Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 276079
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 27 de març de 2023, relatiu a l’aprovació de les bases i la convocatòria d'ajuts a les famílies per a les activitats de lleure educatiu (exp. 5232-2023-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1.L'experiència viscuda del confinament arran de la pandèmia de covid-19 ha posat en relleu la necessitat de promoure la corresponsabilitat en la conciliació de la vida laboral, familiar, social i personal de les famílies, que actualment és assumida majoritàriament per la dona, i de configurar un sistema de repartiment equitatiu entre homes i dones de les responsabilitats familiars.

Aquest dret i l'obligació dels poders públics de prendre mesures per facilitar la corresponsabilitat i la conciliació en la vida laboral, familiar i personal estan recollits a la Constitució espanyola (arts. 14, 9.2 i 35.1); l'Estatut d'autonomia (art. 17.2); la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per la igualtat efectiva entre homes i dones; la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (títol IV, cap. 5), i el Pla de Conciliació i Corresponsabilitat de les Illes Balears 2021-2024.

2. D'altra banda, l'escenari mundial d'alça de preus generalitzada provocada per la invasió russa d'Ucraïna i la posterior crisi de l'energia afecta especialment Menorca per la doble insularitat, de manera que les despeses han augmentat de forma molt significativa per a les famílies; raó per la qual és necessari armar des de les institucions públiques un escut social adreçat a donar suport a les persones que han fet un esforç sense precedent durant la pandèmia.

En aquest sentit, el Congrés dels Diputats ha aprovat la mesura recomanada per la Comissió Europea que permet mantenir el 2023 les condicions d'excepcionalitat que aconsellen i justifiquen mantenir la suspensió de les regles fiscals, crear escut social i desplegar els ajuts necessaris per mitigar l'impacte en famílies, pimes i autònoms de l'encariment dels preus.

3. Atesa aquesta situació, el Decret llei 9/2022, de 7 de novembre, de mesures urgents per compensar la inflació a les Illes Balears, preveu en l'article 28.2 que, per a subvencions en matèria de conciliació de la vida familiar, laboral i personal, s'aplicarà la particularitat que l'òrgan competent per concedir la subvenció pot decidir motivadament admetre, per justificar despeses inferiors a tres mil euros, una declaració formal de la persona beneficiària, sense perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control.

El mateix Decret llei 9/2022 diu en la disposició addicional segona que l'any 2023 els consells insulars que adoptin mesures per pal·liar l'escalada de preus i que les tramitin com a subvencions poden aplicar la previsió que es conté en l'article 28.2 d'aquest decret llei.

4. Els ajuts a les famílies per finançar la participació de menors d'edat en les activitats de lleure educatiu s'acullen el 2023 a aquesta mesura extraordinària per crear un escut social que les ajudi a afrontar els reptes excepcionals amb què es troben.

5. Per millorar la resposta a les necessitats de les famílies, el 2023 s'han separat aquests ajuts dels ajuts a les persones i les entitats organitzadores per contractar personal monitor per atendre menors d'edat amb diversitat funcional i cognitiva, que l'any anterior tenien unes bases comunes; per una banda per raons de calendari, a fi de donar a les entitats organitzadores garanties del suport institucional a la contractació de personal monitor al més aviat possible, prèviament a l'organització de les activitats i permetre a les famílies decidir en qualsevol moment de les vacances escolars l'ús que volen fer d'aquest servei educatiu i social, i per altra banda per simplificació administrativa per a les famílies, que disposen d'unes bases i una convocatòria més clares i concises.

6. Aquesta responsabilitat es fonamenta en l'exercici de les competències en matèria de joventut i lleure, i concretament les referides a les activitats de lleure per a infants i joves, que va assumir el Consell Insular de Menorca amb Llei 21/2006, de 15 de desembre, d'atribució de competències als consells de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria de joventut i lleure i exerceix en l'actualitat d'acord amb la Llei 5/2022, de 8 de juliol, de polítiques de joventut de les Illes Balears, i la Llei 10/2022, de 23 de desembre, de lleure educatiu per a infants i joves de les Illes Balears.

7. El Consell Insular de Menorca té capacitat per finançar els compromisos que es detallen en la convocatòria i així està previst en el seu pressupost i en el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular per a l'any en curs. Així mateix, s'ha de tenir present que la regla fiscal de despesa transitòriament no és d'aplicació a partir de l'acord del Congrés dels Diputats de 20 d'octubre de l'any 2020 pel qual es van suspendre les regles fiscals per als exercicis 2020, 2021 i 2022 i que s'ha mantingut per al 2023 per acord del Congrés de Diputats adoptat en la sessió de dia 22 de setembre de 2022.

Per tot el que s'ha exposat, i de conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, en el marc del que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració;

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports,

El Consell Executiu, per unanimitat dels set membres presents (senyora Mora Humbert, senyor Maria Ballester, senyor Pastrana Huguet, senyora Gomila Carretero, senyor Juaneda Mercadal i senyora Morlà Subirats, senyora Gómez Estévez) i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca a les famílies per finançar la participació de menors d'edat en les activitats de lleure educatiu, les quals es transcriuen en annex.

Segon. Aprovar simultàniament la convocatòria corresponent a l'any 2023 dels ajuts del Consell Insular de Menorca a les famílies per finançar la participació de menors d'edat a les activitats de lleure educatiu, amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s'indiquen més avall, sens perjudici que els imports puguin ser ampliats d'acord amb les disponibilitats pressupostàries:

Partida

Descripció

Quantia màxima

4-33450-4890002

Ajuts participació activitats de lleure infantils i juvenils

125.000,00 €

* La despesa es podrà aplicar a qualsevol altra partida adequada i vinculada.

b) L'import màxim que es pot concedir, sempre que hi hagi crèdit suficient per a aquesta convocatòria, és de 300 € per cada persona menor d'edat beneficiària que participi en una o mes activitats de lleure educatiu a Menorca.

c) El termini de presentació de sol·licituds s'iniciarà l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el BOIB i finalitzarà el 15 de setembre de 2023, o quan s'exhaureixi el crèdit, en cas que no hagi transcorregut el termini establert, fet que s'haurà de comunicar mitjançant una resolució publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i no s'aprovi un augment de la partida disponible per a aquests ajuts.

d) La composició de la comissió avaluadora serà la següent:

President:

- Conseller/a de Cultura, Educació, Joventut i Esports

Vocals:

- Director/a insular d'Educació, Joventut i Esports

- Aleix Sintes Piris, tècnic de l'AGA del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports

- Núria Marquet Josa, tècnica de Joventut del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports

- Magdalena Seguí Jover, tècnica de l'INJOVE

Secretària:

- Maria Janer Rotger, administrativa de l'AGA del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports

e) La instrucció d'aquest procediment correspondrà a la tècnica de Joventut del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports Núria Marquet Josa, amb la col·laboració de la tècnica de l'Institut de la Joventut de Menorca (INJOVE) Magdalena Segui Jover i el personal administratiu de l'INJOVE.

f) Les persones sol·licitants han de conservar els justificants de la despesa i de pagament durant quatre anys, als efectes de les actuacions de comprovació i de control que es duran a terme atès el que disposa l'article 28.2 del Decret llei 9/2022, de 7 de novembre, de mesures urgents per compensar la inflació a les Illes Balears.

Tercer. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions, informació sobre la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

 

ANNEX Bases dels ajuts a les famílies per finançar la participació de menors d'edat en les activitats de lleure educatiu

Primera. Objecte dels ajuts

L'objecte dels ajuts és la prestació d'ajuts per a les despeses derivades de la inscripció d'infants i joves a activitats de lleure educatiu infantil i juvenil l'any 2023 a Menorca, prevista en el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular.

Els ajuts formen part de l'escut social per les famílies que crea el Consell Insular de Menorca perquè puguin afrontar la pujada excepcional i generalitzada dels preus i duguin els fills i les filles a les activitats de lleure educatiu, que afavoreixen el creixement personal dels menors i faciliten la conciliació familiar, laboral i social, a més de generar lloc de feina per a la gent jove.

Segona. Finalitat

La finalitat d'aquests ajuts és facilitar la participació en les activitats d'educació en el lleure educatiu infantil i juvenil de fillets i filletes, que afavoreix la integració social dels col·lectius més vulnerables, l'aprenentatge en valors i les relacions entre les persones participants, en execució d'un projecte educatiu i amb la participació de persones joves referents preparades per aquesta tasca socioeducativa.

Aquests ajuts responen a una política de foment que ajudarà les famílies de rendes baixes i mitjanes a afrontar l'alça de preus a Menorca determinada per la crisi energètica derivada de la guerra d'Ucraïna.

També persegueixen, aquests ajuts, la voluntat de facilitar la conciliació de la vida personal, familiar i laboral, promovent la igualtat d'oportunitats en l'accés i la permanència en l'ocupació de dones i homes, i superar obstacles que poden dificultar les responsabilitats en l'àmbit familiar.

Les subvencions atorgades en el marc d'aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'estat, d'acord amb l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la UE, atès que els destinataris no són empreses, sinó persones físiques en la seva qualitat de pares, mares o tutors i, en conseqüència, no entren dins l'àmbit d'aplicació del precepte esmentat.

Tercera. Finançament i import màxim

Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides pressupostàries que s'estableixin en la convocatòria i pels imports màxims següents:

  • 300 € per cada persona menor d'edat que participi en una o més activitats de lleure educatiu a Menorca.

Quarta. Activitats subvencionables: requisits i condicions

Són ajuts per a l'abonament de part de les despeses per participar en activitats d'educació en el lleure educatiu infantil i juvenil que compleixin els requisits següents:

1r. Estar regulades per la normativa vigent que regula les activitats de lleure educatiu infantil i juvenil a les Illes balears, que actualment és el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure. D'acord amb l'article 37, punt 4, del Decret 23/2018, aquestes activitats són en concret:

a) Acampada

b) Camp de treball, de voluntariat o d'aprenentatge

c) Escola d'estiu o de vacances

d) Colònia

e) Estada, casal, campus i altres activitats de caràcter esportiu

f) Activitats en una granja escola

g) Activitats en una aula de natura

h) Marxa per etapes

I) Activitats en centres infantils o juvenils de lleure educatiu

j) Activitats d'educació en el lleure educatiu infantil i juvenil de caràcter mixt: que incloguin activitats de tipus acadèmic i altres pròpiament de lleure educatiu

k) Activitats extraordinàries d'aventura o d'esports de risc

l) Qualsevol altra activitat assimilable, sigui quina sigui la seva denominació

2n. L'activitat de lleure educatiu ha de tenir lloc a Menorca entre el 27 de desembre de 2022 i el 15 de setembre de 2023.

3r. Només se subvencionarà la participació en les activitats de lleure educatiu que les persones o entitats organitzadores hagin declarat davant el Consell Insular en la forma prevista en la normativa vigent en matèria d'activitats de lleure educatiu infantil i juvenil a les Illes Balears.

Cinquena. Naturalesa de l'ajut. Compatibilitat amb altres ajuts

Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual, i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per realitzar la mateixa activitat que es puguin rebre d'altres administracions o entitats, sens perjudici de l'obligació de les persones beneficiàries de comunicar-ho de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput no superi l'import total de l'activitat subvencionada.

Sisena. Requisits de les persones beneficiàries

1. Poden ser beneficiàries dels ajuts les persones físiques majors d'edat que compleixin els requisits següents:

a) Tenir residència legal en algun municipi de Menorca.

b) Tenir la consideració d'unitat familiar per tenir a càrrec seu en qualitat de progenitor/a, tutor/a o un vincle d'acolliment permanent infants i joves que compleixin l'any de la convocatòria entre 3 i 17 anys, ambdós inclosos, que participin en activitats de lleure educatiu i que convisquin en el mateix domicili.

c) Haver obtingut durant l'exercici 2021 uns ingressos bruts anuals que, conjuntament, no superin els llindars següents:

Nombre de membres de la unitat familiar

Llindar ingressos any 2021

2

47.451,60 €

3

55.360,20 €

4

63.268,80 €

5

71.177,40 €

6

79.086,00 €

7

86.994,60 €

Aquests llindars corresponen al càlcul següent: IPREM 2021 14 pagues (7.908,60 €)*5 = 39.543,00 € amb un augment de 7.908,60 € per la resta de membres de la unitat familiar.

Per calcular la renda se sumen les caselles 435 i 460 del model 100 de la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) de 2021, que són les quanties de la base imposable general i de la despesa regulades corresponent a la declaració o declaracions presentades per la persona física sol·licitant i per cada un dels membres computables de la unitat familiar, de conformitat amb la normativa reguladora de l'impost sobre la renda de les persones físiques. D'aquest resultat es resta la quota resultant de l'autoliquidació (casella 595).

És a dir: (casella 435 + casella 460) - casella 595

En el cas de no estar-hi obligats i no haver fet la declaració de l'IRPF, es tindran en compte les imputacions de la renda i rendiments que consten a l'Agència Estatal de l'Administració Tributària.

Membres de la unitat familiar

1. Es consideren membres computables de la unitat familiar:

- El pare, la mare o tutors/res.

- La persona menor d'edat que participa a l'activitat d'educació en el temps lliure .

- Els germans i les germanes que convisquin en el mateix domicili i no hagin complert els 18 anys dia 31 de desembre de l'any anterior a la present convocatòria.

- Els germans i les germanes majors de 18 anys a dia 31 de desembre de l'any anterior que compleixin els requisits següents:

a) Conviure en el domicili familiar (s'inclou els que resideixin fora de l'illa durant el curs escolar per estudis).

b) Tenir uns ingressos econòmics inferiors a l'IPREM 2021 anual (14 pagues) que consta en la convocatòria.

En cas de divorci, separació legal o de fet dels pares, només es considera membre computable el que tengui la custòdia del/de la menor sol·licitant. Si el pare/mare que no conviu amb el/la menor sol·licitant passés una pensió compensatòria o per manutenció del fill/a també s'ha d'acreditar mitjançant sentència de divorci o declaració jurada, i es tindrà en compte a l'hora de calcular la renda familiar.

Quan el règim de custòdia dels fills sigui compartida, es consideraran membres computables el pare i la mare del/de la sol·licitant de l'ajuda, i els seus fills comuns que justifiquin la seva residència al mateix domicili que els anteriors amb el certificat municipal corresponent.

2. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries:

a) Les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en l'art.10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

b) Les persones físiques o jurídiques que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat.

c) De conformitat amb el que disposa l'article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions previstes en aquestes bases, les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l'àmbit de les relacions laborals.

d) Tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que regulen aquestes bases les persones o les entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies recollides en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni les que hagin estat sancionades mitjançant resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció, d'acord amb la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i erradicar l'LGTBI-fòbia, o qualsevol altra aplicable.

Setena. Presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex 1 d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica https://seuelectronica.cime.es.

2. Documentació a presentar amb la sol·licitud:

D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú a les administracions públiques, amb la disposició addicional vuitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i amb el 95.1 lletra k de la llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, el Consell Insular de Menorca podrà verificar l'exactitud de les dades declarades, així com consultar o recavar els documents elaborats per qualsevol Administració de forma electrònica mitjançant les seves xarxes corporatives o consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte, sempre que no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

A) Documentació administrativa general

a) Copia del document d'identificació fiscal (NIF/DNI/NIE/CIF), tan sols en el cas que s'oposi a la seva consulta per part del CIM.

b) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre (annex 4).

c) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003) i en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i altres lleis que resultin d'aplicació (annex 1, punt 7).

d) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i/o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (annex 1).

e) Document de designació de compte bancari segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s'ha de fer constar expressament a la sol·licitud (annex 2)

f) En cas de no autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries d'acord amb l'establert en l'article 28.2 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú a les administracions públiques i en l'article 95.1 lletra k de la Llei 58/2003, general tributària, la persona interessada haurà d'aportar un certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries; amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat.

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b i e en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud i indicar en quin expedient o registre d'entrada consta.

 

​​​​​​​B) Documentació específica requerida per a la concessió dels ajuts

a) Declaració responsable relativa a la relació de parentiu o anàloga que l'uneix amb la resta de convivents, inclosa a la sol·licitud (annex 1).

b) Declaració responsable del fet que es compromet a conservar els justificants de la despesa i de pagament durant quatre anys, als efectes de les actuacions posteriors de comprovacions i control que es puguin dur a terme, atès el que disposa l'article 28.2 del Decret llei 9/2022, de 7 de novembre, de mesures urgents per compensar la inflació a les Illes Balears, inclosa a la sol·licitud (annex 1).

c) Certificat de convivència, en el cas que la persona sol·licitant estigui empadronada en un municipi que no disposa de conveni per a la seva comprovació telemàtica o que no n'autoritzi la consulta.

d) Certificats d'ingressos de la persona sol·licitant (en el cas que no s'autoritzi la consulta a l'annex 1) i de la seva unitat familiar (en el cas que no s'autoritzi la consulta en l'annex 3), de l'any fiscal 2021 o certificat d'imputació de rendes en el cas de no estar obligat/ada a presentar la declaració de la renda.

e) Justificant de reserva de plaça i pressupost o imprès d'inscripció i justificant de pagament de la matrícula de l'activitat de lleure educatiu i si ja es disposa també la factura de l'activitat subvencionada.

3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que amb caràcter excepcional la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o hi hagi dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

4. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en el punt 2 de la base setena s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, per mitjans electrònics, o de forma presencial a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó i Ciutadella i a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

Vuitena. Despeses subvencionables, pressupost del projecte i pressupost subvencionable

1. Són despeses subvencionables la matrícula i les quotes per participar en activitats d'educació en el lleure educatiu infantil i juvenil a Menorca.

Tant a la matrícula com als justificants dels pagaments de la matrícula i les quotes ha de constar el nom de la persona beneficiària o participant.

Els comprovants de les despeses han d'anar a nom de la persona menor d'edat per la qual se sol·licita l'ajut o s'ha d'aportar la documentació acreditativa justificativa que acrediti que la persona menor d'edat és qui realitza l'activitat subvencionada.

2. D'acord amb el que estableix l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable la que respongui a la naturalesa de l'activitat subvencionada i es faci dins el termini establert en aquestes bases.

Novena. Determinació de l'import de la subvenció

Per determinar l'import de la subvenció es tindrà en compte el cost de la despesa subvencionable acreditat en la documentació presentada per la persona sol·licitant.

En cap cas l'import de la subvenció pot excedir del límit màxim establert a la clàusula TERCERA.

Desena. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

1. Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència no competitiva en consideració al compliment dels requisits que estableix aquesta convocatòria.

2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara endavant, BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS.

3. La instrucció correspondrà al personal tècnic que s'indiqui a la convocatòria corresponent que coordinarà d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

4. L'Institut de la Joventut de Menorca (INJOVE), que és l'empresa pública vinculada al Consell Insular de Menorca que s'encarrega d'executar les polítiques de joventut, col·laborarà amb l'instructor/a a tots els efectes relacionats amb la gestió administrativa dels ajuts (comprovació dels requisits previs, comprovació de la realització de l'activitat i compliment de la finalitat), excepte en el lliurament i la distribució dels fons públics a les persones beneficiàries, que correspon al Consell Insular de Menorca.

5. Correspon a la comissió avaluadora verificar totes les sol·licituds presentades per tal d'emetre un informe que servirà de base a l'instructor per preparar la publicació d'una proposta de la relació provisional d'admesos i exclosos, en la qual s'indicarà la causa d'exclusió així com les deficiències que puguin presentar les sol·licituds i obrir un termini de 10 dies hàbils a partir de l'endemà de la publicació al taulell d'anuncis de la pàgina web oficial del Consell Insular de Menorca (http://www.cime.es) perquè puguin esmenar les deficiències que han motivat l'exclusió dels ajuts.

Si la persona interessada no fa la rectificació o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de la LPACAP.

Independentment de la publicació a la pàgina web d'aquest consell insular de l'edicte amb el llistat provisional d'admesos i exclosos, es podrà enviar un avís al dispositiu electrònic o a l'adreça de correu electrònic de l'interessat que aquest hagi comunicat, per informar-lo de la publicació de l'edicte. La falta de pràctica d'aquest avís no impedeix que es consideri plenament vàlida a efectes de notificació.

6. Una vegada examinades les al·legacions i la documentació aportada, i després de comprovar que es compleixen els requisits per a l'obtenció dels ajuts per l'instructor o la comissió avaluadora corresponent, i després que aquesta hagi emès el seu informe, l'instructor n'elevarà la corresponent proposta de resolució de concessió o denegació dels ajuts a l'òrgan competent, que en aquest cas és el conseller executiu de Cultura, Educació, Joventut i Esports, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

7. La notificació de la resolució de les ajudes s'efectuarà mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

8. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS i el CIM la publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears, a efectes de notificació (art. 54.1 b de l'LPACAP).

9. Respecte del procediment esmentat als apartats 4, 5 i 6 d'aquesta base, als efectes que els sol·licitats dels ajuts puguin rebre l'ajut al més aviat possible, ates que el període subvencionable es perllonga en el temps, si així es considera, a proposta de l'instructor, el conseller cap del departament podrà emetre resolucions de forma periòdica, en atenció a les sol·licituds presentades.

10. El termini màxim per dictar i notificar la darrera resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. Això no obstant, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

11. En cas d'exhaurir-se el crèdit destinat a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació i no s'aprovi una ampliació de la despesa, s'ha de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant resolució que es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al taulell d'anuncis del Consell Insular de Menorca.

Onzena. Comissió Avaluadora

1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent.

2. La comissió avaluadora estarà formada pels membres següents:

- President/a

- Secretari/ària

- Vocals (un nombre no inferior a tres)

3. La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.

4. Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s'haurà de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

Dotzena. Abonament dels ajuts

1. Els ajuts s'abonaran quan el beneficiari hagi justificat la realització de l'activitat subvencionada de conformitat amb l'establert en aquestes bases, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

2. En la fase de comprovació de la despesa realitzada, se sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d'obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció.

3. No es podrà pagar la subvenció mentre el/la beneficiari-a no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries de l'Estat i davant la Seguretat Social. Respecte a això, l'entitat beneficiària pot substituir els certificats que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida en la convocatòria no superi els 3.000 €. (art.11 f) TRLGSIB).

4. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

Tretzena. Justificació de les despeses

1. Atès el que disposen l'article 39.7 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 28.2 del Decret llei 9/2022, de 7 de novembre, de mesures urgents per compensar la inflació a les Illes Balears, no es requereix cap altra justificació per part de les persones beneficiàries que l'acreditació dels requisits establerts abans de la concessió de la subvenció, amb la declaració responsable presentada amb la sol·licitud (annex 1), ja que les subvencions es concedeixen en consideració als requisits establerts a la clàusula sisena d'aquesta convocatòria, sens perjudici dels controls que es puguin establir per verificar-ne l'existència durant els propers quatre anys.

2. La documentació acreditativa per justificar les despeses serà la següent:

- Imprès de matriculació

- Justificants dels pagaments de la matrícula i les quotes de l'activitat de lleure educatiu

Tant a la matrícula com en els justificants dels pagaments de la matrícula i les quotes ha de constar el nom de la persona menor d'edat participant (o s'ha d'aportar una declaració jurada que acrediti que la persona menor d'edat és qui realitza l'activitat subvencionada).

3. Si es detecta que la documentació presentada és incorrecta o incompleta, en requerirà la rectificació o el complement necessaris, en el termini de deu dies hàbils.

4. Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de la persona beneficiària. Si per contra la despesa justificada és inferior a l'import subvencionat es reduirà de forma proporcional la subvenció concedida.

5. Són despeses subvencionables les efectivament efectuades i pagades entre el 27 de desembre de 2022 i el 15 de setembre de 2023.

6. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

Catorzena. Obligacions de les persones beneficiàries

Són obligacions de les persones beneficiàries:

a) Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils des de la notificació de la concessió dels ajuts al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

b) Realitzar l'activitat objecte de subvenció en el termini màxim establert.

c) Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.

d) Acreditar, quan el Consell els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries amb la Seguretat Social. L'acreditació no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.

e) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereix el Consell Insular de Menorca.

f) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, durant 4 anys, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

h) Comunicar al Consell Insular de Menorca, en qualsevol moment la sol·licitud o l'obtenció d'altres ingressos, subvencions, recursos o ajudes per a la mateixa activitat. Així mateix, l'ajut obtingut més les quanties obtingudes d'altres ajuts mai podran superar el cost de l'activitat de lleure educatiu.

i) Fer constar de manera expressa el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades.

j) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si poden afectar el cost total, i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d'ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.

k) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Quinzena. Revocació i reintegrament dels ajuts

Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s'ha d'aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa que hi sigui aplicable.

Setzena. Infraccions i sancions

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol V del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent per raó de la matèria en el cas d'infraccions lleus i greus i el Consell executiu en cas d'infraccions molt greus, de conformitat amb l'establert en l'art. 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

Dissetena. Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca.

Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa i són recurribles en alçada davant el Consell Executiu.

Normativa general aplicable

En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les següents normes:

  • Llei 38/2003 de 17 de novembre, general de subvencions
  • Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)
  • Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005)
  • Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es despleguen diversos aspectes de la normativa de joventut i de lleure
  • Llei 10/2022, de 23 de desembre, de lleure educatiu per a infants i joves de les Illes Balears
  • Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques
  • Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars

Divuitena. Protecció de dades de caràcter personal

Les dades personals es tractaran d'acord amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques en relació al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD), i amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia del dret digital.

En el moment en què les persones sol·licitants facilitin les seves dades personals, el CIM facilitarà la informació d'acord amb l'article 13 de l'RGPD.

Annex 1. Model normalitzat de sol·licitud.

Annex 2. Document de designació de compte bancari.

Annex 3. Autoritzacions i oposició d'altres membres computables.

Annex 4. Acreditació de la representació (només si la sol·licitud es presenta en nom d'una altra persona)

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant el Ple en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó, 17 d'abril de 2023

Per delegació de la presidenta, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 427/2019, d'11 de juliol) ​​​​​​​(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)