Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 261510
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova, per a l’any 2023, la convocatòria d’ajudes destinades al foment i la protecció de varietats autòctones en risc d’erosió genètica
L'erosió genètica és el procés de pèrdua de varietats i races de les espècies domèstiques i silvestres de plantes i animals, i és un procés continu i generalitzat a escala mundial i nacional. Les causes són la introducció d'espècies i varietats foranes, els processos de transformació de les pràctiques i sistemes agropecuaris tradicionals i les exigències dels mercats. Tot això ha contribuït a relegar moltes espècies i varietats natives, per substitució i competència, de manera que s'han anat imposant varietats vegetals comercials per damunt de les varietats autòctones. Amb la pèrdua d'una espècie o d'una varietat local s'elimina, de manera irreversible, la diversitat genètica que s'hi conté, que naturalment inclou informació genètica d'adaptació a la zona en què va evolucionar i n'és aquest un dels principals riscs de pèrdua de biodiversitat.
A més, els recursos fitogenètics són de vital importància per garantir el futur i la sostenibilitat de l'agricultura, ja que suposen una enorme font d'informació i material genètic per tal d'adaptar-nos als nous reptes del sector i a les demandes del mercat. En aquest sentit, la pèrdua de variabilitat genètica suposa una limitació de la capacitat de respondre a noves necessitats i un increment de la vulnerabilitat dels nostres cultius davant canvis ambientals o aparició de noves plagues o malalties.
Els recursos fitogenètics constitueixen una garantia per a la seguretat alimentària i són la base per crear noves varietats. A més, ajuden a sostenir l'equilibri de l'ecosistema mitjançant la utilització d'espècies apropiades, adaptades al territori i seleccionades durant centenars d'anys per les seves qualitats. Algunes d'aquestes varietats posseeixen, per exemple, característiques que les fan més resistents a la sequera o a la calor estival i poden contribuir a la mitigació dels efectes del canvi climàtic en la nostra agricultura. Dins dels recursos fitogenètics, les varietats localment adaptades tenen un especial interès, ja que, a més de suportar millor les condicions climàtiques de l'entorn, formen part d'una identitat cultural i d'una gastronomia singular de cada territori.
El procés d'abandó de l'activitat agrària es considera una problemàtica essencial a les Illes Balears, no tan sols de cara al manteniment del teixit socioeconòmic de les zones rurals, sinó també des del punt de vista mediambiental en relació amb el manteniment de gran part del territori de l'arxipèlag (en concret, un 73% de la superfície total està ocupada per cultius, pastures amb arbrat i arbustius). En aquestes àrees, l'agricultura té una incidència crucial en termes de conservació del paisatge, la prevenció d'incendis, la qualitat de l'entorn i la conservació d'hàbitats, espècies protegides i manteniment de races autòctones i varietats locals.
El Pacte Verd Europeu (European Green Deal), presentat per la Comissió l'11 de desembre del 2019, estableix un full de ruta cap a una economia circular climàticament neutra, en la qual el creixement econòmic estigui dissociat de l'ús indiscriminat de recursos. L'estratègia “De la granja a la taula” (Farm to fork) proposa accions i compromisos ambiciosos cap a una transformació profunda del sistema agroalimentari europeu més sostenible ambientalment, resilient, amb capacitat d'adaptació al canvi climàtic i compromès amb la mitigació dels seus efectes. L'estratègia europea de biodiversitat estableix alhora objectius concrets per lluitar contra la pèrdua de biodiversitat a Europa i al món.
En aquest marc de compromisos és imprescindible donar suport a les explotacions agràries amb mesures concretes que fomentin la protecció de varietats autòctones en risc d'erosió genètica, creant sistemes agrícoles, en equilibri amb l'ecosistema, de producció d'aliments mitjançant espècies adaptades al territori i produir aliments d'alta qualitat. Les explotacions que fan servir les varietats en risc d'erosió genètica, a més de ser un reservori de material fitogenètic de gran valor, empren sistemes de producció naturals, ja que les varietats conreades estan adaptades al medi on es conreen, fet que assegura a llarg termini una agricultura més sostenible que redueix els efectes contaminants de les aigües i els sòls.
La Decisió d'execució de la Comissió de 31 d'agost de 2022 aprova el Pla estratègic de la PAC 2023-2027 d'Espanya (PEPAC) per a l'ajuda de la Unió finançada pel FEAGA i pel FEADER. En aquest pla es recullen les intervencions per al desenvolupament rural programades per a les Illes Balears i que estableix el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.
Les actuacions finançades amb càrrec a aquesta convocatòria s'enquadren dins la intervenció sobre el desenvolupament rural, amb codi 6505.1–SIGC, de “Compromisos agroambientals en superfícies agràries. Conservació de recursos genètics”, que està inclosa al Pla estratègic nacional de la PAC aprovat per a Espanya (PEPAC) i emparada en l'article 70 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, esmentats. D'acord amb el que estableix aquesta intervenció, les actuacions subvencionades han de contribuir de manera específica a l'objectiu següent del PEPAC: “SO.6. Contribuir a aturar i revertir la pèrdua de biodiversitat, potenciar els serveis ecosistèmics i conservar els hàbitats i paisatges”.
Aquesta intervenció contribueix clarament als objectius transversals de millora del medi ambient i adaptació i mitigació del canvi climàtic, ja que suposa un foment de pràctiques respectuoses amb el medi ambient i adaptades als ecosistemes.
Amb la finalitat de garantir la gestió correcta i el funcionament harmonitzat de les intervencions en el marc del Pla estratègic de la PAC (d'ara endavant, PEPAC), la convocatòria s'ajusta al que estableix el Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna i pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1306/2013.
De la mateixa manera i a l'efecte d'avaluar i controlar el compliment dels objectius i fites del PEPAC i el càlcul dels indicadors de resultat i d'impacte de les actuacions finançades, cal tenir en compte el Reglament d'execució (UE) 2021/2290 de la Comissió Europea, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes sobre els mètodes de càlcul dels indicadors comuns de realització i de resultats que estableix l'annex I del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.
El 6 d'abril del 2023 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.
Per altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes previstos per la normativa de la Unió Europea.
Actualment, el FOGAIBA tramita un expedient de despesa plurianual per poder reservar crèdit suficient per atendre els pagaments de les ajudes corresponents a les anualitats 2024 a 2027, per la qual cosa correspon condicionar l'eficàcia de la convocatòria a l'existència de crèdit suficient en la part pendent d'aprovar.
D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 10 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA, i de conformitat amb l'autoritat regional de gestió, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria, corresponent a l'any 2023, de les ajudes destinades al foment i la protecció de varietats autòctones en risc d'erosió genètica, d'acord amb el que preveu l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, publicada al BOIB núm. 43, de 6 d'abril de 2023.
2. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria tenen com a finalitat donar suport als agricultors que facin servir les varietats vegetals en risc d'erosió genètica d'interès a les illes, pel treball i esforç que realitzen per tal de conservar el material genètic i per lluitar contra la seva desnaturalització, així com preservar la genètica de les nostres varietats vegetals autòctones amenaçades, d'acord amb el que estableix l'article 70 del Reglament 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, i d'acord amb el Pla estratègic de la PAC 2023-2027 d'Espanya (PEPAC) per a l'ajuda de la Unió finançada pel FEAGA i pel FEADER.
3. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes regulades en aquesta convocatòria és tot el territori de les Illes Balears.
Segon Import màxim de la convocatòria i finançament
1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim d'un milió d'euros (1.000.000,00 €), amb possibilitat d'ampliar-ne els crèdits, amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA.
Aquest import està distribuït de la manera següent:
2023: 200.000,00 €
2024: 200.000,00 €
2025: 200.000,00 €
2026: 200.000,00 €
2027: 200.000,00 €.
2. Les subvencions esmentades han de ser finançades de la manera següent, en un 54% a càrrec del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), un 10,80 % a càrrec del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) i un 35,20% a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. No obstant el que preveu el punt 1 anterior, aquesta convocatòria queda sotmesa a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades en les anualitats 2024 a 2027 per un import conjunt de 800.000,00 €.
Tercer Requisits dels beneficiaris i de les explotacions
1. Requisits específics dels beneficiaris.
Poden ser beneficiàries de les ajudes previstes en aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques o agrupacions sense personalitat jurídica que, en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda, compleixin els requisits següents:
a. Que siguin titulars d'una explotació agrària que compleixi els requisits que preveu el punt 2 d'aquest apartat.
b. Que estiguin inscrites en alguna associació o agrupació d'agricultors i/o productors que tingui com a objectiu la conservació o el manteniment dels cultius en perill d'erosió genètica i compleixin les obligacions que se'n derivin.
2. Requisits específics de les explotacions.
Les explotacions agràries per a les quals se sol·liciti l'ajuda objecte d'aquesta convocatòria han de reunir els requisits següents:
a. Estar inscrites en el Registre Interinsular Agrari (RIA).
b. Que s'hi cultivi alguna o algunes de les varietats que consten al Catàleg de varietats locals d'interès agrari de les Illes Balears, que està regulat al Decret 13/2018, de 18 de maig (BOIB núm. 62 de 19 de maig de 2018), i que es poden consultar a la pàgina web https://varietatslocalsib.com/ca/. A títol informatiu, a l'annex 1 d'aquesta resolució es detallen les varietats locals actualment incloses al Catàleg de varietats locals d'interès agrari de les Illes Balears.
c. Disposar i dedicar al cultiu en risc d'erosió genètica una superfície mínima de 0,3 hectàrees.
3. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també el percentatge de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, correspon a l'agrupació. L'agrupació no es pot dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
4. Els requisits generals i els compromisos que estableixen els punts anteriors s'han de mantenir durant un període de cinc anys, inclòs l'any de la sol·licitud, i que acaba el dia 31 de desembre del 2027.
5. La comprovació d'inscripció al Registre Interinsular Agrari (RIA) s'ha de fer d'ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, atès que amb la presentació de la sol·licitud s'entén com a atorgada aquesta autorització.
6. A més, han de complir els requisits que preveu l'article 5 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, així com els que estableix el text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 13 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
7. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha de quedar acreditada amb anterioritat a l'hora de dictar-se la proposta de resolució de concessió.
La comprovació del compliment del requisit esmentat l'ha de fer pel FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud de subvenció en suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte si existeix manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions anteriors, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 €, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.
En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 €, se'l requerirà que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar la comprovació d'ofici.
8. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart Activitat subvencionable
Poden ser objecte de subvenció les actuacions consistents en el cultiu i la conservació d'una superfície i d'un nombre limitat de varietats vegetals autòctones de les Illes Balears, amb la finalitat de reduir el risc d'erosió genètica que pateixen, en els termes que preveu l'article 70 del Reglament (UE) núm. 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.
Cinquè Import de les ajudes
1. L'ajuda prevista en aquesta resolució es concedeix per un període de cinc anys. Aquest període es pot prorrogar dos anys més, mitjançant una resolució de la presidenta del FOGAIBA.
2. La superfície màxima auxiliable de cada varietat per beneficiari, depenent del grup de cultiu al qual pertanyen les varietats relacionades al Catàleg de varietats locals d'interès agrari de les Illes Balears, ha de ser la següent:
Per poder sol·licitar l'ajuda per a plantacions de fruiters amb diferents varietats, han de tenir com a mínim un 70% de varietats locals, i en aquest cas es concedeix la part proporcional de la superfície sol·licitada.
3. L'import de l'ajuda, aplicable per grup de cultiu, es calcula de la manera següent:
- Herbacis: 200,00 €/ha.
- Hortícoles: 600,00 €/ha.
- Fruiters: 600,00 €/ha.
4. L'import anual de l'ajuda es determina agafant com a base el nombre d'hectàrees compromeses per al conjunt de la sol·licitud d'ajuda, amb les limitacions següents:
- Fins a 25 ha: 100% de la prima.
- De més de 25 ha fins a 50 ha: 75% de la prima.
- De més de 50 ha fins a 75 ha: 50% de la prima.
- De més de 75 fins a 100 ha: 25% de la prima.
- De més de 100 ha: 0% de la prima.
5. En el cas de cultius anuals, i atesa l'obligació d'efectuar la rotació de cultius, l'ajuda es concedeix sobre la base de la quantia corresponent al cultiu declarat inicialment. La quantia esmentada té la consideració de quantia màxima anual. En cas de canvi de cultiu, la quantia anual s'ha de calcular en funció del nou tipus de cultiu i s'ha d'abonar l'ajuda pel seu import corresponent; en cas que sigui inferior a l'import inicialment concebut, s'ha de modificar la resolució de concessió amb la reducció corresponent de la quantia inicialment assignada.
Sisè Sol·licitud d'ajuda
1. Les sol·licituds d'ajuda s'han de presentar juntament amb la sol·licitud única, corresponent a l'exercici 2023, que preveu l'article 104 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, i en la forma que preveu la Resolució de la presidenta del FOGAIBA de 24 de febrer de 2023, de convocatòria, per a l'any 2023, dels ajuts corresponents a les intervencions en forma de pagaments directes que preveu el Pla estratègic de la PAC (PEPAC), publicada al BOIB núm. 26, de 28 de febrer de 2023.
S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari de les ajudes esmentades, que figura a la pàgina web del FOGAIBA, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest formulari.
2. El termini de presentació de sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB i, d'acord amb el que preveu l'article 108 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, acaba el 31 de maig del 2023.
No obstant això, i d'acord amb el que estableix l'apartat tercer de l'article 108 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, i sens perjudici de la resta d'exclusions i penalitzacions que estableix la normativa d'aplicació, són admissibles les sol·licituds d'ajuda presentades fins al 15 de juny del 2023, però, en aquest cas, l'import de l'ajuda serà reduït en un 1% per cada dia hàbil de retard, excepte en cas de força major i circumstàncies excepcionals. Aquesta reducció també s'aplica respecte de la documentació que hagi de presentar-se juntament amb la sol·licitud quan sigui un element constitutiu de l'admissibilitat de l'ajuda. Les sol·licituds presentades posteriorment es consideren no presentades.
3. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de l'interessat, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com les bases reguladores que estableix l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027 i la resta de normativa d'aplicació.
4. Les sol·licituds d'ajuda han d'adjuntar, si escau, la documentació següent:
a. NIF del sol·licitant que tingui la consideració de persona jurídica o de grups sense personalitat jurídica.
b. Si escau, estatuts, reglament o escriptura de constitució o modificació dels estatuts de l'entitat, degudament inscrits en el registre corresponent.
c. Si escau, acreditació de la representació amb què se signa la sol·licitud, que ha de ser vigent en el moment de sol·licitar l'ajuda.
d. En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, a més s'ha d'aportar:
e. Si escau, d'acord amb el que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, sempre que la subvenció superi els 30.000,00 €, certificació emesa per un auditor inscrit en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes que acrediti el seu compliment per part de la persona sol·licitant de l'ajuda, amb independència de qualsevol finançament per al cobrament anticipat de l'empresa proveïdora. A aquest efecte, si de l'informe d'auditoria dels darrers comptes anuals es dedueix un compliment del 100% dels terminis de pagament a proveïdors per part del sol·licitant, serà suficient un certificat emès per l'auditor que indiqui que en el seu treball d'auditoria ha efectuat procediments per obtenir evidència de la correcció del contingut de la memòria dels comptes anuals com a certificació de compliment del requisit de l'article 13.3 bis. En cas de que no sigui possible emetre aquest certificat (per no existir comptes anuals auditats o perquè aquests comptes reflecteixen un percentatge de compliment de terminis de pagament a proveïdors inferior al 100%), s'ha de presentar certificació, basada en un informe de procediments acordats, que acrediti que el sol·licitant, en el moment de presentació de sol·licitud d'ajuda, no té cap factura pendent de pagament en la qual s'hagin superat els terminis legals de pagament. Aquesta certificació no pot tenir, en cap cas, una antiguitat superior a un mes anterior a la data de presentació de la sol·licitud.
f. Si escau, documentació que acrediti que es disposa de formació, d'acord amb el que estableix el punt 1.d de l'apartat novè. En el cas que la formació l'hagi rebut personal de plantilla, a més, s'ha d'aportar un contracte laboral o qualsevol altre document vàlid en dret que justifiqui la relació laboral.
g. Justificació de la titularitat del compte bancari en el qual se sol·licita el pagament de l'ajuda. En el cas d'entitats sense personalitat jurídica, s'ha de facilitar el número de compte de l'entitat.
h. Certificat de pertànyer a alguna associació o agrupació d'agricultors i/o productors que tingui com a objectiu la conservació o el manteniment dels cultius en perill d'erosió genètica i de complir les obligacions que se'n derivin.
El FOGAIBA pot requerir qualsevol documentació complementària que es consideri necessària.
5. La comprovació del DNI tant de la persona interessada com del representant, així com del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, i de la inscripció al RIA, s'ha de fer d'ofici per part del FOGAIBA.
En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per comprovar aquestes dades, s'ha d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.
En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions anteriors o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 €, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.
6. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol Administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que es trobin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per a aquesta comprovació, caldrà aportar el document corresponent.
Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin estat aportats per elles mateixes davant de qualsevol Administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pogués obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.
En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, abans de la proposta de resolució, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document.
7. Si la sol·licitud té algun defecte o no adjunta tota la documentació esmentada als punts anteriors, o bé si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o guixades, s'ha de requerir a la persona sol·licitant mitjançant una publicació a la pàgina web del FOGAIBA perquè, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén que desisteix de la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxiva l'expedient sense cap altre tràmit.
Setè Selecció dels beneficiaris
1. El procediment per seleccionar els beneficiaris de les ajudes convocades mitjançant aquesta resolució és el de concurrència no competitiva.
2. Per tal d'ajustar la concessió de les ajudes al foment i conservació de varietats en risc d'erosió genètica objecte d'aquesta convocatòria als recursos pressupostaris disponibles, en el cas que el conjunt de peticions superi la dotació que preveu l'apartat segon d'aquesta resolució, s'ha de prorratejar l'import global màxim entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiaris.
Vuitè Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En cas que calgui notificar la proposta de resolució, s'ha de fer mitjançant la publicació a la pàgina web del FOGAIBA, cada dilluns i els dies 1 i 15 de cada més, o el dia hàbil següent si aquells dies són inhàbils, o de manera telemàtica.
Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets, al·legacions i proves més que els que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.
Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'activitats que ha de desenvolupar el sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar el beneficiari que reformuli la sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.
En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció.
Un cop examinades les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció, la seva quantia, el finançament per part de les diferents administracions i la mesura del programa que es tracti.
2. La resolució dels expedients ha de ser dictada pel vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA. Amb anterioritat a l'emissió d'aquesta proposta, la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural ha d'emetre un informe en què s'acrediti, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. A la resolució de concessió de l'ajuda, s'hi ha de fer constar el finançament per part de les diferents administracions, i el fons europeu al qual s'imputa la despesa.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos comptats a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i s'ha de notificar mitjançant la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears o de manera telemàtica. Transcorregut aquest temps sense que s'hagi notificat la resolució expressa, la persona interessada pot entendre com a desestimada la seva sol·licitud.
Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació al BOIB.
4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la notificació, d'acord amb el que estableix l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Novè Obligacions i compromisos dels beneficiaris
1. Els beneficiaris es comprometen i s'obliguen, durant un període de cinc anys, inclòs el de la sol·licitud d'ajuda, és a dir, fins al 31 de desembre de 2027, a:
a. Mantenir, sense disminuir, la superfície compromesa a nivell de grup de cultiu en la resolució de concessió de l'ajuda, independentment que pugui variar la ubicació del cultiu dins les parcel·les que integren l'explotació agrària o dels canvis de les parcel·les on s'ubica el conreu. Aquest compromís es considera complert amb una tolerància màxima de disminució de la superfície compromesa d'un 20%.
Les sol·licituds es poden retirar totalment o parcialment, d'acord amb el que disposa l'article 113 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre.
b. Disposar, mantenir i actualitzar el quadern d'explotació, o bé el quadern digital d'explotació agrícola, quan sigui exigible conforme al que disposa la disposició final octava del Reial decret 1054/2022, de 27 de desembre.
El contingut mínim és el que estableix l'annex II del Reial decret 1054/2022 i l'article 16 del Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre:
1r. Dades generals del cultiu en cada parcel·la agrícola.
El titular de l'explotació pot agrupar les seves dades generals de cultiu en unitats homogènies de cultiu (UHC) sobre les quals es facin les mateixes pràctiques de cultiu, a l'efecte de facilitar l'emplenament dels apartats següents.
2n. Tractaments fitosanitaris. Per a les actuacions fitosanitàries, s'ha de registrar per a cada UHC la informació conforme a l'annex III del Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.
3r. Fertilització. Per a cada UHC s'ha de registrar el que indiqui la normativa sectorial respecte a la nutrició sostenible als sòls agraris. En aquest cas ha de complir amb la normativa i el continguts mínims que estableix el Reial decret 1051/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen normes per a la nutrició sostenible als sòls agraris.
4t. Altres aspectes que es recullin a la normativa sectorial reguladora respectiva de l'activitat concreta.
S'han d'inscriure les operacions de cultiu i actuacions efectuades a cada una de les parcel·les i/o UHC amb indicació de la data de realització i les incidències, si n'hi hagués.
El quadern d'explotació pot ser en format paper fins a l'entrada en vigor de l'article 9 del Reial decret 1054/2022, de 27 de desembre, que estableix l'obligació de gestionar el quadern digital d'explotació agrícola, que ha de ser en format digital segons la normativa reguladora específica.
c. Participar, durant el període de compromís, en activitats de formació relacionades amb les varietats en risc d'erosió genètica. Per això, ha de justificar l'assistència a algun curs o activitat de formació tècnica, relacionats amb el maneig o conservació de la varietat, d'un mínim de 25 hores, i s'ha d'acreditar mitjançant una certificació de l'entitat que ha impartit el curs. Aquest període de compromís comença a partir de l'1 de gener del 2023 i acaba el 31 de desembre del 2027.
S'admet que la formació la rebi personal de plantilla de la persona beneficiària sempre que faci tasques relacionades amb l'activitat agrària de l'explotació. Aquest compromís es pot substituir per una titulació en formació agrícola reglada de nivell FP2 o equivalent, certificat de professionalitat de nivell 3 de la família agrària o titulació universitària de la branca agrícola o forestal.
d. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, necessàries per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos, com també aportar tota la documentació que sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.
e. Complir, a la seva explotació, els requisits legals de gestió, així com les bones condicions agràries i mediambientals que estableix el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen normes per a l'aplicació de la condicionalitat reforçada i de la condicionalitat social que han de complir les persones beneficiàries dels ajuts en el marc de la política agrícola comuna, que rebin pagaments directes, determinats pagaments anuals de desenvolupament rural i del Programa d'opcions específiques per la llunyania i la insularitat (POSEI).
f. Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a l'explotació i a la persona beneficiària, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució.
g. Facilitar a l'IRFAP una mostra del material vegetal cultivat per a la seva conservació a un banc de germoplasma, si ho sol·licita l'Administració competent.
Es comprovarà sol·licitant d'ofici a l'IRFAP aquesta informació.
h. Reservar el 5% del material vegetal de reproducció obtingut en el cas de cultius anuals.
Es comprovarà en control de camp.
j. Mantenir la inscripció en alguna associació o agrupació d'agricultors i/o productors, que tinguin com a objectiu la conservació o el manteniment dels cultius en perill d'erosió genètica i complir les obligacions que se'n derivin.
k. Disposar d'assessorament tal com el defineix i en els casos que ho prevegi el Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre.
l. En cas que faci tractaments fitosanitaris, el titular de l'explotació o personal propi ha de disposar de carnet d'usuari professional en les condicions i casos que defineix el Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, o aportar el contracte amb l'empresa de tractaments fitosanitaris inscrita al ROPO.
m. Complir les normes d'emmagatzematge dels productes fitosanitaris, d'acord amb el que estableix el Reial decret 285/2021, de 20 d'abril.
n. Complir les normes de gestió d'envasos dels productes fitosanitaris, d'acord amb el que estableix l'article 41 del Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre.
3. D'acord amb el que disposa l'article 70.7 del Reglament (UE) 2021/2115, de 2 de desembre de 2021, en cas que es modifiquin les normes o els requisits obligatoris que estableix el PEPAC de l'Estat espanyol, aprovat per la Decisió d'execució de la Comissió de 31 d'agost de 2022, com també els requisits mínims que estableix la legislació autonòmica o nacional, i quan aquesta modificació impliqui uns compromisos més rigorosos que els subscrits per la persona beneficiària, aquesta persona ha d'assumir els nous compromisos que imposa la modificació. En cas que la persona beneficiària no accepti l'adaptació als nous compromisos, el compromís s'entén finalitzat sense que s'exigeixi cap reemborsament o pagament pel període durant el qual el compromís fos efectiu.
4. Aquestes obligacions s'entenen sens perjudici de l'obligació de complir amb la resta que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 17 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, publicada al BOIB núm. 43, de 6 d'abril de 2023.
5. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, i sens perjudici del que estableix l'apartat onzè d'aquesta resolució i la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Desè Cessió i traspàs de l'explotació
1. Si després de presentar-se una sol·licitud d'ajuda i abans de la data límit de modificació de la sol·licitud, una explotació és cedida per un beneficiari a un altre en la seva totalitat, no es concedeix al cedent cap ajuda en relació amb l'explotació cedida.
L'ajuda o el pagament sol·licitats pel cedent es concedeixen al cessionari, d'acord amb el que disposa l'article 114, apartat 3, del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sempre que el nou titular:
a. En un termini de deu dies hàbils informi el FOGAIBA de la cessió i sol·liciti el pagament de l'ajuda.
b. El cessionari presenti la documentació esmentada a l'apartat sisè d'aquesta resolució.
c. Compleixi totes les condicions exigides per a la concessió de l'ajuda respecte de l'explotació cedida.
2. La comprovació del DNI del cessionari, de la inscripció al Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA), així com de la informació fiscal que es detalla a l'apartat sisè d'aquesta resolució, s'ha de fer d'ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud de subrogació de l'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. En cas de que s'hi oposi, ha de presentar els documents o certificats corresponents.
Onzè Justificació i pagament de les ajudes
1. Els beneficiaris han de presentar les sol·licituds anuals de pagament corresponents, a excepció de la primera anualitat, que correspon a l'any 2023, i que s'entén sol·licitada juntament amb la sol·licitud de l'ajuda.
Les sol·licituds anuals de pagament s'han de presentar en el termini que anualment es fixi per a la sol·licitud única que regula l'article 104 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre i, si escau, s'ha d'adjuntar la documentació que preveuen els punts f i h de l'apartat sisè d'aquesta resolució.
2. L'import de l'ajuda concedida s'abona al beneficiari mitjançant transferència bancària, i amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, un cop efectuades les verificacions i controls corresponents, quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat per a la qual va ser concedida.
3. En qualsevol cas s'han de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveu l'annex 2, així com la Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrícola comuna i altres matèries connexes, el Reial decret 147/2023, de 27 de febrer, el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre.
4. En el cas que no presenti la sol·licitud de pagament d'una anualitat, el beneficiari perd el dret a rebre la part de l'ajuda corresponent a aquest any i, en conseqüència, procedeix la revocació parcial de l'ajuda concedida. En aquest cas, no es produeix una revocació total de l'ajuda ni la reclamació dels imports rebuts en els anys anteriors; no obstant això, s'ha de verificar el compliment dels compromisos assumits i, si escau, s'han d'aplicar les sancions corresponents a descomptar d'anys successius o iniciar el procediment de reintegrament corresponent.
Dotzè Ajudes no reintegrables
De conformitat amb el que estableix l'article 23.6 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027 i l'article 4 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, no s'han de reintegrar les ajudes rebudes quan l'incompliment d'algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits a la persona beneficiària sigui a causa d'algun dels casos de força major o circumstàncies excepcionals següents:
a. Mort o desaparició de la persona beneficiària.
b. Incapacitat laboral de llarga durada de la persona beneficiària.
c. Catàstrofe natural greu o fenomen climatològic advers assimilable a catàstrofe natural que hagi afectat seriosament les terres agràries de l'explotació.
d. Destrucció accidental del locals de l'explotació destinats al bestiar.
e. Epizoòtia, reconeguda per l'autoritat competent, que hagi afectat una part o la totalitat del bestiar de l'explotació de la persona beneficiària.
f. Plaga vegetal o malaltia vegetal causada per microorganismes patogènics o factors ambientals, reconeguda per l'autoritat competent, que hagin afectat una part o la totalitat dels cultius de l'explotació de la persona beneficiària.
g. Expropiació de la totalitat o d'una part important de l'explotació, si aquest fet no era previsible el dia en què es va presentar la sol·licitud.
h. Pèrdua de la producció en una part o en la totalitat del cultiu o del ramat, per danys produïts per la fauna silvestre que hagin estat reconeguts per l'autoritat competent.
No obstant això, tot queda condicionat al compliment per part de la persona beneficiària de l'obligació de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major i les circumstàncies excepcionals, juntament amb les proves pertinents a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels quinze dies hàbils següents a la data en què la persona beneficiària o el seu drethavent estiguin en condicions de fer-ho.
Tretzè Compatibilitats
Les actuacions objecte de les ajudes que preveu aquesta resolució només es poden combinar amb altres compromisos agroambientals quan aquests compromisos no siguin incompatibles, és a dir, quan siguin complementaris i compatibles entre si, segons estableix el Pla estratègic de la PAC de l'Estat espanyol aprovat per la Decisió de 31 d'agost de 2021.
Catorzè Control de les ajudes
1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, i les disposicions nacionals que estableixen el Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, i el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre.
2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre.
De conformitat amb el que disposa el títol II, capítol III, del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, s'han d'efectuar controls mitjançant monitoratge sobre tots els expedients d'ajuda. En cas que es detectin incidències, s'han de notificar al beneficiari afectat els resultats provisionals dels controls i aquesta persona pot:
- Aportar fotografies georeferenciades de cada recinte (panoràmica i de detall) mitjançant l'aplicació SGAFot que justifiquin la validesa de la seva declaració, o
- Adaptar la sol·licitud única per adequar-la a la realitat del terreny, en el període permès de modificació de la sol·licitud única que fixa l'article 112 del Reial decret 1048/2022, de 27 desembre. Aquesta adaptació ha de respectar els compromisos aprovats en la resolució de concessió per no tenir penalització.
- En cas que el titular no aporti fotografies ni adapti la sol·licitud única en el termini establert, es penalitza el titular segons correspongui.
- Per a cultius protegits (hivernacles, en túnel, etcètera), cal que el titular faci fotografies preventives quan el cultiu ja estigui desenvolupat, ja que el monitoratge no pot obtenir dades dels cultius protegits. En cas de fer diferents cultius (cultiu principal, cultiu secundari) s'han de fer fotografies de cada un dels cultius.
3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.
Quinzè Règim jurídic
Per a tot el que preveu aquesta convocatòria, s'aplica:
- El Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen les normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els Estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrari de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) 1307/2013.
- El Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna i pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1306/2013.
- La Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrícola comuna i altres matèries connexes.
- El Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre la aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrícola comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control.
- El Reial decret 1046/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula la governança del Pla estratègic de la política agrícola comuna a Espanya i dels fons europeus FEAGA y FEADER.
- El Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrícola comuna.
- El Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de la condicionalitat reforçada i de la condicionalitat social que han de complir les persones beneficiaries de les ajudes en el marc de la política agrícola comuna que rebin pagaments directes, determinats pagaments anuals de desenvolupament rural i del Programa d'opcions específiques per la llunyania i la insularitat (POSEI).
- El Reial decret 1054/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableix i es regula el sistema d'informació d'explotacions agrícoles i ramaderes i de la producció agrària, així com el Registre autonòmic d'explotacions agrícoles i el quadern digital d'explotació agrícola.
- El Reial decret 1051/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen unes normes per a la nutrició sostenible als sòls agraris.
- El Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de penalitzacions en les intervencions que preveu el Pla estratègic de la política agrícola comuna, i es modifiquen diversos reials decrets pels quals es regulen diferents aspectes relacionats amb l'aplicació a Espanya de la política agrícola comuna per al període 2023-2027.
- El Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.
- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
- La Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.
- El Decret 13/2018, de 18 de maig, pel qual es crea el Catàleg de les varietats locals d'interès agrari de les Illes Balears.
- L'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.
- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.
Setzè Publicació
Aquesta resolució s'ha de notificar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 18 d'abril de 2023
La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño
ANNEX 1 Llista de varietats que consten al Catàleg de varietats locals d'interès agrari de les Illes Balears
Espècie |
Varietat |
---|---|
Albercoquer - Prunus armeniaca |
Bord capona |
Albercoquer - Prunus armeniaca |
Galta vermella |
Albercoquer - Prunus armeniaca |
Inquer |
Albercoquer - Prunus armeniaca |
Lluentó |
Albercoquer - Prunus armeniaca |
Morro de bou |
Albercoquer - Prunus armeniaca |
Moscatell |
Albercoquer - Prunus armeniaca |
Taronjal |
Alzina dolça - Quercus ilex L. |
avellaneta |
Alzina dolça - Quercus ilex L. |
de castanya |
Alzina dolça - Quercus ilex L. |
de la campaneta |
Alzina dolça - Quercus ilex L. |
de la campaneta |
Alzina dolça - Quercus ilex L. |
de la monja Riera |
Alzina dolça - Quercus ilex L. |
de la senyora |
Alzina dolça - Quercus ilex L. |
de'n Cremat |
Alzina dolça - Quercus ilex L. |
de'n Pere Andreu |
Espècie |
Varietat |
Ametler - Prunus dulcis |
Agrina |
Ametler - Prunus dulcis |
Alzina |
Ametler - Prunus dulcis |
Andreu |
Ametler - Prunus dulcis |
Beirite |
Ametler - Prunus dulcis |
Bord de Santa Maria |
Ametler - Prunus dulcis |
Bord de Selva |
Ametler - Prunus dulcis |
Bord den Pep Jeroni |
Ametler - Prunus dulcis |
Bord des Raiguer |
Ametler - Prunus dulcis |
Cántaros |
Ametler - Prunus dulcis |
Capirons |
Ametler - Prunus dulcis |
Caragola |
Ametler - Prunus dulcis |
Corona |
Ametler - Prunus dulcis |
D'en Ceba |
Ametler - Prunus dulcis |
D'en Duet |
Ametler - Prunus dulcis |
D'en Feneret |
Ametler - Prunus dulcis |
D'en Jordi |
Ametler - Prunus dulcis |
D'en Lluc |
Ametler - Prunus dulcis |
D'en Pere Xina |
Ametler - Prunus dulcis |
D'en Pons |
Ametler - Prunus dulcis |
D'en Pota |
Ametler - Prunus dulcis |
D'en Ribes |
Ametler - Prunus dulcis |
D'en Rutló |
Ametler - Prunus dulcis |
D'en Totsol |
Ametler - Prunus dulcis |
D'en Verdereta |
Ametler - Prunus dulcis |
De Binissalem |
Ametler - Prunus dulcis |
De bolic |
Ametler - Prunus dulcis |
De l'engan |
Ametler - Prunus dulcis |
De la canal |
Ametler - Prunus dulcis |
De la Mare de Déu |
Ametler - Prunus dulcis |
De la vara |
Ametler - Prunus dulcis |
De n'Horrac |
Ametler - Prunus dulcis |
De sa Canova 1 |
Ametler - Prunus dulcis |
Desmai victòria |
Ametler - Prunus dulcis |
Duran |
Ametler - Prunus dulcis |
Filau |
Ametler - Prunus dulcis |
Fita d'Eivissa |
Ametler - Prunus dulcis |
Guarim |
Ametler - Prunus dulcis |
Maxina |
Ametler - Prunus dulcis |
Mollar de Selva |
Ametler - Prunus dulcis |
Pintadeta |
Ametler - Prunus dulcis |
Pou d'en Gaspar |
Ametler - Prunus dulcis |
Pou d'Establiments |
Ametler - Prunus dulcis |
Pou de Felanitx |
Ametler - Prunus dulcis |
Primerenca |
Ametler - Prunus dulcis |
Sicília |
Ametler - Prunus dulcis |
Talletona |
Ametler - Prunus dulcis |
Torres |
Ametler - Prunus dulcis |
Trapa |
Ametler - Prunus dulcis |
Vera |
Ametler - Prunus dulcis |
Vinagrillo |
Ametler - Prunus dulcis |
Vivero |
Ametler - Prunus dulcis |
Viveta |
Ametler - Prunus dulcis |
Vivot |
Arròs - Oryza sativa |
bombeta |
Blat - Triticum turgidum |
Alemany (BGIB276) |
Blat - Triticum turgidum |
Barba |
Blat - Triticum turgidum |
Barba (BGIB133) |
Blat - Triticum turgidum |
Barba (BGIB134) |
Blat - Triticum turgidum |
Barba (BGIB203) |
Blat - Triticum turgidum |
Barba blanc (BGIB208) |
Blat - Triticum turgidum |
Blanc (BGIB256) |
Blat - Triticum turgidum |
Blanc (BGIB258) |
Blat - Triticum turgidum |
Blanc (BGIB274) |
Blat - Triticum turgidum |
Grec |
Blat - Triticum turgidum |
Mort |
Blat tou - Triticum aestivum |
Xeixa |
Carabassa - Cucurbita maxima |
patata |
Ceba - Allium cepa |
Ceba blanca mallorquina |
Ceba - Allium cepa |
Ceba vermella d'Andratx |
Ceba - Allium cepa |
Ceba vermella eivissenca |
Cirerer - Prunus avium |
Blanca |
Cirerer - Prunus avium |
Blanques tardanes |
Cirerer - Prunus avium |
Bord d'es marge |
Cirerer - Prunus avium |
Bord de Planícia |
Cirerer - Prunus avium |
Cabana grossa |
Cirerer - Prunus avium |
Comosa |
Cirerer - Prunus avium |
Comosa grossa |
Cirerer - Prunus avium |
D'en Tenalles |
Cirerer - Prunus avium |
D'escata |
Cirerer - Prunus avium |
Del capellà |
Cirerer - Prunus avium |
Gelosa de mèrlera |
Cirerer - Prunus avium |
Negrins |
Cirerer - Prunus avium |
Porreres 1 |
Cirerer - Prunus avium |
Porreres 2 |
Cirerer - Prunus avium |
Primerenc d'abril |
Cirerer - Prunus avium |
Primerenc d'Estellencs |
Cirerer - Prunus avium |
Primerenc de Can majoral |
Cirerer - Prunus avium |
Primerenc de Sóller |
Cirerer - Prunus avium |
Sarró |
Ciuró - Cicer arietinum |
mallorquí |
Col - Brassica oleracea L. var. capitata L. |
Col borratxona |
Col - Brassica oleracea L. var. capitata L. |
Col eivissenca |
Colflori - Brassica oleracea L. var. botrytis L. |
Colflori de fulla d'espasa |
Colflori - Brassica oleracea L. var. botrytis L. |
Colflori de la Puríssima |
Colflori - Brassica oleracea L. var. botrytis L. |
Colflori de Tots Sants |
Colflori - Brassica oleracea L. var. botrytis L. |
Pinya de Col |
Fava - Vicia faba |
mallorquina |
Fava - Vicia faba |
negra |
Figuera - Ficus carica |
Abaldufada rimada |
Figuera - Ficus carica |
Alacantina |
Figuera - Ficus carica |
Albacor |
Figuera - Ficus carica |
Algerina |
Figuera - Ficus carica |
Bergunya |
Figuera - Ficus carica |
Bermesca |
Figuera - Ficus carica |
Blava |
Figuera - Ficus carica |
Bordissot blanca |
Figuera - Ficus carica |
Bordissot negra |
Figuera - Ficus carica |
Calderona |
Figuera - Ficus carica |
Capoll llarg |
Figuera - Ficus carica |
Carlina |
Figuera - Ficus carica |
Coll de dama blanca |
Figuera - Ficus carica |
Coll de dama negra |
Figuera - Ficus carica |
Cucurella |
Figuera - Ficus carica |
D'en Roig Manyo |
Figuera - Ficus carica |
D'ull de perdiu |
Figuera - Ficus carica |
De la caseta |
Figuera - Ficus carica |
De la plata |
Figuera - Ficus carica |
De la roca |
Figuera - Ficus carica |
De la senyora |
Figuera - Ficus carica |
De la tira |
Figuera - Ficus carica |
De tres esplets |
Figuera - Ficus carica |
De'n Manel |
Figuera - Ficus carica |
De'n Tià Penya |
Figuera - Ficus carica |
Des Cós |
Figuera - Ficus carica |
Granadina |
Figuera - Ficus carica |
Hivernenca |
Figuera - Ficus carica |
Jorba |
Figuera - Ficus carica |
Llimonenca |
Figuera - Ficus carica |
Lloral |
Figuera - Ficus carica |
Mare de Déu |
Figuera - Ficus carica |
Martina |
Figuera - Ficus carica |
Martinenca |
Figuera - Ficus carica |
Martinenca rimada |
Figuera - Ficus carica |
Napolitana blanca |
Figuera - Ficus carica |
Paratjal |
Figuera - Ficus carica |
Paratjal rimada |
Figuera - Ficus carica |
Pèl de bou |
Figuera - Ficus carica |
Porquenya negra |
Figuera - Ficus carica |
Roja |
Figuera - Ficus carica |
Sitcel |
Figuera - Ficus carica |
Verdal |
Figuera - Ficus carica |
Victòria |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Bajoca |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Banya de cabra |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Banyeta |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Boval |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Bugadera |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Capoll curt |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Costella |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Costella d'ase |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
D'en Pau |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
De la mel |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
De ramell |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Des canonet |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Des Mestre |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Duraió |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Fina |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Fulla de raor |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Matalafera |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Mollar |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Negra |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Ordines |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Panesca |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Pic d'abella |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Roja |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Rojal |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Rossa |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Vera |
Garrover - Ceratonia siliqua L. |
Vermella |
Llentia - Lens culinaris |
mallorquina |
Lletuga - Lactuca sativa L. |
Blava |
Lletuga - Lactuca sativa L. |
Cama-Roja |
Lletuga - Lactuca sativa L. |
Eivissenca |
Lletuga - Lactuca sativa L. |
Negra |
Llimonera - Citrus x limon |
Santa Llúcia |
Mandariner - Citrus L. |
Fulla menuda |
Meló - Cucumis melo |
Eriçó |
Meló - Cucumis melo |
Eriçó |
Meló - Cucumis melo |
Eriçó eivissenc |
Meló - Cucumis melo |
groc |
Meló - Cucumis melo |
pell de melicotó |
Prunera - Prunus domestica |
Clàudia verda |
Prunera - Prunus domestica |
Coll de brocal |
Prunera - Prunus domestica |
Cor de bou |
Prunera - Prunus domestica |
De la sang |
Prunera - Prunus domestica |
Frare blanc |
Prunera - Prunus domestica |
Frare roig |
Prunera - Prunus domestica |
Frare verd |
Prunera - Prunus domestica |
Fresa |
Prunera - Prunus domestica |
Japonesa groga |
Prunera - Prunus domestica |
Japonesa vermella |
Prunera - Prunus domestica |
Modronya |
Prunera - Prunus domestica |
Sant Joan |
Síndria - Citrullus lanatus L. |
Xíndria Llarga |
Taronger - Citrus aurantium |
Alberola |
Taronger - Citrus aurantium |
Cadena |
Taronger - Citrus aurantium |
Califòrnia |
Taronger - Citrus aurantium |
Canoneta 1 |
Taronger - Citrus aurantium |
Canoneta 2 |
Taronger - Citrus aurantium |
Cul d'ou |
Taronger - Citrus aurantium |
Extra primerenca |
Taronger - Citrus aurantium |
Granito de oro |
Taronger - Citrus aurantium |
Imperial |
Taronger - Citrus aurantium |
Joan poteta |
Taronger - Citrus aurantium |
Peret |
Taronger - Citrus aurantium |
Primerenca |
Taronger - Citrus aurantium |
Pua |
Taronger - Citrus aurantium |
Verna |
Tomàtiga - Lycopersicum esculentum |
negra |
Tomàtiga - Lycopersicum esculentum |
Tomata Mamella de Vaca |
Tomàtiga - Lycopersicum esculentum |
Tomata Pit de Dona |
Vinya - Vitis vinifera |
Argamussa |
Vinya - Vitis vinifera |
Batista |
Vinya - Vitis vinifera |
Batista mallorquina |
Vinya - Vitis vinifera |
Callet |
Vinya - Vitis vinifera |
Callet negrella |
Vinya - Vitis vinifera |
Calop blanc |
Vinya - Vitis vinifera |
Calop negre |
Vinya - Vitis vinifera |
Calop vermell |
Vinya - Vitis vinifera |
Escursac |
Vinya - Vitis vinifera |
Esperó de gall |
Vinya - Vitis vinifera |
Fernandella |
Vinya - Vitis vinifera |
Fogoneu |
Vinya - Vitis vinifera |
Fogoneu mallorquí |
Vinya - Vitis vinifera |
Gafarró |
Vinya - Vitis vinifera |
Galmeter |
Vinya - Vitis vinifera |
Giró negre |
Vinya - Vitis vinifera |
Giró ros |
Vinya - Vitis vinifera |
Gorgollassa |
Vinya - Vitis vinifera |
Joanillo |
Vinya - Vitis vinifera |
Malvasia de Banyalbufar |
Vinya - Vitis vinifera |
Mamella de vaca |
Vinya - Vitis vinifera |
Mancès de capdell |
Vinya - Vitis vinifera |
Mancès de Tibús |
Vinya - Vitis vinifera |
Manto negro |
Vinya - Vitis vinifera |
Moll |
Vinya - Vitis vinifera |
Moscatell |
Vinya - Vitis vinifera |
Moscatell romà |
Vinya - Vitis vinifera |
Pepita de oro |
Vinya - Vitis vinifera |
Pepita rosada |
Vinya - Vitis vinifera |
Peu de rata |
Vinya - Vitis vinifera |
Quigat |
Vinya - Vitis vinifera |
Sabater |
Vinya - Vitis vinifera |
Sinsó |
Vinya - Vitis vinifera |
Valent blanc |
Vinya - Vitis vinifera |
Valent negre |
Vinya - Vitis vinifera |
Vinater blanc |
Vinya - Vitis vinifera |
Vinater negre |
ANNEX 2 REDUCCIONS I EXCLUSIONS
1. Reduccions per sobredeclaració de superfícies
a. D'acord amb el que preveu l'article 18 del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, la sobredeclaració es calcula per a cada grup de cultiu com el resultat de la diferència entre la superfície declarada a la sol·licitud i la determinada com a resultat dels controls, dividida entre la superfície declarada i multiplicat per 100, és a dir:
% sobredeclaració = ((superfície declarada – superfície determinada) : superfície declarada) x 100
b. Si la superfície declarada a l'efecte de grup de cultiu sobrepassa la superfície determinada, tal com s'especifica al punt a anterior, l'ajuda per a aquell grup de cultiu s'ha de calcular d'acord amb la superfície determinada, a la qual ha de ser d'aplicació la penalització que correspongui d'entre les següents:
- El doble del percentatge de sobredeclaració quan aquesta sobredeclaració és superior al 3% o a 2 ha, però inferior o igual al 20% de la superfície declarada.
- Per la totalitat de l'ajuda si la diferència és superior al 20% de la superfície declarada segons la fórmula explicada al punt a.
- No s'aplica cap penalització si el percentatge de sobredeclaració és igual o inferior al 3% i inferior a 2 ha.
c. En cas que el percentatge de sobredeclaració sigui de més del 50%: no es concedeix cap ajuda per superfície i, a més, la persona beneficiària està subjecta a una penalització addicional igual a l'import de l'ajuda corresponent a la diferència entre la superfície declarada i la superfície determinada conforme als punts a i b anteriors. Si aquest import de penalització addicional no es pot recuperar íntegrament en els tres anys naturals següents a aquell any en el qual s'hagi descobert la irregularitat, es cancel·la el saldo pendent.
2. Reduccions en el cas d'incompliment de criteris de subvencionalitat, així com de compromisos i altres obligacions
S'entenen per criteris de subvencionalitat aquells requisits, compromisos i altres obligacions vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mida de la superfície.
Les reduccions i exclusions per incompliment dels criteris de subvencionalitat tenen com a base l'article 31 del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer.
De conformitat amb el que disposa l'annex del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, la determinació de les penalitzacions per incompliment dels criteris de subvencionalitat s'ha de fer d'acord amb la tipificació prèvia següent:
- Compromisos excloents (CE): compromisos els quals no respecten els criteris i/o requisits que estableix la concessió i que ha de mantenir al llarg de tota la durada de l'ajuda. L'incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, la seva exclusió i, quan procedeixi, s'ha de sol·licitar el reintegrament dels imports dels anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell que s'ha descobert l'incompliment, es cancel·la el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari queda exclòs de la mesura durant l'any natural de què es tracti i del següent.
- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:
1r. Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual comporta conseqüències rellevants per als objectius que cal assolir i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb els mitjans acceptables.
2n. Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la intervenció i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.
3r. Compromís secundari (CS): compromís l'incompliment del qual té una baixa rellevància amb l'objectiu de la línia d'ajuda.
4t. Compromís terciari (CT): compromís l'incompliment del qual té escassa rellevància amb l'objectiu de la línia d'ajuda.
Els compromisos d'aquestes ajudes destinades al foment i la conservació de varietats en risc d'erosió genètica estan tipificats de la manera següent:
- Mantenir, sense disminuir, la superfície compromesa a escala de grup de cultiu a la resolució de concessió de l'ajuda, independentment que pugui variar la ubicació del cultiu dins les parcel·les que integren l'explotació agrària o dels canvis de les parcel·les on s'ubica el conreu, aquest compromís s'entén complert amb una tolerància d'un 20%: CS.
- Disposar i mantenir actualitzat el quadern d'explotació segons el que estableix el punt 1.c de l'apartat novè d'aquesta convocatòria:
- Reservar el 5% del material vegetal de reproducció obtingut: CP.
- Estar inscrits en alguna associació o agrupació d'agricultors i/o productors que tingui com a objectiu la conservació o el manteniment dels cultius en perill d'erosió genètica i compleixin les obligacions que se'n derivin: CB.
- Participar, durant el període de compromís, en activitats relacionades amb el maneig i/o la conservació de les varietats en risc d'erosió genètica. Per això, ha de justificar l'assistència a algun curs o activitat de formació tècnica, relacionats amb la matèria, d'un mínim de 25 hores:
- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, necessàries per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos i aportar tota la documentació que sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions: CB.
- Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a l'explotació i a la persona beneficiària, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució: CB.
- Facilitar a l'IRFAP una mostra del material vegetal cultivat per a la conservació en un banc de germoplasma: CS.
- Mantenir la inscripció en alguna associació o agrupació d'agricultors i/o productors, que tingui com a objectiu conservar o mantenir els cultius en perill d'erosió genètica i complir les obligacions que se'n derivin. Aquesta inscripció es pot fer efectiva fins al moment abans que es dicti la proposta de resolució: CB.
- Disposar d'assessorament, tal com el defineix i en els casos que ho prevegi el Reial decret 1311/2012: CP.
- En cas de fer tractaments fitosanitaris, el titular de l'explotació o personal propi ha de disposar de carnet d'usuari professional en les condicions i casos que defineix el Reial decret 1311/2012, o aportar el contracte amb l'empresa de tractaments fitosanitaris inscrita al ROPO: CP.
- Complir les normes d'emmagatzematge dels productes fitosanitaris, d'acord amb el que estableix el Reial decret 285/2021: CP.
- Complir les normes de gestió d'envasos dels productes fitosanitaris, d'acord amb el que estableix l'article 41 del Reial decret 1311/2012, esmentat: CP.
Les penalitzacions i exclusions per incompliment dels compromisos avaluables són les següents:
1. COMPROMISOS BÀSICS
2. COMPROMISOS PRINCIPALS
- Primer any d'incompliment:
- Segon any o més d'incompliment: 40% de l'ajuda.
3. COMPROMISOS SECUNDARIS
- Primer any d'incompliment:
- Segon any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda
4. COMPROMISOS TERCIARIS
- Primer any d'incompliment:
- Segon any o més d'incompliment: 2% de l'ajuda.
Les penalitzacions per incompliment dels requisits legals de gestió, així com les bones condicions agràries i mediambientals, es regulen al Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre.
D'acord amb el que estableix l'article 31.5 del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, si un mateix incompliment suposa més d'una penalització pels criteris o els requisits de subvencionalitat, compromisos o altres obligacions als quals fa referència l'article 9 de la Llei 30/2022, s'ha d'aplicar la que tingui un import més gran.
3. INCOMPLIMENTS INTENCIONATS
De conformitat amb el que disposa l'article 3 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, no es concedeix cap ajuda als beneficiaris que hagin creat artificialment les condicions exigides per obtenir les ajudes.
Es consideren condicions artificials les que estableix l'annex I del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre.
4. EXCLUSIÓ
Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, se sol·licita el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·la el saldo pendent. A més, el beneficiari queda exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.
Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conserven el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.