Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 252957
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aproven les convocatòries per a la selecció dels Grups d’Acció Local i la selecció de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu LEADER (EDLP) en el marc del que preveu el Pla estratègic de la PAC 2023-2027 i la convocatòria informativa de les ajudes per a la preparació de les EDLP

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Reglament (UE) núm. 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, així com les normes financeres per a aquests fons i per al Fons d'Asil, Migració i Integració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats, inclou en els articles 28 a 34 la regulació relativa a l'aplicació del desenvolupament local participatiu,i no és, a priori, aplicable als fons FEADER.

No obstant això, el Reglament (UE) núm. 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, estableix normes en relació amb les ajudes als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrària comuna, finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i el seu article 2.2, relatiu a disposicions aplicables, disposa que, d'altres, els articles 28 al 34, amb excepció paràgraf primer, lletra c de l'article 28, del Reglament (UE) núm. 2021/1060, s'aplicarà a l'ajuda financera pel FEADER.

D'altra banda, el Reglament (UE) núm. 2021/211 preveu, a l'article 77.1.c, que els estats membres podran concedir ajudes per a la preparació i l'execució del desenvolupament local participatiu amb la metodologia LEADER. Així mateix, l'article 92.1 estableix que almenys el 5% de la contribució total del FEADER al pla estratègic de la PAC s'ha de reservar per a aquesta mesura.

El Reglament (UE) núm. 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrària comuna, pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1306/2013, regula el finançament de les despeses de la PAC.

En data 31 d'agost del 2022 la Comissió Europea ha aprovat, mitjançant la Decisió C(2022)6017, el PEPAC 2023-2027, que inclou, entre altres mesures, la intervenció amb codi 7119-LEADER, corresponent al desenvolupament local participatiu.

Per a l'aplicació de les actuacions que preveu la Intervenció esmentada és necessari convocar el procés de selecció dels GAL, que ha de tenir lloc en dues fases: en la primera es fa una selecció provisional dels GAL, i en la segona es presenten i s'aproven les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu i s'aproven definitivament els GAL, en aplicació del marc normatiu esmentat i del PEPAC aprovat per la Comissió Europea.

A més, d'acord amb el que disposa l'article 34.a del Reglament (UE) núm. 2021/1060 i el PEPAC aprovat, s'estableixen unes ajudes als GAL que se seleccionen com a candidats, per elaborar les estratègies.

L'article 7.1.c del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, estableix que no s'han d'aplicar els principis de publicitat i concurrència en el cas excepcional que per les característiques especials del beneficiari o de l'activitat subvencionada no sigui possible, objectivament, promoure la concurrència pública, així com quan s'acreditin raons d'interès públic, social, econòmic o humanitari, o qualsevol altre que dificulti aquesta concurrència. En aquests casos, l'article 14.4 del text refós de la Llei de subvencions estableix que l'òrgan competent per a la concessió de la subvenció pot dictar un acte de convocatòria informativa, que tindrà el caràcter de simple pressupost dels procediments que, si escau, s'iniciïn posteriorment amb les sol·licituds que es presentin.

Per executar aquestes estratègies, l'article 33.3 del Reglament (UE) núm. 2021/1060 estableix les directrices que han de seguir els GAL per a la seva ejecució. A més d'això, l'article 34.1.b d'aquest reglament estableix unes ajudes per executar aquestes EDLP.

Atès que les funcions que tenen atribuïdes els GAL per a l'ejecució de les EDLP, es considera que té la seva correspondència en el concepte d'entitat col·laboradora, en els termes que preveu el text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, amb unes particularitats de requisits i capacitat de gestió previstes en els reglaments i regulades a l'Ordre de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027 (BOIB núm. 43 de 6 d'abril de 2023).

Per tot això, atès que el procediment de selecció de candidat a GAL que preveu l'annex I d'aquesta resolució és el procediment selectiu que regula l'article 27.2 del text refós esmentat, un cop seleccionada l'estratègia i consolidada la seva condició de grup d'acció local, de conformitat amb el que estableix l'annex III, es procederà a la designació definitiva del GAL com a entitat col·laboradora de les ajudes d'execució de les EDLP, així com a establir el seu règim de col·laboració.

D'altra banda, tant els articles del 28 al 34 del Reglament (UE) núm. 2021/1060 com el PEPAC estableixen les competències que, en relació amb aquesta intervenció, té atribuïdes l'autoritat de gestió del PEPAC.

Amb relació a la selecció dels GAL, estableix que aquesta autoritat ha de vetllar pel compliment dels requisits a complir i, per tant, s'entén que li correspon seleccionar-los. Amb relació a les estatrègies, estableix que l'autoritat de gestió ha d'establir els criteris de selecció de les estratègies, creara un comitè de selecció i aprovar les estratègies.

Vista la distribució territorial i competencial de l'Estat espanyol, aquesta autoritat de gestió s'estructura en autoritats regionals de gestió conforme disposa l'article 3 del Reial decret 1046/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula la governança del Pla estratègic de la política agrícola comuna a Espanya i dels fons europeus agrícoles FEAGA i FEADER, i assumeix la gran majoria de les competències que el reglament atribueix a la figura d'autoritat de gestió.

Amb data 23 de març del 2023 es va publicar al BOIB núm. 37 la Resolució de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, autoritat competent del Pla estratègic de la PAC (PEPAC), de 20 de març de 2023, per la qual es designa l'autoritat regional de gestió del PEPAC a l'àmbit de les Illes Balears. En aquesta resolució es designa la persona titular de la Direcció Gerència de l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP) com autoritat regional de gestió de les Illes Balears, d'ara endavant, autoritat regional de gestió.

Mitjançant la Resolució de l'autoritat regional de gestió de les Illes Balears del Pla estratègic de la PAC 2023-2027, de 4 d'abril de 2023, s'estableixen els criteris de selecció de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu LEADER (EDLP) i es crea el comitè de selecció de les estratègies esmentades.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Atès que encara es tracta de l'aplicació de la política de foment establerta, en aquest Decret 64/2005, de 10 de juny, no es determina expressament l'òrgan competent per a la convocatòria de la selecció de grups i estratègies. Per tot això i d'acord amb el que estableix l'article 11.1.q del decret esmentat, atesa la manca de determinació expressa de competències, correspon al Consell de

Direcció del FOGAIBA aquesta competència. Per raons d'eficàcia administrativa, es va acordar, mitjançant l'Acord del  Consell de Direcció del FOGAIBA, de data 30 de març de 2023, delegar la competència esmentada a la presidenta del FOGAIBA (BOIB núm. 43, de 6 de abril de 2023).

D'altra banda, l'article 8 del Decret 64/2005, de 10 de juny, disposa que correspon al vicepresident en matèria d'agricultura la resolució dels procediments de subvenció convocats a l'empara de l'article 7.1.c del text refós de la Llei de subvencions.

L'article 28.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que la competència s'exerceix per avocació quan els òrgans superiors i directius de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears atreuen el coneixement i la resolució d'un procediment determinat que correspon, per qualsevol títol d'atribució, als seus òrgans dependents. D'acord amb això, en aquest moment, per motius de simplificació i agilitat en la tramitació del procediment, és convenient avocar, per part de la presidenta del FOGAIBA, la competència per fer la convocatòria informativa d'ajudes.

Per tot això, en virtut de les potestats que tinc legalment conferides i de conformitat amb l'autoritat regional de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer. Objecte

1. S'aprova la convocatòria de selecció de candidats a Grups d'Acció Local per a l'elaboració i implementació de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu a través de la metodologia LEADER, en el marc del que preveu el Pla estratègic de la PAC 2023-2027, d'acord amb el procediment i les condicions que es descriuen a l'annex I.

 

2. S'avoca la competència per efectuar la convocatòria informativa de les ajudes per a la preparació de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu 2023-2027 i s'aprova aquesta convocatòria, d'acord amb el procediment i les condicions que es descriuen a l'annex II.

3. S'aprova la convocatòria per a la selecció de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu 2023-2027 i per als nomenaments definitius del GAL corresponents, d'acord amb el procediment i les condicions que es descriuen a l'annex III.

Segon. Règim jurídic aplicable

Per al que preveu aquesta resolució, s'aplica el següent:

- Reglament (UE) núm. 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, així com les normes financeres per a aquests fons, i per al Fons d'Asil, Migració i Integració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats.

– Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (Feader), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.

– El Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, i pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1306/2013.

- Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió, pel qual es modifiquen els Reglaments (UE) núm. (UE) núm. 1301/2013, (UE) núm. 1303/2013, (UE) núm. 1304/2013, (UE) núm. 1309/2013, (UE) número 1316/2013, (UE) núm. ) núm. 283/2014 i la Decisió núm. 541/2014/UE i pel qual es deroga el Reglament (UE, Euratom) núm. 966/2012.

- La Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la que es regulen el sistema de gestió de la política agrícola comú i altres matèries connexes.

- El Reial decret 1046/2022, de 27 de desembre, per el que es regula la governança del Pla estratègic de la política agrícola comuna a Espanya i dels fons europeus agrícoles FEAGA i FEADER.

- El Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrícola comuna.

- El Pla estratègic nacional de la política agrària comuna (PAC) 2023-2027.

– La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

– El Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

– El text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

- L'Ordre de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027 (BOIB núm. 43 de 6 d'abril de 2023).

– La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

Tercer. Eficàcia

La inclusió del municipi de Pollença (a excepció del Port de Pollença) a l'annex IV d'aquesta resolució està condicionada a l'ampliació de la zona rural en el Pla estratègic de la PAC 2023-2027. En cas contrari, es modificarà aquesta resolució amb la finalitat d'adaptar-la al pla aprovat.

Quart. Publicació

Aquesta resolució, pel que fa a les ajudes que preveu, s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

(Signat electrònicament: 13 d'abril de 2023)

La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño

 

 

ANNEX I ​​​​​​​Convocatòria de selecció de candidats a Grups d'Acció Local per a l'elaboració i implementació de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu a través de la metodologia LEADER, en el marc del que preveu el Pla estratègic de la PAC 2023-2027

Primer. Objecte

S'estableix el procediment i les condicions de la selecció de candidats a GAL per a l'elaboració i implementació de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu a través de la metodologia LEADER, en el marc del que preveu el Pla estratègic de la PAC 2023-2027.

Segon. Àmbit territorial

1. L'àmbit territorial d'actuació dels GAL el constitueixen les zones rurals establertes com a tals en el Pla Estratègic de la PAC 2023-2027, que s'indiquen a l'annex IV.

2. En qualsevol cas, el nombre de grups que es poden seleccionar com a candidats a GAL és d'un màxim de tres, conforme a la distribució següent:

- Eivissa i Formentera: 1 grup per a les dues illes

- Mallorca: 1 grup

- Menorca: 1 grup

Tercer. Requisits dels candidats a Grup d'Acció Local

1. Els candidats han de ser entitats públiques o privades de base associativa, representatives dels territoris rurals en què participin activament els agents institucionals i socioeconòmics del territori al qual representen. Per tal d'obtenir la designació com a candidats a Grup d'Acció Local, aquestes entitats han de complir, en el moment d'emissió de l'informe tècnic previ a la formulació de la proposta de resolució, excepte si a continuació s'estableix una cosa diferent, els requisits següents:

a) Tenir personalitat pròpia i estar legalment constituïdes en el moment de presentar la sol·licitud. Les persones jurídiques privades han d'estar constituïdes a l'empara de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació, i estar inscrites al registre autonòmic d'associacions corresponen.

b) Estar formats per un conjunt equilibrat i representatiu d'interlocutors públics i privats implantats a escala comarcal o insular i complir les condicions de composició i funcionament següents:

 

b.1. Entre aquests interlocutors, els representants del sector agrari de la zona concreta (organitzacions professionals, cooperatives i l'administració agrària) han de tenir una representació majoritària en els òrgans de participació i decisió que tinguin competències en relació amb l'EDLP FEADER.

b.2. En tot cas, cap grup d'interès concret pot representar més del 50% dels drets de vot en la presa de decisions.

b.3. No poden formar part dels Grups d'Acció Local les persones físiques o agrupacions de persones físiques, les societats civils i les societats mercantils privades, excepte les que s'indiquen a l'apartat b.1.

b.4. Entre els seus socis ha de figurar la majoria dels ajuntaments de l'àmbit territorial pel qual es presenten. Un ajuntament només pot ser soci d'una organització candidata.

b.5. El percentatge de drets de vot que ostentin en els òrgans de decisió que tinguin competències en relació amb l'EDLP FEADER, els membres econòmics i socials privats i de representació directament o indirectament no administrativa, com també les associacions privades que formin part del GAL, ha de ser, com a mínim, del 50%.

b.6. A la junta directiva o òrgan decisori similar que tingui competències en relació amb l'EDLP FEADER estaran representats, entre d'altres, les organitzacions professionals agràries amb presència a l'àmbit territorial respectiu, les cooperatives agràries i les dones i els joves, a través de les seves organitzacions representatives, de manera equilibrada i sempre que tinguin representació comarcal i/o insular i entre els seus objectius hi hagi donar suport de qualsevol manera al desenvolupament del territori.

 

c) Delimitar el territori complet inclòs en una de les zones rurals previstes per al desenvolupament de les estratègies.

d) El candidat ha de demostrar la seva capacitat per definir i aplicar una Estratègia de desenvolupament en el territori, amb un enfocament participatiu, ascendent, multisectorial, interactiu, innovador i cooperant, així com la plena capacitat per assumir les tasques encomanades i l'eficàcia dels mecanismes de funcionament o la presa de decisions.

e) Dins la seva activitat, l'entitat ha de garantir els principis de col·laboració, objectivitat, imparcialitat, eficàcia, eficiència, transparència, publicitat i lliure concurrència. En aquest sentit, s'ha de garantir el dret de lliure accés per a l'adquisició de la condició de soci a tots els sectors socioeconòmics amb implantació comarcal, insular o autonòmica.

f) S'ha de dotar els candidats d'un equip tècnic amb formació qualificada i experiència en la gestió d'estratègies LEADER, que han d'estar en funcionament abans d'aprovar-se l'estratègia. Els requisits mínims de l'equip tècnic són els que preveu l'apartat quart d'aquest annex.

2. En cap cas poden obtenir la condició de candidat ni de Grup d'Acció Local les associacions que incorren en les causes de prohibició que preveuen els apartats 5 i 6 de l'article 4 de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació.

3. Si la forma jurídica adoptada pels GAL no els obliga a un sistema de comptabilitat determinat, han de portar una comptabilitat per a la gestió del LEADER, adaptada al que estableix el Pla general de comptabilitat per a entitats sense ànim de lucre que preveu el Reial decret 1491/2011, de 24 d'octubre, pel qual s'aproven les normes d'adaptació del Pla general de comptabilitat a les entitats sense ànim de lucre i el model de pla d'actuació de les entitats sense ànim de lucre.

Quart. Equip tècnic del GAL

1. Abans d'aprovar-se l'EDLP, els candidats a GAL nomenats han de disposar d'un equip tècnic que ha d'estar format com a mínim per un gerent, un tècnic i un efectiu de personal administratiu que compleixin els requisit següents:

1.1. Gerent: ha de tenir títol universitari de primer o segon cicle o equivalents, o bé experiència acreditada d'un mínim de 7 anys en un lloc similar.

1.2. Personal tècnic: ha de tenir títol universitari de primer o segon cicle o equivalents o bé experiència acreditada d'un mínim de 7 anys en un lloc similar.

1.3. Personal administratiu: ha de tenir, com a mínim, títol d'educació secundària, o grau mitjà de formació professional o equivalents, o bé experiència acreditada d'un mínim de 7 anys en un lloc similar.

2. Amb caràcter potestatiu, el GAL pot tenir un responsable administratiu i financer. En aquest cas, es regularan les seves característiques i responsabilitats en el conveni de col·laboració que preveu l'apartat setè de l'annex III.

3. La dedicació mínima i les retribucions màximes per obtenir l'ajuda corresponent seran objecte de regulació en el marc de les ajudes de funcionament i animació de les EDLP. En cas de designació d'un responsable administratiu i financer, aquest es podrà finançar amb càrrec a la línea d'ajudes esmentada, sempre que compleixin els requisits que s'hi estableixin.

4. La contractació del personal s'ha de regir pels principis de publicitat, mèrit i capacitat; per a entitats ja existents que disposin de personal propi, n'hi haurà prou amb la prova que van ser contractats en el seu moment respectant aquests principis, i la dimensió de l'equip dependrà de l'àmbit territorial, de la massa crítica i d'altres factors específics de cada GAL que s'hauran de justificar.

Cinquè. Règim d'incompatibilitats i d'abstencions dels membres dels òrgans de decisió i del personal dels GAL

1. El personal de plantilla dels Grups d'Acció Local estarà subjecte a l'obligació de dedicació exclusiva a aquestes funcions; no obstant això, l'òrgan competent del GAL podrà autoritzar l'exercici d'altres activitats lucratives, sempre que quedi garantit que l'acompliment d'aquestes no interfereix en l'autonomia i la independència amb què s'han d'exercir les seves funcions.

2. En cas que l'òrgan competent del GAL autoritzi l'exercici d'altres activitats tant per compte propi com per compte d'altri a qualsevol dels membres del personal de plantilla, s'haurà d'informar l'autoritat regional de gestió a l'efecte de verificar que no es produeixen incompatibilitats entre els interessos del GAL i els seus interessos particulars i poder autoritzar la compatibilitat entre totes dues actuacions. En cas que l'autoritat regional de gestió no respongui la sol·licitud d'autorització en un termini de quinze dies, el silenci administratiu s'entindrà estimatori.

3. Els membres del Consell, de la Junta Directiva o de l'òrgan de representació similar del GAL no podran percebre:

- Retribucions per exercir la seva feina en el GAL.

- Cap mena d'indemnització per assistència o participació en reunions, consells, comissions i altres òrgans col·legiats, interns o externs al GAL, amb excepció de les despeses de desplaçament, allotjament i manutenció.

4. Els membres dels òrgans decisoris, així com el gerent, el responsable administratiu i financer, si escau, i el personal tècnic dels GAL s'hauran d'abstenir d'intervenir en la gestió d'expedients quan concorri alguna de les causes següents:

a) Tenir interès personal en l'assumpte.

b) Ser càrrec electe a l'ajuntament sol·licitant.

c) Ser administrador o membre de societat, associació o entitat interessada.

d) Tenir qüestió litigiosa pendent amb algun interessat.

e) Tenir parentiu de consanguinitat fins al tercer grau o d'afinitat fins al segon amb qualsevol dels interessats, amb els administradors d'entitats o societats interessades o amb els assessors, representants legals o mandataris que intervinguin en el procediment, així com compartir despatx professional o estar associat amb aquests per a l'assessorament, la representació o el mandat.

f) Tenir amistat íntima o enemistat manifesta amb alguna de les persones esmentades a l'apartat anterior.

g) Haver intervingut com a perit en el procediment de què es tracti.

h) Tenir relació de servei amb la persona natural o jurídica interessada directament en l'assumpte, o haver-li prestat en els dos últims anys serveis professionals de qualsevol tipus i en qualsevol circumstància o lloc.

i) Tenir conflicte d'interessos previst a l'article 61 del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió, pel qual es modifiquen els Reglaments (UE) núm. (UE) núm. 1301/2013, (UE) núm. 1303/2013, (UE) núm. 1304/2013, (UE) núm. 1309/2013, (UE) número 1316/2013, (UE) núm. ) núm. 283/2014 i la Decisió núm. 541/2014/UE i pel qual es deroga el Reglament (UE, Euratom) núm. 966/2012.

Quan algun dels membres dels òrgans decisoris s'abstingui per alguna de les causes anteriors, ho haurà de manifestar expressament, deixant-ne constància a l'acta de la sessió corresponent.

Si la causa d'abstenció concorregués en el gerent, en el personal tècnic dels GAL o en el responsable administratiu i financer, plantejaran l'abstenció per escrit a l'òrgan decisori, que resoldrà sobre la mateixa i designarà, si escau, la persona que hagi d'intervenir en el procediment en substitució d'aquelles.

Els sol·licitants de les ajudes podran recusar els membres dels òrgans de decisió, així com el gerent i el personal tècnic dels GAL, en qualsevol moment del procediment, quan considerin que concorre en ells alguna de les causes d'abstenció enumerades en el paràgraf anterior. Si la recusació es planteja contra algun dels membres dels òrgans de decisió, aquest haurà de procedir, quan consideri que incorre en la causa d'abstenció al·legada, en els termes que preveu aquest apartat. Si la recusació es planteja contra el gerent o el personal tècnic dels GAL, la persona que hagi estat recusada haurà d'exposar el seu parer per escrit a l'òrgan decisori, que resoldrà el procedent, en el termini màxim de dos dies. De la mateixa manera es procedirà quan la recusació es plantegi en relació amb el responsable administratiu i financer, si bé la decisió serà adoptada una vegada escoltat l'òrgan corresponent del municipi del territori del GAL en el qual tingui el seu destí.

Sisè. Sol·licituds de selecció com a candidat a Grup d'Acció Local

1. El termini de presentació de sol·licituds va des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB, fins al dia 15 de maig de 2023.

2. Les sol·licituds s'han de presentar mitjançant el tràmit telemàtic corresponent, disponible a la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari de sol·licitud telemàtica, i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que contingui.

3. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:

- Fotocòpia del DNI de l'entitat.

- Document acreditatiu de la representació de la persona que presenta la sol·licitud.

- Fotocòpia de l'acta constituent de l'entitat.

- Relació d'associats que n'identifiqui el caràcter públic o privat individual o col·lectiu.

- Fotocòpia dels Estatuts de l'entitat i, si n'hi ha, del Reglament de règim interior.

- Òrgans responsables del funcionament de l'entitat, persones que els integren i càrrec i representació que ostenten.

- Sistemes de contractació de personal i tipus de responsabilitat econòmica davant de tercers.

- Si escau, relació nominal del personal tècnic i administratiu amb les seves funcions (plantilla de personal amb nom i càrrec), relació contractual (còpia dels contractes de treball i/o convenis corresponents) i historial professional. En aquesta relació també s'hi han d'incloure, si escau, les assistències tècniques contractades amb còpia del contracte subscrit.

- Memòria d'actuacions de la entitat candidata a ser seleccionada com a GAL, que sigui acreditativa de la capacitat per definir i aplicar una estratègia de desenvolupament en el territorio en els termes que preveu el punt 1.d de l'apartat tercer d'aquest annex.

- Acord de l'òrgan decisori de l'entitat pel qual s'acorda presentar la candidatura com a Grup d'Acció Local i s'accepten tots els compromisos i les obligacions derivats d'aquesta condició.

4. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, la persona sol·licitant pot aportar la documentació complementària, amb l'objectiu d'acreditar el compliment dels criteris de selecció que s'estableixen als punts 1.a i 1.d de l'apartat següent:

PUNT 1.a – Equipament existent o previst, tant en recursos humans com en locals, material i mitjans.

PUNT 1.d -Volum anual de recursos pressupostaris (propis i aliens) que estan dotats per a les seves activitats, detallant que part dels mateixos es dediquen actualment a programes de desenvolupament rural.

5. No és necessari presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que, en ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA ja s'hagi presentat algun d'aquests documents, no caldrà aportar-lo de nou i n'hi haurà prou que s'esmenti l'expedient en què consta o, si escau, que la informació consta en la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.

La comprovació del DNI del representant i de la inscipció al registre d'associacions autonòmic es farà d'ofici. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir aquestes dades, cal presentar els certificats o la documentació corresponents.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.

6. Si la sol·licitud —o qualsevol dels documents que siguin necessaris— no compleix els requisits indicats, s'ha de requerir a l'interessat que, en el termini de deu dies, esmeni la falta o adjunti els documents preceptius, indicant que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició amb la resolució prèvia, que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de l'interessat, del que conté aquesta convocatòria i de la resta de normativa aplicable.

Setè. Criteris de selecció dels candidats a Grups d'Acció Local

1. En cas que hi hagi més d'una sol·licitud que compleixi els requisits establerts per a l'obtenció de la condició de candidat a Grup d'Acció Local, per zona rural determinada, la selecció dels candidats a GAL s'efectuarà sobre la base de les puntuacions totals més altes obtingudes en aplicació dels criteris que es preveuen a continuació:

a. Estructura i organització dels equips tècnics i equipament: màxim 25 punts.

b. Composició del GAL i grau de participació i representació dels sectors econòmics i socials. Incidència dels agents privats, dels joves i de les dones en els òrgans de decisió del GAL: fins a un màxim de 25 punts.

c. Experiència prèvia de l'entitat, desenvolupament i aplicació de projectes i programes de desenvolupament rural, com també dels resultats obtinguts: màxim 25 punts.

d. Volum d'aportacions dels socis en els darrers tres anys per desenvolupar les activitats de desenvolupament rural: màxim 25 punts.

2. Per obtenir la condició de candidat a Grup d'Acció Local, s'haurà d'obtenir una puntuació mínima de 60 punts.

Vuitè. Instrucció del procediment de selecció dels candidats a GAL

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de selecció de candidats a Grups d'Acció Local és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dictarà l'autoritat regional de gestió del PEPAC, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural i previ informe de la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA, en el qual s'acreditarà el compliment dels requisits exigits.

3. Aquesta resolució haurà de nombrar els sol·licitants seleccionats com a candidats a Grup d'Acció Local i haurà d'incloure el territori cobert per cadascú.

El candidat a GAL seleccionat només adquirirà la condició de GAL per a la implementació de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu a través de la metodologia LEADER, en el marc del que preveu el Pla estratègic de la PAC 2023-2027, quan la seva EDLP hagi estat seleccionada de conformitat amb el procediment que estableix l'annex III d'aquesta resolució.

Aquesta resolució contindrà, a més, la dotació dotació provisional financera assignada al GAL per a l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu de la zona corresponent, que es calcularà amb conformitat amb els indicadors següents:

- Superfície física de la zona rural: 55% de pes ponderat.

- Població de la zona rural: 15% de pes ponderat.

- Percentatge de superfície agrària útil sobre la superfície total de la zona rural: 15% de pes ponderat.

- Nivell d'execució de l'EDLP 2014-2020 de la zona rural de què es tracti a 31de desembre del 2022: 15% de pes ponderat.

4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de tres mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i la resolució es notificarà a les persones interessades.

Si un cop ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'entindrà que la sol·licitud ha estat estimada.

Excepcionalment, i d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es podrà acordar ampliar el termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.

5. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, en la seva condició d'autoritat competent del PEPAC, en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

ANNEX II ​​​​​​​Convocatòria informativa d'ajudes per a la preparació de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu en el marc del que preveu el Pla estratègic de la PAC 2023-2027

Primer. Objecte

1. S'estableix el procediment i les condicions de la convocatòria informativa d'ajudes per a la preparació de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu, en el marc del que preveu el Pla estratègic de la PAC 2023-2027.

2. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dividida en tres zones d'actuació: Eivissa i Formentera, Menorca i Mallorca.

Segon. Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import de setanta-cinc mil euros (75.000,00 €), amb càrrec al pressupost del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears de l'any 2023.

2. La distribució del pressupost entre les zones d'elaboració de les estratègies es farà de la manera següent:

- Per a la zona d'Eivissa i Formentera: 25.000,00 €

- Per a la zona de Menorca: 25.000,00 €

- Per a la zona de Mallorca: 25.000,00 €

Si no es presenten sol·licituds o les sol·licituds presentades no poden cobrir la dotació de zona, es distribuirà el pressupost que sobri entre la resta de zones, proporcionalment al seu percentatge d'assignació inicial.

3. Les ajudes esmentades es finançaran en un 100% per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Tercer. Requisits dels beneficiaris

1.Podran ser beneficiaris de les ajudes que es preveuen en aquesta convocatòria els candidats a Grups d'Acció Local que en el moment de la proposta de resolució hagin estat seleccionats com a tals, a l'empara del que preveu l'annex I d'aquesta resolució, i que duguin a terme les actuacions que s'esmenten a l'apartat quart d'aquest annex.

1. A més dels requisits que preveu el punt anterior, els beneficiaris han de complir, en el moment en què es dicti la proposta de resolució, els requisits que preveuen els articles 9 i 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

2. No poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta resolució les persones, les entitats i les associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no incórrer en les prohibicions esmentades es farà de la manera que estableix l'apartat 6 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

3. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan s'hagi comprovat el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió de la subvenció.

 

​​​​​​​La comprovació del compliment del requisit esmentat la farà el FOGAIBA, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents als quals es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se'n podrà acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

4. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart. Actuacions subvencionables

1. Poden ser subvencionables les despeses ocasionades per l'elaboració de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu a desenvolupar en cadascuna de les zones rurals determinades al PEPAC 2023-2027 i derivades de la realització de les actuacions que s'indiquen a continuació:

a) Les accions de formació per als agents locals: despeses derivades de la formació del personal implicat en la preparació de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu.

b) Els estudis del territori en qüestió, com també les despeses de consultoria i costs de les accions relacionades amb les consultes als agents implicats en vista de la preparació de l'estratègia.

c) Els costos administratius (despeses de personal i de funcionament) de l'organització durant la fase de preparació i elaboració de l'estratègia:

2. Totes les despeses s'han de dur a terme en el territori vinculat a les estratègies del GAL, encara que excepcionalment es poden subvencionar despeses fora d'aquest territori com ara l'assistència a reunions de treball o similars.

3. Només són subvencionables les despeses fetes i efectivament pagades pels beneficiaris en el període comprès entre l'1 de gener del 2023 i la data de presentació de l'EDLP i sempre que l'EDLP s'hagi presentat en els terminis i termes que preveu l'annex III d'aquesta resolució.

No obstant això, també seran subvencionables les despeses que corresponguin als salaris i a la Seguretat Social del mes de juliol i a les retencions de l'IRPF del tercer trimestre de l'any 2023, que es poden pagar fins al 30 d'octubre del 2023.

4. No seran subvencionables les actuacions i despeses següents:

a) Les inversions de qualsevol tipus.

b) Qualsevol tipus d'interès bancari, recàrrec o sanció administrativa i penal.

c) L'IVA, excepte quan no sigui recuperable, de conformitat amb la legislació nacional sobre l'IVA.

d) Les despeses de procediments judicials.

e) Altres costos relacionats amb el contracte d'arrendament financer, com ara impostos, marges de l'arrendador, costos de refinançament dels interessos, despeses generals o despeses d'assegurances.

f) Totes les despeses que no derivin de les actuacions que preveu el punt 1 d'aquest apartat.

g) Totes les que no tinguin la condició de despesa elegible conforme a la normativa vigent.

5. En qualsevol cas, s'aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

6. D'acord amb el que disposa l'article 82 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, i a fi de controlar la moderació dels costos subvencionables, la persona sol·licitant o beneficiària de l'ajuda ha d'adjuntar a la sol·licitud d'ajuda un mínim de tres ofertes de proveïdors diferents i independents entre si. Les ofertes esmentades han de ser clares, detallades i comparables.

L'elecció entre les ofertes presentades s'ha de fer conforme a criteris d'eficàcia i economia, que la persona beneficiària ha de justificar quan no recaiguin sobre la proposta econòmica més avantatjosa. De la mateixa manera, en el cas de presentar un nombre d'ofertes més baix que el que es requereix, la persona beneficiària ho ha de justificar de manera adequada.

Cinquè. Intensitat i límit de l'ajuda

L'import de les ajudes serà del 100% de les despeses subvencionables que assenyala aquesta resolució, amb el límit de 25.000,00 per cada beneficiari, atesa la distribució territorial dels fons.

Sisè. Selecció dels beneficiaris

D'acord amb el que disposa l'article 34.1.a del Reglament (UE) núm. 2021/1060 i el PEPAC aprovat, tenen dret a optar a aquestes ajudes tots el candidats a GAL que se seleccionen pel procediment que preveu l'annex I d'aquesta resolució, sempre que compleixin la resta de requisits que estableix aquesta convocatòria.

Setè. Sol·licitud d'ajuda

1. El termini de presentació de sol·licituds va des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB, fins al dia 15 de maig de 2023.

2. Les sol·licituds s'han de presentar mitjançant el tràmit telemàtic corresponent, disponible a la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari de sol·licitud telemàtica, i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté.

3. A la sol·licitud s'ha d'adjuntar la documentació següent:

- Document acreditatiu de la representació de la persona que presenta la sol·licitud.

- Acord de l'òrgan decisori de l'entitat pel qual s'acorda la sol·licitud d'ajuda per a la preparació de les EDLP i s'accepten tots els compromisos i les obligacions derivats d'aquesta petició.

- Tres ofertes de proveïdors diferents i independents entre si.

- Proposta per elaborar l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu:

Metodologia proposada

Calendari

Pla de participació per a l'elaboració de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu

Estimació de despeses

4. No cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que, en ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA ja s'hagi presentat algun d'aquests documents, no caldrà aportar-lo de nou i n'hi haurà prou que s'esmenti l'expedient en què consta o, si escau, que la informació consta en la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.

La comprovació del DNI del del representant i del compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social es farà d'ofici. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir aquestes dades i documents, s'ha d'aportar un document de denegació i els certificats o, si escau, la declaració responsable corresponents.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.

5. Si la sol·licitud d'ajuda —o qualsevol dels documents que siguin necessaris— no compleix els requisits indicats, s'ha de requerir l'interessat perquè, en el termini de deu dies, esmeni la falta o adjunti els documents preceptius, indicant que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició amb la resolució prèvia, que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de l'interessat, del que conté aquesta convocatòria i de la resta de normativa aplicable.

Vuitè. Instrucció del procediment de concessió de l'ajuda preparatòria

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de l'ajuda és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural i previ informe de la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA, en el qual s'acreditarà el compliment dels requisits exigits.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i la resolució es notificarà a les persones interessades.

Si un cop ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'entindrà que la sol·licitud ha estat desestimada.

Excepcionalment, i d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es podrà acordar ampliar el termini màxim per dictar la resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè. Obligacions dels beneficiaris

1. Els beneficiaris de l'ajuda convocada mitjançant aquesta resolució tindran les obligacions següents:

a) Elaborar una estratègia de desenvolupament local participatiu prevista en el Pla estratègic de la PAC 2023-2027, conforme al que estableix aquesta convocatòria, i presentar-la a la convocatòria de selecció d'EDLP en els terminis i termes que preveu l'annex III d'aquesta resolució.

b) Mantenir els requisits que s'hagin tingut en compte per a la seva selecció com a Grup d'Acció Local i complir les obligacions establertes a aquests efectes, com a mínim fins a la presentació de les estratègies a la convocatòria de selecció corresponent.

c) Fer les actuacions subvencionables durant el termini que estableix aquesta resolució.

d) Justificar les despeses subvencionables de la manera i en els terminis que determina aquesta resolució.

e) Si escau, i d'acord amb el que preveuen el capítol I del títol III, seccions 2 i 3, del Reglament (UE) 2021/2115, de 2 de desembre, i la normativa nacional i comunitària concordant, cal complir els requisits legals de gestió, així com les condicions de treball i ocupació.

f) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control indicades per part de les administracions autonòmiques, estatal o comunitària, la Intervenció General, la Sindicatura de Comptes i altres òrgans de control intern o extern, com també facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes amb relació a les ajudes concedides.

g) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció als llibres de comptabilitat o als llibres de registre que, si escau, hagi de portar la persona beneficiària, d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si procedeix, d'acord amb les convocatòries.

h) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, incloent-hi els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

i) D'acord amb el que preveu l'article 34.4 del text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, adoptar les mesures de difusió que estableixi la convocatòria, així com les d'informació i publicitat del fons FEADER, de conformitat amb el que estableixen l'article 6 i l'annex III del Reglament d'execució (UE) 2022/129 de la Comissió, de 21 de desembre de 2022.

j) Totes les que es fixin a la normativa, autonòmica, estatal i comunitària, que sigui aplicable.

2. A més de les obligacions que assenyala el punt 1 anterior, constitueixen obligacions dels beneficiaris les que s'estableixen a l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

3. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè. Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini máxim per justificar la realització i el pagament de les actuacions objecte de subvenció és el 30 de novembre de 2023.

1. L'actuació subvencionada l'ha d'haver fet i pagat el beneficiari en el període que preveu l'apartat quart d'aquest annex.

2. Per raons justificades de demora, per exemple, baixes laborals i incidències greus que no siguin imputables al sol·licitant, les persones beneficiàries poden sol·licitar l'ampliació del termini de realització i justificació que estableix la resolució de concessió. Aquesta sol·licitud s'ha de presentar durant el termini d'execució.

El FOGAIBA pot acordar l'ampliació sol·licitada sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones ni l'execució de les intervencions regionals del Pla estratègic de la PAC. L'acord d'ampliació s'ha de notificar individualment a la persona interessada i no és susceptible de recurs.

3. Durant els terminis de justificació que s'han establert, els beneficiaris han de presentar les sol·licituds de pagament, mitjançant el tràmit telemàtic disponible a la Seu electrònica, adreçada al FOGAIBA. Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari, incloent-hi l'assumpció de compromisos, l'atorgament d'autoritzacions i les declaracions que conté.

4. Aquesta sol·licitud de pagament ha d'anar acompanyada dels documents justificatius següents:

a. Factures que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i que continguin el desglossament de les actuacions realitzades.

b. Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures presentades; el pagament de l'import d'aquestes factures quedarà acreditat d'alguna de les maneres següents, presentant:

– Justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència del pagament de cada factura en què figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament, juntament amb l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda.

– Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda, en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

En el cas que l'import de l'actuació auxiliable i l'import del xec no coincideixin, aquest document haurà d'incloure un certificat de l'emissor de la factura en el qual hi hagi constància que aquest xec o pagaré ha estat efectivament cobrat, amb indicació de la data de cobrament i de la factura a la qual correspon el pagament.

No s'admetran pagaments en efectiu.

c. Relació detallada de correspondència de les factures presentades amb els pressupostos presentats a la sol·licitud d'ajuda (llista que relacioni les factures proformes amb les factures i justificants finals presentats).

d. Certificat de titularitat del compte bancari.

5. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

6. El fet de no presentar la documentació justificativa o no dur a terme l'actuació objecte de l'ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa el punt 3 de l'apartat novè d'aquest annex.

Onzè. Compatibilitat de les ajudes

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que amb la mateixa finalitat pugui percebre el beneficiari de qualsevol Administració pública o d'una altra entitat pública o privada, sempre que el total d'ajuda no superi el cost total de l'actuació.

Dotzè. Controls

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableixen el Reglament 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna i pel qual es deroga el Reglament (UE) 1306/2013; les disposicions nacionals que estableix el Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrícola comuna, i el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de la condicionalitat reforçada i de la condicionalitat social que han de complir les personas beneficiàries de les ajudes en el marc de la política agrícola comuna que rebin pagaments directes, determinats pagaments anuals de desenvolupament rural i del Programa d'opcions específiques per la llunyania i la insularitat (POSEI).

2. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

 

ANNEX III ​​​​​​​Convocatòria de selecció de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu en les zones rurals de les Illes Balears, per al període de programació 2023-2027.

Primer. Objecte i àmbit territorial

1. S'estableixen el procedimet i les condicions de la selecció de les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu en les zones rurals de les Illes Balears, per al període de programació 2023-2027.

2. L'àmbit territorial és el que preveu l'annex IV d'aquesta resolució.

 

​​​​​​​Segon. Requisits de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu

1. Les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu han de complir els requisits següents:

a. L'àmbit territorial és el que defineix la Intervenció LEADER del PEPAC 2023-2027 i que figura al l'annex IV d'aquesta resolució.

b. Ha de ser coherent amb les necessitats territorials i les dificultats estructurals identificades al territori.

c. Ha de tenir com a objectiu principal promoure l'ocupació, el creixement, la igualtat de gènere inclosa la participació de les dones a l'agricultura, la inclusió social i el desenvolupament local a les zones rurals, així com la bioeconomia circular i la silvicultura sostenible, sens perjudici d'actuar en altres àrees vinculades amb els objectius estratègics de la PAC

d. Ha de ser complementària amb les intervencions d'altres programes i mesures que s'apliquin al mateix territori.

e. Ha de vetllar per la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, així com prevenir situacions de risc d'exclusió social.

f. S'ha d'ajustar al contingut i l'estructura que figura a l'annex V.

g. En la seva elaboració, ha de tenir la participació d'interlocutors socials i econòmics, entre els quals s'han d'incloure necessàriament els que tinguin legalment la condició de més representatius en l'àmbit autonòmic i suficient implantació en l'àmbit d'actuació del GAL.

2. Cada candidat a GAL només podrà proposar una estratègia en un territori.

3. Un cop estigui elaborada l'EDLP, prèviament a la seva presentació, s'haurà de sotmetre a un període d'exposició pública mínim de deu dies per tal que es puguin presentar observacions.

Els mitjans a través dels quals es faci aquesta exposició pública han de garantir el màxim d'accessibilitat possible dins del territori pel qual s'ha desenvolupat l'EDLP.

Tercer. Sol·licituds de selecció d'EDLP

1. El termini de presentació de sol·licituds va des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB fins al 31 de juliol de 2023.

2. Les sol·licituds s'han de presentar mitjançant el tràmit telemàtic corresponent, disponible a la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari de sol·licitud telemàtica, i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que contingui.

3. A la sol·licitud s'ha d'adjuntar la documentació següent:

- Resum de l'EDLP en el qual s'han de reflectir clarament extractats tots els apartats que contenen les EDLP.

- Documentació justificativa de l'exposició pública de l'estratègia prevista a l'apartat segon d'aquest annex.

- Documentació acreditativa del compliment dels requisits que preveu el punt 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, per ser qualificada com a entitat col·laboradora, en el cas de no atorgar autorització per a la seva comprovació d'ofici o que no sigui possible dur-la a terme.

- Documentació de variació de dades: si hi ha variació en les dades o els documents aportats per al procediment de selecció de candidats a GAL, s'haurà d'aportar la documentació corresponent a aquesta variació.

4. Si la sol·licitud —o qualsevol dels documents que siguin necessaris— no compleix els requisits indicats, s'ha de requerir a l'interessat que, en el termini de deu dies, esmeni la falta o adjunti els documents preceptius, indicant que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició amb la resolució prèvia, que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de l'interessat, del que conté aquesta convocatòria i de la resta de normativa aplicable.

Quart. Comitè de Selecció de les EDLP

1. Les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu les seleccionarà el Comitè de Selecció, d'ara endavant Comitè, creado per l'autoritat regional de gestió del PEPAC i integrat per:

a) El president, que ho serà el de l'autoritat regional de gestió del PEPAC, que podrà delegar la presidència en el director gerent del FOGAIBA.

b) Els següents vocals:

 

— El director gerent del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

— El director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o persona en qui delegui.

— El cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA o la en qui delegui.

— Una persona representant de cada Consell Insular el territori del qual es vegi afectat.

— Una persona representant de la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears, triat per aquesta entitat.

— Una persona representant de cada una de les organitzacions professionals agràries més representatives a les Illes Balears.

— Una persona representant de la Unió de Cooperatives Agràries de les Balears.

 

Podrà acudir a les sessions del Comité, amb veu però sense vot, un representant de cadascuna de les entitats candidates, així com un representant de la Xarxa Balear per al Desenvolupament Rural.

c) El secretari del Comitè, amb veu i sense vot, que ha de ser un tècnic de l'autoritat regional de gestió del PEPAC, nomenat a aquest efecte pel president del Comitè .

El Comitè podrà requerir la presència d'experts o tècnics per al seu assessorament, amb veu però sense vot.

2. Per tal que el Comitè s'entengui constituït vàlidament, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de qui els substitueixi i de la meitat, almenys, dels seus membres.

3. Els acords s'hauran d'adoptar per majoria simple; en cas d'empat, tindrà vot de qualitat el president.

4. Per tal d'assegurar la imparcialitat en la presa de decisions, en el cas que es plantegi a algun dels membres un conflicte d'interessos en alguna de les qüestions que s'hagi debatre o decidir, aquest abandonarà la sala de reunions fins que acabi la presa de decisions esmentada.

Cinquè. Procediment de selecció de les EDLP

1. La instrucció del procediment de selecció de les EDLP la durà a terme el Comitè.

2. El Comitè analitzarà les propostes presentades i pot requerir dels GAL tota la informació complementària que consideri necessària, que han de remetre en el termini màxim de deu dies.

3. En el termini màxim d'un mes, a comptar des de la recepció del document d'EDLP definitiu, el Comitè haurà d'emetre un informe/proposta en què es concreti el resultat de l'avaluació de les sol·licituds, amb aplicació dels criteris que preveu l'apartat sisè d'aquest annex i es formuli proposta d'aprovació d'estratègies.

4. La proposta de selecció esmentada, que tindrà caràcter vinculant, s'haurà de remetre, en el termini màxim de deu dies des de la seva emissió, a l'autoritat regional de gestió del PEPAC, que la resoldrà.

5. El termini per resoldre el procediment, com també per notificar la resolució corresponent, serà d'un mes a comptar des del dia següent al de l'elevació de la proposta del Comitè de Selecció i, en tot cas, sempre com a màxim el 31 d'agost del 2023. Si un cop ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'entindrà que la sol·licitud ha estat estimada.

En aquesta resolució de selecció de l'EDLP també es nomenarà el candidat a GAL de l'EDLP que s'hagi seleccionat, com a Grup d'Acció Local del Pla Estratègic de la PAC 2023-2027 .

6. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, en la seva condició d'autoridad competent del PEPAC,en el termini d'un mes a comptar a partir de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7. La selecció de l'EDLP i el nomenament definitiu com a Grup d'Acció Local del Pla Estratègic de la PAC 2023-2027 estarà condicionada a la suscripció d'un conveni de col·laboració entre el GAL, l'autoritat regional de gestió del PEPAC i l'organisme pagador de les intervencions regionals del PEPAC 2023-2027, en què es fixaran, entre altres aspectes i de conformitat amb el que estableix l'apartat setè d'aquest annex, les condicions per al seu funcionament com a entitat col·laboradora per a la gestió de les ajudes que preveu l'article 34.1.b del Reglament (UE) núm. 2021/1060, per a l'aplicació de les EDLP, prèvia designació com a tal del vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, un cop comprovat el compliment dels requisits que preveu l'article 26 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, de conformitat amb el que preveu la disposició addicional segona de l'Ordre de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.

Sisè. Criteris de selecció EDLP

1. Les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu es valoraran d'acord amb un barem de 0 a 110 punts i caldrà obtenir un mínim de 55 punts totals i de 5 punts en cada criteri següent:

a. Valoració de l'experiència de l'organització candidata, èxits obtinguts i capacitat tècnica. Fins a 10 punts.

b. Implicació dels socis en l'elaboració de l'estratègia. Fins a 10 punts.

c. Grau de participació ciutadana aconseguida en l'elaboració de l'estratègia. Fins a 10 punts.

d. Previsió de procediments transparents de selecció de projectes i solució de conflictes d'interessos. Fins a 10 punts.

e. Claredat en la definició dels objectius, viabilitat de l'estratègia i la seva coherència amb les necessitats detectades. Fins a 10 punts.

f. Grau de definició dels projectes i beneficiaris, tractament dels sectors econòmics i quantificació de les actuacions subvencionables. Fins a 10 punts.

g. Integració o coordinació dels fons financers comunitaris i nacionals en l'estratègia. Fins a 10 punts.

h. Repercussió de l'estratègia en ocupació, igualtat i integració social del territori. Fins a 10 punts.

i. Valoració de propostes innovadores en el territori afectat. Fins a 10 punts.

j. Aportació de la Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu a objectius mediambientals: canvi climàtic, eficiència en la utilització de recursos, economia circular, etc.: 10 punts

k. Integració amb la resta d'intervencions del PEPAC. Fins a 10 punts.

2. Per a la selecció es tindrà en compte la idoneïtat de l'estratègia per al territori al qual es dirigeix, no la comparació amb altres estratègies per a altres territoris.

Setè. Convenis de col·laboració

1. La selecció de l'EDLP, el nomenament com a Grup d'Acció Local del Pla Estratègic de la PAC 2023-2027 i Entitat Col·laboradora a la gestió de les ajudes que preveu l'article 34.1.b del Reglament (UE) núm. 2021/1060, per a l'aplicació de les EDLP, estaran condicionats a la suscripció d'un conveni de col·laboració entre el GAL, l'autoritat regional de gestió del PEPAC i l'organisme pagador de les intervencions regionals del PEPAC 2023-2027.

2. En el conveni de col·laboració es regularan les normes d'adjudicació, concessió, control i seguiment de les ajudes nacionals i comunitàries que gestionaran els GAL en el marc del PEPAC 2023-2027.

Aquest conveni regularà, com a mínim, el següent:

a) Definició de l'objecte de col·laboració i obligacions del GAL.

b) Import màxim del pressupost per a l'aplicació de l'EDLP.

c) Relació de municipis, extensió i població del territori d'actuació.

d) Principis d'actuació.

e) Normativa, en matèria de subvencions, de la Comunitat Autònoma dels Illes Balears, així com comunitària i estatal, aplicables en la concessió d'ajudes.

f) Procediments de gestió.

g) Pagament de les ajudes.

h) Garanties.

i) Control financer.

j) Reducció, suspensió i supressió de l'ajuda comunitària.

k) Devolució dels fons aplicats indegudament.

l) Prevenció, detecció i correcció d'irregularitats.

m) Mecanisme de reserva de rendiment i bona execució.

n) Bestretes.

o) Caràcter, durada i revisió del conveni.

p) Definició de les característiques i responsabilitats del responsable administratiu i financer, si escau.

Vuitè. Obligacions del GAL

1. Quan s'hagin seleccionat les EDLP i una vegada fetes les degnacions definitives com GAL i Entitat Col·laboradora, seran obligacions dels GAL les següents:

a) Signar un conveni de col·laboració, conforme al contingut de l'apartat setè d'aquest annex.

b) Executar l'estratègia aprovada de conformitat amb el que preveu aquesta resolució i la resta de normativa d'aplicació, informar i assessorar la població rural del seu contingut i abast, incentivar-ne la participació activa, com també fomentar l'execució de projectes d'inversió que generin ocupació, directament o indirecta, en el medi rural.

c) En el cas de variacions de la normativa d'aplicació o modificacions de les intervencions regionals del Pla estratègic de la PAC que afectin l'aplicació d'estratègies, un cop rebuda la comunicació de l'autoritat regional de gestió, el GAL quedarà obligat a adaptar els procediments de gestió a les modificacions esmentades, com també a les recomanacions derivades de les diferents actuacions de control i/o avaluació.

d) Aplicar els manuals de procediment que aprovi el FOGAIBA, per a la gestió de l'EDLP.

e) Subministrar a l'autoritat regional de gestió i als avaluadors la informació necessària per al seguiment i l'avaluació de l'estratègia.

f) Assistir a les reunions i accions de formació que l'organisme pagador i l'autoritat regional de gestió duguin a terme en aspectes relacionats amb la gestió de la intervenció LEADER corresponet del PEPAC, especialment en relació amb la gestió de projectes, moderació de costos, criteris de selecció, seguiment i avaluació, indicadors, publicitat, etc.

g) Mantenir els requisits que s'hagin tingut en compte per a la seva selecció durant el període que sigui necessari per dur a terme la seva actuació com a GAL, atesa la finalitat de la seva selecció.

h) Mantenir durant la vigència dels compromisos un llibre d'actes degudament legalitzat, un llibre de socis actualitzat i un llibre inventari de béns inventariables.

i) Adoptar les mesures de difusió que estableixi la convocatòria, així com les d'informació i publicitat del fons FEADER, de conformitat amb el que estableix l'annex III del Reglament d'execució (UE) 2022/129 de la Comissió, de 21 de desembre de 2022.

j) Portar una comptabilitat independent per a les accions que s'hagin de desenvolupar en el marc del PEPAC 2023-2027, tret que per la seva forma jurídica estiguin obligats a un sistema comptable determinat, s'ajustarà d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable.

k) Mantenir i salvaguardar els arxius i els registres de documentació.

l) Ajustar-se en la seva activitat als principis de col·laboració, objectivitat, imparcialitat, eficàcia, eficiència, transparència, publicitat i lliure concurrència.

m) Tots els GAL s'hauran d'integrar, a través d'associacions d'àmbit regional o nacional, a la Xarxa Rural Nacional.

n) Anualment, abans del 31 de març, el GAL haurà de presentar un informe sobre les actuacions que hagi desenvolupat durant l'exercici anterior, amb el contingut que s'indiqui en el conveni de col·laboració.

o) Les convocatòries ordinàries dels òrgans decisoris del GAL relatius a l'EDLP rural que tinguin en la seva ordre de dia algun punt referent a la gestió de les ajudes LEADER les haurà de comunicar el GAL a l'autoritat regional de gestió amb cinc dies d'antelació a la celebració de la reunió. Aquest termini serà de dos dies per a les juntes extraordinàries. L'autoritat regional de gestió podrà participar en aquestes reunions a través d'un representant que comptarà amb veu però sense vot.

p) Complir amb les funcions que per als Grups d'Acció Local s'estableixin en les intervencions regionals de desenvolupament rural del PEPAC 2023-2027 i en la resta de documents de referència que li siguin aplicable, que com a mínim seran les següents:

 

- Informar i assessorar la població rural sobre el contingut i l'abast de les intervencions regionals de desenvolupament rural del PEPAC 2023-2027 i de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu i incentivar la participació en aquests.

- Generar la capacitat dels agents locals per desenvolupar i portar a la pràctica les operacions incloses en les Estratègies de Desenvolupament Local Participatiu. En aquest sentit, seran els responsables de captar iniciatives i acompanyar els promotors en el procés de maduració de projectes.

- Dissenyar un procediment no discriminatori i transparent de selecció i criteris objectius de selecció de les operacions, en el marc dels que estableixen les intervencions regionals del PEPAC 2023-2027.

- Preparar i publicar, prèvia aprovació de l'autoritat de regional de gestió, les convocatòries de presentació de projectes.

- Rebre les sol·licituds d'ajuda i avaluar-les.

- Seleccionar les operacions, fixar l'import de l'ajuda i presentar les propostes a l'Àrea d'Ajudes del FOGAIBA, que serà la responsable de la verificació final de la subvencionalitat dels projectes abans de la seva aprovació.

- Seguiment de la posada en pràctica de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu i de les operacions subvencionades.

 

q) Complir les condicions i obligacions, instruccions i manuals que s'estableixin en relació amb les ajudes previstes en les intervencions regionals de desenvolupament rural del PEPAC 2023-2027.

r) Col·laborar amb l'autoritat regional de gestió, l'organisme pagador, l'organisme de certificació i les unitats de control designades pel Govern d'Espanya i la Comissió Europea en les verificacions i el control que es desenvolupin a la seva estratègia, com també en els procediments de reintegrament conseqüents, les sancions i les correccions imposades.

s) Complir la resta d'obligacions que preveu l'article 28 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

2. L'incompliment de les obligacions que estableix aquest apartat podrà comportar l'assumpció per part de l'organisme pagador de la gestió íntegra de l'estratègia, i fins i tot la revocació de la condició de Grup d'Acció Local, sens perjudici de la resta d'actuacions que es puguin derivar en cas que aquest incompliment pugui afectar les ajudes que siguin concedides per la seva condició de GAL.

 

ANNEX IV ​​​​​​​Àmbit territorial de l'EDLP

​​​​​​​

 

 

Total

Homes

Dones

Illa

Municipis

2021

 

 

Mallorca

07001 Alaró

5.741

2.777

2.964

Mallorca

07004 Algaida

5.963

3.026

2.937

Mallorca

07901 Ariany

897

458

439

Mallorca

07006 Artà

7.984

3.992

3.992

Mallorca

07007 Banyalbufar

542

286

256

Mallorca

07008 Binissalem

8.895

4.472

4.423

Mallorca

07009 Búger

1.084

578

506

Mallorca

07010 Bunyola

7.037

3.456

3.581

Mallorca

07012 Campanet

2.684

1.352

1.332

Mallorca

07013 Campos

11.425

5.698

5.727

Mallorca

07016 Consell

4.243

2.111

2.132

Mallorca

07017 Costitx

1.379

681

698

Mallorca

07018 Deià

674

327

347

Mallorca

07019 Escorca

181

110

71

Mallorca

07020 Esporles

5.134

2.544

2.590

Mallorca

07021 Estellencs

326

173

153

Mallorca

07025 Fornalutx

682

340

342

Mallorca

07027 Inca

33.726

16.940

16.786

Mallorca

07028 Lloret de Vistalegre

1.465

746

719

Mallorca

07029 Lloseta

6.250

3.131

3.119

Mallorca

07030 Llubí

2.385

1.191

1.194

Mallorca

07034 Mancor de la Vall

1.569

792

777

Mallorca

07035 Maria de la Salut

2.242

1.157

1.085

Mallorca

07038 Montuïri

3.087

1.551

1.536

Mallorca

07041 Petra

3.028

1.498

1.530

Mallorca

07044 Pobla, Sa

13.873

6.998

6.875

Mallorca

07042 Pollença (1)

9.659

4.785

4.874

Mallorca

07043 Porreres

5.624

2.853

2.771

Mallorca

07045 Puigpunyent

2.057

1.020

1.037

Mallorca

07049 Sant Joan

2.185

1.076

1.109

Mallorca

07053 Santa Eugènia

1.724

860

864

Mallorca

07056 Santa Maria del Camí

7.507

3.754

3.753

Mallorca

07058 Selva

4.126

2.036

2.090

Mallorca

07047 Sencelles

3.542

1.791

1.751

Mallorca

07060 Sineu

4.122

2.050

2.072

Mallorca

07061 Sóller (2)

11.417

5.668

5.749

Mallorca

07063 Valldemossa

2.042

1.040

1.002

Mallorca

07065 Vilafranca de Bonany

3.558

1.819

1.739

 

Total

190.059

95.137

94.922

 

 

Total

Homes

Dones

Illa

Municipis

2021

 

 

Menorca

07002 Alaior

9.477

4.776

4.701

Menorca

07064 Castell, Es

7.530

3.824

3.706

Menorca

07015 Ciutadella de Menorca

30.638

15.286

15.352

Menorca

07023 Ferreries

4.892

2.455

2.437

Menorca

07032 Maó (3)

2.260

1.114

1.146

Menorca

07037 Mercadal, Es

5.444

2.768

2.676

Menorca

07902 Migjorn Gran, Es

1.500

748

752

Menorca

07052 Sant Lluís

6.877

3.503

3.374

 

Total

68.618

34.474

34.144

 

 

 

 

 

 

 

Total

Homes

Dones

Illa

Municipis

2021

 

 

Eivissa

07026 Eivissa (3)

241

139

102

Eivissa

07046 Sant Antoni de Portmany

27.205

14.274

12.931

Eivissa

07050 Sant Joan de Labritja

6.635

3.358

3.277

Eivissa

07048 Sant Josep de sa Talaia

28.299

14.602

13.697

Eivissa

07054 Santa Eulària des Riu

40.038

20.177

19.861

Formentera

07024 Formentera

 

6.121

5587

 

Total

114.126

58.671

55.455

 

(1) La inclusió del municipi de Pollença (a excepció del Port de Pollença) està condicionada a l'ampliació de la zona rural en el Pla estratègic de la PAC.

(2) No s'inclou la població del Port de Sóller ja que no és zona elegible.

(3) No s'inclou la població del casc urbà d'Eivissa ni de Maó ja que no és zona elegible.

 

ANNEX V ​​​​​​​Estructura i continguts de les EDLP

1. Títol de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu i Grup d'Acció Local responsable i dades bàsiques del GAL responsable de l'estratègia.

2. Descripció de l'experiència prèvia de l'entitat en el disseny, el desenvolupament i l'aplicació de projectes i programes de desenvolupament rural, així com dels resultats obtinguts.

3. Mecanismes i organització de la participació ciutadana.

4. Mecanismes i organització de la participació ciutadana aplicats en el procés de disseny de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu en cadascuna de les fases principals, incloent-hi els resultats i el grau de participació assolida.

5. Mecanismes i organització de la participació ciutadana previstos per al seguiment i l'avaluació de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu.

6. Descripció general de la zona Leader.

7. Descripció de la zona des del punt de vista geogràfic, administratiu, socioeconòmic i mediambiental.

8. Diagnòstic i anàlisi DAFO, que inclogui:

a. Anàlisi de caràcter quantitatiu a través dindicadors, incloent, en la mesura possible, les dades relatives als indicadors comuns de context relatives a la zona en qüestió.

b. Anàlisi qualitativa mitjançant mecanismes de participació ciutadana.

c. Matrius DAFO per sectors.

9. Detecció de necessitats i aspectes innovadors, que inclogui:

a. Necessitats detectades a la zona, així com priorització justificada d'aquestes.

b. Identificació de sectors o aspectes considerats innovadors per al desenvolupament del territori.

10. Descripció de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu, que inclogui:

a. Descripció de com l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu abordarà els objectius de la PAC amb especial atenció a l'objectiu 8 (mantenir zones rurals dinàmiques).

b. Descripció de la lògica d´intervenció amb indicació dels objectius temàtics seleccionats per a l'EDLP i de la resposta a les necessitats seleccionades.

c. Quantificació a través d'indicadors de resultat que en la mesura que sigui possible s'adaptin al sistema d'indicadors previst per al PEPAC.

11. Actuacions que cal desenvolupar en el marc de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu, que inclogui:

a. Descripció dels projectes programats inclosos a l'EDLP que seran seleccionats mitjançant concurrència competitiva llevat que es tracti d'un projecte promogut per una Administració pública determinada o pel Grup d'Acció Local. Els projectes hauran d'incloure com a mínim una descripció detallada, objectius quantificats, costos elegibles, nivell d'ajuda, pressupost previst i una estimació temporal del seu desenvolupament.

b. Descripció dels projectes propis del Grup d'Acció Local, destinats a la formació d'agents i a la promoció territorial en sentit ampli. Els projectes han d'incloure una descripció detallada, objectius quantificats, costos elegibles, pressupost previst i una estimació temporal del desenvolupament.

c. Descripció dels projectes de cooperació interterritorial i transnacional amb indicació de la temàtica principal i el pressupost estimat.

d. Descripció de les actuacions subvencionables (no programades), incloent- hipressupost, nivell dajuda i beneficiaris admissibles.

12. Quadre resum de la lògica d'intervenció en què es mostri la relació entre la matriu DAFO amb les necessitats seleccionades, els objectius definits i els projectes/actuacions previstos.

13. Pla de finançament indicatiu

Ha d'incloure una previsió desglossada per anualitats de l'assignació a cada objectiu, àmbit de programació i projecte inclòs a l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu.

14. Pla d'indicadors

Quadres estructurats que recullin per àmbit de programació els objectius quantificats juntament amb els resultats esperats i el total de despesa prevista.

15. Informació sobre complementarietat amb altres fons, que inclogui:

Descripció dels mitjans per garantir la complementarietat i la coherència amb:

- Les accions previstes a les intervencions regionals de les Illes Balears al PEPAC 2023-2027.

- La complementarietat amb altres fons o iniciatives europeus (LIFE, INTERREG, etc.).

16. Descripció dels mecanismes de seguiment i avaluació de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu, que inclogui:

a. L'Estratègia ha d'incloure un sistema d'indicadors d'objectius (target) comuns, horitzontals i, si escau, específics, que en permetin el seguiment i l'avaluació.

b. L'Estratègia haurà de preveure la presentació d'un informe anual de seguiment amb l'estructura i la informació que estableixi l'autoritat regional de gestió.

 

​​​​​​​17. Descripció dels mitjans i els mecanismes per a la implementació de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu, que inclogui:

a. Mitjans humans i materials:

– Descripció i justificació del personal tècnic i administratiu.

– Distribució de tasques.

– Equipament adscrit.

– Proposta de finançament analitzada.

b. Procediments de gestió

Aquest apartat ha de definir els aspectes principals relatius als mecanismes propis de cada EDLP, per a l'animació, les relacions amb els promotors, les sol·licituds d'ajuda, la baremació i la selecció de projectes, la presa de decisions, el control, el seguiment i l'avaluació, així com altres que es puguin considerar per al Grup d'Acció Local.

Els procediments respondran als principis següents: publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, eficàcia, eficiència, igualtat i no discriminació.

També ha d'incloure un sistema que garanteixi l'absència de conflictes d'interès amb el personal tècnic del GAL i el personal que participi en la presa de decisions relacionades amb la selecció de projectes susceptibles de ser subvencionats.

18. Implantació territorial, que inclogui:

– Integració en xarxa regional o nacional.

– Descripció del grau d'implantació de l'entitat al territori proposat.