Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DES MERCADAL

Núm. 214397
Aprovació definitiva modificació de l’ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari pel servei d’educació infantil (primer cicle) a l’escola pública infantil des Mercadal

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent transcorregut el termini d'exposició al públic de l'acord d'aprovació inicial, pel Ple que es va celebrar el passat 25 de gener de 2023, de l'ordenança reguladora de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari pel servei d'educació infantil (primer cicle) a l'escola pública infantil des Mercadal, contra la qual no s'ha presentat cap al·legació, queda elevat a definitiu l'acord plenari inicial d'aprovació el qual texte de l'ordenança es transcriu íntegrament pel general coneixement i en compliment del disposat en l'article 70,2 de la Llei 7/1985 RBRL.

Contra aquesta aprovació definitiva es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca, o qualsevol altre recurs que es consideri pertinent.

ORDENANÇA REGULADORA DE LA PRESTACIÓ PATRIMONIAL DE CARÀCTER PÚBLIC NO TRIBUTARI PEL SERVEI D'EDUCACIÓ INFANTIL (PRIMER CICLE) A L'ESCOLA PÚBLICA INFANTIL DES MERCADAL

Article 1. Fonament i naturalesa

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució, i a l'empara de l'apartat 6 de l'article 20 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, (en endavant TRLHL), en la redacció aprovada per la Disposició Final Dotzena de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic (LCSP), aquest Ajuntament estableix la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari (en endavant PPCPNT) per a la prestació del servei d'educació infantil a l'Escola Pública infantil des Mercadal, la qual es regirà per la present Ordenança Reguladora.

Article 2. Pressupost de Fet de la Prestació Patrimonial

Constitueix el pressupost de fet d'aquesta Prestació Patrimonial la prestació dels servei d'educació infantil a l'Escola Pública infantil des Mercadal, que es refereixin, afectin o beneficiïn de forma particular al subjecte passiu, en els casos previstos a l'article 5.

Article 3. Obligats al Pagament

1. Són obligats al pagament les persones físiques i jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària que resultin beneficiades o afectades pels serveis objecte d'aquesta ordenança i sol·licitin la inscripció o matriculació per ser les persones usuàries de l'Escola Pública infantil des Mercadal, en els casos previstos a l'article 5.

Article 4. Responsables

1. Seran responsables dels deutes tributaris, juntament amb els deutors principals, les persones o entitats a què es refereix l'article 41 de la LGT, en els supòsits i amb l'abast que allà s'assenyala.

2. Respondran solidàriament de les obligacions de l'obligat al pagament les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 42 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general Tributària.

3. Seran responsables subsidiaris les persones físiques i jurídiques a què es refereix l'article 43 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

4. La derivació de responsabilitat requerirà que, prèvia audiència de la persona interessada, es dicti acte administratiu, en els termes previstos a la Llei General Tributària.

5. La responsabilitat s'exigirà en tot cas en els termes i d'acord amb el procediment previst a la Llei General Tributària.

Article 5. Quota.

Les quotes d'aquest PPCPNT s'exigiran d'acord amb el següent quadre de tarifes, segons els serveis prestats a sol·licitud del contribuent:

 

Concepte

Període

Nadons

P1

P2

1. Servei escolarització (1)

 

 

 

Quota inicial i de material

Anual

75

75

75

Quota servei

Mensual

238

188

0

2. Espais familars (2)

Mensual

12

12

12

3. Curs massatges

Mensual

12

12

12

4. Escola d'estiu (3)

Mensual

250

200

200

(1) L'horari del servei d'escolarització és de 8 hores a 14 hores.

(2) Els espais familiars, d'activitats d'infància i família es presta dues hores a la setmana.

(3) L'escola d'estiu s'organitza els mesos de juliol i agost.

Article 6. Bonificacions. Beneficiaris i requisits

1. Les bonificacions de les quotes d'aquesta PPCPNT s'estableixen d'acord amb el que disposa l'article 24.4 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.

2. L'òrgan competent per a concedir les bonificacions de les quotes és el batle, qui determina l'import de les bonificacions aplicables segons els requisits establerts en aquesta ordenança.

3. Requisits de les bonificacions.

a) Es podrà sol·licitar bonificació per aquells alumnes que es matriculin a l'Escola Infantil Arc de Sant Martí des Mercadal i a l'Escola Infantil Es Fiets de Fornells. Es realitzarà una sol·licitud per cada alumne/a i la bonificació s'aplicarà a les quotes.

  • A la bonificació de les quotes corresponents a l'article 5.1 s'aplicarà l'indicat a l'apartat b.
  • Quan els infants estiguin en el grup de Nadons, a més a més dels requisits econòmics (b) hauran de complir els requisits que s'estableixen a l'apartat c).

b) El factor determinant serà el total de renda familiar disponible associat al nombre de membres de la unitat familiar. Per a establir la base de càlcul anual de la unitat familiar i saber en quin tram de bonificació es troba, es calcula la suma dels ingressos anuals que, per qualsevol concepte, percep aquesta unitat i es relaciona el total d'ingressos amb el nombre total de membres de la unitat familiar.

Es computaran com a ingressos familiars la totalitat dels ingressos de la unitat familiar durant l'any corresponent al darrer exercici fiscal liquidat en el moment de cada convocatòria.

A l'efecte del càlcul dels ingressos familiars, són membres computables de la unitat familiars:

  • L'alumnat per al qual es sol·licita la bonificació.
  • El pare i la mare o les persones tutores legals de l'alumnat (ingressos considerats al 100%). En cas de divorci o separació legal, si la guàrdia i custòdia de l'infant és compartida, es tindran en compte igualment les dues rendes. Si la guàrdia i custòdia de l'infant l'atribueix a una sola persona tutora, no serà membre computable aquell ex-cònjuge que no convisqui amb l'infant.
  • Els germans i les germanes menors de 25 anys que convisquin en el domicili familiar el 31 de desembre de l'any anterior (ingressos considerats al 50%)
  • Els germans i les germanes majors de 25 anys només amb discapacitat física, psíquica o sensorial (els seus ingressos, en el seu cas, es consideren al 50%).

La renda es calcularà de la següent manera:

Per als membres de les famílies que hagin presentat declaració de l'IRPF, es sumarà la base imposable general amb la base imposable de l'estalvi, i se n'exclouran els saldos nets negatius de pèrdues i guanys patrimonials corresponents a exercicis anterior, així com el saldo net negatiu de rendiments de capital mobiliari que constitueixin la renda de l'estalvi corresponent a exercicis anteriors.

Per als membres de la família que obtinguin ingressos propis però que no hagin presentat declaració de l'IRPF, que presentaran certificat d'imputacions d'Hisenda, se sumarà la base imposable general amb la base imposable de l'estalvi, i se n'exclouran els saldos nets negatius de pèrdues i guanys patrimonials corresponents a exercicis anteriors, així com el saldo negatiu de rendiments de capital mobiliari que constitueixin la renda de l'estalvi corresponent a exercicis anteriors.

Sobre aquest càlcul dels ingressos per unitat familiar es podran aplicar una sèrie de factors de correcció en els casos següents:

  • Quan hi hagi un infant en acolliment, es considerarà com a membre de la unitat familiar.
  • Si existeixen casos de discapacitat superior al 33 o 65% es deduiran 1.811,00 euros o 2.881,00 euros, respectivament, per cada persona afectada.

Llindars de renda:

Els llindars de renda anual que no pot superar la unitat familiar per tenir dret a bonificació, i que es calcularan anualment en funció de l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM), són els següents:

Membres de la unitat familiar

Llindar màxim de renda

Llindars màxims (€/any)

2 membres

IPREM x 2,475

20.063,04

3 membres

IPREM x 2,775

22.494,93

4 membres

IPREM x 3,025

24.521,50

5 membres

IPREM x 3,275

26.548,07

6 membres

IPREM x 3,525

28.574,64

7 membres

IPREM x 3,775

30.601,21

8 membres

IPREM x 4,025

32.627,78

A partir del vuitè membre de la unitat familiar, s'afegirà un 10% per cada nou membre computable de la unitat familiar.

c) Quan els infants estiguin escolaritzats en el grup de Nadons, a més a més dels requisits econòmics hauran de complir els següents requisits:

Justificar documentalment la impossibilitat dels/de les tutors/es legals per atendre els infants afectats en l'horari d'escolarització dels mateixos. Ho podran fer mitjançant contractes de treball, certificat d'horari de treball i vida laboral.

Si la necessitat d'escolarització és una altra que el treball dels familiars, s'haurà de justificar documentalment segons el cas:

  • En cas motius educatius: informe de l'Equip d'Atenció Primerenca
  • En cas de malaltia certificat mèdic.
  • En cas d'estudis certificat de matrícula.

d) En els casos on així ho manifesti un informe de Serveis Socials, les persones sol·licitants podran accedir a una bonificació de fins al 100% de la matrícula i de les quotes.

e) Per a aquelles famílies que no rebin l'ajut referenciat més amunt en funció de la renda, se'ls aplicarà un descompte si compleixen un dels següents requisits. En cap cas el descompte serà acumulable i, per tant, aquest serà d'un màxim del 10%:

  • Descompte del 10% de la quota mensual a famílies amb dos o més infants a la escola.
  • Descompte del 10% de la quota mensual a famílies nombroses.

Article 7. Quantia de les bonificacions

Es determinen quatre tipus de bonificacions (100%, 75%, 50% i 25 %), en funció de la renda calculada per a la unitat familiar i el nombre de membres d'aquesta. La renda familiar anual no pot superar les quantitats de la taula següent:

Membres de la unitat familiar

Bonificació del 100%

Bonificació del 75%

Bonificació del 50%

Bonificació del 25%

2 membres

12.159,42

14.793,96

17.428,50

20.063,04

3 membres

13.375,36

16.415,22

19.455,07

22.494,93

4 membres

13.983,33

17.225,85

20.468,36

24.521,50

5 membres

14.591,30

18.036,47

21.481,64

26.548,07

6 membres

15.199,28

18.847,10

22.494,93

28.574,64

7 membres

15.807,25

19.657,73

23.508,21

30.601,21

8 membres

16.415,22

20.468,36

24.521,50

32.627,78

 

Un cop determinat el percentatge de bonificació que li correspon en funció del tram assignat segons els ingressos familiars, es farà un salt de tram si la persona beneficiària de la bonificació compleix algun dels requisits següents:

  • La família té un infant en acolliment.
  • L'infant o algun altre membre de la unitat familiar té una discapacitat física,  psíquica o sensorial.
  • Família nombrosa.
  • Famílies monoparentals.
  • Malaltia crònica o de salut mental.
  • Víctima de violència de gènere.
  • Informe social acreditant la situació de necessitat

Article 8. Documentació a presentar de les bonificacions

a) Sol·licituds i documentació a presentar:

Segons disposa l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les sol·licituds de bonificació s'hauran d'adreçar a l'Ajuntament de forma presencial o, a través de mitjans electrònics, a elecció del sol·licitant.

Si la bonificació es sol·licita per a més d'un membre de la família, es presentarà un imprès per a cada membre; però només caldrà lliurar un exemplar de la documentació adjunta, sempre que l'alumnat estigui matriculat en el mateix municipi.

A la sol·licitud, caldrà presentar-hi l'original i, en el seu cas, autorització específica del sol·licitant a consultar les dades requerides en poder de l'administració, de la documentació següent:

1. Declaració anual de l'IRPF (amb segell de l'entitat bancària o certificat de presentació per Internet), o certificat d'imputacions de l'Agència Tributària corresponents al darrer exercici fiscal liquidat.

2. DNI, NIE o passaport de la persona sol·licitant.

3. Llibre de família complet.

4. Resguard de la matrícula.

5. Certificat de convivència.

En tots els casos, si procedeix:

a) Certificat que acrediti la discapacitat dels membres del nucli familiar i el grau de discapacitat.

b) Carnet de família nombrosa o monoparental vigent.

c) Sentència o conveni de separació o divorci.

d) Resolució d'acolliment de la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència.

e) En cas que la família estigui atesa pels Serveis Socials, persona i centre que els atén.

En casos d'infants escolaritzats en el grup de Nadons, si procedeix:

a) Justificants de treball dels/de les tutors/es: Contracte de treball, certificat d'horari de l'empresa i vida laboral.

b) En cas de malaltia d'algun tutor/a legal: Certificat mèdic.

c) En cas d'estudis d'algun tutor/a legal: certificat de matrícula.

d) En cas motius educatius: informe de l'Equip d'Atenció Primerenca

Les persones sol·licitants hauran d'aportar la documentació requerida i podran afegir-hi altres documents que puguin justificar la seva situació. No s'acceptaran declaracions jurades ni justificacions de despeses.

Article 9. Tramitació i resolució dels expedients de bonificacions

L'òrgan instructor del procediment serà el regidor d'Educació.

El personal municipal revisarà les sol·licituds i la documentació presentada, comprovarà que l'imprès de sol·licitud ha estat correctament emplenat i que s'ha aportat la documentació requerida, i farà un càlcul provisional del percentatge de bonificació a atorgar a la persona sol·licitant en funció del compliment dels requisits econòmics i familiars.

 

En el supòsit que les dades siguin incompletes o manqui documentació, l'ajuntament establirà un termini de 15 dies hàbils per a efectuar les correccions pertinents i perquè les persones interessades puguin esmenar o completar les dades o adjuntar-hi la documentació no presentada inicialment.

En el cas de les persones interessades que, transcorregut aquest termini, no esmenin les errades esmentades es considerarà que desisteixen de la seva petició, la qual s'arxivarà sense cap més tràmit.

L'ajuntament, a la vista de la documentació presentada, resoldrà la concessió o denegació de la sol·licitud de bonificació en el termini de 15 dies hàbils comptadors des del moment que la documentació sigui complerta.

Contra aquesta resolució en matèria d'ingressos de dret públic es podrà interposar recurs de reposició, en el termini d'un mes, regulat a l'article 14è del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març.

Article 10. Incompatibilitats

La suma de les quanties d'ajudes rebudes no podran superar el total de les quotes prevista amb caràcter general, restant obligat el beneficiari a informar a l'ajuntament de la concessió d'altres ajuts pels mateixos conceptes.

Article 11. Revisió de les bonificacions

1. Els requisits econòmics de les bonificacions, establertes amb caràcter general o en cada liquidació de la PPCPNT, s'hauran d'acreditar en el moment de formalitzar-se la sol·licitud, i únicament es podran revisar amb posterioritat, quan es doni alguna de les circumstàncies següents:

  • Canvi de la situació familiar per causa de decés d'algun progenitor o tutor/a legal dels menors no emancipats; en aquest cas, s'haurà de presentar la sol·licitud juntament amb la còpia del certificat de defunció.
  • Canvi de la situació familiar per causa de divorci o separació legal. Si el divorci o la separació legal considera la guàrdia i custòdia compartida, es computaran les rendes dels dos tutors legals (pare i mare) i no hi haurà revisió de les bonificacions.

Si la guàrdia i custòdia de l'infant s'atribueix a un sol tutor, no serà membre computable aquell excònjuge que no convisqui amb l'infant, però tanmateix sí que serà membre computable el nou cònjuge unit per anàloga relació, així com la seva renda. En aquest supòsit, s'haurà d'adjuntar a la sol·licitud la sentència o el conveni de divorci i/o separació.

  • Contingències econòmiques sobrevingudes posteriors a la matrícula reflectides en un informe de Serveis Socials on es posi de relleu el canvi socioeconòmic de la unitat familiar i s'estableixi el corresponent grau de qualificació de la situació, sempre que es donin els requisits de llindar de renda establerts en l'apartat 3 de l'article 5 de la present regulació en el moment d'emetre aquest nou informe. Els efectes de la revisió de la corresponent bonificació seran els de la data de presentació de la nova sol·licitud de bonificació, acompanyada de l'informe de Serveis Socials, així com de tota aquella documentació que sigui necessària per acreditar els llindars de renda de les dues persones tutores de l'exercici en curs (fulls de salari de tots els mesos, les pagues extra inclusivament; indemnització per acomiadament, si escau; certificat de cobraments o drets de cobraments fins al final de l'any de rendes d'inserció; prestació d'atur, de viudetat o no contributives, així com altra documentació que pugui requerir l'Administració a l'efecte d'acreditar la nova renda familiar disponible).
  • Infants en acollida en centres de serveis socials especialitzats, on s'haurà de tramitar la sol·licitud amb còpia de la sentència judicial, la resolució administrativa o l'informe de l'organisme competent que determina la tutoria de l'infant als serveis socials.

2. En els casos en què es plantegin dubtes o incògnites respecte a l'oportunitat de donar l'ajut sol·licitat, les famílies demandants resten obligades a presentar qualsevol informació que se'ls sol·liciti. I a més a més, han d'estar disposades a realitzar les entrevistes necessàries amb els serveis socials municipals o l'EAP per aclarir la situació familiar i econòmica en què es troben, en qualsevol moment durant el curs escolar en què estan rebent ajuda.

Article 12. Meritació de l'obligació de pagament

1. Es merita la PPCPNT i neix l'obligació de contribuir des del moment en el qual s'iniciï la prestació dels serveis d'educació infantil de primer cicle subjectes a gravamen. A aquest efecte, s'entendrà com a iniciat el servei quan, prestada l'oportuna sol·licitud d'admissió, els serveis es prestin, amb independència de l'assistència efectiva a les classes.

Article 13. Règim de declaració i ingrés

1. El pagament de la PPCPNT es farà en el moment en què es presentin els rebuts corresponents als que emprin els serveis, amb les especifiecitats que es regulen a l'article 14.

2. Les persones usuàries podran autoritzar a l'entitat gestora al cobrament de les quotes mitjançant domiciliació bancària, mitjançant un full de domiciliació bancària.

3. El període impositiu serà l'especificat a l'article 5 per cada cas.

Article 14. Normes de gestió

1. L'import del material es pagarà anualment abans de la finalització del procediment d'admissió.

2. En cas de realitzar una sol·licitud de bonificació de les previstes en aquesta ordenança, el pagament de la matrícula es satisfarà en el termini de 15 dies naturals posteriors a la resolució de la sol·licitud.

3. Si l'alta es realitza amb el curs ja iniciat, el pagament es realitzarà en el moment de l'alta. En aquest supòsit , si es realitza una sol·licitud de bonificació de les previstes a aquesta ordenança, el pagament de la matrícula es realitzarà en el termini de 15 dies naturals posteriors a la resolució de la sol·licitud.

4. Excepte casos excepcionals que impedeixin la incorporació a l'escola infantil, no es retornarà l'import abonat en concepte de matrícula.

5. El cobrament s'efectuarà: L'import total anual serà repartit en 10 mesades. En el cas dels Espais Familiars, massatges o altres serveis complementaris, el pagament es repartirà en els mesos en els quals estigui actiu el servei.

6. Les quotes es liquidaran mensualment i anticipadament mitjançant càrrec en compte bancari; amb aquesta finalitat, el subjecte passiu haurà d'estendre la corresponent ordre bancària i domiciliar el pagament en el moment de la inscripció. Excepcionalment l'ajuntament podrà autoritzar altres tipus de pagament.

7. L'obligació de pagament persisteix fins que la persona usuària no causi baixa voluntària del servei i tindrà efectes el dia primer del mes següent. Aquesta obligació persisteix si per causes justificades no assisteixen al centre, ja que la matrícula inclou el compromís d'assistència al centre i el pagament de les quotes mensuals. Es gestionarà la cobrança mitjançant la domiciliació bancària al llarg dels primers dies del mes.

8. Quan, per causes no imputables a l'obligat al pagament de la PPCPNT, l'escola no es desenvolupi o celebri, es precedirà a la devolució de l'import del període corresponent o bé al canvi d'escola.

9. En cas d'impagament o de retorn de rebuts domiciliats en els terminis establers a aquest efecte es procedirà a la tramitació dels corresponents expedients de constrenyiment per a la recaptació de les quotes meritades, de la qual s'informarà prèviament a la direcció del centre i que comporta l'acreditament dels recàrrecs corresponents i dels interessos de demora

Article 15. Infraccions i Sancions

1. En tot allò relatiu a la qualificació d'infraccions, així com les sancions que a les mateixes corresponguin en cada cas, s'estarà al que disposa la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General tributària.

2. Per les infraccions que es produeixin en la utilització del servei, la Batlia o, per delegació d'aquesta, la Junta de Govern Local, podrà imposar les sancions governatives que estimi adequades, d'acord amb la legalitat vigent.

Disposició transitòria

En el cas d'infants que en la data d'entrada en vigor d'aquesta normativa estiguin matriculats a l'escola infantil i tinguin concedida una bonificació d'igual naturalesa que la regulada a la present ordenança d'acord amb la normativa municipal vigent a l'entrada en vigor d'aquesta norma, se'ls mantindrà la mateixa fins a la finalització del curs escolar. En el cas que vulguin optar a les bonificacions establertes a la present regulació, la concessió de les mateixes comportarà la renúncia a les concedides anteriorment.

Disposició addicional primera

Atès que el règim jurídic substantiu bàsic aplicable a la figura de les prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari actualment establert amb caràcter general en la disposició addicional primera de la Llei 50/2003, de 17 de desembre, general tributària, i amb caràcter específic per a les entitats locals, en l'apartat 6 de l'article 20 del Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, no ha estat encara desenvolupat normativament pel legislador estatal, mentre no sigui dut a terme aquesta regulació normativa de desenvolupament, i en el no disposat expressament per la present Ordenança Reguladora, seran d'aplicació supletòria a la PPCPNT regulada en la mateixa, les determinacions sobre implantació, gestió, inspecció, recaptació i revisió en via administrativa establertes per a les taxes pels esmentats textos legals.

 

​​​​​​​Disposició Final

La present ordenança fiscal entrarà en vigor el mateix dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma i romandrà en vigor fins a la seva modificació o derrogació expresses.”

 

Firmat as Mercadal en la data de la signatura electrònica (27 de març de 2023)

El batle Francesc Ametller Pons