Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 278280
Resolució del conseller de Medi Ambient i Territori de convocatòria pública de subvenció per a activitats d’educació ambiental a les Illes Balears a favor d’entitats sense ànim de lucre per a l’exercici de 2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

L'Ordre del conseller de Medi Ambient de 3 de maig de 2006 per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per a activitats d'educació ambiental a les Illes Balears a favor de persones i entitats sense ànim de lucre, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 71, de 16 de maig de 2006, crea un marc normatiu d'ajudes a l'educació ambiental.

L'article 5.1 d'aquesta Ordre preveu que la Conselleria de Medi Ambient anunciï periòdicament, si és possible cada any, una convocatòria pública per a la presentació de sol·licituds de subvenció.

Aquesta convocatòria està contemplada a l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023.

En virtut del que disposen el Text refós de la llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 5.1 de l'Ordre esmentada, i atesa la disponibilitat pressupostària per a 2024 per a subvencions per a activitats d'educació ambiental a les Illes Balears, dict la següent

Resolució

Aprovar la convocatòria pública de subvenció per a activitats d'educació ambiental a les Illes Balears a favor d'entitats sense ànim de lucre per a l'exercici de 2023, que es regiran per les clàusules següents:

1. Objecte

La present resolució té per objecte convocar l'atorgament de subvencions per al foment d'activitats d'educació ambiental a les Illes Balears a favor d'entitats sense ànim de lucre per a l'exercici de 2023 que preveu l'Ordre del conseller de Medi Ambient de 3 de maig de 2006 per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per a activitats d'educació ambiental a les Illes Balears a favor de persones i entitats sense ànim de lucre (BOIB núm. 71 de 16/5/2006).

2. Publicació i comunicació

La present convocatòria es comunicarà a la Base de Datos Nacional de Subvenciones (BDNS), amb la resta d'informació que sigui requerida, i es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. Activitats subvencionables

3.1. Per a l'exercici de 2023 es poden subvencionar les activitats i els projectes d'educació ambiental que s'indiquen a continuació executats dins el termini comprès entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2023:

- Projectes de sensibilització i informació sobre problemes ambientals.

- Conscienciació destinada a estimular hàbits i conductes individuals i col·lectives més respectuoses amb el medi ambient.

- Divulgació, mitjançant l'elaboració i la distribució de material, sobre els valors i els problemes del medi ambient.

- Formació dirigida als sectors de la societat afectats o implicats en la resolució de problemes ambientals.

3.2. Els eixos temàtics prioritaris per a aquesta convocatòria són: l'aigua, l'economia circular, el consum responsable, la biodiversitat, l'emergència climàtica i la participació i voluntariat ambiental.

4. Ajudes d'Estat

4.1. Les ajudes previstes en aquesta convocatòria no es consideren ajudes d'Estat en el sentit establert per l'art. 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea. L'apartat 2.6 (cultura i conservació del patrimoni, inclosa la conservació de la natura) de la “Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajuda d'estat conforme al que disposa l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea”, de 19 de juliol de 2016, indica que algunes activitats relacionades amb la cultura, el patrimoni i la conservació de la natura poden organitzar-se de manera no comercial i ser, per tant, de naturalesa no econòmica, i per tant el seu finançament públic pot no constituir ajuda estatal, com és el cas d'aquestes subvencions.

4.2. Aquestes subvencions no queden subjectes al Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuda per donar suport a l'economia rere la invasió d'Ucraïna per part de Rússia en atenció al contingut de la Decisió de la Comissió Europea SA.102771 (2022/N).

5. Dotació econòmica

La quantia màxima d'aquesta convocatòria és de cent vint mil euros (120.000 €), que s'han d'imputar, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient, a la partida pressupostària 15601 G/571B01/48000/00 o equivalent en els següents exercicis:

Anualitat 2023: 0€

Anualitat 2024: 120.000€

6. Beneficiaris i requisits

6.1. Poden acollir-se a aquesta convocatòria les entitats sense ànim de lucre legalment constituïdes, que promouen i duen a terme activitats compreses en l'apartat 3 a l'àmbit territorial de les Illes Balears, que acompleixin els requisits d'aquesta convocatòria i de les bases reguladores corresponents.

6.2. Cada actuació només podrà ser subvencionada una vegada. Cada entitat pot sol·licitar subvenció per a un màxim de 4 projectes.

6.3. No poden ser beneficiàries les entitats en les que concorri qualsevol de les prohibicions compreses a l'article 10 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la llei de subvencions.

6.4. No es poden concedir subvencions a les entitats que hagin estat sancionades o condemnades en els darrers tres anys per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma, segons s'indica a l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

6.5. És condició indispensable per accedir al finançament d'aquesta subvenció estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant el Govern de les Illes Balears i l'Administració General de l'Estat, i de les obligacions davant la Seguretat Social.

6.6. Els beneficiaris han d'acreditar els requisits en el moment de formular la sol·licitud i, respecte al que es refereix a l'apartat 5.5., també abans del pagament de la subvenció.

7. Sol·licitud de subvenció i documentació annexa

7.1. Les entitats interessades a acollir-se a les subvencions han de presentar les sol·licituds dins el termini que estableix l'apartat 8.

7.2. Els impresos oficials de la sol·licitud i dels diferents documents que s'han d'emplenar i presentar són a disposició de les entitats interessades al web de la Direcció General de Residus i Educació Ambiental

(http://www.caib.es/sites/serveideducacioambiental/ca/subvencions_educacio_ambiental/) i a la Seu Electrònica de la CAIB.

7.3. A la sol·licitud s'ha d'adjuntar la documentació següent:

a) Sol·licitud ajustada a l'imprès 1, signada per la persona que s'hagi indicat com a representant de l'entitat.

b) Memòria explicativa del programa d'activitats que s'han de dur a terme, que inclogui com a mínim:

  • El títol.
  • La justificació de l'elecció del tema.
  • Els objectius d'educació ambiental.
  • La relació del projecte amb el problema ambiental de l'entorn.
  • La caracterització dels destinataris de les activitats.
  • La descripció de les activitats que s'han de dur a terme.
  • Les dates i la temporalització de les activitats.
  • El personal encarregat de dur a terme el projecte, amb la qualificació i l'experiència.
  • El pressupost total i desglossat per activitats, si escau, o pel tipus de despesa/ingrés, amb indicació expressa de:
  • les despeses corresponents als conceptes subvencionables, amb l'IVA desglossat, o bé amb indicació que l'IVA està exclòs.
  •  
    els ingressos prevists per a l'execució de l'activitat, si s'escau, incloses les ajudes o les subvencions concedides per altres estaments públics o privats per a l'activitat.
  • Altra informació complementària que es consideri convenient per tal de millorar la informació de cara a acreditar els criteris de valoració.

c) Informació de les actuacions d'educació ambiental principals que s'han dut a terme en els tres darrers anys, indicant el grau de compliment dels objectius proposats en les activitats.

d) Declaració expressa de no haver rebut o sol·licitat altres subvencions per a les activitats proposades en el projecte o, si s'escau, certificat de la quantia de les subvencions rebudes o sol·licitades, que indiqui l'organisme convocant i l'objecte de les subvencions (imprès 2).

e) Declaració jurada de no incórrer en cap causa d'incompatibilitat legal per rebre aquestes subvencions.

f) Declaració responsable de conèixer les obligacions que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la llei de subvencions.

g) Declaració responsable del fet que en els darrers tres anys l'entitat no ha estat objecte de sancions administratives fermes ni sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o gènere.

h) Declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades (imprès 3).

i) Còpia del document d'identificació fiscal.

j) Còpia del DNI del representant legal.

k) Còpia dels següents documents:

  • Document constitutiu de l'entitat.
  • Estatuts socials.
  • Inscripció dels estatuts en el registre corresponent.
  • Document acreditatiu de la representació legal (apoderament, acord de l'Assemblea General, certificat del secretari / la secretària, etc.)

l) Certificat oficial d'estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat. En el cas que no s'aportin aquests certificats s'ha d'autoritzar la direcció general competent en educació ambiental per fer les comprovacions corresponents. Aquests certificats es poden substituir per una declaració responsable de l'entitat sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 euros.

L'Administració autonòmica comprovarà d'ofici que el sol·licitant està al corrent de les obligacions amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma d'acord amb l'article 38.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

7.4. En el supòsit que, amb ocasió de la tramitació d'altres expedients a l'Administració autonòmica, ja s'hagi presentat algun dels documents identificats amb les lletres h, i, j o k, i aquests documents estiguin en vigor, no és necessari aportar-los de nou si no han transcorregut més de cinc anys des de la finalització del procediment al qual corresponen. En aquest cas és suficient indicar l'expedient en el qual consta el document, la data i l'òrgan o dependència en què va ser presentat o, si n'és el cas, emès. Així mateix, en els supòsits que la documentació es pugui comprovar per tècniques telemàtiques, és suficient que la persona interessada informi del codi segur de verificació. A aquest efecte, s'ha d'atendre el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius.

7.5. Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds en la forma indicada a l'apartat 17. Han d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, juntament amb la documentació que s'estableix en l'apartat 7.3.

7.6. En cas que la sol·licitud no compleixi els requisits o no incorpori tota la documentació, l'Administració ha de requerir l'entitat interessada perquè, en el termini de deu dies, esmeni la falta o presenti la documentació preceptiva, amb la indicació que si no ho fa, l'Administració considerarà que desisteix de la sol·licitud i arxivarà l'expedient d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015.

8. Termini de sol·licitud

El termini per presentar les sol·licituds és d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

9. Quantia màxima per projecte

La subvenció per a cada activitat o projecte pot ser d'un màxim del 75 % del pressupost previst per a l'activitat o el projecte subvencionat, però no pot superar la quantia de sis mil euros (6.000,00 €). Tampoc es podrà superar la quantia sol·licitada per l'entitat. No hi haurà un percentatge mínim.

 

10. Despeses subvencionables

10.1. Es consideren despeses subvencionables aquelles que de manera indubtable responguin a la naturalesa de l'activitat subvencionada, i s'efectuïn en el termini i les condicions d'aquesta convocatòria.

10.2. En cap cas el cost d'adquisició de les despeses subvencionables pot ser superior al valor de mercat.

10.3. En cap cas l'IVA no es considera una despesa subvencionable.

11. Procediment d'adjudicació

11.1. Una vegada presentada la documentació completa, la direcció general competent en educació ambiental ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució, i en concret:

  1. Determinar els participants admesos i no admesos a la convocatòria.
  2. Resoldre els dubtes d'interpretació que sorgeixin sobre les bases reguladores de la subvenció.
  3. Sol·licitar els informes de la Comissió Avaluadora.
  4. Sol·licitar els informes que siguin necessaris per elaborar la resolució.
  5. Avaluar les sol·licituds d'acord amb els criteris de valoració que estableixen les bases i l'acte de convocatòria.
  6. Obrir, quan escaigui, el tràmit d'audiència i incorporar-ne el resultat a l'expedient.
  7. Formular la proposta de resolució, que ha d'expressar la llista ordenada de beneficiaris per als quals es proposa la subvenció i la quantia d'aquesta.

11.2. La Comissió Avaluadora, que ha d'examinar les sol·licituds presentades i emetre l'informe que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució, ha d'estar integrada per:

  • El president: el cap del Servei d'Educació Ambiental.
  • Quatre vocals: dos tècnics de la direcció general competent en educació ambiental, designats per la persona titular, un dels quals farà les funcions de secretari; un representant del Servei Jurídic, designat per la Secretaria General, i un representant del Servei de Gestió Econòmica, designat per la Secretaria General.

12. Criteris objectius que han de regir la concessió de les subvencions i la puntuació dels projectes

12.1. La concessió dels ajuts d'aquesta convocatòria es regeix pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, i s'ha de resoldre segons aquests.

12.2. Es valorarà cada projecte a partir de:

  1. El document presentat per l'entitat on ha de detallar les activitats desenvolupades en els tres exercicis anteriors (3 anys des de la publicació de la present convocatòria) amb el grau de compliment dels objectius proposats en les activitats.
  2. La memòria del projecte a subvencionar, presentat per l'entitat.
  3. Els estatuts de l'entitat.

Amb la finalitat d'avaluar millor les sol·licituds, es pot requerir les entitats sol·licitants perquè ampliïn la informació continguda en el projecte.

12.3. Els criteris objectius i els barems de puntuació que regeixen per establir la puntuació total del projecte que es presenta són:

a. La capacitat de l'entitat per l'organització i realització de les activitats projectades: (fins a 20 punts)

 

- Els Estatuts de l'entitat contemplen, dins els objectius de l'entitat, la protecció del medi ambient i/o l'educació ambiental. (10 punts)

- Experiència de l'entitat en la realització de projectes d'educació ambiental.

* Més de 2 anys d'experiència (10 punts)

* Entre 1 i 2 anys d'experiència (5 punts)

* Menys d'un any d'experiència (0 punts)

 

b. La coherència i concreció del programa d'activitats. (fins a 35 punts)

 

- Justificació del projecte. (fins a 5 punts)

* L'entitat aporta informació específica que justifica la necessitat de l'activitat en relació als problemes ambientals de les Illes Balears. (5 punts)

* L'entitat aporta informació genèrica per justificar la necessitat de l'activitat. (2 punts)

* La informació aportada per l'entitat no justifica la necessitat de l'activitat. (0 punts)

- Definició d'objectius. (fins a 5 punts)

* Els objectius es defineixen diferenciant entre objectius generals i específics. (5 punts)

* Els objectius estan definits de manera genèrica. (2 punts)

* No es defineixen objectius. (0 punts)

- Definició d'activitats i metodologia del projecte. (fins a 10 punts)

* A la informació facilitada per l'entitat es detallen les activitats i la metodologia a utilitzar. (10 punts)

* A la informació facilitada per l'entitat, les activitats o la metodologia es descriuen de forma genèrica. (5 punts).

* La informació facilitada no detalla les activitats i la metodologia. (0 punts)

- Existeixen indicadors mesurables de seguiment i avaluació directament imputables al projecte. (fins a 10 punts)

* Es defineixen 5 indicadors o més. (10 punts)

* Es defineixen 4 indicadors. (8 punts)

* Es defineixen 3 indicadors. (6 punts)

* Es defineixen 2 indicadors. (4 punts)

* Es defineix 1 indicador. (2 punts)

* No es defineix cap indicador. (0 punts)

- El pressupost. (fins a 5 punts)

* El pressupost està detallat segons el tipus de despesa o per activitats, especifica els mitjans (propis i externs) i els preus unitaris. (5 punts)

* El pressupost està detallat quant a tipus de despesa o per activitats, però no especifica els mitjans o els preus unitaris. (2 punts)

* El pressupost no està detallat ni per tipus de despesa ni per activitats, i no detalla els mitjans o els preus unitaris. (0 punts)

 

c. L'adequació del programa d'activitats a les necessitats ambientals de les Illes Balears. (fins a 45 punts) L'entitat sol·licitant haurà de concretar o justificar els subcriteris següents:

 

- La temàtica principal que es tracta en el projecte està dins els eixos prioritaris (apartat 3.2). (fins a 10 punts)

* El projecte no tracta cap tema prioritari. (0 punts)

* El projecte tracta un tema prioritari. (3 punts)

* El projecte tracta dos temes prioritaris. (5 punts)

* Si concorren més de dos temes prioritaris. (10 punts)

- Població destinatària. (fins a 10 punts)

* L'entitat no concreta quins són els destinataris del projecte. (0 punts)

* L'entitat justifica que el projecte es destinarà a la població en general. (5 punts)

* L'entitat justifica que el projecte es destinarà a un grup específic (grups escolars, joves, professorat, treballadors d'algun sector, associacions, turistes...). (7 punts)

* L'entitat justifica que el projecte es destinarà a més d'un grup específic. (10 punts)

- Elements innovadors del projecte presentat (fins a 5 punts):

* L'entitat no justifica que el projecte contengui elements innovadors. (0 punts)

* L'entitat justifica que el projecte conté algun element innovador amb relació a l'àmbit geogràfic, al col·lectiu al qual s'adreça, al contingut o a la metodologia. (3 punts)

* L'entitat justifica que el projecte és totalment innovador amb relació a l'àmbit geogràfic, al col·lectiu al qual s'adreça, al contingut o a la metodologia. (5 punts)

- Pla de difusió. (fins a 3 punts)

* En el projecte s'inclou un pla de difusió obert al públic. (3 punts)

* En el projecte s'inclouen mesures de difusió a un públic restringit. (1 punt)

* En el projecte no s'inclouen mesures de difusió. (0 punts)

- Participació. (fins a 4 punts)

* L'entitat justifica que totes les actuacions del projecte impliquen una participació activa dels destinataris. (4 punts)

* L'entitat justifica que algunes actuacions del projecte impliquen una participació activa dels destinataris. (2 punts)

* L'entitat no justifica que les actuacions del projecte impliquin una participació activa dels destinataris. (0 punts)

- Continuïtat. (fins a 3 punts)

* El projecte està emmarcat en un programa que du més d'un any en funcionament i està previst que continuï més enllà d'aquest any. (3 punts)

 

​​​​​​​* És el primer cop que l'entitat executa aquest projecte, però aquest està emmarcat en un programa que està previst que continuï en anys posteriors. (1 punt)

* No es justifica que el projecte tengui continuïtat. (0 punts)

- Incidència directa de les actuacions programades en la millora ambiental a nivell local. (fins a 10 punts)

* Es preveuen criteris de sostenibilitat en l'ús de recursos i mesures per millorar l'entorn. (10 punts)

* Es preveuen criteris de sostenibilitat en l'ús de recursos. (5 punts)

* Es preveuen mesures per millorar l'entorn. (5 punts)

* No es preveuen criteris de sostenibilitat en l'ús de recursos i mesures per millorar l'entorn. (0 punts)

 

Als efectes de la convocatòria, es consideren criteris de sostenibilitat vàlids en l'ús de recursos qualsevol dels següents:

 

- Mesures per minimitzar els desplaçaments o l'ús de vehicles a motor.

- Ús de materials reutilitzables, de segona mà o reciclats.

- Ús de materials de proximitat, ecològics, de comerç just o amb ecoetiqueta ecològica europea.

- Mesures per minimitzar l'ús de paper, envasos o materials d'un sol ús.

- Mesures per minimitzar el consum d'aigua o energia.

- Mesures per augmentar l'eficiència en l'ús de l'aigua o de l'energia.

- Mesures per minimitzar l'ús de substàncies tòxiques o perilloses.

- Millores en la reducció i en la recollida selectiva de residus.

- Donació d'excedents a altres entitats.

Als efectes de la convocatòria, es consideren mesures per millorar l'entorn vàlides qualsevol de les següents:

- Mesures per millorar l'estat de conservació de varietats, espècies, hàbitats o elements geològics, paisatgístics o etnogràfics amenaçats.

- Mesures per fer més compatible l'ús públic del medi natural amb la seva conservació.

- Treballs per augmentar la informació disponible sobre el medi ambient de les Balears.

- Recollida de residus abandonats a l'entorn.

- Actuacions de revegetació amb espècies autòctones.

- Mesures per disminuir la contaminació ambiental.

12.4. L'avaluació de les sol·licituds es farà en el si de la Comissió Avaluadora amb el suport d'un informe previ de valoració emès pels tècnics del Servei d'Educació Ambiental.

13. Repartiment

13.1. La dotació econòmica es repartirà entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria. El repartiment de la dotació econòmica disponible es farà entre tots els projectes de manera proporcional a la puntuació obtinguda segons els criteris de l'apartat 12, seguint el protocol que s'explica a l'annex 1, i amb el límit establert a l'apartat 9.

13.2. Quan l'import de la subvenció que resulti de l'informe previ que ha de servir de base a la proposta de resolució sigui inferior a l'import sol·licitat, l'instructor podrà instar al sol·licitant que modifiqui la seva sol·licitud, en el termini corresponent al tràmit d'audiència, per ajustar-la a l'import de la subvenció susceptible d'atorgament. En tot cas, la modificació de la sol·licitud ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, i també els criteris de valoració establerts relatius a les sol·licituds.

13.3. Un cop acabat el tràmit d'audiència, la quantia s'ha de repartir de nou segons el que estableix el paràgraf 1 tenint en compte les modificacions, les renúncies i els desistiments presentats.

14. Resolució d'atorgament de la subvenció

14.1. La persona titular de la direcció general competent en educació ambiental ha de traslladar la proposta de resolució al conseller de Medi Ambient i Territori.

14.2. A la vista de la proposta de resolució i de les al·legacions formulades per la persona interessada, el conseller ha de resoldre atorgar o denegar la subvenció.

14.3. La resolució s'ha de notificar individualment, en la forma indicada a l'apartat 17.

14.4. La falta de notificació de resolució expressa en el termini màxim de sis mesos comptadors des del dia de presentació formal de la sol·licitud tindrà efectes desestimatoris.

14.5. La resolució que atorga la subvenció ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, activitat que se subvenciona, descripció de l'activitat, termini d'execució, pressupost total de l'activitat subvencionada, import de la subvenció concedida, termini de justificació, partida pressupostària que s'aplica i forma de pagament.

14.6. Les resolucions que atorguin o deneguin els ajuts sol·licitats exhaureixen la via administrativa. En contra es pot interposar un recurs de reposició en el termini d'un mes, o bé directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, ambdós terminis comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació.

15. Pagament de les subvencions

15.1. El pagament de la subvenció es realitzarà durant l'anualitat 2024, un cop s'hagi justificat l'execució de l'activitat subvencionada mitjançant la presentació del compte justificatiu per part del beneficiari, d'acord amb el que disposa l'apartat 16.

15.2. El criteri de gradació dels possibles incompliments de les condicions imposades amb motiu de la concessió de la subvenció serà el de proporcionalitat, segons el qual la quantia que al final hagi de percebre el beneficiari serà de la mateixa proporció que la proporció del pressupost aprovat efectivament executat, sempre que no es conculqui la finalitat de la subvenció.

15.3. El pagament es farà per transferència bancària, d'un sol cop, en un termini de 3 mesos a partir de l'aprovació del compte justificatiu.

16. Justificació de les despeses

16.1. Els beneficiaris han de justificar les despeses dels fons en els projectes i les activitats objecte de la subvenció fins el 29 de febrer de 2024. Així mateix, els beneficiaris han de justificar, si s'escau, l'aplicació dels ingressos percebuts al desenvolupament de l'activitat. A petició del beneficiari es pot concedir una pròrroga de deu dies per presentar la documentació.

Transcorregut el termini de justificació i, en el seu cas, la pròrroga en els termes de l'article 16.1 de l'Ordre reguladora de la subvenció, així com el termini del requeriment a què es refereix l'article 70 del Reglament General de Subvencions, sense la presentació de la justificació, procedirà la revocació de la subvenció. I tot això sense perjudici del que preveu l'article 51.a del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la llei de subvencions.

16.2. Les despeses s'han de justificar mitjançant la presentació dels documents següents a la direcció general competent en educació ambiental:

  1. La memòria de l'activitat subvencionada, que ha d'incloure les activitats que s'han dut a terme, els materials divulgatius i informatius elaborats, la temporalització i l'avaluació del projecte, la resposta i els suggeriments de millora i les possibles desviacions del pressupost.
  2. El certificat acreditatiu que s'ha efectuat l'activitat objecte de la subvenció, firmat pel representant legal de l'entitat.
  3. El compte justificatiu segons el model de l'imprès 4, que ha d'incloure una relació numerada i ordenada de factures i altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic mercantil o amb eficàcia administrativa, a nom del beneficiari, que justifiqui totes les despeses corresponents a les activitats i els conceptes subvencionats en la resolució. Així mateix, el compte justificatiu pot incloure una relació de liquidacions efectuades pel beneficiari relatives a les despeses menors i despeses diverses de funcionament sempre que aquestes no superin el 10 % del total, la qual cosa no exclou la necessitat de presentar les factures corresponents o altres documents d'idèntic valor probatori que justifiquin aquestes despeses.
  4. Totes les factures i altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic mercantil o amb eficàcia administrativa, degudament escanejats si foren emesos en paper, que figuren en el compte justificatiu; i l'acreditació de pagament corresponent. Totes les factures i altres documents de valor probatori equivalent hauran de ser emesos dins del període d'execució indicat a l'apartat 3.1. Cal recordar que segons l'article 40.2 de la Llei de subvencions, es considera despesa efectuada la que hagi estat efectivament pagada abans que acabi el període de justificació determinat en el paràgraf 1 (pròrroga inclosa).
  5. Una declaració responsable que acrediti, o bé la no aportació prèvia dels justificants a altres subvencions, o bé la indicació de l'import amb què han estat subvencionats per altres administracions, segons el model de l'imprès 5.
  6. L'informe dels ingressos percebuts per al desenvolupament de l'activitat subvencionada.

Els beneficiaris han de tenir en compte les limitacions dels pagaments en efectiu que estableix l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació de la normativa financera per a la intensificació de les actuacions en la prevenció i la lluita contra el frau.

17. Comunicacions i notificacions

17.1. Tots els tràmits d'aquest procediment s'han de realitzar a través de la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (https://www.caib.es/seucaib).

No s'admetran sol·licituds per correu electrònic. En cas que la sol·licitud es presenti presencialment, l'Administració en requerirà la presentació electrònica, d'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015.

17.2. Les notificacions que l'Administració dirigeixi als interessats en el procediment es practicaran mitjançant compareixença al Punt d'Accés General Electrònic (Carpeta Ciutadana, https://sede.administracion.gob.es). Paral·lelament, s'informarà de la posada a disposició d'una notificació a la Carpeta Ciutadana mitjançant un correu electrònic a l'adreça indicada per l'interessat.

17.3. En tot cas, els dos punts anteriors estan supeditats al que estableix la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú, i de l'entrada en vigor de les previsions relatives al registre electrònic i al punt d'accés general electrònic de l'Administració.

18. Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris tenen les obligacions següents:

a) Comunicar a l'òrgan competent l'acceptació de la proposta de resolució. En tot cas, aquesta comunicació s'entén produïda automàticament si en el termini de quinze dies hàbils des de la notificació de la proposta de resolució no es fa constar el contrari.

b) Dur a terme l'activitat o la inversió o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

c) Justificar l'execució de l'activitat, el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control financer que duguin a terme els òrgans competents, i aportar tota la informació que els sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.

e) Comunicar a la direcció general competent en educació ambiental la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

f) Acreditar, abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica, en la forma que estableix l'apartat 7.3 lletra l).

g) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si s'escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable.

h) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

i) Fer constar en tota la informació, publicitat i publicacions que l'activitat està subvencionada per la Conselleria de Medi Ambient i Territori, d'acord amb les instruccions que estableixi la Conselleria.

j) D'acord amb el Decret 49/2018, sobre l'ús de les llengües oficials en l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, es recomana l'ús preferent del català en els esdeveniments, en les publicacions i en la difusió (pàgina web, xarxes socials...) dels projectes objecte d'aquesta subvenció, independentment que es puguin emprar també altres llengües, si les circumstàncies així ho aconsellen.

k) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que preveu l'article 44 del Text refós de la llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

l) Notificar a l'òrgan instructor qualsevol modificació de la documentació presentada juntament amb la sol·licitud que es produeixi durant el període subvencionat fins que no es presenti la justificació final del projecte.

m) Complir qualsevol obligació que estableixin les bases i la legislació aplicable.

19. Compatibilitat de subvencions

D'acord amb l'article 20 del Text refós de la llei de subvencions, aquestes subvencions, compatibles amb altres subvencions concedides a un mateix beneficiari per a la mateixa finalitat, no poden ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o conjuntament amb subvencions o ajudes de la mateixa Administració o d'altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que el beneficiari ha de dur a terme.

20. Revocació i reintegrament

20.1. Pertoca la revocació de la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.

20.2. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l'acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.

20.3. La revocació es produirà mitjançant Resolució del conseller, prèvia tramitació de l'oportú procediment administratiu amb l'audiència a l'interessat.

20.4. Pel que fa al reintegrament, s'estarà al previst a l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la llei de subvencions.

21. Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Medi Ambient i Territori en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen els articles 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, 123 i 124 de la Llei 39/2015, de 2 d'octubre de 2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 10.1 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Vist l'informe favorable de la Intervenció Delegada de data , en dict Resolució,

 

Palma,19 d'abril de 2023

El conseller de medi Ambient i Territori Miquel Mir Gual

 

ANNEX 1

Sistema de repartiment proporcional de la dotació econòmica a les puntuacions obtingudes

a) Se sumen les puntuacions de cada projecte i s'obté una xifra que denominam A.

b) Denominam B la quantia màxima que estableix la convocatòria.

c) Dividim el valor de B per la xifra A, i així obtenim una equivalència entre una unitat de puntuació i una quantia econòmica; és a dir, valoram el punt. El valor unitari del punt el denominam C.

d) A cada expedient multiplicam el valor de C per la puntuació obtinguda i obtenim per a cada expedient una xifra que denominam D.

e) Se sumen els costos elegibles corresponents als pressuposts de cada projecte admès a tràmit i calculam el 75 % d'aquesta quantitat. Denominam T la xifra que resulti.

f) Si D supera T, el màxim establert (6.000 €) o la quantia sol·licitada, ajustam la xifra que ha de percebre l'entitat (que denominam S) de manera que sigui igual a la xifra menor entre T i 6.000, per evitar subvencionar més del màxim establert. Com a resultat d'aquest ajust es pot produir un romanent.

g) Repartim el romanent proporcionalment entre els sol·licitants que encara no hagin arribat al màxim de la subvenció. A aquest efecte, tornam a valorar el punt dividint el romanent per la xifra que resulta de sumar les puntuacions dels sol·licitants que participen en aquest segon repartiment. Denominam C' el resultat.

h) Multiplicam el valor de C' per la puntuació obtinguda pels projectes que participen en aquest segon repartiment, i obtenim per a cada expedient una xifra que denominam D'.

i) Ara tenim dues xifres per a cada expedient: la que resulta del primer repartiment (S) i la que correspon a D'. Si la suma de S + D', que denominam E, supera T o el màxim establert en 6.000 €, es torna a ajustar la xifra que ha de percebre l'entitat (que denominam S') de manera que sigui igual a la xifra menor entre T i 6.000. Com a resultat d'aquest ajust es pot produir un nou romanent, el qual es reparteix de manera semblant a l'anterior. Repartim successivament el romanent fins que s'exhaureixi el crèdit disponible.