Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA, SECTORS PRODUCTIUS I MEMÒRIA DEMOCRÀTICA

Núm. 252751
Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 4 d’abril de 2023 per la qual s’aprova la convocatòria pública de subvencions per a l’any 2023 per al foment de vehicles de mobilitat personal per a persones físiques, en el marc de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d’impuls del turisme sostenible

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 141, d'1 de novembre de 2022, es va publicar l'Acord del Consell de Govern de 31 d'octubre de 2022 pel qual s'aprova la proposta de la Comissió d'Impuls del Turisme Sostenible relativa als projectes a finançar amb el Fons per afavorir el turisme sostenible corresponent al Pla anual de 2023, en el qual s'aprova la proposta del projecte pel Foment de la micromobilitat elèctrica a les Illes Balears amb número d'expedient 2023-082.

L'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008), modificada per l'Ordre del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 18 de juny de 2020 (BOIB núm. 116, de 30 de juny de 2020), estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia a les Illes Balears, entre les quals hi ha les de promoció de mobilitat sostenible amb vista a permetre un desenvolupament més sostenible de l'ús de l'energia.

La Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica té prevista, entre els objectius del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears —aprovat definitivament pel Decret 96/2005, de 23 de setembre, i publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 143, de 27 de setembre de 2005—, la planificació de les actuacions encaminades a subministrar la demanda energètica futura a cada una de les Illes Balears, tant amb fonts d'energia convencionals com renovables, i, alhora, impulsar l'estalvi i la racionalització de l'ús de l'energia en cada un dels sectors econòmics, per tal de minimitzar, en la mesura que es pugui, l'increment de la demanda d'energia.

La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, planteja la necessitat que tots els actors contribueixin a reduir la petjada de carboni i el consum energètic i puguin participar en la transformació del model energètic. En l'article 60 d'aquesta Llei 10/2019, estableix una sèrie de mesures sobre la promoció de la mobilitat sostenible entre les quals figuren les següents: les administracions públiques de les Illes Balears han de promoure la mobilitat elèctrica i la substitució o reconversió de vehicles per altres amb menys emissions associades, així com sistemes de vehicle compartit; la reducció d'emissions i racionalització de l'ús del vehicle privat; la mobilitat sostenible i, de manera especial, han de fomentar la promoció de la mobilitat elèctrica i la substitució o reconversió de vehicles de combustió interna a combustibles i mètodes de tracció alternatius amb menys emissions associades; l'ús de la bicicleta.

En un context de progressiva implementació de la generació elèctrica amb energies renovables, l'electrificació del transport, unida a les mesures d'eficiència energètica, serà la principal tecnologia que permeti descarbonitzar el sector.

L'alternativa d'utilització vehicles de mobilitat personal (VPM) i bicicletes elèctriques en lloc de vehicles turisme, sobre tot en desplaçaments urbans, pot contribuir en un grau molt important en un transport més eficient i sostenible. Això també contribuirà a la pacificació del trànsit i la descongestió de vehicles en les zones urbanes.

També col·laborarà amb la reducció de les emissions d'òxids de nitrogen que a les ciutats i zones urbanes representa un gran problema per a la salut dels ciutadans, ajudant d'aquesta manera a complir amb els objectius de reducció d'emissions establerts en la Directiva 2017/2284 del Parlament Europeu i del Consell, de 14 de desembre de 2016, relativa a la reducció de les emissions nacionals de determinats contaminants atmosfèrics, així com els de la Directiva 2008/50/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2008, relativa a la qualitat de l'aire ambient i a una atmosfera més neta a Europa. El principal instrument per a complir els objectius de reducció dels contaminants atmosfèrics és el Programa Nacional de Control de la Contaminació Atmosfèrica, i les mesures relacionades amb la mobilitat eficient i sostenible són el principal eix per a aconseguir una reducció important d'emissions d'òxids de nitrogen a l'atmosfera.

Altrament, l'article 7.1 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia, estableix que les subvencions regulades en aquesta Ordre s'han de concedir amb subjecció als principis d'objectivitat, transparència, publicitat i concurrència, i que, com a regla general, el sistema de selecció ha de ser el concurs, a través de la comparació en un únic procediment de totes les sol·licituds presentades, de conformitat amb els criteris objectius que estableixen aquestes bases i els específics que fixin les convocatòries.

L'article 7.3 de l'Ordre esmentada estableix que, no obstant això, la selecció de les persones es pot dur a terme per procediments que no són el concurs quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre si. En aquests casos, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, d'acord amb els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions.

L'objecte de la convocatòria és fomentar l'adquisició de bicicletes elèctriques i patinets elèctrics com a vehicle de mobilitat personal destinada a persones físiques amb l'objectiu de que disminueix la utilització de vehicles més pesants com el turismes i menys eficients per a la mobilitat personal, per la qual cosa ja estan establerts prèviament uns criteris específics en la convocatòria i es considera que tots els peticionaris tenen els mateixos drets, que no calen la comparació ni la prelació i que està justificat que s'hagi optat per concedir les subvencions d'acord amb l'ordre d'entrada.

L'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions per als exercicis 2021-2023 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre de 2021) i inclou aquesta convocatòria en la línia II.1.8.

El Decret llei 4/2022, de 30 març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna, estableix en l'article 12.3 que les convocatòries de subvencions puguin establir l'obligació de participar en el procediment de concessió exclusivament per via telemàtica.

Per tot el que s'ha exposat, vistos els informes preceptius, de conformitat amb l'article 5 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia de les Illes Balears, i l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria pública de subvencions per a l'any 2023 per al foment de vehicles de mobilitat personal per a persones físiques, en el marc de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible, que s'estableix en l'annex 1.

2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en data de la signatura digital (4 d'abril de 2023)

El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica Juan Pedro Yllanes Suárez

 

 

ANNEX 1 Convocatòria pública de subvencions per al foment de vehicles de mobilitat personal per a persones físiques, en el marc de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible

Primer Objecte

1. L'objecte d'aquesta convocatòria és aprovar i regular els ajuts per al foment de vehicles de mobilitat personal per a persones físiques, en endavant VMP, en el marc de l'impost sobre estades turístiques a les Illes Balears i de mesures d'impuls del turisme sostenible.

2. Els VMP objecte d'aquesta convocatòria són bicicletes elèctriques i patinets elèctrics que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria.

Segon Beneficiaris

1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les persones físiques majors d'edat residents a les Illes Balears que no utilitzin el VMP per una activitat econòmica per la qual ofereixen béns i/o serveis en el mercat.

2. Atès que els beneficiaris són persones físiques sens activitat econòmica per la qual ofereixen béns i/o serveis en el mercat queden fora dels ajuts d'estat i, per tant, exempts d'aplicació del Reglament 651/2014 de la Comissió de 17 de juny de 2014 (DOUE 187/1, de 26 de juny de 2014), per el qual se declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.

3. En cap cas el beneficiari pot concertar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb persones o entitats vinculades amb ell, a excepció que s'obtengui l'autorització prèvia de l'òrgan que concedeix la subvenció i que l'import subvencionable no excedeixi el cost en què incorre l'entitat vinculada. L'acreditació del cost s'ha de fer en la justificació en els mateixos termes establerts per a l'acreditació de les despeses del beneficiari.

Es considera que hi ha vinculació amb les persones físiques o jurídiques o agrupacions sense personalitat en les quals es doni alguna de les circumstàncies enumerades a continuació, d'acord amb l'article 68.2 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions:

a) Les persones físiques unides per relació conjugal o persones lligades amb anàloga relació d'afectivitat, parentiu de consanguinitat fins al quart grau o d'afinitat fins al segon.

b) Les persones físiques i jurídiques que tenen una relació laboral retribuïda mitjançant pagaments periòdics.

c) Els membres associats del beneficiari a què es refereix l'apartat 2 i membres o partícips de les entitats sense personalitat jurídica a què es refereix l'apartat 3 de l'article 11 de la Llei general de subvencions.

d) Una societat i els seus socis majoritaris o els seus consellers o administradors, així com els cònjuges o persones lligades amb relació d'afectivitat anàloga i familiars fins al quart grau de consanguinitat o d'afinitat fins al segon.

e) Les societats que, d'acord amb l'article 4 de la Llei 24/1988, de 28 de juliol, del mercat de valors, compleixin les circumstàncies requerides per formar part del mateix grup.

f) Les persones jurídiques o agrupacions sense personalitat i els seus representants legals, patrons o els que n'exerceixin l'administració, així com els cònjuges o persones lligades amb anàloga relació d'afectivitat i familiars fins al quart grau de consanguinitat o d'afinitat fins al segon.

g) Les persones jurídiques o agrupacions sense personalitat i les persones físiques, jurídiques o agrupacions sense personalitat que d'acord amb normes legals, estatutàries o acords contractuals tenguin dret a participar en més d'un 50 % en el benefici de les primeres.

Tercer Import econòmic

1. L'import econòmic màxim d'aquesta convocatòria és de 1.000.000 euros. Les subvencions s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per a l'exercici de 2023, en funció de la naturalesa dels beneficiaris, per les partides i els imports següents:

— 19701 731A01 78000 FF 23064 o equivalent:    1.000.000,00 €

2. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es poden incrementar els imports d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que disposa l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta modificació, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar les sol·licituds s'ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

3. L'import d'aquesta convocatòria està finançat amb fons per afavorir el turisme sostenible, corresponents al Pla anual de 2023.

Quart Actuacions i despeses subvencionables

1. Les actuacions subvencionables són l'adquisició de bicicletes elèctriques o patinets elèctrics que compleixin els requisits establerts en aquesta convocatòria.

2. Les bicicletes elèctriques han de complir les condicions següents:

—Bicicletes d'assistència elèctrica al pedaleig, equipades amb un motor elèctric auxiliar, que no pot ser propulsat exclusivament per mitjà d'aquest motor auxiliar.

—La velocitat màxima del vehicle amb motor és de 25 km/h.

—Il·luminació davantera i posterior.

—Autonomia mínima de 25 km.

—Amb la bicicleta s'ha d'entregar un casc homologat, una armilla reflectant i un díptic/tríptic amb les normes principals d'us i de circulació. En cas que el beneficiari disposi d'un casc homologat aquest pot renunciar a que se li entregui.

—Disposar d'assegurança que cobreixi la responsabilitat civil d'un import mínim de 150.000 euros.

—Informar el públic del suport per part de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica amb la incorporació al VMP d'un adhesiu amb la imatge d'«Illes Balears Sostenible», d'acord amb el manual d'aplicació. Aquest adhesiu ha de ser incorporat pel venedor del VPM.

—El manual d'aplicació es publicarà en la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic.

3. El patinets elèctrics han de complir les condicions següents:

—Propulsat exclusivament per motor elèctric amb un sistema de bateries i carregador integrat a 230 V.

—VMP d'una única plaça, i en cas d'estar dotat de selló ha d'estar dotat de sistema d'autoequilibrat.

—Ha de disposar de dues rodes i il·luminació davantera i posterior.

—L'autonomia mínima ha de ser 15 km.

—La velocitat màxima és de 25 km/h.

—Amb el patinet s'ha d'entregar un casc homologat, una armilla reflectant i un díptic/tríptic amb les normes principals d'us i de circulació. En cas que el beneficiari disposi d'un casc homologat aquest pot renunciar a que se li entregui.

—Disposar d'assegurança que cobreixi la responsabilitat civil d'un import mínim de 150.000 euros.

—Informar el públic del suport per part de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica amb la incorporació al VMP d'un adhesiu amb la imatge d'«Illes Balears Sostenible», d'acord amb el manual d'aplicació. Aquest adhesiu ha de ser incorporat pel venedor del VPM.

—El manual d'aplicació es publicarà en la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic.

4. El termini per adquirir el VMP comença des del dia següent a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de d'aquesta convocatòria i finalitza el mateix dia que el termini per presentar sol·licituds.

5. Només es pot realitzar una sol·licitud per VMP per persona física resident.

6. Atès que els beneficiaris són persones físiques sens activitat econòmica per la qual ofereixen béns i/o serveis en el mercat l'IVA és subvencionable.

Cinquè Sol·licituds i documentació

1. Les sol·licituds s'han de presentar de forma telemàtica a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. No es consideren com a presentades les sol·licituds telemàtiques fetes a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.

2. Les persones han de presentar una sol·licitud per a cada instal·lació.

3. La documentació que s'ha d'aportar és la següent:

a) El document normalitzat 1 de sol·licitud de subvenció i de pagament signat per la persona interessada. La presentació de la sol·licitud suposa que la persona interessada accepta les prescripcions contingudes en la convocatòria corresponent, en l'Ordre de bases (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008), com també que autoritza l'òrgan instructor del procediment perquè, si és procedent, obtengui de forma directa l'acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social. En cas que el sol·licitant denegui expressament l'autorització, ha d'aportar un certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de la Tresoreria de la Seguretat Social que justifiqui que està al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social. Aquest document ha d'incloure la declaració per part del sol·licitant de la realització de la instal·lació amb empreses vinculades, d'acord amb l'apartat 2.2 d'aquesta convocatòria.

b) Certificat de residència a un municipi de les Illes Balears.

c) L'autorització inclosa en el document normalitzat 1 per comprovar que està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social; o, en cas d'oposar-s'hi, el certificat d'estar-ho; o bé la declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social, quan la quantia de l'ajut no superi els 3.000 euros per persona beneficiària, de conformitat amb el que preveu la lletra f) de l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

d) Per a sol·licituds de VMP adaptats a persones amb mobilitat reduïda, justificant que el beneficiari és una persona amb mobilitat reduïda.

e) Copia del rebut de l'assegurança de responsabilitat civil.

f) Declaració responsable del venedor o punt de venta sobre les característiques del VMP venut i que estigui emplenada completament en tots els apartats (document normalitzat 2).

g) Les factura o els documents de valor probatori equivalents en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses. Les factures han d'estar detallats per conceptes i preus unitaris i en cas de VMP adaptat ha de constar en la factura.

h) El justificant de pagament. Els justificants s'han d'acreditar d'alguna de les maneres següents:

 

—Amb una fotocòpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu del pagament, en el qual han de figurar la data del document, l'import i la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.

—Amb una còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, amb l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajut en què ha de figurar el càrrec d'aquest xec o pagaré.

—Justificant de pagament amb targeta bancària o mitjans de pagament electrònic sempre que s'acompanyi amb extracte bancari on hi figuri el càrrec.

4. En el supòsit que algun dels documents esmentats en el punt anterior, a causa de la tramitació d'altres expedients a la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, ja s'hagi presentat, no és necessari aportar-lo de nou, sempre que es faci constar la data i l'òrgan o dependència en què es va presentar o, si escau, en què es va emetre; que no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment corresponent i que no hagi sofert modificacions.

5. Les notificacions s'han de fer per mitjans telemàtics amb els efectes que determinen els articles 40 i 41 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; tot això, sens perjudici del que estableix l'article 14.1 de la mateixa Llei.

6. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits s'ha de requerir el sol·licitant perquè en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 de la Llei esmentada.

7. La Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, en qualsevol moment, pot sol·licitar als interessats la documentació i la informació complementària que consideri necessària per resoldre l'expedient.

8. Les persones han de comunicar immediatament a l'òrgan competent per resoldre qualsevol variació de les condicions o circumstàncies assenyalades en els apartats anteriors d'aquest article, amb les conseqüències que en cada cas corresponguin, sens perjudici que també es puguin incorporar d'ofici a l'expedient.

Sisè Termini de presentació de les sol·licituds

1. El termini per presentar les sol·licituds s'inicia a partir del cinquè dia de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitza el 31 de juliol de 2023 o fins al possible exhauriment, dins aquest període, de la quantia econòmica assignada a aquesta convocatòria.

2. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

Setè Procediment per resoldre els ajuts

1. Les sol·licituds de subvenció s'han de resoldre a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent (per rigorós ordre d'entrada), encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria o, si escau, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.

2. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits s'ha de requerir el sol·licitant perquè en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 de la Llei esmentada. En aquest cas, la data de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre per resoldre l'expedient.

3. Una vegada que els tècnics d'aquesta Direcció General hagin determinat que les sol·licituds són completes i conformes amb el contingut d'aquesta Resolució, el director general d'Energia i Canvi Climàtic ha d'emetre una proposta de resolució, la qual s'ha de notificar als interessats d'acord amb el que estableix el punt següent perquè, en el termini màxim de deu dies, hi puguin al·legar el que considerin oportú. En cas que no es presentin al·legacions en aquest termini, s'entén que s'accepta la subvenció. Les corresponents propostes de concessió i denegació dels ajuts han de contenir els beneficiaris proposats per atorgar-los la subvenció, i també els sol·licitants exclosos, amb el motiu de la causa d'exclusió.

4. D'acord amb el que estableix l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, els actes a què es refereixen els punts 2 i 3 anteriors s'han de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació, durant el període en què aquesta convocatòria sigui vigent, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic (http://energia.caib.cat).

5. La resolució expressa del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica finalitza el procediment de concessió de la subvenció. La resolució col·lectiva s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears dins el termini de sis mesos des de la presentació de la sol·licitud. Aquesta s'ha de motivar i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, inversió sol·licitada, descripció i import de l'activitat que se subvenciona, quantia, productes o serveis que s'hagin d'obtenir de l'ajut, partida pressupostària a la qual s'aplica i forma de pagament.

Vuitè Òrgans competents

1. Correspon a la Direcció general d'Energia i Canvi Climàtic l'ordenació i instrucció del procediment. El director general d'Energia i Canvi Climàtic ha d'emetre les propostes de resolució.

2. El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica és l'òrgan competent per dictar les resolucions que posin fi al procediment.

Novè Quantia dels ajuts

1. La quantia de l'ajuda per a l'adquisició d'una bicicleta elèctrica serà del 50 % del seu cost subvencionable amb un màxim d'ajut de 600 i 900 euros en el cas de bicicletes adaptades a persones de mobilitat reduïda.

2. La quantia de l'ajuda per a l'adquisició d'un patinet elèctric serà del 50 % del seu cost subvencionable, amb un màxim d'ajut de 200 i de 275 euros en el cas de patinets adaptats per a persones de mobilitat reduïda.

3. El cost d'adquisició de la bicicleta elèctrica no pot ser superior a 2.000 euros, excepte per a bicicletes adaptades per a persones amb mobilitat reduïda que pot ser fins a 3.000 euros.

4. El cost d'adquisició del patinet elèctric no pot ser superior a 700 euros, excepte per a patinets adaptats per a persones amb mobilitat reduïda que pot ser fins a 1.000 euros.

5. En tot cas, l'ajut final a percebre pel sol·licitant no pot superar el cost subvencionable total de l'actuació efectivament realitzada, convenientment justificat.

6. En cas que el beneficiari rebi altres subvencions o ajuts per a la mateixa activitat o tipus d'actuació, l'import de les subvencions establertes en aquesta Resolució no pot ser, en cap cas, de tal quantia que, de forma aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l'activitat subvencionada.

Desè Pagament de l'ajut

El pagament de la subvenció s'ha de realitzar una vegada s'hagi dictat la resolució d'atorgament i la resolució que autoritza el pagament s'ha de realitza conjuntament amb la resolució d'atorgament.

Onzè Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris d'aquest tipus d'ajuts estan obligats a:

a) Justificar la realització correcta de l'activitat.

b) Comunicar a l'òrgan que la concedeix o, si escau, a l'entitat col·laboradora la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

c) Trobar-se al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica; i acreditar-ho, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió. En tot cas, aquesta acreditació es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 euros.

d) Informar la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic sobre qualsevol alteració de les condicions que s'han tingut en compte per a concedir la subvenció.

e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que faci la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, i a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la Sindicatura de Comptes.

f) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb la inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

g) Garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de dos anys següents al pagament final al beneficiari.

h) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per concedir la subvenció.

i) Reintegrar els fons percebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació fetes pels òrgans de control competents i segons el que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

j) Complir les condicions de publicitat i imatge corporativa que s'indiquen en aquesta convocatòria i d'Illes Balears Sostenibles.

Dotzè Lluita contra el frau

Qualsevol persona que estigui assabentada de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea, en el marc d'aquesta convocatòria, pot comunicar aquests fets al Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest Servei a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei. La pàgina web de la Direcció General de Fons Europeus inclou un accés directe per a la comunicació de possibles casos de frau o irregularitat.

Tretzè Concurrència d'ajuts

Els ajuts d'aquesta convocatòria seran compatibles amb altres ajuts o subvencions que poguessin ser atorgats per qualssevol administracions públiques o organismes o ens públics, sempre que no tenguin el seu origen en un fons o programa d'ajuts de la Unió Europea, així com que l'import de l'ajut o subvenció, aïlladament o en concurrència amb altres incentius, no superi el cost del projecte i compleixi amb la normativa nacional i europea d'ajuts d'Estat.

Catorzè Tramitació telemàtica

Les sol·licituds s'han de presentar de forma telemàtica a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. No es consideren com a presentades les sol·licituds telemàtiques fetes a través d'un altre mitjà electrònic que no sigui el tràmit específic esmentat.

Quinzè Models normalitzats

Una vegada publicada la convocatòria, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, a través de l'enllaç web http://energia.caib.cat, ha de posar a disposició dels interessats la documentació normalitzada següent:

—Document 1. Sol·licitud de subvenció i pagament

—Document 2. Declaració responsable del venedor o punt de venda del VMP

 

Setzè Normativa aplicable

La convocatòria es regeix pel que disposen aquesta Resolució i l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia a les Illes Balears, modificada per l'Ordre del conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 18 de juny de 2020 (BOIB núm. 116, de 30 de juny de 2020), i el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.