Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANTA MARIA DEL CAMÍ

Núm. 190796
Aprovació definitiva imposició i regulació ordenança fiscal taxa per utilització privativa i aprofitament especial domini públic local empreses o entitats explotadores de serveis

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Transcorregut el termini de trenta dies d'exposició pública de la imposició i regulació de l'ordenança fiscal de la taxa per la utilització privativa o aprofitaments especials constituïts al sòl, subsòl o vol de les vies públiques municipals, a favor d'empreses explotadores de serveis de subministraments que resultin d'interès general o afectin la generalitat o una part important del veïnat, sense que s'hagi presentat cap reclamació, l'acord d'aprovació provisional de l'esmentada ordenança ha esdevingut definitiu en virtut de l'establert a l'art. 17.4 del R.D Legislatiu 2/2004 de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refòs de la Llei reguladora de les Hisendes Locals.

Es transcriu a continuació el text íntegre de l'esmentada ordenança, en funció del previst a l'art. 17.4 del R.D Legislatiu 2/2004:

“ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER UTILITZACIÓ PRIVATIVA I APROFITAMENT ESPECIAL DEL DOMÍ PÚBLIC LOCAL, CONSTITUÏTS AL SÒL, SUBSÒL O VOL DE LA VIA PÚBLICA A FAVOR D'EMPRESES O ENTITATS EXPLOTADORES DE SERVEIS DE SUBMINISTRAMENTS D'INTERÈS GENERAL

Article 1. Fonament i naturalesa

Fent ús de les facultats concedides a l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb el que disposen els articles 15 a 20, 24.1 i 57 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, aquest Ajuntament estableix la taxa per la utilització privativa o aprofitaments especials constituïts al sòl, subsòl o vol de les vies públiques municipals, a favor d'empreses explotadores de serveis de subministraments que resultin d'interès general o afectin la generalitat o una part important del veïnat, que es regeix per aquesta Ordenança fiscal.

Article 2. Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la taxa el gaudiment de la utilització privativa, o els aprofitaments especials constituïts a terra, subsòl o vol de les vies públiques municipals, a favor d'empreses o entitats que utilitzen el domini públic per prestar els serveis de subministraments que resultin d'interès general o afectin la generalitat o una part important del veïnat.

2. L'aprofitament especial del domini públic es produirà sempre que per a la prestació del servei de subministrament s'hagin d'utilitzar antenes, instal·lacions o xarxes que materialment ocupen el sòl, el subsòl o el vol de les vies públiques municipals, amb independència de qui sigui el titular de aquelles.

3. En particular, es comprenen entre els serveis referits als apartats anteriors, els subministraments d'aigua, gas, electricitat, telefonia fixa, serveis d'accés a Internet o telecomunicacions i altres de naturalesa anàloga, que es prestin, totalment o parcialment, a mitjançant antenes, instal·lacions, infraestructures o xarxes que ocupen materialment el domini públic municipal.

4. El pagament de la taxa regulada en aquesta Ordenança suposa l'exclusió de l'exacció d'altres taxes derivades de la utilització privativa o l'aprofitament especial constituït a terra, subsòl o vol de les vies públiques municipals, necessaris per a la prestació dels serveis de subministraments d'interès general.

Això no obstant, aquesta taxa és compatible amb la taxa per la utilització privativa o l'aprofitament especial del domini públic local que no tingui la consideració de sòl, subsòl o vol de les vies públiques municipals i amb les taxes establertes o que pugui establir l'Ajuntament per la prestació de serveis o la realització d'activitats de competència local respecte de les quals les empreses explotadores de serveis de subministraments tinguin la consideració de subjectes passius.

Article 3. Subjectes passius

1. Són subjectes passius de la taxa, en concepte de contribuents, les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a què fa referència l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, titulars de l'explotació de serveis de subministrament que resultin d'interès general o afectin la generalitat o una part important del veïnat, com ara els de proveïment d'aigua, subministrament de gas, electricitat, telefonia fixa, servei d'accés a Internet i altres anàlegs, així com també les empreses que exploten la xarxa de comunicació mitjançant sistemes de fibra òptica, televisió per cable o qualsevol altra tècnica, independentment del seu caràcter públic o privat.

A aquests efectes, s'inclouen entre les empreses explotadores dels serveis esmentats les empreses distribuïdores i comercialitzadores dels mateixos.

S'excepcionen del règim assenyalat els serveis de telefonia mòbil.

2. Tenen la consideració de subjectes passius les empreses o entitats explotadores de serveis de subministraments a què fa referència l'apartat anterior, tant si són titulars de les xarxes corresponents a través de les quals s'efectuen els subministraments com si, no sent titulars d'aquestes xarxes, ho són de drets dús, accés o interconnexió a aquestes.

3. També seran subjectes passius de la taxa les empreses i entitats, públiques o privades, que prestin serveis, o explotin una xarxa de comunicació al mercat, conforme al que preveuen els articles 6 i concordants de la Llei 9/2014, de 9 de maig, general de telecomunicacions.

4. Les empreses titulars de les xarxes físiques, a les quals no els sigui aplicable el que preveuen els apartats anteriors, estan subjectes a la taxa per ocupacions del sòl, el subsòl i el vol de la via pública, regulada a l'Ordenança fiscal corresponent.

5. En cas que la utilització privativa o l'aprofitament especial comporti la destrucció o el deteriorament del domini públic local, el beneficiari, la persona o l'entitat en qüestió està obligat, independentment del pagament de la taxa que sigui procedent, a reintegrar el cost total de les despeses de reconstrucció o reparació respectives i a dipositar-ne prèviament l'import.

Si els danys són de caràcter irreparable, cal indemnitzar l'Ajuntament amb la mateixa quantitat que el valor dels béns destruïts o que l'import del deteriorament efectivament produït.

En cap cas l'Ajuntament no pot condonar totalment ni parcialment els reintegraments i indemnitzacions a què fa referència aquest apartat.

Article 4. Successors i responsables

1. Les obligacions pendents s'exigeixen als successors de les persones físiques, jurídiques i entitats sense personalitat, en els termes que preveuen els articles 39 i 40 i concordants de la Llei general tributària.

2. Són responsables tributaris les persones físiques i jurídiques determinades com a tals als articles 41, 42, 43 i concordants de la Llei general tributària.

La derivació de responsabilitat requerirà que, prèvia audiència de l'interessat, es dicti el corresponent acte administratiu d'acord amb el procediment previst en la Llei general tributària i normativa de desplegament.

Article 5. Base imposable

1. Quan el subjecte passiu sigui titular de la xarxa que ocupa el sòl, el subsòl o el vol de les vies públiques, mitjançant la qual es produeix el gaudiment de l'aprofitament especial del domini públic local, la base imposable està constituïda per la xifra d'ingressos bruts. procedents de la facturació que obtinguin anualment al terme municipal les empreses o entitats assenyalades a l'article 3 d'aquesta Ordenança.

2. Quan per el gaudiment de l'aprofitament especial a què fa referència l'apartat anterior, el subjecte passiu hagi utilitzat xarxes alienes, la base imposable de la taxa està constituïda per la xifra d'ingressos bruts obtinguts anualment al terme municipal minorada en les quantitats que hagi d'abonar al titular de la xarxa, per l'ús de la xarxa.

3. Als efectes dels apartats anteriors, tenen la consideració d'ingressos bruts procedents de la facturació aquells que, sent imputables a cada entitat, hagin estat obtinguts per aquesta com a contraprestació pels serveis prestats en aquest terme municipal, en desenvolupament de la activitat ordinària; només s'exclouran els ingressos originats per fets o activitats extraordinàries.

A títol enunciatiu, tenen la consideració d'ingressos bruts les facturacions pels conceptes següents:

a) Subministraments o serveis d'interès general, propis de l'activitat de l'empresa que corresponen a consums dels abonats efectuats al municipi.

b) Serveis prestats als consumidors necessaris per a la recepció del subministrament o servei d'interès general propi de l'objecte de l'empresa, incloent-hi els enllaços a la xarxa, posada en marxa, conservació, modificació, connexió, desconnexió i substitució dels comptadors o instal·lacions propietat de l'empresa.

c) Lloguers, cànons, o drets d'interconnexió percebuts d'altres empreses subministradores de serveis que utilitzin la xarxa de l'entitat que té la condició de subjecte passiu.

d) Lloguers que han de pagar els consumidors per l'ús dels comptadors, o altres mitjans utilitzats en la prestació del subministrament o servei.

e) Altres ingressos que es facturin pels serveis resultants de l'activitat pròpia de les empreses subministradores.

4. No s'inclouran entre els ingressos bruts, a aquest efecte, els impostos indirectes que graven els serveis prestats ni les partides o quantitats cobrades per compte de tercers que no constitueixin un ingrés propi de la persona o entitat que és subjecte passiu de la taxa .

5. No tenen la consideració d'ingressos bruts procedents de la facturació els conceptes següents:

a) Les subvencions d'explotació o de capital que les empreses puguin rebre.

b) Les indemnitzacions exigides per danys i perjudicis, llevat que siguin compensació o contraprestació per quantitats no cobrades que s'han d'incloure als ingressos bruts definits a l'apartat 3 d'aquest article.

c) Els ingressos financers, com a interessos, dividends i qualssevol altres de naturalesa anàloga.

d) Els treballs realitzats per l'empresa per immobilitzar-los.

e) Les quantitats procedents d'alienacions de béns i drets que formen part del patrimoni.

 

Article 6. Tipus de gravamen i quota tributària

La quantia de la taxa es determina aplicant l'1,5 per 100 a la base imposable definida a l'article 5 d'aquesta Ordenança.

L'import derivat de l'aplicació de la taxa no es pot repercutir als usuaris dels serveis de subministrament.

Article 7. Període impositiu i meritació de la taxa

1. El període impositiu coincideix amb l'any natural llevat dels supòsits d'inici o cessament en la utilització o aprofitament especial del domini públic local necessari per a la prestació del subministrament o servei, casos en què és procedent aplicar el prorrateig trimestral, d'acord amb les regles següents :

a) En els supòsits d'altes per inici d'activitat, s'ha de liquidar la quota corresponent als trimestres que resten per finalitzar l'exercici, inclòs el trimestre en què té lloc l'alta.

b) En cas de baixes per cessament d'activitat, s'ha de liquidar la quota que correspongui als trimestres transcorreguts des de l'inici de l'exercici, incloent-hi aquell en què s'origina el cessament.

2. La meritació de la taxa regulada en aquesta Ordenança es produeix:

a) Quan es tracta de concessions o autoritzacions de nous aprofitaments, en el moment de sol·licitar la llicència corresponent.

b) Quan el gaudiment de l'aprofitament especial a què fa referència l'article 2 d'aquesta Ordenança no requereixi llicència o autorització, des del moment en què s'ha iniciat l'aprofitament esmentat. A aquest efecte, s'entén que ha començat l'aprofitament especial quan s'inicia la prestació de serveis als usuaris que ho sol·licitin.

c) Quan els aprofitaments especials del sòl, subsòl o vol de les vies públiques es prolonguen durant diversos exercicis, la meritació de la taxa tindrà lloc l'1 de gener de cada any.

Article 8. Règim de declaració i ingrés

1. Els subjectes passius han de presentar una declaració per a cada tipus de subministrament efectuat al terme municipal especificant l'import dels ingressos bruts percebuts l'any natural anterior per cadascun dels grups integrants de la base imposable, segons detall de l'article 5.3 d'aquesta Ordenança.

La quantia total d'ingressos declarats pels subministraments a què es refereix l'apartat a) de l'article 5.3 no podrà ser inferior a la suma dels consums registrats en comptadors, o altres instruments de mesura, instal·lats en el municipi.

L'especificació referida al concepte previst a la lletra c) de l'article 5.3 ha d'incloure la identificació de l'empresa o empreses subministradores de serveis a les quals s'hagin facturat quantitats en concepte de peatge.

Les empreses que utilitzin xarxes alienes hauran d'acreditar la quantitat satisfeta als titulars de les xarxes a fi de justificar la minoració d'ingressos a què es refereix l'article 5.2 d'aquesta Ordenança. Aquesta acreditació s'ha d'acompanyar de la identificació de l'empresa o entitat propietària de la xarxa utilitzada.

L'alta o cessament en la prestació de qualsevol subministrament o servei d'interès general comporta l'obligació de fer constar aquesta circumstància a la declaració, i cal indicar la data d'inici (en el cas d'alta) o de finalització (en el cas de cessament) de la prestació del servei que constitueix el fet imposable.

2. El termini de presentació de la declaració és fins el 31 de març de cada any.

 

3. La liquidació s'emetrà d'acord amb les dades declarades i serà notificada als subjectes passius d'acord amb la normativa tributària amb indicació dels terminis de pagament assenyalats a la Llei general tributària així com de la forma d'ingrés.

4. La presentació de les declaracions després del termini fixat a l'apartat 2 d'aquest article suposa l'exigència dels recàrrecs d'extemporaneïtat, d'acord amb allò que preveu l'article 27 de la Llei general tributària.

Article 9. Règim especial

L'empresa Telefònica de España, S.A.U., a la qual va cedir Telefónica, S.A. els diferents títols habilitants relatius a serveis de telecomunicacions bàsiques a Espanya, no ha de satisfer la taxa perquè el seu import queda englobat en la compensació de l'1,9 per 100 dels seus ingressos bruts que satisfà a aquest Ajuntament, sense perjudici del que pugui establir a cada moment la normativa aplicable.

Les restants empreses del “Grupo Telefónica”, estan subjectes al pagament de la taxa regulada en aquesta Ordenança en relació als serveis de telefonia fixa, xarxes de comunicació mitjançant sistemes de fibra òptica (o qualsevol altra tècnica) o qualsevol altre servei de característiques anàlogues .

Article 10. Infraccions i sancions

1. La manca de presentació de forma completa i correcta de les declaracions i documents necessaris perquè es pugui practicar la liquidació d'aquesta taxa constitueix una infracció tributària tipificada a l'article 192 de la Llei general tributària, que es qualificarà i sancionarà segons disposa el esmentat article.

2. La resta d'infraccions tributàries que es puguin cometre en els procediments de gestió, inspecció i recaptació d'aquesta taxa es tipificaran i sancionaran d'acord amb el que preveu la Llei general tributària, el Reglament General de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributàries, aprovat pel Reial decret 1065/2007, i la resta de normativa que pugui resultar aplicable.

Disposició addicional primera. Modificació dels preceptes de l'ordenança i de les referències que fa a la normativa vigent, amb motiu de la promulgació de normes posteriors

Els preceptes d'aquesta Ordenança fiscal que, per raons sistemàtiques reprodueixin aspectes de la legislació vigent i altres normes de desenvolupament, i aquelles en què es facin remissions a preceptes d'aquesta, s'entendrà que són modificats automàticament i/o substituïts, en el moment en què que es produeixi la modificació dels preceptes legals i reglamentaris de què porten causa.

Disposició final

Aquesta Ordenança fiscal, aprovada definitivament pel Ple de l'Ajuntament en sessió celebrada el 26-01-2023, entra en vigor l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i es mantindrà se vigent fins a la modificació o derogació expressa”.

Contra aquest acord hom pot interposar Recurs Contenciós-Administratiu en la forma i terminis assenyalats a les normes reguladores de l'esmentada Jurisdicció, de conformitat amb el previst a l'art. 19.1 del R.D Legislatiu 2/2004 de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals.

 

Santa Maria del Camí (signat electrònicament: 16 de març de 2023)

El batle-president Nicolau Canyelles