Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 263271
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte parc Fotovoltaic Alicantí II, ampliació del Parc fotovoltaic Alicantí I, amb una potència ampliada fins a 1,97 MWp i 1,75 MWn al polígon 16, parcel·les 784,787, 788 del T.M. de Llucmajor (Exp 170a/2022)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 24 de març de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte parc Fotovoltaic Alicantí II, ampliació del Parc fotovoltaic Alicantí I, amb una potència ampliada fins a 1,97 MWp i 1,75 MWn al polígon 16, parcel·les 784,787, 788 del T.M. de Llucmajor, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
Segons s'estableix a les lletres a) i b) de l'article 13.2 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 2 d'aquesta llei.
Entre els projectes inclosos a l'annex 2, el projecte del parc fotovoltaic «Alicantí II» per les seves característiques s'inclou al punt 6 del grup 2, Energia:
-Instal·lacions per a la producció d'energia elèctrica a partir d'energia solar, destinada a la venda a la xarxa, següents:
-Instal·lacions amb una ocupació de més de 2 ha situades en sòl rústic a les zones d'aptitud mitjana del PDS d'energia.
Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013. A més, s'han de complir les prescripcions de l'article 21 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, que li siguin d'aplicació.
2.Descripció i ubicació del projecte
El projecte consisteix en l'ampliació d'un parc solar fotovoltaic al polígon 16, a les parcel·les 784, 788 i 787 connectat a xarxa elèctrica de mitja tensió, a la parcel·la 865, del TM de Llucmajor. El BOIB número 059 de 12/05/2018 publicà l'Acord del Ple de la CMAIB pel qual es formulava la declaració d'impacte ambiental favorable del projecte de parc solar fotovoltaic Alacantí, pol. 16, parc. 865 (TM de Llucmajor).
D'acord amb el Decret 33/2015, BOIB núm. 73 de 16 de maig, d'aprovació definitiva de la modificació del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears es tracta d'una instal·lació fotovoltaica tipus C, i l'àmbit del parc fotovoltaic està situat en zona d'aptitud fotovoltaica mitjana.
L'ocupació poligonal de la superfície ampliada és de 14.501 m2, un 47,12% de la superfície total de les parcel·les. La instal·lació estarà formada per 4.032 panells solars de 490 Wp, 7 inversors de 250 kW de potència nominal unitària, la potència total de l'ampliació d'1,97 Mwp.
L'ocupació poligonal dels 2 parcs (Alicantí I i Alicantí II) serà de 39.131 m2 equivalents a un 62,49% de la superfície total de les parcel·les.
Les estructures metàl·liques de suport aniran clavades al terreny. L'alçada màxima dels panells serà de 2,97 m2 des del terra i l'alçada mínima serà d'uns 0,8 metres.
El tancament del parc proposat és un tancament metàl·lic de tipus xarxa cinegètica de 2 metres d'alçada aixecada 0,15 metres del sòl per deixar passar la fauna. L'accés al parc es produeix des d'un camí públic d'accés a la finca Alicantí I a la zona Nord-est. A l'interior condicionaran accessos per accedir al Centre de Control, CTT i als panells.
Es projecta una edificació lligada al parc fotovoltaic, 1 centre de transformació, en un edifici prefabricat de formigó de 6x 2,38x 2,58 m.
S'utilitzarà el CMM FV preexistent del parc fotovoltaic Alicantí I, instal·lant una nova cel·la de línia per a l'ampliació. S'aprofitarà la connexió preexistent entre el CMM i el punt de connexió a la xarxa de mitjà tensió d'Endesa. La connexió preexistent consisteix amb una torre de conversió aèria-soterrada al polígon 16, parcel·la 865.
A l'estudi d'accés PRE IB001671 “PRE FV MT PRODUCTOR LMT PORRERES” per a la connexió d'Alacantí I s'atribueix una capacitat de línia de fins a 4.031 kW pel punt de connexió sol·licitat. Tot i això, s'ha modificat la capacitat de la línia fins a arribar a poder exportar 5.643,40 kW. Durant Alicantí I s'han connectat un total de 2.376 kWn, per la qual cosa, per a l'ampliació no s'arribarà mai a sobrepassar el límit de capacitat de línia, dels quals s'instal·laran 1.750 kWn.
Segons el PTM, les parcel·les 784, 788 i 787 del polígon 16 estan classificades com a sòl rústic, en la categoria de sòl rústic general (SRG). A més, estan situades dins la Unitat del Paisatge UP7-Migjorn. No afecta cap espai de rellevància ambiental definit a la Llei 5/2005, de 26 de maig LECO (ENP i XN2000) ni la LEN (Llei 1/91, de 30 de gener).
L'àmbit del projecte se situa dins Zona de Baix Risc d'Incendi. No està afectat per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs), ni per domini públic hidràulic de les aigües superficials, ni per les seves zones de protecció (servitud, policia), ni per zones inundables o potencialment inundables.
Es considera una zona de vulnerabilitat d'aqüífers moderada, es troba a la massa d'aigua subterrània (MAS) 1821M1 Marina de Llucmajor, fora de la zona vulnerable a la contaminació per nitrats i fora dels perímetres de restriccions dels pous de proveïment humà.
Amb relació a elements patrimonials, no hi ha elements catalogats pròxims a l'àrea d'execució. Referent a la vegetació, es tracta d'una parcel·la que actualment té explotació agrícola amb conreu de secà, pràcticament sense arbrat amb l'excepció de garrovers i ametllers dispersos i també podem trobar espècies arbòries de port alt als límits. No hi ha Hàbitats d'Importància Comunitària propers.
Segons les quadrícules d'1X1 amb codi 4092 i 4082 del Bioatles de la IDEIB, no apareixen espècies catalogades ni amenaçades a l'àrea d'execució del projecte. Segons la quadrícula de 5x5 amb el codi 403 apareixen les següents espècies catalogades no amenaçades:
Tàxon (Espècie) |
Nom comú (Espècie |
Catalogat |
Amenaçat |
Endèmic |
---|---|---|---|---|
Aquila pennata |
Àguila Calçada |
Sí |
No |
No endèmic |
Burhinus oedicnemus |
Sebel·lí |
Sí |
No |
No endèmic |
Cerambyx cerdo mirbeckii |
Banyarriquer |
Sí |
No |
No endèmic |
Cisticola jundicis |
Butxaqueta |
Sí |
No |
No endèmic |
Falcó peregrinus |
Falcó |
Sí |
No |
No endèmic |
Falcó Tinnunculus |
Xoriguer |
Sí |
No |
No endèmic |
Troglodytes troglodytes |
Passaforadí |
Sí |
No |
No endèmic |
Upupa epops |
Puput |
Sí |
No |
No endèmic |
Teucrium balearicum |
Eixorba-rates blanc, Coixinet de monja
|
Sí |
No |
No endèmic |
Ruscus aculeatus
|
Cirerer de Betlem, Cireretes o Guingues del Bon Pastor |
Sí |
No |
No endèmic |
Rhamnus alaternus |
Llampúgol, Aladern |
Sí |
No |
No endèmic |
Totes elles incloses al Llistat d'Espècies Silvestres en Règim de Protecció Especial (RD 139/2011) excepte el Llampúgol, coixinet de monja i el cirerer de betlem que es troben al Catàleg Balear d'Espècies Amenaçades i d'Especial Protecció (Decret 75/2005). D'acord amb l'informe del Servei de Protecció d'Espècies no tenen constància de la presència d'espècies protegides ni de nius de rapinyaires a l'àrea d'execució.
Els terrenys es troben dins àrea de protecció electrocució de l'avifauna.
Referent al paisatge, l'àmbit d'estudi es troba molt antropitzat, format per un mosaic de cultius amb urbanitzacions disperses, així com infraestructures (carreteres, línies elèctriques, etc.).
La vegetació queda condicionada per l'activitat agrícola, amb terrenys ocupats per cultius arboris i herbacis de secà.
La parcel·la 787, una petita part és APT de carreteres, de la Ma-5020, que uneix els nuclis de Llucmajor i Porreres.
El promotor del projecte és Good Wind Entertainment S.L., i l'òrgan substantiu la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius. La vida útil de la instal·lació s'estima en 25 anys i el pressupost d'execució material és de 1.501.616,50 €. Es preveu un estalvi d'emissions de CO2 anual de 2.153.912 Kg/any.
3.Avaluació dels efectes previsibles
A la fase de construcció, es produiran impactes sobre la qualitat de l'aire (renous, pols i fums) produïts pels moviments de terra, transport de materials, les emissions de vehicles i maquinària. Alteració de l'estructura edàfica (es produirà ocupació i afecció en el terreny per l'excavació i cimentació amb formigó del centre de transformació, compactació dels terrenys...); desbrossament de la vegetació herbàcia i dels arbres situats a l'àrea d'implantació dels panells. L'alteració i pèrdua dels hàbitats faunístics, molèsties a la fauna pel renou que poden derivar en canvis en el seu comportament i per la pèrdua de refugi de micromamífers, insectes i rèptils, i la pèrdua de zones de campeig i alimentació d'aus, a conseqüència del desbrossament de la vegetació. Pèrdua de superfície agrícola dedicada al conreu d'herbàcies, a més dels impactes paisatgístics produïts per l'anivellació del terreny, perforació i col·locació de les estructures de suport, realització de rases i forats, la construcció del centre de transformació, la substitució de la vegetació herbàcia per la implantació dels panells. Respecte als residus es produirà augment de residus de construcció i de demolició així com de residus assimilats a residus sòlids urbans i la possible contaminació del sòl o l'aqüífer per vessaments accidentals de substàncies perilloses; efectes sobre la població com molèsties pels renous i la generació de pols per les obres i finalment, l'ocupació de sòl rústic. Referent als impactes positius de la fase d'obres, es preveuen la creació d'ocupació laboral i una inversió econòmica local. Així mateix, la implantació d'una barrera vegetal en les zones on no hi ha, permetrà minimitzar encara més la visibilitat del parc fotovoltaic.
A la fase de funcionament els principals impactes seran sobre l'avifauna per col·lisió o electrocució, i sobre el paisatge, es produirà una alteració del paisatge rural de la zona amb ocupació del sòl rústic i la impossibilitat de recuperació de l'àrea de conreu eliminada durant mínim 25 anys.
També es produirà el consum d'aigua de reg pel manteniment dels 3 primers anys de la barrera vegetal; fuites o vessaments accidentals d'olis o gasos, com l'hexafluorur de sofre, generació de residus d'aparells electrònics o elèctrics (RAEE) durant les tasques de manteniment i reposició dels mòduls fotovoltaics; molèsties a la fauna per la presència del personal al parc; possible contaminació de l'aqüífer.
Quant als impactes positius de la fase d'explotació del parc fotovoltaic, són l'estalvi de gasos d'efecte hivernacle a l'atmosfera (es preveu un estalvi d'emissions de CO2 anual de 2.153.912 Kg/any) juntament amb la generació d'energia elèctrica a partir d'energia solar renovable; la producció de beneficis socioeconòmics directes i indirectes, individuals i col·lectius, i la creació d'ocupació laboral. El manteniment de la barrera vegetal que contribuirà a tenir una millor qualitat de l'aire, el seu ús com a refugi per a la fauna existent i integrar el parc fotovoltaic dins el paisatge, el pasturatge per controlar el substrat herbaci natural envers d'herbicides, que a la vegada introdueix un ús ramader al parc que abans no tenia.
A la fase de desmantellament de la instal·lació una vegada finalitzada la seva vida útil, el principal efecte és la generació de residus, principalment, de RAEE i de construcció, a més de deixar de generar energia elèctrica amb font renovable. També es produiran efectes puntuals sobre la qualitat atmosfèrica (emissió de pols, partícules en suspensió, renous i gasos d'efecte hivernacle); possible risc de contaminació del sòl; molèsties a la fauna i a la població pels renous...
Quant als impactes positius de la fase de desmantellament, es preveuen: la creació d'ocupació laboral i la restauració del terreny i el paisatge al seu estat original.
Atesa la natura de l'activitat a desenvolupar es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims, sense afectació significativa, si s'apliquen les mesures preventives i correctores del document ambiental i els condicionants de l'apartat de conclusions del present informe ambiental.
4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte a: Direcció General de Recursos Hídrics, Servei de Protecció d'Espècies, Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, GOB, Federació d'Associacions de Veïnats del municipi de Llucmajor, Amics de la Terra, Terraferida, Direcció Insular de Territori i Paisatge, Direcció Insular de Mobilitat i Infraestructures, i a l'ajuntament de Llucmajor. El dia d'avui dins l'expedient consten els informes següents:
-Dia 01 de desembre de 2022 tenen entrada (VALIB 152855) ofici i informe per part del Servei d'Agricultura on es conclou que d'acord amb el projecte presentat i la medició realitzada no correspon emetre informe atès l'establert a l'article 118 de la Llei 3/2019, Agrària de les Illes Balears i a la Instrucció 2/2021.
-Dia 02 de desembre 2022 tenen entrada (VALIB153589) ofici i informe favorable del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera informant que el projecte s'alinea amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica. I que es podria tenir en compte la possibilitat de dotar d'emmagatzematge energètic, per donar compliment al seu article 43.
-Dia 13 de desembre de 2022 té entrada (RE SAA núm.931) informe per part del Servei d'Explotació i Conservació realitzant una sèrie de consideracions tècniques.
-Dia 03 de gener de 2023 té entrada (VALIB 160750) informe favorable per part del Servei de Protecció d'Espècies.
-Dia 05 de gener de 2023 tenen entrada (RE SAA núm18) ofici i informe per part l'ajuntament de Llucmajor indicant: «Donat a que es planteja l'execució de xarxes soterrades d'energia elèctrica i de la instal·lació de de casetes de centres de transformació i convertidors. Aquestes instal·lacions hauran de complir les següents condicions:
l)El traçat de les instal·lacions aèries es situarà com a mínim a 4 m dels eixos del camins.
II)A les instal·lacions subterrànies, les rases ("zanjas'') es situaran i executaran d'acord amb les següents normes:
1)La rasa ("zanja'') anirà sempre per la vorera del camí, separada com a màxim 0, 80 m. de les parets existents, i es reposarà el paviment amb una franja mínima de 1,2 m fins a la vorera del camí.
2)Els creuaments en sentit transversal dels camins sempre serà entubats, i es reposarà el paviment amb una franja mínima de 0,6 m a cada un dels costats de l'eix de rasa ("zanja''), i de tot l'ample del camí.
3)Les característiques del nou paviment seran les mateixes del que hi havia abans. Prèvia a la reposició asfàltica s'ha de rebaixar el que faci falta per poder mantenir els nivells actuals [i s'haurà d'hormigonar tot l'ample de la rasa ("zanja''), amb una solera que no permeti l'enfonsament de la reposició].
4)Durant el transcurs de l'obra no es podran mantenir més de 100 m de rasa ("zanja'') oberta. Els talls al paviment asfàltic es realitzaran amb talladora de disc i seran totalment rectes i nets a tot el seu recorregut
Ill)La E.T. ha d'estar situada dins una única parcel·la cadastral, respectant aquestes separacions mínimes: a) 3 m. de la vora del camí
b) 7m de l'eix del camí i c) 3m dels veïnats. Dins el perímetre de protecció de l'E. T. no es pot deixar formigó vist. L'acabat del paviment només pot ésser d'un dels següents tipus: empedrat amb pedra viva, marés de pla, o rajoles de fang (anomenades de gerrer o de pols)
IV)Els següents elements d'obra: caixes de distribució, caixes generals de protecció, armaris per un o varis comptadors, CPM, etc ... , de les xarxes de qualsevol tensió tant enterrades com aèries, es situaran encastades a la paret de tancament de la finca
V)Tots els elements d'obra (E.T. i tancament del recinte de la E.T., tot tipus de casetes, caixes de distribució, caixes generals de protecció, armaris per un o varis comptadors, CPM, etc.) han de complir les següents condicions de tipus estètic:
l)Les cobertes seran inclinades amb la tradicional teula àrab.
2)Les portes, finestres, etc .. del elements d'obra seran del tipus persiana mallorquina, i es pintaran de color verd carruatge.
3)Es permeten els paraments de marès vist o paret seca. [en cas de fer ús d'un altre tipus de material, l'acabat exterior serà amb el tradicional arenat de ciment natural ("embetumat" mallorquí)].
Es considera necessari disposar d'elements d'apantallament, be barrera vegetal definitiva o be elements temporals en tant no s'hagi aconseguint els nivells definitius de barrera vegetal, des de bon principi de les obres.»
-Dia 06 de febrer de 2023 tenen entrada (RE SAA núm.79) ofici i informe favorable per part del Servei d'ordenació del Territori amb observacions:
1.Cal eliminar la barrera visual contínua en el límit sud del parc fotovoltaic existent (Ali cantí l), a base de bales de palla en dos nivells, atès que suposa una ocultació total de la visió del paisatge de l'entorn .. Es proposa substituir-la per una barrera vegetal arbòria i arbustiva, tot i que esporàdicament es pugui utilitzar algun element aïllat de reforç de l'ocultació (bala de palla aïllada en un sòl nivell) durant el temps de creixença.
2.Cal evitar l'aparició d'elements aliens a la construcció tradicional en les noves edificacions projectades, per tal de donar compliment a les condicions d'integració paisatgística i ambiental recollides a la Norma 22 del PTIM i millorar així la integració paisatgística de la nova instal·lació.
Així mateix es fa la següent observació:
3.Cal recordar que s'hauran de sol·licitar els informes i autoritzacions legalment previstos en l'art.31 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la comunitat de les Illes Balears.
-Dia 08 de febrer de 2023 tenen entrada (RE SAA núm.97) l'acord favorable de la Comissió Insular d'Ordenació del Territori i Urbanisme i còpia de l'informe conjunt emès.
-Dia 16 de febrer de 2023 tenen entrada (VALIB 173598) ofici i informe favorable del Servei d'Estudis i Planificació amb condicionants:
«a. En relació al subministrament d'aigua potable mitjançant venda en camions per al reg de la barrera vegetal, el subministrament s'ha de dur a terme per empresa autoritzada, es recomana que l'aigua subministrada provingui d'una massa d'aigua en bon estat i que es realitzi un registre dels albarans o factures oficials dels volums subministrats.
b. Es prioritzarà la neteja en sec de les plaques fotovoltaiques.
c. Atès que la zona presenta un nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderat, s'atendrà al que disposa l'art. 2 punt 1 c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: «Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».
5.Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1.Característiques del projecte: El projecte consisteix en l'ampliació d'un parc solar fotovoltaic, ubicat dins el polígon 16, parcel·la 784, 788 i 787 del T.M. de Llucmajor, classificades com a sòl rústic, en la categoria del sòl rústic general (SRG). La superfície ampliada és de 14.501 m2, un 47,12% de la superfície total de les parcel·les. La instal·lació estarà formada per 4.032 panells solars de 490 Wp, 7 inversors de 250 kW de potència nominal unitària, la potència total de l'ampliació d'1,97 Mwp.
Es tracta d'una instal·lació fotovoltaica tipus C, i l'àmbit del parc fotovoltaic està situat en zona d'aptitud fotovoltaica mitjana.
La vida útil de la instal·lació s'estima en 25 anys i el pressupost d'execució material és d'1.501.616,50 €. Es preveu un estalvi d'emissions de CO2 anual de 2.153.912 Kg/any.
2.Ubicació del projecte: Segons el PTM, les parcel·les 784, 788 i 787 del polígon 16 del TM Llucmajor estan classificades com a sòl rústic, en la categoria de sòl rústic general (SRG). A més, estan situades dins la Unitat del Paisatge UP7-Migjorn.
No afecta cap espai de rellevància ambiental definit a la Llei 5/2005, de 26 de maig LECO (ENP i XN2000) ni la LEN (Llei 1/91, de 30 de gener). L'àmbit del projecte se situa dins Zona de Baix Risc d'Incendi, no està afectat per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs), ni per domini públic hidràulic de les aigües superficials, ni per les seves zones de protecció (servitud, policia), ni per zones inundables o potencialment inundables.
Es considera una zona de vulnerabilitat d'aqüífers moderada, es troba a la massa d'aigua subterrània (MAS) 1821M1 Marina de Llucmajor, fora de la zona vulnerable a la contaminació per nitrats i fora dels perímetres de restriccions dels pous de proveïment humà.
Amb relació a elements patrimonials, no hi ha elements catalogats pròxims a l'àrea d'execució. Quan a la vegetació, es tracta d'una parcel·la que actualment té explotació agrícola amb conreu de secà, pràcticament sense arbrat amb l'excepció de garrovers i ametllers dispersos i també podem trobar espècies arbòries de port alt als límits. No hi ha Hàbitats d'Importància Comunitària propers. Pel que fa a la fauna a les quadrícules d'1X1 amb codi 4092 i 4082 del Bioatles de la IDEIB, no apareixen espècies catalogades ni amenaçades.
Els terrenys es troben dins àrea de protecció electrocució de l'avifauna. I la parcel·la 787, una petita part és APT de carreteres, de la Ma-5020.
Referent al paisatge, l'àmbit d'estudi es troba molt antropitzat, format per un mosaic de cultius amb urbanitzacions disperses, així com infraestructures (carreteres, línies elèctriques, etc.). La vegetació queda condicionada per l'activitat agrícola, amb terrenys ocupats per cultius arboris i herbacis de secà.
3.Característiques del potencial impacte: els principals impactes són sobre el sòl pels moviments de terres i l'anivellació del terreny durant la instal·lació dels panells fotovoltaics, de l'edificació auxiliar prefabricada, del cablejat soterrat, i el compactament del sòl; sobre la vegetació pel desbrossament de la vegetació existent a la zona d'implantació; sobre la fauna per la pèrdua de refugi de micromamífers, insectes, aus i rèptils, i la pèrdua de zones de campeig i alimentació d'aus a conseqüència del desbrossament de la vegetació; ocupació directa de sòl rústic; l'impacte visual damunt el paisatge i els residus generats en les fases de construcció i desmantellament de la planta fotovoltaica. Al tractar-se d'una instal·lació temporal es considera que els impactes sobre el sòl, i vegetació, serien impactes reversibles.
Quan a la fauna, per tal de minimitzar les afeccions, el projecte quedarà condicionat a l'eliminació de la reixeta i la implantació d'un tancament cinegètic amb passos per a la fauna.
Pel que fa als residus es tracta d'un impacte que es pot mitigar mitjançant la correcta gestió, i en el cas de l'impacte paisatgístic, vist que la barrera vegetal implantada no és efectiva, l'autorització del projecte quedarà condicionada a la instauració d'una barrera vegetal amb una alçada i frondositat suficient per a poder eliminar la barrera visual de muralla de bales de palla que confronten amb la carretera.
Els impactes ambientals positius són l'estalvi de gasos d'efecte hivernacle a l'atmosfera juntament amb la generació d'energia elèctrica a partir d'energia solar renovable.
Atesa la naturalesa del projecte si s'apliquen mesures preventives i correctives del document ambiental, es duu a terme el Pla de Vigilància Ambiental i els condicionants del present informe d'impacte, no s'esperen impactes significatius.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte parc Fotovoltaic Alicantí II, ampliació del Parc fotovoltaic Alicantí I, amb una potència ampliada fins a 1,97 MWp i 1,75 MWn al polígon 16, parcel·les 784, 787, 788 del T.M. de Llucmajor., atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades en el document ambiental de juliol de 2022 signat per María García Blázquez, Luis Garcerán Matey, i Beatriz Alonso Gómez i les condicions següents:
A.-Pel que fa a l'ampliació proposada:
-S'haurà d'implementar una barrera vegetal efectiva a tot el perímetre del Parc i a l'àrea confrontant amb el parc fotovoltaic Alicantí I, és a dir, al costat Oest:
a)Estarà constituïda per una combinació d'estrat arbori i arbustiu amb vegetació autòctona de baix requeriment hídric.
b)L'estrat arbori estarà format per exemplars autòctons de port gran (3 metres en el moment de la plantació i el calibre recomanat mínim és de 18-20 cm de diàmetre).
c)La separació entre els peus sembrats estarà compresa entre 1 i 2,5 metres atès el volum que pot ocupar cada individu arbori i a la possibilitat de desenvolupament de la part aèria.
d)Es mantindrà la vegetació existent als límits de la parcel·la sempre que sigui possible.
e)La pantalla vegetal tindrà una amplada i frondositat suficient per a reduir l'impacte visual dels parcs fotovoltaics, cal prestar especial atenció als punts més crítics mencionats a l'estudi d'incidència paisatgística, l'àrea més afectada visualment és la carretera Ma-5020.
f)S'haurà de disposar d'un sistema de reg, automàtic o manual durant els 3 primers anys, especialment durant els mesos estivals en horari de menor intensitat lumínica.
g)Es faran revisions periòdiques, manteniment, neteja i reposició d'exemplars morts durant tota la vida del parc.
-L'òrgan substantiu i l'òrgan ambiental podran, en qualsevol moment, verificar l'estat de la barrera vegetal i del tancament i, en el cas que no estigués ben executada, l'òrgan substantiu obligarà al promotor a instal·lar-la sense perjudici de les conseqüències establertes en la llei per incompliment de les condicions de l'informe d'impacte ambiental.
-Es compensarà la pèrdua de superfície agrícola productiva, mitjançant la sembra de nous cultius a terrenys que no es trobin en producció amb una superfície total de com a mínim de 60.000 m2. S'haurà de mantenir aquest terreny en producció almenys durant el temps de funcionament del parc fotovoltaic (25 anys). En el cas que els condicionats i obligacions relacionades amb el punt anterior es compleixin en finques distintes de l'afectada pel projecte, s'adoptaran les mesures escaients per garantir la seva vinculació amb el projecte amb les pertinents inscripcions registrals.
-Abans de l'aprovació del projecte per part de l'òrgan substantiu, i amb un termini inferior a sis mesos, el promotor haurà de remetre a l'òrgan substantiu i a la CMAIB un Pla de Vigilància actualitzat que haurà d'incloure i pressupostar:
-Les mesures descrites al punt 1.
-Les mesures compensatòries del punt 3.
-Els condicionants inclosos al present informe d'impacte ambiental.
-Cal evitar l'aparició d'elements aliens a la construcció tradicional en la nova edificació projectada destinada a Centre de Transformació, per tal de donar compliment a les condicions d'integració paisatgística i ambiental recollides a la Norma 22 del PTIM referents a la integració paisatgística i ambiental, sempre que sigui tècnicament viable, per tal de reduir l'aparença industrial de les edificacions, millorant així la seva integració paisatgística en l'entorn proper: coberta inclinada amb teula àrab, acabats de façana de pedra o pintat color ocres terra.
-Respecte a la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers, s'atendrà el que disposa l'art. 2 punt 1 c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: "Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries".
-No es pavimentaran els camins perimetrals necessaris per a l'adequat manteniment de la instal·lació.
-La neteja dels panells fotovoltaics s'ha de realitzar, en la mesura del possible, "en sec", sense ús d'aigua, amb la finalitat d'estalviar aquest recurs, i si no fos possible, que sigui amb aigua regenerada. En el cas d'haver d'utilitzar productes químics, es recollirà i reutilitzarà la totalitat del producte contaminant utilitzat a cada panell.
-Amb relació al subministrament d'aigua potable mitjançant venda en camions per al reg de la barrera vegetal, el subministrament s'ha de dur a terme per empresa autoritzada, es recomana que l'aigua subministrada provingui d'una massa d'aigua en bon estat i que es realitzi un registre dels albarans o factures oficials dels volums subministrats.
-Les instal·lacions s'han de dissenyar perquè els nivells de renou exterior siguin els nivells de qualitat acústica establerts per la normativa estatal, autonòmica i local en matèria acústica, a més de complir també amb el Codi de Tècnic d'Edificació.
-Es realitzarà un seguiment del renou generat a la fase de construcció i desmantellament, a més, del que es produeixi a les distintes infraestructures associades al present projecte a la fase de funcionament, per tal de garantir el compliment dels nivells de renou establerts a la legislació vigent.
-S'ha de garantir que es farà una prospecció prèvia a l'entrada de maquinària pesant a zona no explotada, i retirar les tortugues que es detectin, dipositant-les a parcel·les annexes inalterades amb condicions ambientals semblants.
-Durant la realització de les rases, caldrà prendre mesures per evitar la caiguda de fauna raó per la qual, si aquestes han de romandre obertes fora de la jornada laboral, s'haurà de disposar llistons per permetre la seva sortida i realitzar revisions diàries per alliberar els animals que hi hagin pogut caure.
-S'haurà de fer inspeccions visuals dins la parcel·la de manera periòdica, almenys una vegada a la setmana, per revisar la presència de possibles animals ferits o morts. En el cas de trobar-se un animal mort o ferit i que sigui una espècie catalogada o protegida, o en cas de dubte, haurà d'avisar-se a l'112 o als agents de medi ambient del Govern Balear. En el cas que sigui un cadàver, no s'haurà de tocar, en cap cas, ni desplaçar-lo, deixant-lo intacte tal com s'ha trobat.
-Quedarà prohibit l'ús d'herbicides i altres productes fitosanitaris al terreny del parc fotovoltaic. Es farà el control de la vegetació de l'interior del parc fotovoltaic mitjançant pastura amb ramat oví o amb mitjans mecànics que no afectin al sòl (desbrossadores).
El control de plagues (insectes, lagomorfs o rosegadors) es realitzarà per mitjans mecànics, biològics o bé amb productes aptes en agricultura ecològica.
-Es tindrà un protocol per al transport, ompliment, manteniment i buidat d'equips que utilitzin gas (SF6 ); detecció de fuites, actuació en cas de fuita accidental i control del consum anual. S'hauran de compensar les emissions de gas SF6 mitjançant reforestacions, s'haurà de reforestar la superfície necessària equivalent a les emissions anuals de SF6.
-S'haurà de preveure realitzar mesures periòdiques d'intensitat del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació fotovoltaica, de la línia elèctrica i de la subestació elèctrica, aquestes mesures s'hauran de programar a les hores i mesos de màxima producció dels parcs fotovoltaics i s'ha de complir amb l'establert al Reial Decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant emissions radioelèctriques. S'haurà de garantir que la població més propera a les instal·lacions no estigui exposada a un camp magnètic superior a 0,4 micro Tesla.
-Els panells fotovoltaics tenen materials contaminants perillosos raó per la qual s'hauran de tractar com a residu d'aparells elèctrics i electrònics, tal com s'estableix al Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus. Per tant, s'haurà de garantir la correcta gestió dels panells fotovoltaics, tant en la fase d'explotació com de desmantellament mitjançant una declaració responsable de la gestió correcta de les plaques, que hauran de signar el promotor i/o el propietari, sense perjudici de que l'òrgan substantiu valori l'aplicació potestativa de l'article 33 del Decret legislatiu 1/2020 pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears relatiu a fiances i/o assegurances per garantir dit desmantellament.
-Atès que el pressupost del projecte supera el milió d'euros, raó per la qual i d'acord amb l'article 33 del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, es designarà un auditor ambiental. Serà responsable de vigilar que es compleixin les mesures preventives i correctores a aplicar, principalment la pantalla vegetal, el seguiment ambiental i el desmantellament; a més de l'elaboració d'informes.
-S'hauran d'implementar mesures per tal d'evitar emissions durant la fase de manteniment, com l'ús de vehicles elèctrics per executar les tasques de manteniment del parc i la instal·lació d'autoconsum fotovoltaic als edificis de la instal·lació.
-Una vegada finalitzada la vida útil de la instal·lació fotovoltaica (que es preveu en 25 anys) es recuperarà el terreny al seu estat original i es prendran les mesures correctores necessàries per tal d'eliminar o disminuir l'impacte ambiental associat. Això no obstant, si en aquest termini es vol seguir explotant com a parc fotovoltaic, s'haurà de sotmetre a un nou procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental.
B.-Pel que fa a l'àrea ja executada corresponent al Parc Fotovoltaic Alicantí I
-Atès que les mesures per a minimitzar l'impacte paisatgístic implantades al Parc fotovoltaic Alicantí I són insuficients i per tal de donar continuïtat a les mesures d'integració paisatgística que s'hauran d'implementar al Parc Fotovoltaic Alicantí II, s'haurà d'executar una barrera vegetal amb les característiques descrites en el condicionant número 1. L'òrgan substantiu i l'òrgan ambiental podran, en qualsevol moment, verificar l'estat de la barrera vegetal i del tancament i, en el cas que no estigués ben executada, l'òrgan substantiu obligarà al promotor a instal·lar-la sense perjudici de les conseqüències establertes en la llei per incompliment de les condicions de l'informe d'impacte ambiental.
-Una vegada implantada la barrera vegetal, s'haurà de treure la muralla de bales de palla que confronten amb la carretera i assegurar-se que la barrera vegetal implantada minimitzi l'impacte visual del parc fotovoltaic.
-Anàlogament, per donar continuïtat a la integració paisatgística i assegurar que en el terreny es desenvolupin amb normalitat els processos ecològics, cal eliminar el tancament amb reixeta incorporant el mateix tancament perimetral metàl·lic de tipus xarxa cinegètica proposat per a l'ampliació.
Es recorda:
-S'hauran de tenir en compte les indicacions de l'informe del Servei d'Explotació i Conservació del Consell Insular de Mallorca, signat amb data 01 de desembre de 2022.
-S'hauran de tenir en compte les indicacions de l'informe dels Serveis tècnics d'Urbanisme i Medi Ambient, signat amb data 01 de febrer de 2022, de l'ajuntament de Llucmajor.
-Per a l'ús d'aigües regenerades s'ha de complir amb el Reial decret 1620/2007, de 7 de desembre, pel qual s'estableix el règim jurídic de la reutilització de les aigües depurades.
-S'ha de complir amb les aportacions màximes de nitrogen provinent dels fems d'oví marcat a l'annex «fems» de la llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.
-S'ha de complir amb el que disposa el Reial Decret 105/2008, d'1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició.
-La gestió de residus vegetals generats per les tasques de manteniment i poda de la barrera vegetal s'ha de realitzar d'acord amb la normativa vigent en la matèria.
-S'ha de complir amb l'establert a la Llei 3/2005, de 20 d'abril, de protecció del medi nocturn a les Illes Balears, en els aspectes del parc fotovoltaic que pugui ser aplicable.
-S'ha de complir amb l'establert en el Reial decret 1432/2008, de 29 d'agost, pel qual s'estableixen mesures per a la protecció de l'avifauna contra la col·lisió i l'electrocució en línies elèctriques d'alta tensió.
-S'han de complir les previsions establertes de la Llei 37/2003, de 17 de novembre, del renou així com, les de la Llei 1/2007, de 16 de març, contra la contaminació acústica de les Illes Balears.
Es recomana:
La instal·lació d'equips d'emmagatzematge energètic amb la finalitat de proporcionar capacitat de gestió, assegurar la qualitat del subministrament i minimitzar el desenvolupament de nova xarxa necessària per a la seva integració.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
(Signat electrònicament: 18 d'abril de 2023)
La secretària general Catalina Inés Perelló Carbonell Per suplència del president de la CMAIB (BOIB núm 26, de 28/02/2023)