de coordinar-ho.

No s'admeten les visites de pares, tutors, familiars ni amics durant l'horari escolar, tret de casos excepcionals degudament justificats.

S'ha de comunicar a la Direcció del centre qualsevol canvi d'adreça, telèfon, domiciliació bancària, etc., que es produeixi durant el curs escolar.

Si el pare, mare o tutor o tutora deleguen en una altra persona major d'edat la recollida del seu fill o filla, ho han d'autoritzar per escrit, amb el nom i el DNI de la persona autoritzada.

Per tal que germans o familiars menors de divuit anys d'un infant el puguin recollir, és imprescindible fer un descàrrec de responsabilitat per escrit davant de la persona responsable de l'escola.

Si per motius aliens a l'escola l'infant no participa amb el seu grup en les activitats que es duen a terme a l'exterior del centre, l'infant no pot assistir al centre el dia en què es realitzi aquesta sortida.

D'acord amb la legislació vigent, no es permet fumar dins les dependències del centre.

3.10. Alimentació i servei de menjador

Els infants han d'entrar a l'escola amb la primera menjada del dia feta.

Si algun infant segueix un règim alimentari especial, s'han d'aportar per escrit les indicacions pertinents i s'ha de presentar el certificat del pediatre o pediatra que ho prescriu.

El servei de menjador de l'escola ha d'oferir un menú equilibrat i adaptat a les necessitats nutritives dels infants.

A principi de mes el full amb el menú mensual s'ha de penjar en el tauler d'anuncis per tal que cada família el pugui complementar correctament amb els aliments que es donin a l'àmbit familiar.

El servei de menjador té com a objectiu bàsic l'alimentació de l'infant, però a banda d'aquesta necessitat biològica, en aquesta estona del dinar hi intervenen altres factors de socialització, d'adquisició d'hàbits d'higiene, de descans, etc. que cal tenir en compte.

El personal d'atenció educativa directa de les escoletes es farà càrrec de l'assistència i l'atenció de l'alumnat durant el temps de menjador.

El servei de menjador s'ajustarà a la normativa vigent sanitària i tindrà les autoritzacions sanitàries preceptives.

3.11. Relacions amb els pares i mares

La relació entre les famílies i el centre ha de seguir les pautes que assenyala la regulació general del servei.

Les mares i pares de les escoletes tenen el dret de constituir-se en associació, sempre que atenguin tots els preceptes legals que li són propis.

Els serveis que ofereixen les escoletes municipals són voluntaris i no obligatoris. La matriculació de l'infant pressuposa l'acceptació de les normes d'aquest Reglament.

3.12. Drets i deures del personal de l'escola

- Col·laborar amb la Direcció en l'elaboració del PEC, el PCC, el PAC, i la Memòria Anual.

- Atendre les necessitats físiques i fisiològiques i d'higiene dels infants, introduint-los en la progressió d'adquisició dels hàbits.

- Participar en les reunions convocades per la direcció i en les reunions i entrevistes amb els pares.

- Realitzar tasques educatives destinades a aplicar les programacions i a introduir valors i actituds positives a cada infant.

- Realitzar activitats de formació permanent.

- Complir amb l'exercici de les seves funcions docents.

- Assistir puntualment d'acord amb el seu horari.

- Realitzar una atenció personalitzada i de la diversitat dels infants.

- Guardar el secret professional en tots aquells aspectes que ho requereixin.

- Qualsevol altre que estableixi la normativa vigent aplicable.

3.13. Drets i deures de les famílies

- Estar representats en els òrgans col·legiats que estableix la normativa vigent.

- Ser atesos per qualsevol membre de l'escola.

- Rebre informació sobre el calendari, horari i activitats.

- Rebre informació sobre el seu fill/a sobre el seu procés d'aprenentatge a l'escola, mitjançant reunions informatives, entrevistes, agenda personal i contacte directe diari amb l'educadora.

- Transmetre qualsevol informació rellevant del seu infant necessària per a la correcta atenció i cura.

- Sol·licitar entrevista amb l'educadora i/o directora sempre que ho creguin convenient.

- Respectar allò que estableixen els punts 5.7, 5.8 i 5.9 d'aquest reglament.

- Col·laborar amb el personal educatiu en qualsevol aspecte relacionat amb el seu fill/a.

- Respectar la normativa de l'escola.

- Complir les obligacions establertes com a condició d'usuaris.

- Abonar les quotes mensuals i dels serveis extres.

- No portar l'infant a l'escola en el cas que pateixi alguna malaltia contagiosa, mostri febre o n'hagi tingut durant la nit.

- Qualsevol altre que estableixi la normativa vigent aplicable.

3.14. Protecció de dades personals

El personal i si fos el cas, l'adjudicatari, han de mantenir la confidencialitat de les dades que els siguin facilitades. A l'inici del curs, el centre lliurarà un full d'autorització, amb la signatura voluntària del qual, les famílies autoritzen al seu fill o filla a aparèixer en fotografies corresponents a activitats escolars lectives, complementàries i extraordinàries organitzades pel centre docent.

3.15. Quotes

L'import de les quotes relatives a les tarifes que s'han de satisfer per la prestació dels serveis de l'Escoletes Municipals d'educació infantil de primer cicle de Santanyí seran les que resultin de l'aplicació de l'ordenança reguladora d'aquest preu públic que tingui acordada l'Ajuntament de Santanyí.

Els rebuts seran cobrats mitjançant domiciliació bancària, durant els 5 primers dies de cada mes.

No satisfer els rebuts dintre del període voluntari, suposarà un recàrrec sobre el deute.

Un retard en el pagament de més de dues mensualitats sense motiu que ho justifiqui significarà la baixa de l'infant al centre.

L'Ajuntament ho ha de comunicar amb 15 dies d'antelació de la baixa, per escrit.

4. NORMES DE SALUT

4.1. Informació

Les escoletes, com que són espais on els infants conviuen moltes d'hores, requereixen acomplir unes normes per mantenir la salut dels infants.

Al començament de curs s'ha d'informar les famílies sobre les normes de salut que s'han d'acomplir respecte als infants.

Les famílies, a principis de curs, han d'informar de les vacunes administrades a l'infant i de les noves vacunacions que se li administrin. S'ha de presentar una fotocòpia de la cartilla de vacunacions.

4.2. Mesures extraordinàries provocades per la pandèmia ocasionada per la COVID-19.

Durant el curs 2020-2021 s'aplicaran els protocols establerts en la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021.

Aquestes mesures extraordinàries o altres que es dictin per les autoritats autonòmiques competents seran d'aplicació al següent curs escolar 2021-2022 si la situació sanitària ocasionada per la COVID-19 així ho requereix.

Així mateix, aquestes mesures extraordinàries o qualssevol altres podran ser prorrogades per la Batlia de l'Ajuntament a altres cursos si la crisi sanitària es prolonga en el temps.

4.3. Administració de medicaments

L'escola no pot administrar cap medicació sense tenir l'autorització escrita i signada dels pares o tutors. A més, si n'és el cas, s'ha de disposar de la fotocòpia del tractament prescrit pel pediatre o pediatra o de la recepta emplenada de la manera corresponent.

Els pares o tutors han d'escriure a l'envàs del medicament els noms i llinatges de l'infant, les quantitats a subministrar i els horaris d'administració del fàrmac. També s'hi han d'especificar les condicions de conservació del medicament (per exemple, la temperatura).

4.4. Malalties

Atès que els infants de menys de 3 anys encara no tenen el sistema immunitari ben desenvolupat i entren en contacte amb agents infecciosos, el primer any d'escolarització és normal que se'ls encomanin diferents malalties comunes.

Si l'infant està malalt, no ha d'anar a l'escola, per una banda, per evitar la possibilitat de contagiar a altres infants i al personal educador i, per una altra banda, perquè a l'escola no es pot dispensar l'atenció adequada i el repòs que un infant malalt necessita.

A les escoletes que depenen de l'Ajuntament de Santanyí s'han de seguir les orientacions de l'Ib-Salut sobre l'admissió d'alumnat amb alguna malaltia. L'infant no pot assistir a l'escoleta o ha de ser recollit pels seus familiars en cas que presenti alguns d'aquests símptomes:

- Febre (més de 38ºC de temperatura axil·lar): fins 24 hores després.

- Dificultats respiratòries.

- Diarrea irreprimible líquida o deposicions amb sang o moc: fins que es normalitzin les deposicions.

- Polls: fins que s'hagi començat el tractament i s'hagin eliminat les llémenes.

- Erupcions de la pell amb febre (fins que el pediatre o pediatra determini que la malaltia no és infecciosa).

- Paràsits intestinals: fins que s'hagi iniciat el tractament.

- Conjuntivitis purulenta (lleganyes amb pus groc): fins a la curació.

- Lesions bucals o nafres disseminades a la boca (excepte si el pediatre o pediatra determina que la malaltia no és infecciosa).

En el procés de les malalties infeccioses següents, els infants no poden assistir al centre durant els terminis que s'indiquen a continuació:

Malalties víriques:

- SARS-CoV-2 (la malaltia causada és la COVID-19).

- Varicel·la (pigota borda): fins que totes les lesions siguin crostes (aproximadament, 6 dies).

- Parotiditis (galteres): fins després de 9 dies d'inflamació de les glàndules.

- Xarampió (rosa): fins després de 7 dies de l'aparició de les taques.

- Rubèola: fins a 6 dies després d'haver aparegut les taques.

- Hepatitis A: fins una setmana després de l'aparició de la malaltia o la icterícia. En els casos de contacte amb altres infants o personal educador, fins a l'administració de la profilaxi.

- Bronquiolitis per VRS: 2 setmanes.

- Herpes simple: en cas d'estomatitis gingival, fins a la curació. Si és cutània, fins a la fase de crosta.

- Infecció per VIH

Malalties parasitàries i fongs:

- Escabiosi (sarna): fins després d'administrar el tractament.

- Parasitosi intestinal (cucs): fins haver completat el tractament i haver aconseguit la normalització de les deposicions.

- Muguet (plaques blanques a la boca): fins un dia després de començar el tractament.

Malalties bacterianes:

- Faringitis estreptocòccica (angines): fins 48 hores després d'haver iniciat el tractament.

- Malalties infeccioses bacterianes a les vies respiratòries (amigdalitis, faringitis, sinusitis, otitis mitjana, pneumònia, bronquitis), que poden excretar i transmetre el patògen responsable: com a mínim, 48 hores després d'haver iniciat el tractament.

- Tos ferina (cucurutxa): després de cinc dies de l'inici del tractament antibiòtic.

- Tuberculosi: fins que el pediatre o pediatra ho autoritzi.

- Escarlatina: 48 hores després d'haver començat el tractament.

- Malalties invasores per meningococ o Haemophilusinfluenzae tipus b: fins haver superat la fase aguda de la malaltia.

- Conjuntivitis no purulenta (llagrimeig o ull vermell sense supuració): fins haver iniciat el tractament.

- Erupcions de la pell sense febre: fins haver iniciat el tractament.

Malalties que no són causa d'exclusió:

- Infeccions per citomegalovirus.

- Infecció crònica per virus de l'hepatitis B

En cas de dubte, el millor és consultar-ho a la pediatra/el pediatre dels infants.

Qualsevol malaltia no comuna: poliomielitis, pneumònies, hepatitis infecciosa, meningitis, tuberculosi, diftèria, febre tifoide, etc., d'acord amb el criteri del pediatre i presentant l'alta signada.

Si l'infant ha patit una malaltia contagiosa, és necessari un certificat del pediatre indicant que ja pot anar a l'escoleta.

En el cas que el tractament farmacològic sigui superior als 12 dies, és indispensable presentar una fotocopia del tractament prescrit pel pediatre.

En cas de dubte, la Direcció de l'escola pot sol·licitar una anàlisi específica a la Conselleria de Salut i Consum o al centre de salut corresponent.

4.5. Accidents escolars

En cas d'accident d'un infant, el procediment d'actuació és el que es descriu a continuació.

L'atenció és immediata per part de qualsevol educador o educadora del centre. En primer lloc, s'ha de fer una valoració de la situació de l'infant. En cas que sofreixi un accident lleu (cop, ferida, etc.) s'ha d'intentar curar a la mateixa escoleta. Per tant, el centre ha de disposar d'una farmaciola per realitzar aquestes cures.

El fet s'ha de posar en coneixement de la Direcció de l'escoleta.

S'ha d'avisar la família de l'infant per comunicar i posar en coneixement el fet. En el cas de no localitzar els familiars, s'ha de deixar un missatge de veu o enviar un missatge de whatsapp amb la finalitat de deixar constància de la telefonada de l'escoleta.

Si la família no està localitzable i la situació ho requereix, s'ha de traslladar l'infant al Centre de Salut. Prèviament, s'ha de disposar de la fotocòpia de la targeta sanitària de l'infant.

La Direcció del centre ha de tenir els telèfons d'ambulàncies, urgències, hospital i centre sanitari localitzables fàcilment i a mà.

5. Legislació i normativa

La normativa bàsica actual que és d'aplicació a les escoletes, a més de la que pugui dictar l'Ajuntament, si escau, és la següent:

Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), que regula l'etapa d'educació infantil.

Decret 30/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum i l'avaluació de l'educació infantil a les Illes Balears. Decret 30/2020 de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret pel qual s'estableix i regula la xarxa d'escoles infantils públiques i els serveis per a l'educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància. Decret 64/2019 de 2 d'agost, pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que substitueix el Decret 37/2008

Les instruccions per a l'organització i el funcionament de les escoles públiques de primer cicle d'educació infantil de la Conselleria d'Educació i Cultura.

L'Ordre de la Conselleria d'Educació i Cultura per la qual s'estableix el calendari escolar per als centres públics de primer cicle d'educació infantil.

Així mateix, aquest servei d'Educació infantil s'haurà d'adaptar a qualsevol altra normativa aplicable que entri en vigor.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Mitjançant Resolució de Batlia o, si escau, de la Regidoria d'escoletes, es poden modificar les disposicions d'actes singulars prevists en aquest Reglament que es refereixen a franges horàries, serveis complementaris i distribució organitzativa d'aules.

Per a les qüestions d'índole organitzativa que no s'hagin previst en aquest Reglament, seran d'aplicació, amb caràcter supletori, les ordres dictades en aquesta mateixa matèria per la Conselleria d'Educació i Cultura de les Illes Balears.

 

​​​​​​​DISPOSICIÓ FINAL. ENTRADA EN VIGOR

El present reglament, en versió modificada, fou aprovat definitivament en data 26 d'abril de 2021 al no haver-se presentat reclamacions, objeccions o observacions contra el seu acord d'aprovació inicial. Entrarà en vigor una vegada que se'n publiqui el text íntegre al Butlletí Oficial de les Illes Balears i transcorregut el termini de quinze dies hàbils previst als articles 103.1 i 113.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, continuant la seva vigència fins a la seva modificació o derogació expressa.

 

ANNEX CRITERIS DE BAREMACIÓ

Criteris prioritaris (Annex 4 barem de puntuació)

1. Hi ha germans matriculats al centre o el pare, la mare o els tutors hi fan feina.

a. Primer germà matriculat al centre: 5,5 punts.

b. Per cadascun dels germans següents: 4 punts.

c. El pare, la mare o algun tutor fa feina al centre: 5,5 punts.

d. El pare i la mare, o ambdós tutors, fan feina al centre: 9,5 punts.

En aquests casos, es dóna el mateix tractament als infants que es troben tant en situació d'acolliment familiar simple o permanent com de preadopció o adopció. També reben el mateix tractament els infants que es troben en règim d'acolliment residencial.

2. Ubicació del domicili de l'alumne o del lloc de feina del pare, de la mare o d'algun tutor legal dins la zona del centre sol·licitat:

a. Domicili de l'alumne o, alternativament, lloc de feina del pare, de la mare o d'algun tutor legal, dins la zona del centre sol·licitat: 2 punts.

b. Per 1 any complet de residència continuada i ininterrompuda, o de feina continuada i ininterrompuda, dins la zona del centre sol·licitat: 2 punts.

c. Per 2 anys o més de residència continuada i ininterrompuda, o de feina continuada i ininterrompuda, dins la zona del centre sol·licitat: 1,5 punts.

Màxim: 5,5 punts.

Si es produeix un canvi de domicili o un canvi de lloc de feina dins la mateixa zona, es respectarà l'antiguitat al domicili o lloc de feina anterior.

Els subapartats a), b) i c) són acumulables. D'altra banda, s'ha d'escollir si es vol rebre puntuació pel domicili o pel lloc de treball.

3. Ubicació del domicili de l'alumne o del lloc de treball del pare, de la mare, de qualque tutor legal, dins una zona limítrofa al centre sol·licitat (només aplica als municipis zonificats a l'annex 3):

a. Domicili de l'alumne o, alternativament, lloc de feina del pare, de la mare, de qualque tutor legal, dins una zona limítrofa al centre sol·licitat: 1 punt.

b. Per un any complet de residència continuada i ininterrompuda, o de treball continuat i ininterromput, dins una zona limítrofa al centre sol·licitat: 1 punt.

c. Per dos anys o més de residència continuada i ininterrompuda, o de treball continuat i ininterromput, dins la zona limítrofa del centre sol·licitat: 0,75 punts. Màxim: 2,75 punts.

Els subapartats a), b) i c) són acumulables. D'altra banda, s'ha d'escollir si es vol rebre puntuació pel domicili o pel lloc de treball.

Les puntuacions corresponents a l'apartat 2 i a l'apartat 3 no es poden sumar.

Si es produeix un canvi de domicili o un canvi de lloc de treball dins la mateixa zona escolar, es respectarà l'antiguitat del domicili anterior o lloc de treball anterior.

4. Per a la resta dels domicilis: 0 punts.

5. Renda per càpita de la unitat familiar corresponent a l'exercici fiscal de 2019:

a. Renda familiar igual o inferior al salari mínim interprofessional: 1,5 punts.

b. Renda familiar superior al salari mínim interprofessional i inferior o igual al doble del salari mínim interprofessional: 1 punt.

c. Renda familiar superior al doble del salari mínim interprofessional i inferior o igual al triple del salari mínim interprofessional: 0,5 punts.

d. Renda superior al triple del salari mínim interprofessional: 0 punts.

6. Pertinença a família nombrosa:

a. Família nombrosa especial: 2 punts.

b. Família nombrosa general: 1 punt.

Família monoparental assimilable a família nombrosa (és a dir, famílies monoparentals amb dos o c. més fills, o bé famílies monoparentals amb un fill amb discapacitat reconeguda del 33 % o superior) en virtut dels articles 6 i 7.7 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies: 1 punt.

7. Alumnat nascut de part múltiple (1 punt).

Germans de parts múltiples que sol·liciten plaça al mateix curs i nivell educatiu.

8. Família monoparental (1 punt).

D'acord amb l'article 7.1 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, són famílies monoparentals les que estan formades per un o més fills que compleixen els requisits prevists a l'article 7.3 de la mateixa llei i que depenen econòmicament d'una sola persona progenitora, tutora, acollidora o adoptant amb qui conviuen. Aquest criteri també pot aplicar-se en els casos següents:

La família en la qual el progenitor amb fills al càrrec conviu al mateix temps amb una altra persona o persones amb qui no té cap relació matrimonial o unió estable de parella, d'acord amb la legislació civil.

La família en la qual el progenitor que té la guarda dels fills no percep cap pensió per aliments d'aquests fills establerta judicialment, ha interposat la corresponent denúncia o reclamació civil o penal, i acredita que la denúncia ha estat admesa a tràmit i que s'ha iniciat una execució per a les reclamacions.

La família en la qual el progenitor amb fills a càrrec ha sofert abandonament de família per part de l'altre progenitor o convivent.

9. Condició de víctima de violència de gènere o de terrorisme (3 punts).

Aquest apartat inclou:

Famílies en les quals la dona o els fills al càrrec han sofert violència masclista. D'acord amb l'article 8.1 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, així com els articles 104.3 d) i 121 de la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, s'entén com a aplicable aquest criteri quan alguna d'aquestes situacions es donen en algun dels membres del nucli familiar encara que no sigui el menor per a qui se sol·licita l'escolarització.

Víctima de terrorisme. Es refereix a les víctimes i les seves famílies o a les persones que hagin sofert danys com a conseqüència de l'acció terrorista.

10. Concurrència de discapacitat en l'alumne o en el pare, la mare o algun tutor legal o en algun germà:

a. En l'alumne: 1 punt.

b. En el pare, la mare, el tutor, la tutora o algun dels germans: 1 punt.

Màxim: 2 punts.

11. Acolliment de l'alumne: L'alumne (sol·licitant) es troba en situació d'acolliment familiar: 1 punt.

Criteris complementaris

1. Concurrència en l'alumne d'una malaltia crònica (1 punt). Per valorar la malaltia crònica, la Conselleria d'Educació i Formació Professional, a través dels centres docents que realitzen el barem, prendrà en consideració algun dels dos criteris següents:

a. Que la malaltia crònica de l'alumne consti en el llistat de malalties cròniques en pediatria. El llistat és el següent:

Errors congènits del metabolisme: fenilcetonúria, deficiència d'acil-CoA- deshidrogenasa de cadena mitjana (MCAD), deficiència de 3-hidroxiacil-CoA- deshidrogenasa de cadena llarga (LCHAD), acidèmia glutàrica de tipus I (GA-I). Reumàtiques: artritis reumàtica juvenil, lupus eritematós sistèmic (LES). Digestives: malaltia inflamatòria intestinal (malaltia de Crohn, colitis ulcerosa), pancreatitis. Respiratòries: fibrosi quística. Cardiovasculars: cardiopaties congènites que precisen intervenció quirúrgica, tractament farmacològic i/o amb risc de mort sobtada. Oncològiques. Nefrolítiques: insuficiència renal crònica, trasplantat renal, síndrome nefròtica. Endocrines: hipotiroïdisme congènit, hiperplàsia adrenogenital congènita, diabetis mellitus. Neurològiques: epilèpsia. Hematològiques: hemofília, anèmia de cèl·lules falciformes. Espina bífida. Fissura labiopalatina. Immunodeficiències. Al·lèrgia alimentària, al làtex i/o als himenòpters amb risc alt d'anafilaxi.

b. Que l'alumne tengui una malaltia crònica greu o una malaltia rara que requereixi una intervenció sanitària immediata específica.

2. Aquells alumnes l'escolarització dels quals vengui motivada pel trasllat de la unitat familiar a causa de la mobilitat forçosa de qualsevol dels pares (1 punt).

3. Famílies en risc social (3 punts). Aquest apartat inclou:

a. Famílies amb menors d'edat que han estat objecte de declaració de risc per part de l'administració competent en matèria de protecció de menors (consells insulars).

b. Famílies en què es produeixi un retorn posterior de mesures administratives de protecció (consells insulars).

c. Famílies en què hi ha menors sobre els quals s'han adoptat mesures de justícia juvenil (Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies).

4. Famílies amb persones en situació de dependència o amb persones amb discapacitat (2 punts). Aquest apartat inclou:

a. Les famílies en què viuen persones que tenguin reconeguda la situació de dependència en grau II i grau III, d'acord amb la normativa vigent.

b. Les famílies amb persones amb discapacitat a càrrec en les quals viu algun descendent, ascendent o parent en línia directa o de consanguinitat fins al segon grau que acrediti un grau de discapacitat igual al 33 % o superior.

5. Famílies en situació vulnerabilitat econòmica especial (2 punts). S'entén per famílies en situació d'especial vulnerabilitat econòmica les famílies beneficiàries de la renda social garantida o de la renda mínima d'inserció o de l'ingrés mínim vital o bé les que tenen el subsidi d'atur com a únic ingrés.

6. Altres circumstàncies rellevants justificadament apreciades per l'òrgan competent del centre, d'acord amb els criteris objectius establerts en aquest apartat, que els centres han de fer públiques abans de l'inici del procés d'admissió i que s'han de publicar en les convocatòries anuals corresponents (1 punt). Aquestes circumstàncies poden ser les següents:

a. Alumnes amb necessitats educatives especials de tipus motrius, sensorials i auditives que optin a ocupar una plaça en algun dels centres especialment dotats i adaptats per atendre les necessitats educatives especials associades a aquestes tipologies.

b. El pare i la mare o ambdós tutors fan feina.

Aquestes circumstàncies les ha de triar el titular del centre, oït el consell escolar. En aquest cas, la reunió del consell escolar s'ha de fer abans de la data d'inici de la sol·licitud de reserva de plaça.

Als centres de la xarxa educativa complementària que no tenguin consell escolar, s'hi haurà de constituir una comissió de valoració, amb les mateixes funcions, formada per

- una persona en representació de la titularitat del centre

- una persona en representació del claustre

- un pare o mare escollit per sorteig

una persona en representació de l'equip d'atenció primerenca (EAP) o un tècnic de la regidoria municipal competent en matèria d'afers socials o educació

Els centres poden triar les circumstàncies que considerin pertinents i valorar-les segons el seu criteri. Poden donar una fracció del punt a una o a les dues circumstàncies. No es pot atorgar més de 0,5 punts a una sola circumstància.

Tots els centres, abans de l'inici del procés d'escolarització, han de comunicar a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, mitjançant la seva introducció en el GESTIB, el resultat de l'elecció d'aquestes circumstàncies i els criteris de repartiment del punt abans de l'inici dels processos d'escolarització.

Criteris de desempat

En cas d'empat, s'ha de dirimir amb la consideració específica de la major puntuació obtinguda en els criteris següents, per aquest ordre:

  1. Major puntuació obtinguda en l'apartat de germans matriculats al centre o pel fet que el pare, la mare, el tutor o la tutora hi facin feina.
  2. Major puntuació obtinguda en l'apartat de proximitat del domicili de l'alumne.
  3. Major puntuació obtinguda en l'apartat de proximitat del lloc de feina d'algun dels progenitors o tutors.
  4. Major puntuació obtinguda en l'apartat de víctima de violència de gènere.
  5. Major puntuació obtinguda en l'apartat víctima de terrorisme.
  6. Major puntuació obtinguda en l'apartat de família nombrosa.
  7. Major puntuació obtinguda en l'apartat de la renda per càpita de la unitat familiar.
  8. Major puntuació obtinguda en l'apartat de concurrència d'alguna discapacitat en l'alumne, en els pares, mares o tutors legals o en algun germà.
  9. Major puntuació obtinguda en l'apartat d'alumnes nascuts de part múltiple.
  10. Major puntuació obtinguda en l'apartat de família monoparental.
  11. Major puntuació obtinguda en l'apartat d'acolliment familiar de l'alumne.
  12. Si persisteix l'empat, per dirimir aquesta situació s'ha d'efectuar un sorteig públic a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, presidit per la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa o persona en qui delegui, després del termini de presentació de les sol·licituds.

En el moment de fer la sol·licitud, s'assignarà a cadascuna un número. Un cop es tenguin totes les sol·licituds, s'ordenaran alfabèticament a partir dels llinatges dels sol·licitants. El sorteig es durà a terme mitjançant un programa informàtic i decidirà el número de sol·licitud a partir de la qual s'ha de seguir l'ordre alfabètic per fer les adjudicacions. Es tendran en compte els dos llinatges de la sol·licitud corresponent a aquest número, i a partir d'aquests dos llinatges (o d'un llinatge en el cas de llinatge únic) s'adjudicarà plaça en ordre ascendent. Els dos llinatges (o llinatge en cas de llinatge únic) corresponents al número de sol·licitud extret en el sorteig es publicaran en la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, i a la web del Servei d'Escolarització.

Les normes a tenir en compte per a l'ordenació alfabètica de les sol·licituds són les següents:

- Els llinatges que es tendran en compte en el sorteig seran els que figuren literalment en el DNI, NIE o passaport del sol·licitant.

- L'ordre dels llinatges seguirà estrictament l'ordre ascendent de l'abecedari espanyol, sense excepcions per dígrafs, ni per accents o dièresi. Els llinatges amb guió o apòstrof es classificaran com si no en tenguessin.

- Si el sol·licitant té només un llinatge en el seu DNI, NIE o passaport, només figurarà aquest llinatge. Les sol·licituds amb un únic llinatge precediran les que presentin aquest mateix llinatge seguit d'un segon.”

Contra el present acord es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent a la data de publicació del present anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.»

 

Santanyí, document signat electrònicament al marge (24 d'abril de 2023)

La batlessa Maria C. Pons Monserrat