Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 212817
Conveni de formalització de subvenció directa entre el Consell Insular d’Eivissa i la Sociedad Cooperativa Agrícola de Santa Eulalia del Río – publicat a la base de datos nacional de subvenciones (bdns) amb identificació número 650980
En data 2 de setembre de 2022, el Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa va aprovar el Conveni Instrumental regulador de les obligacions derivades de la concessió d'una subvenció directa del Consell Insular d'Eivissa a la Sociedad Cooperativa Agrícola de Santa Eulalia del Río del tenor següent:
CONVENI DE FORMALITZACIÓ DE SUBVENCIÓ DIRECTA ENTRE EL CONSELL INSULAR D'EIVISSA I LA SOCIEDAD COOPERATIVA AGRÍCOLA DE SANTA EULALIA DEL RÍO
Parts
Vicente Marí Torres, president del Consell Insular d'Eivissa, actuant en nom i representació d'aquesta Institució, en l'exercici de les funcions que té encomanades segons els articles 9.1 i 9.2q de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, i l'article 52 del Reglament orgànic d'aquesta Corporació.
José Colomar Colomar, amb DNI número ***4492**, president de la Sociedad Cooperativa Agrícola Santa Eulalia del Río, amb CIF F07013477, actuant en nom i representació de la cooperativa que presideix, de conformitat amb l'article 30 dels seus estatuts.
Antecedents
1. El Consell Insular d'Eivissa exerceix en virtut de la Llei 8/1999, de 12 d'abril, amb el caràcter de pròpies, competències en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i artesania, i, a més així ho preveu l'article 70.12 i 70.14 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (en endavant EAIB).
2. La Sociedad Cooperativa Agrícola Santa Eulalia del Río, figura inscrita en el Registre de Cooperatives de les Illes Balears, amb la clau 07 BA 254; té per objecte la consecució, entre altres, de les activitats següents: adquirir, elaborar, produir i fabricar per subministrar, per qualsevol procediment, per a la cooperativa o per a les explotacions dels socis, animals, menjars, adobs, plantes, llavors, insecticides, materials, instruments, maquinària, instal·lacions, i qualsevol altres elements necessaris o convenients per a la producció i foment del cooperativisme agrari; conservar, manipular, transformar, distribuir i comercialitzar, inclòs directament al consumidor, els productes procedents de les explotacions de la cooperativa i dels seus socis en el seu estat natural o prèviament transformats; adquirir, sanejar, parcel·lar i millorar terrenys destinats a l'agricultura, la ramaderia i els boscos; fomentar la concentració de l'oferta i la posada en el mercat de la producció dels seus socis membres; així com reduir els costos de producció i regularitzar els preus de la producció.
3. El Ple del Consell Insular d'Eivissa, en sessió ordinària de data 27 de maig de 2022, va aprovar amb caràcter definitiu la modificació de crèdits del Pressupost en vigor del Consell Insular, en la modalitat de suplement de crèdit i crèdit extraordinari, finançat amb càrrec al romanent líquid de tresoreria, i va establir, entre altres, la quantia de 600.000,00 € a l'aplicació 4100-47900 del Pressupost General del Consell Insular d'Eivissa de l'any 2022, corresponent a agricultura, ramaderia i pesca; altres subvencions a empreses privades. Als efectes de donar suport econòmic al sector primari, donada la situació actual d'increment dels preus dels materials d'entrada (inputs) i del transport, i vista l'actual situació d'inestabilitat europea; i evitar així el cessament de l'activitat d'un gran nombre d'explotacions agràries.
4. En conseqüència, les parts intervinents consideren necessari establir una col·laboració per tal de garantir preus justos en origen que cobreixi la pujada dels costos de producció que existeixen actualment; electricitat, gasoil agrícola, adobs, fertilitzants, etc., que són alguns dels costos de les explotacions agrícoles en els quals en els últims mesos s'està produint una escalada de preus, que pràcticament està fent que es dupliquin les despeses habituals que molts productors no poden suportar; els costos de producció són de tal envergadura, que arriben a superar els seus ingressos, provocant una situació inassumible per al sector. Això comporta una reducció de la superfície de sembra i de les dosis de fertilització, resultant produccions més baixes de menor qualitat que no cobriran la demanda existent.
5. Per tot això, el Consell Insular d'Eivissa, en virtut de les seues competències anteriorment referides, té interès en donar suport econòmic al sector primari per les causes abans esmentades; i mitjançant la concessió d'una subvenció directa a la Sociedad Cooperativa Agrícola Santa Eulalia del Río, instrumentalitzada a través de la subscripció d'un conveni entre ambdues parts a tal objecte.
6. El Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la CAIB, preveu al seu art. 7.1c que no s'hauran d'aplicar els principis de publicitat i concurrència, excepcionalment, quan per les característiques especials del beneficiari o de l'activitat subvencionada no sigui possible, objectivament, promoure'n la concurrència pública, com també quan s'acreditin raons d'interès públic, social, econòmic o humanitari, o qualsevol altra raó degudament justificada que dificultin aquesta concurrència. Així mateix, al seu article 21 el punt 2, s'estableix que l'Administració i els beneficiaris de subvencions poden formalitzar convenis instrumentals per tal de concretar els compromisos assumits per ambdues parts.
En aquest mateix sentit, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, disposa al seu article 22.2c que amb caràcter excepcional, es podran concedir de forma directa subvencions en les quals s'acreditin raons d'interès públic, social, econòmic o humanitari, o altres degudament justificades que dificultin la convocatòria pública; d'igual forma s'expressa l'art. 67 del Reial decret 887/2003, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament d'aquesta llei. Així mateix, l'article 28.1 de la Llei 38/2003 general de subvencions, preveu la possibilitat de formalitzar convenis a través dels quals es canalitzin aquestes subvencions tot establint-ne les condicions i els compromisos aplicables de conformitat amb el que s'hi disposa.
Les dues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest Conveni, d'acord amb les següents
Clàusules
Primera. Objecte i import de la subvenció
L'objecte del present Conveni, als efectes de compliment del que preveu l'article 22.2c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és fixar els termes i les condicions de la concessió i pagament d'una subvenció directa a favor de la Sociedad Cooperativa Agrícola Santa Eulalia del Río (en endavant, entitat beneficiària), per import de 200.000,00 €, per tal de donar suport econòmic al sector primari. Tot això, a la vista de la situació actual d'increment dels preus dels materials d'entrada (inputs), com són l'electricitat, el gasoil agrícola, els adobs, i els fertilitzants, així com del transport; i, per l'actual situació d'inestabilitat europea. Amb la finalitat d'evitar el cessament de l'activitat d'un gran nombre d'explotacions agràries.
Segona. Compromisos i obligacions de les parts
1.- Consell Insular:
El Consell Insular d'Eivissa es compromet a finançar a la Sociedad Cooperativa Agrícola Santa Eulalia del Río la venda dels materials d'entrada (inputs), i concretament els adobs i els fertilitzants fins a un 100% del cost total, fins a un màxim de 200.000,00 €, amb càrrec a l'aplicació pressupostària 4100-47900 del vigent Pressupost general del Consell Insular d'Eivissa per a l'any 2022.
2.- Sociedad Cooperativa Agrícola Santa Eulalia del Río:
La Sociedad Cooperativa Agrícola Santa Eulalia del Río es compromet destinar l'import de la subvenció a compensar l'increment del sobrecost de les explotacions agràries en l'adquisició d'adobs i fertilitzants.
La Sociedad Cooperativa Agrícola Santa Eulalia del Río, haurà de trobar-se en situació que legitimi la seua concessió i complir amb els requisits i condicions que comporta la concessió de l'ajuda. Estarà obligada a:
1. Complir l'objectiu i exercir l'activitat o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
2. Donar a conèixer l'ajuda als seus associats i associades.
3. Recaptar i acreditar el compliment dels requisits i l'assumpció dels compromisos, per part de totes aquelles persones físiques o jurídiques que adquireixin adobs i/o fertilitzants subvencionables, mitjançant la presentació d'una declaració responsable signada, per cada una d'aquestes persones segons el model adjunt com a annex I d'aquest conveni, en el qual hi consta el nom i el DNI o NIF i les següents dades:
- Acreditació de la condició d'agricultor o agricultora professional de la persona física o jurídica (titular d'una explotació agrària que obté almenys el 50% de la seva renda total d'activitats agràries o altres activitats complementàries, sempre que la part de renda procedent directament de l'activitat agrària de l'explotació pròpia no sigui inferior al 25% de la seva renda total i el volum d'ocupació dedicat a activitats agràries o complementàries sigui igual o superior a la meitat d'una unitat de treball agrari, UTA); o alta al Règim Especial Agrari de la Seguretat Social, per l'activitat desenvolupada en l'explotació agrària.
- Inscripció en el Registre Insular Agrari (RIA).
4. Fer recaure la subvenció en el preu de venda dels adobs i fertilitzants.
5. Justificar davant el Consell Insular d'Eivissa, si escau, el compliment dels requisits i les condicions, i també el compliment de la finalitat que determinin la concessió o el gaudi de la subvenció.
6. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que ha d'efectuar el Consell Insular d'Eivissa, si escau, i qualsevol altra de comprovació i control financer que puguin dur a terme els òrgans de control competents, tant nacionals com comunitaris, i aportar tota la informació que li sigui requerida en l'exercici de les actuacions anteriors.
7. Comunicar al Consell Insular d'Eivissa l'obtenció d'altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol altra Administració o entitats públiques o privades, nacionals o internacionals, així com les alteracions de les condicions tengudes en compte per a l'atorgament de la subvenció.
8. Adoptar les mesures de difusió de la subvenció atorgada pel Consell Insular d'Eivissa, mitjançant xarxes socials i/o pàgina web.
9. La resta d'obligacions que, per a les persones beneficiàries de subvencions públiques imposa la normativa vigent, i en especial la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (art. 14, 30 i concordants), el seu Reglament i el i Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la CAIB, al seu art. 11.
10. Reintegrar els fons percebuts i, si escau, els interessos de demora, en els casos que preveu l'article 36, 37 i 38 de la Llei 38/2003 general de subvencions, i l'article 43, 44 i 45 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la CAIB.
11. No incórrer en les prohibicions i circumstàncies impeditives de la condició de beneficiari enumerades a l'art. 10 de l'esmentat Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i a l'art. 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; així com les que consten a l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes. L'entitat beneficiària ha de mantenir el compliment d'aquests requisits que l'acrediten com a beneficiària de la subvenció durant tot el període de vigència d'aquest conveni.
La signatura d'aquest conveni comportarà l'assumpció d'aquestes obligacions així com declaració de compliment dels requisits per ser-ne beneficiària i l'acceptació de la subvenció.
Tercera. Termini d'execució
La subvenció es destinarà a finançar les despeses que es produeixin des de l'1 de gener de 2022 fins als 2 mesos des de la data de signatura del present conveni.
Quarta. Despeses subvencionables
1. Es consideren despeses subvencionables aquelles que, de manera indubtable, responguin a l'adquisició d'adobs i fertilitzants i s'efectuïn en el termini establert en el present conveni.
2. En qualsevol cas, l'import de la subvenció no pot superar en cap cas el cost total subvencionable d'adquisició del respectiu adob i/o fertilitzant.
3. Aquesta subvenció és incompatible amb la concessió, per aquest mateix concepte, d'altres ajuts que puguin concedir aquesta o altres administracions o ens públics o privats, nacionals de la Unió Europea o d'organismes internacionals.
4. La quantia màxima de subvenció per agricultor/-a (persona física o jurídica) és de 5.000,00 €.
Cinquena. Pagament
1. En el moment de la signatura del present conveni, el Consell Insular d'Eivissa abonarà el 90 % de la subvenció. El pagament es farà sense necessitat de constitució de fiança o garantia.
2. El pagament del restant 10% de la subvenció es tramitarà únicament una vegada s'hagi presentat tota la documentació requerida com a justificant per l'entitat beneficiària de la realització del total de l'activitat objecte de subvenció, en el termini previst en la clàusula sisena del present conveni i abans del 31 de desembre de 2022; i s'hagi comprovat el compliment dels requisits establerts. La qual cosa es constatarà mitjançant informe emès pel Departament competent en matèria d'Agricultura.
3. Per al pagament avançat caldrà complir amb allò previst a l'article 34.4 de la Llei General de Subvencions.
No s'exigeixen les garanties establertes a l'article 43 i següents del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel que s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en relació amb l'article 17.3 j de la Llei 3872003, de 17 de novembre, general de subvencions, atès que aquestes tenen la consideració de facultatives i no preceptives, tenint en compte que l'anticipació del pagament de la subvenció de referència és imprescindible per poder portar a terme les actuacions inherents a la subvenció, atenent també a les raons d'interès públic que ho justifiquen.
Sisena. Termini i forma de justificació
1. El termini de justificació tant de l'import com la realització del fet subvencionat serà dins el termini de 3 mesos des de la signatura del present conveni.
2. La Sociedad Cooperativa Agrícola Santa Eulalia del Río haurà d'aportar la documentació següent:
- Factures justificatives dels fertilitzants i/o adobs llavors repartits a cada persona agricultora física o jurídica. Ha de constar el preu total del producte adquirit i la quantitat abonada per la persona compradora (física o jurídica).
- Relació de les factures justificatives indicades al paràgraf anterior, número de identificació fiscal, concepte, import, data d'emissió de la factura i data de pagament; a tal efecte s'adjunta com a annex II d'aquest conveni, model de relació de despeses.
- Declaracions responsables signades per les persones agricultores físiques o jurídiques, recaptades per la cooperativa.
- Justificant de les mesures de publicitat relatives al finançament públic per part del Consell Insular.
Setena. Deficiències en la justificació
En el cas que els documents presentats com a justificació fossin incorrectes o incomplerts, es requerirà a l'entitat beneficiària per tal d'esmenar les deficiències detectades per termini de deu dies hàbils, a comptar des de l'endemà de la recepció d'aquest requeriment, amb l'advertiment que, de no fer-ho, es procedirà a la revocació o a la reducció de l'ajuda segons correspongui, amb la conseqüent obligació de reintegrament de la quantitat percebuda i, si n'és el cas, els corresponents interessos de demora, en les condicions previstes a la Llei general de subvencions i al Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la CAIB.
Vuitena. Revocació i reintegrament
Pertocarà la revocació de la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, l'entitat beneficiària incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.
Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l'acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.
A més, procedirà el reintegrament de les quantitats percebudes i l'interès de demora corresponent en les causes i quanties que preveu l'article 36, 37 i 38 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i, en la correlativa autonòmica.
De conformitat amb l'art. 44 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la CAIB, quan el compliment per part de la persona beneficiària s'aproximi de manera significativa al compliment total, d'acord amb la documentació justificativa aportada per la persona interessada per a la liquidació de la subvenció, l'eventual reintegrament parcial voluntari, no caldrà l'exigència d'interessos de demora.
El procediment per al reintegrament es regirà pel que es disposa al Títol II, Capítol II de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, en concordança amb el Títol III, Capítol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament d'aquesta Llei, i la correlativa autonòmica.
Novena. Devolució voluntària
L'entitat beneficiària de la subvenció, segons el que preveu l'art. 90 del Reglament de la Llei general de subvencions podrà realitzar voluntàriament la devolució de la totalitat de la quantia rebuda o part d'aquesta mitjançant el seu ingrés, en concepte de «devolució voluntària de subvenció» a un compte bancari de titularitat del Consell Insular d'Eivissa.
El Consell Insular d'Eivissa, si escau i a la vista del que preveu l'art 44 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la CAIB, calcularà els interessos de demora tot d'acord amb el que preveu l'article 38 de la Llei general de subvencions i fins el moment en què es va produir la devolució efectiva per part de l'entitat beneficiària.
Desena. Infraccions i sancions administratives
Les possibles infraccions en matèria de subvencions que puguin ser comeses per l'entitat beneficiària es graduaran i se sancionaran d'acord amb l'establert al Títol V del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i, amb caràcter supletori amb el que preveu el Títol IV de l'esmentada Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
El procediment s'adequarà a les previsions establertes a Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i a la 40/20015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
Onzena. Vigència del conveni
El present conveni desplegarà els seus efectes a partir de la signatura fins al 31 de desembre de 2022.
Aquest conveni de subvenció no serà susceptible de pròrroga i podrà ser objecte d'addenda manifestada per qualsevol de les parts per escrit i amb una antelació mínima de 1 mes abans de la seua data de finalització.
Dotzena. Resolució i extinció del conveni
El Conveni es podrà resoldre per:
- Mutu acord, a instància de qualsevol de les parts que haurà de notificar a l'altra aquesta intenció, per escrit i amb una antelació mínima de dos mesos abans de la data de finalització de la vigència d'aquest conveni.
- Impossibilitat material o legal de complir les obligacions que deriven de l'objecte del conveni.
- Incompliment de les obligacions assumides en el conveni per part de qualsevol de les parts signants, o d'ambdues.
En tot cas, serà causa de resolució del conveni l'incompliment del seu objecte, que a més donarà lloc al reintegrament total o parcial en el termes assenyalats en la clàusula vuitena d'aquest conveni.
- Les causes generals previstes a la legislació vigent.
El conveni s'extingirà per esgotament del període de vigència convingut entre les parts.
Tretzena. Publicitat de la subvenció concedida
La subvenció atorgada a l'empara d'aquest conveni serà objecte de publicitat, amb indicació de l'aplicació pressupostària, l'entitat beneficiària, la quantitat concedida i la finalitat de la subvenció, de conformitat amb el Sistema Nacional de Publicidad de Subvenciones, a través de la seua tramesa a la BDNS.
Catorzena. Jurisdicció aplicable
Les qüestions litigioses que puguin sorgir en la interpretació i compliment del present conveni de subvenció seran del coneixement i competència de l'Ordre Jurisdiccional Administratiu de conformitat amb el que estableix la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la dita Jurisdicció.
Quinzena. Règim jurídic supletori
En tot allò no previst en aquest conveni serà d'aplicació la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Reial decret 887/2003, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la referida Llei, el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la CAIB, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i la resta de normes de dret administratiu, i en el seu defecte, les normes de dret privat.
El present conveni queda exclòs de l'àmbit d'aplicació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell d'Europa 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014.
I, en mostra de conformitat, les persones que l'atorguen signen el present conveni en dos exemplars.
Pel Consell Insular d'Eivissa Per la Sociedad Cooperativa Agrícola Santa Eulalia del Río
Eivissa, 15 de març de 2023
La tècnica d'administració general del Departament de Promoció Turística, Medi Rural i Marí Maria José Cardona Muñoz