Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

PRESIDÈNCIA DE LES ILLES BALEARS

Núm. 193876
Llei 6/2023, de 16 de març, d’àrees municipals d’impuls comercial de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

LA PRESIDENTA DE LES ILLES BALEARS

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de les Illes Balears ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el que s'estableix a l'article 48.2 de l'Estatut d'Autonomia, promulg la següent:

LLEI

ÍNDEX

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

TÍTOL PRELIMINAR. GENERALITATS

Article 1. Objecte

Article 2. Àmbit d'aplicació

Article 3. Finalitat de la llei

TÍTOL I. ÀREES MUNICIPALS D'IMPULS COMERCIAL

Article 4. Definició de les AMIC

Article 5. Objectius de les AMIC

Article 6. Naturalesa jurídica

Article 7. Funcions

TÍTOL II. CONSTITUCIÓ, ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT

Capítol I. Constitució i funcionament d'una AMIC

Article 8. Iniciativa per constituir una AMIC

Article 9. Formalització de la iniciativa de constitució d'una AMIC

Article 10. Superfície construïda ponderada

Article 11. Procediment de constitució d'una AMIC

Article 12. Informació pública i ratificació

Article 13. Autorització i constitució

Article 14. Pla d'actuació

Article 15. Estatuts

Article 16. Conveni

Article 17. Pròrroga del conveni

Article 18. Comunicació i notificació

Article 19. Constitució d'una àrea municipal d'impuls comercial que superi l'àmbit d'un terme municipal

Capítol II. Organització

Article 20. Assemblea General

Article 21. Junta directiva

Article 22. Presidència

Article 23. Secretaria

Article 24. Vicepresidència

Article 25. Tresoreria

Article 26. Gerència

Article 27. Fòrum social participatiu

TÍTOL III. FINANÇAMENT

Article 28. Fonts de finançament

Article 29. Quotes (general)

Article 30. Contribuents

Article 31. Exempts

Article 32. Quantia de les quotes obligatòries

Article 33. Pagament de les quotes

Article 34. Bonificacions

Article 35. Gestió del cobrament de quotes

Article 36. Impagament de quotes

Article 37. Pressupost/generalitats

Article 38. Elaboració i aprovació del pressupost

TÍTOL IV. DURADA I EXTINCIÓ

Article 39. Vigència i renovació

Article 40. Dissolució

Article 41. Liquidació

Disposició addicional primera. Consell Insular de Formentera

Disposició addicional segona. Igualtat entre dones i homes

Disposició addicional tercera. Fons addicional i línies d'ajuts

Disposició addicional quarta

Disposició derogatòria única. Normes que es deroguen

Disposició final primera. Desenvolupament reglamentari

Disposició final segona. Modificació de la Llei 2/2003, de 20 de març, d'organització institucional del sistema universitari de les Illes Balears

Disposició final tercera. Modificació de la Llei 5/2022, de 8 de juliol, de polítiques de joventut de les Illes Balears

Disposició final quarta. Modificacions de la Llei 3/2007, de 26 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears

Disposició final cinquena. Modificacions del Decret llei 5/2012, d'1 de juny, de mesures urgents per a la reducció del dèficit públic en matèria de personal i administratives per a la reducció del dèficit públic del sector públic de la comunitat autònoma de les Illes Balears i d'altres institucions autonòmiques

Disposició final sisena. Modificacions de la Llei 11/2022, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023

Disposició final setena. Entrada en vigor

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

I

La Constitució Espanyola, en l'apartat 1 de l'article 130, estableix que els poders públics han d'atendre la modernització i el desenvolupament de tots els sectors econòmics, la qual cosa comprèn el comerç urbà i les activitats obertes al públic. Al mateix temps, l'apartat 1 de l'article 131 del text constitucional reforça l'ambició de contribuir a l'equilibri entre sectors productius per part de l'Estat, quan obre la possibilitat mitjançant llei «d'atendre les necessitats col·lectives, equilibrar i harmonitzar el desenvolupament regional i sectorial». En paral·lel, reparteix les competències en matèria d'activitat econòmica entre l'Administració de l'Estat i les administracions autonòmiques, i reserva de manera exclusiva a l'Estat a l'article 149.1.13a, la competència sobre les bases i la coordinació de la planificació general de l'activitat econòmica, i reconeix a les autonomies el dret a assumir competències de foment del desenvolupament econòmic de la comunitat autònoma en l'article 148.1.13a.

L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en l'apartat vint-i-unè de l'article 30, recull com a competència exclusiva de la comunitat autònoma el foment del desenvolupament econòmic en el seu territori, d'acord amb les bases i la coordinació general de l'activitat econòmica. Així mateix, l'apartat quaranta-dosè d'aquest article estableix com a competència exclusiva de la comunitat autònoma —sempre sense perjudici del que s'estableix en els articles 38, 131 i 149 de la Constitució Espanyola— l'ordenació del comerç interior i l'activitat comercial, així com la regulació de les modalitats de venda —sense perjudici de la legislació mercantil—, les condicions per exercir l'activitat comercial i la promoció de la competència en l'àmbit autonòmic —sense perjudici de la legislació estatal i europea—.

En l'àmbit de l'administració autonòmica, les competències d'ordenació del comerç interior, d'equipaments comercials i de foment en matèria de comerç corresponen a la Direcció General de Comerç, incardinada en la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, en virtut de les funcions i competències materials de cada òrgan de govern determinades mitjançant el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

D'acord amb el marc constitucional i estatutari exposat, es dicten les disposicions d'aquesta llei, amb respecte ple a les normes bàsiques en matèria de règim local i al principi d'autonomia municipal.

II

El paisatge comercial en els centres urbans es pot veure dramàticament alterat pel cessament de l'activitat a causa de la inviabilitat sobrevinguda dels seus models de negoci, i no menys a causa dels tancaments estratègics que anuncien multinacionals de tot origen, amb el consegüent abandonament massiu de locals comercials i d'atenció al públic. No obstant això, la inviabilitat dels negocis tradicionals no és una destinació ineluctable si en la immensa majoria dels casos s'obra per modernitzar-los i s'ofereixen des dels poders públics eines per enfrontar, de manera col·laborativa, els reptes del futur. En aquest sentit, el Govern de les Illes Balears du diversos exercicis donant suport a negocis comercials urbans de tot àmbit sectorial en la via de la digitalització, la renovació dels seus locals, el mancomunat de despeses i l'enfortiment de la seva identitat en el seu entorn urbà amb línies específiques d'ajut al comerç detallista, als establiments emblemàtics, a les polítiques comercials dels municipis i a la creació i el manteniment de centres comercials urbans a cel obert. És moment de tancar el cercle amb una norma que plantegi de manera inequívoca el marc de cooperació finalista que necessiten els nostres centres comercials tradicionals per competir cooperant (coopetir) de manera més eficaç. No en va, la vigent Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, fa una aposta decidida pel comerç en el seu preàmbul, amb la inclusió de la figura dels centres comercials urbans, per impulsar la realització de projectes dinamitzadors del comerç en els nuclis urbans dels municipis de les nostres illes, que propiciï la revitalització de l'activitat comercial amb la promoció del comerç de proximitat i eviti els desplaçaments.

El comerç en sòl urbà en general viu durant els últims temps un procés accelerat de metamorfosi derivat dels canvis socials que aporta la innovació tecnològica. Les ciutats de les Illes Balears no són alienes a una dinàmica que posa a l'abast del consumidor cada vegada més serveis i béns sense necessitat que aquest es desplaci del seu domicili per obtenir-los. El comerç electrònic representa en l'actualitat un percentatge elevat de l'activitat, amb un 52,4% de la ciutadania balear que realitza compres en línia regularment, alhora que nombroses petites i mitjanes empreses transformen la seva organització logística per competir en un context de desconcentració urbana creixent. A més de servir per a les tradicionals àrees comercials de cada barri o districte de cada ciutat, aquesta incipient descentralització suposa un repte també per als poders públics responsables d'oferir i gestionar els serveis públics municipals evitant desequilibris econòmics, demogràfics i mediambientals rellevants.

La conjuntura sanitària global vigent durant part de la tramitació d'aquest text legislatiu presenta, a més, indicis d'impulsar entre la ciutadania, paral·lelament, el consum a distància i la temptació d'abandonar els centres urbans en favor d'entorns habitacionals menys densos. Res no indica, fins al moment, que aquest procés es detengui a curt termini.

S'obre davant la societat balear, doncs, una crucial fase de transició, i correspon als poders públics arbitrar marcs normatius i mecanismes de previsió enfront del risc de degradació i pèrdua d'identitat urbanes que pugui incidir, durant l'eventual període de reajustament, en la propietat i l'activitat dels tradicionals centres comercials. No és la primera vegada que les nostres societats viuen un moviment de reflux des del centre cap a les perifèries, de manera que l'experiència indica la conveniència d'anticipar-se als seus efectes perniciosos. Si, en el passat, la imprevisió ha propiciat el deteriorament de les ciutats i de les oportunitats dels seus habitants, d'ara en endavant la solució per la qual opta aquesta norma consisteix a promoure l'organització dels actors implicats en la prosperitat comercial, social i cultural per tal de mantenir la qualitat de vida, l'atractiu i el prestigi de les seves àrees urbanes més dedicades a l'activitat comercial.

III

Aquesta llei té com a objectiu possibilitar la creació d'Àrees Municipals d'Impuls Comercial (AMIC) en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears, amb la finalitat de promoure iniciatives que comportin la revitalització dels centres urbans, així com la millora i la promoció d'altres entorns relacionats, i recollint i consolidant els diferents projectes pioners de dinamització i creació de centres comercials a cel obert promoguts, entre altres, pels municipis i les associacions empresarials més representatius de la nostra comunitat.

Reforçar, de manera planificada i sostinguda en el temps, la vitalitat de les artèries tradicionalment comercials en cada ciutat exigeix que les propietàries i els propietaris de locals comercials —o els agents explotadors dels negocis— amb accés des de la via pública col·laborin amb les autoritats municipals, així com amb les associacions veïnals de l'entorn. No obstant això, és vital, sobretot, que cooperin entre si, encara que de vegades també estiguin destinats a competir entre si. Aquest competir cooperant (coopetir) es pot materialitzar de múltiples maneres, com ja ho demostra l'experiència acumulada durant dècades en països com Canadà, Regne Unit o Alemanya. La innovació o l'optimització dels sistemes de recollida i lliurament de béns, la càrrega i descàrrega de proveïments, l'acord i la coherència de les condicions de les campanyes i accions publicitàries, així com de l'estètica de rètols i ensenyes, la modernització i el disseny comú del mobiliari embellidor en la via pública, l'acord del marc dels esdeveniments d'animació o gastronòmics, la posada en comú de guies sobre les instal·lacions durant les obres de construcció o remodelació de locals destinats al públic, l'optimització de la recollida de residus i fems, la planificació dels sistemes complementaris de seguretat, les iniciatives de promoció de la igualtat en el sector comercial, o els plans d'ofertes i bons de promocions i descomptes per a residents en una zona delimitada o per a la clientela en general són, a títol d'exemple no exhaustiu, oportunitats que pretén facilitar aquesta norma reguladora del marc per a la constitució d'àrees municipals d'impuls comercial en les Illes Balears.

Aquesta llei ve a complementar el conjunt d'eines fins ara disponibles per facilitar la cooperació entre negocis urbans amb accés per al públic. Fins ara basades en associacions de caràcter voluntari, les solucions tradicionals es poden combinar ara amb aquesta eina per generar una major afiliació d'ensenyes, sortejar qualsevol eventual dependència dels ajuts públics, deixar enrere la seva endèmica escassetat de fons propis i encadenar una nova onada de professionalització. La figura de les àrees municipals d'impuls comercial (AMIC), inspirada en la figura canadenca coneguda com a Business Improvement Districts (BID) és la d'una organització dirigida i gestionada pels seus socis privats i autoritzada pel poder públic municipal, amb el propòsit de prestar serveis complementaris dins d'una zona geogràfica, el perímetre de la qual es fixa prèviament sobre plànol, amb càrrec a un pressupost d'ingressos amb origen fonamentalment en contribucions obligatòries efectuades cada any per les propietàries i els propietaris o el col·lectiu empresarial i els agents explotadors dels negocis de locals de negoci amb accés públic presents en aquesta zona.

Aquestes àrees d'impuls comercial es gestionen de manera autònoma i democràtica, i actuen amb responsabilitat financera pròpia. Es caracteritzen —no està de més subratllar-ho— per la flexibilitat i la capacitat d'adaptació a cada entorn geogràfic, socioeconòmic o cultural. Entre els reptes relacionats que es volen abordar mitjançant aquesta llei sobre àrees municipals d'impuls comercial a les Illes Balears es troben la regeneració comercial, la regeneració urbana i la revitalització de l'entorn històric. Com a eina de constitució voluntària i d'implicació obligatòria una vegada constituïdes, les AMIC reuneixen els elements necessaris per al creixement de la captació d'inversions i tenen per missió aportar un marc segur i estable per a l'organització d'esdeveniments i espectacles que alhora atreguin la demanda, consolidin el dinamisme de la zona en qüestió i reforcin la seva imatge identitària, així com el seu prestigi. Aquesta norma pretén, a més, facilitar l'autoorganització de les propietàries i els propietaris i els explotadors de locals de negoci oberts al públic per desenvolupar iniciatives de millora de la qualitat mediambiental, de facilitació de la mobilitat i de reforç de la responsabilitat social corporativa i veïnal. La norma proveeix del marge òptim per a un impuls de l'aparença del paisatge urbà mitjançant plans plurianuals de millora de la neteja, la senyalització, la il·luminació o l'ornamentació i el mobiliari del viari que concerneix a cada àrea d'impuls comercial, així com la gestió compartida de serveis destinats als seus membres com logística, distribució de mercaderies, relacions amb proveïdors o digitalització. Finalment, aquesta norma s'obre a les possibilitats que els socis puguin rebre de les AMIC, serveis d'assistència i formació puntual o permanent.

Només es constituiran àrees municipals d'impuls comercial allà on el col·lectiu empresarial i professional opti per promoure-les, reuneixi el suport dels potencials beneficiaris de les seves actuacions i es comprometi a finançar-les, per la qual cosa la seva creació mai no es pot imposar des dels poders públics. A canvi, i atès que les actuacions de les AMIC poden afectar l'interès general i l'espai públic, cal ressaltar que aquestes no han de suposar en cap cas una gestió privada de l'espai públic, i que les actuacions de les AMIC no substitueixen les prestacions, els serveis i les responsabilitats als quals està obligada l'administració pública. Per garantir aquestes condicions se sotmet la constitució d'una AMIC a l'autorització de l'ajuntament mitjançant un conveni en el qual es coordini la col·laboració i la defensa dels interessos publicoprivats, al mateix temps que l'autorització se sotmet a la comprovació que el pla d'actuació proposat ni contravé l'interès general ni envaeix competències públiques. Seguidament, es garanteix la presència d'un representant de l'ajuntament en l'assemblea general i la junta directiva de l'AMIC. Finalment, en coherència amb l'exposat, les AMIC tampoc no poden tenir cap representació patronal.

IV

L'AMIC és una eina, no una finalitat en si mateixa. La seva existència es troba limitada en el temps, i el seu caràcter és marcadament finalista en el seu àmbit i capacitats d'actuació, per la qual cosa el seu objecte i abast s'han de limitar en exclusiva al projecte específic pel qual es crea i per un període de temps delimitat i predefinit des de la seva constitució.

Cada AMIC se sosté, bàsicament, en l'existència d'un interès de les empreses (comerços de béns o serveis en la seva majoria) d'una determinada zona geogràfica, que defineixen un projecte estratègic comú en combinació amb l'interès general. En la pràctica, l'AMIC constitueix una eina per canalitzar recursos econòmics del sector privat amb vista a materialitzar actuacions predefinides en un projecte o pla estratègic; totes les activitats de negoci han d'estar compreses en la zona definida i obligades al pagament de les quotes corresponents, una vegada aprovada la constitució d'aquesta AMIC. L'exigència de l'obligatorietat de pagament de les quotes suposa una excepció acceptada de la llibertat d'associació, atès que la posada en marxa comporta la consecució d'unes finalitats públiques beneficioses per a totes les parts implicades, entre d'altres: la modernització i la promoció del comerç, la millora de la qualitat de l'entorn urbà, la consolidació d'un model de ciutat compacta, complexa, cohesionada i mediambientalment eficient, l'augment de la competitivitat del petit comerç, la diversificació econòmica del teixit econòmic balear, així com l'afavoriment de la creació d'ocupació i autoocupació de qualitat. D'una banda, constitueix no només una eina útil, urgent i necessària per a la revitalització comercial dels petits comerços en determinades àrees degradades dels municipis de l'arxipèlag balear, sinó que, a més, facilita la protecció i l'impuls del petit comerç i el dota d'un instrument amb el qual fer força davant la situació de vulnerabilitat que sofreixen enfront de les grans superfícies comercials, el comerç electrònic o la venda ambulant no autoritzada. D'altra banda, l'AMIC constitueix un espai urbà més atractiu al consumidor, amb el consegüent augment de les vendes per als integrants de l'àrea, de manera que seria injust que no participassin tots els comerços en el sosteniment econòmic de l'AMIC i se'n beneficiassin, podent comportar fins i tot situacions de competència deslleial entre comerços. A més, reverteix en beneficis no només al sector comercial, sinó en les veïnes i els veïns residents en l'àrea que es beneficien de la seguretat dels espais públics per trànsit de persones que acudeixen a l'àrea a comprar i, fins i tot, afavoreix el proveïment necessari de determinats barris dels municipis. Aquestes quotes tenen la naturalesa de prestació patrimonial de caràcter públic no tributària.

En efecte, són trets fonamentals de les AMIC, d'una banda, l'obligatorietat del pagament de la quota per a cada membre i, de l'altra, la gestió pública del seu cobrament. El primer incentiva la implicació dels membres de l'AMIC, emfatitza el valor de les idees que aportin i de les iniciatives que proposin, enforteix i solidaritza la identitat de grup entre els membres, i tendeix a reforçar l'acceptació entre els habitants dins del seu entorn urbà. El segon neutralitza l'aparició d'agents que es beneficiïn de les actuacions de l'AMIC sense contribuir al seu sosteniment econòmic i minimitza controvèrsies entre els seus membres. Aquesta obligatorietat es basa, també, en raons imperioses d'interès general com les expressades en el considerant 40 de la Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relatiu als serveis en el mercat interior, especialment les de «prevenció de la competència deslleial, protecció del medi ambient i de l'entorn urbà, inclosa la planificació urbana».

L'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, estableix els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència que han de presidir l'exercici de la iniciativa legislativa. Aquesta llei s'hi basa. El de necessitat se satisfà per la inexistència d'eines i figures que ajudin el petit comerç local a enfrontar de manera col·laborativa publicoprivada els reptes de la globalització i la digitalització del consum al detall, vinculant més intensament, com ja s'ha expressat, la població al seu territori. L'eficàcia d'aquesta norma resideix que el seu objecte se centra en exclusiva sobre el sector terciari, després d'observar al llarg de les últimes dècades com altres legislacions homologables a Espanya i a la resta del món han demostrat aconseguir els seus objectius. És proporcional perquè cobreix un àmbit que no estava regulat anteriorment, sense que per això s'imposin restriccions que excedeixin de la finalitat de la llei ni resultin especialment oneroses per al contribuent o les arques públiques. Quant a la seguretat jurídica, aquesta norma es promulga en coherència amb la resta de l'ordenament jurídic, de manera que la situació jurídica dels individus obligats per l'aplicació de la norma no es podrà veure modificada més que pels procediments regulars i els conductes legals establerts en aquesta norma i en el conjunt de l'ordenament jurídic. Acudint al principi de transparència, aquesta llei ha estat aprovada garantint els tràmits d'audiència i d'informació pública que preveu l'article 58 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears. Finalment, aquesta llei no preveu càrregues administratives innecessàries o accessòries per a la consecució dels seus objectius finals, amb la qual cosa queda satisfet el principi d'eficiència.

V

L'estructura d'aquesta llei d'àrees municipals d'impuls comercial de les Illes Balears es divideix en quatre títols, quatre disposicions addicionals, una disposició derogatòria i set disposicions finals.

El títol preliminar es limita a les disposicions generals en relació amb l'objecte de la llei, el seu àmbit d'aplicació i les seves finalitats.

El títol I se centra a definir les àrees d'impuls comercial, els seus objectius i la seva naturalesa jurídica, així com a establir una llista de les seves potencials funcions.

El títol II es divideix en dos capítols orientats a regular el procés de constitució d'una àrea d'impuls comercial, els òrgans de govern i gestió que la conformen i el seu funcionament una vegada autoritzada pel poder públic. La constitució de les àrees d'impuls comercial s'ha de sotmetre a iniciativa exclusiva dels agents econòmics i està condicionada a uns mecanismes que garanteixin el seu origen i funcionament democràtics, així com un equilibri ponderat entre els tenidors de locals de petites i grans superfícies. Junt amb això, es confereix el poder d'autorització de constitució d'una AMIC als consistoris en els termes municipals dels quals es trobi delimitada. Aquest mateix títol conté les disposicions sobre el conveni que han de subscriure obligatòriament proponents i ajuntaments per tal de fixar el pla d'actuació i el pressupost de l'AMIC per als anys de la seva vigència, tot això sense envair competències ni assumir obligacions pròpies de l'administració pública. Finalment, preveu un fòrum consultiu en el qual puguin participar veïns i representants de la societat civil.

El títol III es consagra a les fonts de finançament de les àrees d'impuls comercial, al càlcul de les quotes obligatòries i la seva distinció respecte de les aportacions voluntàries. A més, conté una disposició que posa en mans de la corporació local la gestió del cobrament de les quotes, la qual cosa suposa una important assegurança per evitar incompliments, desacords i disfuncions derivats.

El títol IV està dedicat a la durada i l'extinció d'una àrea d'impuls comercial, i reserva la possibilitat de la seva renovació per un altre període d'anys.

Seguidament, la disposició addicional primera estableix l'equivalència competencial entre l'Ajuntament i el Consell Insular de Formentera a l'efecte d'aquesta llei, mentre que la disposició addicional segona tracta de l'equivalència de gènere en relació amb els esments dins de la norma. Finalment, la disposició addicional tercera preveu un fons addicional i una línia d'ajuts i la quarta fa referència a la publicitat comercial a les carreteres i als polígons industrials.

La disposició derogatòria única preveu que queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que disposa aquesta llei, la contradiguin o hi siguin incompatibles.

Finalment, les disposicions finals se centren a habilitar el desenvolupament reglamentari d'aquesta llei i a establir l'entrada en vigor, entre d'altres previsions.

TÍTOL PRELIMINAR GENERALITATS

Article 1

Objecte

Aquesta llei té per objecte regular la creació i el funcionament, mitjançant la col·laboració publicoprivada, de les àrees municipals d'impuls comercial orientades a la dinamització i la cohesió socials, la diversificació productiva, el desenvolupament econòmic sostenible i inclusiu, la modernització del teixit comercial, l'equilibri dels fluxos demogràfics i les activitats en sòl urbà, el proveïment de béns i serveis en condicions competitives a la ciutadania i l'assoliment dels objectius de transició energètica i lluita contra el canvi climàtic en cada municipi de la comunitat autònoma.

Article 2

Àmbit d'aplicació

Aquesta llei s'aplica a les àrees municipals d'impuls comercial en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears i exclusivament en àrees comercials delimitades, conformement amb aquesta llei.

Article 3

Finalitat de la llei

Aquesta llei té per objectius els següents:

a) Facilitar la col·laboració publicoprivada que contribueixi a revitalitzar l'atractiu dels entorns urbans, exceptuant els polígons amb sòl dedicat de manera predominant a l'activitat industrial.

b) Afrontar els desafiaments i els desequilibris que provoca la proliferació de grans superfícies comercials a l'extraradi així com l'expansió de la venda per comerç electrònic, fets que impliquen la desaparició progressiva i continuada del comerç de proximitat a les àrees comercials tradicionals, entre d'altres externalitats negatives que afecten el nostre entorn urbà.

c) Reforçar les condicions propícies a la diversificació econòmica.

d) Generar les condicions i les eines necessàries per aconseguir la modernització en la gestió dels negocis comercials juntament amb la conversió de les zones comunes de les artèries comercials.

e) Articular una fórmula legal que permeti obtenir un finançament estable i suficient, mitjançant les aportacions obligatòries dels agents econòmics d'una determinada zona geogràfica.

f) Afavorir inversions addicionals destinades a enfortir l'economia local i la generació d'ocupació.

g) Propiciar actuacions rehabilitadores, renovadores i regeneradores d'iniciativa i gestió privada, en cooperació amb els ajuntaments.

h) Impulsar un enfocament estratègic i proporcionar un espai de col·laboració entre diferents interessos locals, que inclogui els que tenguin la propietat de béns immobles, professionals, l'empresariat, les patronals del comerç més representatives a les Illes Balears, autoritats locals, insulars i autonòmiques i consumidors i usuaris.

 

TÍTOL I ÀREES MUNICIPALS D'IMPULS COMERCIAL

Article 4

Definició de les AMIC

1. Les àrees municipals d'impuls comercial són zones geogràfiques d'un municipi delimitades seguint les disposicions dels articles 8 i 9 d'aquesta llei, autoritzades per la corporació local competent, orientades a la col·laboració mútua i gestionades per una entitat privada sense ànim de lucre.

2. Les àrees municipals d'impuls comercial estaran constituïdes pels titulars o propietaris inclosos dins el perímetre geogràfic de l'àrea següents:

a) Pel titular de l'activitat econòmica o, en cas de no haver-ho identificat, per la propietat de l'immoble on es desenvolupa una activitat econòmica terciària.

b) Pel propietari d'immobles desocupats susceptibles d'allotjar, d'acord amb el planejament urbanístic vigent, activitats econòmiques terciàries.

3. No es poden delimitar àrees municipals d'impuls comercial en zones classificades com a sòl urbà o urbanitzable d'ús predominantment industrial o de serveis.

4. Les àrees municipals d'impuls comercial es financen amb càrrec a les contraprestacions econòmiques o quotes establertes de manera obligatòria, que duen aparellada la condició de prestacions no tributàries de caràcter públic en els termes previstos a l'article 31.3 de la Constitució Espanyola, i a la disposició addicional primera de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària; així com a altres recursos esmentats en l'article 28 d'aquesta llei.

5. Les prestacions patrimonials no tributàries de caràcter públic a què es refereix aquest article s'han de regular mitjançant ordenança municipal i calcular-se segons els paràmetres establerts per aquesta llei i el conveni previst en l'article 16 següent.

6. Aquestes entitats es gestionen de manera autònoma i actuen amb responsabilitat financera pròpia.

Article 5

Objectius de les AMIC

1. Les àrees municipals d'impuls comercial s'han de constituir amb l'objectiu de promoure la modernització, la competitivitat i l'ocupació dels negocis adscrits a l'àrea, així com l'atractiu de l'espai públic urbà en el qual es trobin delimitades. Així mateix, han de consolidar un model de ciutat compacta, diversificada, cohesionada i mediambientalment eficient.

2. Per això, cada àrea municipal d'impuls comercial ha de:

a) Aprovar el seu pla d'actuació, executar els seus pressupostos i materialitzar les mesures d'aquest pla en el termini establert.

b) Coordinar amb l'administració local competent la realització de totes les activitats, propostes i suggeriments que siguin d'interès per al compliment de les seves finalitats.

c) Col·laborar amb totes les administracions, entitats, corporacions de dret públic i privat i, en general, amb tots aquells agents que estiguin relacionats amb les activitats econòmiques que es desenvolupin o puguin incidir en la seva zona geogràfica delimitada.

 

Article 6

Naturalesa jurídica

Les àrees municipals d'impuls comercial estan gestionades per entitats privades sense ànim de lucre, amb finalitat d'interès general, amb capacitat d'obrar i personalitat jurídica pròpia i diferent de la de les persones físiques o jurídiques que les constitueixin, i estan regides pel que disposa aquesta llei, les normes que la desenvolupin i els seus respectius estatuts interns.

De manera supletòria, es regeixen per les normes de dret privat per a la seva organització i funcionament amb la participació de les associacions empresarials més representatives de la nostra comunitat. Aquesta participació se substanciarà, com a mínim, com s'indica en l'article 9.2 d'aquesta llei.

Excepcionalment, les associacions empresarials del comerç amb representativitat reconeguda per l'administració competent per a la negociació del conveni col·lectiu, poden constituir i gestionar una o diverses àrees municipals d'impuls comercial, sense necessitat de crear altres figures jurídiques.

Article 7

Funcions

1. Les funcions de l'entitat de gestió de cada àrea municipal d'impuls comercial es defineixen en el seu pla d'actuació.

2. El pla d'actuació ha de preveure, com a mínim, alguna de les funcions següents:

a) L'impuls de la regeneració comercial, urbana o turística.

b) La promoció de la diversificació econòmica mitjançant la captació inversora i les mesures de foment per posar en funcionament locals sense activitat.

c) L'organització d'esdeveniments i espectacles dins dels locals o a la via pública per enfortir els trets d'identitat de l'àrea i multiplicar la interacció entre veïns i veïnes, visitants i negocis.

d) L'impuls necessari per avançar en la descarbonització, l'eficiència i l'autoconsum energètics, l'optimització i millora dels recursos hídrics, la lluita contra el canvi climàtic i la preservació del medi ambient.

e) L'afavoriment de la seguretat dels espais públics i dels establiments, locals i negocis de la zona.

f) L'elaboració de propostes de millora de la mobilitat per als vianants o mecànica mitjançant propostes de reordenació acordades amb l'autoritat local competent.

g) L'elaboració de propostes de millora ornamental i estètica de l'espai urbà delimitat per l'àrea mitjançant el desenvolupament d'actuacions suplementàries de neteja, il·luminació, senyalització, ornamentació o mobiliari, combinant mitjans tradicionals, innovació tecnològica i propostes d'avantguarda.

h) El reforç de la responsabilitat social corporativa, la promoció de la presència equilibrada de dones i homes en el sector, així com de la igualtat d'oportunitats en l'àmbit de l'activitat econòmica.

i) La promoció de la mediació en la solució de conflictes i l'adhesió al sistema d'arbitratge de la Junta Arbitral de Balears.

j) L'assistència als seus membres i a la seva formació permanent en el desenvolupament de les seves activitats, així com la gestió compartida de serveis de logística, distribució de mercaderies, relacions amb proveïdors o digitalització.

k) Elevar a la corporació local competent una proposta de vigilància especial de l'àrea, d'acord amb el previst en el Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora d'hisendes locals.

l) Qualsevol altra que contribueixi a modernitzar, generar competitivitat i atractiu, així com millorar la vida dels negocis, dels seus empleats i empleades, i dels habitants de l'àrea delimitada i que derivi del conveni subscrit amb l'ajuntament.

3. Les iniciatives dutes a terme per l'àrea municipal d'impuls comercial no poden suposar substitució d'aquelles que, per llei o decisió de les autoritats, duguin a terme les diferents administracions públiques.

4. En cap cas l'entitat gestora de cada àrea municipal d'impuls comercial no pot exercir les funcions que legalment corresponen a les diferents entitats empresarials que la constitueixen.

 

TÍTOL II CONSTITUCIÓ, ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT

Capítol I Constitució i funcionament d'una AMIC

Article 8

Iniciativa per constituir una AMIC

1. La iniciativa per constituir una AMIC correspon a les persones que acreditin ser titulars de la possessió d'un 25%, com a mínim, del conjunt dels locals definits a l'apartat 2 d'aquest article, i que alhora representin almenys un 25% de la superfície construïda ponderada dels locals inclosos en l'àmbit geogràfic de l'AMIC que es proposa constituir.

També correspon a qualsevol associació empresarial territorial de la zona on es pretén delimitar l'AMIC que hagi desenvolupat la seva activitat en aquesta zona durant un període mínim ininterromput de cinc anys i que acrediti tenir com a associats els titulars del dret de possessió d'almenys el 25% dels locals definits a l'apartat següent.

2. A l'efecte d'aquesta llei, es considera com a local tant un immoble com una part d'aquest, sempre que disposin d'un accés directe des de la via pública a l'espai en el qual s'exerceixi o en el qual sigui susceptible d'exercir-se una activitat econòmica empresarial terciària.

No es consideren locals als efectes d'aquesta llei els solars no edificats. Tots els solars no edificats inclosos dins una AMIC tenen, a partir de la constitució de l'AMIC, com ús urbanístic permès el d'aparcament.

3. Queden exclosos d'aquesta definició els locals on es duguin a terme activitats sense ànim de lucre, o activitats industrials, agrícoles o no empresarials i els equipaments públics, a excepció dels mercats municipals.

4. Les patronals més representatives del sector comercial també estan legitimades per fer la iniciativa de constitució d'una AMIC.

Article 9

Formalització de la iniciativa de constitució d'una AMIC

1. Les persones que duguin a terme la iniciativa de constituir una AMIC han de formar una comissió promotora encarregada de formalitzar la sol·licitud dirigida a l'autoritat municipal competent per a la seva autorització.

2. La iniciativa ha d'adoptar la forma d'una sol·licitud acompanyada d'almenys els documents següents:

a) Identificació dels que integrin la comissió promotora, així com el seu domicili a l'efecte de notificacions.

b) Memòria justificativa dels motius de la constitució de l'AMIC en aquesta zona territorial recollint l'impacte de l'AMIC respecte dels establiments comercials que en quedin fora, així com els efectes que la posada en marxa pugui tenir sobre el seu entorn, el o els municipis en què es trobi, inclosos els plànols a escala, de la delimitació exacta de l'àrea geogràfica i de la seva viabilitat econòmica. També haurà de contenir una informació precisa sobre els drets de vot, sobre la quantia de les quotes a pagar per cadascun dels establiments afectats, així com de les possibles actuacions a desenvolupar.

c) Relació inicial i orientativa dels i les titulars d'activitats econòmiques i dels que tenguin la propietat d'immobles desocupats susceptibles de poder allotjar activitats econòmiques terciàries segons el planejament urbà municipal vigent, situats en la zona prèviament delimitada. Aquesta relació té caràcter provisional i, en tot cas, ha de ser completada posteriorment, corroborada i detallada en el procediment de constitució de l'AMIC amb la informació que proporcioni l'ajuntament a la comissió promotora en aquesta fase posterior prevista a l'apartat 5 de l'article 11 d'aquesta llei.

d) Acreditació del suport a la proposta d'almenys el 25% dels subjectes referits a l'apartat anterior, que manifestaran fefaentment el seu suport a la constitució, al pla d'actuació proposat i a l'obligació de contribuir al seu pressupost. En cas que la iniciativa derivi d'una de les patronals més representatives del sector comercial a les Illes Balears haurà de presentar la documentació acreditativa de la seva personalitat i representativitat.

e) Proposta inicial d'estatuts de l'entitat de gestió.

f) Proposta inicial de pla d'actuació, que inclogui la descripció de les activitats previstes durant el període de vigència, així com la informació necessària respecte al dret de vot i un projecte de pressupost detallat, amb una memòria justificativa de la viabilitat de tots dos i la quantia de les quotes a pagar per cadascun dels establiments afectats.

g) Proposta inicial de conveni amb l'autoritat municipal competent per a l'autorització.

h) Carta d'adhesió a la proposta d'alguna organització patronal amb representativitat reconeguda per l'administració competent per a la negociació del conveni col·lectiu.

3. Reglamentàriament es pot especificar el contingut de la documentació esmentada en l'apartat anterior i afegir-n'hi, si calgués, una altra d'addicional. L'ens local competent pot establir una taxa per a la tramitació de la sol·licitud i per facilitar la informació pertinent per a la constitució de l'àrea municipal d'impuls comercial a la comissió promotora.

4. Si la sol·licitud d'iniciació no reuneix els requisits exigits en l'apartat 2 d'aquest article, l'autoritat municipal competent ha de requerir la comissió promotora perquè esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius en el termini de deu dies hàbils, amb indicació que, si no ho fa, la tindrà per desistida de la seva petició i donarà per acabat el procediment, prèvia resolució dictada en els termes previstos en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. Després de comprovar la documentació presentada, en termini màxim d'un mes, el batle o el regidor en qui s'hagi delegat aquesta competència, ha d'adoptar qualsevol dels acords següents:

a) Desestimació de la sol·licitud per causa justificada en exercici de les potestats públiques; per no reunir la iniciativa la solvència econòmica, financera o tècnica suficient; o en el cas que en la mateixa zona geogràfica ja existeixi o s'hagi proposat amb anterioritat una altra àrea d'impuls comercial amb finalitats semblants.

b) Acceptació de la sol·licitud i inici del procediment per a la constitució de l'àrea d'impuls comercial, conformement al que estableixen els articles següents.

6. Transcorregut el termini màxim per resoldre sense haver-se dictat i notificat resolució expressa, s'entendrà que la sol·licitud ha estat desestimada.

Article 10

Superfície construïda ponderada

La superfície construïda ponderada de l'AMIC (SCPA) és la suma de totes les superfícies construïdes ponderades dels locals (SCPL) inclosos en l'AMIC, calculades, al seu torn, per trams seguint la fórmula següent:

SCPA = sc1 + 0,5 sc2 + 0,25 sc3 + 0,1 sc4 + 0,05 sc5 + 0,01 sc6

SCPL = superfície construïda ponderada del local

sc1 = superfície construïda cadastral del local, fins a 300 m2

sc2 = superfície construïda cadastral del local, superior a 300 m2 fins a 800 m2

sc3 = superfície construïda cadastral del local, superior a 800 m2 fins a 1.300 m2

sc4 = superfície construïda cadastral del local, superior a 1.300 m2 fins a 2.500 m2

sc5 = superfície construïda cadastral del local, superior a 2.500 m2 fins a 10.000 m2

sc6 = superfície construïda cadastral del local, superior a 10.000 m2

Article 11

Procediment de constitució d'una AMIC

1. En el termini de deu dies hàbils des de l'acceptació de la sol·licitud, el batle o el regidor competent sol·licitarà als serveis municipals competents que emetin en el termini d'un mes el corresponent informe preceptiu, que s'ha de pronunciar sobre:

a) L'adequació de les accions contingudes en el pla d'actuació als interessos generals, així com la viabilitat financera i la condició ajustada a la realitat sense coincidències amb altres AMIC de la zona geogràfica projectada.

b) La raonabilitat i la viabilitat del pressupost previst per executar el pla d'actuació i de les aportacions obligatòries al fet que donarà lloc.

c) La legalitat del conveni proposat.

2. Aquest informe serà preceptiu i vinculant per a l'ajuntament que, en el cas que sigui desfavorable, haurà de resoldre denegant la sol·licitud i donant per acabat el procediment. No obstant això, quan la proposta comporti defectes susceptibles d'esmena, es pot emetre un informe motivat en el qual es prevegi la seva devolució a la comissió promotora o a la patronal promotora juntament amb el requeriment perquè esmeni la falta o acompanyi els documents pertinents en el termini de deu dies hàbils, amb indicació que, si així no ho fa, es denegarà la sol·licitud i donarà per acabat el procediment. A més de l'informe preceptiu, l'ajuntament pot sol·licitar, facultativament, tots aquells informes que consideri convenients per valorar adequadament la sol·licitud de constitució de l'àrea d'impuls comercial. En aquest últim cas, si algun dels informes facultatius sol·licitats no s'emetés en termini es podran prosseguir les actuacions. En tot cas s'haurà de sol·licitar informe no vinculant a les patronals més representatives del sector del comerç a les Illes Balears.

3. En el termini de deu dies hàbils des de la recepció de l'informe preceptiu favorable, l'ajuntament ha de fer lliurament a la comissió promotora o a la patronal promotora de la informació de què disposi per identificar els i les titulars de les activitats econòmiques i els que tenguin la propietat dels béns immobles desocupats aptes per poder allotjar activitats econòmiques en la zona, amb l'objecte que es pugui confeccionar un cens i dur a terme la campanya d'informació, difusió i adhesió, a l'efecte de la ratificació prevista en l'article 12 d'aquesta llei. De tots aquells locals o negocis en funcionament dels quals l'ajuntament no identifiqui el titular de l'activitat econòmica, n'haurà d'identificar el propietari. La comissió promotora o la patronal promotora podrà requerir fefaentment a aquest propietari en un termini màxim de deu dies la identificació del titular de l'activitat econòmica; en cas que no s'identifiqui pel propietari aquest titular serà el propietari qui passi a formar part de l'AMIC mentre no identifiqui aquest titular.

4. Els i les titulars d'activitats econòmiques, els propietaris dels locals o immobles on es fan les activitats econòmiques i els titulars de béns immobles desocupats descrits en l'apartat anterior han de facilitar les dades necessàries per a la formació del cens de participants en el procés de ratificació, en els termes de l'article 90 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals. Així mateix, l'ajuntament ha de fer les projeccions pertinents per proporcionar a la comissió promotora o patronal promotora el total dels valors cadastrals dels béns immobles situats en la zona perquè els afectats puguin conèixer l'aportació que hauran de pagar obligatòriament per finançar el pressupost de l'àrea municipal d'impuls comercial projectada.

5. En el termini màxim de trenta dies hàbils comptadors des de l'endemà de l'emissió de l'informe preceptiu favorable, correspondrà al ple de l'ajuntament acordar l'aprovació provisional, abans de convocar el procediment perquè la proposta pugui ser ratificada pels i per les titulars d'activitats econòmiques, pels propietaris substituts i pels que tenguin la propietat de béns immobles desocupats susceptibles de poder allotjar activitats econòmiques compreses en l'àrea municipal d'impuls comercial projectada.

Article 12

Informació pública i ratificació

1. L'ajuntament ha de sotmetre a informació pública durant un termini no inferior a trenta dies hàbils la proposta del pla d'actuació, el pressupost de l'àrea municipal d'impuls comercial per a tot el seu període de vigència i el conveni provisionalment aprovats, previ anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i en la seva seu electrònica, amb indicació expressa que les i els participants en el procés de ratificació tenen dret a oposar-se a la constitució de l'àrea d'impuls comercial. L'ajuntament adoptarà les mesures necessàries per garantir que la documentació sotmesa a informació pública tengui la màxima difusió entre el públic, utilitzant els mitjans electrònics i altres mitjans de comunicació.

2. Poden participar en el procés de ratificació els que, en cas de constitució de l'àrea municipal d'impuls comercial, tenguin l'obligació de satisfer l'aportació per finançar el pressupost, d'acord amb l'apartat 1 de l'article 30 d'aquesta llei. A tots ells, la comissió promotora els ha de comunicar l'obertura del tràmit d'informació pública, almenys quinze dies abans del seu inici. Els i les participants en el procés de ratificació poden sol·licitar a l'ajuntament informació individualitzada relativa a l'import de l'aportació que, si escau, han de satisfer.

3. Si un 25% dels i les participants en el procés de ratificació que, al seu torn, han de cobrir amb les seves aportacions obligatòries un 35% del pressupost de l'entitat, declaren que s'oposen a la constitució de l'àrea, l'ajuntament denegarà la sol·licitud de la comissió promotora o patronal promotora.

4. Els establiments comercials col·lectius definits en l'article 11.2 de la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, seran considerats com un únic local.

5. En el supòsit de cotitularitat del dret de possessió sobre un mateix local, les persones cotitulars han de designar formalment un representant que serà qui exerceixi el dret d'oposició durant el procés de ratificació.

6. En el termini màxim de deu dies hàbils des de la finalització del procés de ratificació, el batle o el regidor que tengui delegada la competència ha d'acordar l'acceptació o la denegació de la constitució de l'àrea municipal d'impuls comercial sol·licitada. L'acord municipal s'ha de publicar a la web oficial i s'ha de notificar a tots els titulars del dret de possessió dels locals i als propietaris afectats de l'AMIC.

Article 13

Autorització i constitució

1. Verificada per l'ajuntament la correcta ratificació de la proposta de l'àrea municipal d'impuls comercial en els termes assenyalats en l'article anterior, en el termini màxim de trenta dies hàbils des de la finalització del tràmit d'informació pública i conclusió del procés de ratificació, s'autoritzarà la constitució de l'entitat mitjançant l'acord favorable del ple de la corporació, adoptat de conformitat amb el procediment establert en la normativa de règim local aplicable. En el cas que el ple rebutgi la constitució, la comissió promotora de l'àrea municipal d'impuls comercial tindrà per desestimada la seva sol·licitud.

2. En el cas que el ple acordi la constitució de l'àrea municipal d'impuls comercial, s'ha de celebrar una assemblea constituent de l'entitat gestora. A aquest efecte, la comissió promotora ha de notificar la data i el lloc en què tindrà lloc l'acte de constitució als que tenguin l'obligació de satisfer l'aportació prevista en l'apartat 1 de l'article 29 d'aquesta llei, fent-los saber que tenen dret, si així ho desitgen, a formar part de l'entitat gestora. L'acord de constitució de l'entitat gestora s'ha de formalitzar en el termini de dos mesos comptadors des de la data de la notificació de l'acord favorable del ple, mitjançant escriptura pública atorgada per les persones designades per l'assemblea constituent, que serà objecte d'inscripció en el corresponent registre, i ha d'incloure en tot cas:

a) La denominació de l'àrea municipal d'impuls comercial i el seu domicili.

b) La identitat de les i els membres que constitueixen l'àrea municipal d'impuls comercial, que inclourà els que tenguin l'obligació de pagar l'aportació per finançar el pressupost de l'entitat que manifestin la voluntat de formar-ne part.

c) La ratificació de la voluntat de constituir una àrea municipal d'impuls comercial.

d) Els estatuts de l'entitat, el contingut dels quals s'ajustarà a les prescripcions de l'article 15 d'aquesta llei.

e) La designació de les persones encarregades inicialment i provisionalment del govern i de la representació de l'entitat.

f) El patrimoni fundacional.

g) El lloc i la data d'atorgament de l'acta fundacional, i la signatura de les persones designades en la lletra e) anterior.

3. L'acord d'autorització, un cop presentada l'acta de constitució, serà publicat per l'ajuntament al Butlletí Oficial de les Illes Balears en el termini màxim de 15 dies des de la presentació de l'acta de constitució. Des de la publicació al BOIB de l'autorització, totes les persones titulars del dret de possessió i les propietàries dels locals de la zona geogràfica delimitada estan vinculades per l'AMIC. Les persones titulars del dret de possessió i les propietàries dels locals de la zona geogràficament delimitada quedaran subjectes a les obligacions derivades de l'AMIC durant tot el període de la seva vigència.

4. Els canvis de titularitat en el dret de possessió que es produeixin durant la vigència de l'AMIC implicaran la subrogació de la nova persona titular en els drets i les obligacions inherents a la pertinença a l'AMIC. Amb antelació a la formalització dels canvis de titularitat en el dret de possessió dels locals s'haurà d'informar a l'aspirant a titular dels drets i les obligacions inherents a la seva pertinença a l'AMIC.

Article 14

Pla d'actuació

El pla d'actuació és l'eina que projecta les metes de l'AMIC i descriu els instruments, les funcions i les mesures que du a terme per aconseguir-les. Ha de respectar en tota la seva extensió les finalitats d'interès general enumerades en l'article 3 d'aquesta llei. El pla d'actuació comprendrà com a mínim:

a) Una memòria justificativa de les funcions bàsiques que es pretenen desenvolupar amb la creació de l'AMIC, d'acord amb l'article 7 d'aquesta llei.

b) Un programa d'actuacions que detalli les implicacions i els problemes que es desitja abordar, les metes perseguides i la justificació de les mesures proposades, amb inclusió de les encaminades a afavorir la igualtat en l'àmbit de l'activitat econòmica. El programa d'actuacions ha de descriure de manera exhaustiva, detallada i segons les diferents i successives fases en què se subdivideixi, aquells serveis, millores i accions de gestió i modernització que es proposin i farà el mateix amb els beneficis que hagin de comportar aquestes actuacions en relació amb els serveis existents o els de nova creació.

c) Un projecte de pressupost de la despesa necessària per al seu desenvolupament, precisant i individualitzant les partides per a la materialització o la implantació dels serveis, les accions, les mesures i les millores suggerides en funció de les fases previstes, així com els costos imputables a la gestió del procés de constitució de l'AMIC, inclosos els derivats de l'exercici del cobrament de les quotes de concert amb la hisenda local pertinent. Així mateix, el projecte de pressupost ha d'indicar la reserva financera destinada a compensar els increments imprevisibles de costos de les actuacions projectades i la provisió per pèrdues d'ingressos provocats per la morositat en el pagament de les quotes.

d) Una relació detallada i exhaustiva de les fonts de finançament de l'AMIC.

e) Les regles a seguir per al cobrament de les quotes de conformitat amb l'article 35 d'aquesta llei, juntament amb la indicació de la forma i els termes d'abonament de les quotes.

f) El període de durada de les mesures contingudes en el projecte, que no pot ser inferior a tres anys ni superior a cinc, així com un cronograma per a la implantació dels serveis, les millores, les mesures o les accions proposades.

g) La descripció dels mecanismes i criteris d'avaluació dels resultats obtinguts i de la consecució de les metes del pla d'actuació en relació amb els beneficis i les millores previstos.

 

Article 15

Estatuts

1. Els estatuts de l'entitat de gestió de l'AMIC han de respectar els termes d'aquesta llei i contenir almenys les disposicions següents:

a) La denominació de l'entitat, que no pot coincidir ni induir a confusió amb la d'una altra ja existent. En la denominació ha de figurar necessàriament l'expressió «Àrea Municipal d'Impuls Comercial».

b) El domicili social.

c) L'objecte social, que ha d'incloure la promoció del desenvolupament, l'atractiu i la competitivitat econòmica i la cohesió social de l'àmbit territorial d'actuació.

d) La durada de l'AMIC.

e) L'àmbit territorial d'actuació i mecanismes per a l'ampliació o reducció de l'àrea municipal d'impuls comercial.

f) Els drets i les obligacions de les persones que integrin l'entitat de gestió.

g) El procediment d'adhesió i separació de les persones titulars del dret de possessió dels locals compresos en l'àmbit geogràfic de l'AMIC, que haurà, en tot cas, de garantir la no-discriminació entre uns titulars i uns altres en relació amb les condicions i els costos de pertinença o de separació.

h) El règim dels òrgans de govern de l'àrea d'impuls comercial ha de garantir la presencialitat equilibrada de dones i homes, i ha de respondre a un funcionament democràtic, en el qual es concretin la composició, les funcions, la durada, els procediments d'actuació, les majories en acords, el dret de vot i les garanties dels seus membres. Els estatuts han de preveure almenys un òrgan col·legiat de govern, l'assemblea general, de la qual formaran part tots els membres; així com la presidència, la secretaria i una gerència com a òrgan d'administració.

i) El procediment per a la modificació dels estatuts.

j) El procediment per modificar i prorrogar el conveni amb l'ajuntament.

k) Una relació de les fonts de finançament de l'entitat.

l) Les causes i el procediment de dissolució i liquidació de l'àrea municipal d'impuls comercial, així com una previsió de la destinació del patrimoni sobrant en cas de dissolució de l'entitat de gestió.

2. Els estatuts poden ser objecte de desenvolupament mitjançant reglaments de règim intern.

Article 16

Conveni

1. Una vegada constituïda l'àrea municipal d'impuls comercial i la seva entitat gestora, l'ajuntament ha de formalitzar el conveni de col·laboració amb l'entitat en el termini màxim de trenta dies hàbils.

2. El conveni subscrit entre l'ajuntament i l'àrea municipal d'impuls comercial té la naturalesa de conveni de col·laboració en els termes de l'article 47.2.c) de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic; de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears; i del Decret 49/2011, de 20 de maig, pel qual es regula el Registre de convenis i acords de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

3. Inclourà, com a mínim, les matèries que assenyala l'article 49 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i especificarà, almenys, els extrems següents:

a) La identificació de les parts que subscriuen el conveni i de les persones físiques que actuen en la seva representació.

b) Les actuacions que l'àrea municipal d'impuls comercial es compromet a executar, així com les modalitats de col·laboració amb l'ajuntament, indicant la distribució temporal per anualitats i la imputació pressupostària.

c) Les formes de finançament i les regles per a determinar les quotes, i també els períodes de liquidació de les quotes, d'acord amb la present llei i el pla d'actuació. Es preveuran l'aprovació d'una ordenança municipal i les despeses que aquest servei de cobrament comporti a l'ajuntament.

d) Les obligacions i els compromisos econòmics que, si escau, assumeix l'ajuntament.

e) La forma de participació de l'ajuntament en els òrgans de l'àrea d'impuls comercial.

f) Les fórmules de control municipal sobre els acords, els comptes anuals i les actuacions realitzades per l'àrea d'impuls comercial, tot això sense perjudici de les competències atribuïdes a l'ajuntament per la legislació de règim local aplicable.

g) Les conseqüències aplicables en cas d'incompliment de les obligacions i els compromisos assumits per cadascuna de les parts i, si escau, els criteris per determinar la possible indemnització per l'incompliment.

h) Els mecanismes de seguiment, vigilància i control tant de l'execució del conveni com dels compromisos adquirits per les parts, en el si de les quals es resoldran els problemes d'interpretació i compliment que es puguin plantejar, sense perjudici de la competència dels òrgans jurisdiccionals de l'ordre contenciós administratiu per conèixer de les qüestions litigioses.

i) El règim de modificació del conveni.

j) El criteri d'equilibri entre dones i homes, com a principi de participació, també ha de quedar reflectit en els convenis.

4. En el conveni s'acompanyaran, com a annexos:

a) L'acord municipal pel qual s'aprova la constitució de l'àrea municipal d'impuls comercial. En el cas d'àrees municipals d'impuls comercial que s'estenguin en més d'un terme municipal, els acords municipals aprovatoris dels tots els ajuntaments afectats.

b) L'acta fundacional de l'àrea municipal d'impuls comercial, que ha d'incloure els estatuts de l'entitat.

c) El pla d'actuació de l'àrea municipal d'impuls comercial.

d) El pressupost de l'àrea municipal d'impuls comercial per a tot el període de vigència autoritzat.

 

Article 17

Pròrroga del conveni

1. El conveni es pot prorrogar abans que finalitzi el termini de vigència, per acord unànime de les parts i per un període no superior a quatre anys, sempre que la part interessada en la pròrroga ho sol·liciti a l'altra durant el primer trimestre de l'últim any de vigència.

2. En cap supòsit no es pot prorrogar el conveni de manera tàcita.

Article 18

Comunicació i notificació

1. L'acord municipal d'autorització, així com el conveni de col·laboració signat, s'han de notificar als que tenguin l'obligació de pagament de l'aportació obligatòria per finançar l'àrea municipal d'impuls comercial, i és vàlida la notificació per edictes en cas de no ser possible la notificació personal, sense perjudici del que es disposa en l'article 44 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. A més, aquests documents s'han de mantenir publicats durant sis mesos en el portal electrònic de l'ajuntament i quedaran permanentment a la disposició de totes les persones interessades en la seu de l'entitat constituïda i en les dependències municipals.

En la notificació s'ha de fer constar expressament que els que tenguin l'obligació de pagament de l'aportació tenen el dret, però no el deure, de ser membres de l'entitat de gestió de l'àrea municipal d'impuls comercial.

2. A la seva vegada, en el termini d'un mes des de la signatura del conveni entre l'ajuntament i l'entitat de gestió de l'AMIC, aquesta ha de notificar a la direcció general competent en matèria de comerç del Govern de les Illes Balears, a través del registre electrònic general, la documentació següent:

a) Un exemplar del conveni de col·laboració entre l'ajuntament i l'entitat de gestió de l'AMIC.

b) Un exemplar dels estatuts i de l'acta de constitució de l'entitat gestora de l'AMIC.

c) Un exemplar del pla d'actuació.

d) Certificat de l'acord d'aprovació definitiva de la constitució de l'AMIC adoptat per l'ajuntament.

e) Plànol a escala en el qual es ressalti la delimitació de l'AMIC, s'assenyalin els locals implicats amb indicació de la superfície construïda de cadascun, i s'identifiquin les persones titulars del dret de possessió dels locals, amb indicació del nom o raó social, NIF i domicili de l'establiment titular del dret de possessió en la zona delimitada.

3. Igualment, l'entitat de gestió de l'AMIC ha de notificar a la direcció general competent en matèria de comerç del Govern de les Illes Balears, per la mateixa via i en el termini d'un mes des del seu esdeveniment, els nomenaments i les modificacions dels titulars dels òrgans de govern, així com els cessaments, prèvia notificació a l'interessat.

4. Amb la finalitat de garantir la transparència, l'àrea municipal d'impuls comercial publicarà en el seu portal electrònic els pressupostos anuals de l'entitat, la memòria anual d'activitats, així com la composició dels òrgans gestors, sense perjudici que reglamentàriament es puguin ampliar aquestes obligacions.

Article 19

Constitució d'una àrea municipal d'impuls comercial que superi l'àmbit d'un terme municipal

1. En el cas que la zona geogràfica prevista per a la constitució de l'àrea municipal d'impuls comercial comprengui més d'un municipi, la comissió promotora ha de presentar la sol·licitud davant l'ajuntament del municipi de major població, el qual s'ha d'encarregar de coordinar amb els restants l'adopció de les actuacions prèvies a l'inici del procediment previstes a l'article 9 d'aquesta llei.

2. La proposta de pla d'actuació, de pressupost de l'àrea municipal d'impuls comercial i de conveni de col·laboració presentada per la comissió promotora o la patronal promotora ha de ser sotmesa a l'autorització del ple de cadascun dels ajuntaments. Tots s'hauran de pronunciar positivament sobre la constitució de l'àrea municipal d'impuls comercial. Si algun d'ells no ho fa, la comissió promotora o la patronal promotora pot tornar a presentar la sol·licitud davant els ajuntaments que s'hagin pronunciat favorablement, complint en tot cas els requisits establerts en els articles 8 i 9 d'aquesta llei i excloent de l'àrea municipal d'impuls comercial la zona geogràfica corresponent a l'ajuntament que s'hi hagi pronunciat negativament. En tot cas, se signarà un únic conveni entre les entitats locals afectades i l'entitat de gestió de l'AMIC.

 

Capítol II Organització

Article 20

Assemblea general

1. L'assemblea general és l'òrgan suprem i de control de l'entitat, de la qual en formen part:

a) Els que tenguin l'obligació de satisfer les quotes previstes en l'apartat 1 de l'article 29 d'aquesta llei, que decideixin voluntàriament ser membres de l'entitat. Cada membre participa en l'assemblea general en proporció a la superfície construïda ponderada, d'acord amb el que es disposa en l'article 10 d'aquesta llei.

b) Les persones representants de les administracions públiques afectades, en el nombre i amb les facultats que determini el conveni.

c) Les associacions de veïns i veïnes afectades per l'àrea municipal d'impuls comercial.

d) Les associacions de comerciants més representatives de l'illa on es troba l'AMIC constituent.

2. Les reunions de l'assemblea general han de ser ordinàries i extraordinàries. L'ordinària s'ha de celebrar una vegada a l'any per aprovar els pressuposts i els comptes anuals de l'entitat dins dels quatre mesos següents al tancament de l'exercici; les extraordinàries s'han de celebrar quan les circumstàncies ho aconsellin, segons el parer de la presidència, quan la junta directiva ho acordi o quan ho proposi per escrit una desena part dels membres de l'entitat.

3. Els estatuts de l'entitat han de determinar les normes per a la celebració de les assemblees, els terminis i la publicitat de la convocatòria, les majories necessàries per a l'adopció d'acords i qualsevol altre extrem necessari per al normal funcionament.

4. No obstant el que estableix l'apartat 3 d'aquest article, la modificació de l'àmbit de l'AMIC, la modificació dels estatuts de l'entitat gestora, la modificació o pròrroga del conveni i la dissolució de l'entitat gestora o de l'AMIC han de requerir l'assistència d'un mínim de tres quartes parts dels seus membres, que representin almenys les tres quartes parts de la superfície construïda ponderada dels locals representats pels titulars del dret de possessió adherits a l'entitat de gestió.

5. L'assemblea general tindrà atribuïdes les facultats següents:

a) Triar i revocar els membres de la junta directiva.

b) Aprovar la gestió de la junta directiva.

c) Examinar i aprovar els pressupostos i els comptes anuals.

d) Aprovar, si escau, la constitució d'un fons de reserva per atendre possibles contingències extraordinàries, d'acord amb el previst en l'apartat 5 de l'article 37 d'aquesta llei.

e) Modificar els estatuts.

f) Disposar o alienar els béns.

g) Aprovar la proposta de renovació de l'entitat.

h) Dissoldre l'entitat.

i) Qualsevol altra competència que li atribueixin els estatuts o les normes de desenvolupament d'aquesta llei.

6. Amb caràcter general, sempre que els estatuts o el conveni no prevegin un altre extrem, els acords de l'assemblea general s'han d'adoptar per majoria simple dels vots que representin la majoria simple de la superfície ponderada construïda dels locals, excepte en els supòsits descrits a l'apartat 4 d'aquest article, l'aprovació dels quals només es produirà amb el vot favorable de la majoria absoluta dels membres que representin, a més, la majoria absoluta de la superfície construïda ponderada dels locals.

7. Una vegada constituïda l'AMIC i amb la presència de les patronals del sector més representatives de l'illa on es troba l'AMIC constituent, l'assemblea ha de ser el màxim òrgan de representació, en la qual tots els membres de l'AMIC podran exercir el dret de vot, tant de manera directa com per delegació. El dret de vot serà proporcional a la quantia de les quotes a pagar per cadascun dels establiments afectats.

Article 21

Junta directiva

1. La junta directiva és l'òrgan col·legiat de govern al qual correspon l'alta gestió de l'àrea municipal d'impuls comercial. Els estatuts n'han d'establir la composició i hi ha d'haver, en tot cas:

a) Una presidència i una secretaria.

b) Una vicepresidència.

c) Una tresoreria.

d) Els i les vocals que determinin els estatuts en representació dels que tenguin l'obligació de pagament de les aportacions obligatòries. S'ha d'establir un màxim i un mínim de vocals perquè el nombre total de membres de la junta directiva sigui un nombre senar.

e) Almenys una persona representant de les administracions públiques afectades, d'acord amb el que es determini en el conveni, que vetlarà pels interessos públics.

2. Tots els càrrecs que componen la junta directiva han de ser gratuïts, sense perjudici de la compensació per les despeses que pugui ocasionar l'exercici de les seves funcions. Seran designats i revocats per l'assemblea general i la durada del seu mandat s'ha de establir en els estatuts.

3. La junta directiva es reunirà sempre que ho determini la presidència i a iniciativa o petició de la tercera part dels seus membres. Quedarà constituïda quan hi assisteixi la meitat més un dels seus membres i, perquè els seus acords siguin vàlids, han de ser presos per majoria de vots, tret que els estatuts o el conveni estableixin majories absolutes per a l'adopció d'acords determinats. En cas d'empat, el vot de la presidència serà de qualitat.

4. Les facultats de la junta directiva s'estendran, amb caràcter general, a tots els actes propis de les finalitats de l'àrea municipal d'impuls comercial, sempre que no requereixin, segons els seus estatuts, autorització expressa de l'assemblea general. Són facultats particulars de la junta directiva:

a) Dirigir les activitats socials i portar la gestió econòmica i administrativa de l'entitat, acordant realitzar els oportuns contractes i actes.

b) Executar els acords de l'assemblea general.

c) Designar la gerència de l'entitat.

d) Formular i sotmetre a l'aprovació de l'assemblea general els pressupostos i els comptes anuals.

e) Qualsevol altra facultat que no sigui de l'exclusiva competència de l'assemblea general.

 

Article 22

Presidència

1. La presidència ha de ser triada per l'assemblea general mitjançant sufragi universal entre els i les titulars d'activitats econòmiques situades en l'àrea municipal d'impuls comercial, i la durada del seu mandat ha d'estar establerta en els estatuts.

2. Són atribucions de la presidència les següents:

a) Representar legalment l'àrea municipal d'impuls comercial davant tota classe d'organismes públics o privats.

b) Convocar, presidir i aixecar les sessions que celebrin l'assemblea general i la junta directiva, així com dirigir les deliberacions d'una i altra.

c) Ordenar pagaments i autoritzar amb la seva signatura els documents, les actes i la correspondència.

d) Adoptar qualsevol mesura urgent que la bona marxa de l'entitat aconselli o que en el desenvolupament de les seves activitats resulti necessària o convenient. En aquest cas la presidència haurà d'informar de la mesura urgent adoptada a la següent junta directiva ordinària que se celebri.

e) Totes aquelles que siguin inherents a la condició de president o presidenta.

 

Article 23

Secretaria

El secretari o la secretària ha de custodiar la documentació de l'associació, aixecar i signar les actes de les reunions de l'assemblea general i de la junta directiva, redactar i autoritzar els certificats que calgui lliurar, i també portar el llibre de registre d'associats.

Article 24

Vicepresidència

El vicepresident o la vicepresidenta ha de substituir el president o la presidenta en cas d'absència o malaltia.

Article 25

Tresoreria

El tresorer o la tresorera té la funció de custodiar i controlar els recursos de l'associació, així com d'elaborar el pressupost, el balanç i la liquidació de comptes. Ha de portar un llibre de caixa. Ha de signar els rebuts de quotes i altres documents de tresoreria. Ha de pagar les factures que aprovi la junta directiva, que ha de visar prèviament el president o la presidenta. El secretari o la secretària podrà assumir les funcions del tresorer o la tresorera.

Article 26

Gerència

1. La gerència és l'òrgan encarregat d'executar els acords de l'assemblea i la junta directiva i exerceix les funcions de normal administració de l'entitat.

2. La gerència pot encomanar-se a una persona física o jurídica, en tot cas amb professionalitat i experiència acreditades.

3. La gerència ha d'estar present en les sessions de l'assemblea general i de la junta directiva, amb veu, però sense vot.

4. Són funcions de la gerència:

a) Elaborar el pressupost anual i els comptes anuals de l'entitat.

b) Elaborar una memòria anual de gestió de l'entitat.

c) Implementar el pla d'actuació i proposar plans i programes d'actuació d'interès per a l'àrea municipal d'impuls comercial.

d) Dirigir el personal contractat per l'entitat de gestió.

e) La resta de tasques i funcions que l'assemblea general o la junta directiva li encomanin o deleguin.

 

Article 27

Fòrum social participatiu

L'àrea municipal d'impuls comercial té la possibilitat de constituir un fòrum consultiu per promoure la participació de tots aquells afectats per les actuacions i la gestió de l'àrea. El seu funcionament i composició s'ha de desenvolupar en el conveni i ha d'incloure representants de les organitzacions empresarials i sindicals que tenguin la condició de més representatives, dels que tenguin la propietat de béns immobles i de les organitzacions veïnals de la zona compresa per l'AMIC.

 

TÍTOL III FINANÇAMENT

Article 28

Fonts de finançament

1. Els recursos de l'AMIC han de ser administrats per l'entitat de gestió, i les seves fonts són les següents:

a) Les quotes regulades en els articles 29 a 36 d'aquesta llei, que tindran la naturalesa de prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari.

b) Subvencions i ajuts públics.

c) Aportacions extraordinàries i donacions.

d) Rendiments derivats dels serveis que puguin prestar tant als seus membres com a terceres persones.

e) Rendiments derivats de l'explotació del seu propi patrimoni.

2. Els ingressos procedents dels recursos recollits en l'apartat anterior s'han de destinar a cobrir les despeses en què incorrin en la realització de les activitats que els són pròpies. Queda prohibida la distribució entre els seus membres. En particular, els ingressos procedents de les aportacions referides en la lletra a) de l'apartat anterior han de cobrir, com a mínim, el 50% del total de les despeses previstes en el pressupost per a tota la vigència de l'àrea municipal d'impuls comercial. L'àrea municipal d'impuls comercial ha de comptabilitzar i gestionar els ingressos procedents d'aquestes aportacions obligatòries de forma diferenciada respecte dels ingressos restants. Aquestes quantitats s'han de destinar necessàriament a les finalitats establertes en el pla d'actuació de cada àrea municipal d'impuls comercial i a les despeses de funcionament de conformitat amb el pressupost recollit en el conveni amb l'ajuntament.

Article 29

Quotes (general)

1. Tots els o les titulars d'activitats econòmiques que s'exerceixin en un local determinat compreses en l'àmbit geogràfic d'una àrea municipal d'impuls comercial queden obligats a contribuir al finançament del seu pressupost.

2. El conveni subscrit entre l'entitat gestora i l'ajuntament ha d'establir els criteris a partir dels quals es determina la quantia de les quotes, d'acord amb l'article 32 de la present llei i el pla d'actuació.

3. L'exacció de l'aportació obligatòria ha d'aprovar-se mitjançant ordenança municipal en els termes establerts en el capítol III del títol V de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears. L'ordenança municipal es regirà pels paràmetres establerts per aquesta llei i el conveni previst en l'article 16 anterior.

4. L'obligació del pagament de les quotes neix amb la publicació de l'ordenança municipal reguladora de la creació de quotes i de la gestió aplicable per al cobrament.

5. D'acord amb el que s'estableix a l'article 35.1 d'aquesta llei tan sols l'ajuntament ha de gestionar i recaptar les quotes obligatòries per compte de l'àrea municipal d'impuls comercial.

Article 30

Contribuents

1. Queden subjectes al pagament de la quota les persones físiques o jurídiques, les herències jacents, les comunitats de béns i altres entitats que, fins i tot en el cas de no tenir personalitat jurídica, constitueixin una unitat econòmica o un patrimoni separat, beneficiades per les actuacions de l'àrea municipal d'impuls comercial.

Es consideren persones o entitats beneficiades:

a) Els que exerceixin una activitat econòmica en local determinat situat en l'àrea geogràfica d'una àrea municipal d'impuls comercial, siguin propietaris o no de l'immoble.

b) Els que tenguin la propietat sobre immobles desocupats aptes per allotjar activitats econòmiques terciàries segons el planejament urbà municipal vigent situats en l'àrea esmentada.

c) Els que tenguin la propietat sobre immobles que allotgin activitats econòmiques terciàries sempre que, havent rebut requeriment d'identificació del titular de l'activitat econòmica, no hagi procedit a la seva identificació.

2. Als efectes d'aquesta llei, es consideren activitats econòmiques totes aquelles activitats empresarials, professionals o artístiques que s'exerceixin o no en un local determinat sempre que s'exerceixin dins l'àmbit de l'AMIC i siguin activitats terciàries.

3. En el supòsit de concurrència de diversos titulars de l'activitat econòmica o de diversos copropietaris d'un local desocupat tots ells han de quedar solidàriament obligats al pagament de la quota.

4. En el cas que un mateix titular d'una activitat econòmica disposi de més d'un establiment, ha de satisfer quotes diferents per cadascun dels establiments, amb independència que es dediquin a la mateixa activitat o de si formen una mateixa unitat empresarial.

5. En casos de baixa per cessament de l'exercici de l'activitat, de canvi de titularitat, d'alta en l'exercici de l'activitat i d'ocupació o desocupació del local, el nou titular de l'activitat o qui tengui la propietat de l'immoble desocupat s'ha de subrogar en la posició de l'anterior obligat al pagament de la quota, en proporció al temps que resti de l'any natural.

6. L'obligació del pagament de les quotes per al finançament de l'àrea municipal d'impuls comercial no comporta per si mateixa la condició de membre d'aquesta. Els que tenguin l'obligació de pagar la quota i desitgin ser membres de l'àrea municipal d'impuls comercial han de formalitzar l'alta, bé en el moment de la seva constitució prevista a l'article 11 d'aquesta llei, bé en un moment posterior, en la forma prevista en els estatuts.

Article 31

Exempts

Estan exempts de satisfer la quota obligatòria l'Estat, les comunitats autònomes i les entitats locals, així com els seus organismes autònoms i les entitats del sector públic.

Article 32

Quantia de les quotes obligatòries

1. L'import de les quotes obligatòries i aportacions extraordinàries voluntàries ha de respondre als principis d'equitat i suficiència pressupostària i basar-se en criteris objectius per satisfer el finançament de la materialització del pla d'actuació durant tota la vigència de l'AMIC.

2. Les quotes s'han de fixar en funció de la superfície cadastral del local, escalonades en trams de superfície als quals s'han d'aplicar els coeficients següents:

Superfície construïda cadastral (scc) Coeficient

scc <300 m2 1

300 m2 < scc < 800 m2 1,5

800 m2 < scc < 1.300 m2 2

1.300 m2 < scc < 2.500 m2 3

2.500 m2 < scc < 10.000 m2 4

scc >10.000 m2 5

 

Article 33

Pagament de les quotes

1. L'import total de la quota calculada d'acord amb el que estableix l'article 32 d'aquesta llei s'ha de prorratejar en quotes anuals corresponents als anys naturals de vigència temporal de l'àrea municipal d'impuls comercial. El pagament de cada quota serà exigible semestralment.

2. L'ajuntament pot establir mitjançant ordenança l'exigència del pagament de les quotes semestrals als que tenguin la titularitat de l'activitat econòmica exercida en el local i als qui tenguin la titularitat dels immobles aptes per allotjar activitats econòmiques terciàries segons el planejament urbà municipal vigent situats en l'àrea geogràfica de l'AMIC.

Article 34

Bonificacions

Els ajuntaments poden establir bonificacions:

a) De fins al 80% respecte d'activitats que persegueixin finalitats benèfiques o d'interès general.

b) De fins al 20% en els immobles desocupats aptes per allotjar activitats econòmiques.

c) De fins al 50% durant el primer any d'exercici d'una activitat i de fins al 25% durant el segon any, en concepte de suport a l'emprenedoria.

 

Article 35

Gestió del cobrament de quotes

1. L'ajuntament ha de gestionar i recaptar les quotes obligatòries per compte de l'àrea municipal d'impuls comercial en els termes establerts en l'ordenança municipal.

2. L'ajuntament ha de lliurar l'import de les aportacions recaptades en l'àrea municipal d'impuls comercial i es pot reservar una quantitat en compensació per les despeses de gestió i recaptació en què incorri. Aquesta quantitat no pot superar el 5% de l'import total de les quantitats recaptades.

3. En el cas que en expirar la seva vigència l'àrea municipal d'impuls comercial no hagi gastat l'import total de les quantitats rebudes per aquest concepte, ha de retornar l'excedent a l'ajuntament, que alhora ha de reintegrar aquestes quantitats als que tenguin l'obligació en proporció a les quotes que varen abonar en el seu moment.

4. Les quotes anuals i les aportacions extraordinàries s'han de gestionar a partir del cens que formarà l'àrea municipal d'impuls comercial i que remetrà a l'ajuntament, amb actualitzacions trimestrals, seguint els termes de l'article 90 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.

5. La gestió i la recaptació de les quotes obligatòries per finançar les àrees municipals d'impuls comercial s'ha d'ajustar al que disposi l'ordenança municipal que les estableixi i, si escau, a les normes relatives a la gestió dels ingressos no tributaris de dret públic en el Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, i resultarà aplicable el règim jurídic disposat per als drets de naturalesa pública en la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

6. Els actes de gestió i recaptació d'aquesta aportació poden ser impugnats en la forma prevista en el títol V de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Article 36

Impagament de quotes

Els deutes per aquestes quotes obligatòries es poden exigir pel procediment administratiu d'apressament que donarà lloc, si escau, a la meritació dels interessos de demora i els recàrrecs corresponents, d'acord amb el que estableix el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, i el Reglament general de recaptació, aprovat pel Reial decret 939/2005, de 29 de juliol, d'acord amb el seu article 2. L'import dels interessos de demora percebuts, si escau, s'ha de lliurar a l'àrea municipal d'impuls comercial.

Article 37

Pressupost/generalitats

1. Les àrees municipals d'impuls comercial han d'ajustar l'activitat al pressupost aprovat en el moment de la seva constitució per a tot el període de vigència.

2. L'estat de despeses del pressupost ha d'especificar la totalitat de despeses que pretén realitzar l'àrea municipal d'impuls comercial convenientment desglossades. Hi han de constar les despeses que s'han de cobrir mitjançant les aportacions obligatòries; els pressuposts proposats, si escau, pels diferents proveïdors de béns i serveis, així com els costos imputables a la gestió del procés de constitució de l'AMIC en els quals hagi pogut incórrer l'organisme públic local competent i els imputables a la gestió del cobrament de les quotes en els termes concertats amb la hisenda local.

3. L'estat d'ingressos del pressupost ha d'especificar la totalitat dels ingressos que es preveuen per cobrir les despeses de l'àrea municipal d'impuls comercial desglossats, inclosos la quantia de les quotes obligatòries, les aportacions voluntàries i les donacions, així com les subvencions i els ajuts públics compromesos per les diferents administracions públiques.

4. El pla d'actuació de l'àrea municipal d'impuls comercial ha d'exposar amb claredat com s'han de finançar les despeses que no es cobriran mitjançant les quotes obligatòries i les alternatives si finalment no s'obtenen les subvencions o els ajuts públics previstos.

5. Per atendre possibles contingències extraordinàries, previ acord de l'assemblea general, es pot constituir un fons de reserva al qual contribuiran proporcionalment els que tenguin l'obligació de satisfer les quotes previstes en l'apartat 1 de l'article 29 d'aquesta llei. En cap cas, el fons de reserva no pot ser superior al 15% del seu últim pressupost anual.

6. L'estat de despeses del pressupost de l'àrea municipal d'impuls comercial pot incloure una reserva destinada a compensar els increments no previsibles de costos de les mesures incloses en el pla d'actuació i els ingressos previstos procedents de les quotes obligatòries que no es produeixin si es donés la circumstància de retard en el pagament, pagament incomplet o impagament de quotes per part dels obligats.

7. El pressupost pot preveure modificacions de les accions previstes en el pla d'actuació, tant quant al termini d'execució com al tipus d'acció. Aquestes modificacions en cap cas no poden alterar l'import total pressupostat per aquest pla durant tot el període de vigència de l'AMIC, sense perjudici del previst en els estatuts en relació amb el procediment per a la modificació de l'àmbit de l'AMIC, la modificació del pla d'actuació, la modificació o la pròrroga del conveni, o amb el procediment per a l'extinció de l'AMIC.

 

Article 38

Elaboració i aprovació del pressupost

1. L'assemblea general de l'àrea municipal d'impuls comercial ha d'aprovar anualment el pressupost per a cada exercici econòmic proposat per la junta directiva. L'àrea municipal d'impuls comercial ha d'ajustar l'activitat al pressupost aprovat per a cada exercici. Reglamentàriament s'ha d'establir la documentació pressupostària i comptable que la junta directiva ha de sotmetre anualment a l'aprovació de l'assemblea general.

2. Les àrees municipals d'impuls comercial queden sotmeses a les obligacions de comptabilitat, auditoria i pressupostàries previstes en l'article 11 de la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense finalitats lucratives i dels incentius fiscals al mecenatge.

3. Les AMIC seran igualment objecte de supervisió a través d'una auditoria anual.

 

TÍTOL IV DURADA I EXTINCIÓ

Article 39

Vigència i renovació

La vigència de les àrees municipals d'impuls comercial és de cinc anys, tret que en el conveni s'estableixi una durada inferior. Transcorregut aquest termini, l'àrea municipal d'impuls comercial pot ser prorrogada sempre que, després de sotmetre-ho a consulta de l'assemblea general, així es ratifiqui posteriorment pel mateix procediment exigit per a la seva constitució; a la junta directiva li corresponen les facultats previstes per a la comissió promotora en l'article 9 d'aquesta llei. El conveni no pot prorrogar-ne la vigència pel procediment tàcit.

Article 40

Dissolució

1. L'àrea municipal d'impuls comercial es dissoldrà voluntàriament quan així ho acordi l'assemblea general extraordinària convocada a aquest efecte, per la majoria qualificada de les persones presents o representades.

2. La dissolució ha de tenir lloc automàticament quan es produeixi l'obertura de la fase de liquidació, una vegada declarada en concurs l'entitat.

3. L'ajuntament, per acord del ple prèvia audiència a l'entitat, ha de declarar la seva dissolució quan hi concorri alguna de les causes següents:

a) Realització del pla d'actuació aprovat o impossibilitat manifesta de concloure'l.

b) Finalització del període de vigència de l'entitat sense haver iniciat el procés per a la seva renovació, o haver transcorregut més de sis mesos des del seu inici sense haver-se produït la seva conclusió.

c) Incompliment greu i reiterat, degudament justificat, dels compromisos o de les finalitats en el conveni de col·laboració.

d) Qualsevol altra causa establerta en els estatuts o en l'ordenament jurídic.

 

Article 41

Liquidació

1. Declarada la dissolució, una comissió liquidadora designada segons l'establert en els estatuts ha d'executar la liquidació de l'entitat conformement amb el procediment establert en la legislació vigent. Una vegada extingits els deutes, el sobrant líquid, excloses les quantitats procedents de les quotes obligatòries, es destinarà a finalitats que no desvirtuïn la naturalesa no lucrativa de l'entitat.

2. La dissolució i la liquidació de l'àrea municipal d'impuls comercial comporta l'extinció de l'obligació de realitzar l'aportació econòmica recollida en els articles 4.4 i 29 d'aquesta llei.

3. En el termini d'un mes des de la dissolució, l'ajuntament ha de notificar a la direcció general autonòmica competent en matèria de comerç l'extinció de l'AMIC.

​​​​​​​​​​​​​​Disposició addicional primera

Consell Insular de Formentera

Tots els esments i les disposicions efectuades en aquesta norma referides a ajuntaments o òrgans d'una corporació municipal s'han d'entendre aplicables, amb caràcter general, al Consell Insular de Formentera dins de l'àmbit territorial i competencial d'aquest, ja que els òrgans de l'Ajuntament de Formentera han quedat integrats en l'estructura institucional, política i administrativa del consell insular, que actua també, i simultàniament, com a institució de govern, administració i representació del municipi de Formentera. Les atribucions i obligacions reconegudes per aquesta llei als plens dels ajuntaments s'han d'entendre reconegudes, també, al Ple del Consell Insular de Formentera.

Disposició addicional segona

Igualtat entre dones i homes

D'acord amb la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, la consecució de la igualtat efectiva és un objectiu assumit pel Govern de les Illes Balears per a tota la societat balear. En conseqüència, per contribuir a aquesta igualtat efectiva, aquesta llei ha procurat utilitzar un llenguatge no discriminatori per raó de gènere, emprant un llenguatge inclusiu en totes aquelles nomenclatures en què sigui possible utilitzar tant el femení com el masculí. Així mateix, s'ha assegurat la participació equilibrada de dones i homes en els òrgans de representació, gestió o direcció de les àrees municipals d'impuls comercial que han de garantir, en tot cas, a través dels seus estatuts, la presencialitat i la presa de decisions real i efectiva de les dones integrants d'aquests òrgans, de conformitat amb el que disposen les normes vigents sobre aquesta qüestió.

Disposició addicional tercera

Fons addicional i línia d'ajuts

El departament competent en matèria de comerç i industria crearà un fons addicional en els tres primers exercicis de vigència d'aquesta llei per tal de facilitar la creació de les AMIC i en concret crearà una línia d'ajuts per a la sensibilització, l'impuls, l'assistència tècnica i la realització del pla d'actuació per a la millora i la modernització de les àrees municipals d'impuls comercial, destinat a les entitats que en siguin promotores.

Disposició addicional quarta

Als efectes de la realització de la publicitat comercial regulada a l'article 36 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la comunitat autònoma de les Illes Balears, no tindran la consideració de publicitat prohibida les tanques o la publicitat comercial que s'ubiquin a:

a) Les carreteres de les xarxes primària i secundària, que discorrin per sòl urbà, urbanitzable programat o apte per a la urbanització en ambdós marges. Queden excloses d'aquesta consideració les autopistes, autovies i vies ràpides.

b) Els polígons industrials, sempre i quan la publicitat no sigui visible des de les autopistes, autovies o vies ràpides.

En tot cas, la publicitat quedarà sotmesa a les ordenances municipals amb l'autorització de l'organisme titular o gestor de la carretera, pel que fa a seguretat vial i paisatge, i s'hauran de situar fora de la zona de domini públic i no afectar la senyalització, l'enllumenat i les balises de la carretera. Aquesta prohibició no donarà lloc a cap tipus d'indemnització.

Disposició derogatòria única

Normes que es deroguen

Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin al que disposa aquesta llei, la contradiguin o hi siguin incompatibles.

Disposició final primera

Desenvolupament reglamentari

Es faculta el Govern de les Illes Balears per dictar totes les disposicions reglamentàries que requereixin el desenvolupament i l'execució d'aquesta llei. Els ajuntaments han de determinar, si escau, els aspectes substantius i procedimentals que resultin necessaris; particularment, el procediment de constitució, el procés de ratificació, la formació del cens, la publicitat i l'acord municipal d'autorització de les àrees municipals d'impuls comercial. Així mateix, han d'establir les previsions normatives necessàries per quantificar l'import de les aportacions obligatòries per al finançament de les àrees municipals d'impuls comercial.

Disposició final segona

Modificació de la Llei 2/2003, de 20 de març, d'organització institucional del sistema universitari de les Illes Balears

L'article 20 de la Llei 2/2003, de 20 de març, d'organització institucional del sistema universitari de les Illes Balears, queda modificat de la manera següent:

“El màxim òrgan de govern de l'Agència de Qualitat Universitària de les Illes Balears serà el consell de direcció, amb la participació de representants del Govern de les Illes Balears, de la Universitat de les Illes Balears, del Consell Social de la Universitat de les Illes Balears, de la comunitat universitària, nacional o internacional, així com de la societat, de conformitat amb la composició que es determini en els seus estatuts.”

Disposició final tercera

Modificació de la Llei 5/2022, de 8 de juliol, de polítiques de joventut de les Illes Balears

Es modifica l'apartat tercer de l'article 16 de la Llei 5/2022, de 8 de juliol, de polítiques de joventut de les Illes Balears, que queda redactat de la forma següent:

“3. Les potestats administratives atribuïdes a l'IBJOVE les han d'exercir les persones que n'ocupen la presidència i la vicepresidència, i també el consell d'administració de l'entitat, d'acord amb els estatuts.”

Disposició final quarta

Modificacions de la Llei 3/2007, de 26 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears

1. Es modifica el contingut de la lletra b) de l'apartat 2 de l'article 15 de la Llei 3/2007, de 26 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, que passa a tenir la redacció següent:

“b) Substitució transitòria dels titulars, durant el temps estrictament necessari.”

2. Se suprimeixen l'apartat 1 de l'article 95, la disposició addicional quinzena i la disposició transitòria setena, referida a la permanència en el lloc de treball de les persones que assoleixen la condició de personal funcionari de carrera per sistema d'estabilització, de la Llei 3/2007, de 26 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Disposició final cinquena

Modificacions del Decret llei 5/2012, d'1 de juny, de mesures urgents per a la reducció del dèficit públic en matèria de personal i administratives per a la reducció del dèficit públic del sector públic de la comunitat autònoma de les Illes Balears i d'altres institucions autonòmiques

1. S'afegeix un segon paràgraf a l'article 3 del Decret llei 5/2012, d'1 de juny, de mesures urgents per a la reducció del dèficit públic en matèria de personal i administratives per a la reducció del dèficit públic del sector públic de la comunitat autònoma de les Illes Balears i d'altres institucions autonòmiques, amb la redacció següent:

“No obstant l'anterior, amb la negociació col·lectiva prèvia corresponent i amb la ratificació del Consell de Govern dels acords respectius, es poden establir altres jornades ordinàries de treball, sempre que això no afecti el compliment de l'objectiu que la temporalitat en l'ocupació pública no ultrapassi el 8% de les places de naturalesa estructural en cada un dels àmbits respectius, amb el límit en tot cas de trenta-cinc hores setmanals de treball efectiu de mitjana en còmput anual.”

2. L'article 4 del Decret llei 5/2012 esmentat queda modificat de la manera següent:

“Article 4

Horaris general i especials de treball

El Consell de Govern o l'òrgan competent de l'entitat ha de determinar, de conformitat amb el que estableix l'article anterior, els horaris general i especials de cada col·lectiu, amb la negociació prèvia amb els òrgans respectius, quan sigui preceptiva.”

3. S'afegeix un nou apartat, l'apartat 5, a l'article 9 del Decret llei 5/2012 esmentat, amb la redacció següent:

“5. Així mateix, des de l'entrada en vigor del Reial decret llei 8/2021, de 4 de maig, pel qual s'adopten mesures urgents en l'ordre sanitari, social i jurisdiccional, i fins a la data màxima que estableixi la legislació vigent, es pot acordar i mantenir la prolongació en el servei actiu dels professionals estatutaris del Servei de Salut de les Illes Balears, inclosa la reincorporació al servei actiu dels professionals esmentats que ja havien accedit a la jubilació, en el marc de l'article 14 del Reial decret llei 8/2021 esmentat, modificat pel Reial decret llei 30/2021, de 23 de desembre, pel qual s'adopten mesures urgents de prevenció i contenció per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, i en el marc de la disposició transitòria trenta-cinquena del text refós de la Llei general de la Seguretat Social, aprovat pel Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, i la resta de la normativa aplicable.”

​​​​​​​Disposició final sisena

Modificacions de la Llei 11/2022, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023

1. La lletra d) de l'apartat 1 de l'article 12 de la Llei 11/2022, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023, queda modificada de la manera següent:

“d) No es poden subscriure acords, convenis, pactes o altres instruments jurídics que, en els termes d'homogeneïtat per a l'any 2023 respecte de l'any 2022 a què es refereix el primer paràgraf de la lletra a) anterior, impliquin necessàriament una variació retributiva interanual superior a l'establerta a l'article 12.1 o a la que, si escau, resulti del que preveu l'article 12.4, ambdós d'aquesta llei. En conseqüència, les eventuals clàusules o normes d'aquests que s'hi oposin són nul·les i inaplicables a tots els efectes.”

2. L'apartat 3 de l'article 12 de la Llei 11/2022 esmentada queda modificat de la manera següent:

“3. L'aprovació per part dels ens integrants del sector públic instrumental autonòmic distints dels organismes autònoms de qualsevol acord, conveni, pacte o instrument jurídic relatiu al seu personal laboral que pugui suposar increments de despesa en l'exercici corrent o en els exercicis futurs superiors al que disposa aquest article requereix que, abans que s'emeti la resta d'informes preceptius que prevegi la normativa aplicable, la Direcció General de Pressuposts emeti un informe previ i favorable, que s'ha de pronunciar únicament sobre la disponibilitat pressupostària i la sostenibilitat financera de la despesa que se'n derivi.

Els acords que impliquin la dotació o altres modificacions de la relació de llocs de treball estructurals vacants que suposin increments de despesa també requereixen l'informe previ i favorable de la Direcció General de Pressuposts sobre la disponibilitat pressupostària i la sostenibilitat financera de la despesa que se'n derivi, abans de la sol·licitud de l'informe que ha d'emetre la Comissió Interdepartamental de Retribucions i després de l'informe favorable o la validació de la proposta a càrrec de la conselleria competent en matèria de sector públic instrumental i del seu personal a què fa referència l'apartat 2 de la disposició addicional novena de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

En cas que algun acord, conveni, pacte o instrument jurídic en l'àmbit del personal laboral dels ens del sector públic instrumental distints dels organismes autònoms estableixin l'extensió total o parcial de millores de les condicions de treball del personal funcionari o laboral al servei de la comunitat autònoma de les Illes Balears al personal d'aquests ens, es requerirà, sempre que pugui suposar increments de despesa en l'exercici corrent o en els exercicis futurs, un informe favorable de la Direcció General de Pressuposts, amb caràcter previ a l'aprovació de cada una de les millores per part de l'òrgan competent de l'ens.

A la sol·licitud a la Direcció General de Pressuposts de qualsevol dels informes a què es refereix aquest apartat s'ha d'adjuntar, si pertoca, a més de l'informe a què es refereix l'apartat 2 de la disposició addicional novena de la Llei 7/2010, quan sigui preceptiu, un informe emès pels serveis jurídics de l'ens o de la conselleria d'adscripció, sobre el compliment de la legalitat vigent, una memòria economicofinancera que detalli tots els possibles increments de despesa i es pronunciï sobre el finançament previst, un certificat de la disponibilitat del crèdit o la dotació pressupostària, subscrit pel responsable econòmic, i un informe de la persona titular de la secretaria general de la conselleria d'adscripció sobre l'import de la massa salarial corresponent a l'any anterior.

Tot el que estableixen els paràgrafs anteriors d'aquest apartat s'ha d'entendre sens perjudici de la necessitat, si pertoca, d'adequar el contingut de les relacions de llocs de treball corresponents, d'acord amb els procediments administratius aplicables.

Són nuls de ple dret els acords, convenis, pactes o instruments que s'aprovin sense l'informe previ i favorable de la Direcció General de Pressuposts que regula aquest apartat.”

3. S'afegeix un darrer paràgraf en l'apartat 2 de l'article 21 de la Llei 11/2022 esmentada amb la redacció següent:

“Les quanties reportades en concepte de productivitat en els supòsits prevists en les lletres anteriors es poden mantenir de manera continuada en el temps sempre que subsisteixin les causes que van donar lloc a la seva concessió, prèvia resolució motivada del director general del Servei de Salut de les Illes Balears.”

Disposició final setena

Entrada en vigor

Aquesta llei entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Per tant, ordén que tots els ciutadans guardin aquesta llei i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin guardar.

 

Palma, 16 de març de 2023

La presidenta Francesca Lluch Armengol i Socias