Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 252681
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria, per a l’any 2023, de les ajudes per al foment de l’agricultura ecològica

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Pacte Verd Europeu (European Green Deal), presentat per la Comissió l'11 de desembre de 2019, estableix un full de ruta cap a una economia circular climàticament neutra en la qual el creixement econòmic estigui dissociat de l'ús indiscriminat de recursos. L'estratègia “De la granja a la taula” o “Farm to fork” proposa accions i compromisos ambiciosos per evitar i lluitar contra la pèrdua de biodiversitat a Europa i al món.

Entre els objectius concrets que estableix l'estratègia per transformar el sistema alimentari de la Unió Europea, hi ha els següents: reduir un 50% l'ús i el risc de plaguicides, reduir com a mínim un 20% l'ús de fertilitzants, reduir un 50% les vendes dels antimicrobians utilitzats en la ramaderia i l'aqüicultura i reduir en un 50% el desaprofitament d'aliments el 2030. Clarament, l'agricultura ecològica va en consonància amb tots aquest objectius.

Pel que fa als models de producció, l'estratègia marca com a objectiu per al 2030 aconseguir el 25% de la superfície agrícola utilitzada (SAU) sota la forma de producció ecològica.

L'agricultura ecològica ha experimentat un auge important a les Illes Balears en els darrers anys, en consonància amb un augment del mercat potencial del productes resultants, que es caracteritzen per l'alta qualitat sanitària i organolèptica.

L'estratègia nacional per al desenvolupament de l'agricultura ecològica té entre els seus objectius donar suport a la consolidació del sistema de producció ecològica; potenciar el sistema de producció agrària ecològica és equivalent a potenciar de manera indirecta alguns dels punts més importants sobre la preservació del medi. Aquest sistema de producció agrària contribueix a la prevenció i disminució de la contaminació de l'aigua i del sòl, fet que millora de manera substancial les seves qualitats: incrementa la fertilitat del sòl i n'ajuda a prevenir l'erosió. Per tant, i a causa d'aquestes millores, es veuen influenciades la seguretat alimentària i la conservació de la biodiversitat. També, però d'una manera menys perceptible i a petita escala, però existent, és la disminució d'emissions dels gasos que contribueixen a aquest efecte d'hivernacle.

Aquest objectiu del 25% de SAU en ecològic forma part del Pla d'acció de la producció ecològica europea 2021-2027. En el mateix sentit, des de l'1 de gener de 2023, la producció ecològica es regeix pel Reglament (UE) 848/2018 del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de maig de 2018, sobre producció ecològica i etiquetatge dels productes ecològics i pel qual es deroguen els reglaments anteriors de la Comissió 889/2008 i 1235/2008. El nou reglament busca, entre altres coses, estendre la producció i el consum augmentant el paper dels productors, les organitzacions i les autoritats de certificació.

En el període 2014-2022 la producció agrària ecològica a les Illes Balears ha crescut de manera constant cada any. D'acord amb les estadístiques oficials, la superfície inscrita va acabar el període de programació amb 39.768 hectàrees, cosa que suposa un increment del 5,1% respecte a l'any anterior. Del total d'hectàrees inscrites, 33.679 ja tenen l'aval ecològic (AE), 3.095 estan en període de conversió i 2.994 són de primer any. D'aquesta manera, la SAU ecològica en l'arxipèlag representa el 16,4%. Les dades demostren com la superfície ecològica de les illes, per a la majoria de cultius, es troba per damunt o molt per damunt de les xifres estatals per a aquest mateix indicador. Respecte als elaboradors, la indústria agroalimentària segueix a l'alça. L'any 2022 es va tancar amb 353 operadors classificats com a operadors elaboradors, 18 més que l'any 2021, la qual cosa suposa un increment del 5,3%.

Aconseguir un sector de la producció ecològica cada vegada més viable econòmicament és igualment un objectiu essencial de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació al qual contribueixen sens dubte les ajudes a la producció que es recullen en aquesta convocatòria. Actualment el sector ecològic de les Illes Balears està caracteritzat per tenir explotacions agràries i ramaderes de petita grandària i molt diversificades. Més de la meitat de les explotacions (el 51,6%) presenten superfícies per sota de les 10 hectàrees de SAU, les situades entre les 10 i les 100 hectàrees representen el 37,6% i tan sols un 10,8% de les finques tenen una SAU superior al centenar d'hectàrees.

No obstant això, les dades constaten un alt nivell de professionalització dins del sector ecològic. El pes dels productors professionals respecte del total d'explotacions ecològiques se situa en el 25,1% i les explotacions prioritàries se situen en el 14,6% (2019).

En aquest context, l'horitzó per al compliment de l'objectiu del 25% de la SAU en producció ecològica el 2030 és perfectament viable si continuem el ritme de creixement mitjà del 6,2% anual que s'ha mantingut en l'últim període 2014-2022. És per això que la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació es planteja enfortir i ampliar el compromís amb la producció ecològica per poder finalitzar el període 2023-2027 prop de l'objectiu comunitari.

Mitjançant Decisió d'execució de la Comissió de 31 d'agost de 2022 s'aprova el Pla estratègic de la PAC 2023-2027 d'Espanya (PEPAC) per a l'ajuda de la Unió finançada pel FEAGA i pel FEADER. En aquest pla es recullen les intervencions per al desenvolupament rural programades per a les Illes Balears i que estableix el Reglament (UE) núm. 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrària comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia Agrària (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.

Les actuacions finançades amb càrrec a aquesta convocatòria s'enquadren dins la intervenció amb codi 6503-SIG, corresponent als compromisos de gestió agroambientals en agricultura ecològica, que està inclosa en el Pla estratègic nacional de la PAC aprovat per a Espanya (PEPAC) i emparada en l'article 70 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021.

El 6 d'abril de 2023 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.

Per altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrària comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 27/2009, de 17 d'abril, es va constituir a les Illes Balears el Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica, com a corporació de dret públic de base associativa, amb autonomia i capacitat d'obrar per complir les seves funcions, de gestió, certificació i control de la producció, elaboració, transformació i comercialització del producte agrari ecològic i que exerceix les funcions d'única autoritat de control en el territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Actualment, el FOGAIBA tramita un expedient de despesa plurianual per poder reservar crèdit suficient per atendre els pagaments de les ajudes corresponents a les anualitats 2024 a 2027 i, d'altra banda, tramita una proposta de modificació del PEPAC aprovat, per la qual cosa correspon condicionar la eficàcia de la convocatòria tant quant a la part del crèdit pendent d'aprovar, com a la modificació que es presenti a la Comissió.  

D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 10 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA, i de conformitat amb l'autoritat regional de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova, per a l'any 2023, la convocatòria d'ajudes destinades al foment de l'agricultura ecològica, d'acord amb el que preveu l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, publicada al BOIB núm. 43, de 6 d'abril de 2023.

2. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria tenen com a finalitat donar suport als agricultors que practiquin l'agricultura ecològica, d'acord amb el que estableix l'article 70 del Reglament 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, i d'acord amb el Pla estratègic de la PAC 2023-2027 d'Espanya (PEPAC) per a l'ajuda de la Unió finançada pel FEAGA i pel FEADER.

3. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes que regula aquesta convocatòria és tot el territori de les Illes Balears.

 

Segon Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de deu milions d'euros (10.000.000,00 €), amb possibilitat d'ampliar-ne els crèdits, amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA. Aquest import està distribuït de la manera següent:

- Any 2023: 2.000.000,00 €

- Any 2024: 2.000.000,00 €

- Any 2025: 2.000.000,00 €

- Any 2026: 2.000.000,00 €

- Any 2027: 2.000.000,00 €

2. Les subvencions esmentades s'han de finançar de la manera següent:

- Fins a un import de 4.000.000,00 euros, en un 54,00% a càrrec del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), un 10,80% a càrrec del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) i un 35,20% a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

- Fins a un import de 6.000.000,00 euros, en un 100% a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. No obstant el que preveu al punt 1 anterior, aquesta convocatòria queda sotmesa a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades en les anualitats 2024 a 2027 per un import conjunt de 8.000.000,00€.

Tercer Requisits de les persones beneficiàries i de les explotacions

1. Poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques, o bé agrupacions sense personalitat jurídica que, en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda, compleixin els requisits següents:

a) Es comprometin a adoptar o a mantenir les pràctiques i mètodes d'agricultura ecològica que defineix el Reglament (CE) núm. 2018/848 del Parlament Europeu i el Consell, de 30 de maig de 2018, sobre producció ecològica i etiquetatge dels productes ecològics.

b) Estiguin inscrites al Consell Balear de Producció Agrària Ecològica i compleixin totes les obligacions que se'n deriven.

c) Siguin titulars d'una explotació agrària que compleixi els requisits que preveu el punt 2 d'aquest apartat.

2. Requisits específics de les explotacions

Les explotacions agràries han de reunir els requisits següents:

1r. Han d'estar inscrites en el registre insular agrari (RIA).

 

2n. Han de disposar de les superfícies mínimes següents d'algun d'aquests grups de cultiu dedicades a l'agricultura ecològica, amb la densitat de plantació mínima indicada:

 

a) Herbacis de secà: 2,0 hectàrees

b) Herbacis de regadiu: 0,5 hectàrees

c) Arròs: 0,25 hectàrees

d) - Fruiters de secà, olivar i vinya per a vinificació, 1,0 hectàrea:

 

- Oliveres: 60 arbres/hectàrea

- Ametllers: 80 arbres/hectàrea

- Garrovers/figueres: 30 arbres/hectàrea

- Vinya per a vinificació: 2.000 ceps/hectàrea

 

e) Fruiters de llavor/pinyol i cítrics: 0,5 ha i 200 arbres/hectàrea

f) Hortícoles a l'aire lliure (inclosa patata) i raïm de taula: 0,25 hectàrees

g) Raïm de taula: 600 ceps/hectàrea

h) Hortícoles sota plàstic: 0,15 hectàrees

i) Aromàtiques i medicinals: 0,10 hectàrees

j) Fruits secs en regadiu, 1 hectàrea:

 

- Densitat mínima d'ametllers: 200 arbres/hectàrea

- Densitat mínima de garrover: 150 arbres/hectàrea

 

3r. Les parcel·les agrícoles d'hectàrees subvencionables han d'estar a disposició de l'agricultor o agricultora que sol·licita l'ajuda en la forma que estableix l'article 11 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre.

3. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també el percentatge de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, correspon a l'agrupació. L'agrupació no es pot dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que es preveuen a l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears i als articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

4. Els requisits generals i els compromisos que s'estableixen als punts anteriors s'han de mantenir durant un període de cinc anys, inclòs l'any de la sol·licitud, i ha d'acabar el dia 31 de desembre de 2027.

5. La comprovació de la inscripció al Registre Insular Agrari de les Illes Balears (RIA) i al Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica (CBPAE) s'ha de fer d'ofici, tret de manifestació contrària de la persona peticionària, ja que, amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda, s'entén atorgada aquesta autorització.

6. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, han de complir els requisits que preveu l'article 5 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, així com els que estableix el text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i 13 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

7. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat l'ha de fer el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l'autorització per a la comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, o bé quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, serà requerida per tal que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.

8. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart Activitat subvencionable

Poden ser objecte de subvenció les actuacions consistents en el cultiu i manteniment de superfícies, d'acord amb la normativa genèrica i específica sobre agricultura ecològica i en els termes que preveu l'article 70 del Reglament (UE) núm. 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els Estats membres en el marc de la política agrària comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia Agrària (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.

 

​​​​​​​Cinquè Import de les ajudes

1. L'ajuda que preveu aquesta resolució es concedeix per un període de cinc anys. Aquest període es pot prorrogar dos anys més mitjançant una resolució de la presidenta del FOGAIBA.

2. Les primes màximes anuals aplicables per a cada tipus de cultiu i per hectàrea són les següents:

Hortícoles a l'aire lliure: 448,80 euros/hectàrea

Hortícoles sota plàstic: 600,00 euros/hectàrea

Vinya per a vinificació: 362,40 euros/hectàrea

Raïm de taula: 585,00 euros/hectàrea

Cítrics: 616,80 euros/hectàrea

Fruiters de secà (ametllers, garrovers i figueres): 171,60 euros/hectàrea

Herbacis de secà: 164,40 euros/hectàrea

Herbacis de reguiu: 255,60 euros/hectàrea

Arròs: 600,00 euros/hectàrea

Fruiters de llavor: 537,60 euros/hectàrea

Fruiters de pinyol: 610,80 euros/hectàrea

Fruits secs en regadiu (ametllers i garrovers): 450 euros/hectàrea

Oliveres: 514,80 euros/hectàrea

Aromàtiques i medicinals: 600 euros/hectàrea

3. L'import anual de l'ajuda es determina agafant com a base el nombre d'hectàrees compromeses per al conjunt de la sol·licitud d'ajuda, amb les limitacions següents:

- fins a 25 hectàrees: 100% de la prima

- de més de 25 hectàrees fins a 50 hectàrees: 75% de la prima

- de més de 50 hectàrees fins a 75 hectàrees: 50% de la prima

- de més de 75 hectàrees fins a 100 hectàrees: 25% de la prima

- de més de 100 hectàrees: 0% de la prima

4. En el cas de cultius anuals, i atesa l'obligació d'efectuar la rotació de cultius, l'ajuda es concedeix sobre la base de la quantia corresponent al cultiu declarat inicialment. La quantia esmentada té la consideració de quantia màxima anual. En cas de canvi de cultiu, la quantia anual es calcula en funció del nou tipus de cultiu i s'abona l'ajuda per l'import corresponent.

Sisè Sol·licitud d'ajuda

1. Les sol·licituds d'ajuda s'han de presentar juntament amb la sol·licitud única, corresponent a l'exercici 2023, que preveu l'article 104 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, i en la forma que preveu la Resolució de la presidenta del FOGAIBA, de 24 de febrer de 2023, de convocatòria, per a l'any 2023, dels ajuts corresponents a les intervencions en forma de pagaments directes que preveu el Pla estratègic de la PAC (PEPAC), publicada al BOIB núm. 26, de 28 de febrer de 2023.

S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari de les ajudes esmentades, que figura a la pàgina web del FOGAIBA, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest formulari.

2. El termini de presentació de sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB i, d'acord amb el que preveu l'article 108 del Reial Decret 1048/2022, de 27 de desembre, acaba el dia 31 de maig de 2023.

No obstant això, i d'acord amb el que estableix l'apartat tercer de l'article 108 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, i sens perjudici de la resta d'exclusions i penalitzacions que estableix la normativa d'aplicació, són admissibles les sol·licituds d'ajuda presentades fins al dia 15 de juny de 2023, però, en aquest cas, l'import de l'ajuda es redueix en un 1% per cada dia hàbil de retard, excepte en cas de força major i circumstàncies excepcionals. Aquesta reducció també s'aplica respecte de la documentació que hagi de presentar-se juntament amb la sol·licitud quan sigui un element constitutiu de l'admissibilitat de l'ajuda. Les sol·licituds presentades posteriorment es consideren no presentades.

3. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de l'interessat, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com de les bases reguladores que estableix l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació de 5 d'abril de 2023 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027 i la resta de normativa d'aplicació.

4. Les sol·licituds d'ajuda han d'adjuntar, si escau, la documentació següent:

a) NIF del sol·licitant que tingui la consideració de persona jurídica o de grups sense personalitat jurídica.

b) Si escau, els estatuts, el reglament o l'escriptura de constitució o modificació dels estatuts de l'entitat, degudament inscrits al registre corresponent.

c) Si escau, acreditació de la representació amb què se signa la sol·licitud, que ha de ser vigent en el moment de sol·licitar l'ajuda.

d) En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, a més, s'ha d'aportar:

 

- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que han subscrit tots els membres.

- En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, document d'autorització cap al FOGAIBA per tal que comprovi els NIF dels membres de l'agrupació.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que es preveu als articles 39 i 65 de la Llei 38/2007, de 17 de novembre, general de subvencions.

 

e) Si escau, i d'acord amb el que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, sempre que la subvenció superi els 30.000,00 euros, certificació emesa per un auditor inscrit al Registre Oficial d'Auditors de Comptes que acrediti el seu compliment per la persona sol·licitant de l'ajuda, amb independència de qualsevol finançament per al cobrament anticipat de l'empresa proveïdora. A aquest efecte, si de l'informe d'auditoria dels darrers comptes anuals es dedueix un compliment del 100% dels terminis de pagament a proveïdors per part del sol·licitant, n'hi ha prou amb un certificat emès per l'auditor que indiqui que al seu treball d'auditoria ha efectuat procediments per obtenir evidència de la correcció del contingut de la memòria dels comptes anuals com a certificació de compliment del requisit de l'article 13.3 bis. En cas que no sigui possible emetre aquest certificat (perquè no hi ha comptes anuals auditats o perquè aquests comptes reflecteixen un percentatge de compliment de terminis de pagament a proveïdors inferior al 100%), s'ha de presentar una certificació, basada en un informe de procediments acordats, que acrediti que el sol·licitant, en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda, no té cap factura pendent de pagament en la qual s'hagin superat els terminis legals de pagament. Aquesta certificació no pot tenir, en cap cas, una antiguitat superior a un mes anterior a la data de presentació de la sol·licitud.

f) Si escau, documentació que acrediti que es disposa de formació, d'acord amb el que estableix el punt 1.d de l'apartat novè. En el cas que la formació l'hagi rebut personal de plantilla, a més, s'haurà d'aportar contracte laboral o qualsevol altre document vàlid en dret que justifiqui la relació laboral.

g) Justificació de la titularitat del compte bancari en el qual se sol·licita el pagament de l'ajuda. En el cas d'entitats sense personalitat jurídica, s'ha de facilitar el número de compte de l'entitat.

El FOGAIBA pot requerir qualsevol documentació complementària que es consideri necessària.

5. La comprovació del DNI tant de la persona interessada com del representant, així com del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, i de les inscripcions al RIA i al CBPAE l'ha de fer d'ofici el FOGAIBA.

En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per comprovar aquestes dades, s'ha d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions anteriors o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

6. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per a aquesta comprovació, caldrà aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin estat aportats per elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pogués obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, abans de la proposta de resolució, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document.

7. Si la sol·licitud té algun defecte o no adjunta tota la documentació esmentada en els punts anteriors, o bé si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà a la persona sol·licitant mitjançant una publicació a la pàgina web del FOGAIBA perquè, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén que desisteixen de la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxiva l'expedient sense cap altre tràmit.

Setè Selecció dels beneficiaris

1. El procediment per a la selecció dels beneficiaris de les ajudes convocades mitjançant aquesta resolució és el de concurrència no competitiva.

2. Per tal d'ajustar la concessió de les ajudes al foment de la producció ecològica objecte d'aquesta convocatòria als recursos pressupostaris disponibles, en el cas que el conjunt de peticions superi la dotació que preveu l'apartat segon d'aquesta resolució, s'ha de prorratejar l'import global màxim entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiaris.

Vuitè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En cas que calgui notificar la proposta de resolució, s'ha de fer mitjançant la publicació a la pàgina web del FOGAIBA cada dilluns i els dies 1 i 15 de cada mes, o el dia hàbil següent si aquells dies són inhàbils, o de manera telemàtica.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves més que els que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'activitats a desenvolupar pel sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar el beneficiari que reformuli la sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció.

Havent examinat les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció, la seva quantia, el finançament per part de les diferents administracions.

2. La resolució dels expedients ha de ser dictada pel vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA. Amb anterioritat a l'emissió d'aquesta proposta, la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural ha d'emetre un informe en què s'acredita, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. A la resolució de concessió de l'ajuda s'hi ha de fer constar el finançament per part de les diferents administracions i el fons europeu al qual s'imputa la despesa.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos comptats a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i s'ha de notificar mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears o de manera telemàtica. Transcorregut aquest temps sense haver-se notificat la resolució expressa, la persona interessada pot entendre com a desestimada la seva sol·licitud.

Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació al BOIB.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè Obligacions i compromisos dels beneficiaris

1. Els beneficiaris es comprometen i s'obliguen, durant un període de cinc anys, inclòs el de la sol·licitud d'ajuda, és a dir, fins al 31 de desembre de 2027, a:

a) Mantenir, sense disminuir, la superfície compromesa a nivell de grup de cultiu en la resolució de concessió de l'ajuda, independentment que pugui variar la ubicació del cultiu dins les parcel·les que integren l'explotació agrària o dels canvis de les parcel·les on s'ubica el conreu. Aquest compromís es considera complert amb una tolerància màxima de disminució de la superfície compromesa d'un 20%.

Les sol·licituds es podran retirar totalment o parcialment, d'acord amb el que disposa l'article 113 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre.

b) Complir a les parcel·les el que estableixen les normes genèriques i específiques de cada cultiu sobre producció ecològica, com és el Reglament (UE) núm. 2018/848 del Parlament Europeu i el Consell, de 30 de maig de 2018, sobre producció ecològica i etiquetatge dels productes ecològics que per a cada cultiu o grup de cultius s'estableixin per part de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

El compliment d'aquest compromís es verifica d'ofici mitjançant una consulta al CBPAE.

c) Disposar, mantenir i actualitzar el quadern d'explotació, o bé el quadern digital d'explotació agrícola, quan sigui exigible d'acord amb el que disposa la disposició final octava del Reial decret 1054/2022.

El contingut mínim és el que estableix l'annex II del Reial decret 1054/2022 i l'article 16 del Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre:

 

1r. Dades generals del cultiu en cada parcel·la agrícola.

El titular de l'explotació pot agrupar les seves dades generals de cultiu en unitats homogènies de cultiu (UHC) sobre les quals es facin les mateixes pràctiques de cultiu, a l'efecte de facilitar l'emplenament dels apartats següents.

2n. Tractaments fitosanitaris. Per a les actuacions fitosanitàries s'ha de registrar per a cada UHC la informació conforme a l'annex III del Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.

3r. Fertilització. Per a cada UHC s'ha de registrar el que indiqui la normativa sectorial respecte de la nutrició sostenible als sòls agraris. En aquest cas ha de complir la normativa i els continguts mínims que estableix el Reial decret 1051/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen normes per a la nutrició sostenible als sòls agraris.

4r. Altres aspectes que es recullin a la normativa sectorial respectiva que regula l'activitat concreta.

El quadern d'explotació pot ser en format paper fins que entri en vigor l'article 9 del Reial decret 1054/2022, de 27 de desembre, que estableix l'obligació de gestionar el quadern digital d'explotació agrícola, que ha de ser en format digital segons la normativa reguladora específica.

 

d) Participar, durant el període de compromís, en activitats de formació relacionades amb l'agricultura ecològica. Per això, ha de justificar l'assistència a algun curs o activitat de formació tècnica, relacionats amb l'agricultura ecològica, d'un mínim de 25 hores, i s'ha d'acreditar mitjançant una certificació de l'entitat que ha impartit el curs. Aquest període de compromís comença a partir de l'1 de gener del 2023 i acaba el 31 de desembre del 2027.

S'admetrà que la formació la rebi personal de plantilla de la persona beneficiària sempre que faci tasques relacionades amb l'activitat agrària de l'explotació.

Aquest compromís es pot substituir per una titulació en formació agrícola reglada de nivell FP2 o equivalent, certificat de professionalitat de nivell 3 de la família agrària o titulació universitària de la branca agrícola o forestal.

e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, necessàries per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos, com també aportar tota la documentació que sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.

f) Complir, a l'explotació, els requisits legals de gestió, així com les bones condicions agràries i mediambientals que estableix el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen normes per aplicar la condicionalitat reforçada i la condicionalitat social que han de complir les persones beneficiàries dels ajuts en el marc de la política agrària comuna, que rebin pagaments directes, determinats pagaments anuals de desenvolupament rural i del Programa d'opcions específiques per la llunyania i la insularitat (POSEI).

g) Mantenir els requisits i condicions exigibles respecte de l'explotació i la persona beneficiària, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució.

h) Mantenir la inscripció en el Registre d'Operadors del Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica (CBPAE) com a titulars de les parcel·les inscrites, per tal de justificar que les parcel·les, usos i superfície continuen sota certificació de producció ecològica.

La comprovació de la inscripció al CBPAE s'ha de fer d'ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

i) Disposar d'assessorament tal com el defineix el Reial decret 1311/2012 i en els casos que ho prevegi.

j) En cas de fer tractaments fitosanitaris, el titular de l'explotació o personal propi ha de disposar de carnet d'usuari professional en les condicions i casos que defineix el Reial decret 1311/2012, o bé aportar el contracte amb l'empresa de tractaments fitosanitaris inscrita al Registre Oficial de Productors i Operadors (ROPO).

k) Complir les normes d'emmagatzematge dels productes fitosanitaris, d'acord amb el que estableix el Reial decret 285/2021.

l) Complir les normes de gestió d'envasos dels productes fitosanitaris, d'acord amb el que estableix l'article 41 del Reial decret 1311/2012.

m) Complir amb els valors màxims d'aportació de nitrogen al sòl:

 

- tant els generals, indicats en l'Annex de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, que són 170 Kg/ha i any per a les explotacions situades en zones vulnerables i de 210 Kg/ha per a la resta de zones;

- com els específics establerts en el PEPAC, pel qual no es pot superar el valor de 50 Kg. de nitrogen orgànic per hectàrea i any d'aportació a la superfície declarada en la sol·licitud.

3. D'acord amb el que disposa l'article 70.7 del Reglament (UE) 2021/2115, de 2 de desembre de 2021, en cas de modificar-se les normes o els requisits obligatoris que estableix el PEPAC de l'Estat espanyol, aprovat per la Decisió d'execució de la Comissió de 31 d'agost de 2022, com també els requisits mínims que estableix la legislació autonòmica o nacional, i quan aquesta modificació impliqui uns compromisos més rigorosos que els subscrits per la persona beneficiària, aquesta ha d'assumir els nous compromisos imposats per la modificació. En cas que la persona beneficiària no accepti l'adaptació als nous compromisos, el compromís s'entén com a finalitzat sense que s'exigeixi cap reemborsament o pagament pel període durant el qual el compromís fos efectiu.

4. Aquestes obligacions s'entenen sens perjudici de l'obligació de complir la resta que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 17 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, publicada al BOIB núm. 43, de 6 d'abril de 2023.

5. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, i sens perjudici del que estableix l'apartat onzè d'aquesta resolució i la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè Cessió i traspàs de l'explotació

1. Si després de presentar-se una sol·licitud d'ajuda i abans de la data límit de modificació de la sol·licitud, una explotació és cedida per un beneficiari a un altre en la seva totalitat, no es concedeix al cedent cap ajuda en relació amb l'explotació cedida.

L'ajuda o el pagament sol·licitats pel cedent s'han de concedir al cessionari, d'acord amb el que disposa l'article 114, apartat 3, del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sempre que el nou titular:

  1. En un termini de deu dies hàbils informi el FOGAIBA de la cessió i sol·liciti el pagament de l'ajuda.
  2. El cessionari presenti la documentació esmentada a l'apartat sisè d'aquesta resolució.
  3. Compleixi totes les condicions exigides per a la concessió de l'ajuda respecte de l'explotació cedida.

2. La comprovació del DNI del cessionari, de la inscripció al Registre Insular Agrari de les Illes Balears (RIA) i al Registre d'Operadors del Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica (CBPAE), així com de la informació fiscal que detalla l'apartat sisè d'aquesta resolució, s'ha de fer d'ofici, excepte manifestació contrària de la persona interessada, ja que amb la presentació de la sol·licitud de subrogació de l'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. En cas que s'hi oposi, ha de presentar els documents o certificats corresponents.

Onzè Justificació i pagament de les ajudes

1. Els beneficiaris han de presentar les sol·licituds anuals de pagament corresponents, a excepció de la primera anualitat, que corresponen a l'any 2023, que s'entén sol·licitada juntament amb la sol·licitud de l'ajuda.

Les sol·licituds anuals de pagament s'han de presentar en el termini i termes que anualment es fixi per a la sol·licitud única que regula el Títol IV del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre i, si n'és el cas, adjuntarà la documentació prevista en el punt f) de l'apartat sisè d'aquesta Resolució.

2. L'import de l'ajuda concedida s'abona al beneficiari mitjançant transferència bancària, i amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, un cop efectuades les verificacions i controls corresponents, quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat per a la qual va ser concedida.

3. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveu l'annex 1 d'aquesta Resolució, així com les que imposen la Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrària comuna i altres matèries connexes, el Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, i el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre.

4. En el cas que no presenti la sol·licitud de pagament d'una anualitat, el beneficiari perd el dret a rebre la part de l'ajuda corresponent a aquest any i, en conseqüència, es fa la revocació parcial de l'ajuda concedida. En aquest cas, no es produeix una revocació total de l'ajuda ni la reclamació dels imports rebuts en els anys anteriors; no obstant això, s'ha de verificar el compliment dels compromisos assumits i, si escau, s'apliquen les penalitzacions corresponents que cal descomptar d'anys successius o s'inicia el procediment de reintegrament corresponent.

Dotzè Ajudes no reintegrables

De conformitat amb el que estableix l'article 23.6 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, i l'article 4 del Reial decret 1047/2022, no es reintegren les ajudes rebudes quan l'incompliment d'algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits a la persona beneficiària sigui a causa d'algun dels casos de força major o circumstàncies excepcionals següents:

a) Mort de la persona beneficiària o la seva desaparició.

b) Incapacitat laboral de llarga durada de la persona beneficiària.

c) Catàstrofe natural greu o fenomen climatològic advers assimilable a catàstrofe natural que hagi afectat seriosament les terres agràries de l'explotació.

d) Destrucció accidental dels locals de l'explotació destinats al bestiar.

e) Epizoòtia, reconeguda per l'autoritat competent, que hagi afectat una part o la totalitat del bestiar de l'explotació de la persona beneficiària.

f) Plaga vegetal o malaltia vegetal causada per microorganismes patogènics o factors ambientals, reconeguda per l'autoritat competent, que hagin afectat una part o la totalitat dels cultius de l'explotació de la persona beneficiària;

g) Expropiació de la totalitat o d'una part important de l'explotació, si aquesta situació no era previsible el dia en què es va presentar la sol·licitud.

h) Pèrdua de la producció en una part o en la totalitat del cultiu o del ramat, per danys produïts per la fauna silvestre que hagin estat reconeguts per l'autoritat competent.

No obstant això, tot queda condicionat al compliment per part de la persona beneficiària de l'obligació de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major i les circumstàncies excepcionals, juntament amb les proves pertinents a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels quinze dies hàbils següents a la data en què la persona beneficiària o el seu drethavent estiguin en condicions de fer-ho.

Tretzè Compatibilitats

1. Les actuacions objecte de les ajudes que preveu aquesta resolució només es poden combinar amb altres compromisos agroambientals quan aquests compromisos no siguin incompatibles, és a dir, quan siguin complementaris i compatibles entre ells, segons estableix el Pla estratègic de la PAC de l'Estat espanyol aprovat per la Decisió de 31 d'agost de 2021.

2. Aquesta ajuda és incompatible amb la intervenció de producció integrada (amb codi 6501.1).

Catorzè Control de les ajudes

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrària comuna i pel qual es deroga el Reglament (UE) 1306/2013; i a les disposicions nacionals que estableixen el Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrària comuna i el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de la condicionalitat reforçada i de la condicionalitat social que han de complir les persones beneficiàries de les ajudes en el marc de la política agrària comuna que rebin pagaments directes, determinats pagaments anuals de desenvolupament rural i del Programa d'opcions específiques per la llunyania i la insularitat (POSEI).

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reial decret 1047/2022, de gestió i control.

De conformitat amb el que disposa el títol II, capítol III, del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, s'han d'efectuar controls mitjançant monitorització sobre tots els expedients d'ajuda. En cas que s'hi detectin incidències, s'han de notificar al beneficiari afectat els resultats provisionals dels controls i aquesta persona pot:

- Aportar fotografies georeferenciades de cada recinte (panoràmica i de detall) mitjançant l'aplicació SGAFot que justifiquin la validesa de la seva declaració, o

- Adaptar la sol·licitud única per adequar-la a la realitat del terreny, en el període permès de modificació de la sol·licitud única que fixa l'article 112 del Reial decret 1048/2022, de 27 desembre. Aquesta adaptació ha de respectar els compromisos aprovats en la resolució de concessió per no tenir penalització.

- En cas que el titular no aporti fotografies ni adapti la sol·licitud única en el termini establert, es penalitza el titular segons correspongui.

- Per a cultius protegits (hivernacles, en túnel, etcètera), cal que el titular faci fotografies preventives quan el cultiu ja estigui desenvolupat, ja que el monitoratge no pot obtenir dades dels cultius protegits. En cas de fer diferents cultius (cultiu principal, cultiu secundari) s'han de fer fotografies de cada un dels cultius.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Quinzè Règim jurídic

Per a tot el que preveu aquesta convocatòria, s'aplica:

- El Reglament (UE) 2018/848 del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de maig de 2018, sobre producció ecològica i etiquetatge dels productes ecològics i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 834/2007 del Consell.

- El Reglament (CE) núm. 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen les normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrària comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia Agrària (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.

- El Reglament (CE) núm. 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, gestió i seguiment de la política agrària comuna i pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1306/2013.

- La Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrària comuna i altres matèries connexes.

- El Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrària comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control.

- El Reial decret 1046/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula la governança del Pla estratègic de la política agrària comuna a Espanya i dels fons europeus FEAGA i FEADER.

- El Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrària comuna.

- El Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de la condicionalitat reforçada i de la condicionalitat social que han de complir les persones beneficiàries de les ajudes en el marc de la política agrària comuna que rebin pagaments directes, determinats pagaments anuals de desenvolupament rural i del Programa d'opcions específiques per la llunyania i la insularitat (POSEI).

- El Reial decret 1054/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableix i es regula el sistema d'informació d'explotacions agrícoles i ramaderes i de la producció agrària, així com el registre autonòmic d'explotacions agrícoles i el quadern digital d'explotació agrícola.

- El Reial decret 1051/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen unes normes per a la nutrició sostenible als sòls agraris.

- El Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de penalitzacions en les intervencions que preveu el Pla estratègic de la política agrària comuna, i es modifiquen diversos reials decrets pels quals es regulen diferents aspectes relacionats amb l'aplicació a Espanya de la política agrària comuna per al període 2023-2027.

- El Reial Decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.

- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

- La Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.

- L'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.

- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

 

​​​​​​​Setzè Eficàcia

Sense perjudici del que disposa el punt 3 de l'apartat segon d'aquest Resolució, l'efectivitat d'aquesta Resolució queda condicionada a l'aprovació definitiva per part de la Comissió Europea de la modificació del Pla Estratègic de la PAC 2023-2027 per a Espanya (PEPAC) en els termes prevists en la present Resolució. En cas contrari, es procedirà a la seva modificació amb la finalitat d'adaptar-la al pla que resulti aprovat.

Dissetè Publicació

Aquesta resolució s'ha de notificar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 12 d'abril de 2023

La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño

 

ANNEX 1 REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions per sobredeclaració de superfícies

a) D'acord amb el que preveu l'article 18 del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, la sobredeclaració es calcula per a cada grup de cultiu com el resultat de la diferència entre la superfície declarada a la sol·licitud i la determinada com a resultat dels controls, dividida entre la superfície declarada i multiplicat per 100, és a dir:

% sobredeclaració = ((superfície declarada – superfície determinada): superfície declarada) x 100

b) Si la superfície declarada a l'efecte de grup de cultiu sobrepassa la superfície determinada, tal com s'especifica al punt a anterior, l'ajuda per a aquell grup de cultiu s'ha de calcular d'acord amb la superfície determinada, a la qual li és aplicable la penalització que correspongui d'entre les següents:

- El doble del percentatge de sobredeclaració quan és superior al 3% o a 2 hectàrees, però inferior o igual al 20% de la superfície declarada.

- Per la totalitat de l'ajuda si la diferència és superior al 20% de la superfície declarada segons la fórmula explicada al punt a.

- No s'aplica cap penalització si el percentatge de sobredeclaració és igual o inferior al 3% i inferior a 2 hectàrees.

c) En cas que el percentatge de sobredeclaració sigui superior al 50%, no es concedeix cap ajuda per superfície i, a més, la persona beneficiària està subjecta a una penalització addicional igual a l'import de l'ajuda corresponent a la diferència entre la superfície declarada i la superfície determinada conforme als punts a i b anteriors. Si aquest import de penalització addicional no es pot recuperar íntegrament als tres anys naturals següents a aquell en el qual s'hagi descobert la irregularitat, es cancel·la el saldo pendent.

2. Reduccions en el cas d'incompliment de criteris de subvencionalitat així com de compromisos i altres obligacions

S'entenen per criteris de subvencionalitat aquells requisits, compromisos i altres obligacions vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mida de la superfície.

Les reduccions i exclusions per incompliment dels criteris de subvencionalitat tenen com a base l'article 31 del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer.

De conformitat amb el que disposa l'annex del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, la determinació de les penalitzacions per incompliment dels criteris de subvencionalitat s'ha de fer d'acord amb la tipificació prèvia següent:

- Compromisos excloents (CE): aquell incompliment que no respecta els criteris i/o requisits que estableix la concessió i que ha de mantenir al llarg de tota la durada de l'ajuda. L'incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, l'exclusió i, si escau, s'ha de sol·licitar el reintegrament dels imports dels anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell que s'ha descobert l'incompliment, es cancel·la el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari queda exclòs de la mesura durant l'any natural de què es tracti i del següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

 

1r. Compromís bàsic (CB): aquell compromís l'incompliment del qual comporta conseqüències rellevants per als objectius que cal assolir i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb els mitjans acceptables.

2n. Compromís principal (CP): aquell compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la intervenció i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.

3r. Compromís secundari (CS): aquell compromís l'incompliment del qual té una baixa rellevància amb l'objectiu de la línia d'ajuda.

4t. Compromís terciari (CT): aquell compromís l'incompliment del qual té una rellevància escassa amb l'objectiu de la línia d'ajuda.

Els compromisos d'aquestes ajudes destinades a l'agricultura ecològica estan tipificats de la manera següent:

- Mantenir, sense disminuir, la superfície compromesa a nivell de grup de cultiu a la resolució de concessió de l'ajuda, independentment que pugui variar la ubicació del cultiu dins les parcel·les que integren l'explotació agrària o dels canvis de les parcel·les on s'ubica el conreu, aquest compromís s'entén complert amb una tolerància d'un 20%: CS.

- Complir a les parcel·les el que estableixen les normes genèriques i específiques de cada cultiu sobre producció ecològica, com és el Reglament (UE) núm. 2018/848 del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de maig de 2018, sobre producció ecològica i etiquetatge dels productes ecològics i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 834/2007 del Consell, així com les normes tècniques específiques sobre agricultura ecològica que per a cada cultiu o grup de cultius s'estableixin per part de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears: CB.

- Disposar i mantenir actualitzat el quadern d'explotació segons el que estableix el punt 1.c de l'apartat novè d'aquesta convocatòria:

CB: no disposa de quadern d'explotació.

CP: disposa de quadern d'explotació sense actualitzar o amb incorreccions en un període superior als últims tres mesos.

- Participar, durant el període de compromís, en activitats relacionades amb l'agricultura ecològica. Per això, ha de justificar l'assistència a algun curs o activitat de formació tècnica, relacionats amb la matèria, d'un mínim de 25 hores:

CB: no participa en activitats de formació o ho fa amb una durada inferior a 10 hores.

CP: participa en activitats de formació d'una durada de més de 10 hores i menys de 20.

CS: participa en activitats de formació d'una durada de més de 20 hores i menys de 25.

- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, necessàries per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos i aportar tota la documentació que sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions: CB.

-Mantenir la inscripció en el Registre d'operadors del Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica (CBPAE) com a titulars de les parcel·les inscrites, per tal de justificar que les parcel·les, usos i superfície continuen sota certificació de producció ecològica: CB.

- Mantenir els requisits i condicions exigibles respecte a l'explotació i a la persona beneficiària: CB

- Disposar d'assessorament tal com el defineix el Reial decret 1311/2012 i en els casos que ho prevegi: CP.

- En cas de fet tractaments fitosanitaris, el titular de l'explotació o personal propi ha de disposar de carnet d'usuari professional en les condicions i casos que defineix el Reial decret 1311/2012, esmentat, o bé aportar el contracte amb l'empresa de tractaments fitosanitaris inscrita al ROPO: CP.

- Complir les normes d'emmagatzematge dels productes fitosanitaris, d'acord amb el que estableix el Reial decret 285/2021: CP.

- Complir les normes de gestió d'envasos dels productes fitosanitaris, d'acord amb el que estableix l'article 41 del Reial decret 1311/2012: CP.

-Complir amb els valors màxims d'aportació de nitrogen al sòl:

 

CB: generals, indicats en l'Annex de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, que són 170 Kg/ha i any a les explotacions situades en zones vulnerables i de 210 Kg/ha a la resta de zones.

CS: No superar el valor de 50 Kg de nitrogen orgànic per hectàrea i any d'aportació a la superfície declarada en la sol·licitud anualment.

Les penalitzacions i exclusions per incompliment dels compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS

100% de l'ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

- Primer any d'incompliment:

Un compromís incomplert: 20% de l'ajuda.

Dos o més compromisos incomplerts: 40% de l'ajuda.

- Segon any o més d'incompliment: 40% de l'ajuda.

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

- Primer any d'incompliment:

Un compromís incomplert: 5% de l'ajuda.

Dos o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.

- Segon any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda.

3. COMPROMISOS TERCIARIS

- Primer any d'incompliment:

Un compromís incomplert: 1% de l'ajuda.

Dos o més compromisos incomplerts: 2% de l'ajuda.

- Segon any o més d'incompliment: 2% de l'ajuda.

Les penalitzacions per incompliment dels requisits legals de gestió, així com les bones condicions agràries i mediambientals, es regulen al Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre.

D'acord amb el que estableix l'article 31.5 del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, si un mateix incompliment suposa més d'una penalització pels criteris o els requisits de subvencionalitat, compromisos o altres obligacions als quals fa referència l'article 9 de la Llei 30/2022, s'ha d'aplicar la d'import més gran.

3. Incompliments intencionats

De conformitat amb el que disposa l'article 3 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, no es concedeix cap ajuda als beneficiaris que hagin creat artificialment les condicions exigides per obtenir les ajudes.

Es consideren condicions artificials les que estableix l'annex I del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre.

4. Exclusió

Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, se sol·licita el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell que s'ha descobert l'incompliment, es cancel·la el saldo pendent. A més, el beneficiari queda exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.

Quan els beneficiaris no han pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conserven el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.