Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 275261
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 24 d’abril de 2023, relatiu a l’aprovació del Pla d'actuació en transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme per a l’any 2023 (exp. 03135-2022-000008)
L'article 53.4 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, diu que els ajuntaments, per atorgar llicències temporals d'autotaxi mitjançant un acte administratiu, han d'aprovar el pla regulador corresponent.
El 28 de març de 2022, l'Ajuntament de Maó va aprovar el Pla d'actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle de turisme per als anys 2022 a 2025 (mitjançant el Decret d'Alcaldia núm. 2022/DA/0001008) i posteriorment va atorgar les respectives llicències temporals, la vigència de les quals, per Decret d'Alcaldia núm. 2023/DA/0001087 de 23-3-2023, s'ha modificat i passarà de quatre a sis mesos (de l'1 de maig al 31 d'octubre).
El 7 de març de 2019, l'Ajuntament d'Alaior va aprovar el Pla d'actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle de turisme per als anys 2019 a 2022 (BOIB núm. 44 de 6 d'abril de 2019) i posteriorment va atorgar les respectives llicències temporals. Per Resolució de la regidora M. Antònia Pons Mascaró de 29-12-2022 es va prorrogar un any la vigència d'aquest pla d'actuació.
L'11 d'abril de 2019, l'Ajuntament de Sant Lluís va aprovar el Pla d'actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle de turisme per als anys 2019 a 2022 (BOIB núm. 48 de 13 d'abril de 2019) i posteriorment va atorgar les respectives llicències temporals. Atesa la crisi sanitària ocasionada per la covid-19, l'Ajuntament va declarar la suspensió de la prestació del servei de les llicències temporals i deixat sense efecte el Pla d'actuació, per la qual cosa després s'ha prolongat la seva vigència fins a la temporada 2024 (resolucions d'Alcaldia 2020/PRE/0001211 de 29 de desembre i 2021/PRE/0000622 de 28 de juny).
El 27 de desembre de 2021, l'Ajuntament de Ciutadella va aprovar el Pla d'actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle de turisme per als anys 2022 a 2025 (BOIB núm. 7 d'11 de gener de 2022).
El 9 de febrer de 2022, l'Ajuntament de Ferreries, mitjançant el Decret d'Alcaldia núm. 108/2022, aprovà el Pla d'actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2022 a 2025.
El 23 de febrer de 2022, l'Ajuntament des Mercadal, mitjançant la Resolució núm. 194, aprovà el Pla d'actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicles turisme per als anys 2022 a 2025.
El 25 d'octubre de 2022, l'Ajuntament des Migjorn Gran, mitjançant decret d'alcaldia, va aprovar el Pla d'Actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2023 a 2026.
El 14 de novembre de 2022, l'Ajuntament des Castell, mitjançant resolució d'alcaldia, aprovà el Pla d'actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2023 a 2026.
Des de l'any 2018, excepte el 2020, en què no es va prestar el servei arran de la crisi sanitària ocasionada per la covid-19, el CIM ha aprovat cada any els plans d'actuació en transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme corresponents.
En l'expedient, consten l'informe justificatiu del director insular de Transports i l'informe tècnic corresponent.
D'acord amb l'art. 69.4 de la Llei 4/2014 abans esmentada, correspon al Consell Insular de Menorca establir les condicions que han de regir en el procediment d'atorgament d'autoritzacions per prestar un servei de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme de caràcter temporal i d'àmbit insular.
Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament de Mobilitat, en exercici de les competències atribuïdes per l'article 33 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars; pel Decret de Presidència núm. 275/2022, de 6 de setembre de 2022, relatiu a la delegació de competències de la Presidència en els consellers executius (BOIB núm. 118 de 8 de setembre de 2022), i per l'Acord del Consell Executiu de 5 de setembre de 2022, relatiu a la delegació de competències del Consell Executiu en la presidenta i en els consellers i les conselleres executius (BOIB núm. 118 de 8 de setembre de 2022), tot l'anterior en relació amb el Decret de Presidència núm. 421/2019, de 9 de juliol, de creació dels departaments (BOIB núm. 93 ext. de 10 de juliol de 2019);
El Consell Executiu, per unanimitat dels set membres presents (senyora Mora Humbert, senyor Maria Ballester, senyora Torrent Bagur, senyor Pastrana Huguet, senyora Gomila Carretero, senyor Juaneda Mercadal i senyora Gómez Estévez) i en votació ordinària, adopta els acords següents:
Primer. Aprovar el Pla d'actuació en transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme per a l'any 2023 que s'adjunta com annex a aquesta proposta.
Segon. Publicar el Pla d'actuació en transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme per a l'any 2023 en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i al tauler d'edictes del CIM.
Maó, 24 d'abril de 2023
Per delegació de la presidenta, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019)
ANNEX Pla d'actuació en transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme per a l'any 2023
1. Objecte
El Pla d'actuació en transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme per a l'any 2023 és un acte administratiu que estableix les condicions que han de regir en el procediment d'atorgament d'autoritzacions per prestar un servei de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme de caràcter temporal i d'àmbit insular.
2. Característiques de les autoritzacions
- Estacionals: La durada de les d'autoritzacions per prestar un servei de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme de caràcter temporal i d'àmbit insular coincidirà amb la durada de les llicències municipals temporals per a l'any 2023. Quan finalitzi aquesta durada, les autoritzacions corresponents caducaran automàticament, sense necessitat de resolució administrativa expressa i sense perjudici que es pugui estendre la vigència durant una temporada estival mes, d'acord amb el que en el seu moment pugui establir-se.
- Personals i intransmissibles: Les d'autoritzacions per prestar un servei de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme de caràcter temporal i d'àmbit insular tenen caràcter personal i no es poden transmetre en cap cas.
- Revocables: El Consell Insular de Menorca pot revocar les autoritzacions per prestar un servei de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme de caràcter temporal i d'àmbit insular si no es compleixen els requisits exigibles, en cas de revocació de la llicència municipal corresponent i també per incompliment de les condicions de prestació del servei.
- Àmbit insular: Les autoritzacions per prestar un servei de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme de caràcter temporal habiliten per prestar el servei en l'àmbit insular de Menorca, amb la realització de recorreguts interurbans per dur viatgers a tots els municipis però sense poder recollir viatgers fora del seu propi municipi.
3. Determinació del nombre d'autoritzacions
El nombre d'autoritzacions per prestar un servei de transport públic discrecional de viatgers amb vehicles de turisme de caràcter temporal i d'àmbit insular ha de coincidir, com a màxim, amb el nombre final de llicències temporals municipals que s'hagin atorgat per al període de vigència d'aquest pla.
4. Procediment d'autorització
La presentació de sol·licituds començarà a partir de l'endemà de la data de la publicació d'aquest Pla d'actuació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
4.1. Requisits
Ser titular d'una llicència temporal d'autotaxi en vigor concedida per qualsevol ajuntament de l'illa de Menorca, amb subjecció a les condicions establertes en el pla regulador respectiu aprovat en cada municipi d'adscripció.
4.2. Documentació que s'ha de presentar
4.2.1. Identificació personal (DNI)
4.2.2. Documentació acreditativa del títol habilitant obtingut com a titular de la llicència temporal d'autotaxi
4.2.3. Documentació del vehicle: permís de circulació i fitxa tècnica
4.2.4. Pagament de la taxa per l'import aprovat a les Illes Balears per a l'atorgament d'una autorització de transport públic de viatgers en vehicle de menys de deu places
4.3. Emissió de la targeta de transports
Els titulars d'una autorització temporal d'àmbit insular rebran, per part del Consell Insular de Menorca, la targeta de transports acreditativa del títol habilitant obtingut, d'acord amb el model incorporat a aquest annex, amb indicació del nom, el termini de vigència, l'ajuntament d'adscripció i la matrícula del vehicle. En el cas aquest pla es prorrogui per un any addicional s'expedirà una nova targeta acreditativa de característiques anàlogues i d'acord amb el que s'hagi regulat a l'efecte.
5. Prestació del servei. Drets i obligacions
5.1. Exercici de l'activitat
5.1.1. La prestació d'aquest servei s'efectuarà exclusivament mitjançant la utilització del vehicle vinculat a l'autorització estacional insular. Els vehicles se substituiran en les mateixes condicions que recullin els respectius plans reguladors de les llicències temporals municipals, tot havent d'aportar còpia al Consell Insular de Menorca de la nova llicència temporal emesa per l'ajuntament, cas en el qual serà procedent emetre una nova targeta de transports d'àmbit insular.
5.1.2. Els titulars de les autoritzacions temporals insulars poden prestar el servei personalment o mitjançant la contractació d'un o més conductors assalariats.
5.1.3. Tots els conductors han trobar-se en possessió del permís municipal de conducció i de la targeta identificativa, si així ho exigeixen les condicions de prestació de la respectiva llicència municipal.
5.1.4. La vigència de l'autorització insular resta vinculada a la de l'autorització municipal, així com al compliment de tots els requisits i les condicions exigits als respectius plans reguladors aprovats per cada ajuntament de Menorca.
5.2. Règim tarifari
Les tarifes aplicables a la prestació del servei són les mateixes que en cada moment resultin vigents i d'aplicació a les autoritzacions de transport discrecional de viatgers amb vehicles de turisme de caràcter ordinari (no temporals).
5.3. Règim sancionador
L'incompliment per part del titular d'una autorització temporal de les condicions de prestació del servei o la seva realització sense el preceptiu títol habilitant podrà sancionar-se d'acord amb la normativa d'aplicació.
5.4. Revocació
El Consell Insular de Menorca podrà revocar l'autorització per haver incorregut en la pèrdua de qualsevol dels requisits exigits, així com per l'incompliment de les condicions de prestació del servei, la qual cosa suposarà la pèrdua de tots els drets vinculats a l'autorització i la impossibilitat de prestar el servei que emparava. Igualment serà procedent la revocació en el cas que s'hagi revocat la llicència temporal municipal corresponent. Abans de resoldre la revocació de qualsevol autorització, serà preceptiu el tràmit d'audiència a l'interessat.
ANNEX Model de targeta de transports
Targeta d'autorització temporal de transport públic de viatgers en vehicle turisme
Nom i llinatges del titular:
NIF:
Matrícula del vehicle:
Ajuntament d'adscripció:
Número d'autorització:
Vigència:
Concedida per Resolució de la Consellera Executiva del Departament de Mobilitat del CIM de dia .................... en aplicació del que disposa el Pla d'actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle turisme per a l'any 2023 aprovat per acord del Consell Executiu de dia..........
Condicions d'ús de l'autorització
La prestació d'aquest servei s'efectuarà exclusivament mitjançant la utilització del vehicle vinculat a l'autorització temporal insular. Els vehicles se substituiran en les mateixes condicions que recullin els respectius plans reguladors de les autoritzacions estacionals municipals, tot havent d'aportar còpia al Consell Insular de Menorca de la nova targeta emesa per l'ajuntament, cas en el qual serà procedent emetre una nova targeta de transports d'àmbit insular.
Els titulars de les autoritzacions estacionals insulars poden prestar el servei personalment o mitjançant la contractació d'un o més conductors assalariats.
La vigència de l'autorització insular resta vinculada a la de l'autorització municipal, així com al compliment de tots els requisits i les condicions exigits en els respectius plans reguladors aprovats per cada ajuntament de Menorca.
Nota important: La caducitat de l'autorització es produirà a partir de l'últim dia de prestació del servei, sense necessitat de cap resolució administrativa expressa, amb la subsegüent pèrdua de qualsevol dret o obligació vinculats a l'autorització caducada.
Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant el Ple en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.