Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 276090
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 27 de març de 2023, relatiu a l’aprovació de les bases i la convocatòria d'ajuts per contractar personal monitor per atendre participants de les activitats de lleure educatiu infantil i juvenil amb discapacitat i/o grau de dependència reconeguts (exp. 5230-2023-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. L'experiència viscuda del confinament arran de la pandèmia de covid-19 ha posat en relleu la necessitat de promoure la corresponsabilitat en la conciliació de la vida laboral, familiar, social i personal de les famílies, que actualment és assumida majoritàriament per la dona, i de configurar un sistema de repartiment equitatiu de les responsabilitats familiars entre homes i dones.

2. Aquesta necessitat social de suport per a la conciliació familiar i laboral requereix mesures específiques per a les famílies amb menors amb un grau de dependència reconegut, com assenyala la Llei 10/2022, de 23 de desembre, de lleure educatiu per a infants i joves de les Illes Balears, que com a novetat preveu expressament l'obligació de totes les entitats d'aplicar el principi d'igualtat en les activitats de lleure i permetre-hi l'accés a persones amb diversitat funcional i cognitiva; així com preveu també un sistema d'ajudes públiques per garantir-ne el compliment.

3. Concretament, la disposició final segona de la Llei 10/2022 modifica el Decret 23/2018, de 6 de juliol, que passa a ser el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure, i introdueix en el punt 7 de la disposició un nou article, el 43 bis, que estableix el següent:

- Les activitats de lleure educatiu infantil i juvenil organitzades pel sector públic han de garantir la participació d'infants i joves d'entre 3 i 17 anys amb un grau de dependència reconegut per l'autoritat competent;

- Les activitats organitzades per la iniciativa privada, amb ànim de lucre o sense, han de reservar un mínim del 2 % de les places a persones d'entre 3 i 17 anys amb un grau de dependència reconegut per l'autoritat competent;

- Les administracions públiques han de preveure ajudes a les entitats organitzadores de la iniciativa privada per garantir el compliment d'aquestes previsions.

4. A més a més, l'art. 48.9 del Decret 23/2018 reconeix al dret dels infants i joves amb un grau de dependència reconegut de ser atesos per personal monitor amb preparació adequada i titulació suficient, diferent de la de monitor de lleure educatiu, i amb una ràtio reduïda segons el seu grau de dependència: dependència moderada (grau I) o severa (grau II): 1 monitor/a per cada tres participants, i gran dependència (grau III): 1 monitor-a per cada participant.

5. Aquesta ràtio reduïda encareix de forma significativa el cost de monitoratge que suporten les persones i les entitats organitzadores de les activitats. Per aquest motiu, per garantir aquests drets a la igualtat de la infància i la joventut, el Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports ajuda des del 2021 les persones i les entitats organitzadores a finançar les despeses de monitoratge.

6. Per adaptar millor els ajuts a les necessitats, el 2023 s'ha optat per separar en dues convocatòries independents, per una banda, els ajuts a les famílies per finançar les activitats dels i les menors a les activitats de lleure educatiu, i per altra banda els ajuts a les persones i les entitats organitzadores per contractar personal monitor per atendre menors d'edat amb diversitat funcional i cognitiva, que l'any anterior formaven dues línies d'una mateixa convocatòria d'ajuts amb un objectiu comú: facilitar la participació. La separació dels dos ajuts permet simplificar les bases i les convocatòries, que són ara més concretes i clares per a les persones i les entitats sol·licitants.

7. D'altra banda, el 2023 Consell Insular de Menorca vol continuar assumint la responsabilitat de garantir el dret de totes persones menors d'edat a participar en les activitats d'educació en el temps lliure en les millors condicions, i per aquest motiu no només dona suport a la infància i la joventut amb un grau de dependència reconegut sinó que també dona ajuts per oferir el mateix servei a la infància i la joventut que disposa d'un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 %, que representen un col·lectiu més ampli i que té la mateixa necessitat.

8. Aquesta responsabilitat es fonamenta en l'exercici de les competències en matèria de joventut i lleure, concretament les referides a les activitats de lleure per a infants i joves, que va assumir el Consell Insular de Menorca amb la Llei 21/2006, de 15 de desembre, d'atribució de competències als consells de Menorca i d'Eivissa i Formentera, unes competències que exerceix en l'actualitat d'acord amb la Llei 5/2022, de 8 de juliol, de polítiques de joventut de les Illes Balears, i la Llei 10/2022, de 23 de desembre, de lleure educatiu per a infants i joves de les Illes Balears.

Per tot el que s'ha exposat i de conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, en el marc del que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració,

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports,

El Consell Executiu, per unanimitat dels set membres presents (senyora Mora Humbert, senyor Maria Ballester, senyor Pastrana Huguet, senyora Gomila Carretero, senyor Juaneda Mercadal i senyora Morlà Subirats, senyora Gómez Estévez) i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca per contractar personal monitor per atendre els participants en les activitats de lleure educatiu infantil i juvenil amb discapacitat o grau de dependència reconeguts, les quals es transcriuen en annex.

Segon. Aprovar simultàniament la convocatòria corresponent a l'any 2023 dels ajuts per contractar personal monitor per atendre els participants en les activitats de lleure educatiu infantil i juvenil amb discapacitat o grau de dependència reconeguts, amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a les partides pressupostàries i pels imports màxims que s'indiquen més avall, sens perjudici que els imports puguin ser ampliats d'acord amb les disponibilitats pressupostàries:

Partida

Descripció

Quantia màxima

4-33450-4890002

Ajuts participació activitats de lleure infantils i juvenils

25.000,00 €

4-32600-4620003

Ajudes a infants i joves per a educació no formal

50.000,00 €

* La despesa es podrà aplicar a qualsevol altra partida adequada i vinculada.

b) Els imports màxims que es poden concedir, sempre que hi hagi crèdit suficient per a aquesta convocatòria, són d'un màxim de 1.275,00 € per cada persona contractada a jornada completa i per cada mes natural o part proporcional del cost, del personal monitor per atendre menors amb un grau de dependència reconegut o un grau de discapacitat igual o superior al 33 % reconegut inscrits en l'activitat de lleure educatiu.

c) El termini de presentació de sol·licituds començarà l'1 de setembre de 2023 i finalitzarà el 30 de setembre de 2023, o quan s'exhaureixi el crèdit en cas que no hagi transcorregut el termini establert i no s'hagi aprovat un augment suficient de la partida disponible per aquests ajuts.

d) La composició de la comissió avaluadora serà la següent:

President:

- Conseller/a del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports

Vocals:

- Director/a insular d'Educació, Joventut i Esports

- Aleix Sintes Piris, tècnic de l'AGA del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports

- Núria Marquet Josa, tècnica de Joventut

- Magdalena Seguí Jover, tècnica de l'INJOVE

Secretària:

- Maria Janer Rotger, administrativa de l'AGA del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports.

e) La instrucció d'aquest procediment correspondrà a la tècnica de Joventut Núria Marquet Josa, amb la col·laboració de la tècnica de l'Institut de la Joventut de Menorca (INJOVE) Magdalena Seguí Jover i el personal administratiu de l'INJOVE.

f) El termini de justificació d'aquests ajuts finalitzarà el 30 de setembre de 2023.

Tercer. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

ANNEX Bases dels ajuts per contractar personal monitor per atendre els participants en les activitats de lleure educatiu infantil i juvenil amb discapacitat o amb grau de dependència reconeguts

Primera. Objecte dels ajuts

L'objecte dels ajuts és la prestació d'ajuts per a les despeses derivades de la contractació de personal monitor per atendre infants i joves amb un grau de discapacitat o de dependència reconeguts que participin en les activitats de lleure educatiu infantil i juvenil de Menorca, tal com preveu el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular.

Els ajuts contribueixen a l'acompliment dels objectius, prevists en el Pla Estratègic de Subvencions, de garantir el dret a la participació en les activitats de lleure dels menors d'edat amb un grau de dependència o de discapacitat reconegut; afavorir la integració social dels col·lectius més vulnerables; promoure l'educació en valors, la convivència i la cohesió social, i a facilitar la conciliació entre la vida familiar, laboral i social de les seves famílies.

Segona. Finalitat

La finalitat d'aquests ajuts és donar suport a les persones i entitats organitzadores de les activitats per garantir la participació efectiva d'infants i joves d'entre 3 i 17 anys amb diversitat funcional i cognitiva en les activitats de lleure educatiu que s'organitzin a Menorca.

Aquests ajuts tenen també la finalitat, per una banda, de complir la responsabilitat del Consell Insular de donar els ajuts necessaris perquè es garanteixi la participació efectiva de persones amb diversitat funcional i cognitiva en les activitats de lleure educatiu que organitzin (art. 20.1 de la Llei 10/2022, de 23 de desembre, de lleure educatiu per a infants i joves de les Illes Balears), i per altra banda, de preveure ajudes a les entitats organitzadores de la iniciativa privada per garantir el compliment de les seves obligacions en matèria d'accessibilitat, entre les quals, la de reservar un mínim del 2 % de les places a persones d'entre 3 i 17 anys amb un grau de dependència reconegut per l'autoritat competent.

Tercera. Finançament i import màxim

Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides pressupostàries i que s'estableixi en la convocatòria, i per l'import màxim següent:

Es concedirà un ajut de màxim de 1.275,00 € per cada persona contractada a jornada completa i per cada mes natural o part proporcional del cost, per atendre menors amb un grau de dependència reconegut o un grau de discapacitat igual o superior al 33 % reconegut inscrits en l'activitat de lleure educatiu. En cas que la despesa realitzada sigui inferior a la de la subvenció, aquesta es minorarà proporcionalment.

Si la contractació és inferior al mes natural, s'atorgarà una subvenció de 42,50 € per persona contractada i dia, amb un màxim de 1.275,00 € per persona i mes natural.

En cas que la despesa realitzada sigui inferior a la de la subvenció, aquesta es minorarà proporcionalment.

Quarta. Activitats subvencionables: requisits i condicions

Són ajuts per a l'abonament de part de les despeses de contractació de personal monitor que presentin les persones o entitats organitzadores de les activitats d'educació en el lleure educatiu infantils i juvenils que compleixin els requisits següents:

1r. Estar regulades per la normativa vigent que regula les activitats de lleure educatiu infantil i juvenil a les Illes Balears, que actualment és el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure. D'acord amb l'article 37.4 del Decret 23/2018, aquestes activitats són en concret:

a) Acampada

b) Camp de treball, de voluntariat o d'aprenentatge

c) Escola d'estiu o de vacances

d) Colònia

e) Estada, casal, campus i altres activitats de caràcter esportiu

f) Activitats en una granja escola

g) Activitats en una aula de natura

h) Marxa per etapes

i) Activitats en centres infantils o juvenils de lleure educatiu

j) Activitats d'educació en el lleure educatiu infantil i juvenil de caràcter mixt: que incloguin activitats de tipus acadèmic i altres pròpiament de lleure educatiu

k) Activitats extraordinàries d'aventura o d'esports de risc

l) Qualsevol altra activitat assimilable, sigui quina sigui la seva denominació

2n. L'activitat de lleure educatiu ha de tenir lloc a Menorca entre el 27 de desembre de 2022 i el 15 de setembre de 2023.

3r. La persona o l'entitat organitzadora de l'activitat ha de presentar la declaració responsable davant el Consell Insular prevista en la normativa vigent en matèria d'activitats de lleure educatiu infantil i juvenil a les Illes Balears.

4t. Els monitors i les monitores contractats han de tenir en el seu grup de participants amb un grau de dependència reconegut o amb discapacitat igual o superior al 33 %.

- Màxim d'1 persona participant amb necessitat de suport generalitzat o grau de discapacitat reconegut superior al 75 % o un grau reconegut de gran dependència (grau III).

- Màxim de 3 persones participants amb necessitat de suport extens o grau de discapacitat reconegut entre el 65 % i el 74 % o un grau de dependència moderada (grau I) o dependència severa (grau II).

- Màxim de 5 persones participants amb necessitats educatives especials o grau de discapacitat d'entre el 33 % i el 64 %.

5è. El personal monitor ha de disposar d'una titulació de caràcter oficial que inclogui les qualificacions professionals següents:

  • SSC089_2 (Atenció sociosanitària a persones en el domicili)
  • SSC320_2 (Atenció sociosanitària a persones dependents en institucions socials)
  • SSC090_3 (Educació d'habilitats d'autonomia personal i social)
  • SSC323_3 (Inserció laboral de persones amb discapacitat)
  • SSC444_3 (Atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials (ACNEE) en centres educatius)
  • SSC447_3 (Mediació entre la persona sordcega i la comunitat)
  • SSC449_3 (Promoció, desenvolupament i participació de la comunitat sorda)
  • SSC450_3 (Promoció i intervenció socioeducativa amb persones amb discapacitat)
  • I altres equivalents, així com les titulacions de grau en Infermeria, Fisioteràpia, Teràpia ocupacional o Educació social, Mestre en educació especial, llicenciatura en Pedagogia, Pedagogia terapèutica, Psicologia, Psicopedagogia i similars; o altres que pugui determinar la normativa vigent en matèria d'activitats de lleure educatiu.

Cinquena. Règim de compatibilitat amb altres ajuts

Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per realitzar la mateixa activitat que es puguin rebre d'altres administracions o entitats, sens perjudici de l'obligació de les persones beneficiàries de comunicar-ho de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput no superi l'import total de l'activitat subvencionada.

Sisena. Requisits de les persones beneficiàries

1. Poden ser beneficiàries dels ajuts les persones físiques o jurídiques de la iniciativa privada que organitzin una activitat de lleure educatiu infantil i juvenils regulada pel Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure, que compleixin la normativa, i en què participin menors d'edat amb un grau reconegut de discapacitat igual o superior al 33 % o un grau de dependència de nivell I, II o III.

Les persones beneficiàries han de ser residents o ser entitats radicades a Menorca.

La persona o l'entitat organitzadora ha de presentar la declaració responsable davant el Consell Insular de Menorca prevista en l'article 45 del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure. El Consell Insular de Menorca revisarà d'ofici el compliment d'aquest requisit.

2. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries:

a) Les persones físiques o jurídiques de la iniciativa privada en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l'art.10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

b) Les persones físiques o jurídiques de la iniciativa privada que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat.

c) De conformitat amb el que disposa l'article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions previstes en aquestes bases les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l'àmbit de les relacions laborals.

d) Tampoc poden ser beneficiàries de les subvencions que regulen aquestes bases les persones o les entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies recollides en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni les que hagin estat sancionades mitjançant resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció, d'acord amb la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i erradicar l'LGTBI-fòbia, o qualsevol altra aplicable.

Setena. Presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de presentar mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex 1 d'aquestes bases i es troba a la seu electrònica https://seuelectronica.cime.es.

2. Documentació que s'ha presentar amb la sol·licitud (Annex 1):

D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú a les administracions públiques; amb la disposició addicional vuitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i amb l'article 95.1 lletra k de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, el Consell Insular de Menorca podrà verificar l'exactitud de les dades declarades, així com consultar o demanar els documents elaborats per qualsevol Administració de forma electrònica mitjançant les seves xarxes corporatives, consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte, sempre que no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés. En aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

A) Documentació administrativa general

  1. Còpia del document d'identificació fiscal (NIF/DNI/NIE/CIF), tan sols en el cas que s'oposi a la consulta per part del CIM.
  2. Si el sol·licitant és persona jurídica, original o còpia de l'escriptura de constitució o modificació dels estatuts o del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre corresponent. Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, han d'aportar un certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i per designar representant.
  3. Si és una agrupació de persones físiques o jurídiques, una comunitat de béns o una altra agrupació econòmica sens personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI (en el cas de persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.
  4. Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre (annex 3).
  5. En el cas d'empreses, han de presentar la documentació justificativa d'estar d'alta de l'impost d'activitats econòmiques corresponent. Si l'empresa no està obligada a estar d'alta de l'impost esmentat, ha d'acreditar aquesta circumstància mitjançant una declaració responsable.
  6. Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003); en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i en la resta de lleis que resultin d'aplicació (anex 1, punt 8).
  7. Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (anex 1, punt 3).
  8. Document de designació de compte bancari de l'empresa o del seu representant segons el facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin en la Tresoreria General del CIM, la qual cosa s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud (annex 2).
  9. En cas de no autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries, d'acord amb l'establert en l'article 28.2 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú a les administracions públiques, i en l'article 95.1 lletra k de la Llei 58/2003, general tributària, la persona interessada haurà d'aportar un certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat.
  10. Certificat d'empadronament (només persones físiques), només en el cas que s'oposi a la seva consulta per part del CIM.

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b, c, d, e i h en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud i indicar en quin expedient o registre d'entrada consta.

B) Documentació específica requerida per a la concessió dels ajuts

a) Llista de les persones menors d'edat que han participat en l'activitat de lleure educatiu i que tenen un grau de discapacitat igual o superior al 33 % o de dependència reconegut per l'organisme competent, en què constin només les inicials del menor, el percentatge de discapacitat o el nivell de dependència reconegut, i les dates en què ha assistit a l'activitat (annex 1, punt 4).

b) Relació del personal contractat per atendre les persones menors d'edat que han participat a l'activitat i que tenen un grau de discapacitat igual o superior al 33 % o de dependència reconegut per l'organisme competent.

S'ha d'indicar si es tracta d'una contractació directa o mitjançant un contracte de serveis amb una altra entitat o empresa, així com la despesa que ha representat per a la persona o entitat que organitza l'activitat d'educació en el lleure educatiu (annex 1, punt 5.1).

En cas de contractació directa cal especificar la duració i categoria del contracte i el tipus de jornada.

c) En el cas de contractació directa, s'ha de presentar còpia dels documents següents:

- Contracte signat

- Nòmines

- Justificants bancaris dels salaris abonats a la persona treballadora objecte de la subvenció

- Documents de cotització a la Seguretat Social RLC i RNT (antics TC1 i TC2) del període subvencionat

- Justificants de pagament cotització a la Seguretat Social RLC i RNT (antics TC1 i TC2) del període subvencionat

d) En el cas de contractació de monitors/res autònoms s‘han de presentar còpies dels documents que consten a continuació:

- Contracte signat

- Factures presentades

- Justificants de pago de les factures presentades

e) Còpia del títol del personal monitor que és objecte de la subvenció.

f) En el cas que organitzi l'activitat una persona jurídica, justificació de disposar de seu a Menorca.

En relació amb la documentació que determinen els apartats anteriors, s'ha de notificar al Consell Insular de Menorca qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat.

El Consell Insular de Menorca podrà sol·licitar en qualsevol moment que s'acrediti documentalment la informació aportada en el formulari de sol·licitud relativa al grau de discapacitat o de dependència reconegut de la persona menor d'edat participant en l'activitat i el justificant de reserva de plaça o de la inscripció en l'activitat d'educació en el lleure educatiu.

3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que amb caràcter excepcional la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o hi hagi dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

4. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en el punt 2 de la base setena s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

a) Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment prevists d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 i 2 de l'LPACAP, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada llei.

b) De forma presencial, només les persones físiques, a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó i Ciutadella i a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'art. 14, apartats 2 i 3, de l'LPACAP, presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes i d'acord amb allò establert en l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

5. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

Vuitena. Despeses subvencionables, pressupost del projecte i pressupost subvencionable

Són subvencionables les despeses corresponents a nòmines, minutes o prestacions de serveis professionals del personal monitor de les activitats d'educació en el lleure educatiu que sigui imprescindible per atendre participants amb discapacitat o amb necessitats educatives especials d'acord amb les ràtios i la formació que consten en la clàusula quarta.

Els contractes laborals i les despeses de prestacions de serveis professionals del personal monitor han de respectar Conveni col·lectiu marc estatal del sector oci educatiu i animació sociocultural (Resolució de 10 de març de 2021 de la Direcció General de Treball per la qual es registra i es publica el III Conveni col·lectiu marc estatal del sector oci educatiu i animació sociocultural).

Novena. Determinació de l'import de la subvenció

Per determinar l'import de la subvenció es tindrà en compte el cost de la despesa subvencionable acreditat per la persona sol·licitant.

L'import màxim de subvenció per persona física o jurídica beneficiària ve determinat pel cost de la contractació de personal monitor d'acord amb la base tercera i que sigui necessari per atendre les persones menors d'edat que participin a les activitats de lleure educatiu.

Si escau, el Consell Insular pot aprovar una aportació econòmica complementària destinada a aquests ajuts.

Desena. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

1. Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència no competitiva en consideració al compliment dels requisits que estableix aquesta convocatòria.

2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara endavant, BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS.

3. La instrucció correspondrà al tècnic que s'indiqui en la convocatòria corresponent, que coordinarà d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

4. L'Institut de la Joventut de Menorca (INJOVE), que és l'empresa pública vinculada al Consell Insular de Menorca que s'encarrega d'executar les polítiques de joventut, col·laborarà amb l'instructor/a a tots els efectes relacionats amb la gestió administrativa dels ajuts (comprovació dels requisits previs, comprovació de la realització de l'activitat i compliment de la finalitat), excepte en el lliurament i la distribució dels fons públics a les persones beneficiàries, que correspon al Consell Insular de Menorca.

5. Correspon a la comissió avaluadora verificar totes les sol·licituds presentades per tal d'emetre un informe que servirà de base a l'instructor per preparar la publicació d'una proposta de la relació provisional d'admesos i exclosos, en la qual s'indicarà la causa d'exclusió així com les deficiències que puguin presentar les sol·licituds i obrir un termini de 10 dies hàbils a partir de l'endemà de la publicació al tauler d'anuncis de la pàgina web oficial del Consell Insular de Menorca (http://www.cime.es) perquè puguin esmenar les deficiències que han motivat l'exclusió dels ajuts.

Si la persona interessada no fa la rectificació o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de la LPACAP.

Independentment de la publicació a la pàgina web d'aquest consell insular de l'edicte amb la relació provisional d'admesos i exclosos, es podrà enviar un avís al dispositiu electrònic o a l'adreça de correu electrònic de l'interessat que aquest hagi comunicat, per informar-lo de la publicació de l'edicte. La falta de pràctica d'aquest avís no impedeix que es consideri plenament vàlida a efectes notificació.

6. Una vegada examinades les al·legacions i la documentació aportada, després de comprovar que es compleixen els requisits per a l'obtenció dels ajuts per l'instructor o la comissió avaluadora corresponent, i després que aquesta hagi emès el seu informe, l'instructor n'elevarà la corresponent proposta de resolució de concessió o denegació dels ajuts a l'òrgan competent, que en aquest cas és el conseller executiu de Cultura, Educació, Joventut i Esports, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

 

7. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. Això no obstant, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

8. La notificació de la resolució de les ajudes s'efectuarà mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

9. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS i el CIM la publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears, a efectes de notificació (art. 54.1.b) de la LPACAP).

10. En cas d'exhaurir-se el crèdit destinat a la convocatòria i no aprovar-se una ampliació de la despesa, se suspendrà la concessió de noves ajudes mitjançant una resolució que es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al tauler d'anuncis del Consell Insular de Menorca.

Onzena. Comissió avaluadora

1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent.

2.  La comissió avaluadora estarà formada pels membres següents:

- President/a

- Secretari/ària

- Vocals (un nombre no inferior a tres)

3. La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.

4. Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s'haurà de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

Dotzena. Abonament dels ajuts

1. L'ajut s'abonarà quan el beneficiari hagi justificat la realització de l'activitat subvencionada de conformitat amb l'establert en aquestes bases, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

2. En la fase de comprovació de la despesa realitzada, se sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d'obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció.

3. No es podrà pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries de l'Estat i davant la Seguretat Social.

4. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

Tretzena. Justificació de les despeses

1. Les persones i les entitats beneficiàries resten obligades a justificar les despeses de contractació del personal monitor de les activitats per atendre menors amb discapacitat subvencionades juntament amb la sol·licitud, entre l'1 i el 30 de setembre de l'any en curs. Si existissin causes excepcionals que ho impedeixin, els beneficiaris les han d'al·legar per escrit i, a la vista d'aquestes causes, l'òrgan competent per atorgar els ajuts podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.

2. La documentació acreditativa per justificar l'ajut és la mateixa que consta a la base setena B : Documentació específica requerida per a la concessió dels ajuts, que s'ha de presentar amb la sol·licitud de l'ajut.

3. Si es detecta que la documentació justificativa presentada és incorrecta o incompleta, es requerirà que es presenti la rectificació o el complement necessaris en el termini de deu dies hàbils.

4. Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de la persona beneficiària. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l'import subvencionat, es reduirà de forma proporcional la subvenció concedida.

5. Són despeses subvencionables les efectivament pagades abans que acabi el termini de justificació dels ajuts.

6. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

7. Si un cop transcorregut el termini establert per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, s'ha de requerir la persona beneficiària perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici de l'expedient de revocació o reintegrament que correspongui.

Catorzena. Obligacions les persones beneficiàries

Són obligacions de les persones beneficiàries:

a) Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils des de la notificació de la concessió dels ajuts al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

b) Realitzar l'activitat objecte de subvenció en el termini màxim establert.

c) Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.

Es considerarà que no han destinat l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha concedit, i hauran de reintegrar l'import de l'ajut concedit les persones o les entitats organitzadores de les activitats que no disposin de participants amb un grau reconegut de discapacitat igual o superior al 33 % o de dependència, que no hagin contractat personal monitor per atendre aquests menors, que hagin rescindit el contracte o no hagin pagat el salari del personal monitor per atendre participants amb discapacitat, llevat de causa degudament justificada.

d) Acreditar, quan el Consell els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'acreditació no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.

e) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereix el Consell Insular de Menorca.

f) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

h) Comunicar al Consell Insular de Menorca, en qualsevol moment la sol·licitud o l'obtenció d'altres ingressos, subvencions, recursos o ajudes per a la mateixa activitat. Així mateix, l'ajut obtingut més les quanties obtingudes d'altres ajuts mai podran superar el cost de l'activitat de lleure educatiu.

i) Fer constar de manera expressa el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades.

j) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si poden afectar el cost total, i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d'ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

k) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

l) Destinar l'import de l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha concedit, entenent que això es compleix quan la persona o l'entitat que organitza l'activitat d'educació en el lleure educatiu ha contractat i pagat el salari del personal monitor per atendre participants amb discapacitat.

Quinzena. Revocació i reintegrament dels ajuts

Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s'ha d'aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa que hi sigui aplicable.

Setzena. Infraccions i sancions

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és l'establert en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent per raó de la matèria en el cas d'infraccions lleus i greus, i el Consell Executiu en cas d'infraccions molt greus, de conformitat amb l'establert en l'art. 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

 

​​​​​​​Dissetena. Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca.

Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa i són recurribles en alçada davant el Consell Executiu.

Normativa general aplicable

En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:

  • Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques
  • Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
  • Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006 de 21 de juliol)
  • Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005)
  • Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars
  • Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure
  • Decret 28/2021, de 10 de maig, de modificació del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut
  • Llei 10/2022, de 23 de desembre, de lleure educatiu per a infants i joves de les Illes Balears

Divuitena. Protecció de dades de caràcter personal

Les dades personals es tractaran d'acord amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques en relació al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD) i amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia del dret digital.

En el moment en què les persones sol·licitants facilitin les seves dades personals, el CIM facilitarà la informació d'acord amb l'article 13 de l'RGPD.

Annex 1. Model normalitzat de sol·licitud

Annex 2. Document de designació de compte bancari

Annex 3. Acreditació de la representació (només si la sol·licitud es presenta en nom d'una altra persona)

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant el Ple en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó,  17 d'abril de 2023

Per delegació de la presidenta, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019)