Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 276820
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 27 de març de 2023, relatiu a l’aprovació de les bases que regulen els ajuts per a centres educatius sostenibles de l’illa de Menorca (exp. 0921-2023-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per unanimitat i en votació ordinària, s'aprova la urgència d'aquest assumpte.

El Pla Estratègic de Subvencions dels Pressuposts generals del CIM per a l'exercici 2023 preveu fomentar les activitats d'educació per a la sostenibilitat dins el sector educatiu i fomentar el programa de centres ecoambientals a Menorca, en compliment del que preveu eal Pla d'Acció de la Reserva de Biosfera (2018-2025). Tot això es du a terme a través de l'Agència Menorca Reserva de Biosfera, donant suport als centres educatius de Menorca compromesos amb la sostenibilitat de l'illa i que impulsen inversions i accions de sensibilització en matèries com el canvi climàtic, la sostenibilitat energètica, els residus, l'alimentació, els horts escolars, l'eficiència hídrica, la biodiversitat, la mobilitat o adaptacions climàtiques dels patis i espais exteriors.

Com s'esmenta en l'informe d'oportunitat, aquests ajuts es promouen per tal de donar suport econòmic als centres educatius que assumeixin accions i projectes educatius per fomentar la sostenibilitat a la reserva de biosfera de Menorca; per això es creu convenient establir una convocatòria d'ajuts per a centres educatius per a la sostenibilitat de la reserva de biosfera de Menorca, raó per la qual és necessari aprovar les bases que regiran aquesta convocatòria.

Amb aquestes ajudes, el que es vol fomentar no és l'activitat econòmica principal de les entitats que opten als ajuts, sinó actuacions i inversions en els centres educatius per tal de sensibilitzar l'alumnat dels centres educatius de Menorca, per la qual cosa no es considera una activitat econòmica. Les ajudes a empreses o entitats per activitats no econòmiques no es consideren ajuts d'estat.

Per tant, si això és així, s'ha de considerar l'ajuda com no d'estat i, per tant, no s'han de complir els requisits que estableixen les normatives europees per a aquests tipus d'ajuts, sense perjudici que, per suposat, s'hagi de complir la resta de normativa de subvencions que hi sigui aplicable.

De conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, i en el marc del que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració,

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera,

El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les bases que regeixen la concessió d'ajuts per als centres educatius sostenibles de Menorca per al foment d'actuacions i inversions sostenibles en els centres, les quals es transcriuen en annex.

Segon. Comunicar-ho a la Base de Dades Nacional de Subvencions prèviament a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

 

ANNEX Bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca per als centres educatius sostenibles de la reserva de biosfera de Menorca

1. Objecte

L'objecte d'aquestes bases és regular els ajuts per a la transformació dels centres educatius de Menorca de totes les etapes i nivells educatius, tant públics com privats, en centres més sostenibles. Té per finalitat l'impuls d'iniciatives per la implementació d'actuacions d'educació per a la sostenibilitat.

En concret, amb aquests ajuts es pretén donar suport a projectes educatius que responguin als objectius següents:

a) Enfortir l'educació per la sostenibilitat donant impuls i suport a les comunitats educatives que es plantegen introduir millores ambientals en els centres educatius. Concretament poden ser actuacions de gestió ambiental de l'aigua, energia, residus, alimentació, mobilitat, horts escolars, transformació dels patis, etc.

b) Consolidar les pràctiques ambientals dutes a terme al centre educatiu.

c) Fomentar la participació de la comunitat educativa en el desenvolupament dels plans d'acció de millora mediambiental dels centres educatius.

La convocatòria contribueix a l'acompliment dels seus objectius, prevists en el Pla Estratègic de Subvencions, de fomentar les activitats d'educació per a la sostenibilitat dins el sector educatiu i fomentar el programa de centres ecoambientals a Menorca, així com del que preveu el Pla d'Acció de la Reserva de Biosfera (2018-2025).

2. Finalitat

La finalitat d'aquests ajuts és fer de Menorca una illa més sostenible i respectuosa amb l'ús dels recursos naturals; implicar la comunitat educativa en la reducció de la petjada de carboni, de la petjada hídrica i de la generació de residus, i desenvolupar una mirada crítica sobre l'entorn i un procès d'aprenentatge que capaciti i empoderi l'alumnat.

3. Finançament i import màxim

L'import màxim i les partides a les quals s'aplicaran les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases són les que s'estableixen en la convocatòria.

Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria es prioritzaran les sol·licituds en funció dels criteris objectius per a la concessió dels ajuts establerts en aquestes bases.

L'import de la subvenció que atorgui el Consell Insular de Menorca, de manera aïllada o en concurrència amb altres ajuts o subvencions de qualsevol procedència, no pot superar el 100 % del cost de l'activitat subvencionable, i en el cas que se superi aquest percentatge l'aportació del Consell Insular s'ajustarà a aquest límit.

4. Activitats subvencionables: requisits i condicions

1. Poden ser objecte de subvenció tant la redacció i l'execució de projectes que impulsen inversions mediambientals, com activitats i actuacions de sensibilització per millorar la sostenibilitat com:

a) Sostenibilitat energètica

b) Residus i economia circular

c) Alimentació sostenible

d) Horts escolars

e) Eficiència hídrica

f) Coneixement i conservació de la biodiversitat

g) Implantació de sistemes de mobilitat sostenible

h) Actuacions sostenibles en patis i espais exteriors

2. Les activitats subvencionades han de complir els requisits següents:

Han d'estar dirigits a implementar una actuació de sostenibilitat al centre educatiu, així com a sensibilitzar la seva educativa en favor del medi ambient. Es poden centrar en qualsevol temàtica ambiental que millori el centre educatiu per esdevenir un centre més sostenible, amb l'alumnat com a protagonista del projecte.

5. Règim de compatibilitat amb altres ajuts

1. Les subvencions o els ajuts que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la Llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors, i no es poden al·legar com a precedent. Així mateix, són compatibles amb la concessió d'altres ajuts, sens perjudici de l'obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de la forma establerta en aquestes bases.

2. L'import de les subvencions o ajuts que es concedeixin no pot superar en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l'activitat subvencionada.

6. Requisits dels beneficiaris

1. Poden concórrer a aquesta convocatòria els centres educatius de Menorca de titularitat pública o privada i que compleixin els requisits següents:

a) Estar degudament constituïts com a centre educatiu i estar inscrits en el Registre de Centres docents no Universitaris, creat pel Decret 59/2003, de 13 de juny.

b) Estar ubicats a l'illa de Menorca.

2. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries:

a) Les persones físiques o jurídiques en les que concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

b) Les persones físiques o jurídiques que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat.

c) De conformitat amb el que disposa l'article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions previstes en aquestes bases, les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l'àmbit de les relacions laborals.

7. Presentació de les sol·licituds i documentació necessària

1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex 1 d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica https://seuelectronica.cime.es.

Els centres educatius només poden presentar una sol·licitud d'ajut.

La sol·licitud l'ha de presentar la persona que exerceix la direcció o el representant legal del centre amb l'acord previ, si escau, del consell escolar i amb la presentació del document acreditatiu de la condició de director/a o de representant legal.

2. Documentació que s'ha de presentar amb la sol·licitud.

D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú a les administracions públiques; amb la disposició addicional vuitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia del drets digitals, i amb l'article 95.1 lletra k de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, el Consell Insular de Menorca podrà verificar l'exactitud de les dades declarades, així com consultar o demanar els documents elaborats per qualsevol administració de forma electrònica mitjançant les seves xarxes corporatives o consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte, sempre que no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

A. Documentació administrativa general

a) Còpia del document d'identificació fiscal (NIF/DNI/NIE/CIF), tan sols en el cas que s'oposi a la seva consulta per part del CIM.

b) Si el sol·licitant és persona jurídica, original o còpia de l'escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre corresponent. Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, han d'aportar un certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i per designar representant.

c) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre.

d) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003), el model de la qual s'adjunta com a annex 1 d'aquestes bases.

e) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat. Annex 1

f) Document de designació de compte bancari de l'entitat segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s'ha de fer constar expressament. Annex 2.

g) Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat. Es pot autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment d'aquestes obligacions. No obstant això, els centres docents públics de titularitat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears queden exempts d'acreditar aquest requisit. Annex 1.

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les llegres a), b), c) i f), en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud i indicar en quin expedient o registre d'entrada consta.

B. Documentació específica requerida per a la concessió dels ajuts

a) Projecte, que ha d'incloure com a mínim els apartats següents:

a.1 Memòria de les actuacions proposades on es detallin (annex 3):

  • Antecedents i justificació de les actuacions proposades
  • Definició dels objectius: què es vol fer
  • Organització: com s'organitzarà
  • Pla d'acció: com es portarà a terme
  • Participació: qui ho farà
  • Avaluació: com se sabrà que s'ha aconseguit
  • Procés de divulgació: on quedarà escrit i com es divulgarà

a.2 Pressupost detallat

b) Declaració que totes les activitats d'educació ambientals previstes en el projecte es faran segons la normativa vigent i que es disposarà de tots els permisos i autoritzacions de les administracions públiques competents, en cas que siguin necessaris. (Annex 1)

3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que amb caràcter excepcional la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o hi hagi dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

4. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en l'apartat 2 de la base 7 s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

  • Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment prevists d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 i 2 de l'LPACAP al registre electrònic del Consell Insular de Menorca.

Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'art. 14, apartats 2 i 3 de l'LPACAP, presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes i d'acord amb allò establert en l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

5. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

8. Despeses subvencionables. Pressupost del projecte i pressupost subvencionable

1. Tenen la condició de despeses subvencionables els projectes, les actuacions i les activitats directament relacionades amb el projecte aprovat, que racionalment són necessàries per dur a terme les accions en què pot consistir l'activitat subvencionada.

2. D'acord amb el que estableix l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable, i per tant forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, la que respongui a la naturalesa de l'activitat subvencionada, sigui estrictament necessària i es faci dins el termini establert en aquestes bases.

3. A més del compliment dels requisits establerts en aquesta base, només es pot considerar com a despesa realitzada, i per tant subvencionable, la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajuda. La forma d'acreditar aquest pagament i el termini per dur-lo a terme es regulen en la base 13.

Quan el beneficiari de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables en què hagi incorregut en les seves operacions comercials hauran d'haver estat abonades en els terminis de pagament previstos a la normativa sectorial que li sigui aplicable o, si no, als establerts a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.

4. En qualsevol cas, no formen part del pressupost subvencionable, vista la naturalesa del crèdit pressupostari, tot i que formin part del projecte:

  1. Les despeses que preveu l'apartat 7 de l'article 40 del text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
  2. Les despeses d'amortització.
  3. Els imposts indirectes (per exemple l'IVA) quan siguin susceptibles de recuperació i compensació, ni el imposts personals sobre la renda.
  4. El cost de les hores que el personal docent empri en la planificació i desenvolupament del projecte.

9. Determinació de l'import de la subvenció

L'òrgan instructor valorarà i puntuarà totes les sol·licituds admeses. Totes rebran una puntuació final resultat de la suma de la puntuació obtinguda a cada un dels punts 1, 2 i 3 de la base següent (base 10) i serà com a màxim de 10 punts.

Els projectes hauran d'assolir una puntuació mínima de 5 punts per poder optar a la subvenció, que té caràcter de concurrència competitiva i, per tant, subjecte a la valoració tècnica obtinguda. Per tant, no podran rebre subvenció els projectes que hagin obtingut una puntuació inferior a aquesta xifra.

El repartiment de l'ajut es farà en funció de la puntuació final obtinguda d'acord amb els criteris objectius establerts en la base desena, i tindran preferència els que més puntuació obtenguin. D'acord amb això, s'atorgaran els imports sol·licitats pels centres educatius fins que s'esgoti el crèdit disponible i respectant els límits establerts a la base tercera.

Per resoldre les situacions d'empat de puntuació, es donarà prioritat a les propostes dels centres ecoambientals. Si, tot i així, encara hi hagués empat, es donarà prioritat a la proposta que s'hagi presentat en primer lloc.

En cada convocatòria d'ajuts es determinarà l'import total dels ajuts i la quantitat màxima subvencionable.

10. Criteris objectius que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts

Els criteris objectius i la puntuació que es tindrà en compte es valoraran en cada cas per aquest ordre:

1. Projectes ajustats a actuacions que impulsin inversions o accions de sensibilització, per fomentar la sostenibilitat com: la sostenibilitat energètica, residus i economia circular, alimentació sostenible, horts escolars, eficiència hídrica, conservació de la biodiversitat, implantació de sistemes de mobilitat sostenible o actuacions sostenibles en patis i espais exteriors, tal com s'estableix en la base quarta i que millorin el centre educatiu per esdevenir un centre més sostenible i amb l'alumnat com a protagonista del projecte. 1 punt.

Es valorarà l'originalitat del projecte i el grau de millora de la sostenibilitat que suposa, així com si consolida bones pràctiques en relació amb la gestió de recursos i si representa un aprenentatge contextualitzat que incorpora el coneixement de l'entorn i les problemàtiques ambientals.

2. Qualitat del projecte (annex 3). Es valorarà la coherència, qualitat i claredat del projecte en base als continguts establerts en el punt a.1 de la base 7.2.b tenint en compte la ponderació següent (7 punts en total):

  • Antecedents i justificació de les actuacions proposades, 1 punt
    • Es valorarà la coherència i claredat del projecte. En particular es valorarà si identifiquen diverses fases de desenvolupament del projecte: motivació (0,25 punts), diagnosis (0,25 punts), presa de decisions (0,25 punts) i proposta d'actuació (0,25 punts)
  • Definició dels objectius. Què es vol fer, 1 punt (sí/no)
    • Els objectius del projecte promouen canvis de valors, actituds o hàbits i són coherents amb les accions previstes
  • Organització: Com s'organitzarà, 0,5 punts (si/no)
    • Existeix una comissió coordinadora del projecte amb un alt grau de representativitat de tota la comunitat educativa
  • Pla d'acció: Com es portarà a terme, 2 punts
    • L'alumnat és el centre de l'aprenentatge (0,5 punts)
    • Es promouen canvis en la gestió de recursos, en algun espai del centre o d'un entorn proper (0,5 punts)
    • Es promouen els coneixements dels objectius i es potencia la participació (0,5 punts)
    • Promou la transversalitat curricular (0,5 punts)
  • Participació: Qui ho farà, 1 punt (sí/no)
    • Explica clarament els col·lectius i les persones que s'impliquen en el projecte (professorat, alumnat, famílies...)
  • Avaluació: Com se sabrà que s'ha aconseguit, 1 punt (sí/no)
    • Defineix criteris i indicadors qualitatius i quantitatius d'avaluació les accions previstes
  • Procés de divulgació: On quedarà escrit i com es divulgarà, 0,5 punts (sí/no)
    • Estableix una previsió del procés de divulgació

3. Adhesió del centre sol·licitant al Programa de centres ecoambientals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears: 2 punts

No podran rebre subvenció els projectes que hagin obtingut una puntuació inferior a 5 punts.

11. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

1. Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara en endavant, BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS.

3. La instrucció correspondrà al tècnic de l'Agència Menorca Reserva de Biosfera, que s'assenyali a la convocatòria, que haurà de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

4. Un cop presentada la sol·licitud i la documentació necessària, es comprovarà que s'ajusta als requisits establerts i en el cas que la persona interessada no hagi aportat els documents indicats a la convocatòria, se'l requerirà com s'hi indiqui per tal que els aporti d'acord amb el que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

5. Un cop admesa la sol·licitud, es valorarà el projecte d'acord amb els criteris establerts en aquestes bases i en la convocatòria, per tal que l'instructor emeti l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució provisional.

6. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de l'instructor de l'expedient, i se seleccionaran els beneficiaris mitjançant concurs tal com estableix l'article 17 del Decret Llei 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears. 

Aquest examen es durà a terme una vegada finalitzi el termini de presentació de sol·licituds, segons la convocatòria.

7. Una vegada examinades les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria per part de la instrucció, i després que aquesta hagi emès el seu informe, la Presidenta de l'Agència de Reserva de Biosfera del CIM n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Rector de l'Agència Menorca Reserva de Biosfera del CIM, que dictarà resolució en forma d'acord sobre la concessió o denegació dels ajuts.

8. Quan la quantia de l'ajut proposat per l'òrgan instructor sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud per tal d'ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.

9. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

10. Si la subvenció implica una despesa pluriennal, la resolució de concessió ha de determinar el nombre d'exercicis a què s'aplicarà la despesa i la quantitat màxima què s'ha d'aplicar a cada exercici.

11. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. No obstant l'anterior, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

12. La notificació de la resolució de les ajudes s'efectuarà mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

13. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art.20.8 de la LGS i el CIM la publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears, a efectes de notificació (art.45.1 b) de la LPACAP).

14. La concessió de l'ajut es pot instrumentar mitjançant la formalització d'un conveni de col·laboració amb l'entitat beneficiària on es determinaran els drets i les obligacions de les parts.

12. Abonament dels ajuts

1. El pagament del ajuts es farà una vegada s'hagi justificat l'execució de l'activitat subvencionada mitjançant la presentació del compte justificatiu o l'informe del director del centre educatiu, segons pertoqui, d'acord amb el que es disposa en la clàusula tretzena.

2. El pagament de la subvenció es farà mitjançant una transferència bancària.

3. L'abonament dels ajuts per part del Consell Insular s'efectuarà en un termini de 60 dies a partir de la data de justificació de l'activitat i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

4. No es podrà pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries de l'Estat, i davant la Seguretat Social. Respecte a això, l'entitat beneficiària pot substituir els certificats que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida en la convocatòria no superi els 3.000 euros (art. 11f del TRLGSIB).

13. Justificació de les despeses

1. Els centres educatius resten obligats a justificar les despeses efectuades amb càrrec a la subvenció o ajut econòmic concedit segons termini establert a convocatòria sense possibilitat de ser prorrogat.

Transcorregut el termini de justificació i, en el seu cas, la pròrroga en els termes de l'article 16.1 de l'Ordre reguladora de la subvenció, així com el termini del requeriment a què es refereix l'article 70 del Reglament general de subvencions, sense la presentació de la justificació, procedirà la revocació de la subvenció. I tot això sense perjudici del que preveu l'article 51.a del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

2. La documentació acreditativa per justificar les despeses serà la següent:

Compte justificatiu simplificat, previst en l'article 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de subvencions, integrat per la documentació següent:

  • Una memòria breu de les actuacions dutes a terme, amb imatges dels treballs i explicació dels resultats i les possibles desviacions del pressupost.
  • El certificat acreditatiu que s'han realitzat les activitats del projecte objecte de la subvenció firmat pel director del centre educatiu.
  • El compte justificatiu, que ha d'incloure una relació de despeses realitzades numerada i ordenada de factures i altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en tràfic mercantil o amb eficàcia administrativa, a nom del beneficiari, que justifiqui totes les despeses corresponents a les activitats i conceptes subvencionables a la resolució. Així mateix el compte justificatiu pot incloure una relació de liquidacions efectuades pel beneficiari relatives a despeses menors i despeses diverses de funcionament sempre que aquestes no superin el 10 % del total, la qual cosa no exclou la necessitat de presentar les factures corresponents o altres documents d'idèntic valor probatori que justifiquin aquestes despeses. (Annex 4)

3. Si la documentació presentada fos incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.

4. Si la despesa justificada excedeix l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l'entitat subvencionada. Si, pel contrari, la despesa justificada és inferior a l'import del pressupost sol·licitat i subvencionat es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.

5. Són despeses subvencionables les efectivament pagades abans que acabi el termini de justificació dels ajuts.

6. L'Agència Menorca Reserva de Biosfera haurà d'inspeccionar les activitats subvencionades per comprovar que la subvenció concedida s'ha utilitzat per a la finalitat a la que anava destinada, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

7. Si, un cop transcorregut el termini establert en la convocatòria per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, s'ha de requerir el beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici d'expedient de revocació i reintegrament que correspongui.

14. Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris:

  1. Comunicar al Consell Insular de Menorca l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.

  2. Realitzar l'activitat objecte de subvenció en el termini màxim establert.

  3. Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.

  4. Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social. L'acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar aquestes dades a través de l'Agència Tributària.

  5. Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.

  6. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

  7. Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes amb la mateixa finalitat.

  8. Els beneficiaris han de fer constar expressament el suport econòmic del CIM, i l'Agència Menorca RB en qualsevol acte, publicitat o difusió en relació amb les actuacions i activitats que siguin objecte de subvenció, encara que l'actuació ja s'hagi realitzat. En cas d'edició de material divulgatiu o informatiu, caldrà que també hi consti la col·laboració, mitjançant la incorporació dels identificatius corporatius del Consell Insular de Menorca, i de l'Agència Menorca Reserva de Biosfera

  9. Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si poden afectar el cost total, i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d'ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

  10. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

  11. Acceptar que el Consell Insular de Menorca faci la difusió que estimi convenient del projecte.

15. Revocació i reintegrament dels ajuts

Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s'han d'aplicar els articles 43 i 44 del TRLS, el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa que hi sigui aplicable.

16. Infraccions i sancions

El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableixen el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb l'establert en l'art. 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

17. Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases dels ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca.

Els acords del Consell Rector de l'Agència de Reserva de Biosfera de Menorca pels quals s'aproven les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant del Consell Executiu del Consell Insular de Menorca.

Normativa general aplicable

En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:

  • Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
  • Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
  • Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005)
  • Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú a les administracions públiques
  • Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars

18. Protecció de dades de caràcter personal

Les dades personals es tractaran d'acord amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques en relació al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD) i amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

També ha d'incloure la informació sobre protecció de dades d'acord amb el model disponible a la intranet: http://intranet.cime.es/gesdoc/obrirdoc.aspx?codigo=SAC025.

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant el Ple en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó, 17 d'abril de 2023

Per delegació de la presidenta, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019)