Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 178690
Decret 14/2023 de 13 de març, pel qual es regula el funcionament del Registre d’Envasadors de Vins i Begudes Alcohòliques de les Illes Balears (REDIB)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

I

El Reglament (CE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual es crea l'organització comuna de mercats de productes agrícoles i per la qual es deroguen els reglaments (CEE) 992/72, (CEE) 234/79, (CE) 1037/2001 i (CE) 1234/2007, estableix a l'article 119 com indicació obligatòria la indicació de l'embotellador en els productes vitícoles esmentats dels punts 1 a 11, 13, 15 i 16 de l'apartat II de l'annex VII del reglament esmentat.

El Reglament delegat (UE) 2019/33 de la Comissió de 17 d'octubre de 2018, que completa el Reglament (UE) 1308/2013, del Parlament Europeu i del Consell pel que fa a les sol·licituds de protecció de denominacions d'origen, indicacions

geogràfiques i termes tradicionals del sector vitivinícola, al procediment d'oposició, a les restriccions d'utilització, a les modificacions del plec de condicions, a la cancel·lació de la protecció, i a l'etiquetatge i la presentació, defineix a l'article 46 l'embotellador com la persona física o jurídica, o agrupació d'aquestes persones, que embotelli vins o ordeni que els embotellin sota la seva responsabilitat.

II

En l'àmbit estatal, el Registre d'Envasadors i Embotelladors de Vins i Begudes Alcohòliques estava creat mitjançant la Llei 25/1970, de 2 de desembre, de l'Estatut de la vinya, del vi i dels alcohols, i el Decret 835/1972 que reglamentàriament desenvolupava la Llei 25/1970.

Aquesta normativa va ser derogada per la Llei 24/2003, de 10 de juliol, de la Vinya i del Vi, que a la seva disposició addicional quarta, estableix que l'òrgan competent de cada Comunitat Autònoma gestionarà un Registre d'envasadors  de vins i que es manté vigent el registre d'altres begudes alcohòliques diferents del vi. 

El Reial Decret 1363/2011, de 7 d'octubre, que desenvolupa la normativa comunitària en matèria d'etiquetatge, presentació i identificació de determinats productes vitivinícoles, en el seu article 4, estableix l'obligatorietat que figuri a l'etiquetatge el número de registre d'envasador de vins que li hagi assignat la comunitat autònoma.  Aquest Reial decret estableix, en el seu article 6, la possibilitat de substituir les dades de l'envasador pel seu número de registre d'envasador. A més a l'article 10 permet que l'envasador pugui substituir les dades de la raó social per un nom comercial, sempre que aquest sigui de la seva titularitat, figuri inscrit a la Oficina Espanyola de Patens i Marques i que ho hagi comunicat al Registre de Envasadors per a la seva anotació.

III

Pel que fa a l'àmbit de les Illes Balears l'actual Registre ─ del qual el present Decret regula el seu funcionament, però no el crea ex novo ─ fou traspassat  per l'Estat a les Illes Balears d'acord amb el Reial decret 112/1995, de 27 de gener, sobre traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de defensa contra fraus i qualitat agroalimentària. En aquesta norma de traspàs es fa referència expressa al Registre de productes enològics i el registre d'envasadores i embotelladores de vins i begudes alcohòliques, previstos en la Llei 25/1970, Estatut de la vinya, del vi i dels alcohols.

En tot cas, i d'acord amb la Llei 24/2003, de 10 de juliol, de la vinya i el vi, el registre d'envasadors de vi i begudes alcohòliques on figuren tots els operadors de les Illes Balears es gestiona informàticament, sense que se n'hagi desenvolupat reglamentàriament el seu funcionament.  A més, hi ha la necessitat de donar resposta a la inscripció de operadors que utilitzen instal·lacions mòbils o utilitzen d'instal·lacions de les quals no són titulars

En conseqüència, aquests dos aspectes fan necessari la redacció d'aquesta norma, la qual també regula el procediment d'inscripció dels envasadors de vins i begudes alcohòliques que operen a Mallorca, per la manca de transferència de competències al Consell Insular.

Alhora, mitjançant aquesta norma es deroga el Decret 17/2011, d'onze de març, pel qual es regula la Comissió de la Vitivinicultura de les Illes Balears, ja que, per qüestions d'eficiència i eficàcia, s'ha creat amb caràcter consultiu la mesa del sector vitivinícola de les Illes Balears, com un espai de trobada específic amb la intenció de millorar el posicionament del vi en el mercat, amb la participació dels diferents representants del sector productor i el de la distribució i comercialització.

En l'elaboració d'aquest Decret s'ha consultat el sector afectat d'envasadors de vins i de begudes alcohòliques, a través de les associacions dels sector  i dels Consells Reguladors de les DOP i IGP de les Illes Balears, relacionats amb la matèria, i molt especialment els consells insulars.

IV

En relació amb l'anàlisi competencial, l'article 30.10 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, estableix que la Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en matèria d'agricultura i ramaderia, com també de qualitat, traçabilitat i condicions dels productes agrícoles i ramaders i dels productes alimentaris que se'n deriven. L'exercici d'aquestes competències s'ha de fer d'acord amb l'ordenació general de l'economia.

Això no obstant, l'article 70.12 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears de 2007 reconeix l'agricultura com a competència pròpia dels consells insulars, dins la qual s'inclou el registre de l'activitat vitivinícola i de begudes alcohòliques.

D'altra banda, la Llei 8/1999, de 12 d'abril, d'atribució de competències als consells insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria d'agricultura, pesca i artesania, atribueix a aquests consells insulars competència en la matèria de registres d'àmbit insular (article 2.4). Alhora, l'exposició de motius de la dita Llei 8/1999 estableix que a l'illa de Mallorca les competències en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i artesania siguin titularitat del Govern de les Illes Balears, inclosa l'activitat registral.

Es produeixen, així, dues situacions jurídiques institucionals distintes: la dels consells insulars d'Eivissa, de Formentera i de Menorca, d'una banda, els quals des de la Llei 8/1999 tenen traspassats els mitjans i els serveis esmentats; i la del Consell Insular de Mallorca, de l'altra, el qual no ha rebut transferència en aquesta materia. Així mateix, l'article 3.11 d'aquesta Llei reserva al Govern de les Illes Balears la potestat relativa als registres interinsulars.

Per tant, per una banda aquest decret regula la normativa d'aplicació al funcionament del registre autonòmic i per l'altra, mitjançant normes connexes, la normativa  que pot ser desplaçada pels consells quan aprovin ─ si escau ─ els reglaments insulars corresponents.

Aquest Decret compleix els principis de bona regulació que exigeixen l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i queden suficientment justificats els principis de bona regulació següents: de necessitat i eficàcia, perquè aquesta norma és l'instrument més adequat per regular el funcionament del Registre d'Envasadors de Vins i Begudes Alcohòliques de les Illes Balears (REDIB); de proporcionalitat, ja que aquest Decret regula el Registre interinsular REDIB, sense perjudici de la potestat reglamentària dels consells insulars; de seguretat jurídica, ja que es tracta d'una norma que s'insereix amb caràcter estable al marc normatiu autonòmic; de transparència, en relació amb el qual s'ha de destacar la participació ciutadana abans i durant el procés d'elaboració de la norma, i, finalment, d'eficiència, ja que la iniciativa normativa no implica càrregues administratives innecessàries o accessòries. 

Finalment, l'article 2.10a) del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa que la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, exerceix, entre d'altres, la competència en matèria d'agricultura.

Per tot d'això, a proposta de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, i havent-ho deliberat el Consell de Govern en la sessió del dia 13 de març de 2023,

DECRET

Article 1 Objecte i àmbit d'aplicació del Registre d'Envasadors de Vins i Begudes Alcohòliques de les Illes Balears (REDIB)

L'objecte d'aquest Decret és regular el funcionament del Registre d'Envasadors de Vins i Begudes Alcohòliques de les Illes Balears (REDIB) i el procediment de gestió del Registre Insular de Mallorca. Aquell registre es nodreix dels registres insulars de Menorca, Eivissa i Formentera, així com de les dades aportades pels operadors amb instal·lacions a l'illa de Mallorca.

Article 2 Naturalesa jurídica

1. El Registre d'Envasadors de Vins i Begudes Alcohòliques de les Illes Balears (REDIB) és un registre administratiu de caràcter públic i interinsular.

2. Aquest Registre depèn de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, mitjançant la Direcció General de Polítiques per a la Sobirania Alimentària, i s'ha de gestionar amb els mitjans personals i materials d'aquesta.

Article 3 Dades bàsiques

1. En el REDIB s'inclouran les dades dels registres insulars d'embotelladors de vins i begudes alcohòliques de les illes de Menorca, Eivissa i Formentera juntament amb les dades aportades per les persones físiques o jurídiques o les seves agrupacions, que en el territori de l'illa de Mallorca, efectuïn o facin efectuar pel seu compte l'envasament en recipients de capacitat nominal inferior a 60 litres, dels productes esmentats en els punts 1 a 11, 13, 15 i 16 de l'annex VII part II del Reglament (CE) núm. 1308/2013, de 17 de desembre de 2013, i d'altres begudes alcohòliques.

2. En tot cas es garantirà la coordinació entre el Registre interinsular i els registres insulars, així com la transmissió de les dades del Registre interinsular a l'Estat i a la Unió Europea.

Article 4 Finalitats

El REDIB té les finalitats següents:

a) L'adscripció d'una numeració obligatòria pels operadors que desenvolupin l'activitat d'envasar vins i altres begudes alcohòliques a les Illes Balears.

b) La gestió del registre dels operadors que envasen vins i begudes alcohòliques a les Illes Balears.

c) El manteniment d'una base de dades actualitzada i fiable per a l'elaboració de les estadístiques oficials en aquesta matèria.

Article 5 Funcionament del REDIB

1. En el REDIB s'han d'inscriure dos tipus d'operadors:

a) Operadors que envasen vi o begudes alcohòliques amb instal·lacions pròpies, ja siguin fixes o mòbils.

b) Operadors que ordenen envasar vi a tercers, atès que no disposen d'instal·lacions pròpies.

2. A efectes administratius, la inscripció registral en el REDIB està identificada amb una referència alfanumèrica.

3. En el cas dels operadors de l'àmbit de Mallorca, qui assignarà el número d'inscripció serà la Direcció General de Polítiques per a la Sobirania Alimentària.

4. Pel que fa als envasadors que operen a les illes d'Eivissa, Menorca i Formentera, els consells insulars proporcionaran les dades actualitzades dels operadors respectius a la Direcció General de Polítiques per a la Sobirania Alimentària, que les ha d'incloure al Registre d'Envasadors de Vins i Begudes Alcohòliques de les Illes Balears, amb el número assignat pels consells insulars.

Article 6 Documentació necessària per a la inscripció en el Registre d'Envasadors de Vins i Begudes Alcohòliques de les Illes Balears (REDIB) dels operadors ubicats a la illa de Mallorca

1. Els operadors ubicats a l'illa de Mallorca interessats en inscriure's en el Registre d'Envasadors de Vins i Begudes Alcohòliques de les Illes Balears (REDIB) hauran de presentar una declaració responsable d'inici d'activitat, davant la Direcció General de Polítiques per a la Sobirania Alimentària, d'acord amb el model establert a l'efecte (annex 1), i adjuntar-hi la  documentació següent:

a) Còpia del NIF

b) En cas de persones jurídiques, escriptura de constitució, document que acrediti el poder de representació i còpia del NIF de la persona que la representi.

c) Acreditació que figura inscrit en la clau 30 del Registre General Sanitari d'Empreses Alimentàries i Aliments (RGSEAA).

d) Acreditació de la titularitat del lloc ─ mitjançant qualsevol forma de tinença o possessió ─ on es realitzarà l'activitat d'envasament.

e) Croquis de les instal·lacions i memòria descriptiva dels equips, mitjans i processos per envasar.

2. En cas d'utilitzar una planta d'envasament mòbil, hauran de presentar, a més, un contracte de prestació de serveis amb el titular de la planta mòbil on es deixarà constància del temps de durada d'aquest.

3. En el cas d'operadors que ordenin envasar vins per compte propi a instal·lacions de tercers, aquestes hauran d'estar inscrites al Registre d'Envasadors de Vins i Begudes Alcohòliques de les Illes Balears (REDIB), i a més hauran de presentar, d'acord amb el model establert a l'efecte (annex 2),  la documentació següent:

a) Còpia del NIF.

b) En cas de persones jurídiques, escriptura de constitució, document que acrediti el poder de representació i còpia del NIF de la persona que la representi.

c) Acreditació que figura inscrit en el Registre General Sanitari d'Empreses Alimentàries i Aliments per a l'activitat de distribució o comercialització de vins.

d) Contracte amb el titular de les instal·lacions on es realitzarà l'envasament, on es deixarà constància de les condicions i del període de durada del contracte.

4. En els cas que es vulgui substituir la raó social per un nom comercial en l'etiquetatge dels vins, tal com preveu el Reial Decret 1363/2011, haurà d'aportar la inscripció d'aquest nom comercial, a favor de la persona que ho sol·licita, en el Registre de la Oficina Espanyola de Patens i Marques i pels productes en què es vol fer ús.

Article 7 Procediment d'inscripció dels operadors de la illa de Mallorca

1. Presentada la declaració responsable dels operadors de l'illa de Mallorca, se'ls assignarà una numeració alfanumèrica única i exclusiva.

2. Una vegada inscrit l'operador, els serveis oficials de control de la Direcció  general de les Polítiques per a la Sobirania Alimentària podran verificar en qualsevol moment la conformitat de les dades declarades pel responsable i comprovar in situ el compliment dels requisits que estableix aquest decret. Els operadors inscrits han de tenir a disposició dels serveis oficials de control tota la documentació que acrediti les dades de la declaració responsable, perquè les pugui verificar, i qualsevol altra documentació acreditativa que compleixi els requisits establerts per la normativa vitivinícola o de begudes alcohòliques que els sigui d'aplicació.

3. Si a les comprovacions realitzades es detecta falsedat o la inexactitud de les dades declarades, es pot suspendre l'activitat d'envasament, prèvia audiència de la persona interessada; sense perjudici que, si correspon, es pugui incoar un expedient de baixa en el registre o, si escau, d'un expedient sancionador.

4. Si es detecten deficiències greus, els serveis oficials de control poden adoptar la suspensió de l'activitat d'envasament, mesura que s'haurà de ratificar, modificar o aixecar mitjançant resolució motivada, amb audiència prèvia de la persona interessada.

Article 8 Informacions que tenen caràcter públic del Registre d'Envasadors de Vins i Begudes Alcohòliques de les Illes Balears (REDIB)

La informació del Registre d'Envasadors de Vins i Begudes Alcohòliques de les Illes Balears (REDIB) que té caràcter públic és la següent:

  • Número de registre
  • Raó social
  • NIF
  • Domicili social                                                   
  • Domicili del lloc on es realitza l'envasament
  • Tipus d'envasador  (instal·lacions pròpies o de tercers)                                                 
  • Nom comercial registrat (si escau)
  • Productes a envasar

Article 9 Accés a la informació

1. Amb caràcter general, pel caràcter públic d'aquest Registre, totes les persones interessades poden exercir els drets d'accés a la informació pública, sense perjudici del compliment de la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

2. Per accedir a la informació del Registre o per cedir aquesta informació, les persones interessades, en la sol·licitud corresponent, s'han de comprometre a tractar les dades obtingudes amb submissió a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

3. En qualsevol cas, la Direcció General de Polítiques per a la Sobirania Alimentària pot denegar motivadament l'accés a la informació del Registre o la cessió d'aquesta informació, quan pugui causar un perjudici greu als interessos propis o al compliment de les funcions pròpies o quan afecti l'eficàcia del funcionament del servei públic.

Article 10 Conservació de la informació

1. Les dades que figurin en el Registre s'han de mantenir durant el temps necessari per al seguiment i el control de les mesures a les quals es refereixen.

2. En qualsevol cas, la Direcció General de Polítiques per a la Sobirania Alimentària ha de garantir la conservació i el manteniment actualitzat de la informació que figuri en el Registre.

3. A fi de mantenir el Registre actualitzat, la Direcció General de Polítiques per a la Sobirania Alimentària n'ha de garantir l'actualització permanent, incloent-hi les modificacions pertinents a petició de les persones interessades i actualitzant-les regularment, d'ofici, a mesura que disposi de la informació recollida, sense perjudici de comunicar-les a les persones interessades.

4. A aquest efecte, la Direcció General de Polítiques per a la Sobirania Alimentària ha d'establir les mesures adequades per desenvolupar les funcions següents:

a) Assessorar als operadors i facilitar la informació necessària de les  obligacions i documentació necessària per poder tramitar les  inscripcions i les possibles modificacions.

b) Atendre i resoldre les al·legacions que es plantegin.

c) Incorporar a la base de dades les actualitzacions acceptades.

Article 11 Modificació i actualització de dades o baixa en el Registre d'Envasadors de Vins i Begudes Alcohòliques de les Illes Balears (REDIB).

- Per garantir que la informació continguda en el Registre d'Envasadors de Vins i Begudes Alcohòliques de les Illes Balears (REDIB) reflecteixi en tot moment la situació real del operadors que envasen vins i begudes alcohòliques a les Illes Balears, aquests hauran de comunicar qualsevol canvi o modificació de l'activitat al Consell Insular de l'illa on estiguin situades les instal·lacions o a la Direcció General de Polítiques per a la Sobirania Alimentaria, per als operadors amb instal·lacions a l'illa de Mallorca.

- En qualsevol cas, els operadors amb instal·lacions a l'illa de Mallorca han de sol·licitar la modificació i la actualització de les dades del Registre d'Envasadors de Vins i Begudes Alcohòliques de les Illes Balears (REDIB) i, específicament, qualsevol canvi de titularitat o d'ubicació, la modificació del contracte de prestació de serveis (envasadores mòbils o d'operadors que ordenen envasar vi o begudes alcohòliques) i el cessament en l'activitat.

- La Direcció General de Polítiques per a la Sobirania Alimentària i els consells insulars de Menorca, Eivissa i Formentera són els responsables d'actualitzar els registres que figurin en el REDIB corresponents als operadors de les quals les instal·lacions estiguin ubicades en els àmbits territorials insulars respectius.

- Els operadors inscrits en el REDIB, en cas que siguin requerits per al control, han de facilitar la tasca de control als tècnics de la Direcció General de Polítiques per a la Sobirania Alimentària o als responsables del registre dels consells insulars de Menorca, Eivissa o Formentera, aportant la informació i la documentació necessària per comprovar la fiabilitat de les dades registrades.

- El resultat del control dona lloc, si escau, a la rectificació registral pertinent, sense perjudici de les sancions aplicables a les irregularitats que es detectin.

Article 12 Incompliment de l'obligació de declarar i règim sancionador

Els qui estiguin obligats a presentar les declaracions que recull aquest Decret i no ho facin en els terminis establerts o no incloguin alguna de les declaracions obligatòries, com també si hi ha errors, inexactituds o omissions que afectin les característiques de les activitats, instal·lacions, qualitat i traçabilitat dels productes consignats, seran sancionats segons la Llei 1/1999 de 17 de març de l'Estatut dels productors i industrials agroalimentaris de les Illes Balears.  La potestat sancionador de les illes de Menorca, Eivissa i Formentera queda reservada als respectius Consells Insulars en qualitat de competència pròpia.

Disposició Addicional única Envasadors situats a la illa de Mallorca

Els operador ubicats a la illa de Mallorca s'inscriuran directament al Registre d'Envasadors de Vins i Begudes Alcohòliques de les Illes Balears.

Disposició Transitòria primera Normes connexes

Són normes connexes o normativa que pot ser desplaçada pel consells insulars quan aprovin normativa pròpia en matèria de registre d'envasadors de vins i d'altres begudes alcohòliques, les recollides als articles 5, 6, 7, 11 i 12.

Disposició transitòria segona Vigència de les inscripcions existents

Tots aquells operadors que figurin inscrits, a la data d'aprovació d'aquest Decret, en el Registre d'Embotelladors de Vins i Begudes Alcohòliques que disposa  actualment la Direcció General de Polítiques per a la Sobirania Alimentària queden automàticament  incorporats al nou Registre d'Envasadors de Vins i Begudes Alcohòliques de les Illes Balears.

Disposició derogatòria única Normes derogades

Es deroga el Decret 17/2011, d'onze de març, pel qual es regula la Comissió de la Vitivinicultura de les Illes Balears, com també totes les normes del mateix rang d'aquest Decret o d'un rang inferior que s'oposin al que s'estableix en aquest Decret.

Disposició final primera Desenvolupament

S'autoritza la persona titular de la Conselleria competent en matèria d'agricultura per dictar les disposicions necessàries per desplegar aquest Decret.

Disposició final segona  Modificació d'annexos

Mitjançant una ordre de la persona titular de la Conselleria competent en matèria d'agricultura, es poden modificar els annexos d'aquest Decret.

Disposició final tercera Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 13 de març de 2023

 

La presidenta

La consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació

María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño

Francesca Lluch Armengol i Socias

 

Documents adjunts