Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 219452
Resolució de la presidència de l'IMAS de 29 de març de 2023, per la que s’aprova la convocatòria d’ajudes econòmiques individuals a persones majors de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials per a l’any 2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El 13 de març de 2023 la Cap de Servei d'Atenció Sociosanitària amb el vist-i-plau de la Directora insular d'Atenció Sociosanitària de l'IMAS van signar un informe proposta en el que proposen que es tramiti per a la seva aprovació de la convocatòria pública d'ajudes econòmiques individuals a persones majors de l'institut mallorquí d'afers socials per a l'any 2023. Aquest informe va acompanyat de l'esborrany de bases d'aquesta convocatòria proposada pel 2023.

2. Existeix crèdit adequat i suficient per fer front a les despeses que genera aquesta convocatòria amb càrrec a la partida pressupostària 10.23129.78901 del vigent pressupost de despeses de l'IMAS, per un import de DOS-CENTS SETANTA-CINC MIL EUROS (275.000,00€) (Referència comptable: A provissional 22023004119), d'acord amb el Pla Estratègic de Subvencions de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per l'any 2023, aprovat pel Consell Executiu en sessió ordinària de dia 02/03/2023).

3. Pel que fa al procediment proposat per a la concessió d'aquestes subvencions, assenyalar que és el de concurrència, per tant, un cop s'hagi aprovat la convocatòria, s'haurà de publicar el corresponent anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears per tal que totes les entitats que estiguin interessades puguin presentar-s'hi.

4. Aquesta convocatòria pública subvencionarà les ajudes tècniques i per a mobilitat especificades al punt 4 de les bases, sempre que les seves despeses hagin estat realitzades entre el dia 01/10/2022 i fins al 29/09/2023.

5. S'han emesos els corresponents informes favorables del Servei Juridicoadministratiu i la Intervenció delegada de l'IMAS.

Fonaments de dret

1. Vists els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, en endavant IMAS, aprovats pel Ple del Consell de Mallorca l'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), en especial l'establert al seu article 2, d'acord amb el qual aquest organisme té com a objecte fonamental l'exercici, en forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors.

2. D'acord amb l'article 70.4 de l'Estatut d'Autonomia, són competències pròpies dels consells els serveis socials i l'assistència social i la política de protecció i atenció a persones dependents.

3. Vista la Llei 12/1993, de 20 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social, les atribuïdes per la Llei 14/2001, de 23 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials.

4. Atesa la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, que estableix com a principis rectors del sistema de serveis socials balear la descentralització i la desconcentració.

5. D'acord amb l'art. 19 del capítol II sobre « Procediment de concessió en règim de concurrència» de la Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca aprovada en sessió de 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017), i modificada per Acord del Ple del Consell de Mallorca de data 14 de juny de 2018 (BOIB núm. 96, de 4 d'agost de 2018), estableix que «... La convocatòria ha de tenir el contingut mínim següent:

a) Indicació de la disposició que s'estableix, si escau, en les bases reguladores i en el diari oficial en el qual està publicada, llevat que, en consideració a la seva especificitat, aquestes s'incloguin en la mateixa convocatòria ...»

6. Vista l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca, aprovada pel Ple en sessió de dia 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21 de 18 de febrer de 2017), així com les seves modificacions aprovades per l'acord del Ple del Consell de Mallorca de 14 de juny de 2018 (BOIB núm 96 de 4 d'agost de 2018), en especial referència a l'establert al seu article 1 que determina que té per objecte regular el règim jurídic general de les subvencions atorgades pel Consell Insular de Mallorca, els organismes autònoms que en depenen i les entitats de dret públic amb personalitat jurídica pròpia vinculades o dependents que atorguin subvencions dins l'exercici de potestats administratives. Així com, vist que aquesta Ordenança dóna compliment al previst al Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, adequant, d'acord amb la Disposició addicional segona d'aquest Decret legislatiu, l'activitat de concessió de subvencions del Consell a l'establert a la mateixa Llei.

7. Cal assenyalar que al punt 12 de les bases d'aquesta convocatòria s'assenyala que la concessió de les ajudes d'aquesta convocatòria es regeix pels principis de publicitat, concurrència NO competitiva, objectivitat, igualtat i no discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan que els atorga i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

A l'article 17 de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca, aprovada pel Ple en sessió de dia 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21 de 18 de febrer de 2017), així com les seves modificacions aprovades per l'acord del Ple del Consell de Mallorca de 14 de juny de 2018 (BOIB núm 96 de 4 d'agost de 2018), s'estableix que el procediment ordinari de concessió de les subvencions es tramita en règim de concurrència competitiva, és a dir, que concessió de subvencions es fa mitjançant la comparació de les sol·licituds presentades, a fi d'establir una prelació entre aquestes, d'acord amb els criteris de valoració prèviament fixats en la convocatòria, i adjudicar, amb el límit fixat en la convocatòria dins el crèdit disponible, les que obtinguin una valoració més alta d'acord amb els criteris esmentats.

Però no obstant això, l'Ordenança General de Subvencions assenyala també al mateix article 17 que no cal fixar un ordre de prelació entre les sol·licituds presentades que reuneixen els requisits establerts si el crèdit consignat en la convocatòria és suficient, atenent el nombre de sol·licituds una vegada finalitzat el termini de presentació. I així, «..quan no sigui necessària la comparació de sol·licituds i la prelació, la selecció dels beneficiaris es podrà dur a terme per procediment de concurrència no competitiva. En aquest cas, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment, encara que no hagi finalitzat el termini de presentació, a mesura que aquestes entrin en el registre de l'òrgan competent...»

8. D'acord amb l'article 3 dels Estatuts de l'IMAS, aquest organisme té personalitat jurídica pròpia i la capacitat d'obrar necessària per complir els seus fins.

9. Tal com es disposa a l'article 7.2 apartat 7) dels Estatuts de l'IMAS, correspon a la Presidència aprovar les bases específiques i resoldre els procediments d'ajudes, prestacions i/o subvencions relatives a les competències atribuïdes a l'IMAS. No obstant, les bases d'aquesta convocatòria preveuen que mitjançant la resolució de la presidència de l'IMAS que aprovi les bases, el president delegarà en la Gerència de l'IMAS la competència per resoldre aquesta convocatòria, el que es permès en tant aquesta competència no es troba entre les no delegables, tal com es disposa al punt 7.2.31 dels Estatuts de l'IMAS.

Per tot això, dict la següent:

RESOLUCIÓ

Primer. APROVAR la convocatòria pública d'ajudes econòmiques individuals de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per a persones majors per l'any 2023, així com els seus annexos que s'adjunten amb aquesta resolució, d'acord amb el text següent:

 

«BASES DE LA CONVOCATÒRIA D'AJUDES ECONÒMIQUES INDIVIDUALS A PERSONES MAJORS DE L'INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS PER A L'ANY 2023

1. OBJECTE

Les ajudes econòmiques individuals d'aquesta convocatòria van adreçades a l'atenció dels problemes específics de persones que en el moment de presentar la sol·licitud d'aquesta convocatòria tenguin 65 anys o més, per tal de millorar la qualitat de vida i, en general, per a la promoció del seu benestar social en l'àmbit territorial d'aquesta convocatòria.

2. FINALITAT

La finalitat d'aquesta convocatòria és el finançament d'aquells aparells que permeten aconseguir la recuperació física o sensorial de les persones de 65 anys o majors, així com suplir o complementar les seves limitacions i mancances funcionals, facilitant el desenvolupament de la vida diària augmentant-ne la qualitat de vida i el benestar social.

3. MODALITATS DE LES AJUDES

Es subvencionaran determinats bens descrits a la taula següent, que corresponen a les categories de:

 

3.1. Ajudes tècniques.

Són aquells instruments, utensilis, dispositius i/o equips de diferents graus de complexitat que faciliten la relació i l' autonomia, augmentant així la qualitat de vida i el benestar, i es divideixen en:

A) Pròtesis. S'entén per pròtesis aquells productes sanitaris que requereixen una adaptació personalitzada i adreçats a substituir un òrgan o part de la persona (audiòfons, dentals...).

B) Ortesis. Són aquells productes sanitaris d'ús extern i no implantables adreçats a modificar les condicions estructurals o funcionals del sistema neuromuscular, sensorial o de l'esquelet (ulleres, plantilles, faixes lumbars...).

3.2. Ajudes de mobilitat

Aquestes ajudes tenen com a finalitat suplir o complementar les limitacions i/o mancances funcionals (adquisició o adaptació de vehicle, llit hospitalari, matalàs antiescares, grua, arnès, cadira de dutxa...).

4. CONCEPTES SUBVENCIONABLES I QUANTIA MÀXIMA

Les ajudes es poden concedir fins a la quantitat màxima establerta en aquesta convocatòria per cada concepte, conforme la taula següent, que determina l'import màxim per be subvencionable.

A.1.- Pròtesis i Ortesis

Audiòfon dret

1.750,00 €

Audiòfon esquerra

1.750,00 €

Reparació d'audiòfons o d'implants coclears (material i mà d'obra)

1.500,00 €

Ulleres

320,00 €

Lentilles

310,00 €

Pròtesis dental

875,00 €

Reparació de pròtesi dental

85,00 €

Fèrula de descàrrega dental/oclusal

172,00 €

Ortesi per controlar inestabilitat lligaments del genoll

460,00 €

A.2.- Mobilitat i Comunicació

Llit hospitalari/adaptat

1.795,00 €

Baranes de llit

135,00 €

Somier llit hospitalari

370,00 €

Matalàs antiescares

370,00 €

Matalàs d'aire amb compressor

60,00 €

Trapezi incorporador

210,00 €

Grua

1.500,00 €

Arnés per a grua

235,00 €

Carro elevador

845,00 €

Tauleta auxiliar per a llit hospitalari

110,00 €

Seient giratori de banyera

265,00 €

Post banyera

110,00 €

Barres de paret

160,00 €

Cadira de dutxa/wc

320,00 €

Elevador wc

160,00 €

Barra suport wc

100,00 €

Elevador salva escales amb cadira amb o sense cadira/oruga salva escales

2.000,00 €

Scooter/cadira elèctrica

2.000,00 €

Adquisició de vehicle adaptat o adaptació d'automòbil

2.000,00 €

Pedalera

45,00 €

Dispositius i/o programes de suport per a la vida diària i7o comunicació alternativa

500,00 €

Vaixella i coberts adaptats

100,00 €

Seient hamaca de banyera amb cinturons de seguretat

800,00 €

Únicament en els supòsits contemplats a la base 3.2

Cadira de rodes

2.000,00 €

Adaptació cadira de rodes

1.055,00 €

Pròtesi ocular

1.000,00 €

Caminadors

75,00 €

Sabates ortopèdiques

67,00 €

Plantilles

67,00 €

Faixes lumbars

67,00 €

Coixins antiescares

135,00 €

Cadira de rodes fixa per a inodor i wc

220,00 €

Varilla auditiva

1.000,00 €

Faixa especial

540,00 €

No poden ser objecte de subvencions en aquesta convocatòria totes aquelles obres que es poden dur a terme en el domicili per eliminar barreres arquitectòniques i donar accessibilitat (adaptació del bany, rampa d'accés, col·locació de passamans i baranes, ampliació de portes per permetre el pas de cadires de rodes, etc.).

5. PERÍODES I DESPESES SUBVENCIONABLES

Seran subvencionables aquelles despeses realitzades entre el dia 01/10/2022 i fins al 29/09/2023, ambdós inclosos, d'acord amb la base 4 d'aquesta convocatòria.

6. PRESSUPOST DE LA CONVOCATÒRIA

L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de dos cents setanta-cinc mil euros (275.000,00€) del vigent pressupost de despeses de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) amb càrrec a la partida 10.23129.78901

La quantia total màxima que figura en les convocatòries té caràcter estimat i la concessió de les subvencions queda condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el moment de la resolució de concessió tal com disposa l'article 23.3 de l'ordenança general de subvencions.

Expressament es preveu que es podrà augmentar la quantia fixada en un màxim de dos cents mil euros (200.000,00€), sense necessitat de nova convocatòria sempre i quan es donin els supòsits previstos a l'article 58.2 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

7. BENEFICIARIS

Podran ser beneficiàries de les ajudes regulades en aquesta convocatòria les persones residents a l'illa de Mallorca que reuneixin tots els requisits següents:

a) Persones que tenguin 65 o més en el moment de presentació de sol·licitud.

b) Que estiguin empadronades a Mallorca amb una antiguitat mínima de 2 anys.

c) Que no es trobin sotmeses a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions establerts a l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions.

d) Que no tinguin accés a altres ajudes de naturalesa anàloga i per la mateixa finalitat a través dels serveis públics, privats o concertats, subvencionades en tot o en part per qualsevol de les Administracions Públiques.

e) Que la necessitat per la qual es sol·licita l'ajuda s'hagi produït durant el període establert per la convocatòria (01/10/2022 i fins al 29/09/2023).

f) Que la renda individual de la persona beneficiària no sigui superior a dues vegades el IPREM del 2022 (16.212,56€) Per calcular la renda es sumarà la base imposable general (casella 435) i de l'estalvi (casella 460) del model 100 de la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) de 2022 i al total se li restarà la casella 595 (quota resultant de l'autoliquidació). Si la declaració presentada es conjunta es prendrà com a referència el 50% del valor anterior. Als casos que el beneficiari no hagi presentat declaració per no estar obligat a declarar es calcularà pels rendiments del treball obtinguts del certificat d'imputacions del IRPF de l'exercici de referencia. Si el beneficiari, estant obligat a presentar declaració, no l'ha presentada s'entendrà que no està al corrent de les obligacions tributaries amb l'Estat i per tant quedarà exclòs de la convocatòria d'acord amb l'article 13.e de la llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. Quan no estiguin disponibles aquestes dades es prendran com a referència els mateixos valors per l'any 2021 (IPREM 2021 15.817,20€).

7.1. Obligacions de les persones beneficiàries

Les persones beneficiàries han de complir les obligacions establertes en aquesta convocatòria i en les disposicions normatives que els són d'aplicació, i en concret les establertes a l'article 9 de l'Ordenança general de subvencions, entre aquestes:

- Complir els requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

- Sotmetre's en qualsevol moment del desenvolupament de l'activitat a les actuacions de comprovació que efectuï l'IMAS, a les de control financer que corresponen a la Intervenció Delegada de l'IMAS quant a les subvencions concedides, i a les previstes en la legislació de la Sindicatura de Comptes.

- Comunicar l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, nacional o internacional.

- Justificar adequadament el pagament de les despeses efectuades d'acord amb aquestes bases.

- Conservar els documents justificatius mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control, d'acord amb el punt 4 de l'article 45 de l'Ordenança General de Subvencions

- Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists segons l'article 56 de l'Ordenança General de subvencions.

8. INCOMPATIBILITATS

Podran rebre una única subvenció les persones que compleixin i acreditin els requisits de l'anterior punt número 7 i presentin la sol·licitud completa dins del termini establert al punt 11 d'aquesta convocatòria.

Tenint en compte que només es pot concedir una ajuda/subvenció per beneficiari, si es detecta la presentació de diverses sol·licituds del mateix beneficiari es valoraran d'acord a l'ordre establert al punt 12 d'aquesta convocatòria.

Les persones sol·licitants hauran de comunicar a l'IMAS l'obtenció de qualsevol subvenció pública o privada concurrent que no s'hagi declarat amb la sol·licitud abans de l'acceptació de la subvenció objecte d'aquesta convocatòria.

9. PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS

Les sol·licituds s'hauran de presentar d'acord amb els models normalitzats relacionats en els annexos d'aquesta convocatòria que seran facilitats a les oficines de l'IMAS i a l'enllaç https://seu.conselldemallorca.net/es/ficha?key=116160

Per facilitar la tramitació de les ajudes que figuren en aquesta convocatòria, es pot contactar amb la unitat d'Atenció al Ciutadà de l'IMAS a Palma o amb les seves delegacions d'Inca i de Manacor següents:

1. Carrer del General Riera, 67. C.P. 07010 Palma. Tel: 971 763 325.

2. Carrer General Luque, 223. 1r pavelló esquerra, 1r pis C.P. 07300 Inca. Tel: 971 880216 fax: 971 502407.

3. Carrer del Bon Jesús, 2. C.P.07500 Manacor. Tel: 871 986 142 fax: 871 986150

Les sol·licituds i la documentació es poden presentar presencialment en l'horari de 9h a 14h a:

1. Registre General de l'IMAS, C/ del General Riera, 67. 07010. Palma

2. Centre comarcal d'Inca, C/ del General Luque, 223. 07300. Inca

3. Centre comarcal de Manacor, C/ del Bon Jesús, 2. 07500. Manacor

També es poden presentar a qualsevol oficina de registre insular, als registres oficials de l'Administració general de l'Estat, del Govern de les Illes Balears, dels consells insulars i dels municipis.

Mitjançant el registre electrònic de l'IMAS:

  • https://imas.sedipualba.es/segex/tramite.aspx?idtramite=12092

El registre electrònic del Consell de Mallorca

  • https://cim.sedipualba.es/segex/tramite.aspx?idtramite=12082

En qualsevol cas, les sol·licituds han de contenir totes les dades necessàries per identificar la persona sol·licitant i, si escau, el seu representant legal, i han d'anar acompanyades de la resta de la documentació que s'indica a aquestes bases.

D'acord amb allò que preveu l'article 10 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca (BOIB núm. 96 de 4 d'agost de 2018) la presentació d'aquesta sol·licitud comporta l'autorització del sol·licitant a l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per obtenir de manera directa l'acreditació de les circumstàncies d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social a través de certificats telemàtics, excepte que ho manifesti expressament a l'Annex 1.

La comprovació de l'existència de dades no justificades a la realitat, tant en la sol·licitud com a les memòries o documentació aportada, que no siguin errades materials comportarà la inadmissió de la sol·licitud i la exclusió del procediments per l'adjudicació de la subvenció, sense perjudici de les restants responsabilitats administratives, civils o penals que puguin derivar.

10. DOCUMENTACIÓ A PRESENTAR

Documentació de caràcter general per a totes les sol·licituds:

1) Model sol·licitud conforme a l'annex 1 degudament emplenat.

2) Fotocòpia del DNI o NIE vigent de la persona sol·licitant i si és el cas, del seu representant. Si la sol·licitud la signa el representant d'una persona incapacitada, a més, fotocòpia del document que acrediti la representació legal.

3) Sol·licitud d'alta de la titularitat del compte bancari degudament complimentat (annex 2)

4) Certificat d'empadronament històric de la persona sol·licitant.

5) Factura oficial original que justifiqui el cost de l'activitat realitzada amb els següents requisits:

1. Emesa a nom de la persona beneficiària de l'ajuda o, si és el cas, de la persona tutora legal si la persona beneficiària es troba incapacitada i sempre que l'esmentada persona que ostenta la tutela aparegui també com a sol·licitant de l'ajuda. En els casos de persones incapacitades si la factura s'emet a nom del representant legal també hi haurà de constar la identificació de la persona beneficiària.

2. Les factures han d'expressar clarament el nom complet i el CIF/NIF de qui emeti la factura; el número de factura, la data, el concepte, forma de pagament i, si escau la retenció de l'IRPF i l'IVA.

3. La data de la factura ha de estar inclosa al període subvencionable.

Si a una mateixa factura o a una mateixa sol·licitud s'inclouen conceptes no subvencionables només es comptabilitzaran les despeses descrites a aquesta convocatòria.

Si a una mateixa factura s'inclouen varis conceptes subvencionables sense especificar a la sol·licitud per quin es sol·licita la subvenció es prendrà com a referència el de major import.

6) Acreditació del pagament de la factura.

Atenent a l'article 44.3 de l'ordenança general de subvencions és necessari, com a requisit per cobrar la subvenció, justificar el pagament al creditor per raó de la despesa feta. Es considera despesa realitzada el que ha estat efectivament pagat abans que acabi el període de justificació establert a la convocatòria. Així mateix, la despesa es considera efectivament pagada amb la cessió del dret de cobrament de la subvenció als creditors per raó de la despesa realitzada o amb el lliurament als creditors d'un efecte mercantil, garantit per una entitat financera o companyia d'assegurances.

Als casos d'endós o finançament, cal destacar que es concediran les ajudes que compleixin els requisits fins a esgotar el crèdit existent, de tal manera que l' IMAS no es fa responsable d'aquelles sol·licituds que quedin desestimades per falta de crèdit.

Si, a la data de presentació de la sol·licitud, únicament s'ha abonat una part de les despeses realitzades serà subvencionable la part efectivament abonada i justificada.

Es perdrà el dret a cobrar la subvenció total o parcialment en cas de que falti justificació o la justificació no sigui adequada.

D'acord amb l'article 48.2 de l'ordenança general de subvencions la documentació acreditativa del pagament segons la forma que hagi utilitzat la persona beneficiària ha de ser la següent:

a) Pagament mitjançant targeta de crèdit. Tiquet de compra en què figuri el pagament amb targeta si no o indica a la factura i extracte del compte en què figuri el càrrec del pagament amb targeta. L'extracte del compte pot substituir-se per un certificat o títol similar de l'entitat bancària, en què, com a mínim, consti el titular i el número del compte corrent en què es carrega el pagament de la targeta, la persona beneficiària, el concepte pel qual es realitza, l'import i data de l'operació.

b) Pagament en efectiu: rebut, signat i segellat pel proveïdor, en el qual ha d'especificar-se la despesa al que correspon el pagament, la data i l'expressió «rebut en metàl·lic». Sota la signatura ha de figurar el nom, els cognoms i el número de DNI de la persona que signa. Només es poden justificar en efectiu els pagaments de factures per un import no superior a 250 €, incloent-hi l'IVA, amb un màxim de 1.000 € per subvenció concedida.

c) Pagament mitjançant domiciliació bancària notificació bancària del càrrec i extracte bancari al que figuri el càrrec. Aquesta documentació es pot substituir per certificat o similar de l'entitat bancària, al que consti el titular, número de compte, ordenant del càrrec, persona beneficiària, concepte, import i data de l'operació.

d) Transferència bancària: Còpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu del pagament en el qual figurin el concepte de la transferència o l'ingrés, la data del document, l'import, la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura, i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb la persona beneficiària i amb l'emissor de la factura, respectivament, i extracte del compte bancari de la persona beneficiària de l'ajuda en la qual figuri el càrrec d'aquesta transferència quan no quedin acreditats els requisits assenyalats.

e) Finançament.

1. Es considera efectivament pagat amb l'entrega als creditors d'un efecte mercantil garantit per una entitat financera o companyia asseguradora. S'haurà de presentar el contracte de finançament on es detalli quin es l'objecte que s' està finançant i l'entintat proveïdora.

2. Si es el proveïdor qui fracciona el pagament de la factura es justificarà cadascun dels pagaments realitzats segons la seva modalitat atenent a l'establert a aquestes bases. Únicament seran subvencionables els pagaments realitzats entre el dia 01/10/2022 i fins la data de presentació de la sol·licitud per part de l'interessat.

f) Cessió de cobrament. Es considera efectivament pagat amb la cessió del dret de cobrament de la subvenció al creditor per raó de la despesa realitzada. En cas que la persona beneficiària cedeixi el dret de cobrament de la subvenció concedida al proveïdor, s'ha de presentar l'annex 3 degudament emplenat, això és, el document ha de venir signat per la persona sol·licitant i el proveïdor, indicant el CIF, núm. de factura, data, import i concepte i presentar l'annex 2 (compte bancari) a nom del proveïdor, signat i segellat per l'entitat bancària.

Podrà justificar-se el pagament mitjançant xec nominatiu i mitjançant pagarés, lletres de canvi o similars en la forma i els mitjans establerts a l'article 48.2 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.

Per a les compres per internet s'aplicaran els mateixos criteris de justificació.

7) Només en cas de no autoritzar la consulta de dades a altres administracions, les persones interessades hauran d'aportar juntament amb el tràmit la declaració de la renda del darrer exercici fiscal tancat o, al seu defecte, certificat d'imputacions fiscals de l'Agència Tributària del mateix any.

De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, els interessats no estan obligats a aportar les dades o documents que puguin ser consultats mitjançant les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics.

L'article 95.1 k) de la Llei 58/2003, general tributària que permet, prèvia autorització de la persona interessada, la cessió de les dades tributàries que precisin les Administracions Públiques per al desenvolupament de les seves funcions.

Aquesta autorització està prevista amb la presentació de l'annex 1.

8) En cas de sol·licitar l'ajut per a l'adquisició de vehicle adaptat o adaptació d'automòbil, ha de presentar còpia de la targeta d'inspecció tècnica del vehicle on consti l'adaptació.

9) Qualsevol altre document que la persona sol·licitant consideri oportú presentar, d'acord amb l'article 28 de la Llei 39/2015.

11. TERMINI DE PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS

El termini de presentació de les sol·licituds d'ajuda començarà l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitzarà el 29 de setembre de 2023.

Per les sol·licituds que es presentin fora de termini, es dictarà una resolució d'inadmissió, que es notificarà a la persona interessada, d'acord amb el que es disposa en l'article 21.1 de la Llei 39/2015.

 

12. NATURALESA DE LA SUBVENCIÓ I PROCEDIMENT DE CONCESSIÓ

Aquestes subvencions són de caràcter voluntari, eventuals, anul·lables, revocables i reintegrables en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases. A més, no generen cap dret a obtenir altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. La concessió de les subvencions d'aquesta convocatòria es regeix pels principis de publicitat, objectivitat, igualtat, no discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan que els atorga i eficiència en l'assignació i utilització dels recursos públics.

12.1 Procediment de concessió

El procediment de concessió de les ajudes objecte d'aquesta convocatòria es tramitarà pel sistema de concurrència no competitiva, ja que no serà necessària la comparació i la prelació en un únic procediment, d'acord amb el que es disposa en l'article 17.2 del Decret legislatiu 2/2005 i amb l'article 17 de l'ordenança reguladora.

12.1 De les sol·licituds

Les sol·licituds de subvenció es tramitaran i resoldran per ordre de presentació, segons la data, l'hora i número de registre d'entrada. Si la sol·licitud no compleix els requisits establerts en la convocatòria, es tendrà per no presentada fins que sigui esmenada i es considerarà com a data de presentació la data d'esmena a efectes de valoració i concessió de l'ajuda.

L'Administració haurà de requerir la persona interessada perquè aquesta l'esmeni en el termini màxim i improrrogable de 10 dies hàbils, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que ha desistit de la sol·licitud, amb la resolució prèvia que ha de ser dictada en els termes que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En qualsevol cas, la sol·licitud només es considerarà presentada a tots els efectes en el moment que estigui completada i validada la seva presentació mitjançant el sistema de presentació previst.

Totes aquelles sol·licituds que no siguin completes en el moment que s'exhaureixi el crèdit es tendran directament per no presentades i, per tant, seran inadmeses sense necessitat de requeriment.

12.2 Òrgan instructor

L'òrgan competent per instruir el procediment és la Direcció Insular d'Atenció Sociosanitària de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, que ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment en els termes que estableix l'article 16 del la Llei de subvencions i els articles 18 i 45 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, així com també per comprovar la justificació i l'aplicació efectiva de l'ajut concedit.

12.3 Examen de la documentació presentada i esmena de deficiències.

L'òrgan instructor ha d'examinar les sol·licituds i la documentació adjunta per tal de determinar si l'ajuda s'adequa a l'establert a aquesta convocatòria. S'ha de comprovar específicament que la persona sol·licitant compleix els requisits i que s'aporta la documentació que preveu aquesta convocatòria.

Cas que la sol·licitud i/o resta de la documentació presentada no reuneixi els requisits legals i els que es deriven d'aquestes bases reguladores específiques i convocatòria, des de l'IMAS es requerirà a la persona sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques perquè, en un termini no superior a deu dies hàbils, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució expressa en els termes que estableix l'article 21 d'aquesta Llei.

12.4 Resolució

Les sol·licituds es resoldran individualment o per remeses, a mesura que tinguin entrada en el registre de l'òrgan competent, encara que no s'hagi esgotat el termini de presentació de les sol·licituds, d'acord amb el que es disposa en els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de Subvencions.

A tal efecte es podran emetre informes parcials per remeses d'expedients a mesura que s'obtengui l' informació. En aquests informes s'indicarà els expedients informats favorablement per la concessió de l'ajuda, amb indicació dels beneficiaris i l'import, i els informats desfavorablement amb les causes que el motiven.

La concessió de les subvencions es farà fins al límit del crèdit pressupostari establert en aquesta convocatòria o, si és el cas, fins al límit màxim ampliat segons preveu el punt 6 d'aquesta convocatòria.

L'òrgan competent per resoldre aquesta convocatòria és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb els seus Estatuts, així com l'article 18.4 a) de l'Ordenança general de subvencions, si bé aquesta competència es delega en Gerència.

Es concediran totes les ajudes respecte de les quals no s'hagi detectat cap obstacle que impedeixi de manera definitiva el seu pagament. Es denegarà motivadament l'ajuda en cas de detectar-se l'incompliment dels requisits per a ser beneficiari conforme a la convocatòria publicada.

Les resolucions de concessió o denegació d'ajudes podran reconèixer l'obligació i proposar el pagament total o parcial als beneficiaris.

12.5 Termini

El termini màxim per dictar i notificar la resolució de concessions/denegacions de la subvenció és de sis mesos a partir de l'endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada, sense perjudici de l'obligació de resoldre per part de l'òrgan competent i de les possibilitats d'ampliació dels terminis que atorga la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques

12.6 Notificació resolució

La notificació de la resolució de concessions/denegacions de les ajudes es practicarà mitjançant publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears , d'acord amb l'article 45 de la Llei 39/2015 del Procediment Administratiu de les Administracions Públiques i a la Base Nacional de Dades de Subvencions. També es pot consultar al tauler d'anuncis del IMAS: https://ims.sedipualba.es//tablondeanuncios/

12.7 Acceptació de la subvenció

La subvenció s'entendrà tàcitament acceptada per les persones beneficiàries si en el termini d'un mes, comptador des del dia de la publicació de la resolució de concessió o denegació al BOIB, aquestes persones no manifesten expressament la seva renúncia.

12.8 Recursos

Contra les resolucions que adopta la Presidència o qualsevol òrgan per delegació d'aquest es pot interposar recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell de Mallorca en el termini i amb els efectes de l'article 121 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, de procediment comú de les administracions públiques.

13. PAGAMENT DELS AJUTS

Per tal d'agilitzar el pagament de l'ajuda, una vegada s'hagi comprovat que el sol·licitant compleix els requisits per ser beneficiari de l'ajut i es dicti la corresponent resolució de concessió de la subvenció, s'abonarà l'import de la subvenció concedida.

14. SEGUIMENT I CONTROL DE LA CONCESSIÓ

Les persones beneficiàries així com les subvencion atorgades per l'IMAS, queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i per l'Ordenança General de subvencions del Consell de Mallorca (BOIB núm. 96 de 4 d'agost de 2018) quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor.

L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dóna lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat.

15. REINTEGRAMENT DELS AJUTS CONCEDITS I PÈRDUA DEL DRET DE COBRAMENT

Procedirà el reintegrament total o parcial de les quanties rebudes i la revocació de l'ajut en els casos establerts als articles 56 a 58 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.

16. PROTECCIÓ DE DADES DE CARÀCTER PERSONAL

Sense perjudici de les obligacions en matèria de publicitat activa i dret d'accés a la informació pública previstes a la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, les parts es comprometen a respectar la confidencialitat de la informació que es subministra.

Així mateix, les parts estan obligades a complir les previsions del reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de dades de les persones físiques en quant al tractament de dades personals i lliure circulació de aquestes dades i per el qual es deroga la Directiva 95/46/CE, i les específiques de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia de drets digitals, respecte a les dades personals que, com a conseqüència d'aquest procediment, es tracten i es comuniquen entre aquestes.

Les dades facilitades per les persones beneficiàries a l'IMAS seran incloses a un fitxer titularitat de l'IMAS amb la finalitat de la fiscalització i gestió de la subvenció. L'exercici dels drets d'accés, rectificació i cancel·lació es podrà realitzar davant el Registre general de l'IMAS, carrer General Riera, 67, 07010 de Palma de Mallorca.

17. RÈGIM D'INFRACCIONS I SANCIONS

L'incompliment dels requisits que preveu aquesta convocatòria dóna lloc a l'aplicació del règim d'infraccions i sancions establert en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de l'atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.

18. NORMATIVA APLICABLE

En tot allò no previst a la present convocatòria es tindran en compte els Estatuts de l'IMAS, l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca (BOIB núm. 96, de 4 d'agost de 2018), el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que li sigui d'aplicació.»

Segon. AUTORITZAR la despesa dimanant d'aquest expedient per l'import total de DOS-CENTS SETANTA CINC MIL EUROS MIL EUROS (275.000,00 €), amb càrrec a la partida pressupostària 10.23129.78901 del vigent pressupost de despeses de l'IMAS, (Referència comptable: A provisional 22023004119).

Tercer. Delegar en la Gerència de l'IMAS la resolució d'aquesta convocatòria.

Quart. Ordenar la publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB i en la Base Nacional de Dades de Subvencions.

Cinquè. Notificar aquesta resolució a la Direcció Insular d'Atenció Sociosanitària, al Servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada.

Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28.1 dels Estatuts de l'IMAS aprovats per Acord del Ple del Consell de Mallorca d'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.

Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.

Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Palma, 29 de març de 2023

La presdienta del IMAS Sofia Alonso Bilger

Documents adjunts