Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 277400
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 27 de març de 2023, relatiu a l’aprovació de l’Acord per a l’assumpció de la titularitat, administració i gestió per part del Consell Insular de Menorca dels trams del camí d’en Kane i del camí de Binifabini del terme municipal des Mercadal (exp. 2308-2022-000061)
L'Ajuntament d'Alaior va interposar un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu núm.1 de Palma, Procediment ordinari 62/2016, contra la desestimació de la sol·licitud efectuada per l'Ajuntament recurrent respecte a l'assumpció de la titularitat del camí d'en Kane, el camí de Torralba, el camí de Binifabini i la carretera de Son Bou per part del Consell Insular de Menorca.
El Jutjat Contenciós Administratiu núm.1 de Palma, mitjançant la Sentència núm. 413/2020 de 3 de novembre de 2020, va desestimar el recurs interposat per l'Ajuntament d'Alaior i declarà que la titularitat dels esmenats camins i carretera corresponia a l'Ajuntament i no al Consell Insular de Menorca. En conseqüència, amb data 26 de març de 2021, l'Ajuntament d'Alaior va interposar davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears un recurs d'apel·lació (AP 199/2021) contra la sentència esmentada.
La Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, mitjançant la Sentència núm. 97/2022 de 9 de febrer de 2022, va estimar el recurs d'apel·lació interposat per l'Ajuntament d'Alaior i declarà que la titularitat del camí d'en Kane, el camí de Torralba, el camí de Binifabini i la carretera de Son Bou no correspon a l'Ajuntament d'Alaior, sinó que com a carreteres integrants de xarxa secundària, la titularitat correspon al Consell Insular de Menorca.
Consegüentment, amb data de 25 de març de 2022, el Consell Insular de Menorca va interposar davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears i la Sala Tercera del Tribunal Suprem un recurs de cassació (RC 2805/2022) contra la Sentència d'apel·lació núm. 97/2022 de 9 de febrer de 2022.
No obstant, el 22 de juny de 2022, la Secció Primera de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem va resoldre inadmetre el recurs de cassació interposat pel Consell Insular de Menorca contra la Sentència núm. 97/2022 de 9 de febrer de 2022, i va declarar la fermesa de la mencionada sentència, atribuint així la titularitat dels esmentats camins i la carretera al Consell Insular de Menorca.
A aquest efecte, el 19 de juliol de 2022, el Jutjat Contenciós Administratiu núm. 1 de Palma va trametre al Consell Insular de Menorca una diligència d'ordenació per la qual s'acorda la fermesa de la Sentència núm. 97/2022 de 9 de febrer de 2022.
Davant aquests fets, el Consell Insular de Menorca, en execució de la Sentència núm. 97/2022, assumí respecte del terme municipal d'Alaior la titularitat, gestió i administració del camí d'en Kane, el camí de Torralba, el camí de Binifabini i la carretera de Son Bou com a carreteres integrants de la xarxa secundària, de la qual és titular.
Tant el traçat del camí d'en Kane com el del camí de Binifabini superen l'àmbit municipal, ja que a més del terme municipal d'Alaior, discorren per altres municipis de l'illa. Pel que fa al camí d'en Kane, aquest passa per diferents municipis, entre els quals es troba el terme municipal des Mercadal; mentre que el Camí de Binifabini, a part de transcórrer pel terme municipal d'Alaior, també abasta el terme municipal des Mercadal.
L'article 5 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la comunitat autònoma de les Illes Balears, preveu que la titularitat de la xarxa secundària correspon als consells insulars. Vist que la citada sentència considera com integrant de la xarxa secundària el camí d'en Kane, correspon doncs la seva titularitat, gestió i administració al Consell Insular de Menorca.
Malgrat la Sentència d'apel·lació núm. 97/2022 de 9 de febrer de 2022 sobre el tram del camí d'en Kane que discorre pel terme municipal d'Alaior, la continuïtat del traçat d'aquesta via per altres termes municipals implica que els efectes derivats de la sentència són extensibles a tot el seu traçat; per la qual cosa el Consell Insular de Menorca considerà que havia d'assumir la titularitat, gestió i administració de tot el camí i no només del tram que passa pel terme municipal d'Alaior, objecte de la sentència.
Amb aquest mateix fi, l'Ajuntament des Mercadal, amb data 20 de juliol de 2022, va remetre un escrit en què sol·licitava que, en virtut de la sentència esmentada, el Consell Insular de Menorca, en la condició de titular de la xarxa secundària, assumís la gestió i administració dels trams del camí d'en Kane i del camí de Binifabini que transcorren pel terme municipal des Mercadal.
Per tant, amb la intenció de posar de manifest i deixar constància que, com a efectes derivats de la Sentència d'apel·lació núm. 97/2022 de 9 de febrer de 2022, el Consell Insular de Menorca assumeix en la seva integritat la titularitat, gestió i administració de tot el traçat del camí d'en Kane i del camí de Binifabini com a carreteres integrants de xarxa secundària, es vol formalitzar el document administratiu que es du a aprovació.
Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament de Mobilitat, en exercici de les competències atribuïdes per l'article 33 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars; pel Decret de Presidència núm. 275/2022, de 6 de setembre de 2022, relatiu a la delegació de competències de la Presidència en els consellers executius (BOIB núm. 118 de 8 de setembre de 2022), i per l'acord del Consell Executiu de 5 de setembre de 2022 relatiu a la delegació de competències del Consell Executiu en la presidenta i en els consellers i conselleres executives (BOIB núm. 118 de 8 de setembre de 2022), tot l'anterior en relació amb el Decret de Presidència núm. 421/2019 de 9 de juliol, de creació dels departaments (BOIB núm. 93 ext. de 10 de juliol de 2019), en relació amb l'article 28.1 g de la Llei 4/2022 de competències del Consell Executiu;
El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:
Primer. Aprovar l'Acord per a l'assumpció de la titularitat, administració i gestió per part del Consell Insular de Menorca dels trams del camí d'en Kane i del camí de Binifabini del terme municipal des Mercadal.
Segon. Publicar l'Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Acord per a l'assumpció de la titularitat, administració i gestió per part del Consell Insular de Menorca dels trams del camí d'en Kane i del camí de Binifabini del terme municipal des Mercadal
Parts
D'una part la senyora Susana I. Mora Humbert, en la representació que exerceix com a presidenta del Consell Insular de Menorca, d'acord amb les atribucions que li confereix l'article 34.1 b de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i l'article 20.1 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
I d'altra part el senyor Francesc Xavier Ametller Pons, en la representació que exerceix com a batle de l'Ajuntament des Mercadal, en virtut de les atribucions que li confereix l'article 21.1 b de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.
Antecedents
1. L'Ajuntament d'Alaior va interposar un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu núm.1 de Palma, Procediment ordinari 62/2016, contra la desestimació de la sol·licitud efectuada per l'Ajuntament recurrent respecte a l'assumpció de la titularitat del camí d'en Kane, el camí de Torralba, el camí de Binifabini i la carretera de Son Bou per part del Consell Insular de Menorca.
2. El Jutjat Contenciós Administratiu núm.1 de Palma, mitjançant la Sentència núm. 413/2020 de 3 de novembre de 2020, va desestimar el recurs interposat per l'Ajuntament d'Alaior i declarà que la titularitat dels esmenats camins i carretera corresponia a l'Ajuntament i no al Consell Insular de Menorca. En conseqüència, amb data 26 de març de 2021, l'Ajuntament d'Alaior va interposar davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears un recurs d'apel·lació (AP 199/2021) contra la sentència esmentada.
3. La Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, mitjançant la Sentència núm. 97/2022 de 9 de febrer de 2022, va estimar el recurs d'apel·lació interposat per l'Ajuntament d'Alaior i declarà que la titularitat del camí d'en Kane, el camí de Torralba, el camí de Binifabini i la carretera de Son Bou no correspon a l'Ajuntament d'Alaior, sinó que com a carreteres integrants de xarxa secundària, la titularitat correspon al Consell Insular de Menorca.
4. Consegüentment, amb data de 25 de març de 2022, el Consell Insular de Menorca va interposar davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears i la Sala Tercera del Tribunal Suprem un recurs de cassació (RC 2805/2022) contra la Sentència d'apel·lació núm. 97/2022 de 9 de febrer de 2022.
5. No obstant, el 22 de juny de 2022, la Secció Primera de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem va resoldre inadmetre el recurs de cassació interposat pel Consell Insular de Menorca contra la Sentència núm. 97/2022 de 9 de febrer de 2022, i va declarar la fermesa de la mencionada sentència, atribuint així la titularitat dels esmentats camins i la carretera al Consell Insular de Menorca.
6. A aquest efecte, el 19 de juliol de 2022, el Jutjat Contenciós Administratiu núm. 1 de Palma va trametre al Consell Insular de Menorca una diligència d'ordenació per la qual s'acorda la fermesa de la Sentència núm. 97/2022 de 9 de febrer de 2022.
7. Davant aquests fets, el Consell Insular de Menorca, en execució de la Sentència núm. 97/2022, assumí respecte del terme municipal d'Alaior la titularitat, gestió i administració del camí d'en Kane, el camí de Torralba, el camí de Binifabini i la carretera de Son Bou com a carreteres integrants de la xarxa secundària, de la qual és titular.
8. Tant el traçat del camí d'en Kane com el del camí de Binifabini superen l'àmbit municipal, ja que a més del terme municipal d'Alaior, discorren per altres municipis de l'illa. Pel que fa al camí d'en Kane, aquest passa per diferents municipis, entre els quals es troba el terme municipal des Mercadal; mentre que el Camí de Binifabini, a part de transcórrer pel terme municipal d'Alaior, també abasta el terme municipal des Mercadal.
9. L'article 5 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la comunitat autònoma de les Illes Balears, preveu que la titularitat de la xarxa secundària correspon als consells insulars. Vist que la citada sentència considera com integrant de la xarxa secundària el camí d'en Kane, correspon doncs la seva titularitat, gestió i administració al Consell Insular de Menorca.
10. Malgrat la Sentència d'apel·lació núm. 97/2022 de 9 de febrer de 2022 sobre el tram del camí d'en Kane que discorre pel terme municipal d'Alaior, la continuïtat del traçat d'aquesta via per altres termes municipals implica que els efectes derivats de la sentència són extensibles a tot el seu traçat; per la qual cosa el Consell Insular de Menorca considerà que havia d'assumir la titularitat, gestió i administració de tot el camí i no només del tram que passa pel terme municipal d'Alaior, objecte de la sentència.
11. Amb aquest mateix fi, l'Ajuntament des Mercadal, amb data 20 de juliol de 2022, va remetre un escrit en què sol·licitava que, en virtut de la sentència esmentada, el Consell Insular de Menorca, en la condició de titular de la xarxa secundària, assumís la gestió i administració dels trams del camí d'en Kane i del camí de Binifabini que transcorren pel terme municipal des Mercadal.
12. Per tant, amb la intenció de posar de manifest i deixar constància que, com a efectes derivats de l'esmentada sentència d'apel·lació núm. 97/2022 de 9 de febrer de 2022, el Consell Insular de Menorca assumeix en la seva integritat la titularitat, gestió i administració de tot el traçat del camí d'en Kane i del camí de Binifabini com a carreteres integrants de xarxa secundària, es formalitza el present document administratiu.
Com a resultant d'aquests antecedents, i d'acord amb les competències i els interessos concurrents de les entitats que hi participam, manifestam la voluntat de signar aquest acord de conformitat amb els següents
Pactes
Primer. Objecte de l'acord
L'objecte del present acord és formalitzar l'assumpció per part del Consell Insular de Menorca de la titularitat, gestió i administració dels trams del camí d'en Kane i del camí de Binifabini que discorren pel terme municipal des Mercadal com a carreteres integrants de la xarxa secundària.
Concretament, els trams objecte del present acord són els que es detallen a continuació:
Segon. Compromisos del Consell Insular de Menorca
El Consell Insular de Menorca es compromet a:
Assumir la titularitat, gestió i administració, com carreteres integrants de la xarxa secundària, dels trams especificats al pacte primer del present acord.
Fer la conservació i manteniment d'aquests trams, i totes aquelles altres actuacions inherents a l'explotació de la carretera, les necessàries per a garantir la seguretat i qualsevol altra que derivi de la titularitat dominical de la via.
Dur a terme els tràmits administratius necessaris per poder acomplir els compromisos esmentats en els punts precedents.
Tramitar la modificació del «Conveni entre el Consell Insular de Menorca i els ajuntaments dels municipis de Menorca per a la conservació i manteniment de les carreteres de la xarxa viària local, les rutes cicloturístiques i els camins de serveis» per tal d'eximir l'Ajuntament des Mercadal del finançament de la conservació i el manteniment dels trams del camí d'en Kane i del camí de Binifabini que figuren en l'annex I del conveni com a carreteres de l'Ajuntament.
Tercer. Compromisos de l'Ajuntament des Mercadal
L'Ajuntament des Mercadal es compromet a:
Remetre al Consell Insular de Menorca, a fi de formalitzar els tràmits administratius necessaris per acomplir amb l'assumpció de la titularitat, gestió i administració del camí d'en Kane i del camí de Binifabini com a carreteres del Consell Insular de Menorca integrants de xarxa secundària, la documentació que es detalla tot seguit:
a) Certificat de la Secretària municipal en què s'especifiqui amb detall els terrenys del camí i els punts quilomètrics concrets d'inici i final del tram especificats en aquest acord.
b) Detall de tots els subministraments existents en aquesta via i tota la documentació relacionada.
c) Detall, especificacions tècniques i plànols de localització de les canalitzacions i els serveis municipals que discorren per aquesta via.
d) Detall i inventari de passos sota la via, drenatges, cunetes, biones, senyalitzacions i qualsevol altre element que pugui haver-hi en aquesta via.
e) Autoritzacions d'explotacions concedides en aquesta via per a obres, elements publicitaris i transports especials, amb especificació de la seva vigència.
f) Detall dels contractes d'obres i serveis adjudicats en els darrers cinc anys i que encara estiguin en garantia, i tota la documentació relacionada.
g) Relació de les reclamacions de responsabilitat patrimonial, que en el seu cas pugui haver-hi, i tota la documentació relacionada.
h) Qualsevol altra mena de documentació o informació relativa a aquesta via que pugui constar en els expedients i l'arxiu de l'Ajuntament.
Quart. Efectes respecte el conveni de conservació de la xarxa viària local
El Consell Insular del Menorca, a fi de col·laborar amb els diferents ajuntaments de l'illa en la conservació i el manteniment de la xarxa local i rural, va subscriure amb data 28 de setembre de 2021 el Conveni entre el Consell Insular de Menorca i els ajuntaments dels municipis de Menorca per a la conservació i manteniment de les carreteres de la xarxa viària local, les rutes cicloturístiques i els camins de serveis.
Mitjançant l'esmentat conveni s'estableixen les operacions de manteniment i conservació necessàries per garantir la seguretat viària de la xarxa viària local, rutes cicloturístiques i camins de serveis. El finançament d'aquestes actuacions és assumit en un 50 % per l'ajuntament titular de la carretera, camí o ruta en què s'hagin realitzat les actuacions i en un 50 % pel Consell Insular de Menorca.
Les operacions de manteniment i conservació derivades del conveni esmentat les gestiona el Consell Insular de Menorca a través del contracte de serveis signat amb la UTE de conservació de camins el 30 d'agost de 2022, el qual, a més d'incloure el manteniment i la conservació de les carreteres de titularitat municipal objecte del conveni, també inclou el manteniment i la conservació dels camins i els aparcaments que són titularitat del Consell Insular de Menorca.
Amb la formalització del present acord, el Consell Insular de Menorca assumeix la titularitat, gestió i administració dels trams del camí d'en Kane i del camí de Binifabini que passen pel terme municipal des Mercadal com a carreteres integrants de xarxa secundària. Consegüentment, i com preveu a l'apartat quart del pacte segon d'aquest acord, s'ha de modificar el conveni esmentat per tal de deixar fora del seu àmbit d'actuació i eximir l'Ajuntament des Mercadal del finançament per al manteniment i la conservació d'aquests trams que figuren en l'annex I del conveni com a carreteres de l'ajuntament.
No obstant això, el manteniment i la conservació d'aquests trams es continuarà duent a terme per part del Consell Insular del Menorca mitjançant l'esmentat contracte de serveis i íntegrament a càrrec del seu pressupost.
Cinquè. Comissió de seguiment
Es constituirà una comissió mixta de seguiment, vigilància i control integrada per representats nomenats pels subjectes signants en règim de paritat.
Aquesta comissió serà l'encarregada de resoldre els problemes d'interpretació i compliment que es puguin plantejar respecte al present acord, i es reunirà quan sigui necessari i a petició dels seus membres.
El règim de funcionament i l'adopció d'acords serà el que estableix la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, per al funcionament dels òrgans col·legiats.
Sisè. Efectivitat de l'acord
El present acord serà efectiu des del moment que es formalitzi, i desplegarà els seus efectes des de la data del dia i l'hora que constin en darrer terme en la signatura electrònica d'aquest document.
Setè. Publicació de l'acord
Formalitzat el present acord, aquest es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears als efectes escaients.
En prova de conformitat, signam aquest acord en el lloc i data de la signatura electrònica d'aquest document.
Maó, 17 d'abril de 2023
Per delegació de la presidenta, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019)