Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 192492
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 6 de març de 2023, relatiu a l’aprovació de les bases i la convocatòria del Premi Joan Gomila Borràs 2023 en matèria turística (exp. 03145-2023-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 29 de novembre de 2016 se signà el conveni entre el Foment del Turisme de Menorca i el Consell Insular de Menorca pel qual es creà el Premi Joan Gomila Borràs, conveni dotat amb una aportació inicial de fons de 70.000 euros, participats íntegrament pel «Foment del Turisme de Menorca». El premi pretén, d'una banda, reconèixer la tasca del seu primer president i, per l'altra, fer extensiu el reconeixement a totes les persones que, durant anys, van mantenir viu el Foment del Turisme de Menorca i, amb ell, una promoció turística de gran qualitat de la nostra illa.

Aquest guardó el convoca el Consell Insular de Menorca per reconèixer l'esforç i la dedicació de les persones, les empreses, les entitats i els professionals que hagin contribuït, amb la seva tasca o propostes de futur, a la millora del sector sense oblidar la seva responsabilitat amb la societat i l'entorn.

El darrer gran objectiu del premi instituït és el de retre un reconeixement públic a qualsevol persona, entitat, organisme o empresa que ha treballat o treballa per promocionar turísticament Menorca, activitat relacionada amb els objectius del Departament de Promoció Turística del Consell Insular de Menorca i de la Fundació Foment del Turisme de Menorca.

La primera edició d'aquest premi, l'any 2017, va premiar la llarga trajectòria dins del sector turístic de la nostra illa del senyor Emili de Balanzó, inaugurant-se d'aquesta manera amb un prestigiós primer premiat i mostrant clarament el camí que volien seguir aquests premis.

Per tot açò, en exercici de les competències atribuïdes per la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars;

Atesa la proposta de la presidenta del Consell Insular de Menorca,

El Consell Executiu, per unanimitat dels cinc membres presents (senyor Maria Ballester, senyora Torrent Bagur, senyor Pastrana Huguet, senyor Juaneda Mercadal i senyora Gómez Estévez) i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Aprovar les bases de la quarta edició del Premi Joan Gomila Borràs 2023 i, alhora, convocar la 4a edició del Premi Joan Gomila Borràs 2023 amb l'import màxim de 5.000 €, amb càrrec a la partida pressupostària 1-43200-4810000 (Beques i ajuts) del Pressupost general del Consell Insular de Menorca d'enguany.

 

 

ANNEX Bases de la quarta edició del Premi Joan Gomila Borràs en matèria turística

Primera. Objecte i finalitat del premi

El turisme és un dels pols fonamentals de Menorca, i no tan sols des d'un punt de vista econòmic, sinó també social. El «Foment del Turisme de Menorca» va dedicar més de cent anys de la seva existència a la defensa i la promoció dels interessos turístics de Menorca.

Acabada la seva etapa, els seus socis i la Junta de Govern del Foment van decidir crear i dotar un premi que recordés la seva passada i esforçada labor. La proposta va ser acollida pel Consell Insular de Menorca, passant a ser, un cop liquidada l'entitat, el garant i responsable d'aquest premi.

Per aquest motiu, i com a homenatge a la memòria Joan Gomila Borràs, primer president del Foment del Turisme de Menorca, i de totes les persones que, al llarg de la seva dilatada història, hi van fer tan bona i llarga feina, es convoca la quarta edició del PREMI JOAN GOMILA BORRÀS amb l'objectiu de reconèixer les persones o institucions, els treballs de recerca, els projectes, els assajos, les tesis, les estratègies de projecció exterior i de promoció, o els estudis que valoritzin els aspectes positius del turisme en l'economia, la riquesa i la creació de llocs de treball a l'illa, així com en la cultura, el medi ambient, i, en general, en la millora de la qualitat de vida societat menorquina.

Amb l'atorgament del Premi JOAN GOMILA BORRÀS es vol reconèixer l'esforç i la dedicació de les persones, les empreses, les entitats i els professionals que hagin contribuït amb la seva tasca o amb propostes de futur a la millora del sector sense oblidar la seva responsabilitat amb la societat i l'entorn.

Segona. Característiques del Premi Joan Gomila Borràs

El Premi Joan Gomila Borràs és biennal i està dotat amb 5.000 euros, provinents de la dotació atorgada per la comissió liquidadora del «Foment del Turisme de Menorca», i s'ha d'atorgar, sempre que sigui possible, el 7 d'agost de l'any corresponent coincidint amb l'aniversari de la constitució del Foment de Turisme de Menorca. Aquesta quantia podrà entregar-se de manera única a un guanyador, ser dividida entre els possibles mereixedors ex aequo o declarar-se deserta i no entregar-se, si després d'estudiar i valorar les candidatures així ho considera el jurat.

Tercera. Requisits per poder obtenir aquest premi

Poden ser guardonades amb el premi JOAN GOMILA BORRÀS, les persones, siguin físiques o jurídiques, les empreses i les associacions. Amb aquest premi es pretén reconèixer aportacions ja fetes en el temps al turisme, en totes els seus vessants:

- Trajectòries i dedicacions personals o empresarials

- Projectes d'actuació que destaquin la innovació, l'emprenedoria o la competitivitat

- Iniciatives de promoció i comercialització del producte turístic

- Aplicació de noves tecnologies que afegeixin valor al producte

- Tesis, projectes o estudis relacionats amb l'activitat turística.

Respecte del reconeixement del darrer punt, referit a «Tesis, projectes o estudis relacionats amb l'activitat turística», fa referència a aportacions ja fetes, estudis i treballs ja realitzats i, potser, publicats. No fa referència a treballs en el futur o en realització, ni a ajuts a la investigació ni al patrocini ni a la publicació de llibres i tesis, o similars. Totes aquestes estan excloses i no són objecte d'aquest guardó i premi econòmic.

En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries les persones o entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions que estableix l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

Quarta. Presentació de les sol·licituds

1. Qualsevol persona, física o jurídica, o entitat, degudament identificada, pot presentar candidats que optin als premis, però ningú no es pot presentar ell mateix.

2. La candidatura s'ha de presentar utilitzant el model habilitat a l'efecte o qualsevol altre que contengui totes les dades indicades en aquest.

  • S'ha d'acompanyar d'una breu memòria en la qual es descriguin els mèrits i les dades que justifiquen i raonen la candidatura al premi. No s'admetran ni es valoraran avals de cap mena a cap candidatura presentats per tercers o dins de la mateixa candidatura.
  • Les candidatures presentades pels diversos departaments del Consell Insular de Menorca s'han de fer arribar al Servei de Promoció turística i Fons Europeus mitjançant el mateix model habilitat firmat pel responsable de la candidatura i acompanyat de la mateixa documentació indicada en aquest punt 4.2 per registre d'entrada dins el termini marcat.
  • Les candidatures de persones físiques han d'incloure també el currículum vitae de la persona candidata.
  • Així mateix, hi ha de constar la identificació exacta i precisa de la persona o entitat proposada, amb nom i llinatges i DNI o, en el seu cas, la denominació oficial o el nom comercial i NIF.
  • Si la candidatura es proposa a títol pòstum, s'ha de fer constar aquesta circumstància.

3. Les candidatures i tota la documentació transcrita en l'apartat anterior es poden presentar des de l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins a l'1 de maig de 2023 dia internacional dels treballadors, com a primera data de termini, d'acord amb les indicacions següents:

a) Per mitjans electrònics d'acord amb el que estableix l'art. 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.

b) Facultativament, la poden presentar presencialment, d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 de l'LPACAP, les persones físiques, per tal de preservar el dret de comunicar-se amb l'Administració pública també per mitjans no electrònics, mitjançant el registre electrònic del Consell Insular de Menorca (a la Seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella) o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada LPACAP.

 

Si qualque subjecte obligat a fer la presentació de candidatura per mitjans electrònics presenta el seu escrit presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica.

A aquest efecte, i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de l'escrit aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

4. Totes les candidatures presentades dins el termini establert se sotmetran a l'examen de l'instructor o la instructora, que serà un/a tècnic/a del CIM, que ha de comprovar el compliment dels requisits exigits i fer arribar les propostes admeses al jurat nomenat a l'efecte.

L'instructor de l'expedient, en aquest cas el tècnic de gestió del servei de Promoció Turística i Fons Europeus Alexandre Raga, comprovarà al finalitzar el termini que s'han presentat candidatures. Si comprova que no hi ha candidats, abans de posar en marxa la declaració de premi desert, podrà allargar el termini de presentació de candidatures, per un nou termini fins a l'1 de juny de 2023. Durant aquesta pròrroga podrà contactar d'ofici amb els ajuntaments de l'illa i altres ens públics per impulsar la cerca i presentació de candidatures viables a la convocatòria del premi.

5. Si l'escrit de presentació de candidatura o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de l'escrit, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

6. Els membres del jurat podran demanar la informació complementària que considerin oportuna per tal d'avaluar els mèrits dels candidats.

Cinquena. Jurat del premi

1. Es crea el jurat que valorarà les candidatures del Premi Joan Gomila Borràs en matèria turística.

2. El jurat d'aquest premi estarà format pels membres següents (o els seus substituts després del procés electoral de 2023, si escau):

a) Per part del CIM i elegits pel Departament de Presidència, 3 persones:

  • Susana I. Mora Humbert, com a presidenta del Consell Insular de Menorca, presidenta
  • José Pastrana Huguet, Conseller del departament d'Economia i Territori, vocal
  • Laura Ruiz Mercadal, Direcció Insular de Promoció Turística, vocal

b) Per part de la llista de jurats proposats en el seu moment per la comissió liquidadora del Foment del Turisme de Menorca, les 3 persones elegides pel Departament de Presidència del CIM, i que han confirmat la seva disponibilitat, són:

  • José Seguí Díaz, vocal
  • Marcos Carreras Carreras, vocal
  • Gabriel Pons Cardona, vocal

c) Actuarà com a secretari, amb veu i sense vot, el tècnic del servei de Promoció Turística i Fons Europeu Alexandre Raga Bargues, què és el tècnic del CIM que instrueix l'expedient.

3. El jurat s'ha de convocar amb una antelació mínima de cinc dies i es considerarà vàlidament constituït amb l'assistència de dos terços dels membres.

4. El jurat, sobre la base de les candidatures presentades, ha de designar la persona o persones guanyadores del premi i es reserva el dret de repartir-lo entre els possibles mereixedors ex aequ» o declarar-lo desert. Així mateix, s'ha d'estendre una acta en la qual s'han de fer constar les candidatures presentades i l'acord finalment adoptat.

5. El mateix jurat, si no s'hi ha presentat cap proposta, o quan les presentades no tenguin prou entitat, pot suggerir i atorgar el premi a la persona o l'entitat que consideri que té mèrits suficients i destacables.

6. Les deliberacions del jurat són secretes i totes les decisions s'han de prendre per majoria simple dels assistents.

7. El jurat pot requerir informació complementària quan ho consideri pertinent.

8. La resolució del jurat és inapel·lable.

 

9. L'acord de concessió de distincions, que ha de comunicar la presidenta del jurat, s'ha de notificar a les persones interessades o, si escau, als seus familiars, per qualsevol mitjà admès en dret, i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al web corporatiu del Consell Insular posteriorment a l'acte de lliurament dels guardons. La resolució del jurat ha de tenir lloc, sempre que sigui possible, abans del 7 d'agost del 2023 i, en qualsevol cas, dins un termini que no podrà excedir de sis mesos comptats a partir del dia que la convocatòria surti publicada en el BOIB. En el cas que no hi hagi resolució expressa s'entendran desestimades les candidatures presentades.

Sisena. Abonament del premi

1. El Consell Insular de Menorca pagarà el premi en un termini màxim de 60 dies des de la data del dictamen del jurat, sempre que les disponibilitats de tresoreria ho permetin.

2. La quantia del premi s'atorga en concepte d'import brut i, en el seu cas, resta subjecta a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

3. La persona, entitat o empresa guanyadora haurà de presentar al Consell Insular de Menorca el document de designació de compte bancari on s'hagi de fer efectiu el pagament, si aquest no consta a la base de dades de tresoreria.

4. El premi el lliurarà el president o la presidenta als guanyadors en un acte públic el dia 15 de setembre de 2023, Dia Internacional de la Democràcia, amb la presència del jurat, dels diversos candidats, els mitjans de comunicació i el públic en general que vulgui assistir-hi. Els detalls d'aquest esdeveniment es comunicaran amb un mínim d'un mes d'antelació.

Setena. Obligacions dels guanyadors

Són obligacions dels guanyadors:

a) Comunicar al CIM l'acceptació del premi en els termes en què aquest es concedeixi. En qualsevol cas, el premi s'entendrà acceptat tàcitament un cop hagin transcorregut quinze dies hàbils d'ençà que s'hagi publicat la resolució del jurat en el BOIB.

b) Aportar els justificants necessaris per tal de poder comprovar les dades incloses en la sol·licitud de participació en aquest premi.

c) Autoritzar al CIM per a què comprovi el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social o aportar els certificats corresponents.

d) Assistir a l'esdeveniment d'entrega i recollir el premi, personalment o de manera delegada.

Vuitena. Revocació i reintegrament del premi. Criteris de gradació dels possibles incompliments

1. Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels premis, s'ha d'aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa que hi sigui aplicable. En cas d'incompliment del que estableixen aquestes bases, s'haurà de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l'aplicació d'un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ del departament competent en matèria de promoció turística i s'ha de notificar al beneficiari. Les causes de reintegrament i el procediment per a la seva exigència es regeixen pel que estableix l'article 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

2. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, aquesta resolució s'haurà de revisar en els termes establerts en l'article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.

3. En el cas que s'hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària haurà de reintegrar les quantitats rebudes més l'interès de demora comptador des que el pagament es va fer efectiu.

4. Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i se'ls podrà aplicar la via de constrenyiment.

5. L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.

Novena. Infraccions i sancions

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent pel que fa a infraccions lleus i greus, pel que fa a infraccions molt greus serà el Consell Executiu, d'acord amb el que estableix l'article 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

Desena. Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i la convocatòria no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca.

Els acords dels consellers executius pels quals es concedeixen o deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca.

Normativa general aplicable

En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:

  • Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
  • Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005)

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant el Ple en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó, 15 de març de 2023

Per delegació de la presidenta ​​​​​​​El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019)