Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 250785
Aprovació definitiva de l’ordenança fiscal reguladora de la taxa pel servei de visites i per l’ús privatiu o aprofitament especial d’espais en el Llatzeret del port de Maó del Consell Insular de Menorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Que publicat en el BOIB núm. 24, de 23-02-2023, en el Diari Menorca dia 23-02-2023 i en el tauler d'Edictes de la corporació de dia 23-02-2023 a dia 12-04-2023, l'anunci relatiu a l'acord adoptat pel Ple del Consell Insular de Menorca, en sessió de caràcter ordinari de 20 de febrer de 2023, pel qual s'aprova inicialment l'ordenança fiscal reguladora de la taxa pel servei de visites i per l'ús privatiu o aprofitament especial d'espais en el Llatzeret del port de Maó, sense que dins el termini legal d'exposició al públic s'hagi presentant cap reclamació ni suggeriment al respecte, s'entén elevada a definitiva la seva aprovació, fent-se públic a continuació el seu text íntegre:

Ordenança fiscal reguladora de la taxa pel servei de visites i per l'ús privatiu o aprofitament especial d'espais en el Llatzeret del port de Maó del Consell Insular de Menorca

PREÀMBUL

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 49, 106 i 111 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i conformement amb el que disposen els articles 132 i 20 a 27 del Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, que aprovà el Text refós de la Llei 39/1988, de 28 de desembre, reguladora de les hisendes locals.

L'article 15.1 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals estableix que «les entitats locals han d'acordar la imposició i supressió dels seus tributs propis, i aprovar les corresponents ordenances fiscals reguladores d'aquests», i l'article 132 de la mateixa norma legal concreta que «Les diputacions provincials poden establir i exigir taxes per la prestació de serveis o la realització d'activitats de la seva competència i per la utilització privativa o l'aprofitament especial dels béns del domini públic provincial (...)».

El Decret 12 /2015, de 20 de març, traspassà al Consell Insular de Menorca les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d'aquesta institució insular que actualment exerceix l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística corresponents al Centre de Formació del Llatzeret de Maó (BOB núm. 40 de 21 de març de 2015).

El Departament de Medi Ambient d'aquesta corporació ha considerat necessari l'establiment d'una taxa pel servei de visites i per l'ús privatiu o aprofitament especial d'espais en el Llatzeret del port de Maó, per tal d'aconseguir un millor finançament del servei i, per tant, cercant una major autonomia financera d'aquest. Per tant s'aprova la imposició de la taxa pel servei de visites i per l'ús privatiu o aprofitament especial d'espais en el Llatzeret del port de Maó del Consell Insular de Menorca que es recull en els articles que es transcriuen a continuació.

Aquesta proposta d'imposició respecta els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència a què fa referència l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, així com també l'article 76 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars. Principis, tots ells, de bona regulació.

D'acord amb els principis de necessitat i eficàcia, la iniciativa normativa ha d'estar justificada per una raó d'interès general, basar-se en una identificació clara dels fins perseguits i ser l'instrument més adequat per garantir-ne l'assoliment.

La proposta que ens ocupa persegueix una norma amb un objectiu d'interès general: aconseguir un finançament addicional per al manteniment de les instal·lacions i immobles a què es refereix la taxa i per a la realització dels serveis que s'hi presten, i estableix les normes imprescindibles per a la gestió eficaç del tribut.

Íntimament lligat amb els principis anteriors tenim el principi d'eficiència, principi en virtut del qual la iniciativa normativa ha d'evitar càrregues administratives innecessàries que dificultin o entorpeixin la gestió pública. En aquest sentit, l'ordenança no estableix més que les càrregues administratives derivades de l'establiment de la taxa.

Quant al principi de proporcionalitat, es respecta la necessitat que la iniciativa contengui la regulació imprescindible per assolir l'objectiu perseguit, sense que hi hagi altres mesures menys restrictives de drets o que imposin menys obligacions per als contribuents.

Aquesta proposta, així mateix, respecta plenament el principi de transparència, en els termes disposats en l'article 7 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

 

En aquest sentit, s'ha exposat a la consulta pública prèvia durant 15 dies hàbils el Projecte d'ordenança fiscal reguladora de la taxa pel servei de visites i per l'ús privatiu o aprofitament especial d'espais en el Llatzeret del port de Maó, per tal que els ciutadans, organitzacions i associacions que així ho considerin oportú puguin fer arribar les seves opinions al respecte a través del formulari que es troba en el portal de transparència d'aquesta corporació, a l'apartat de participació ciutadana, processos participatius.

Un cop s'aprovi pel Ple de la corporació el text definitiu, s'efectuaran les publicacions que venen imposades per la llei i es posaran a disposició del ciutadà, en general, les normes resultants a través de tots els mitjans informàtics i telemàtics disponibles.

Finalment, es respecta el principi de seguretat jurídica, en la mesura que la iniciativa normativa s'ha exercit de manera coherent amb la resta de l'ordenament jurídic autonòmic, nacional i europeu i dona lloc a un marc normatiu estable i predictible per als seus destinataris.

Article 1

En virtut del que estableixen els articles 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, els 20 a 27 i 132 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei 39/1988, de 28 de desembre, reguladora de les hisendes locals, el Consell Insular de Menorca estableix la taxa pel servei de visites i per l'ús privatiu o aprofitament especial d'espais en el Llatzeret del port de Maó, la qual es regeix per la present ordenança fiscal.

Article 2 Fet imposable

Constitueix el fet imposable d'aquesta taxa la prestació del servei de visites al Llatzeret del port de Maó mitjançant l'entrada o visita i/o l'ús privatiu o aprofitament especial d'espais en els immobles del Llatzeret.

Article 3 Subjecte passiu

Són subjectes passius d'aquesta taxa, en concepte de contribuents, les persones que es beneficiïn del servei o activitat o visita i/o les persones a les quals s'autoritzi l'ús privatiu o aprofitament especial dels espais del Llatzeret del port de Maó.

Article 4 Meritació i període impositiu

La taxa es meritarà, quan s'iniciï la prestació del servei o activitat per part de l'Administració, mitjançant l'entrada o visita al recinte del Llatzeret, i/o amb caràcter general, amb l'autorització per l'ús o l'aprofitament que constitueixen el fet imposable d'aquestes taxes.

Article 5 Base imposable

La base imposable per la prestació d'aquest servei de visites al Llatzeret i/o per l'ús privatiu o aprofitament especial dels espais en el Llatzeret ve determinada per les tarifes següents:

Tarifa pel servei de visites al Llatzeret del port de Maó:

Grups visitants

Tarifa Unitat

Majors 12 anys

18,00

€/ Persona

Entre 4 i 12 anys

9,00

€/ Persona

Menors 4 anys

0,00

€/ Persona

Majors 65 anys i jubilats

12,00

€/ Persona

Grups 10 pax o més

12,00

€/ Persona

Discapacitats amb targeta acreditativa

9,00

€/ Persona

Grup entitats 30 pax o més

9,00

€/ Persona

Estudiants

4,00

€/ Persona

Titulars del carnet de familia nombrosa o monoparental

9,00

€/ Persona

Grups escolars acompanyats amb professors

4,00

€/ Persona

Suplement Viatge Discrecional Embarcació Lazareto I

12,00

€/ Trajecte Embarcació

Viatge Embarcació Lazareto II pels grups que no fan la Visita Guiada.

85,00

€/ Trajecte Embarcació

​​​​​​​Tarifa per l'ús privatiu o aprofitament especial d'espais en el Llatzeret del port de Maó:

Unitat

Superfície (m2)

Tarifa (€/dia/unitat)

Sala de convencions

868

1.000,00

Menjador i cuina

868

1.000,00

Bar

422

500,00

Aules (totes)

765

400,00

Aules petites per unitat

326

100,00

Aula gran

380

150,00

Exteriors i zones per a esdeveniments

8.389

3.000,00

Article 6 Reduccions

Estan exempts de pagament de la taxa pel servei de visites al Llatzeret els menors de 4 anys.

Quan se sol·liciti l'ús privatiu de la sala de convencions i/o totes les aules juntament amb l'ús del menjador i la cuina, gaudiran per a la tarifa de la cuina i menjador d'una reducció del 50 %.

També restaran exemptes de pagament de la quota tributària les activitats que siguin coorganitzades pel Consell Insular de Menorca.

Els ajuntament de l'illa i les entitats i associacions sense ànim de lucre amb registre a les Illes Balears i amb seu a Menorca, i sempre que la autorització sigui dins l'horari d'obertura del Llatzeret, gaudiran d'una reducció del 75 %.

Article 7 Base liquidable i quota tributària

- Per a la tarifa pel servei de visites al Llatzeret del port de Maó:

La base liquidable resultarà de l'aplicació a la imposable de les reduccions previstes en l'article anterior.

La quota tributària coincidirà amb la base liquidable.

- Per a la tarifa per l'ús privatiu o aprofitament especial d'espais en el Llatzeret del port de Maó:

La base liquidable resultarà de l'aplicació a la base imposable (les tarifes en funció de l'espai) de les reduccions previstes en l'article anterior, si escau.

La quota tributària serà el resultat d'aplicar a la base liquidable el nombre de dies de durada de l'acte.

Article 8 Normes de gestió

Aquesta taxa s'exigirà en règim d'autoliquidació.

Article 9

El pagament de la taxa, respecte al servei de visites, s'ha d'efectuar abans d'entrar en el recinte.

I per l'ús privatiu o aprofitament especial dels espais que constitueixen el fet imposable, l'obligació de pagament de la taxa neix, amb caràcter general, de l'autorització.

Article 10

No obstant el que s'indica en l'article anterior, en el supòsit de falta de pagament d'aquesta taxa, se'n podrà exigir l'import pel procediment de constrenyiment i els actes que se'n derivin s'adaptaran al previst en el Reglament general de recaptació.

 

​​​​​​​Article 11 Responsabilitats dels subjectes passius

Quan la utilització privativa o l'aprofitament especial provoquin la destrucció o el deteriorament dels béns del Llatzeret, el/la beneficiari/ària, sens perjudici del pagament de la contraprestació que li correspongui, està obligat a reintegrar el cost total de les despeses corresponents de reconstrucció i/o reparació i a dipositar-ne prèviament l'import.

Si els danys són irreparables, la persona beneficiària haurà d'indemnitzar el Consell Insular de Menorca amb una quantitat igual al valor dels béns destruïts o a l'import del deteriorament dels desperfectes.

Es podrà percebre el cost efectiu de tots els serveis addicionals que s'originin amb motiu de l'exercici de les activitats i els serveis previstos en la present normativa, especialment els de neteja, vigilància, bombers i altres. En aquests casos, simultàniament es podrà exigir, a més del pagament de la taxa corresponent, la constitució d'un dipòsit en metàl·lic que garanteixi el pagament dels serveis i dels possibles desperfectes.

No es poden condonar totalment o parcialment les indemnitzacions i els reintegraments a què es refereix el present article.

En qualsevol cas, l'autorització de l'ús privatiu o aprofitament especial dels espais estarà condicionada a la seva disponibilitat i a la compatibilitat de l'ús amb l'activitat quotidiana del Llatzeret i amb les necessitats de protecció i conservació del patrimoni.

Les condicions específiques de l'ús privatiu o aprofitament especial dels espais es fixaran en la corresponent autorització, on també constarà l'import de la taxa d'acord amb aquesta ordenança.

Disposició addicional primera

En tot el que no prevegi la present ordenança s'aplicaran les normes contingudes en el Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, i en la Llei general tributària.

Disposició final

La present ordenança fiscal entrarà en vigor un cop aprovada definitivament i després de la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Contra l'acord precedent, que posa fi a la via administrativa, es poden interposar, en el termini de dos mesos a partir de l'endemà de la publicació d'aquest edicte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.

Tot això sens perjudici que es pugui utilitzar qualsevol altre recurs que es consideri procedent en dret.

Tot l'anterior s'ajusta a la Llei 29/1998, de 13 de juliol, que regula de la jurisdicció contenciosa administrativa, i a la Llei 39/2015 d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Finalment, escau d'indicar que la interposició dels recursos pertinents no suspèn l'eficàcia de la resolució impugnada ni interromp els terminis que se'n puguin derivar, excepte que l'autoritat competent ho acordi expressament.

 

Maó, 12 d'abril de 2023

Per delegació de la presidenta ​​​​​​​La secretària Rosa Salord Olèo (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-07-2019)