Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 252689
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria, per a l’any 2023, de les ajudes destinades al pagament compensatori per a zones amb limitacions específiques

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per tal d'evitar l'abandonament de la terra en zones amb limitacions específiques calen ajudes destinades a compensar les dificultats naturals, que indemnitzin pels costos addicionals relatius a la doble i triple insularitat en què incorren els agricultors que desenvolupen l'activitat agrària en diferents municipis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per assegurar l'ús continuat i sostenible de les terres i evitar d'aquesta manera els riscos naturals i socials derivats de la seva falta d'ús. Així mateix, amb aquesta mesura es contribueix a mantenir el paisatge tradicional balear com a part de la seva riquesa social i natural i a mantenir una comunitat rural viable.

Mitjançant la Decisió d'Execució de la Comissió de 31 d'agost de 2022 s'aprova el Pla estratègic de la PAC 2023-2027 d'Espanya (PEPAC) per a l'ajuda de la Unió finançada pel FEAGA i pel FEADER. En aquest pla es recullen les intervencions per al desenvolupament rural programades per a les Illes Balears i establertes en el Reglament (UE) núm. 2021/2115, del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (Plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.

Les actuacions finançades amb càrrec a aquesta convocatòria s'enquadren dins la intervenció amb codi 6613 – SIG, corresponent a les “ajudes a zones amb limitacions naturals o altres limitacions específiques”, que està inclosa en el Pla estratègic nacional de la PAC aprovat per Espanya (PEPAC) i emparat en el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell de 2 de desembre de 2021.

D'acord amb el que estableix el PEPAC per a la intervenció 6613 esmentada, en la que s'emparen aquestes ajudes, les actuacions subvencionades contribuiran de manera específica a donar suport a una renda agrícola viable i la resiliència del sector agrícola en tot el territori de la Unió amb la finalitat de millorar la seguretat alimentària a llarg termini i la diversitat agrícola, així com a garantir la sostenibilitat econòmica de la producció agrícola a la Unió.

D'aquesta manera, es dona resposta a les necessitat 01.02 que defineix el PEPAC de tenir en compte les diferències existents entre les dimensions econòmiques de les diferents explotacions en el disseny de les ajudes a la renda (diferències de dimensió en renda) i a la necessitat 01.03 de tenir en compte, en el disseny d'ajuda a la renda, les diferències existents entre les diferents orientacions (ràtio d'ocupació/ha) dels diferents territoris (diferències d'ocupació/ha en renda).

L'activitat agrària i ramadera a les Illes Balears està condicionada per la insularitat, un factor determinant que condiciona l'accés als recursos productius, la grandària de les explotacions, la seva dimensió econòmica, l'estructura de costos, els canals de comercialització i, per tant, la seva viabilitat. En el càlcul de la renda, adquireix una importància essencial la consideració dels costos de producció i els sobrecostos derivats de la insularitat. El context balear determina un model d'explotació petit o mitjà en dimensió econòmica i, a més, molt diversificades, amb gran varietat d'agrosistemes.

El caràcter insular determina també la petita mida mitjana de les explotacions, la seva dispersió parcel·lària i el règim de tinença de la terra. D'acord amb aquesta estructura productiva, el procés d'abandonament de l'activitat agrària es considera una problemàtica essencial a les Illes Balears, no tan sols de cara al manteniment del teixit socioeconòmic de les zones rurals, sinó també des del punt de vista mediambiental en relació amb el manteniment de gran part del territori de l'arxipèlag. En aquestes àrees, l'agricultura té una incidència crucial en termes de conservació del paisatge, prevenció d'incendis, qualitat de l'entorn i conservació d'hàbitats, protecció d'espècies i manteniment de races autòctones i varietats locals, així com en la conservació d'elements etnològics i tradicions rurals. Aquesta dinàmica impacta d'una manera molt més aguda a les illes que viuen amb doble i triple insularitat, és a dir, a Menorca, Eivissa i Formentera.

En funció de tot això, es delimita tot l'arxipèlag de les Illes Balears com a zona amb limitacions específiques de la producció. Atès que les zones de muntanya tenen la seva pròpia compensació dins de la mateixa intervenció, en aquesta línia entra tota la resta del territori de les Illes Balears, i s'estableixen, a més, dues zones: la resta de municipis de l'illa de Mallorca no inclosos en les zones de muntanya i les illes de Menorca, Eivissa i Formentera, amb una ajuda compensatòria en la qual prevaldrà la doble i triple insularitat.

En data 6 d'abril de 2023 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027 que, a l'article 2, assenyala que seran objecte d'ajuda les actuacions que derivin de l'execució de les intervencions per al desenvolupament rural aprovades en el PEPAC i cita, entre aquestes, els pagaments compensatoris per a zones amb limitacions específiques.

D'altra banda, l'article 2.a del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, disposa que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 10 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, de conformitat amb l'autoritat regional de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria, corresponent a l'any 2023, de les ajudes destinades al pagament compensatori per a zones amb limitacions específiques, d'acord amb el que estableix l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, publicada al BOIB núm. 43, de 6 d'abril de 2023.

2. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria tenen com a finalitat indemnitzar els agricultors per la totalitat o una part dels costos addicionals i les pèrdues d'ingressos derivades de les dificultats que planteja la producció agrícola en zones amb limitacions específiques, evitar riscos naturals i socials derivats de la seva falta d'ús i conservar el paisatge tradicional balear com a part de la seva riquesa social i natural, d'acord amb el que estableix el Pla estratègic de la PAC 2023-2027 d'Espanya (PEPAC) i en l'article 71 del Reglament (UE) 2021/2115, del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de desembre de 2021.

3. L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions són totes les zones amb limitacions específiques elegibles de les Illes Balears, de conformitat amb el que estableix el punt 4 de l'article 32 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i que comprèn els municipis següents:

- Mallorca: Palma, Marratxí, Llucmajor, Campos, Ses Salines, Santanyí, Algaida, Porreres, Muro, Son Servera, Felanitx, Manacor, Sant Llorenç, Artà, Petra, Santa Margalida, Ariany, Llubí, Maria de la Salut, Lloret, Costitx, Montuïri, Sineu, Alcúdia, Binissalem, Búger, Capdepera, Consell, Inca, Sa Pobla, San Joan, Sencelles, Santa Eugènia i Villafranca de Bonany.

- Menorca: Ciudatella, Ferreries, Es Migjorn Gran, Mercadal, Alaior, Maó, Es Castell, Sant Lluïs.

- Eivissa: Eivissa, Sant Joan de Labritja, Santa Eulària des Riu, Sant Antoni de Portmany, Sant Josep de la Talaia.

- Formentera: Formentera.

Segon Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de tres milions d'euros (3.000.000,00 €) amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA de l'any 2023, quantia que es podrà incrementar amb crèdits que es puguin destinar a aquesta finalitat

2. Les subvencions esmentades es finançaran en un 54,00% a càrrec del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), en un 10,80% a càrrec del Ministeri d'Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient (MAPA) i en un 35,20% a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Tercer Requisits dels beneficiaris i de les explotacions

1. Requisits específics de les persones beneficiàries.

Poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques, o grups de persones físiques o jurídiques que, en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda:

a. Tinguin la condició d'agricultor actiu, d'acord amb el que disposa el capítol I del títol II del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir de 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la PAC, i la regulació de la sol·licitud única del sitema integrat de gestió i control.

b. Tinguin la consideració d'agricultor no pluriactiu. A aquest efecte:

 

- Es considerarà agricultor no pluriactiu l'agricultor que tingui com a activitat principal l'agricultura.

- Es considerarà que un agricultor té com a activitat principal l'agricultura quan el 50% dels seus ingressos provinguin de l'activitat agrària.

- S'entén per activitat agrària la producció, la cria o el cultiu de productes agraris, incloent-hi la collita, la munyida, la cria d'animals i el manteniment d'animals als efectes agrícoles, així com el manteniment d'una superfície agrària en estat adequat per a la pastura o el cultiu sense cap acció preparatòria que vagi més enllà dels mètodes i la maquinària agrícoles habituals.

- S'entén per ingressos agraris els que defineix l'article 5.5 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre.

 

c. Siguin titulars d'una explotació agrària inscrita en el Registre Interinsular Agrari (RIA).

2. Requisits específics de les explotacions.

Les explotacions agràries per a les quals se sol·liciti el pagament compensatori han de reunir, en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda, els requisits següents:

a. Estar ubicades, totalment o parcialment, en els municipis inclosos en l'àmbit territorial d'aplicació d'aquesta resolució, que senyala el punt 3 de l'apartat primer d'aquesta resolució. L'ajuda només es concedirà a la superfície elegible de l'explotació inclosa a la zona amb limitacions específiques.

b. Les explotacions que sol·licitin el pagament han d'estar inscrites a nom de la persona sol·licitant de l'ajuda en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA).

c. Les parcel·les agrícoles d'hectàrees subvencionables han d'estar a disposició de l'agricultor o agricultora que sol·licita l'ajuda en la forma que estableix l'article 11 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre.

3. Els requisits generals que estableixen els punts anteriors s'han de mantenir durant tot l'any 2023.

4. La comprovació de la inscripció en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears es fa d'ofici, excepte manifestació contrària de la persona peticionària, ja que amb la presentació de la sol·licitud de l'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

5. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, hauran de complir els requisits que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003 de la Llei 38/2003, de 17 de noviembre, General de subvencions i l'article 5 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.

6. Quan es tracti d'una agrupació de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, cal fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. Així mateix, s'ha d'identificar el soci que compleix el requisit de ser agricultors actiu.

En qualsevol cas, cal nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es pot dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de les Illes Balears, i l'article 57 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

7. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, pel qual s'aprova el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que les persones beneficiàries estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la fa el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, s'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable. En el cas de que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, se la requerirà perquè aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.

8. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart Superfícies agrícoles subvencionables

1. Són subvencionables les superfícies de cultius permanents, cereals, pastures permanents i altres conreus herbacis, declarades com a tals a la sol·licitud única de l'any 2023.

2. Les superfícies de pastures permanents (amb ús SIGPAC: PA, PR) s'han d'ajustar al coeficient de subvencionalitat de les pastures (CSP) i només seran admissibles les que tinguin un CSP superior al 20%. A més, aquesta superfície s'ha d'ajustar a les unitats de bestiar major (UBM) que tingui l'explotació, amb l'equivalència de dues hectàrees auxiliables per cada UBM.

Cinquè Import de les ajudes

1. Per calcular l'ajuda a la qual té dret la persona sol·licitant, a la superfície subvencionable de la seva explotació s'apliquen les primes següents:

- 110,00 € per hectàrea, als municipis de l'illa de Mallorca;

- 256,00 € per hectàrea, als municipis de les illes d'Eivissa, Formentera i Menorca.

Aquestes primes s'han de modular segons s'indica en el punt següent.

2. Les ajudes per explotació es concediran segons el sistema de modulació següent:

Fins a 25 ha subvencionables: 100% de la prima.

Més de 25 ha i fins a 50 ha subvencionables: 75% de la prima.

Més de 50 ha i fins a 75 ha subvencionables: 50% de la prima.

Més de 75 ha i fins a 100 ha subvencionables: 25% de la prima.

Més de 100 ha subvencionables: 10% de la prima.

3. No es concedirà l'ajuda a la persona sol·licitant si l'import que s'ha de concedir és inferior als 300 €.

Sisè Sol·licituds

1. Les sol·licituds d'ajuda del pagament compensatori per a l'any 2023 s'han de presentar juntament amb la sol·licitud única, corresponent a l'exercici 2023, que preveu l'article 104 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, i en la forma que preveu la Resolució de la presidenta del FOGAIBA de 24 de febrer de 2023, de convocatòria, per a l'any 2023, dels ajuts corresponents a les intervencions en forma de pagaments directes que preveu el Pla estratègic de la PAC (PEPAC), publicada al BOIB núm. 26, de 28 de febrer de 2023.

S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari de les ajudes esmentades, que figura a la pàgina web del FOGAIBA, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté.

2. El termini de presentació de sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB i, d'acord amb el que preveu l'article 108 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, acaba el 31 de maig del 2023.

No obstant això, i d'acord amb el que estableix l'apartat tercer de l'article 108 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, i sens perjudici de la resta d'exclusions i penalitzacions que estableix la normativa d'aplicació, són admissibles les sol·licituds d'ajuda presentades fins al 15 de juny del 2023, però, en aquest cas, l'import de l'ajuda serà reduït en un 1% per cada dia hàbil de retard, excepte en cas de força major i circumstàncies excepcionals. Aquesta reducció també s'aplicarà respecte de la documentació que s'hagi de presentar juntament amb la sol·licitud quan sigui un element constitutiu de l'admissibilitat de l'ajuda. Les sol·licituds presentades posteriorment es consideraran com a no presentades.

3. La sol·licitud d'ajuda per al pagament compensatori ha d'incloure la documentació següent:

a. NIF de el sol·licitant que tingui la consideració de persona jurídica o de grups sense personalitat jurídica.

b. Si escau, estatuts, reglament o escriptura de constitució de l'entitat, degudament inscrits en el registre corresponent.

c. Si escau, acreditació de la representació amb què se signa la sol·licitud, que ha de ser vigent en el moment de sol·licitar l'ajuda.

d. En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, a més, s'ha d'aportar:

 

- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que han subscrit tots els membres.

- En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, document d'autorització al FOGAIBA per a la comprovació dels NIF dels membres de l'agrupació.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveun els articles 39 i 65 de la Llei 38/2007, de 17 de novembre, general de subvencions.

 

e. A l'efecte d'acreditar els ingressos als quals fa referència el punt 1.b de l'apartat tercer, s'ha d'aportar el següent:

 

- Persones físiques: darrera declaració presentada de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF), tret que s'atorgui una autorització per consultar d'ofici. En cas d'inici d'activitat, s'admet el model presentat d'alta censal (036), que s'ha de completar amb la declaració d'IRPF de l'exercici 2022.

- Entitats jurídiques:

 

i. Impost de societats de l'exercici fiscal més recent (model 200).

ii. Resum anual de l'IVA de l'exercici fiscal més recent (model 390), juntament amb les còpies de les factures de les ventes agràries i/o ramaderes gravades al 10% i al 21% d'IVA. En els expedients de més de deu factures es podrà presentar una declaració responsable on es faci constar una relació de factures, a més de les dades identificatives, el nombre, la data, el concepte, el client, l'import i el desglossament d'IVA. El servei gestor podrà sol·licitar la verificació de totes les dades declarades o d'una part.

iii. En el cas d'entitats en règim d'atribució de rendes: model 184, de declaració informativa anual de l'exercici fiscal disponible més recent en el moment de la presentació de la sol·licitud d'ajuda, o bé la declaració de tots el socis de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) del període impositiu més recent.

 

f. En el cas dels agricultors que elaborin vi, s'ha d'aportar la declaració de collita de la campanya anterior, així com declaració jurada del percentatge de raïm que és de producció pròpia i el que es compra a un tercer. La producció pròpia ha d'estar justificada amb la inscripció corresponent al registre vitivinícola.

g. Declaració jurada del percentatge de producció pròpia. En el cas que es compri part de producte agrari i/o ramader a tercers i aquest producte sigui comercialitzat, o transformat i posteriorment comercialitzat, per part de l'agricultor sol·licitant, aquest ha de justificar econòmicament la quantitat de producte i també l'import que és adquirit a un tercer, i la part que és producció pròpia, mitjançant factures, si escau.

h. Si escau, d'acord amb el que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, sempre que la subvenció superi els 30.000,00€, certificació emesa per un auditor inscrit en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes que acrediti el seu compliment per la persona sol·licitant de l'ajuda, amb independència de qualsevol finançament per al cobrament anticipat de l'empresa proveïdora. A aquest efecte, si de l'informe d'auditoria dels darrers comptes anuals es dedueix un compliment del 100% dels terminis de pagament a proveïdors per part del sol·licitant, serà suficient un certificat emès per l'auditor que indiqui que en el seu treball d'auditoria ha realitzat procediments per obtenir evidència de la correcció del contingut de la memòria dels comptes anuals com certificació de compliment del requisit de l'article 13.3 bis. En cas que no sigui possible emetre aquest certificat (perquè no hi ha comptes anuals auditades o perquè aquests reflecteixen un percentatge de compliment de terminis de pagament a proveïdors inferior al 100%), s'ha de presentar certificació, basada en un “informe de procediments acordats”, que acrediti que el sol·licitant en el moment de presentació de la sol·licitud d'ajuda no té cap factura pendent de pagament en la qual s'hagin superat els terminis legals de pagament. Aquesta certificació no pot tenir, en cap cas, una antiguitat superior a un mes anterior a la data de presentació de la sol·licitud.

i) Justificació de la titularitat del compte bancari en el qual es sol·licita el pagament de l'ajuda. En el cas d'entitats sense personalitat jurídica s'ha de facilitar el número de compte de l'entitat.

El FOGAIBA pot requerir qualsevol documentació complementària que es consideri necessària.

4. La comprovació del DNI tant de la persona interessada com del representant, de la declaració d'IRPF de la persona beneficiària i del compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social, així com de la inscripció en el (RIA), la farà d'ofici el FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació. Si es vol denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació perquè obtinguin els certificats corresponents s'ha d'aportar un document de denegació i els certificats o, si escau, la declaració responsable corresponent.

En el cas que el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions esmentades anteriorment, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, s'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

5. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol Administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que es trobin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa, caldrà aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin estat aportats per elles mateixes davant de qualsevol Administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui les ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pogués obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, abans de la proposta de resolució, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document.

6. Si la sol·licitud té algun defecte o no adjunta tota la documentació esmentada en els punts anteriors, o bé si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o guixades, es requerirà a la persona sol·licitant mitjançant una publicació a la pàgina web del FOGAIBA perquè, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén que desisteixen de la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d'esmena de defectes que es dictin es publicaran a la pàgina web els dies 1 i 15 de cada mes, o el dia hàbil següent si aquest és festiu, i cada dilluns i cada divendres.

7. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, com també de les bases reguladores que estableix l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.

Setè Selecció dels beneficiaris

1. El procediment per seleccionar els beneficiaris del pagament compensatori convocat mitjançant aquesta resolució és el de concurrència no competitiva.

2. Per tal d'ajustar la concessió de les ajudes al pagament compensatori per a zones amb limitacions específiques objecte d'aquesta convocatòria als recursos pressupostaris disponibles, en el cas que el conjunt de peticions superi la dotació que preveu l'apartat segon d'aquesta resolució, es prorratejarà l'import global màxim entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiaris.

Vuitè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En el cas que calgui notificar la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació a la pàgina web del FOGAIBA. Les diferents propostes de resolució es publicaran a la pàgina web els dies 1 i 15 de cada mes, i cada dilluns, o el dia hàbil següent si aquells són inhàbils.

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap de Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural. Abans de dictar la proposta, la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural emetrà un informe en què s'acreditarà, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import. A la resolució de concessió de l'ajuda s'hi ha de fer constar el finançament per part de les diferents administracions.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, comptats a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i s'ha de notificar mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat la resolució expressa, la persona interessada pot entendre desestimada la seva sol·licitud.

Excepcionalment i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar l'ampliar del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans que venci el termini i s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a partir del dia següent al de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè Obligacions i compromisos dels beneficiaris

1. Són compromisos i obligacions de les persones beneficiàries:

a. Mantenir l'activitat agrària almenys durant l'any 2023, excepte en el cas de jubilació o força major; i mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a les condicions de l'explotació i el beneficiari durant aquest període.

b. Complir, en la seva explotació, els requisits legals de gestió, així com les bones condicions agràries i mediambientals que estableix el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen normes per a l'aplicació de la condicionalitat reforçada i de la condicionalitat social que han de complir les persones beneficiàries dels ajuts en el marc de la política agrícola comuna, que rebin pagaments directes, determinats pagaments anuals de desenvolupament rural i del Programa d'opcions específiques per la llunyania i la insularitat (POSEI).

c. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, com també facilitar tota la informació que aquests òrgans els requereixin en relació amb les ajudes concedides.

2. Aquestes obligacions s'entenen sens perjudici de l'obligació de complir el que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 17 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.

3. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè Cessió i traspàs de l'explotació

1. Si, després de presentar-se una sol·licitud d'ajuda i abans de la data límit de modificació de la sol·licitud, una explotació és cedida per un beneficiari a un altre en la seva totalitat, no es concedirà al cedent cap ajuda en relació amb l'explotació cedida.

L'ajuda o el pagament sol·licitats pel cedent es concediran al cessionari, d'acord amb el que disposa l'article 114 de l'apartat 3 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sempre que el nou titular:

a. Informi, en un termini de deu dies hàbils, al FOGAIBA de la cessió i sol·liciti el pagament de l'ajuda.

b. Presenti la documentació esmentada a l'apartat sisè d'aquesta resolució.

c. Compleixi totes les condicions exigides per a la concessió de l'ajuda respecte de l'explotació cedida.

2. La comprovació del DNI del cessionari, de la inscripció en el Registre Interinsular Agrari (RIA) i de la informació fiscal detallada a l'apartat sisè d'aquesta resolució es fa d'ofici, excepte que la persona peticionari s'hi manifesti en contra, ja que amb la presentació de la sol·licitud de subrogació de l'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. Si es vol denegar expressament aquesta autorització, s'ha d'aportar un document de denegació i els certificats o, si escau, la declaració responsable corresponent.

Igualment, la comprovació del compliment d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, es farà en els termes que preveu el punt 6 de l'apartat tercer d'aquesta convocatòria.

Onzè Pagament de les compensacions per a zones amb limitacions específiques

1. El pagament de les ajudes es farà mitjançant transferència bancària, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, un cop dictada la resolució de concessió, ja que amb caràcter previ s'ha acreditat que es troba en situació que motiva la concessió i que compleix els requisits exigits per tal de concedir-la, d'acord amb els crèdits disponibles que s'indiquen a l'apartat segon d'aquesta convocatòria.

2. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveu la Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrícola comuna i altres matèries connexes, el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, i el Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, així com les que preveu l'annex 1 d'aquesta resolució.

Dotzè Ajudes no reintegrables

De conformitat amb el que estableix l'article 23.6 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027 i l'article 4 del Reial decret 1047/2022, no es reintegraran les ajudes rebudes quan l'incompliment d'algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits a la persona beneficiària sigui a causa d'algun dels casos de força major o circumstàncies excepcionals següents:

a) Mort o desaparició de la persona beneficiària.

b) Incapacitat laboral de llarga duració de la persona beneficiària.

c) Catàstrofe natural greu o fenomen climatològic advers assimilable a catàstrofe natural que hagi afectat sèriament les terres agràries de l'explotació.

d) Destrucció accidental del locals de l'explotació destinats al bestiar.

e) Epizoòtia, reconeguda per l'autoritat competent, que hagi afectat una part o la totalitat del bestiar de l'explotació de la persona beneficiària.

f) Plaga vegetal o malaltia vegetal causada per microorganismes patogènics o factors ambientals, reconeguda per l'autoritat competent, que hagin afectat una part o la totalitat dels cultius de l'explotació de la persona beneficiària.

g) Expropiació de la totalitat o d'una part important de l'explotació, si aquesta no era previsible el dia en què es va presentar la sol·licitud.

h) La pèrdua de la producció en una part o en la totalitat del cultiu o del ramat, per danys produïts per la fauna silvestre que hagin estat reconeguts per l'autoritat competent.

No obstant això, tot queda condicionat al compliment per part de la persona beneficiària de l'obligació de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major i les circumstàncies excepcionals, juntament amb les proves pertinents a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels quinze dies hàbils següents a la data en què la persona beneficiària o el seu drethavent estigui en condicions de fer-ho.

Tretzè Compatibilitats

Sens perjudici del que disposa l'article 20 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, aquestes ajudes són compatibles amb la resta d'ajudes convocades en el marc del PEPAC.

Catorzè Control de les ajudes

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableixen el Reglament 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, i les disposicions nacionals que estableixen el Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrícola comuna, i el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de la condicionalitat reforçada i de la condicionalitat social que han de complir les personas beneficiàries de les ajudes en el marc de la política agrícola comuna que rebin pagaments directes, determinats pagaments anuals de desenvolupament rural i del Programa d'opcions específiques per la llunyania i la insularitat (POSEI).

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reial decret 1047/2022.

3. De conformitat amb el que disposa el títol II del capítol III del Reial decret 1047/2002, de 27 de desembre, s'efectuaran controls mitjançant monitorització sobre tots els expedients d'ajuda. En cas que es detectin incidències, es notificaran al beneficiari afectat els resultats provisionals dels controls i aquest pot:

- Aportar fotografies georeferenciades de cada recinte (panoràmica i de detall) mitjançant l'aplicació SGAFot que justifiquin la validesa de la seva declaració, o

- Adaptar la sol·licitud única per adequar-la a la realitat del terreny, en el període permès de modificació de la sol·licitud única que es fixa a l'article 96 del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre. Aquesta adaptació ha de respectar els compromisos aprovats en la resolució de concessió per no tenir penalització.

- En cas que el titular no aporti fotografies ni adapti la sol·licitud única en el termini establert, és penalitzarà el titular segons correspongui.

- Per a cultius protegits (hivernacles, en túnel, etc.) és necessari que el titular faci fotografies preventives quan el cultiu ja estigui desenvolupat, ja que el monitoratge no pot obtenir dades dels cultius protegits. En cas de tenir diferents cultius (cultiu principal, cultiu secundari), s'han de fer fotografies de cada un dels cultius.

4. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Quinzè Règim jurídic

Per a tot el que preveu aquesta convocatòria, s'aplica:

- El Reglament (UE) núm. 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre del 2021, pel qual s'estableixen les normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que hauran d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrari de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) 1307/2013.

- El Reglament (UE) núm. 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre del 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna i pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1306/2013.

- La Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrícola comuna i altres matèries connexes.

- El Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrícola comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control.

- El Reial decret 1046/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula la governança del Pla estratègic de la política agrícola comuna a Espanya i dels fons europeus FEAGA i FEADER.

- El Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrícola comuna.

- El Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de la condicionalitat reforçada i de la condicionalitat social que han de complir les persones beneficiàries de les ajudes en el marc de la política agrícola comuna que rebin pagaments directes, determinats pagaments anuals de desenvolupament rural i del Programa d'opcions específiques per la llunyania i la insularitat (POSEI).

- El Reial decret 1054/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableix i es regula el Sistema d'informació d'explotacions agrícoles i ramaderes i de la producció agrària, així com el Registre autonòmic d'explotacions agrícoles i el quadern digital de explotació agrícola.

- El Reial decret 1051/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen unes normes per a la nutrició sostenible als sòls agraris.

- El Reial decret 1050/2022, de 27 de desembre, pel qual es modifica el Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, que estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible del productes fitosanitaris.

- El Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de penalitzacions en les intervencions que preveu el Pla estratègic de la política agrícola comuna, i es modifiquen diversos reials decrets pels quals es regulen diferents aspectes relacionats amb l'aplicació a Espanya de la política agrícola comuna per al període 2023-2027.

- L'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.

- La Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.

- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

Setzè Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 12 d'abril de 2023 La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño

 

ANNEX 1 REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions per sobredeclaració de superfícies

a) D'acord amb el que preveu l'article 18 del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, la sobredeclaració es calcula per a cada grup de cultiu com el resultat de la diferència entre la superfície declarada a la sol·licitud i la determinada com a resultat dels controls, dividida entre la superfície declarada i multiplicat per 100, és a dir:

% sobredeclaració = ((superfície declarada – superfície determinada): superfície declarada) x 100

b) Si la superfície declarada als efectes de grup de cultiu sobrepassa la superfície determinada, tal com s'especifica al punt a anterior, l'ajuda per a aquell grup de cultiu es calcularà d'acord amb la superfície determinada, a la qual li serà d'aplicació la penalització que correspongui d'entre les següents:

- El doble del percentatge de sobredeclaració quan aquesta és superior al 3% o a 2 ha, però inferior o igual al 20% de la superfície declarada

- Per la totalitat de l'ajuda si la diferència és superior al 20% de la superfície declarada segons la fórmula explicada al punt a.

- No s'aplicarà penalització, si el percentatge de sobredeclaració és igual o inferior al 3% i inferior a 2 ha.

c) En cas que el percentatge de sobresobredeclaració de més del 50%: no es concedirà cap ajuda per superfície i, a més, la persona beneficiària estarà subjecta a una penalització addicional igual a l'import de l'ajuda corresponent a la diferència entre la superfície declarada i la superfície determinada conforme als punts a i b anteriors. Si aquest import de penalització addicional no es pot recuperar íntegrament en els tres anys naturals següents a aquell en què s'hagi descobert la irregularitat, es cancel·larà el saldo pendent.

2. Reduccions en el cas d'incompliment de criteris de subvencionalitat, així com de compromisos i altres obligacions

S'entenen per criteris de subvencionalitat els requisits, compromisos i altres obligacions vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mida de la superfície.

Les reduccions i exclusions per incompliment dels criteris de subvencionalitat tindran com a base l'article 31 del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer.

De conformitat amb el que disposa l'annex del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, la determinació de les penalitzacions per incompliment dels criteris de subvencionalitat es farà d'acord amb la tipificació prèvia següent:

- Compromisos excloents (CE): compromisos l'incompliment dels quals no respecta els criteris i/o requisits establerts a la concessió i que ha de mantenir al llarg de tota la durada de l'ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, la seva exclusió i, quan procedeixi, se sol·licitarà el reintegrament dels imports dels anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l'any natural de què es tracti i del següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

 

1r. Compromís bàsic (CB): aquell compromis l'incompliment del qual comporta conseqüències rellevants per als objectius que s'han d'assolir i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb els mitjans acceptables.

2n. Compromís principal (CP): aquell compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la intervenció i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.

3r. Compromís secundari (CS): aquell compromís l'incompliment del qual té una baixa rellevància amb l'objectiu de la línia d'ajuda.

4t. Compromís terciari (CT): aquell compromís l'incompliment del qual té una rellevància escassa amb l'objectiu de la línia d'ajuda.

Els compromisos d'aquestes ajudes destinades al pagament compensatori per a zones amb dificultats específiques estan tipificats de la manera següent:

- Compromisos excloents (CE):

 

1. Mantenir l'activitat agrària durant l'any 2023 i mantenir els requisits i les condicions exigides per ser beneficiari de l'ajuda fins a acabar l'any 2023

2. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control.

Les penalitzacions i exclusions per incompliment dels compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS: 100% de l'ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

- Primer any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 20% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 40% de l'ajuda.

- Segon any o més d'incompliment: 40% de l'ajuda

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

- Primer any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 5% de l'ajuda

2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.

- Segon any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda

4. COMPROMISOS TERCIARIS

- Primer any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 1% de l'ajuda

2 o més compromisos incomplerts: 2% de l'ajuda.

- Segon any o més d'incompliment: 2% de l'ajuda.

Les penalitzacions per incompliment dels requisits legals de gestió, així com les bones condicions agràries i mediambientals, es regulen al Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre.

D'acord amb el que estableix l'article 31.5 del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, si un mateix incompliment suposa més d'una penalització pels criteris o els requisits de subvencionalitat, compromisos o altres obligacions a que fa referència l'article 9 de la Llei 30/2022, s'aplicarà la de major import.

3. Incompliments intencionats

De conformitat amb el que disposa l'article 3 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, no es concedirà cap ajuda als beneficiaris que hagin creat artificialment les condicions exigides per obtenir les ajudes.

Es consideren condicions artificials les que estableix l'annex I del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre.