Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ALGAIDA
Núm. 218726
Aprovació definitiva de l’Ordenança fiscal reguladora de la Taxa per les ocupacions del subsòl, el sòl i la volada de la via pública
Aprovada inicialment per l'Ajuntament Ple en sessió de dia 9 de febrer de 2023 l'aprovació de l'Ordenança fiscal reguladora de la Taxa per les ocupacions del subsòl, el sòl i la volada de la via pública, i atès que durant el termini d'exposició pública no s'hi ha presentat cap reclamació, i per tant, esdevé aprovada definitivament, es publica íntegrament en compliment del disposat a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Recursos
Contra l'aprovació definitiva d'aquesta ordenança se pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptats des del dia de la present publicació, d'acord amb el disposat en els articles 10.1.b i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Consulta i informació de l'expedient
L'expedient se pot consultar en el departament d'Intervenció de l'Ajuntament d'Algaida, de dilluns a divendres, de les 9:00 h fins a les 14:00 h, excepte festius.
Algaida, a data de la signatura electrònica (29 de març de 2023)
La batlessa Maria Antònia Mulet Vich
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER LES OCUPACIONS DEL SUBSOL, EL SÒL I LA VOLADA DE LA VIA PÚBLICA
Article 1. Fondament i naturalesa
D'acord amb el previst a l'article 24.c) del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aquest Ajuntament estableix la taxa per les ocupacions del subsòl, el sòl i la volada de la via pública.
Article 2 – Fet imposable
Constitueix el fet imposable de la taxa la utilització privativa o aprofitament especial del subsòl, sòl i vol de la via pública, amb els termes establerts a l'article 6 d'aquesta ordenança, on es regulen les tarifes a aplicar.
Article 3 – Subjecte passiu
Son subjectes passius de les taxes, en concepte de contribuents, les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a que es refereix l'article 33 de la Llei General Tributària, a favor de les quals s'atorguin les llicències per gaudir l'aprofitament especial, o les que se'n beneficien de l'aprofitament, si és que es varen procedir sense l'autorització corresponent.
Article 4 – Responsables
1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu totes les persones que siguin causants o col·laborin en la realització d'una infracció tributària.
2. Els copartícips o cotitulars de les Entitats jurídiques o econòmiques a que es refereix l'article 33 de la Llei General Tributària respondran solidàriament en proporció a ses seves respectives participacions de les obligacions tributàries de dites Entitats.
3. Els administradors de persones jurídiques que no haguessin realitzat els actes necessaris de la seva competència per el compliment de les obligacions tributàries d'aquelles respondran subsidiàriament dels següents deutes:
La responsabilitat s'exigirà en tot cas en els termes i de conformitat al procediment previst en la Llei General Tributària.
Article 5. Quantia
1. La quota tributària de la taxa regulada en aquesta ordenança, és la que es fixa en les tarifes contingudes en l'apartat 3.
2. Malgrat l'expressat anteriorment, per a les empreses explotadores de serveis de subministraments que afectin tota o una part dels veïnats, la quantia de la taxa regulada en aquesta ordenança consistirà, en tot cas i sense cap excepció, en l'1,5% dels ingressos bruts procedents de la facturació que aquestes empreses obtinguin anualment en aquest terme municipal. A aquests efectes s'inclouran entre les empreses explotadores dels serveis, les empreses distribuïdores i comercialitzades d'aquests.
Les taxes regulades en aquesta ordenança exigibles a les empreses explotadores de serveis de subministres referits en aquest punt, són compatibles amb l'Impost sobre Construccions, Instal·lacions i Obres i amb altres taxes que es tinguin establertes , o pugui establir l'Ajuntament, per la prestació de serveis o realització d'activitats de competència local, de les que les mencionades empreses siguin subjectes passius.
3. Les tarifes de la taxa són les següents:
- Tarifa primera: aïlladors, transformadors, caixes d'amarrament, distribució i registre.
Per a totes les vies públiques:
1. Aïlladors per al sosteniment de cables. Cada un al al semestre: 0,25 €
2. Transformadors col·locats en quioscs. Per cada metre quadrat o fracció, al semestre: 15,00 €
3. Caixes d'amarrament, distribució i de registre. Cada una al semestre: 8,00 €
- Tarifa segona: Ocupació del subsòl, sòl i volada de la via pública, mitjançant cables de tot tipus.
Per a totes les vies públiques:
1. Cables de treball, d'alimentació d'energia de conducció elèctrica o telefònica, d'aigua, gas o qualsevol altre tipus no especificat, el diàmetre del qual no excedeixi de 10 cm. Per cada metre lineal o fracció, al semestre: 0,19 €
2. Cables de treball, d'alimentació d'energia de conducció elèctrica o telefònica, d'aigua, gas o qualsevol altre tipus no especificat, el diàmetre excedeixi de 10 cm. Per cada metre lineal o fracció, al semestre: 0,35 €
- Tarifa tercera: Pals
Per a totes les vies públiques:
1. Pals amb diàmetre superior a 50 cm. Per cada pal i semestre: 13,00 €
2. Pals amb diàmetre inferior a 50 cm. Per cada pal i semestre: 7,00 €
La Batlia podrà concedir una bonificació de fins el 50%, respecte de les quotes d'aquesta tarifa, quan els pals instal·lats per particulars amb altres fins, siguin al mateix temps utilitzats per qualque servei municipal.
- Tarifa quarta: Ocupació del sòl, subsòl i volada de la via pública mitjançant aparells o màquines
Per a totes les vies públiques:
- Ocupació del sòl de la via pública mitjançant bàscules o aparells d'expedició automàtica de qualsevol producte o servei.
- Ocupació de la via pública amb aparells sortidors o dipòsits de gasolina.
Per cada m2 o fracció: 30,00 €/any
- Per cada grua utilitzada en la construcció el braç o ploma de la qual ocupi en el seu recorregut la volada de la via pública: 15,00€/m² o fracció.
Article 6. Normes de gestió
1. Tota sol·licitud de llicència, perquè pugui ser admesa a tràmit, haurà d'adjuntar un justificant del dipòsit previ d'aquesta taxa.
2. La taxa prevista en el punt 2 de l'article anterior s'haurà de satisfer per les empreses prestadores de serveis de subministres que afectin a la generalitat dels veinats, tant quan siguin propietaris de la xarxa que materialment ocupa el subsòl, sòl o volada de els vies públiques municipals, com en el supòsit que utilitzin xarxes que siguin propietat d'un tercer.
3. Telefónica de España, S. A. presentarà les seves declaracions ajustades al que preveu la vigent Llei 15/1987. La declaració d'ingressos bruts comprendrà la facturació de Telefónica de España S.A. i de les seves empreses filials.
Article 7. Meritació
1. La taxa merita quan s'iniciï l'ús privatiu o l'aprofitament especial, moment que, a aquests efectes, s'entén que coincideix amb el de concessió de la llicència, si aquesta es va sol·licitar.
2. Sense perjudici del previst en el punt anterior, serà precís dipositar l'import de la taxa quan es presenti la sol·licitud d'autorització per gaudir especialment el domini públic local en benefici particular.
3. Quan s'hagi produït l'ús privatiu o aprofitament especial sense haver sol·licitat llicència, la meritació de la taxa té lloc en el moment de l'inici de dit aprofitament.
Article 8. Període impositiu
1. Quan la utilització privativa o l'aprofitament especial hagi de durar menys d'un any, el període impositiu coincidirà amb el determinat a la llicència municipal.
2. Quan la utilització privativa o aprofitament especial tingui una durada superior a un any, la meritació de la taxa tindrà lloc l'1 de gener de cada any i el període impositiu comprendrà l'any natural, llevat en els supòsits d'inici o cessament en la utilització privativa o aprofitament especial, en que s'aplicarà el previst en els apartats següents.
3. Quan s'iniciï l'ocupació en el primer semestre, se pagarà en concepte de taxa corresponent a aquest exercici la quota íntegra. Si l'inici de l'ocupació te lloc en el segon semestre de l'exercici es liquidarà la meitat de la quota anual.
4. Si es cessa en la ocupació en el primer semestre de l'exercici procedirà la devolució parcial de la quota (la meitat). Si el cessament te lloc en el segon semestre, no procedirà retornar cap import.
5. Quan no s'autoritzés la utilització privativa o aprofitament especial, o aquest no resultés possible per causes no imputables al subjecte passiu, procedirà la devolució de l'import satisfet.
Article 9 Règim de declaració i ingrés
1. Les quanties exigibles d'acord amb les tarifes es liquidaran per cada aprofitament sol·licitat o realitzat i seran irreductibles per els terminis de temps assenyalats en els respectius epígrafs.
2. En supòsits de noves concessions de nous aprofitaments, la obligació de pagament neix en el moment de sol·licitar la corresponent llicència.
3. En supòsits d'aprofitaments ja autoritzats i prorrogats, el pagament de la taxa se realitzarà en el termini determinat per l'Ajuntament, en el seu calendari fiscal.
4. En els supòsits recollits en l'apartat 5.2 d'aquesta Ordenança, les empreses explotadores de serveis de subministraments que duguin a terme el fet imposable, hauran de declarar els seus ingressos, o bé practicar l'autoliquidació de la taxa, dins dels 30 dies naturals següents a l'any, semestre o trimestre de que es tracti.
Article 10 Infraccions i sancions
Les infraccions i sancions en matèria tributària es regiran per el disposat en la Llei General Tributària, la seva normativa de desenvolupament i l'Ordenança General de Gestió, Inspecció i Recaptació de l'Ajuntament.