Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 252674
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria d’ajuts per al foment de races autòctones en perill d’extinció per a l’any 2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'abandonament de l'activitat agrària es considera un problema essencial a les Illes Balears, no només de cara a mantenir el teixit socioeconòmic de les zones rurals, sinó també des del punt de vista mediambiental en relació amb el manteniment dels ecosistemes naturals de les Illes i dels paisatges naturals que han estat modelats per l'activitat agrària i ramadera. Gran part del territori de l'arxipèlag, en concret un 73% de la superfície total, està ocupada per cultius, pastures amb arbres i arbustos. En aquestes àrees, l'agricultura i la ramaderia tenen una incidència crucial en termes de conservació del paisatge, prevenció d'incendis, qualitat de l'entorn i conservació d'hàbitats, espècies protegides i manteniment de races autòctones i varietats locals. 

En la configuració del model d'explotació agrària i ramadera característica de les Illes Balears, el paper de les races autòctones ha estat i és crucial.

Les races autòctones de les Illes Balears constitueixen un patrimoni genètic i cultural amb un valor incalculable, fruit de segles de la intervenció de l'home amb uns determinats sistemes d'explotació i de la seva adaptació al medi ambient.

La pèrdua de diversitat genètica disminueix la capacitat a fi de mantenir i millorar la producció i productivitat pecuària, i també redueix la capacitat per fer front a noves condicions. La gran quantitat de races autòctones que hi ha a les Balears fa que aquesta mesura sigui necessària per mantenir la diversitat genètica, al mateix temps que es desenvolupen mètodes de producció agrària favorables per al medi ambient.

Aquestes races es caracteritzen per la rusticitat i l'adaptació a les condicions mediambientals de les Illes Balears. Aquestes característiques permeten aprofitar rostolls, zones marginals de les parcel·les, pastura situada en cultius de fruiters llenyosos i, fins i tot, zones de sotabosc i boscoses, la qual cosa contribueix de manera significativa a prevenir incendis forestals.

Mitjançant la Decisió d'execució de la Comissió de 31 d'agost de 2022 s'aprova el Pla estratègic de la PAC 2023-2027 d'Espanya (PEPAC) per a l'ajuda de la Unió que finança el FEAGA i el FEADER. En aquest pla es recullen les intervencions per al desenvolupament rural programades per a les Illes Balears i establertes al Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre del 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.

Concretament, les actuacions finançades amb càrrec a aquesta convocatòria s'enquadren en el PEPAC, dins de la intervenció amb codi SIGC 6505.1 corresponent a “compromisos de conservació de recursos genètics”, l'objecte principal de la qual és donar suport als compromisos agroambientals i climàtics per a la conservació en les explotacions de races i varietats vegetals amenaçades d'erosió genètica, i tenen empara a l'article 70 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, i a l'article 45 punt 1.a del Reglament delegat 2022/126 de la Comissió de 7 de desembre de 2021, pel qual es completa el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa als requisits addicionals per a determinats tipus d'intervenció especificats pels estats membres en els seus plans estratègics de la PAC per al període 2023-2027 en virtut del reglament esmentat, i a les normes sobre la proporció relativa a la norma 1 de les bones condicions agràries i mediambientals (BCAM). 

El 6 d'abril del 2023 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les que deriven de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajuts que preveu la normativa de la Unió Europea.

Actualment, el FOGAIBA tramita un expedient de despesa plurianual per poder reservar prou crèdit per atendre els pagaments dels ajuts corresponents a les anualitats 2024 a 2027, per la qual cosa correspon condicionar l'eficàcia de la convocatòria en la part del crèdit pendent d'aprovar. 

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 10 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, correspon aprovar la convocatòria d'aquests ajuts mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i de conformitat amb l'autoritat de gestió, dicto la següent 

RESOLUCIÓ

Primer Objecte dels ajuts i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria, corresponent a l'any 2023, dels ajuts destinats al foment de les races autòctones en perill d'extinció, d'acord amb el que preveu l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, publicada al BOIB núm. 43, de 6 d'abril de 2023.

2. Els ajuts objecte d'aquesta convocatòria tenen com a finalitat donar suport a les explotacions ramaderes per mantenir el cens d'animals de races autòctones en perill d'extinció, per compensar les despeses derivades dels programes de recuperació de la raça i el seu escàs rendiment productiu, així com fomentar la reducció de la contaminació per nitrogen, d'acord amb el que estableix l'article 70 del Reglament 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, i d'acord amb el Pla estratègic de la PAC 2023-2027 d'Espanya (PEPAC) per a l'ajuda de la Unió que finança el FEAGA i el FEADER.

3. L'àmbit territorial d'aplicació dels ajuts que regula aquesta convocatòria és tot el territori de les Illes Balears.

Segon Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de quatre milions cinc-cents mil euros (4.500.000,00 €) amb possibilitat d'ampliar els crèdits amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA, amb la distribució següent:

- Any 2023: 900.000,00 €

- Any 2024: 900.000,00 € 

- Any 2025: 900.000,00 € 

- Any 2026: 900.000,00 € 

- Any 2027: 900.000,00 €

2. Aquestes subvenciones es financen en un 54,00% a càrrec del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), en un 10,80% a càrrec del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA), i en un 35,20% a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).

3. Malgrat el que preveu el punt 1 anterior, aquesta convocatòria queda subjecta a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades en les anualitats 2024 a 2027 per un import conjunt de 3.600.000,00 €. 

Tercer Requisits dels beneficiaris i de les explotacions

1. Poden ser beneficiàries dels ajuts que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques o les agrupacions sense personalitat jurídica que, en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda, compleixin els requisits següents:

a) Que siguin titulars d'explotacions agràries inscrites en el Registre Interinsular Agrari (RIA).

b) Que siguin titulars de les explotacions ramaderes inscrites en el Registre d'Explotacions Ramaderes de les Illes Balears (REGA). 

Per a les espècies equina i bovina els animals han d'estar declarats en el Sistema Integral de Traçabilitat Animal (SITRAN). En el cas d'oví i cabrú, aquest requisit s'aplicarà a partir de la campanya 2025.

c) Que disposin, en la seva condició de propietaris, d'animals que pertanyin i estiguin inscrits en el Llibre genealògic d'algunes de les espècies i races autòctones següents, reconegudes en el Catàleg Oficial de Bestiar d'Espanya, que preveu el Reial decret 45/2019, d'1 de març, pel qual s'estableixen les normes zootècniques aplicables als animals reproductors de raça pura, porcins reproductors híbrids i el seu material reproductiu, s'actualitza el Programa nacional de conservació, millora i foment de les races ramaderes i es modifiquen els reials decrets 558/2001, de 25 de maig; 1316/1992, de 30 d'octubre; 1438/1992, de 27 de novembre, i 1625/2011, de 14 de novembre:

- Ovella mallorquina

- Ovella roja mallorquina

- Ovella menorquina

- Ovella eivissenca

- Vaca mallorquina

- Vaca menorquina

- Cavall mallorquí

- Cavall menorquí

- Cabra mallorquina

- Cabra eivissenca

- Porc negre mallorquí

- Ase balear

d) Que els animals pels quals sol·licita ajuda, almenys, constitueixin un mínim de:

- 1 unitat de bestiar major (UBM) per raça que sol·licita ajuda, i de les que s'indiquen al punt c) anterior, i

- 3 UBM per sol·licitud, quan la base territorial s'ubiqui a les illes de Mallorca o Menorca, o 1 UBM quan estigui a Eivissa o Formentera.

Per determinar les UBM, s'aplica la taula de conversió que preveu el punt 2 de l'apartat cinquè d'aquesta resolució. 

e) Que hagin fet la declaració de superfícies, que preveu la Resolució de la presidenta del FOGAIBA de 24 de febrer de 2023, de convocatòria, per a l'any 2023, dels ajuts corresponents a les intervencions en forma de pagaments directes que preveu el Pla estratègic de la PAC (PEPAC), publicada al BOIB núm. 26, de 28 de febrer de 2023, i sempre que en aquesta declaració de superfícies constin totes les parcel·les de l'explotació. 

Per poder optar a aquests ajuts, de conformitat amb l'article 81.3 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrícola comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control, els animals han de complir les disposicions que preveu la part IV, títol 1, capítol II, secció 1, del Reglament (UE) 2016/429, del Parlament Europeu i del Consell, de 9 de març, relatiu a les malalties transmissibles dels animals i pel qual es modifiquen o es deroguen alguns actes en matèria de sanitat animal («Legislació sobre sanitat animal»). 

2. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol•licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cadascun dels membres, com també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. 

En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb el poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es pot dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

3. Els requisits generals i els compromisos que estableixen els punts anteriors s'han de mantenir durant un període de cinc anys, inclòs el de la sol·licitud, i acabarà el 31 de desembre del 2027.

4. La comprovació de la inscripció en el Registre Interinsular Agrari (RIA) i en el Registre d'Explotacions Ramaderes (REGA), així com de les dades que consten als llibres genealògics oficials de les races autòctones de protecció especial en perill d'extinció, es fa d'ofici, excepte si la persona peticionària hi manifesta el seu desacord, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

5. A més, hauran de complir els requisits que preveu l'article 5 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, així com els que estableix el text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i en l'article 13 bis de la Llei 38/2003, general de subvencions.

6. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com el que disposen els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la fa el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud de subvenció suposa l'autorització per fer aquesta comprovació, excepte si hi ha una manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a tres mil euros (3.000,00 €), se n'haurà d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.

En el cas que la persona interessada hagi presentat una declaració responsable, si durant la instrucció del procediment l'import de la subvenció és superior a tres mil euros (3.000,00 €), se li ha de requerir que aporti la justificació d'aquest requisit, tret que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.

7. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades els últims tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart Activitat subvencionable

1. Constitueix actuació subvencionable el manteniment del cens d'animals de races autòctones en perill d'extinció, en els termes que preveu l'article 70 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda en els plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.

2. Només són subvencionables els animals de les races autòctones que s'indiquen en el punt 1.c de l'apartat tercer d'aquesta resolució.

Cinquè Import dels ajuts

1. L'ajuda que preveu aquesta resolució es concedirà per un període de cinc anys. Aquest període es podrà prorrogar dos anys més, mitjançant una resolució de la presidenta del FOGAIBA.

2. L'import de l'ajuda és de dos-cents euros (200,00 €) per unitat de bestiar major (UBM). 

3. Per al càlcul de les UBM subvencionables s'utilitzarà les conversions següents, que recull l'annex V del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrícola comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control: 

Vaques d'aptitud làctia de dos anys o més............................ 1,000 UBM

Altres vaques de dos anys o més............................................ 0,800 UBM

Femelles d'oví i cabrú de més d'un any................................. 0,100 UBM

Eugues de més de dos anys.................................................... 0,800 UBM

Truges de cria de més de 50 kg.............................................. 0,500 UBM

Sisè Sol·licitud d'ajut

1. Les sol·licituds d'ajuda s'han de presentar juntament amb la sol·licitud única per a l'exercici 2023, que preveu l'article 104 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, i en la forma que preveu la Resolució de la presidenta del FOGAIBA de 24 de febrer de 2023, de convocatòria, per a l'any 2023, dels ajuts corresponents a les intervencions en forma de pagaments directes que preveu el Pla estratègic de la PAC (PEPAC), publicada al BOIB núm. 26, de 28 de febrer de 2023.

S'han de subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen al formulari dels ajuts esmentats, que figura a la pàgina web del FOGAIBA, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que aquest conté.

2. El termini de presentació de sol•licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB i, d'acord amb el que preveu l'article 108 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, acaba el 31 de maig del 2023. 

No obstant això, i d'acord amb el que estableix l'apartat tercer de l'article 108 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, i sens perjudici de la resta d'exclusions i penalitzacions que estableix la normativa d'aplicació, són admissibles les sol•licituds d'ajuda presentades fins al 15 de juny del 2023, però, en aquest cas, l'import de l'ajuda serà reduït en un 1% per cada dia hàbil de retard, excepte en cas de força major i circumstàncies excepcionals. Aquesta reducció també s'aplicarà respecte de la documentació que s'hagi de presentar juntament amb la sol·licitud quan sigui un element constitutiu de l'admissibilitat de l'ajuda. Les sol·licituds que es presentin posteriorment es consideraran no presentades.

3. La presentació de la sol•licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el contingut d'aquesta convocatòria, així com de les bases reguladores que estableix l'Ordre 10/2023 de la Consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027 i la resta de normativa d'aplicació.

4. Les sol·licituds d'ajuda han d'incloure, si escau, la documentació següent:

a) NIF del sol·licitant que tingui la consideració de persona jurídica o de grups sense personalitat jurídica.

b) Si procedeix i a fi de comprovar el que preveu l'apartat 2 de l'article 46 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, estatuts, reglament o escriptura de constitució o modificació dels estatuts de l'entitat, degudament inscrits, en el registre corresponent.

c) Si escau, acreditació de la representació amb què se signa la sol·licitud, que ha de ser vigent en el moment de sol•licitar l'ajuda.

d) En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, a més, s'ha d'aportar:

- Document en què es reflecteixin les normes o el reglament de funcionament que han subscrit tots els membres.

- En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, document d'autorització cap al FOGAIBA perquè comprovi els NIF dels membres de l'agrupació.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveu l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de les Illes Balears.

e) Si escau, d'acord amb el que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, sempre que la subvenció superi els 30.000,00 €, certificació emesa per un auditor inscrit en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes que acrediti el seu compliment per la persona sol·licitadora de l'ajuda, amb independència de qualsevol finançament per al cobrament anticipat de l'empresa proveïdora. A aquest efecte, si de l'informe d'auditoria dels últims comptes anuals es dedueix un compliment del 100% dels terminis de pagament a proveïdors per part del sol·licitant, n'hi haurà prou amb un certificat emès per l'auditor que indiqui que en el seu treball d'auditoria ha dut a terme procediments per obtenir evidència de la correcció del contingut de la memòria dels comptes anuals com a certificació de compliment del requisit de l'article 13.3 bis. En cas que no sigui possible emetre aquest certificat (perquè no hi hagi comptes anuals auditats o perquè aquests reflecteixin un percentatge de compliment de terminis de pagament en proveïdors inferior al 100%), es presentarà certificació, basada en un informe de procediments acordats, que acrediti que el sol·licitant, en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda, no té cap factura pendent de pagament en la qual s'hagin superat els terminis legals de pagament. Aquesta certificació no pot tenir, en cap cas, una antiguitat superior en un mes anterior a la data de presentació de la sol·licitud.

f) Justificació de la titularitat del compte bancari en el qual se sol·licita el pagament de l'ajuda. En el cas d'entitats sense personalitat jurídica, s'ha de facilitar el número de compte de l'entitat.

El FOGAIBA pot requerir qualsevol documentació complementària que es consideri necessària.

5. La comprovació del DNI, tant de la persona interessada com del representant, així com del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, i de les inscripcions al RIA, REGA, SITRAN i als llibres genealògics de les races autòctones objecte d'ajuda, la fa d'ofici el FOGAIBA.

En el supòsit que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per comprovar aquestes dades, caldrà aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a tres mil euros (3.000,00 €), se n'haurà d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.

6. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no s'ha de presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per dur a terme la comprovació esmentada, caldrà aportar el document corresponent. 

Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin estat aportats per elles mateixes davant de qualsevol Administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i és el FOGAIBA que els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades. 

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, abans de la proposta de resolució, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document.

7. Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació esmentada en els punts anteriors, o bé si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o guixades, es requerirà la persona sol·licitadora mitjançant una publicació a la pàgina web del FOGAIBA que, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén que cessa de la seva sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

Setè Selecció dels beneficiaris

1. El procediment per seleccionar els beneficiaris dels ajuts convocats mitjançant aquesta resolució és el de concurrència no competitiva.

2. A fi d'ajustar la concessió dels ajuts al foment de les races autòctones en perill d'extinció objecte d'aquesta convocatòria als recursos pressupostaris disponibles, en el cas que el conjunt de peticions superi la dotació que preveu l'apartat segon d'aquesta resolució, s'haurà de prorratejar l'import global màxim entre tots els sol•licitants que compleixin els requisits per ser beneficiaris.

Vuitè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió dels ajuts és l'Àrea de Gestió d'Ajuts del FOGAIBA. Aquest òrgan duu a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En cas que sigui necessari notificar la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació a la pàgina web del FOGAIBA cada dilluns i els dies 1 i 15 de cada mes, o el dia hàbil següent si aquests són inhàbils, o de manera telemàtica.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves, diferents dels que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

Quan la subvenció tingui per objecte finançar activitats que ha de desenvolupar el sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol•licitud presentada, es pot instar el beneficiari que reformuli la sol•licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció.

Una vegada examinades les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d'expressar la persona sol·licitadora o la llista de persones sol·licitadores per a qui es proposa la concessió de la subvenció, la quantia i el finançament per part de les diferents administracions. 

2. La resolució dels expedients l'ha de dictar el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajuts al Desenvolupament Rural i un cop es tingui un informe de la secció competent del Servei d'Ajuts al Desenvolupament Rural del FOGAIBA, en el qual s'han d'acreditar, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajut i l'import. A la resolució de concessió de l'ajuda s'hi han de fer constar el finançament per part de les diferents administracions i el fons europeu al qual s'imputa la despesa.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a comptar de l'acabament del termini per presentar sol·licituds i s'ha de notificar mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, en els termes que preveu l'article 60.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Si un cop ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat la resolució expressa, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud.

Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar l'ampliació del termini màxim per dictar la resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant del conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a comptar de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè Obligacions i compromisos dels beneficiaris

1. Els beneficiaris es comprometen i s'obliguen, durant un període de cinc anys, inclòs el de la sol·licitud, i fins al 31 de desembre del 2027, a:

a. Mantenir el cens ramader, computat com a unitats de bestiar major (UBM), amb animals de les races autòctones i les equivalències que s'indiquen en el punt 1.c de l'apartat tercer d'aquesta resolució. Els animals que s'identifiquen a la sol•licitud d'ajuda o pagament es poden substituir sense que es perdi el dret de pagament de l'ajuda, sempre que la persona beneficiària ho comuniqui al FOGAIBA abans que se l'informi d'un incompliment a la seva sol·licitud o que se li comuniqui que es durà a terme un control sobre el terreny. S'admet una tolerància del 20%.

Les sol·licituds es poden retirar totalment o parcialment, d'acord amb el que disposa l'article 113 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre.

b. Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a la persona beneficiària, als animals i a l'explotació, que s'indiquen en el punt 1 de l'apartat tercer d'aquesta resolució.

c. Mantenir la condició de soci de l'associació de ramaders que tingui per objectiu millorar i conservar la raça i gestionar el Llibre genealògic, sempre que hi hagi a les Illes Balears una associació autoritzada per l'autoritat competent.

d. Participar en el Programa de conservació i/o millora que estableixi i aprovi l'autoritat competent per a cada una de les races afectades per l'ajuda, que s'indiquen en el punt c de l'apartat tercer.

e. No superar el valor de 50 kg de nitrogen per hectàrea i any d'aportació al terreny que es declari a la sol•licitud. Als efectes del càlcul esmentat es tindran en compte tots els animals de l'explotació i els valors de referència, que s'indiquen a la taula 1 del punt 3 de l'annex de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, referits a l'última declaració de cens, feta pel titular de l'explotació o la persona autoritzada, abans de la sol·licitud. En tot cas, es donarà preferència a les dades que figuren al SITRAN en la data de la declaració esmentada. 

f. Mantenir i actualitzar el Llibre de medicaments d'acord amb el que disposa l'article 8 del Reial decret 1749/1998, que estableix les normes de control aplicables a determinades substàncies i els seus residus en els animals vius.

g. Mantenir i actualitzar el Llibre d'explotació específic de les espècies ovina, cabruna, bovina i porcina.

h. Tenir degudament identificats els animals de l'explotació, d'acord amb la normativa específica per a cada una de les espècies.

i. En el cas d'explotacions que tinguin efectius de l'espècie porcina, tenir els animals degudament vacunats contra la malaltia d'Aujeszky, en el cas d'explotacions no declarades lliures de la malaltia.

j. En el cas d'explotacions que tinguin efectius de l'espècie equina, tenir els animals degudament identificats i disposar dels documents d'identificació equina (DIE) amb l'anotació corresponent i actualitzada del propietari dels animals. 

k. Mantenir i actualitzar el Llibre d'explotació d'acord amb el que disposa l'article 6 del Reial decret 804/2011, de 10 de juny, pel qual es regula l'ordenació zootècnica, sanitària i de benestar animal de les explotacions equines, i pel qual s'estableix el pla sanitari equí; en són una excepció les explotacions que aquesta normativa considera no comercials i de poca capacitat. 

l. Complir els valors màxims d'aportació de nitrogen al sòl que indica l'annex de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.

m. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que hagin de dur a terme les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, i que siguin necessàries per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos, i aportar tota la documentació que es requereixi en l'exercici d'aquestes actuacions.

n. Complir, en la seva explotació, els requisits legals de gestió, així com les bones condicions agràries i mediambientals que estableix el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de les condicionalitat reforçada i de la condicionalitat social que han de complir les persones beneficiàries dels ajuts en el marc de la política agrícola comuna, que rebin pagaments directes, determinats pagaments anuals de desenvolupament rural i del Programa d'opcions específiques per a la llunyania i la insularitat (POSEI).

3. D'acord amb el que disposa l'article 70.7 del Reglament (UE) 2021/2115, de 2 de desembre de 2021, en cas que es modifiquin les normes o els requisits obligatoris que estableix el PEPAC de l'Estat espanyol, aprovat per la Decisió d'execució de la Comissió de 31 d'agost de 2022, com també els requisits mínims que estableix la legislació autonòmica o nacional, i quan aquesta modificació impliqui uns compromisos més rigorosos que els que ha subscrit la persona beneficiària, aquesta haurà d'assumir els nous compromisos que imposi la modificació. En cas que la persona beneficiària no accepti adaptar-se als nous compromisos, el compromís s'entendrà finalitzat sense que s'exigeixi cap reembors o pagament pel període durant el qual el compromís va ser efectiu.

4. Aquestes obligacions s'entendran sens perjudici de l'obligació de complir la resta de les obligacions que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 17 de l'Ordre 10/2023 de la Consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions de desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, així com les que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.

5. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, sens perjudici del que estableix l'apartat onzè d'aquesta resolució, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

 

Desè Cessió i traspàs de l'explotació 

1. Si, després de presentar-se una sol·licitud d'ajuda i abans de la data límit de modificació de la sol·licitud, una explotació és cedida per un beneficiari a un altre en la seva totalitat, no es concedirà al cedent cap ajuda en relació amb l'explotació cedida. 

L'ajuda sol·licitada pel cedent es concedirà al cessionari d'acord amb el que disposa l'article 114, apartat 4, del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sempre que el nou titular:

a) Informi el FOGAIBA en un termini de deu dies hàbils de la cessió i sol·liciti el pagament de l'ajuda.

b) Presenti la documentació esmentada a l'apartat sisè d'aquesta resolució.

c) Compleixi totes les condicions exigides per a la concessió de l'ajuda respecte de l'explotació cedida.

2. La comprovació del DNI i del compliment d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, de la inscripció en el RIA, REGA i SITRAN, així com de la informació relativa als llibres genealògics respectius de les races autòctones objecte de l'ajuda, es fa d'ofici, excepte que el peticionari manifesti el seu desacord, ja que amb la presentació de la sol•licitud de subrogació de l'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. En cas que s'hi oposi, haurà de presentar els documents o certificats corresponents.

Onzè Justificació i pagament dels ajuts

1. Els beneficiaris hauran de presentar les sol·licituds anuals de pagament corresponents, a excepció de la primera anualitat, corresponent a l'any 2023, que s'entendrà sol·licitada juntament amb la sol·licitud de l'ajuda.

Les sol•licituds anuals de pagament es presentaran en els termes i el termini que es fixi anualment per a la sol•licitud única que regula l'article 104 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre.

2. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, una vegada que s'hagin efectuat les verificacions i els controls corresponents, quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat per a la qual va ser concedida.

3. En qualsevol cas, s'hauran de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveu l'annex 1 d'aquesta resolució, així com que les que imposen la Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regula el sistema de gestió de la política agrícola comuna i altres matèries connexes, el Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, i el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre.

4. Si no es presenta la sol·licitud de pagament d'una anualitat, el beneficiari decaurà en el seu dret a rebre la part de l'ajuda corresponent a aquest any i, en conseqüència, serà procedent revocar de manera parcial l'ajuda concedida. En aquest cas, no es produirà revocació total de l'ajuda ni la reclamació dels imports rebuts en els anys anteriors; tanmateix, es verificarà el compliment dels compromisos assumits i, si escau, s'aplicaran les penalitzacions corresponents a descomptar d'anys successius o s'iniciarà el procediment de reintegrament corresponent.

Dotzè Ajuts no reintegrables

De conformitat amb el que estableixen l'article 23.6 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, i l'article 4 del Reial decret 1047/2022, no es reintegraran els ajuts rebuts quan l'incompliment d'algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits a la persona beneficiària sigui a causa d'algun dels casos de força major o circumstàncies excepcionals següents:

a) Mort de la persona beneficiària o desaparició d'aquesta.

b) Incapacitat laboral de llarga durada de la persona beneficiària.

c) Catàstrofe natural greu o fenomen climatològic advers assimilable a catàstrofe natural que hagi afectat seriosament les terres agràries de l'explotació.

d) Destrucció accidental de locals de l'explotació destinats al bestiar.

e) Epizoòtia, reconeguda per l'autoritat competent, que hagi afectat una part o la totalitat del bestiar de l'explotació de la persona beneficiària. 

f) Plaga vegetal o malaltia vegetal causada per microorganismes patogènics o factors ambientals, reconeguda per l'autoritat competent, que hagi afectat una part o la totalitat dels conreus de l'explotació de la persona beneficiària.

g) Expropiació de la totalitat o d'una part important de l'explotació, si aquest esdeveniment no era previsible el dia en què es va presentar la sol·licitud.

h) Pèrdua de la producció en una part o en la totalitat del conreu o del ramat, per danys produïts per la fauna silvestre que hagin estat reconeguts per l'autoritat competent.

No obstant això, tot el que s'ha exposat queda condicionat al compliment, per part del beneficiari, de l'obligació de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, amb les proves pertinents, en el termini dels 15 dies hàbils següents a la data en què el beneficiari o el seu drethavent estigui en condicions de fer-ho.

Tretzè Compatibilitats

Les actuacions agroambientals objecte dels ajuts que preveu aquesta resolució només es poden combinar amb altres compromisos agroambientals quan aquests no siguin incompatibles, és a dir, quan siguin complementaris i compatibles entre si, segons estableix el Pla estratègic de la PAC de l'Estat espanyol aprovat per la Decisió de 31 d'agost de 2021. 

Catorzè Control dels ajuts

1. Els perceptors dels ajuts que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableixen el Reglament 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre finançament, gestió i seguiment de la política agrícola comuna i pel qual es deroga el Reglament (UE) 1306/2013, i les disposicions nacionals que estableix el Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajuts de la política agrícola comuna i el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, mitjançant el qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de la condicionalitat reforçada i de la condicionalitat social que han de complir les persones beneficiàries dels ajuts en el marc de la política agrícola comuna que rebin pagaments directes, determinats pagaments anuals de desenvolupament rural i del Programa d'opcions específiques per la llunyania i la insularitat (POSEI).

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reial decret 1047/2022, de gestió i control.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics, a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat, a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Quinzè Règim jurídic

Per a tot el que preveu aquesta convocatòria s'aplica:

- El Reglament (CE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre del 2021, pel qual s'estableixen les normes en relació amb l'ajuda dels plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrari de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) 1305/2013 i (UE) 1307/2013.

- El Reglament (CE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre del 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna i pel qual es deroga el Reglament (UE) 1306/2013.

- El Reglament (UE) 2016/429 del Parlament Europeu i del Consell, de 9 de març, relatiu a les malalties transmissibles dels animals i pel qual es modifiquen o es deroguen alguns actes en matèria de sanitat animal. 

- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- La Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrícola comuna i altres matèries connexes.

- La Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.

- El Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrària comuna, i la regulació de la sol•licitud única del sistema integrat de gestió i control.

- El Reial decret 1046/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula la governança del Pla estratègic de la política agrària comuna a Espanya i dels fons europeus FEAGA i FEADER.

- El Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajuts de la política agrària comuna.

- El Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de la condicionalitat reforçada i de la condicionalitat social que han de complir les persones beneficiàries dels ajuts en el marc de la política agrícola comuna que rebin pagaments directes, determinats pagaments anuals de desenvolupament rural i del Programa d'opcions específiques per la llunyania i la insularitat (POSEI).

- El Reial decret 1054/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableix i es regula el sistema d'informació d'explotacions agrícoles i ramaderes i de la producció agrària, així com el Registre autonòmic d'explotacions agrícoles i el Quadern digital d'explotació agrícola.

- El Reial decret 1051/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen normes per a la nutrició sostenible als sòls agraris.

- El Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.

- El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

- L'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.

- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

Divuitè Publicació

Aquesta resolució s'ha de notificar a la Base de Dades Nacional i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, (12 d'abril de 2023)

La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño

 

ANNEX 1 REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions per sobredeclaració d'animals 

a) D'acord amb el que disposa l'article 23 del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, la sobredeclaración d'animals es calcula com el resultat de la diferència entre el nombre d'animals declarats i el nombre d'animals determinats dividida entre el nombre d'animals declarats i el resultat multiplicat per 100.

  • % sobredeclaració = ((Animals declarats – Animals determinats): Animals declarats) x 100

b) Si el nombre d'animals declarats als efectes de qualsevol intervenció sobrepassa el nombre d'animals determinats, tal com s'ha calculat en la fórmula que s'especifica en el punt a anterior, l'ajuda per a aquesta intervenció es calcularà d'acord amb el nombre d'animals determinats, a la qual, a més, s'aplicarà la penalització que correspongui d'entre les següents: 

- D'una vegada el percentatge de sobredeclaració, si és inferior o igual al 20% del nombre d'animals declarats. 

- De dues vegades el percentatge de sobredeclaració, si és superior al 20% però inferior o igual al 30% del nombre d'animals declarats. 

- Per la totalitat de l'ajuda, si la diferència és superior al 30% el nombre d'animals declarats d'acord amb l'apartat 1. 

c) Si el percentatge de sobredeclaració és superior al 50%, es denegarà l'ajuda a què hauria tingut dret el beneficiari amb càrrec a aquesta intervenció o línia d'ajuda durant l'any de sol·licitud corresponent. A més, el beneficiari estarà subjecte a una penalització addicional l'import de la qual equivaldrà a la diferència entre el nombre d'animals declarats i el nombre d'animals determinats. Si aquest import no es pot recuperar íntegrament en els tres anys naturals següents a aquell en què s'hagi descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. 

Sens perjudici del que s'ha establert, només s'aplicaran penalitzacions en cas que un sol·licitant de l'ajuda disposi d'un nombre superior a tres animals no determinats.

Les penalitzacions i reduccions previstes no s'aplicaran en els casos en què el beneficiari es vegi en la impossibilitat de complir els criteris de subvencionalitat, els compromisos o altres obligacions, com a conseqüència de circumstàncies naturals que afectin el seu ramat, sempre que hagi informat l'autoritat competent per escrit dins dels deu dies hàbils següents al descobriment d'una reducció del nombre dels seus animals. 

Sens perjudici de les circumstàncies concretes que es puguin tenir en compte en cada cas, les autoritats competents podran admetre com a casos de circumstàncies naturals de la vida del ramat:

a) La mort d'un animal com a conseqüència d'una malaltia, o 

b) La mort d'un animal com a conseqüència d'un accident del qual no es pugui considerar responsable la persona beneficiària.

2. Reduccions en el cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat, així com de compromisos i altres obligacions

S'entenen per criteris d'admissibilitat els compromisos vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius al nombre d'animals.

Les reduccions i exclusions per incompliment dels criteris d'admissibilitat tindran com a base l'article 31 del Reial decret 147/2023, de penalitzacions.

De conformitat amb el que disposa l'annex del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, la determinació de les penalitzacions per incompliment dels criteris de subvencionalitat es farà d'acord amb la tipificació prèvia següent:

- Compromisos excloents (CE): compromís l'incompliment del qual no respecta els criteris/requisits de subvencionabilitat establerts en la concessió i, si escau, el manteniment de l'ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda. Sempre, i quan procedeixi en intervencions plurianuals, se sol·licitarà el reintegrament d'imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a l'any en què s'ha descobert l'incompliment, s'ha de cancel·lar el saldo pendent.

En casos d'incompliment greu, falsedat, creació de condicions artificials i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura o línia d'ajuda (sol·licita) durant l'any natural en què s'hagi detectat l'incompliment i durant l'any natural següent. 

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen de la manera següent:

- Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual comporta conseqüències rellevants per als objectius perseguits i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables. 

- Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual comporta conseqüències importants per als objectius perseguits i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables. 

- Compromís secundari (CS): compromís l'incompliment del qual té baixa rellevància en l'objectiu de la línia d'ajuda (sol·licita). 

- Compromís terciari (CT): compromís l'incompliment del qual té una rellevància escassa amb l'objectiu de la línia d'ajuda.

Els compromisos de la línia d'ajuda per al foment de races autòctones en perill d'extinció estan tipificats de la manera següent: 

- Mantenir la condició de soci de l'associació de ramaders que tingui per objectiu millorar i conservar la raça i gestionar el Llibre genealògic: CB.

- Participar en el Programa de conservació i/o millora de cada una de les races afectades per l'ajuda: CB.

- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que duguin a terme els òrgans competents i que siguin necessàries per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos, i aportar tota la documentació que es requereixi en l'exercici d'aquestes actuacions: CB.

- No superar el valor de 50 kg/ha d'aportació anual de nitrogen al terreny: CS.

- Mantenir el cens ramader, amb els animals compromesos: CS.

- Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a la persona beneficiària, els animals i l'explotació, que indica el punt 1 de l'apartat tercer: CB. 

- Complir els valors màxims d'aportació de nitrogen al sòl:

  • CB: generals, indicats a l'annex de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, que són 170 kg/ha/any a les explotacions situades en zones vulnerables i de 210 kg/ha a la resta de zones. 
  • CS: no superar el valor de 50 kg de nitrogen orgànic per hectàrea i any d'aportació a la superfície declarada a la sol•licitud anualment.

- Mantenir i actualitzar el Llibre de medicaments d'acord amb el que disposa l'article 8 del Reial decret 1749/1998, que estableix les normes de control aplicables a determinades substàncies i els seus residus en els animals vius: CP.

- Mantenir i actualitzar el Llibre d'explotació específic de les espècies ovina, cabruna, bovina i porcina: CP.

- Tenir degudament identificats els animals de l'explotació, d'acord amb la normativa específica per a cada una de les espècies: CP.

- En el cas d'explotacions que tinguin efectius de l'espècie porcina, tenir els animals degudament vacunats contra la malaltia d'Aujeszky, en el cas d'explotacions no declarades lliures de la malaltia: CP.

- En el cas d'explotacions que tinguin efectius de l'espècie equina, tenir els animals degudament identificats i disposar dels documents d'identificació equina (DIE) amb l'anotació corresponent i actualitzada del propietari dels animals: CP. 

- Mantenir i actualitzar el Llibre d'explotació d'acord amb el que disposa l'article 6 del Reial decret 804/2011, de 10 de juny, pel qual es regula l'ordenació zootècnica, sanitària i de benestar animal de les explotacions equines, i pel qual s'estableix el pla sanitari equí; en són una excepció les explotacions que aquesta normativa considera no comercials i de poca capacitat: CP.

Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS

100% de l'ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

- Primer any d'incompliment

1 compromís incomplert: 20% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 40% de l'ajuda.

- Segon any o més d'incompliment: 40% de l'ajuda

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

- Primer any d'incompliment

1 compromís incomplert: 5% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.

- Segon any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda

4. COMPROMISOS TERCIARIS

- Primer any d'incompliment

1 compromís incomplert: 1% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 2% de l'ajuda.

- Segon any o més d'incompliment: 2% de l'ajuda

Si els beneficiaris no poden complir els seus compromisos per motius de força major o per circumstàncies excepcionals, conserven el dret a l'ajuda en el moment en què es produeix el cas de força major o la circumstància excepcional.

Les penalitzacions per incompliment dels requisits legals de gestió, així com les bones condicions agràries i mediambientals, es regulen al Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre. 

D'acord amb el que estableix l'article 31.5 del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, si un mateix incompliment suposa més d'una penalització pels criteris o els requisits de subvencionalitat, compromisos o altres obligacions a què fa referència l'article 9 de la Llei 30/2022, s'aplicarà la de més import.

3. Incompliments intencionats 

De conformitat amb el que estableix l'article 3 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, no es concedirà cap ajuda als beneficiaris que hagin creat artificialment les condicions exigides per obtenir els ajuts. 

Es consideren condicions artificials les que estableix l'annex I del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre. 

4. Exclusió

Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a l'any en què s'ha descobert l'incompliment, s'ha de cancel·lar el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa intervenció durant l'any natural en què s'hagi detectat l'incompliment i l'any natural següent.

Si els beneficiaris no poden complir els seus compromisos per motius de força major o per circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què es produeix el cas de força major o la circumstància excepcional.