Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 178411
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte integrat d’obres-activitat destinat a deixalleria (TM de Costitx) (Exp. 182a-2022)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 10 de febrer de 2022, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte integrat d'obres-activitat destinat a deixalleria (TM de Costitx) , en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb l'article 13.2 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes inclosos en l'annex II d'aquesta Llei. Entre els projectes inclosos en l'annex 2, el projecte de deixalleria de Costitx s'inclou en els punts 3 i 4 del grup 6:

Instal·lacions d'emmagatzematge de residus perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 o operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.

Instal·lacions d'emmagatzematge de residus no perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 i operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, amb una capacitat superior a 100 t i que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 del Decret legislatiu 1/2020, que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

El projecte pretén l'execució de la deixalleria municipal de Costitx a la parcel·la 171, polígon 1, a uns 400 m al sud-oest del nucli principal, a la intersecció entre la carretera Ma-3121 i el camí dels Horts, d'acord amb la delimitació aprovada definitivament per l'Ajuntament de Costitx, en sessió plenària de dia 1 de desembre de 2021. Es tracta del Sistema General en sòl rústic SG-INF-08, inclòs en l'Annex III de la normativa de les NS de Costitx.

El seu ús serà exclusivament domèstic i per a l'aportació dels residus provinents de les llars i generadors singulars no qualificats.

Els seus principals elements i característiques són els següents:

-Tancament de la parcel·la: es projecta un tancament amb paret seca, similar a l'existent al costat del camí dels Horts, i la resta amb una paret d'obra de marès no aterracat. Les parets seran d'un metre d'alçada amb una reixa superior de malla electrosoldada d'un metre.

-Barrera perimetral vegetal, amb espècies autòctones de baix requeriment hídric, preferentment existents en l'entorn proper, amb una alçada mínima de 3 m i frondositat suficients, per tal de minimitzar la intervisibilitat i disminuir l'impacte acústic.

-Accés: es disposarà d'una porta d'entrada metàl·lica de 7 m d'amplada amb una porta per a vianants integrada, tant per l'accés dels camions que transportin els residus al gestor autoritzat, com pels vehicles i usuaris de la instal·lació.

-Pavimentació: la pavimentació general interior estarà formada per una solera de formigó armat de 20 cm de gruix, armada amb una malla de diàmetre de 12 mm de 20x20 cm, impermeable i resistent.

La instal·lació serà accessible per a les persones amb mobilitat reduïda.

Edificació: es realitzarà amb estructura de formigó, blocs de formigó arrebossats i pintats, fusteria de fusta i teulada inclinada a un aiguavés de teula àrab, amb una altura màxima de 3,5 m. L'edificació constarà de dos espais principals i complirà amb la norma 22 del PTM:

a)Oficina de recepció i bany, amb una superfície total de 12,11 m2.

b)Magatzem compartimentat cobert per a diversos residus. Es tracta d'una edificació de 51,48 m2 annexa a l'oficina, d'11,90 m de llarg i 4,40 m d'amplada. Disposarà de dos compartiments separats per un tancament de malla metàl·lica fixa.

El paviment serà de material impermeable i disposarà d'un sistema de recollida dels residus líquids en cas de fuita, vessament o ruptura de contenidors que consistirà en un sistema de drenatge interior de seguretat accessible mitjançant arquetes que condueixi els residus vessats i/o les aigües de neteja a un dipòsit d'1,5 m3 totalment estanc i resistent als residus que pugui contenir i que s'haurà de buidar amb un gestor autoritzat en el cas de vessament de residus.

i)Magatzem per als residus especials/perillosos: Habitacle amb tancament, de 20 m2 útils amb obertures de ventilació per dipositar-hi els residus especials i/o perillosos dins contenidors específics (pintures, dissolvents, fitosanitaris, bateries, piles, fluorescents, bombetes de baix consums i lluminàries, envasos contaminats, olis minerals usats...).

ii)Zona coberta de 27,30 m2 útils de superfície per dipositar-hi els residus que hagin d'estar a l'abric de la intempèrie per evitar que es deteriorin per les inclemències meteorològiques. En aquesta zona s'hi instal·laran els residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE) que no requereixin, per la seva perillositat, anar al magatzem de perillosos.

Els grans electrodomèstics es disposaran en posició vertical i petits electrodomèstics en gàbies i/contenidors separats per tipologia amb una zona específica amb estanteries, palets o contenidors de la mida adequada per emmagatzemar els RAEE que puguin anar a un centre de preparació per a la reutilització. En aquesta àrea també hi haurà el contenidor d'olis vegetals usats.

-Àrea de contenidors, amb una superfície aproximada de 105 m2. A un nivell inferior s'instal·laran els 2 contenidors de gran volum (28 m3 de capacitat), un per a la recollida dels residus voluminosos i un per a les restes de poda. Al costat s'hi instal·laran 2 contenidors de 5 m3, un per a la recollida de la ferralla i un per als RCDs

Al costat oposat i al fons de la parcel·la s'ubicaran els contenidors següents:

-5 contenidors tipus iglú (2,5-3 m3) per a la recollida de vidre i envasos lleugers.

-3 contenidors cúbics (3 m3) per a la recollida de paper-cartró.

-3 contenidors de càrrega posterior de 800-1.000 litres de capacitat per a la recollida de la fracció rebuig.

-2 contenidors de 360 l per a la recollida de la fracció orgànica.

-2 contenidors per a roba i calçat.

-2 saques per a la recollida del poliestirè expandit (porexpan) de grans dimensions.

-1 saca per a la recollida d'amiant.

-Xarxa d'aigua potable, pluvials i residuals: la deixalleria es connectarà a la xarxa d'abastiment d'aigua potable municipal per poder alimentar el bany (dutxa, vàter i lavabo). La instal·lació no es connectarà a la xarxa de sanejament sinó que les aigües residuals del bany es dirigiran, mitjançant canonades de plàstic enterrades, a un sistema autònom de depuració que compleixi els requisits tècnics del PHIB (fossa sèptica amb filtre biològic).

Les aigües pluvials caigudes sobre les zones pavimentades seran recollides mitjançant una xarxa d'embornals que les conduiran cap a un separador d'olis i greixos. Una vegada lliures d'aquestes substàncies, les aigües seran transportades cap al camí dels Horts, per ser evacuades per escorrentia.

-Instal·lació de xarxa elèctrica: la parcel·la no disposa subministrament elèctric ni hi ha xarxa a l'entorn proper. Es preveu que la totalitat del consum elèctric de la instal·lació es cobreixi mitjançant fonts renovables.

-Il·luminació artificial amb lluminàries de baix consum (9 focus de tipus LED), suportats per un bàcul o a la façana de l'edificació, dirigida cap a terra.

-Senyalització: el recinte comptarà amb un cartell de 4 x 2 m de «Deixalleria», un cartell informatiu, amb els horaris d'obertura, residus admesos, empresa responsable de l'explotació i dades de contacte, i diversos senyals entorn d'aquest per facilitar l'arribada dels usuaris.

D'altra banda, es col·locaran cartells indicatius específics que identifiquin el contenidor o la zona on han de ser dipositats els diferents residus.

-Protecció contra incendis: dos extintors manuals de pols ABC (un per l'interior de l'oficina i l'altre per l'exterior), un extintor manual de pols ABS al magatzem de residus perillosos i un extintor manual de CO2 a l'interior de l'oficina.

-Instal·lació de vigilància i control, mitjançant circuit de televisió amb dues càmeres que permeti el control i seguiment les 24 hores.

El projecte de la nova deixalleria inclou la restauració de l'àmbit on s'ubica la deixalleria actual, dins la mateixa parcel·la però a l'extrem est, sobre l'Àrea de Protecció Territorial (APT) de Carreteres. Aquesta restauració implica la demolició de l'edificació existent, la pavimentació i el tancament, així com la recuperació de la coberta vegetal.

L'accés a la instal·lació es realitzarà pel camí dels Horts, en el punt més allunyat de la seva confluència amb la ctra. Ma-3121. Per tal de garantir una adequada circulació de vehicles i radis de gir suficients per als camions de recollida de residus, es preveu ampliar 8 m l'amplada del camí des de la Ma-3121 fins al nou punt d'accés.

El pressupost estimat del projecte serà de 293.303,09 euros, incloent-hi la gestió de residus durant la fase d'obres, amb un termini d'execució de sis mesos. Durant la fase d'obres, es preveu la generació de 86,24 t de RCDs, pel desmantellament de l'edificació, la pavimentació i el tancament existents actualment a la parcel·la, i 529 t de residus inerts, dels quals 176 t es destinaran a reciclatge in situ durant l'execució de l'obra per a la restauració de l'actual deixalleria i la resta per a la restauració de pedreres.

3.Avaluació dels efectes previsibles

D'acord amb el document ambiental, durant la fase d'obres es preveuen els impactes ambientals següents de caràcter temporal: emissions atmosfèriques de CO2, pols i partícules en suspensió, renous i eliminació de coberta vegetal, tot i que no s'hi detecten espècies catalogades ni amenaçades. Durant la fase de funcionament, es preveuen com a efectes adversos sobre el medi ambient la impermeabilització del sòl, així com el consum d'aigua. No obstant això, cal tenir en compte que el projecte de la nova deixalleria suposarà la restauració de la coberta vegetal a l'extrem est de la parcel·la, la no ocupació de la zona afectada per APT de carreteres i una millora en la gestió dels residus municipals, respecte de la instal·lació existent actualment. Cal tenir en compte, d'altra banda, que el consum energètic de l'activitat es preveu cobrir íntegrament mitjançant plaques fotovoltaiques, mentre que respecte del consum d'aigua, es preveu la recollida i aprofitament de les aigües pluvials per al reg de la barrera vegetal perimetral i la neteja de la instal·lació. Quant a l'impacte paisatgístic, es considera que el projecte afecta un àmbit de reduïda extensió, ja alterat (deixalleria actual), pel qual es preveuen mesures d'integració paisatgística (barrera vegetal perimetral).

Ateses les característiques del projecte, no es preveu fase de desmantellament.

4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

S'han efectuat les següents consultes:

-Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

-Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics.

-Servei de Residus i Sòls Contaminats, de la DG de Residus i Educació Ambiental.

-Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme, de la DG de Territori i Paisatge.

-Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

-Servei d'Agricultura (DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural), de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

-Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari (DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural), de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

-DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat.

-DG de Salut Pública i Participació, de la Conselleria de Salut i Consum.

-Direcció Insular d'Infraestructures, del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca.

-Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

-Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

- erraferida.

-Amics de la Terra.

-GOB.

En el moment de redactar el present informe, s'han rebut els següents informes de les administracions consultades:

-La DG de Salut Pública i Participació, de la Conselleria de Salut i Consum, amb data 15 de desembre de 2022, va informar el següent:

S'informa favorablement condicionat al compliment de les condicions establertes al projecte de referència i a les mesures establertes a l'Estudi d'Impacte Ambiental corresponent.

-El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, amb data 20 de desembre de 2022, va informar el següent:

Es conclou que:

1.El titular de la parcel·la ha de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

2.La resolució d'inscripció APCA o, si escau, d'autorització, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partícules dels possibles equips de combustió existents, si s'escau.

3.Finalment, es considera que el projecte va en concordança amb la Llei de canvi climàtic i transició energètica en relació amb la penetració de les energies renovables, ja que es preveu la instal·lació de panells fotovoltaics i bateries (autoconsum).

-El Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari (DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural), de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, amb data 2 de gener de 2023, va informar el següent:

En relació a l'expedient abans esmentat i vista la documentació presentada, aquesta Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, mitjançant el Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari, informa favorablement el projecte de deixalleria punt verd en el terme municipal de Costitx, des del punt de vista agrari.

-La Direcció Insular d'Infraestructures, del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca, amb data 5 de gener de 2023, va informar el següent:

Es resol:

Autoritzar les obres de construcció de la deixalleria punt verd, a la carretera Ma-3121 PK 3+700 polígon 1 parcel·la 171, en el terme municipal de Costitx, sempre que s'ajustin a les condicions següents (es transcriuen aquelles considerades com a més rellevants, des del punt de vista ambiental):

(...)

11.D'acord amb l'article 30.1 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, serà preceptiu l'informe de l'organisme titular de la carretera per a la posada en marxa de qualsevol activitat nova o modificació de l'existent que sorgeixi entorn de la carretera i que la pugui afectar directament o indirectament a les zones limitades per unes línies longitudinals paral·leles a les arestes exteriors de l'esplanació i a una distància de cinquanta (50) metres en carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària. Per tant, totes les construccions són dins d'aquesta franja i és preceptiu informar.

(...)

13.D'acord amb l'article 33.3.g de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, no podran autoritzar-se edificacions de nova construcció ni ampliacions o reconstruccions de les existents dins la zona de protecció. Per tant, l'edificació d'oficina i magatzem és més enllà de la zona de protecció i s'informa favorablement. Tots els diferents contenidors (saques, roba/calçat, form/orgànic, paper/cartró, rebuig) s'hauran de recular més enllà de la zona de protecció.

14.D'acord amb l'article 33.3.c de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, les obres de moviment de terres i explotacions mineres, construccions de pous, piscines, s'hauran de realitzar fora de la zona de protecció. Per tant, la fossa sèptica i l'aljub de pluvials són fora de la zona de protecció i s'informa favorablement.

15.Sobre la caseta del punt verd actual a enretirar, l'enderroc es farà cap a l'interior de la parcel·la prenent-se les reglamentàries mesures de seguretat i abalisament, tant diürn com nocturn, que permeti el lliure pas de vianants i de vehicles. En cap cas es permetrà la instal·lació temporal de contenidors de residus procedents de la demolició entorn de la carretera Ma-3121, fora de la parcel·la.

16.D'acord amb l'article 35.1 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, es prohibeix la construcció de nous accessos a les carreteres de les xarxes primària i secundària. Per tant, com existeix el camí dels Horts, l'accés al polígon 1 parcel·la 171 s'haurà de realitzar per aquest camí, tal com ho recull el projecte presentat.

(...)

-La DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, amb data 13 de gener de 2023, va informar el següent:

Es conclou que:

No hi ha objeccions ni consideracions a fer per part de la Direcció General d'Emergències i Interior al projecte de deixalleria punt verd de Costitx, atès que no es troba afectat per riscos per a les persones i béns dels analitzats a la planificació especial de Protecció Civil.

-La Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori del Consell de Mallorca, amb data 24 de gener de 2023, va informar el següent:

Es conclou que:

Es tracta, per tant, d'un equipament previst en el planejament municipal que haurà de complir amb les determinacions previstes en les NNSS de Costitx, i amb el que prevegi la normativa sectorial en matèria de residus.

-El Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb data 25 de gener de 2023, va informar el següent:

S'informa que:

Segons el criteri del Servei de Protecció d'Espècies, no és previsible que el projecte pugui suposar un efecte destacable sobre les espècies de la zona, sempre que es portin a terme les mesures previstes, així com el pla de seguiment ambiental.

-El Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics, amb data 7 de febrer de 2023, va informar el següent:

1.Tota la deixalleria haurà d'estar impermeabilitzada i amb un sistema de recollida de lixiviats que permeti assegurar que en cap cas les aigües pluvials puguin arrossegar part dels lixiviats fora de la deixalleria.

2.En relació a la gestió de les aigües pluvials procedents del separador d'olis i greixos, es recomana el seu emmagatzematge per al seu ús posterior envers la seva reincorporació al medi. En el cas de reincorporació al medi, prèviament s'haurà d'obtenir autorització de l'Administració hidràulica. En relació a la gestió de les aigües pluvials netes, s'ha d'assegurar el compliment de les mesures recollides al document ambiental.

3.En relació al sistema autònom de depuració, aquest ha de tenir una capacitat de tractament inferior a 12 habitants equivalents i s'ha d'ajustar als criteris tècnics i requisits establerts a l'art. 80 del PHIB 2019. Haurà de presentar una comunicació prèvia de la instal·lació del sistema autònom de depuració, segons el model facilitat per la DGRH i que es pot consultar a la seva web.

Després d'aquesta comunicació, en el termini de dos anys, haurà de presentar una declaració responsable de la instal·lació del sistema de depuració (també segons model oficial), que acompanyarà amb un document acreditatiu d'adquisició, instal·lació, característiques tècniques, rendiment i pla de manteniment.

4.S'atendrà al que disposa l'art. 2 punt 1 c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1.Característiques del projecte: El projecte pretén l'execució de la deixalleria municipal de Costitx, amb una superfície total de 615,55 m2, per a ús exclusivament domèstic i per a l'aportació dels residus provinents de les llars i generadors singulars no qualificats. S'hi inclou la restauració de l'àmbit on s'ubica la deixalleria actual, dins la mateixa parcel·la però a l'extrem est, sobre l'Àrea de Protecció Territorial (APT) de Carreteres. Aquesta restauració implica la demolició de l'edificació existent, la pavimentació i el tancament, així com la recuperació de la coberta vegetal.

La nova instal·lació disposarà, en part del seu perímetre, de tancament amb paret seca, i la resta amb paret d'obra de marès no aterracat, barrera vegetal de planta autòctona i de baix requeriment hídric, amb una altura mínima de 3 m, solera impermeable, oficina de recepció i bany, magatzem compartimentat cobert per a residus especials i perillosos, contenidors a l'exterior, senyalització, il·luminació artificial energèticament eficient, sistema de vigilància i control, xarxes d'aigua potable i pluvials, sistema autònom de depuració d'aigües residuals i plaques fotovoltaiques per al subministrament energètic de l'activitat.

2.Ubicació del projecte: la instal·lació ocuparà la parcel·la 171, polígon 1, a uns 400 m al sud-oest del nucli principal, a la intersecció entre la carretera Ma-3121 i el camí dels Horts, d'acord amb la delimitació aprovada definitivament per l'Ajuntament de Costitx, en sessió plenària de dia 1 de desembre de 2021. Es tracta del Sistema General en sòl rústic SG-INF-08, inclòs en l'Annex III de la normativa de les NS de Costitx. Es localitza dins la unitat paisatgística 9 (UP-9) «Pla», a uns terrenys destinats al cultiu agrícola de secà, en desús.

L'àmbit d'actuació no afecta cap espai de rellevància ambiental, ni cap espai definit per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears. Els terrenys objecte d'estudi no es localitzen sobre cap hàbitat d'interès comunitari (HIC). D'acord amb el PlaTerritorial de Mallorca (PTM), la zona d'estudi no es troba afectada per cap APR d'inundació, d'esllavissament, d'erosió o d'incendis. Segons el IV Pla Forestal de les Illes Balears 2015-2024, es correspon amb una zona amb baix risc d'incendi forestal.

La nova instal·lació se situa majoritàriament sobre la massa d'aigua subterrània 1815M4«Petra», aqüífer poc profund en mal estat qualitatiu i quantitatiu, mentre que una petita part de la parcel·la s'ubica sobre la massa d'aigua subterrània 1814M1 «Xorrigo», aqüífer profunden bon estat qualitatiu i quantitatiu. La vulnerabilitat a la contaminació és baixa.

L'àmbit proposat no compta amb infraestructures d'abastament (pous o dipòsits), ni es troba afectat per zones de restriccions, segons el PHIB, ni tampoc disposa de connexions a la xarxa de sanejament. El punt més pròxim es troba a 400 metres, a l'entrada del nucli urbà, pel carrer Major.

Segons el Servei de Protecció d'Espècies, a la zona on s'ubica el projecte no hi ha constància de la presència d'espècies protegides. Tampoc hi ha constància de la presència de nius de rapinyaires a la zona.

D'acord amb el document ambiental, dins la zona d'estudi no figura cap element patrimonial catalogat.

3. Característiques del potencial impacte: atesa la naturalesa de l'activitat a desenvolupar i la ubicació proposada per a la deixalleria, es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims si s'apliquen les mesures preventives i correctores del document ambiental. Aquestes mesures ambientals concorden amb les previstes a la fitxa urbanística de la Modificació puntual definitiva de les NNSS per a la delimitació del Punt Verd de Costitx (BOIB núm. 167, de 4 de desembre de 2021) i requerides durant el tràmit d'avaluació ambiental estratègica simplificada corresponent (exp. 139e/2020).

Cal tenir en compte que la nova instal·lació suposarà la restauració de la coberta vegetal de l'espai ocupat per la deixalleria actual, la no ocupació de l'APT de la ctra. Ma-3121 i la millora en la gestió dels residus municipals.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el Projecte de deixalleria de Costitx, sempre que es compleixin les mesures proposades al document ambiental, signat, amb data 23 de novembre de 2022, per la Sra. Aina Soler Crespí, arquitecta, de la consultora Gabinet d'Anàlisi Ambiental i Territorial (GAAT) – promotor Ajuntament de Costitx , la normativa vigent i els següents condicionants:

1.Abans de l'inici de les obres, haurà de procedir-se a la demolició de l'edificació existent, la pavimentació i el tancament, així com la recuperació de la coberta vegetal, a l'extrem est de la parcel·la afectada pel projecte.

2.Durant la fase d'execució, hauran de dur-se a terme regs periòdics, preferentment amb aigua regenerada, per minimitzar la producció de pols, així com tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica:

http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/

3.Per tal de garantir la protecció del domini públic hidràulic subterrani, s'atendrà al que disposa l'annex I de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les directrius d'ordenació territorial de les Illes Balears i de mesures tributàries: «Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

4.Els materials inerts (argiles) derivats de les obres de la deixalleria que no es puguin reutilitzar per a la restauració de l'espai de la parcel·la ocupat actualment (extrem est), hauran de destinar-se a pedreres amb pla de restauració aprovat.

5.El projecte haurà de complir totes les mesures d'integració paisatgística, ambientals i d'eficiència energètica que figuren a la fitxa urbanística del Sistema General en sòl rústic (SG-INF-08) de les NS de Costitx.

6.Tota la deixalleria haurà d'estar impermeabilitzada i amb un sistema de recollida de lixiviats que permeti assegurar que en cap cas les aigües pluvials puguin arrossegar part dels lixiviats fora de la deixalleria.

7.Les aigües pluvials caigudes sobre les zones pavimentades de la instal·lació, una vegada que hagin passat pel separador d'olis i greixos previst, hauran de ser emmagatzemades i reutilitzades per al reg de la barrera vegetal perimetral i la neteja de les instal·lacions, sense que puguin ser evacuades per escorrentia, en cap cas.

8.En relació amb l'estalvi d'aigua, s'haurà d'ajustar l'horari del reg de la barrera perimetral vegetal i la seva durada durant l'època estival. Aquesta haurà d'estar integrada per arbusts o arbres perennes frondosos d'espècies autòctones, i s'haurà de mantenir en un estat òptim al llarg del període de funcionament de la deixalleria, substituint els exemplars morts i regant, si escau.

9.El disseny de la instal·lació haurà d'evitar l'entrada i l'acumulació d'aigües pluvials a l'interior dels contenidors, per evitar, entre d'altres, que els residus es puguin fer malbé i la proliferació de moscard tigre.

10.Els cartells indicatius específics que identifiquin el contenidor o la zona on ha de ser dipositada cada tipologia de residu, hauran d'incloure, si escau, informació dels volums o quantitats màximes que cada usuari pot aportar.

11.En cas d'una eventual fase de desmantellament de l'activitat, s'haurà de garantir la restauració del terreny i de l'entorn al seu estat natural, així com la gestió dels residus generats.

12.El pressupost del projecte haurà d'incloure una partida específica per a la incorporació de les mesures ambientals previstes al document ambiental i el seu seguiment.

Així mateix, es recomana l'establiment dels mecanismes oportuns per a incentivar l‘ús d'aquesta instal·lació, per part dels seus potencials usuaris.

D'altra banda, es recorda que:

-D'acord amb la Guia tècnica per a la implantació de deixalleries, del Servei de Residus i Sòls Contaminats, el projecte haurà d'incorporar, com a mínim, una bàscula industrial per al pesatge dels RAEE que surtin de la instal·lació.

-En relació amb el sistema autònom de depuració, aquest ha de tenir una capacitat de tractament inferior a 12 habitants equivalents i s'ha d'ajustar als criteris tècnics i requisits establerts a l'art. 80 del PHIB 2019. Haurà de presentar una comunicació prèvia de la instal·lació del sistema autònom de depuració, segons el model facilitat per la DGRH i que es pot consultar a la seva web.

Després d'aquesta comunicació, en el termini de dos anys, haurà de presentar una declaració responsable de la instal·lació del sistema de depuració (també segons model oficial), que acompanyarà amb un document acreditatiu d'adquisició, instal·lació, característiques tècniques, rendiment i pla de manteniment.

-D'acord amb el Servei d'Estudis i Planificació, la reincorporació al medi de les aigües pluvials netes haurà d'obtenir prèviament autorització de l'Administració hidràulica.

-Abans de l'inici de l'activitat, el titular de la instal·lació haurà de sol·licitar a la DG d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

La resolució d'inscripció APCA o, si escau, d'autorització, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partícules dels possibles equips de combustió existents, si s'escau.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.  A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 10 de març de 2023)

La secretària general Catalina Inès Perelló Carbonell Per suplència del president de la CMAIB (BOIB núm. 26, de 28/02/23)